IVT XP 12 FR-N

T

TarexC5

Vieras
Löytyykös jostain tietoa missä ulkolämpötilassa kesäaikana (keväällä) kannattaisi vaihtaa lämmitys viilennykseen sähkönkulutuksen kannalta? Ja tietysti toisinpäin syksyllä. :-\

Kumpi asetus (lämmitys vai viilennys) siis säästää sähköä kun ulkolämpö nousee esim. +22 asteeseen ja sisälämpö halutaan olevan n. +22 astetta.

Vai kannattaako ajaa vain auto-toiminnolla ja antaa koneen itse vaihtaa?

Kaikki käppyrät mitä olen löytänyt esim. kojeen service manuaali (sivu 4-2 siinäkin muuten maininta xp9fr-n) näyttävät vain ulkolämpötilojen alle +15 lämmityksessä ja yli +25 viilennyksessä kulutusarvoja?
Tuohon väliin ei sitten mistään löydy mitään?
Tietysti tostahan voisi myös päätellä ettei laitteen kannata olla päällä ollenkaan n. +15 - +25 ulkolämpötiloissa, töpseli vain kokonaan irti seinästä! ;)
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: IVT XP 12 FR-N

Jäähdytyshän ei ikinä säästä sähköä (paitsi toiseen energiatehottomampaan jäähdytyslaitteeseen verrattuna). Mutta ei se myöskään niin paljoa tuhlaa että sillä mitään väliä olisi. Automaatilla ei kannattane pitää, koska silloin voi aamulla lämmittää ja iltapäivällä jäähdyttää. Tämä tietysti riippuu ihan siitä kuinka paljon sallii sisälämpötilan heittävän siitä ihannetilanteesta. Jos pitää aina olla justiinsa se +22 niin silloin voi tietysti käyttää automaattia, mutta takaraivossa saattaa jyskyttää tieto että hiukan tulee tuhlailtua.

Toimintaperiaatehan näillä laitteilla kumminkin on, että jäähdytetään vain kun on tarpeen (kuten lämmityksessäkin). Eli sähköä menee juuri sen verran mitä tarvitaan sen lämpötilan pitämiseen haluttuna, eikä yhtään enempää. Siinä sitten tasapainoilet mieltymyksiesi kanssa - säästöä vai mukavuutta. Ilmaisia lounaita ei ole, mutta kesän jäähdytys maksaa kuitenkin vain korkeintaan muutamia kymppejä joten tuskin siitä kukaan konkurssiin menee.
 
J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: IVT XP 12 FR-N

Laita kulutusmittari töpselin väliin niin näet mitä laite kuluttaa. ;)
 
T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: IVT XP 12 FR-N

Anna pumpun olla kiinni kesällä ja käytä jäähdytystä vain tarvittaessa. :cool:
Ei ole mitään järkeä siinä, että talon väki on jossakin ja pumppu jauhaa jäähdytystä tyhjälle talolle...
Automaatti kannattaa unohtaa ensimmäisenä - ei ole tarkoitettu Suomen oloihin.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: IVT XP 12 FR-N

teukka sanoi:
Automaatti kannattaa unohtaa ensimmäisenä - ei ole tarkoitettu Suomen oloihin.

Samaa mieltä. Ja jäähdytyksen pyynniksi riittää korkeampikin lämpötila, meillä joku +24 - +25 on ihan OK, kun tuo jäähdytys samalla pistää ilman liikkeelle ja poistaa kosteutta.
 
T

TarexC5

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: IVT XP 12 FR-N

Kiitos, tulipa nopeasti hyviä vastauksia. :)

Niin, laite ollut jo peräti kaksi päivää meillä, joten en ole viellä ehtinyt esim. tuota kulutusmittaria tuohon väliin hankkia, tulossa on.
Sillähän saan itsekin tuon asian selville, jollain aikavälillä, sää kun ei ole ulkona ihan sama joka päivä, mutta ajattelin, että jossain olisi jo joku joskus mitannut asian?

Ja, kun tuon service manuaalin mukaan kulutus, täysin yllättävästi ainakin minusta, näyttäisi että viilennys vie vähemmän sähköä kuin lämmitys!?

Nuo input luvut alla, vai luenko aivan väärin? Mikä sekään ei olis ihme! :-\

1.1. At cooling
Outside air temp (n.) +25 to (n.) +40 -> input(W) 750 - 990
Cooling capasity(kW) (n.) 3.9 to 3.2

1.2 At Heating
Outside air temp (n.)-5 to (n.)+15 -> input(W) 800 - 1010
Heating capasity(kW) (n.) 2.7 to 4.7
 
D

Deleted member 1344

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: IVT XP 12 FR-N

TarexC5 sanoi:
Ja, kun tuon service manuaalin mukaan kulutus, täysin yllättävästi ainakin minusta, näyttäisi että viilennys vie vähemmän sähköä kuin lämmitys!?

Nuo input luvut alla, vai luenko aivan väärin? Mikä sekään ei olis ihme! :-\

1.1. At cooling
Outside air temp (n.) +25 to (n.) +40 -> input(W) 750 - 990
Cooling capasity(kW) (n.) 3.9 to 3.2

1.2 At Heating
Outside air temp (n.)-5 to (n.)+15 -> input(W) 800 - 1010
Heating capasity(kW) (n.) 2.7 to 4.7

Laitteen tehonkulutus riippuu tehontarpeesta. 990W sähköteho on maksimi mihin tuo pystyy jäähdytyksessä ja 1010W lämmityksessä.

Esim. mun Pana E12-DKEW maksimitehot ovat jossain 1800W tasolla, mutta suurimman osan lämmityskaudesta se jolkuttelee menemään noin 500W teholla.
 

vayne

Vakionaama
Vs: IVT XP 12 FR-N

Itse olen kääntänyt jäähdytykselle siinä vaiheessa keväällä, kun sisälämpötilä nousee päivisin yli halutun. Yleensä silloin ei tarvi lämmitystä enää öisin. Tähän väliin mahtuu yleensä keväällä aikaa, jolloin on töpsöli irti kokonaan, kun ei tarvi lämmittää/jäähdyttää.

Kun jäähdytyskäytölle loppukeväästä kytken, niin kone pysyy siinä päällä syksyyn asti, kunnes tulee taas se töpsöli irti kausi ennen lämmitykselle kääntöä.

Kesän kone siis huutaa koko ajan ja jäähdytystehoahan kaipaa vain päivisin alkuiltaan asti, muut ajat pyörittää vaan huoneilmaa. Tämä huoneilman pyöritys kun ottaa vain parikymmentä w tehoa, joten en jaksa konetta sen takia sammuttaa, vaan saa pyöriä ympäri vuorokauden. Pysyypä ilma vakiona ;)
 

nen

Aktiivinen jäsen
Vs: IVT XP 12 FR-N

Toni sanoi:
Laitteen tehonkulutus riippuu tehontarpeesta. 990W sähköteho on maksimi mihin tuo pystyy jäähdytyksessä ja 1010W lämmityksessä.

Esim. mun Pana E12-DKEW maksimitehot ovat jossain 1800W tasolla, mutta suurimman osan lämmityskaudesta se jolkuttelee menemään noin 500W teholla.
Onko todellinen vai paperiarvo tuo maksimi1010w. Ero on niin suuri kahdella 12-sarjalaisella.
Onko näillä sivuilla tehty maksimiottotestejä.
Hemmo-testeissä väki on ainakin ilmoitellut maksimitehoja
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: IVT XP 12 FR-N

nen sanoi:
Toni sanoi:
Laitteen tehonkulutus riippuu tehontarpeesta. 990W sähköteho on maksimi mihin tuo pystyy jäähdytyksessä ja 1010W lämmityksessä.

Esim. mun Pana E12-DKEW maksimitehot ovat jossain 1800W tasolla, mutta suurimman osan lämmityskaudesta se jolkuttelee menemään noin 500W teholla.
Onko todellinen vai paperiarvo tuo maksimi1010w. Ero on niin suuri kahdella 12-sarjalaisella.
Onko näillä sivuilla tehty maksimiottotestejä.
Hemmo-testeissä väki on ainakin ilmoitellut maksimitehoja

Huoltomanuaalista:

Cooling; 965W (185 - 1,200)
Heating; 1,260W (175 - 1,890)

Eka arvo on nimellinen, ja suluissa minimi- ja maksimitehot. En kyllä ole koskaan nähnyt että se olisi käynyt lämmitysmoodissa alle 500W teholla ilman katkokäyntiä.

Ovatkohan nuo IVT:n tehotkin nimellisarvoja?
 

VesA

In Memoriam
Vs: IVT XP 12 FR-N

nen sanoi:
Toni sanoi:
Laitteen tehonkulutus riippuu tehontarpeesta. 990W sähköteho on maksimi mihin tuo pystyy jäähdytyksessä ja 1010W lämmityksessä.

Esim. mun Pana E12-DKEW maksimitehot ovat jossain 1800W tasolla, mutta suurimman osan lämmityskaudesta se jolkuttelee menemään noin 500W teholla.
Onko todellinen vai paperiarvo tuo maksimi1010w. Ero on niin suuri kahdella 12-sarjalaisella.
Onko näillä sivuilla tehty maksimiottotestejä.
Hemmo-testeissä väki on ainakin ilmoitellut maksimitehoja

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3739.0

ivt-9 ottaa 1400W..
 

PauliG

Vakionaama
Vs: IVT XP 12 FR-N

TarexC5 sanoi:
Löytyykös jostain tietoa missä ulkolämpötilassa kesäaikana (keväällä) kannattaisi vaihtaa lämmitys viilennykseen sähkönkulutuksen kannalta? Ja tietysti toisinpäin syksyllä. :-\

Kumpi asetus (lämmitys vai viilennys) siis säästää sähköä kun ulkolämpö nousee esim. +22 asteeseen ja sisälämpö halutaan olevan n. +22 astetta.

Vai kannattaako ajaa vain auto-toiminnolla ja antaa koneen itse vaihtaa?

Kaikki käppyrät mitä olen löytänyt esim. kojeen service manuaali (sivu 4-2 siinäkin muuten maininta xp9fr-n) näyttävät vain ulkolämpötilojen alle +15 lämmityksessä ja yli +25 viilennyksessä kulutusarvoja?
Tuohon väliin ei sitten mistään löydy mitään?
Tietysti tostahan voisi myös päätellä ettei laitteen kannata olla päällä ollenkaan n. +15 - +25 ulkolämpötiloissa, töpseli vain kokonaan irti seinästä! ;)

Itse omat pumppuni laitan jäähdytyksellä +25 astetta hutikuussa ja lämmityksellä lokakuussa 23-astetta hyvin on toiminut.
 

jhepuu

Jäsen
Vs: IVT XP 12 FR-N

Aivan samoilla säädöillä mennään kuin PauliG.

Kaukosäätimiin on koskettava siis periaatteessa pari kertaa vuodessa. Toki lämmityskaudella alakerran pumpun säätöjä on mukava raplailla joskus, mutta yläkerrassa jäähdytyskäytössä oleva pumppu puhaltelee käytännössä samoilla säädöillä huhtikuun lopusta syksyyn ja on sammutettuna vain pidemmillä lomareissuilla.
 

jarip

Vakionaama
Vs: IVT XP 12 FR-N

Toni sanoi:
nen sanoi:
Toni sanoi:
Laitteen tehonkulutus riippuu tehontarpeesta. 990W sähköteho on maksimi mihin tuo pystyy jäähdytyksessä ja 1010W lämmityksessä.

Esim. mun Pana E12-DKEW maksimitehot ovat jossain 1800W tasolla, mutta suurimman osan lämmityskaudesta se jolkuttelee menemään noin 500W teholla.
Onko todellinen vai paperiarvo tuo maksimi1010w. Ero on niin suuri kahdella 12-sarjalaisella.
Onko näillä sivuilla tehty maksimiottotestejä.
Hemmo-testeissä väki on ainakin ilmoitellut maksimitehoja

Huoltomanuaalista:

Cooling; 965W (185 - 1,200)
Heating; 1,260W (175 - 1,890)

Eka arvo on nimellinen, ja suluissa minimi- ja maksimitehot. En kyllä ole koskaan nähnyt että se olisi käynyt lämmitysmoodissa alle 500W teholla ilman katkokäyntiä.

Ovatkohan nuo IVT:n tehotkin nimellisarvoja?

Mistähän ne ottaa nuo alimmat ottotehot, kun ne ei oikein missään pumpussa toteudu. Siis menevät katkolle paljon suuremmilla ottotehoilla. Omassa pumpussa alimmaksi on laitettu 115 W, mutta todellisuudessa se on 170 W ja COP-käyrällä mennään kun ottoteho on 250 W
 
T

TarexC5

Vieras
Vs: IVT XP 12 FR-N

TarexC5 sanoi:
Kiitos, tulipa nopeasti hyviä vastauksia. :)

Niin, laite ollut jo peräti kaksi päivää meillä, joten en ole viellä ehtinyt esim. tuota kulutusmittaria tuohon väliin hankkia, tulossa on.
Sillähän saan itsekin tuon asian selville, jollain aikavälillä, sää kun ei ole ulkona ihan sama joka päivä, mutta ajattelin, että jossain olisi jo joku joskus mitannut asian?

Ja, kun tuon service manuaalin mukaan kulutus, täysin yllättävästi ainakin minusta, näyttäisi että viilennys vie vähemmän sähköä kuin lämmitys!?

Nuo input luvut alla, vai luenko aivan väärin? Mikä sekään ei olis ihme! :-\

1.1. At cooling
Outside air temp (n.) +25 to (n.) +40 -> input(W) 750 - 990
Cooling capasity(kW) (n.) 3.9 to 3.2

1.2 At Heating
Outside air temp (n.)-5 to (n.)+15 -> input(W) 800 - 1010
Heating capasity(kW) (n.) 2.7 to 4.7

Paperiarvoja siis ovat ja max. on tuo sama 1800W
 
Back
Ylös Bottom