Joko on talvirenkaat alla?

Joko on talvirenkaat alla?


  • Ääniä yhteensä
    51
  • Äänestys suljettu .

blobbo

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Scroll sanoi:
Veikkaan että rengaskaupan misu tietää nää jutut meitä paremmin. Juurikin tänään käytiin tämä tinka kun halusin ostaa 2 rengasta.

Esim. takavetoisessa autossa saattaa takana olla ihan laillisesti eri kokoiset renkaat kuin edessä, joten ei tuollaista vaatimusta voi olla olemassa.

Edit: Mistään en löytänyt määräystä, että eri akseleilla tulisi olla samanmerkkiset renkaat. Sen sijaan löytyi tällainen:

"Jos autossa käytetään nastarenkaita, on ne oltava kaikissa pyörissä.
Nastamäärät saavat poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten"

Eli siis jos jäljelle jäävistä renkaista puuttuu nastoja, voi ne olla laittomat. Tai jos uudessa parissa on poikkeuksellisen paljon nastoja (ilmeisesti jotain tällaisia renkaita on markkinoilla nykyään). Eli myyjätär on tässä sinun tapauksessasi voinut olla oikeassa, mutta kyse ei silloinkaan ole siitä, että renkaiden pitäisi olla nimenomaisesti samaa merkkiä ja mallia. Niissä pitää vain olla suurinpiirtein saman verran nastoja.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

blobbo sanoi:
Esim. takavetoisessa autossa saattaa takana olla ihan eri kokoiset renkaat kuin edessä (niin leveyden kuin rengaskoon suhteen), joten ei tuollaista vaatimusta voi olla olemassa.
kerro äkkiä missä autossa ja mikä maahantuoja tätä tyhmyyttä suosittelelee, ei taatusti kukaan tai mikään instanssi tee näim
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
kerro äkkiä missä autossa ja mikä maahantuoja tätä tyhmyyttä suosittelelee, ei taatusti kukaan tai mikään instanssi tee näim

Ei varmaan mikään valmistaja suosittele, mutta laillista se on. Muistini mukaan leveys saa erota akseleilla 30 milliä ja koko yhden tuuman.
 

Jolberious

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
kerro äkkiä missä autossa ja mikä maahantuoja tätä tyhmyyttä suosittelelee, ei taatusti kukaan tai mikään instanssi tee näim
Otetaan nyt vaikka BMW E60 M5
Vakiona 245/35/19 ja 275/30/19

F10 M5
Front: 265/40/ZR19
Rear: 295/35/ZR19
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Jolberious sanoi:
Otetaan nyt vaikka BMW E60 M5
Vakiona 245/35/19 ja 275/30/19

Sama M3:ssa ja vissiin myös tehokkaammissa (tavallisissa) BMW-malleissa. Koskee varmasti myös AMG-mersuja.

PS. Tai oikeastaan aika monessa oikeasti tehokkaassa autossa ja poikkeuksetta tosi tehokkaissa
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Morjens_1 sanoi:
PS. Tai oikeastaan missä tahansa oikeasti tehokkaassa autossa ja poikkeuksetta tosi tehokkaissa

Ei nyt sentään aina. Tuon teholuokan vehkeissä Audi RS6 vetää samoilla renkailla edessä ja takana. Muistaakseni jopa takavetoisessa Dodge Challenger (oisko Hellcat? Vai mikä lieni erikoismalli joka tulee aina vain Michelinin sticky renkailla) oli edessä ja takana jotkut 275 nakit. Kääntyy ilmeisesti paremmin, kuitenkin 717 heppaa siinäkin ainakin jenkkipapereilla. Tesla Model S joka ei mee välttämättä mutkaan mutta suoraan toivottavasti niin vetää samoilla rengaskoolla kanssa.

Eli ei poikkeuksetta suinkaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
ei oo siitä kyse.
Autossa saa olla kaikki etupään nivelet paskana ja aurauskulmat pielessä, silti se menee nätisti suoraan(kolisee vaan). Takapään auraus tai nivelvika tekee heti ajamisesta vaikeaa. Tämä ei ole minun mielipide, näin autot vaan toimii.

Joo, halusinkin vain kommentoida sitä että auto muka pyörähtää jos takana on huonommat renkaat. Yliohjaava siitä voi tulla ja hankalampi ajettava, ja väistöissä voi lähteä lapasesta, mutta silloin kun lyödään jarrupoljin suoralla pohjaan niin ei se nykyauto mihinkään pyörähdä vaikka olisi ne paremmat renkaat edessä. Erittäin todennäköisesti auto pysähtyy nopeammin jos paremmat renkaat ovat edessä, johtuen painonsiirtymästä.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

repomies sanoi:
Joo, halusinkin vain kommentoida sitä että auto muka pyörähtää jos takana on huonommat renkaat. Yliohjaava siitä voi tulla ja hankalampi ajettava, ja väistöissä voi lähteä lapasesta, mutta silloin kun lyödään jarrupoljin suoralla pohjaan niin ei se nykyauto mihinkään pyörähdä vaikka olisi ne paremmat renkaat edessä. Erittäin todennäköisesti auto pysähtyy nopeammin jos paremmat renkaat ovat edessä, johtuen painonsiirtymästä.

Huomioi myös että se painonsiirtymä vie pidon takarenkailta, jolloin pienikin sivuliike voi todellakin sen pyöräyttää sitten pois - eikä se ESP kykene sitä estämään kun ei ole pitoa takana. Ja sen jälkeen ei pysähdy, koska paino ei olekaan yhtäkkiä eturenkailla (painopiste muuttuu jos auto onkin sivuttain).
 
J

jolla

Vieras
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

tätä ei saanut pyörähtämään millään kun ei ollut minkäänlaista jarrua takapyörissä, edessä 4 riviä/pyörä sen ajan pitkiä piikkejä, vielä puski radalla penkkaan, ei ollu muuten millään 'ei tuunatuilla' jakoa jäällä
laitoin eilen rekisteröityyn 15 vuotta ajetut gislaved frost rapinarenkaat, hiton hyvä pito, ei edes nastoja puutu
 

Liitteet

  • IMG_0200_50mm.JPG
    IMG_0200_50mm.JPG
    59,1 KB · Katsottu: 399

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

burmanm sanoi:
Huomioi myös että se painonsiirtymä vie pidon takarenkailta, jolloin pienikin sivuliike voi todellakin sen pyöräyttää sitten pois - eikä se ESP kykene sitä estämään kun ei ole pitoa takana. Ja sen jälkeen ei pysähdy, koska paino ei olekaan yhtäkkiä eturenkailla (painopiste muuttuu jos auto onkin sivuttain).

Vaan jos takana edes se toinen rengas luistaa, ABS vapauttaa sen välittömästi takaisin pyörimään ja näin sen renkaan luisto loppuu siihen. Muut ja varsinkin sen etuakselin renkaiden jarruttaessa yhä täpöllä, mitä tienpinnan pito vain sallii = jarrutettaessa siis se perä ei lähde siis mihinkään vaikka siellä ne pikkasen heikommat gummit olisikin. Tilanne on melko helposti toistettavissa vaikka prätkälläkin, kuinka vähän se takanen loppupelissä varsinaiseen pysäyttämiseen osallistuukaan ja kuinka se perä tulee helposti sivulle jos takanen on lukossa ynnä oikenee taas hätäseen kun takasen vapauttaa :cool:

Ajossa sen sijaan jos vedetään kaarteeseen liian lujaa, irtoaa se perä jo pikkasen pienemmälläkin nopeudella ja ESC puuttuu peliin jos vielä kykenee. Mutta jos puhutaan renkaiden eroissa luokkaa alle 1mm, niin sillä ole aidosti mitään merkitystä onko siellä esim. 7mm edessä ja 6mm tai 6.5mm takana, tilanne eroa siitä vaikka nuo "paremmat" olisikin takana. Ja kun muistetaan että laki sallii vain 25% eron nastojen lkm huonoimman vs. parhaan välillä, niin onko sillä merkitystä jos parhaassa on vaikkapa 190kpl (https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoilu-ja-liikenne/hakkapeliitta-9ssa-on-uusi-kahden-erilaisen-nastan-konsepti/) niin heikoimmassa pitää olla vähintään 143kpl yhä jäljellä = 47kpl olisi saanut irrota ja kuinka monesta nykyrenkaasta tuollainen määrä muka enää irtoaa ennen kuin gummipinta on jo entinen ???
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

^Justiinsa oli juttua lehdissä, että rengashotellissa tehdyn tutkinnan nojalla noita rengassarjoja jotka ovat laittomia, riittää liikenteessä paljon.

En ole koskaan laskenut omien kulkineiden nastarenkaista nastojen lukumäärää. En toki aja loppuun renkaita autoistani, että sikäli.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

repomies sanoi:
En ole koskaan laskenut omien kulkineiden nastarenkaista nastojen lukumäärää.

Helpommalla pääsee kun valitsee nastattomat kitkat niin ei tartte laskeskellakaan ;D
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

https://m.youtube.com/watch?v=T6mARVoDwjw
https://m.youtube.com/watch?v=oa9hzcjdi5Q
https://m.youtube.com/watch?v=HdSf0KJie_E

Onpa huonoja kuskeja.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Jos rengasliikkeen myyjä on renkaiden ja niitä koskevan lainsäädännön ylin asiantuntija, niin voidaanko tästä johtaa, että kiinteistövälittäjä on rakentamisen ja Rakennus- ja Maankäyttölain ylin asiantuntija? Ainakin joskus näytöillä käydessä saattoi helposti muodostua tuollainen mielikuva. ;D

Kyllä se vaan niin on, että jos jollakin on oma leipä kiinni, vaikka nyt sitten siitä rengasmyynnistä, niin kyllä siinä käännetään jopa ne lainkiemurat niin päin, että saadaan lisämyyntiä aikaiseksi.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

metsänhoitaja sanoi:
Onpa huonoja kuskeja.

Otappas mukaan se jarruton peräkärry, jossa on ne lainkin vielä sallimat kesäsliksit talvella alla, niin... Smiley211006

Vaan missä menee se "huonomman" määritelmä jotta sillä on aidosti jo jotain merkitystä? Vai onko raja absoluuttinen jotta jo 0.1mm erolla toista voidaan sanoa huonommaksi? Tai vastaavasti kuinka paljon voi eroa olla että niitä voidaan vielä sanoa "samanlaisiksi"? ???
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

metsänhoitaja sanoi:
https://m.youtube.com/watch?v=T6mARVoDwjw
https://m.youtube.com/watch?v=oa9hzcjdi5Q
https://m.youtube.com/watch?v=HdSf0KJie_E
Onpa huonoja kuskeja.

On joo. Saisiko jarrutusmatkat suoralla näille samoille autoille vastaavalla vesipatjalla?

En ole suosittelemassa parempien renkaiden laittamista eteen, haluan vain tuoda ilmi sen että 1) auto ei lähde lapasesta jos ABS-jarruilla varustetulla autolla painetaan jarrua ja ne paremmat renkaat on edessä ja 2) jarrutusmatka on lyhyempi jos ne paremmat renkaat on edessä. Väistöissä ja mutkissa sitten voi lähteä auto lapasesta, jos paremmat renkaat on edessä.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Et varmaan lukenut aikaisemmin linkittämääni moottori lehden testiä.
Mersu pyörii ja menee pitemmälle.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/244884-paremmat-renkaat-eteen-vai-taakse
Lainaus.

"Myös Mercedes-Benzillä kuluneemmat renkaat edessä jarrutettaessa jarrutusmatkojen hajonta on verrattain vähäistä. Kun renkaiden paikkaa vaihdetaan, koetaan pieniä ja vähän isompia yllätyksiä. Huimin on heti ensijarrutus, kun auto lähtee täysin yllättäen pyörähtämään.

Nopeilla ohjausliikkeillä tilanne on pelastettavissa. Mutta kun uusin jarrutuksen ohjaamatta lainkaan, auto tekee lähes tyylipuhtaan 360 asteen käännöksen. Sama toistuu kolme kertaa ja aina eri kohdissa leveää rataa, joten kyseessä ei ole sattuma.

Mersulla jarrutusmatkojen keskiarvoksi saadaan uusilla takarenkailla jopa parempi 163 metriä uusien eturenkaiden 165 metriä vastaan."
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

metsänhoitaja sanoi:
Et varmaan lukenut aikaisemmin linkittämääni moottori lehden testiä.

En. Aika selektiivinen oli lainauksesi. Kuten oletin, paremmilla renkailla edessä, auto pysähtyy nopeammin:

"Golfilla uusien eturenkaiden etu on 11 metriä keskiarvojen ollessa 102 ja 113 metriä."

Sitä en osaa selittää miksi mersu on tuossa testissä ottanut ja pyörähtänyt. Aika heikko on ABS+ESP toteutus, jos noin käy suoralla jarrutettaessa.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Selektiivinen :cool: tietenkin. Just väitit ettei pyörähdä ja että pysähtyy nopeammin. Mb pyörähtää ja pysähtyy hitaammin. Kahden auton otannasta 50% pyörähtää. Paljonko se tekee jos autoja on 10000kpl.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

metsänhoitaja sanoi:
Selektiivinen :cool: tietenkin. Just väitit ettei pyörähdä ja että pysähtyy nopeammin. Mb pyörähtää ja pysähtyy hitaammin. Kahden auton otannasta 50% pyörähtää. Paljonko se tekee jos autoja on 10000kpl.

Seison korjattuna. Mersu pyörähtää eikä pyöriessään pysähdy häävisti. Ei vastaa tippaakaan omia kokemuksia siitä että kierrätetään saman rengassarjan hieman kuluneempia renkaita ees-taas.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Tuommoinen takavetoinen mersu kuulostaa muuten melko hasardilta talvirenkaiden kanssa, jos on kuskilla vähän raskaampi kaasujalka ja niistä takarenkaista alkaa pinta hävitä nopeammin.

Voi tietysti olla että testi on tehty ihan extreme-huonoilla takarenkailla, eikä siten vastaa käytännön tilannetta.
 

Mikkolan

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

En kyllä ymmärrä miten takarenkaiden pito paranee sitämukaa kun eturenkaat kuluu?

Tarkastan renkaiden kunnon säännöllisesti ja joka kevät olen löytänyt takapäästä ne "paremmat"renkaat.

Taitaa noihin puskemisiin ja pyörähdyksiin vaikuttaa enempi auton ominaisuudet kuin renkaat? Itellä ei kahta samallaista ole ollut, aina pitää hiukka kokeilla miten uusi ajokki käyttäytyy eri tilanteissa.

Noissa testeissä, joissa pyritään todistamaan "huonon"renkaan huonoutta, verrokkina on usein pakasta vedetty tuliterä rengas.

Emävale-sikavale-rengastesti ;D
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Mikkolan sanoi:
Noissa testeissä, joissa pyritään todistamaan "huonon"renkaan huonoutta, verrokkina on usein pakasta vedetty tuliterä rengas.

No niinhän se oli tässäkin, kulunut pari oli ollut aikansa etuvetoisen auton takarenkaina ja se parempi pari oli pakasta vedetty. Pintojen kulumiseroksi mainittiin 3mm, mutta ei sitä onko tuo kulunut pari kuinka vanha. Kyseessä oli kuitenkin kitkarenkaat ja tunnetustihan juuri kitkarenkaan pito katoaa vuosien saatossa = tuon rengassarjan rengasparien ero oli siis varsin merkittävä ja tulokset luonnollisestikin sitten sen mukaiset ::)

Käytännön elämässä tuo ero rengasparien välillä on maksimissaan millin luokkaa, usein reippaasti allekin. Ja iältäänhän ne ovat luonnollisestikin tasan yhtä wanhat, samalla tavalla säilytetyt jne. Eli ero on loppupelissä parien välillä varsin pieni ja jokavuotisella parien kierrätyksellä myös pysyy pienenä koko renkaiden käyttöiän ajan => väitänkin että tuon testin tulokset olisivat pikkasen erilaiset tälläisellä oikean elämän renkailla. Mutta hei, sillä tavallahan siitä ei saataisi yhtä raflaavia otsikoita aikaiseksi ;D

Ja varsinkin nyt omakohtaisesti tuolla nelikolla renkaiden kuluminen on osottautunut olevan about identtistä, kulumisen ero on alle 0.5mm, koska se toinenkin rengaspari, omassa autossani siis takarenkaat, osallistuvat auton liikutteluun aina liikkeelle lähdettäessä, hetkellä jossa se renkaiden kuluminen on suurinta muutenkin, toki jarrutusten lisäksi :cool:
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
ei missään autossa (normaalissa ajossa) renkaiden kuulu kulua reunoista. Ei edes saksan maanteillä, se vasta vaarallista olisi.

Eivät ne Saksan autojen keskinopeudet varmaan sen suurempia juuri ole kuin Suomessa. Jossain autobahnalla voi satunnaisesti päästellä lujaa, mutta yleensä ovat niin ruuhkaisia että eivät vedä sen lujempaa kuin Suomen moottoriet. Silloin jos on kova ruuhka tai kolareita niin liikenne saattaa seisoa Saksan moottoriteillä tuntikausia.

Suomessa renkaina toimivat yleensä aina paremmin kapeammat renkaat Suomen uraisilla ja epätasaisilla teillä kuin Saksassa. Sitä en tiedä mitä se vaikuttaa renkaiden aurauskulmiin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Sorry hieman offtopic kysymys, mutta sopinee tähän ketjuun.

Kuinka pitkään toimiin rengaspaineanturi? Pitääkö anturit vaihtaa aina kun uudet renkaat asennetaan vangeille?

Itselläni on tuossa sellainen tilanne että kesärenkaat pitäisi ensi kesän jälkeen hankkia (niille tulee ikää 4 vuotta). Kestäisikö antureiden paristot toiset 4 vuotta?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Mulle sanoi rengasliikkeen äijä että noin 5 vuotta kestää tämänpäivän anturit ja niiden uusinta noin 70e/kpl + mahdollisesti koodaus merkkikorjaamolla.

Joka rengasvaihdossa ei tarvi vaihtaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Kyä epäsuora TPMS abs-pyörintänopeusanturien kautta on ihan riittävä. Turhia kotkotuksia nuo erilliset anturit.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
Joka rengasvaihdossa ei tarvi vaihtaa.

Mutta jos rengassarja kestäisi nyt sen 4 vuotta, niin kestäisikö samat anturin uudessa rengassarjassa toiset 4 vuotta?

Eikö noihin voi vaihtaa paristoja, ettei tarvitsisi koko anturia vaihtaa? :-X
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Se paristonvaihto tuollaiseen hermeettisesti suljettuun anturiin voikin olla mielenkiintoinen operaatio. Toki jos ne olisi alunperin jo tehty vaihdettaviksi, mutta kun se ei ihan taida olla anturivalmistajan intresseissä saada myyntiään leikattua = 5v on (heidän mielestään) ihan riittävä, siinä ajassa kerkiää jo autokin vaihtamaan omistajaa vähintään kerran, takuut ovat jo loppuneet jne :cool:
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Onko kellään käytännön kokemusta siitä kuinka pitkään anturin paristo on kestänyt?

Tässä oli että olisi suunnitelut patterin kestävän 12 vuotta ja 100 000 mailia. http://www.tirereview.com/changing-tpms-sensor-batteries/
Tässä taas 5-7 vuotta http://www.tpmsdirect.com/OE_TPMS_Life_Expectancy_a/283.htm

Jos nyt oikein ymmärsin että kylmä ja pätkäajo rasittavat pattereita. Arvaisin että edellä oleet arviot olivat siis sellaisiin ympäristöihin jossa ei käytetä talvirenkaita ollenkaan vaan ajetaan jatkuvasti samoilla renkailla. Suomessa yksi rengassarja lepää aina talvi/kesärenkaidenajokauden.
 
J

jarkki

Vieras
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

janti sanoi:
Onko kellään käytännön kokemusta siitä kuinka pitkään anturin paristo on kestänyt?

Minulla oli aiemman auton talvirenkaissa alkuperäiset anturit. Auto siirtyi omistuksestani 14,5 vuotiaana, ja vielä viimeisenä talvena anturit toimivat.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

70€/kpl on kyllä aika suolainen hinta, kannattaa etsiä alkuperäisellä varaosanumerolla vaikkapa Saksan Ebaystä. Siltä voi hyvinkin saada koko satsin noin satasella.

Mulla on talvirengassatsissa yksi rengas joka vuotaa hyvin hitaasti. Ja just siinä satsissa ei ole antureita :(
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

janti sanoi:
Onko kellään käytännön kokemusta siitä kuinka pitkään anturin paristo on kestänyt?
mulla 10 v auto jossa kahdet alkuperäiset vanteet. Toisessa sarjassa anturit toimii ja toisessa ei.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

repomies sanoi:
Kyä epäsuora TPMS abs-pyörintänopeusanturien kautta on ihan riittävä. Turhia kotkotuksia nuo erilliset anturit.

On yllättävän tarkka tuo pyörimisnopeuteen perustuva, hälyttää kyllä vääristä kulmistakin aika nopeasti, mitä anturit ei tee.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Sopiiko tässä ketjussa keskustella eri talvirengas merkeistä ja kokemuksista vai pitäisikö sitä varten avata oma ketju?
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Minkä merkkisiä halajat? Itse ostin continental kitkat. Tulis vaan talvi että pääsee kunnolla kokeilemaan.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Alla oli 2011 paistetut Michelin X-Ice north nastat. Taidettiin ottaa käyttöön 2011 joulukuussa, joten vaikka kilometrejä tuli, palvelivat kohtuullisen pitkään.

Vasen eturengas oli säilyttänyt nastansa hyvin, vaikka kuluneita olivat. Oikea taka oli taas lähes nastaton, osa katkenneita. Ihmeellinen kuvio tuokin. Rengas ollut tietenkin myös oikealla edessä ja tämän paikan sanotaan kuluvan helpoiten.

Olen nyt pyöritellyt rengaskauppaa tässä ja koittanut löytää sopivaa settiä. Tarkoitus oli jatkaa samalla linjalla ja ostaa Michelin X-Ice North 3 nastat ilman sen suurempia empimättä. Renkaisiin oli tullut uudenlainen "joustosysteemi" nastojen ympärille ja nastojen määrä edelleen melko pieni uusien asetusten suositusten mukaisesti. Kuvassa tuo näkyy selvästi ja tarkoituksena on joustaa, jolloin nastan pitäisi pysyä paikallaan paremmin.

https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiCiJmOl53XAhUQb1AKHUeIBloQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.tekno-rengas.fi%2Findex.php%2Ftuote%2Fmichelin-x-ice-north-3%2F&psig=AOvVaw03iDe9UzavT44iaumgIzxy&ust=1509618980391677

Nyt kun olen lukenut testejä, niin tosi paljon on Michelin romahtanut noissa. Nastarenkaissa ollaan kaukana kärjestä. Sivuttaispitoa arvostellaan paljon ja muutenkin on sanomista. Nastamäärä luonnollisesti selittää hiukan, mutta hiukan arveluttaa. Paljon kilometrejä kun tulee, niin tuo kestävyys on tärkeä ominaisuus. Nastat pitää olla tallella vielä parin talven jälkeen.

Toisena vaihtoehtona olen ajatellut noita uusia Nokia 9 Hakkapeliittoja, joissa on nastoja tuplamäärä. Uuden palkitun nastateknologian vuoksi tämä on mahdollista. Renkaan laidoilla on erilaiset nastat kuin keskellä.

https://www.nokianrenkaat.fi/hakkapeliitta9/fi

Vaihtehtoina on myös Continentalin Ice Contact kakkoset ja Bridgestonen Noranzat.

Suhteilla saan Michelinit selkeästi halvimmalla. Muut menevät aikalailla samaan hintaluokkaan. Bridgestonen hintaluokasta en ole varma, mutta voi olla se halvin. Eniten mietityttää tuo Michelinin romahtaminen testeissä. Yhden rengaskauppiaan mielipide oli etteivät ole hetkeen panostaneet talvirenkaisiin ja ettei tekisi mieli edes myydä niitä. Nuo vanhat North "ykköset" toimivat kyllä monta talvea hyvin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

pökö sanoi:
Itse ostin continental kitkat. Tulis vaan talvi että pääsee kunnolla kokeilemaan.

Täällä pyörii (myöskin) Conti Viking Contact 6 alla (3. vuosi), edellisessä ajoneuvossa oli alla ensin Nokian RSi (3 vuotta) ja sitten Conti Viking Contact 3 (4 vuotta).
Nokialaiset rullasivat paremmin ja olivat hiljaisempia kuin sen ajan Contit. Nykyisistä Nokian kitkoista (R2) ei ole kokemusta, seuraavat kitkat voisivat kyllä hyvinkin olla Nokian R2 tai Nordman RS2.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

janti sanoi:
Täällä pyörii (myöskin) Conti Viking Contact 6 alla (3. vuosi), edellisessä ajoneuvossa oli alla ensin Nokian RSi (3 vuotta) ja sitten Conti Viking Contact 3 (4 vuotta).
Nokialaiset rullasivat paremmin ja olivat hiljaisempia kuin sen ajan Contit. Nykyisistä Nokian kitkoista (R2) ei ole kokemusta, seuraavat kitkat voisivat kyllä hyvinkin olla Nokian R2 tai Nordman RS2.

Paljonko teillä tulee talvikilometrejä n. suurinpiirtein? (Pökö myös)

Miten noiden kitkojen kesto on? Vaikka olen autojen kanssa paljon pelannut niin kitkarenkaita ei ole koskaan ollut. Serkkupoika ajaa aina Nokian kitkoilla ja toisessa autossa on Nokia ärrät ja toisessa nuo R kakkoset. Parhaimpina renkaina pitää noita.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Meillä tulee talvirenkaille alle 5000 kilsaa, en osaa sanoa tarkemmin. Nyt kun kumit vaihdoin nollasin ajotietsikan toisen laskurin, keväällä on tietoa.

Kolme talvea noilla on aina päässyt.
 
Back
Ylös Bottom