Joko on talvirenkaat alla?

Joko on talvirenkaat alla?


  • Ääniä yhteensä
    51
  • Äänestys suljettu .

tuna

Vakionaama
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Täällä kakkosautossa juuri saman ikäiset X-Icet kuin Raid76:lla. Pitoa ei ole häävisti ollut enää moneen vuoteen, turvallisuutta lisäävät ominaisuudet kesärenkaisiin verrattuna tällä hetkellä liukkauden aikaansaama kuskin valppaus ja jalankulkijoiden säikyttely nastojen ropinalla. Pintaa jäljellä vielä hyvin, nastojakaan ei ole tippunut merkittävästi kuin yhdestä renkaasta...

Toisessa autossa uudet Hakkapeliitta R2:t. Olen myös sitä mieltä, että ovat parhaat tähän asti omistamani renkaat. Samassa autossa oli aiemmin vielä noita misukoitakin pidemmälle loppuunajetut nokialaiset nastat, joissa silti oli pitoa selvästi misukoita enemmän. Mutta luonnollisesti uudet kitkat täysin eri luokkaa.

Aiempi auto, joka henkilökohtaisen kitkarengasheräämisen sai aikaan, oli varustettu Hakkapeliitta RSi:llä. Toimivat todella hyvin nekin. Yhdestä petti runkokudos ja sille akselille ostettin Hakkapeliitta R-pari. Ajossa en havainnut juurikaan pitoeroa, kun kolme talvea ajetun RSi-parin tilalle (pintaa 6-7mm) tuli uusi R-pari yhdelle akselille.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Viime talvena ei X-Icet enää pitäneet kunnolla, muttei ongelmia silti ollut. Siksi ihmettelenkin miten tuo apukuskin puoleiset olivat niin huonot. Nastat meinaan vielä kuitenkin ostaa.

Tiedä sitten minkälainen kesto noissa uusissa X-Ice North 3 kumeissa on. Pitoa on moitittu.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Raid76 sanoi:
Paljonko teillä tulee talvikilometrejä n. suurinpiirtein? (Pökö myös)

Nykyisin noin 13500 km/talvi.

Miten noiden kitkojen kesto on?

Nykyisillä talvirenkailla on nyt ajettu noin 33 000 km ja pintaa on jäljellä 6 mm. Sakkorajalle 6-3 = 3 mm.

Vertailuksi kesärenkailla on nyt ajettu 53 000 km ja pintaa on jäljellä 3 mm. Sakkorajalle 3-1,6 = 1,4 mm.

Kulutuspinnan kuluma kummallakin renkailla noin 1 mm / 10 000 km kohden.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Kiitoksia lukemista. Näyttää nuokin kestävän tosi hyvin.

Ensi viikko näyttää sen verran lämpimältä, että jatkan pohdintaa. Tekisi mieli kokeilla noita Nokian uusia tuplanastoja, hintaeroa parjattuun Micheliniin tulee noin satku.
 

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

janti sanoi:
Matka-ajoa paljon ja kevyt kaasu- ja jarrujalka. :cool:

Miten eri keleillä olette pärjänneet? Sivuttaispito esim. lumijäisellä tiellä?

Tietysti nyt kun olette kitkoilla pääasiassa ajaneet niin vertailu voi olla hankalaa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Joko on talvirenkaat alla?

Raid76 sanoi:
Miten eri keleillä olette pärjänneet? Sivuttaispito esim. lumijäisellä tiellä?

Mustajää on kyllä paha vastus ja siihen ei auta kuin ennakointi.
Onneksi noita kelejö on ollut lähinnä taajamassa.

Tietysti nyt kun olette kitkoilla pääasiassa ajaneet niin vertailu voi olla hankalaa.

Samassa kelissä ei ole tullut eri ajettua nastoilla/kitkoilla.

Päivittäin autoa ajavalle sopii kumpikin, harvakseltaan ajevalle sitten nastat.
 

VesA

In Memoriam
Täällä on ollut jäätävää tihkua / mustaa jäätä. Michelinin kitkoilla on pärjännyt vaikka liittymissä on vähän ajolinja levinnyt ja pyörä sutinut. Ei sudi paljon, e-up!issa on aika masentava luistonesto joka lähinnä estää etenemisen.

Ei taida nastakaan mustasta jäästä kiinni saada, ei siinä ole syvyyttä johon piikin upottaisi.
 

Boosman

On EEV jaMuuttuva nop. UY puhallin ja mitä kaikkea
En tiedä kehtaisko edes sanoa, mutta sanotaan nyt sitten,, kun toukokuussa alkoi kesäloma, kaveri pelasti vanhat Nokian Q kitka renkaat roskalavalta, ja ne laitettiin pessimistisen kesäloman kunniaksi alle :) ja niillä nyt ajellaan edelleenkin.. varastossa kyllä odottaa Nokian nastat, mutta en oo ikinä ennen ajanu kitkoilla koko talvea, joten ehkä kokeilen mitenkä ne suoriutuu omassa käytössä...
 

PolyEsko

Vakionaama
En tiedä kehtaisko edes sanoa, mutta sanotaan nyt sitten,, kun toukokuussa alkoi kesäloma, kaveri pelasti vanhat Nokian Q kitka renkaat roskalavalta, ja ne laitettiin pessimistisen kesäloman kunniaksi alle :) ja niillä nyt ajellaan edelleenkin.. varastossa kyllä odottaa Nokian nastat, mutta en oo ikinä ennen ajanu kitkoilla koko talvea, joten ehkä kokeilen mitenkä ne suoriutuu omassa käytössä...
LOL Aika vanhat kovettuneet kitkat sinulla. :prkl:
Jos en väärin muista, niin joskus 2003 loppui noiden valmistus. Eipä niissä pitoa ole mitään talvikeleille. Eli ennakoi triplasti aiemmin ja nopsempaan, kuin uusilla kitkoilla ja ajele silti reippaasti hiljempaa.
Lailla pitäisi kieltää yli 7 vuotiaiden talvirenkaisen käyttö ja kesärenkailla 10 vuotta rajaksi.
 

VesA

In Memoriam
Varmaan epäilyttävintä ikinä on kesällä kuumassa ajettu kitka - yhdet Nokialaiset kitkat pilasin kesällä motarilla, niissä ei ollut enää juuri märkäpitoa sen stintin jälkeen - sen päälle kun sitten ikälisät niin alkaa olla aika luistimet alla.
 

VesA

In Memoriam
Tuli keliä tännekin, sade tulee valkoisena:

Screen Shot 2019-11-29 at 19.50.14.png
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kyllä siellä etelässä kelpaa. On täälläkin sentään plussan puolella käyty. Kun edelliset lumet sulivat viikko sitten, heti tuli uutta ja nyt taas rutkasti lisää. Talvirenkaat piti vaihtaa jo lokakuun alkupuolella.

säätila.jpg
 

jmaja

Hyperaktiivi
Lailla pitäisi kieltää yli 7 vuotiaiden talvirenkaisen käyttö ja kesärenkailla 10 vuotta rajaksi.

Vaihdoin kakkosautoon täksi talveksi "uudet" talvirenkaat. Taitavat olla 2012. Vanhat olivat 2005. Molemmat tosin nastoilla. Ihan hyvin noilla vanhoillakin pärjäsi Etelä-Suomen talvessa. Tietysti ennakoiden, mutta ei nuo ainakaan sen liukkaammat ole kuin kitkat jäällä. Ykkösauton kitkakatkin taitaa olla 2008.

Kakkosauton kesärenkaat ovat edelleen 2005. Eihän ne nyt miksikään mene, kunhan pintaa riittää. Noissa 4 mm.

Eipä noita poiskaan viitsi heittää, kun kilometrejä tulee niin vähän.
 

VesA

In Memoriam
Legendan mukaan valopetroolilla vanhan kumin saisi jotenkin nuorrutettua. Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta.

Saa niitä varmaan pehmitettyä, mutta kaipa ne lisäaineet ovat alan tärkeimpiä liikesalaisuuksia. Joissain renkaissa kumityyppi vaihtuu jo siinä vaiheessa kun kulutuspinnan kuviota on jäljellä - ja onse runkokumi ihmeellisen liukasta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä ne menee.. on tässä kaikenmaailman vintagerinkuloilla tullut ajeltua. Sitten kun joutuu hommaamaan uudet ero on monasti sellainen että miettii että mikä pakko se oli ne vanhat loppuun ajaa. Niihin vaan tottuu.. mutta eine hyvät ole.
Talvirenkaiden pehmeä kumi kovettuu, mutta kesärenkaiden ei oleellisesti muutu.

Duunikaveri osti Jenkeistä 60-luvun tuutti-Hondan kymmenisen vuotta sitten. Siinä oli vielä alkuperäiset renkaat, joilla duunikaveri ajoi ainakin kaksi kesää. Siis lähes 50-vuotialla renkailla!
 

VesA

In Memoriam
Duunikaveri osti Jenkeistä 60-luvun tuutti-Hondan kymmenisen vuotta sitten. Siinä oli vielä alkuperäiset renkaat, joilla duunikaveri ajoi ainakin kaksi kesää. Siis lähes 50-vuotialla renkailla!

Vanha kumi kestää - minulla on tuossa -68 kupla jossa alkuperäiset kumiosat ovat edelleen voimissaan - uudemmat eivät vaikka olisivat marmorilta. Juttu ei ole se kestäminen - vanha kumi kestää ajoa uutta paremmin koska se kovetttuu - vaan pito. wanhoista renkaista tulee liukkaat ja usein runkokin alkaa toimia eri tavalla kun sieltä vähän katkeilee juttuja. Vaikkapa kaksipyöräisen bemarini ( C1 ) renkaat ovat vanhat - ja kyllä niillä on vähän jännä kääntyä jo sateella liikennevaloista, takapää lipsahtelee.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joissain renkaissa kumityyppi vaihtuu jo siinä vaiheessa kun kulutuspinnan kuviota on jäljellä

Jotakuinkin kaikissa vaihtuu... Paljonko renkaan pitää kulua että päällimmäinen kumi on kulunut pois onkin toinen juttu... Kuitenkin saattaa olla että ominaisuudet heikkenevät tämän jälkeen ja se ei johdu pelkästään siitä että urasyvyys on vähäisempi...
 

kimmok

Vakionaama
Miksi kikkailla mopoiissa ei alle 5v renkaat autoissa 7v.
Mule on kaikki mopoja jos ne syö bansaa.
Eli vaihdan ne joka tapausessa ihan vaan oman tulevaisuuden.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Ero vanhoilla loppunajetuilla kitkoilla ja rengasliikkeen lämpimästä hallista uloasajetuilla uusilla kitkoilla oli ainakin aika radikaali. Sen huomasi heti siinä, että meinasi ekassa risteyksessä osua otsa tuulilasiin.. vanhoilla oli tottunut, että saa liukastella risteyksiin tultaessa kymmeniä metrejä, ja uudet kumit tarttuikin kun täi tervaan.

Toki noissakin varmasti se paras pito häviä suhteellisen nopeasti. Vaikka miten varovasti ajaisi, niin taatusti vuoden ajetut kitkat ei enää ole yhtä hyvät kuin uudet.
 

pamppu

Vakionaama
Nastat tulee selvästi halvemmaksi, koska nastarenkaassa pidon menetys iän myötä ei ole niin dramaattista. Olen ajellut kitkoja 4-5 vuotiaaksi max, sitten ne on finaalissa. Nyt alla on kohta 7 vuotta olleet alkuperäiset hakkapeliitat, edelleen pitää kohtuudella. Kesärenkaista taitaa olla menossa kolmas kierros tähän autoon.
 

pökö

Kaivo jäässä
En ole koskaan ajanut renkaita minimirajalle, enkä aja.
Viimeksi kun uusin kesäkumit pintaa oli jäljellä 3-4 milliä. Rengasliike hyvitti niistä 40 euroa, menee kuulemma vielä kaupaksi?
 

jmaja

Hyperaktiivi
En minäkään aja renkaita läheskään minimirajalle, mutta vähistä kilometreistä johtuen aikaa kuluu paljon. En ole myöskään koskaan ostanut esim. Conteja, jotka kuulemma kuluvat varsin nopeasti. Esim. kakkosautolla on ajettu omistusaikanamme 15,5 vuodessa 120 tkm, joista ensimmäinen puolikas taisi tulla neljässä vuodessa, jolloin tuo oli ykkösauto. Siis sellaista 5 tkm/vuosi viimeiset 10 vuotta.

Noissa hylätyissä 2005 nastarenkaissa oli vielä 6 mm pintaa, mutta nastoja oli jo hävinnyt turhan paljon.
 

VesA

In Memoriam
ja se ei johdu pelkästään siitä että urasyvyys on vähäisempi...

Urasyvyydellä ei ole ajossa juurikaan väliä - paitsi vedenpoiston kannalta ja soralla, mutta pohjakumi on liukasta ihan kuivanakin. Tässä on noita kehien I II III liittymiä joissa asiaa tulee ilman eri vaivaa kokeiltua kaarrenopeuden osalta. Meillä on nytkin pihassa 7 autoa... tosin yhtään jobbarilta ostettua ei ole nyt joukossa. Jobbareilta ostetuissa on aina paskat renkaat, ne varmaan myyvät pyörät erikseen netissä jos sisäänostetussa autossa sattuu kunnolliset olemaan. Liukkaimmat renkaat ovat olleet kesän lämmöllä pilatut kitkat - niissä ei ollut kunnon pitoa millään kelillä ja sateella normaali kiihdytys ja valoista lähtö oli jo hankalaa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Mitäköhän tuo tullessaan jos ensi vuoden puolella saa renkaat olla mitä vaan kunhan on keliin sopivat?

Nuorempi tuunausporukka koittaa läpi talven leveillä kesärenkailla madalletuilla sierroillaan. Onnettomuudet ei ainakaan vähene.
 

tj86430

Vakionaama
Ei ole mielestäni edes ihan oma asia vetää renkaat kankaisiin asti jos muun liikenteen seassa liikkuu.
Tämähän on periaatteessa juuri näin. Valitettavasti vain kohtaan "vetää renkaat kankaisiin asti" voi vaihtaa tilalle vaikka kuinka paljon eri asioita (sekä ajoneuvon tekniikkaan että ajokäytökseen liittyviä), ja silti autoilijat tekevät niitä.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Eipä ole kyllä ainakaan kesärenkaiden kanssa ollut sellaista ongelmaa, että kumiseos pääsee vanhenemaan. Viime keväänä laitoin uudet renkaat, jolloin urasyvyys oli jotain 7-8 millin väliltä. Syksyllä eturenkaissa oli 4 milliä ja takana ehkä 6. Ensi kesänä kun laittaa toisinpäin, niin siinäpä se sarja sitten olikin. Joku vajaa 15tkm tulee ajoa kesäkaudella. Tuntuu olevan nykyään ihan normaalia, ettei renkaat kestä kun 25-30tkm. Toki noissa on isoja eroja merkkien välillä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eikö koko kuvion syvyys ole samaa kumia? Ei ole tullut vedettyä läheskään niin pitkälle sitten 80-luvun, jolloin moottoripyörän takarengas kului aika nopeasti. Sen pito tuntui vain paranevan kuvion hävitessä. Pyörellä ja melko kapealla kosketuspinnalla vesiliirto on aika tuntematon käsite tai ainakin vaatisi tolkuttoman vauhdin. Miksihän niissä edes on kuvio? Ilmeisesti hiekkaa varten.

Etuvetoisissa autoissa huomasi hyvin vesiliirron alkamisen sutimisena moottoritiellä. Moottoripyörällä en koskaan huomannut mitään vesiliirtoon viittaavaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eipä ole kyllä ainakaan kesärenkaiden kanssa ollut sellaista ongelmaa, että kumiseos pääsee vanhenemaan. Viime keväänä laitoin uudet renkaat, jolloin urasyvyys oli jotain 7-8 millin väliltä. Syksyllä eturenkaissa oli 4 milliä ja takana ehkä 6. Ensi kesänä kun laittaa toisinpäin, niin siinäpä se sarja sitten olikin. Joku vajaa 15tkm tulee ajoa kesäkaudella. Tuntuu olevan nykyään ihan normaalia, ettei renkaat kestä kun 25-30tkm. Toki noissa on isoja eroja merkkien välillä.

Tuollaista olen kuullut Conteista. Itsellä kesärenkaat ovat olleet Misukoita, joilla tuntuu ajavan n. 60 tkm. Tosin uusimmat taitaa olla 2008 eli nykyisistä malleista ei ole kokemusta. Misukat ovat kuitenkin perinteisesti panostaneet myös kestävyyteen eikä vain ääripitoon uutena.
 

VesA

In Memoriam
Eikö koko kuvion syvyys ole samaa kumia?

Ei se kaikissa ole. Ei ole valitettavasti kuvaa, enkä muista merkkiä, mutta sllmällä näki kuinka alta tuli eri näkäistä kumia jo siihen kuvioon kun kuviota oli pari millä jäljellä. Kaipa sillä säästää taas hiukan valmistuskuluja. Jossain nastarenkaissa on ollut keskellä eri kumia kuin nastojen alla.
 
Back
Ylös Bottom