Joko talvirenkaat alla?

Joko on talvirenkaat alla?

  • Kyllä

    Ääniä: 62 54,4%
  • Ei

    Ääniä: 49 43,0%
  • En tiedä

    Ääniä: 1 0,9%
  • Jotku muut, mitkä?

    Ääniä: 2 1,8%

  • Ääniä yhteensä
    114

-Teme-

Vakionaama
Isoja kilometrejä ja useita talvia talvirenkailla ajatte 😳
3 talvea on mielestäni maksimi minkä talvikumeilla voi ajaa. Silloinkin se viimeinen kevät on jo isoa luistelua kun kumi on kovettunut ja lamellit eivät enää toimi kunnolla.
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).
2010 lopulla kun tuli hieman enemmän kilsoja (n.45Mm/a), lokakuussa kun laittoi kitkat alle, niin seuraavana syksynä sai ostaa uudet alle kun niillä rullasi läpi kesän.
Ensiviikolla pitää käydä vaihdattamassa kitkat alle
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Isoja kilometrejä ja useita talvia talvirenkailla ajatte 😳
3 talvea on mielestäni maksimi minkä talvikumeilla voi ajaa. Silloinkin se viimeinen kevät on jo isoa luistelua kun kumi on kovettunut ja lamellit eivät enää toimi kunnolla.
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).
2010 lopulla kun tuli hieman enemmän kilsoja (n.45Mm/a), lokakuussa kun laittoi kitkat alle, niin seuraavana syksynä sai ostaa uudet alle kun niillä rullasi läpi kesän.
Ensiviikolla pitää käydä vaihdattamassa kitkat alle
Viime talvena oli pito vielä hyvä. Ajattelin nyt varoen mennä vielä neljännen talven. Ensi vuodelle sitten jo kyllä uusittava.
Olen ollut nastamiehiä aiemmin, mutta nyt contin kitkat kyllä yllätti positiivisesti. Toki neliveto myös helpottaa liikkeelle lähtiessä.

Tulisi vaan kunnon luminen kuiva talvi/pakkasjakso niin olisi kitkat parhaimmillaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Isoja kilometrejä ja useita talvia talvirenkailla ajatte 😳
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).
Meikälle tulee hyvä jos 15tkm vuodessa, viime vuosina tässä ollaan saatu vain 10tkm kasaan, josta ehkä karkeasti jos laskee 50% talviajoa, niin... Ja kun kyseessä on vieläpä diesel-auto, niin eihän tuossa juuri taloudellista järkeä ole (vs. bensa), mutta kun tuo meidän combo on se malliston max vetokykyinen ja vähempää ei passaa tuon Weinsberg 550 UK asuntovaunumme eteen sovitella.
 

-Teme-

Vakionaama
Meikälle tulee hyvä jos 15tkm vuodessa, viime vuosina tässä ollaan saatu vain 10tkm kasaan, josta ehkä karkeasti jos laskee 50% talviajoa, niin... Ja kun kyseessä on vieläpä diesel-auto, niin eihän tuossa juuri taloudellista järkeä ole (vs. bensa), mutta kun tuo meidän combo on se malliston max vetokykyinen ja vähempää ei passaa tuon Weinsberg 550 UK asuntovaunumme eteen sovitella.
talvirenkaiden materiaali ikääntyessään kovettuu ja lopulta ovat kuin Lego auton renkaat mitkä ei kulu, muttei myöskään pidä mitään.
Muistan historiasta TM talvirengas testin jossa mukaan oli otettu edellisen vuoden rengastestin voittaja, jotka olivat olleet käytössä yhden talven.
Kyseisen setin ominaisuudet olivat heikentyneet niin paljon että oli koko joukon viimeinen, kun saman renkaan tuore versio oli kärkihaminoissa.
Samaa myös tuttu rengaskauppias sanoo, jos haluaa parhaimmat ominaisuudet säilyttää, kitkat tulisi uusia joka syksy tai max 2 talvea ajaa.
Miettinyt nyt kun sähkiksessä on rengaskuluma kovempi, että voisi miettiä oikeasti yhteen rengas settiin siirtymisestä.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
nasta kumeilla kun ajaa kesät talvet niin ei ehkä ehdi kovettua. fillarilla ajaessa kyllä kuulee että yllättävän moni käyttää tätä taktiikkaa
 

pökö

Kaivo jäässä
2/3 autoista talvirengastettu.
A-tikkaat on kelpo pesuteline.
 

Liitteet

  • IMG_20251026_113016257_HDR.jpg
    IMG_20251026_113016257_HDR.jpg
    503 KB · Katsottu: 37

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
talvirenkaiden materiaali ikääntyessään kovettuu ja lopulta ovat kuin Lego auton renkaat mitkä ei kulu, muttei myöskään pidä mitään.
Tiedän kyllä, mutta kun ajetaan talvella s.e. on se talvikeli, eikä todellakaan odoteta kesäkelin olosuhteita, niin... Ja ihan samaa tekee noi TM yms. testaajatkin, ajetaan se kumi aivan äärirajoilleen s.e. saadaan edes jonkinlaisia eroja niiden välille aikaiseksi, sillä eihän se testi muuten kerää lukijoita, saati aiheuta sitä parran pärinää lähikuppilan pöydässä. Onko noilla testeillä yhtään mitään tekemistä sen päivittäisen käytännön kanssa onkin sitten jo aivan täysin eri asia.

Autoistakin mitataan mm. 0-100km/h kiihtyvyydet ja kuinka moni sitä pedaalin polkee pohjaan aina ja jokaisessa liikkeellelähdössään? Ihan vain esiintuodakseni sitä kuinka oikeasta elämästä erkaantuneita nämä testit loppuen lopuksi ovatkaan. Ja kun sitten lukija kyttää niitä numeroita kuin piru raamattua, jotta päästään paukuttelemaan niitä henkseleitä baaripöydässä kun naapurin valitsemalla tuotteella olikin se taikka tämä mittausarvo numeroina heikompi.

Eli otetaan tuo lakikirja käteen ja sen asettamisssa raameissa mennään. Ihan niin pitkään kun siellä ei talvirenkaalle määrätä sitä viimeistä käyttöpäivää valmistusleiman mukaan, niin mennään niillä kylkileimoilla että sieltä löytyy ne tarvittavat kuviot, sekä tietty sillä kulutuspinnalla että siitä löytyy vähintään ne lain asettamat määrät sitä kulutettavaa. That's it. Jokaisella autoilijalla on sitten se henk.koht. vastuu miten tuon toteuttaa, ajaako vain niillä "testivoittajilla" ja vaihtaa joka kaudelle aina uudet, vai onko se kumi joku jo 5v alla pyörinyt kiinan muovi-ihme. Ihan on oma valinta ja kellään toisella ole asiaan mitään nokan koputtamista.
 

-Teme-

Vakionaama
Sanoisin että yleisen liikenneturvallisuuden kannalta on tekemistä että onko alla 5v vanhat muovikiekot minkä lumipito ominaisuudet ovat potkukelkan luokkaa, kun lamellit ennemmin murtuu kuin avautuu.
Itse kun nielee kilometrejä maantiellä niin osaa arvostaa hyviä renkaita.
Pahin kokemus ollut kun auton vaihdon jälkeen ”hyvillä” kesärenkailla, joissa pinta-aloihin reilusti, nousi yhdellä ajokerralla kolme kertaa vesipatjan päälle. Kohdekaupunkiin päästyäni kurvasin rengasliikkeeseen vaihtamaan uudet renkaat alle. Oisko ollut että renkaat oli paistettu 4vuotta aiemmin.
Talvirenkaissa ja eteenkin kitkoissa tämä ero korostuu entisestään. Kiertoliittymissä ja rampeissa pitää hiipiä varpaillaan kun pito kateissa parin talven ikäisissä renkaissa. Uudet alle ja voi ajaa melkein kuin kesällä
 

pröö

Aktiivinen jäsen
tekniikanmailman rengastesteillä voi itseasiassa pyyhkiä perseensä. Se voittaa mikä valmistaja ostaa eniten mainostilaa. Pisteytys ei perustu enää mihinkään mitattuun arvoon vaan kaikki miltä rengas tuntuu
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
rengaskauppias sanoo, jos haluaa parhaimmat ominaisuudet säilyttää, kitkat tulisi uusia joka syksy tai max 2 talvea ajaa.
Painoarvo sanalla rengaskauppias. ;)

Onhan sillä ikääntymisvaikutuksella (oli nastat tai ei) totuuspohjaa siinä missä kulutuspintasuosituksellakin, ja kitkojen kesäkäytön "hengenvaarallisuudella", mutta suuri osa on hypeä. Rengasvalmistajatkin melkein vuosittain kehuvat kuinka pito on edeltävään verrattuna kasvanut 37,42%, joka tarkoittaisi, ettei 30 vuotta sitten renkaissa ollut käytännössä mitään pitoa ja on suoranainen ihme, että ihmiskunta on selvinnyt näinkin pitkälle ilman joukkoitsetuhoa liikenteessä.

Oman kokemuksen mukaan kitkakumi kestää 3-4 talvea ja itse ajan nykyään sen verran vähän, että pidän kitkat alla ympäri vuoden ettei kovettumista ehdi tapahtumaan ennen kulutuspinnan loppumista. Jos niillä pärjää talven liukkaat ongelmitta, niin pärjää niillä seuraavan kesänkin, ja kitkat kestää kesäkelejä (usein myös etelän talvia) paljon paremmin kuin nastarenkaat.
 

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Vesalainen neuvoo:
Jokaisen kuljettajan on tärkeää tietää alla olevien renkaiden kunto.
– Ensimmäinen huomioitava asia on urasyvyys. Nythän laki vaatii, että talvirenkaan urasyvyyden pitää olla vähintään kolme millimetriä, mutta käytännössä yleinen turvasuositus on vähintään viisi millimetriä, Vesalainen muistuttaa.
Jos kulutuspintaa on liian vähän, autoilijalla on suurempi riski joutua esimerkiksi vesi- tai sohjoliirtoon.

Myös renkaiden ikä on tärkeä asia. Yli kymmenen vuotta vanhoilla tai yli kuusi ajokautta käytetyillä renkailla ei Vesalaisen mukaan tulisi ajaa.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
No päteehän se kaikkiin kulutushyödykkeisiin, että parhaat ominaisuudet säilyttääkseen on oltava jatkuvasti uutta. Hiilihappolimpparistakin on paras terä mennyt kun pullon korkki ensimmäisen kerran pienen sihahduksen saattelemana avataan, mutta voi siitä 1,5l pullosta ottaa lasillisen, laittaa korkin kiinni ja takaisin jääkaappiin niin se on seuraavana päivänä käytännössä aivan yhtä juomakelpoista kuin edeltävänä päivänä vaikka kaikki tietävät, että sen ominaisuudet pikkuhiljaa heikkenevät kun aikaa kuluu.

Myyjä voi olla hyvä myyjä, mutta ei välttämättä myymiensä tuotteidensa suuri asiantuntija, vaan tukeutuu muiden välittämään tietoon ja testituloksiin omakohtaisten kokeilujen jäädessä vähäisiksi. Vuosia sitten eräskin sittemmin tutuksi tullut (sittemmin eläköitynyt) hyvä rengaskauppias ihmetteli miksi halusin juuri ne kitkat, joita hänellä ei ollut varastossa, ja suositteli kokemuksen syvällä rintaäänellä nastarenkaita. Vastasin, etten osaa ajaa nastarenkailla, olen niillä vaaraksi muulle liikenteelle (joka omakohtaisen kokemukseni mukaan piti paikkansa). Siinä sitten ilman mitään kiirettä juteltiin pitkä tovi, koska hän oli kuitenkin kiinnostunut kitkarenkaista. Kävi mm. ilmi, että hänen kitkarengaskokemuksensa rajoittui lehdistön rengastesteihin, joissa hän oli muutamana talvena ollut testikuskina - mutta omassa autossa hänellä ei koskaan ollut ollut kitkarenkaita. Vedin siitä omat johtopäätökseni rengastestien luotettavuudesta.

Itse en osaa ajaa nastarenkailla yhtä hyvin kuin kitkarenkailla, koska minulla on paljon enemmän kokemusta kitkarenkaista, osaan aktiivisesti ja tiedostamatta lukea niiden välittämää tietoa tienpinnasta, mutta nastarenkaita en osaa yhtä hyvin lukea ja niillä tilanteet pääsevät herkemmin totaalisesti yllättämään kun nastarenkaasta loppuu pito, jolloin hallinnan menetys on todennäköisempi - eli nastarenkailla arvioin sopivan tilannenopeuden herkemmin väärin, ja osasyy tähän on nastarenkaissa (luettavissa myös rengastestien tuloksista). Käänteinenkin pitää aivan varmasti paikkansa, nastarenkaisiin tottunut ei alkuun osaa ajaa kitkarenkailla ja testitulokset osittain vääristyvät jos tällainen kuski hyväksytään testiajajaksi.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itse en osaa ajaa nastarenkailla yhtä hyvin kuin kitkarenkailla, koska minulla on paljon enemmän kokemusta kitkarenkaista, osaan aktiivisesti ja tiedostamatta lukea niiden välittämää tietoa tienpinnasta, mutta nastarenkaita en osaa yhtä hyvin lukea ja niillä tilanteet pääsevät herkemmin totaalisesti yllättämään kun nastarenkaasta loppuu pito, jolloin hallinnan menetys on todennäköisempi - eli nastarenkailla arvioin sopivan tilannenopeuden herkemmin väärin, ja osasyy tähän on nastarenkaissa (luettavissa myös rengastestien tuloksista). Käänteinenkin pitää aivan varmasti paikkansa, nastarenkaisiin tottunut ei alkuun osaa ajaa kitkarenkailla ja testitulokset osittain vääristyvät jos tällainen kuski hyväksytään testiajajaksi.
Juuri näin! Kokemuksen kautta oppii tuntemaan sen autonsa ja sen alla olevan rengastuksen, miten se toimii missäkin tilanteessa, missä menee se pidon raja jne. ja sitten sovitetaan se oma etenemä sen mukaan. Ei tuon nyt sen vaikeampaa luulisi olevan, mutta... :rolleyes:
 

pröö

Aktiivinen jäsen
etelä suomessa jos asuu motarin vieressä ja jos käy siinä tienvieressä töissä klo 7.00 - 17.00 niin motari on 99% Sula tai suolattu eli pärjäis vaikka kesä renkailla loput påivåt vois tehdä etä töitä
 

Hempuli

Töllintunaaja
Monenlaista mustaa kiekkoa on ollut alla, kesä-, nasta- ja kitkarengasta, kinuskia, Barumia, Bridgestonea ja Nokialaistakin, ei edes muista. Kai noissa joku ero on, mutta kun ei kiinnosta, kiertääkö niillä ympyrän 32 vai 33 sekunnissa. Vaikeita kelejä täällä Turun kupeessa on harvassa, yleensä vaan kahdenlaista: kuivaa tai märkää. Maalla ja pohjoisempana on erilaista.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Yllättävän moni tuntuu olevan sitä mieltä että auton ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä jos kerran ihan vakavissaan mietitään että kesäkelilläkin ajettaisiin kitkoilla, erikoinen ilmiö kyllä ainakin näin autoharrastajaksi tunnustautuvan näkökulmasta. ;D
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Yllättävän moni tuntuu olevan sitä mieltä että auton ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä jos kerran ihan vakavissaan mietitään että kesäkelilläkin ajettaisiin kitkoilla, erikoinen ilmiö kyllä ainakin näin autoharrastajaksi tunnustautuvan näkökulmasta. ;D
Tottakai auton ajo-ominaisuuksilla on merkitystä, ja talvella vielä enemmän kuin kesällä - kun ajetaan (tai ainakin pyritään ajamaan) liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaisesti.
 

-Teme-

Vakionaama
Itse en kuulu siihen ryhmään joka kasvattaa jonoja perässä, kun autossa Lego-palikkarenkaat ei voi yli 60km/h ajaa maantiellä tai yli 80km/h motarilla.
Jos ajot on kodin ja lähikaupan väliä kerran viikossa 1km suuntaan ja kerran kuukaudessa 5km terveysasemalle, niin ymmärrän että ne renkaat ei kulu ja riittävät kyseisiin matkoihin.
Kun ajosuorite on keskimäärin +100km/pv vuoden keskiarvona, jolloin autossa tulee vietettyä aika tavalla enemmän aikaa ja kokee monenlaisia tilanteita, niin arvostaa hyviä renkaita korkealle.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Juu, en minäkään yleensä jonoja perääni kerää, vaan aika pian ohitan sen ilmeisesti lähikaupan reitiltä maantielle eksyneen, ja arvostan hyviä renkaita ja hyviä ajo-ominaisuuksia - jotka ovat hyvin subjektiivisia käsitteitä ja monen osatekijän summa. Ruuhkavuosina tuli 60tkm vuodessa (jolloin tuli yhtä jos toista kokeiltua), sittemmin 25-30tkm, ja maalle muuton jälkeen luokkaa 15-18tkm.

Sitä logiikkaa en ymmärrä, etteikö vanhaankin autoon kannattaisi laittaa kunnollisia renkaita, tai että yleisessä liikenteessä käytettävää kalustoa yritetään "parannella" rata-ajon ehdoilla. Ei siinä mitään, että käyttää katulaillista rata-autoa arkiajoihin, mutta harvemmin se on siihen käyttöön parhaiten soveltuva, ja kun tuunaukset tehdään puhtaasti ulkonäöllisistä syistä ei se lopputulos oikein toimi missään.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
juu oli mullakin kilvanajo endurossa (rekisteröity) parhaat mahdolliset piikkirenkaat ja nykysessäkin prätkässä parhaat mahdolliset suvikumit
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Yllättävän moni tuntuu olevan sitä mieltä että auton ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä jos kerran ihan vakavissaan mietitään että kesäkelilläkin ajettaisiin kitkoilla, erikoinen ilmiö kyllä ainakin näin autoharrastajaksi tunnustautuvan näkökulmasta. ;D
No duodaa ... Citroën Berlingo XL 1.5BlueHDi 130 ... ajo-ominaisuudet :D
juu oli mullakin kilvanajo endurossa (rekisteröity) parhaat mahdolliset piikkirenkaat ja nykysessäkin prätkässä parhaat mahdolliset suvikumit
Sama se on ollut mulla prätkässäkin (Suzuki GSF 1250 SA Bandit, jonka juuri vko sitten myin pois ja ensi keväänä hommataan joku ihan toisenlainen uusi tilalle) riittänyt että on mustaa ja pyöreää, meikäläisen ajoilla niitä renkaiden ominaisuuksia ulosmitata ikuna = ihan on ns. helmiä sioille mun laittaa jotain kallista pehmosta ratarengasta alle, itse kun enempi painotan tuota renkaan km-kestoa.
 

-Teme-

Vakionaama
MP kanssa on aika härön tuntuista ajaa kun renkaaseen kulunut keskelle tasainen alue ja kantatessa nousee kulman yli
Ensiksi ei meinaa kääntyä ja sitten hyppää kunnolla
 

Hempuli

Töllintunaaja
Ekaan prätkään laitoin V-malliset misukat. Kanttas hyvin jalkatappeihin asti ja pääura hävisi melkein silmissä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
MP kanssa on aika härön tuntuista ajaa kun renkaaseen kulunut keskelle tasainen alue ja kantatessa nousee kulman yli
Ensiksi ei meinaa kääntyä ja sitten hyppää kunnolla
Itse en tuollaista ole havainnut, mutta nuo tiepintojen pitkittäiset korkeuserot mm. massamaalausten suhteen kyllä huomaa sitäkin paremmin. Pyörä suorastaan hakee tuollaisen korotuksen reunan päälle ja heittää siksi rengasta sivusuunnassa aika ikävästi :(

AP1GczPzCyY__hBCvmqbA7DdBxTjdWCXGyO6kNYM3cZHcySppYOVQz4PEhMAMJ-rHWuj8wMKjcurX_rWDBIHTiMDXO-2-6RjAjs1KYrjC622kUTGxoRRExh3j8TKypdPVwG2xBaEzGj1dK8km9Qjw8yetiUWSQ=w209-h370-s-no-gm


Noihinkin kuulemma saisi kitkarenkaita nykyisin, tiedä sitten yhtään millaisia olisivatten ajossa. Aikanaan 50cc skodella tuli vedettyä ympäri vuoden ja talveksi vaihdatin siihen 10" nappulakumit alle, joissa joka nappulassa oli nasta. No parin talven jälkeen noista nastoista kyllä ollut enää jäljellä kuin nystyt, joten sitten vedeltiin läpi talven samoilla kesäslikseillä. Kuitenkin työmatkaa Pukinmäki-Kilo ja puolisen tusinaa kertaa sitä tuli moppe noilla ajoilla aina talvessa kipattuakin, vaan mikäs siinä tyhjillä fillariteillä mp-varusteet päällä. Moppe vaan takaisin pystyyn, lumien putsaus releistä ja matka jatkui.
 

ML

Vakionaama
Vesalainen neuvoo:
Jokaisen kuljettajan on tärkeää tietää alla olevien renkaiden kunto.
– Ensimmäinen huomioitava asia on urasyvyys. Nythän laki vaatii, että talvirenkaan urasyvyyden pitää olla vähintään kolme millimetriä, mutta käytännössä yleinen turvasuositus on vähintään viisi millimetriä, Vesalainen muistuttaa.
Jos kulutuspintaa on liian vähän, autoilijalla on suurempi riski joutua esimerkiksi vesi- tai sohjoliirtoon.

Myös renkaiden ikä on tärkeä asia. Yli kymmenen vuotta vanhoilla tai yli kuusi ajokautta käytetyillä renkailla ei Vesalaisen mukaan tulisi ajaa.
Onko renkailla varsinaista ikärajoitusta,ainakaan katsastuksessa ei puututa ikään.
 
Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Ei ole mitään suoraa ikärajoitusta, katsastuksessa voidaan katsoa vain että pintaa on riittävästi ja että kumi ei ole rikki mistään.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kaikki kolme kulkinetta vielä kesärenkailla, ja näyttää etelärannikon ennuste siltä että ei vielä aikoihin tarvitse vaihtohommiin ryhtyäkään.
 

pökö

Kaivo jäässä
Talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Ehkä se minutkin yllättää muttei ainakaan kesärenkaat alla.
 

pamppu

Vakionaama
Talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Ehkä se minutkin yllättää muttei ainakaan kesärenkaat alla.
Ensimmäinen kerta meni jo Lahdessa ja missä niitä nyt oli. Varoitettiin joka uutissa ja kyllähän sen nyt näkikin silmällä ja tunsi persuuksissa, mutta ei. Ei se auta…
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Ellei muuten, niin se yllättää poissaolollaan...

No näinpä. Kun ei ole pakko ajella aamuisin tai yötä myöten ja muutenkin aina on sen verran aikaa että ehtii ennen lähtöä vajaan puolen tunnin urakoinnilla per auto heittää talvisetin alle (jos nyt vastoin kaikkia ennusteita talvi alkaisikin ykskaks yllättäen) niin mitäpä niitä ennakoiden vaihtamaan, vesikelillä kesäkumien ominaisuudet ovat kuitenkin aina kertaluokkaa talvigummeja paremmat.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Koko vuosi ajettu kitkoilla, mitkä oli auton alla kun sen ostin. Kesäkierros tuli mukana, mutta en viitsinyt niitä turhaan kuluttaa kun vaihdan kitkat nastoihin kun oikea talvi alkaa.

Vähän löllöt nuo on luonnollisesti, eikä ihan pahimmissa tulvakeleissä kannata lujaa ajella, mutta kyllä noilla muuten kesä/syyskeleissä pärjää. Yksi aamu olikin tie jo jäässä ja yhdessä loivassa mutkassa alkoi varoittamatta luistattamaan, nastat olisi rahinalla varoittaneet hyvissä ajoin ennen luistoa, mutta taisi auton systeemit napata homman haltuun ennen kuin jaksoin asialle tehdä muuta kuin nostaa jalan kaasulta (automaatti). Saisi kyllä jo alkaa lunta tulla, niin olisi vähän valoisampaa ajella.
 
Back
Ylös Bottom