3 vuotta vanhat renkaat ja autossa kilsoja 70tkm. 3 talvea siis takana. Hyvin oli pitoja vielä viime talvena ja kulumaa ei kyllä pinnassa silmällä huomaa.paljonkohan noi kestää kilometrejä.
Omilla conteilla ehdein ajaa vain yhden talven.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
3 vuotta vanhat renkaat ja autossa kilsoja 70tkm. 3 talvea siis takana. Hyvin oli pitoja vielä viime talvena ja kulumaa ei kyllä pinnassa silmällä huomaa.paljonkohan noi kestää kilometrejä.
Omilla conteilla ehdein ajaa vain yhden talven.
Viime talvena oli pito vielä hyvä. Ajattelin nyt varoen mennä vielä neljännen talven. Ensi vuodelle sitten jo kyllä uusittava.Isoja kilometrejä ja useita talvia talvirenkailla ajatte
3 talvea on mielestäni maksimi minkä talvikumeilla voi ajaa. Silloinkin se viimeinen kevät on jo isoa luistelua kun kumi on kovettunut ja lamellit eivät enää toimi kunnolla.
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).
2010 lopulla kun tuli hieman enemmän kilsoja (n.45Mm/a), lokakuussa kun laittoi kitkat alle, niin seuraavana syksynä sai ostaa uudet alle kun niillä rullasi läpi kesän.
Ensiviikolla pitää käydä vaihdattamassa kitkat alle
Meikälle tulee hyvä jos 15tkm vuodessa, viime vuosina tässä ollaan saatu vain 10tkm kasaan, josta ehkä karkeasti jos laskee 50% talviajoa, niin... Ja kun kyseessä on vieläpä diesel-auto, niin eihän tuossa juuri taloudellista järkeä ole (vs. bensa), mutta kun tuo meidän combo on se malliston max vetokykyinen ja vähempää ei passaa tuon Weinsberg 550 UK asuntovaunumme eteen sovitella.Isoja kilometrejä ja useita talvia talvirenkailla ajatte
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).
talvirenkaiden materiaali ikääntyessään kovettuu ja lopulta ovat kuin Lego auton renkaat mitkä ei kulu, muttei myöskään pidä mitään.Meikälle tulee hyvä jos 15tkm vuodessa, viime vuosina tässä ollaan saatu vain 10tkm kasaan, josta ehkä karkeasti jos laskee 50% talviajoa, niin... Ja kun kyseessä on vieläpä diesel-auto, niin eihän tuossa juuri taloudellista järkeä ole (vs. bensa), mutta kun tuo meidän combo on se malliston max vetokykyinen ja vähempää ei passaa tuon Weinsberg 550 UK asuntovaunumme eteen sovitella.
Tiedän kyllä, mutta kun ajetaan talvella s.e. on se talvikeli, eikä todellakaan odoteta kesäkelin olosuhteita, niin... Ja ihan samaa tekee noi TM yms. testaajatkin, ajetaan se kumi aivan äärirajoilleen s.e. saadaan edes jonkinlaisia eroja niiden välille aikaiseksi, sillä eihän se testi muuten kerää lukijoita, saati aiheuta sitä parran pärinää lähikuppilan pöydässä. Onko noilla testeillä yhtään mitään tekemistä sen päivittäisen käytännön kanssa onkin sitten jo aivan täysin eri asia.talvirenkaiden materiaali ikääntyessään kovettuu ja lopulta ovat kuin Lego auton renkaat mitkä ei kulu, muttei myöskään pidä mitään.
Painoarvo sanalla rengaskauppias.rengaskauppias sanoo, jos haluaa parhaimmat ominaisuudet säilyttää, kitkat tulisi uusia joka syksy tai max 2 talvea ajaa.
Tässä tapauksessa kysymyksessä rakas veljeniPainoarvo sanalla rengaskauppias.![]()
Juuri näin! Kokemuksen kautta oppii tuntemaan sen autonsa ja sen alla olevan rengastuksen, miten se toimii missäkin tilanteessa, missä menee se pidon raja jne. ja sitten sovitetaan se oma etenemä sen mukaan. Ei tuon nyt sen vaikeampaa luulisi olevan, mutta...Itse en osaa ajaa nastarenkailla yhtä hyvin kuin kitkarenkailla, koska minulla on paljon enemmän kokemusta kitkarenkaista, osaan aktiivisesti ja tiedostamatta lukea niiden välittämää tietoa tienpinnasta, mutta nastarenkaita en osaa yhtä hyvin lukea ja niillä tilanteet pääsevät herkemmin totaalisesti yllättämään kun nastarenkaasta loppuu pito, jolloin hallinnan menetys on todennäköisempi - eli nastarenkailla arvioin sopivan tilannenopeuden herkemmin väärin, ja osasyy tähän on nastarenkaissa (luettavissa myös rengastestien tuloksista). Käänteinenkin pitää aivan varmasti paikkansa, nastarenkaisiin tottunut ei alkuun osaa ajaa kitkarenkailla ja testitulokset osittain vääristyvät jos tällainen kuski hyväksytään testiajajaksi.
Tottakai auton ajo-ominaisuuksilla on merkitystä, ja talvella vielä enemmän kuin kesällä - kun ajetaan (tai ainakin pyritään ajamaan) liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaisesti.Yllättävän moni tuntuu olevan sitä mieltä että auton ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä jos kerran ihan vakavissaan mietitään että kesäkelilläkin ajettaisiin kitkoilla, erikoinen ilmiö kyllä ainakin näin autoharrastajaksi tunnustautuvan näkökulmasta.![]()
No duodaa ... Citroën Berlingo XL 1.5BlueHDi 130 ... ajo-ominaisuudetYllättävän moni tuntuu olevan sitä mieltä että auton ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä jos kerran ihan vakavissaan mietitään että kesäkelilläkin ajettaisiin kitkoilla, erikoinen ilmiö kyllä ainakin näin autoharrastajaksi tunnustautuvan näkökulmasta.![]()
Sama se on ollut mulla prätkässäkin (Suzuki GSF 1250 SA Bandit, jonka juuri vko sitten myin pois ja ensi keväänä hommataan joku ihan toisenlainen uusi tilalle) riittänyt että on mustaa ja pyöreää, meikäläisen ajoilla niitä renkaiden ominaisuuksia ulosmitata ikuna = ihan on ns. helmiä sioille mun laittaa jotain kallista pehmosta ratarengasta alle, itse kun enempi painotan tuota renkaan km-kestoa.juu oli mullakin kilvanajo endurossa (rekisteröity) parhaat mahdolliset piikkirenkaat ja nykysessäkin prätkässä parhaat mahdolliset suvikumit
Itse en tuollaista ole havainnut, mutta nuo tiepintojen pitkittäiset korkeuserot mm. massamaalausten suhteen kyllä huomaa sitäkin paremmin. Pyörä suorastaan hakee tuollaisen korotuksen reunan päälle ja heittää siksi rengasta sivusuunnassa aika ikävästiMP kanssa on aika härön tuntuista ajaa kun renkaaseen kulunut keskelle tasainen alue ja kantatessa nousee kulman yli
Ensiksi ei meinaa kääntyä ja sitten hyppää kunnolla
Onko renkailla varsinaista ikärajoitusta,ainakaan katsastuksessa ei puututa ikään.Vesalainen neuvoo:
Jokaisen kuljettajan on tärkeää tietää alla olevien renkaiden kunto.
– Ensimmäinen huomioitava asia on urasyvyys. Nythän laki vaatii, että talvirenkaan urasyvyyden pitää olla vähintään kolme millimetriä, mutta käytännössä yleinen turvasuositus on vähintään viisi millimetriä, Vesalainen muistuttaa.
Jos kulutuspintaa on liian vähän, autoilijalla on suurempi riski joutua esimerkiksi vesi- tai sohjoliirtoon.
Myös renkaiden ikä on tärkeä asia. Yli kymmenen vuotta vanhoilla tai yli kuusi ajokautta käytetyillä renkailla ei Vesalaisen mukaan tulisi ajaa.
Niin no ikääntyessäänhän nuo kovin usein alkavat sieltä kuvion pohjalta halkeilemaan, mutta tuohon tarvittanee kuitenkin se 10+ vuotta ja reippaasti auringonpaistetta.että kumi ei ole rikki mistään.
Ensimmäinen kerta meni jo Lahdessa ja missä niitä nyt oli. Varoitettiin joka uutissa ja kyllähän sen nyt näkikin silmällä ja tunsi persuuksissa, mutta ei. Ei se auta…Talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Ehkä se minutkin yllättää muttei ainakaan kesärenkaat alla.
Ellei muuten, niin se yllättää poissaolollaan...Talvi yllättää suomalaiset joka vuosi. Ehkä se minutkin yllättää muttei ainakaan kesärenkaat alla.
Ellei muuten, niin se yllättää poissaolollaan...