Joko talvirenkaat alla?

Joko on talvirenkaat alla?

  • Kyllä

    Ääniä: 62 54,4%
  • Ei

    Ääniä: 49 43,0%
  • En tiedä

    Ääniä: 1 0,9%
  • Jotku muut, mitkä?

    Ääniä: 2 1,8%

  • Ääniä yhteensä
    114

ML

Vakionaama
ei vielä, vaikkakin eilen illalla oli vakavasti harkinnassa talvirenkaiden alle laitto. Ruohot oli kuurassa ja satoi vettä tihuttamalla. aamulla onneksi oli vähän lämpimämpää ja kuura sulanut.
Aamulla nurmikko huurteessa täällä lounaissuomessa,liukas varmaan paikka paikoin oikein" virallinen" talvirengaskeli.

No iltapäivällä tulee vettä sääennusten mukaan.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Minussa heräsi pieni anarkistihenki holhousyhteiskuntaa kohtaan ja laitan nastat alle harkintani mukaan päivämääristä viis veisaten pulttia ottamatta. Samoin taitaa tehdä ystäväni Itä-Lapissa, joka taitaa olla ehtinyt minua ennen pulttien kiertoon.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Kelien mukaan ite oon yleensä laitellut, ekat yöpakkaset ei vielä triggeröi vaihtamaan mutta ensilumi tai räntä alkaa olla jo sellainen indikaattori että nyt voisi viimeistään jo olla aika vaihtaa nastaa alle. Vaikka miten säätiedotteet näyttäisi plussa-asteita tulevaksi. No tietty jos keskellä kesää tulee ensilumi niin silloin en vaihda, mutta tälleen marraskuun korvilla :)
 

Mikkolan

Vakionaama
Eilen meni ensimmäiseen nastat alle, toinen vuorossa tänään, lopuista ei niin väliä.
Periferiassa käytetään nastarenkaita kun teiden hoito on sitäsuntätä.
Säännöllisesti ei montaa lähtöä viikossa tule ja niidenkin aika-ikkuna aika vapaa mutta äkkilähtöihin on varauduttava kellonajasta, säästä tai vuodenajasta riippumatta.
 

-Teme-

Vakionaama
Lounais-rannikolla ei ole mitään kiirettä, ennuste lupaa marraskuun ekalle viikolle ylin +10°C lämpötiloja.
Ainoa vaan kun mahdollisuus on että joutuu suuntaamaan autolla pohjoiseen (Tampereelle) niin siellä voikin olla jo toisenlaista, joten kitkoja joutuu tosissaan harkitsemaan alle
 

Esäätäjä

Vakionaama
Eilen meni ensimmäiseen nastat alle, toinen vuorossa tänään, lopuista ei niin väliä.
Periferiassa käytetään nastarenkaita kun teiden hoito on sitäsuntätä.
Säännöllisesti ei montaa lähtöä viikossa tule ja niidenkin aika-ikkuna aika vapaa mutta äkkilähtöihin on varauduttava kellonajasta, säästä tai vuodenajasta riippumatta.
Ei auta vaikka on kuinka lähellä isoa talousaluetta kun joku on piirtänyt kartalle että tie kuuluu hoitoluokkaan 3 niin lumisateen yllättäessä, tai ei tarvi yllättääkään auraus suoritetaan kun pääteitä on jyrätty lumisateen loppumiseen saakka.
Pahimmillaan ei tietä ole aurattu vielä iltapäivällä kotiin tullessakaan.
Tässä ei tosin nastarenkaasta ole juuri apua.
Pahin on aamulla jos ei joku muu ole auton etulipalla pyyhkäissyt lumipeitettä matalammaksi, tulee lumet tuulilasille.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Oma ajattelu on ihan tervettä, mutta jos meillä ei olisi talvirengaspakkoa niin oma meistä ajelisi kesärenkailla läpi vuoden vaarantaen muiden ajelua.
Nykyinen lakihan jättää niin paljon tulkinnanvaraisuutta, etten olisi yhtään yllättynyt, vaikka joku kesärenkailla läpi vuoden ajelisikin eikä niinä muutamana vaaran päivänä poliisin ratsiaan ajaisi. Lakihan on nyt ennemminkin ohjeellinen, "järjen käyttö sallittu", mutta jos kaikki sitä järkeä tehokkaasti käyttäisi, ei lakia tarvittaisi. Monelta viimeiseen asti kesärenkailla ajelevalta tuppaa myös unohtumaan, että kylmässä kesärenkaat tuppaa kovettumaan vaikkei suolattu tien pinta varsinaisesti liukas olisikaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Lounais-rannikolla ei ole mitään kiirettä, ennuste lupaa marraskuun ekalle viikolle ylin +10°C lämpötiloja.
Ainoa vaan kun mahdollisuus on että joutuu suuntaamaan autolla pohjoiseen (Tampereelle) niin siellä voikin olla jo toisenlaista, joten kitkoja joutuu tosissaan harkitsemaan alle
Eikös yksi kitkarenkaan ideoista ole nimenomaan siinä että sillä voi "ostaa" sitä vaihtoaikaa, ei ole gummit moksiskaan vaikka olisi jo tämän kk alussa ne alle laittanut. Eipä täällä Hki:ssäkään ole mitään oikeaa kiirettä noiden talvirenkaiden kanssa, mutta miksi lykätä sitä ns. viimeiseen saakka kun ne kitkat voi tuossa tallin luiskalla laittaa alle jo ns. hyvän sään aikaan, ei tartte sataa sitä räntää vaakatasoon ja kiroilla näpit kohmeessa - kokemuksesta.
 

pökö

Kaivo jäässä
mutta miksi lykätä sitä ns. viimeiseen saakka kun ne kitkat voi tuossa tallin luiskalla laittaa alle jo ns. hyvän sään aikaan, ei tartte sataa sitä räntää vaakatasoon ja kiroilla näpit kohmeessa - kokemuksesta.
Tätä minäkin ihmettelen. Talvirenkaat on kuin pyhä lehmä jota säästetään viimeiseen hetkeen, autossa on kuitenkin jotkut renkaat oltava aina.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Keväällä taas säästetään kesärenkaita, etteivät kulu nastojen karhentamalla asfaltilla. Ei vaiskaan, luontainen laiskuus on varmaan todennäköisin arvaus. Täälläkin mennään mukavuus edellä ja odotellaan, josko pääsee kaverin nosturille sisälle, ettei tarvitse hallitunkkia käyttää.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
kyllä se kevään asfaltin karkeus vaikuttaa kulumiseen. prätkän renkaassa sen kyllä huomaa, siis prätkän kevät ajelut jäänyt vähemmälle no on ne muutenkin, niin ja lapissa prätkän rengas kului ihan perkeleesti
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Täälläkin mennään mukavuus edellä ja odotellaan, josko pääsee kaverin nosturille sisälle, ettei tarvitse hallitunkkia käyttää.
Tokihan se nosturilla olisi yhtä juhlaa, mutta kunnon hallitunkki ja akkukiertäjä niin siinäkään juuri hikoilla tartte kun jo on kiekot vaihdettu
kyllä se kevään asfaltin karkeus vaikuttaa kulumiseen. prätkän renkaassa sen kyllä huomaa, siis prätkän kevät ajelut jäänyt vähemmälle no on ne muutenkin, niin ja lapissa prätkän rengas kului ihan perkeleesti
Mikäs sitä pakottaa prätkällä niissä ajourissa cruisailemaan. Ainakin itse vetelen mieluummin siinä keskellä, urien välissä enkä moista keväistä merkittävää renkaiden kulumaa ole havainnut lainkaan.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen

Etelä-Suomeen taas ennustetaan lämpimämpiä säitä verrattuna viime päiviin.

Kymmenen asteen lämpötiloja voi olla maan eteläosissa viimeistään ensi viikolla.

– Ei se suuri muutos ole, mutta kyllähän tuo kymmenen astetta ja siitä ylöspäin marraskuussa alkaa olla ihan kohtalaisen korkea lukema.

Etelä-Suomen ensilumi on siis Sinisalon mukaan vielä hamassa tulevaisuudessa.

– Ei tässä nyt vielä mistään etelän lumisateesta kannata kauheasti puhua.
 

bungle

Vakionaama
Mikäs sitä pakottaa prätkällä niissä ajourissa cruisailemaan. Ainakin itse vetelen mieluummin siinä keskellä
Jos on kovin uraiset, niin keskellä voi olla monesti parempi. Mutta silloin kannattaa olla tarkkana, ettei ole suoranaisia reikiä. Ajourilta ne usein korjataan ja keskellä saattaa olla rumiakin monttuja. Sellaiseen ei ole mukava moottoripyörällä ajaa.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Lapissa ja etelässä pärjää molemmissa kitkoilla ympäri vuoden siitäkin huolimatta, että pohjoisen skeptikot pitävät niitä etelän renkaina ja etelän skeptikot pitävät niitä pohjoisen renkaina. Eikä tarvitse miettiä milloin laittaa alle.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
Mikäs sitä pakottaa prätkällä niissä ajourissa cruisailemaan. Ainakin itse vetelen mieluummin siinä keskellä, urien välissä enkä moista keväistä merkittävää renkaiden kulumaa ole havainnut lainkaan.
en aja urissa millään vehkeellä. se voi olla ettei vajaa tehoisissa sitä huomaa
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
se voi olla ettei vajaa tehoisissa sitä huomaa
No ilm. 1250cc on vielä "vajaa" kun siinäkään en tuota havainnut. Toki myös rengastus itsessään vaikuttaa, paljonko niillä munkeilla noin ylipäätään saa km kerättyä laillisten mittojen sisällä, käyttäjästä nyt sitten puhumattakaan paljonko niitä kumejaan kurmoittaa.

Mikään rengaskauppiaan unelma en kyllä ainakaan ole, autoilua jo lähes 40v takana ja prätkälläkin 25v, niin kautta aikain taitaa olla 2 talvirengas- ja 1 kesärengassarja autoon, sekä 2 prätkän eturengasta kun olen tähän mennessä ikuna ostamaan joutunut. Muutoin olen aina pärjännyt niillä kumeilla millä nuo pelit ovat taloon tulleet ja sitten aikanaan myös pois lähteneet.
 

bungle

Vakionaama
Lapissa ja etelässä pärjää molemmissa kitkoilla ympäri vuoden siitäkin huolimatta, että pohjoisen skeptikot pitävät niitä etelän renkaina ja etelän skeptikot pitävät niitä pohjoisen renkaina.
Etelän skeptikot käyttää kesärenkaita vuoden ympäri (ja stadissa ei laiteta pitkiä kalsareita vaikka maksettais). Ja Lapin skeptikot nastoja. Ja hyvin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:

pröö

Aktiivinen jäsen
ei "kesäkumilla" ole ajeltu sitten 80 luvun millään uralla. :p ja kyllähän sitä on kokemusta prätkän renkaista uupuu jos ei ole kokonut tarvontiellä miltä noin 200 lasissa tuntuu rättirenkaan aiheuttama foplaus. ei teräsvyö kummilla saa sellasta fiilistä
 

-Teme-

Vakionaama
KitKat tulivat alle tänään. Iisi ja vaivaton homma.
Ajoin pajalle, pojat ottivat auton sisään ja nostivat ylös - itse join kaffet ja palasin hallille kun nostivat pestyt renkaat takaisin kyytiin.
25€ ja kiitosta köyhempänä ajoin takaisin kotiin.
Huomaa muuten että kitkat ovat aika tavalla liukkaammat risteyksessä lähtiessä. Märällä asfaltilla luistonesto ottaa haltuun ja hieman ehtii viheltää kumi, kun lähtee samalla tavalla kuin kesäkumeilla.
Edit: autosta tuli lisäksi levottomanmpi moottoritie nopeuksissa
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Ajelin viikolla Vantaa-Pietarsaari-Kuopio-Vantaa lenkin eikä ollut vielä missään tarvetta talvirenkaille. Keiteleen suunnalla oli kyllä pakkasta -3 astetta ja aika sankka sumu järvien läheisyydessä, mutta tie oli siellä silti kuiva liikenteen ja sateettomuuden vuoksi. Marraskuun yleensä pärjää vielä kesärenkailla jos vain välttää märät pakkasyöt. Alle kahdessa tunnissahan ne saa pihassa alle sitten kun tarve iskee.
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Huomaa muuten että kitkat ovat aika tavalla liukkaammat risteyksessä lähtiessä. Märällä asfaltilla luistonesto ottaa haltuun ja hieman ehtii viheltää kumi, kun lähtee samalla tavalla kuin kesäkumeilla.
Edit: autosta tuli lisäksi levottomanmpi moottoritie nopeuksiss

Ja sitten vielä jotkut hullut ajelee moisilla ympäri vuoden. Märällä asfaltilla kitkarenkaat ovat suorastaan vaaralliset, ja kuivallakin jäädään kauaksi huonoimpien kiinakesäkumien ominaisuuksista.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ja sitten vielä jotkut hullut ajelee moisilla ympäri vuoden. Märällä asfaltilla kitkarenkaat ovat suorastaan vaaralliset, ja kuivallakin jäädään kauaksi huonoimpien kiinakesäkumien ominaisuuksista.
Minä aikanaan hoin tuota kitkojen sulamista kesällä yms. sukulaismiehelle joka ajoi kesällä kitkoilla.
No minulle jäi kitkat ekan kerran 3 vuotta sitten kesäksi ja yllätys yllätys, eivät "sulaneet" tai olleet mitenkään erityisen poikkeavat kesärenkaisiin verrattuna. Tämä tietysti koskee vaan näillä ko. halvoilla kitkoilla saamiani kokemuksia.

Välillä oli Hakkapeliitta R5 kitkat mutta niissä aika pehmeät lamellit eli olisi voinut olla paljon huonommat kesäkeliin. Luultavasti nämä parhaiksi todetut kitkat on niitä huonoiten kesäkeliin sopivia.

Nyt on hyvin halvat kuluneet kitkat vielä alla ja oikein kokeilin rajoja tuossa mutkatiellä ja pito on todella hyvä. Auto tosin matala sähkönelikko ja säännöstelee voimaa niin ettei sutimista tahdo saada onnistumaan. Näitä ajovakauden hallintoja ei tästä saa pois eli todellista pitoa ei pääse kokeilemaan.
Nämä renkaat tosin ei nyt enään mitään pehmeitä lamelleja sisällä, että taitaa pinta olla enemmän kesärenkaan tyyppinen.

Mutta minkä olen saanut liikkeelle lähdössä märällä sutaisemaan kesärenkailla on 100kW tehoinen etuvetoinen sähköpaku.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Ja sitten vielä jotkut hullut ajelee moisilla ympäri vuoden. Märällä asfaltilla kitkarenkaat ovat suorastaan vaaralliset, ja kuivallakin jäädään kauaksi huonoimpien kiinakesäkumien ominaisuuksista.
Niin no, jotkut hullut ajelee kesäisin kesärenkailla kuin olisivat kilparadalla. Kuskissa on jotain vikaa jos luistonesto ottaa tilanteen haltuun kun lähtee märällä asfaltilla liikennevaloista, ellei alla sitten ole jotkut loppuunajetut kovat koppurat. Ne oman elämänsä Keke Rosbergit ovat niitä samoja jotka talviliikenteessä sudittelevat nastarenkaineen liikennevaloissa kun rinnalta lähtenyt kitkakuski on jo ainakin autonmitan päässä edellä, josta sitten niin pian kuin mahdollista vedetään reippaalla ylinopeudella ohi kun otti niin luonnon päälle, ja pian sama toistuu seuraavissa liikennevaloissa, joihin on jarrutettu nastat huutaen kitkakuskin lipuessa hiljaa rinnalle.

Kun kitkarenkailla selviää ongelmitta läpi talven, niin ei niillä ole ongelmia kesälläkään. Nopeusrajoitukset ja muun liikenteen rytmi ovat aina se rajoittava tekijä. Jokainen tietty tyylillään, mutta liikenteen suurimmat vaaratekijät löytyy autosta ratin ja penkin välistä, harvemmin auton teknisistä ratkaisuista.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Välillä oli Hakkapeliitta R5 kitkat mutta niissä aika pehmeät lamellit eli olisi voinut olla paljon huonommat kesäkeliin. Luultavasti nämä parhaiksi todetut kitkat on niitä huonoiten kesäkeliin sopivia.
Hakkapeliitta Q:t oli niitä ensimmäisiä pehmeitä lamellirenkaita, kesti ympärivuotista ajoa pääosin eteläisen Suomen pääteillä ja kaduilla yli 70tkm kun saman aikakauden Conti Sportcontactit kesti alle 50tkm samassa autossa. R5:t on vielä kokematta, mutta mitkään aiemmat nokialaiset eivät ole motarilla alle sulaneet. Yksi sarja nokialaisia (muistaakseni RSi:t) paistui piloille rengashotellin varastossa kesällä... ilmeni, että olivat säilöneet ne katonrajaan tiilirakennuksen vintillä jossa ei ilma ihmeemmin vaihtunut ja aurinko porotti päivät pitkät jolloin tilassa oli kuumempi kuin ruotsalaisessa saunassa.
 

-Teme-

Vakionaama
Kesäkumit ovat pyörineet alla 30Mm ja ovat vaihtokunnossa. Silleen nuo kitkat ovat paremmat olla alla kun ekat mönjät taivaalta tulee maahan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Kesäkumit ovat pyörineet alla 30Mm ja ovat vaihtokunnossa.
Minkä verran kesäkumien kesto yleensä ns merkkirenkaalla on?
Tytär ajoi uusilla halparenkailla 17500 kilsaa ja nyt pintaa enää 3 milliä. Tuntuu että halpakumi on sittenkin kalliimpi kuin laatukumi joka kestänee yli tuplamäärän ajoa vaikke tuplahintainen olekkaan.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
kyllähän määräyksienkin mukainen kesärengaskin voi olla vaarallinen. 3 mm pintaa jäljellä ja motarilla vesiliirossa , niin siinä urassa
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Ei nyt talvirenkaisiin liity, mutta (kesä)renkaisiin ja kumiseokseen. Nokian Greenit asennutin kerran alle alkukesästä, ei niillä seuraavaa kesää enää ajettu kun olivat sakkorajalla. Kuulemma vierintävastus niin matala, että ovat oikein hyvät säästämään polttoainekuluissa. En tuota kyllä käytännännössä huomannut ja renkaat tosiaan vaihtokunnossa yhden kesän jälkeen.

Seuraavaksi meni Nokian Blackit alle ja niillä mentiinkin kolme kesää putkeen. Hintaeroa ei juuri ollut, mutta kuitenkin Blackit säästi pari rengassarjaa..
 

tet

Hyperaktiivi
Kitkoilla 2 talvea on sellainen OK vielä normi kilsoilla (n.30-35Mm/a).

Suomalaisten autoilijoiden normikilsat ovat muistaakseni jotain 18 Mm/a, eli sinulla on lähes tuplaten "normiin" nähden sitten. Niillä oikeilla normikilsoilla kitkat kestävät kolme talvea hyvin, neljäs on jo vähän lipsuttelua. Ei niistä kuviota loppuun pysty kuluttamaan, kun ovat luistimet jo paljon ennemmin.

tekniikanmailman rengastesteillä voi itseasiassa pyyhkiä perseensä. Se voittaa mikä valmistaja ostaa eniten mainostilaa. Pisteytys ei perustu enää mihinkään mitattuun arvoon vaan kaikki miltä rengas tuntuu

Et taida olla paljon TM:n rengastestejä näemmä seurannut. Niissähän on mittaustiedot hyvin näkyvillä, ja pisteytystaulukot myös. Arvosanat voi halutessaan jättää huomiotta, ja painottaa pisteytystä omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Pisteytykset kyllä menevät aika lailla linjassa mittaustulosten kanssa, ja vain joissain osa-alueissa on pisteytyksen perusteena "perstuntuma".
 
Back
Ylös Bottom