Joko talvirenkaat alla?

Joko on talvirenkaat alla?

  • Kyllä

    Ääniä: 62 54,4%
  • Ei

    Ääniä: 49 43,0%
  • En tiedä

    Ääniä: 1 0,9%
  • Jotku muut, mitkä?

    Ääniä: 2 1,8%

  • Ääniä yhteensä
    114

bungle

Vakionaama
Noillahan ei niin nokonuukaa ole vaikka pikkasen piukkaankin menisi, sillä tuo prikka ei raavi sitä aluvanteenkaan seetiä pilalle.

Se riippuu kyllä vanteista. Itsellä taitaa olla, että 60 asteen kartio pitää olla muttereissa, siihen ei oikein prikkaa voi väliin heittää.
 

tuna

Vakionaama
Onko ePökössäkin vielä käytössä nuo samat prikkapultit, jotka on allekirjoittaneen vm 2020 Berlingossakin?

18DCE98F1008FDD1749E1EA00D684ACE0AFDEAA7
On silloin jos on alumiinivanteet. Peltivanteet on lähtökohtaisesti.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jälkipolven aika paljon vanhemmassa Berlingossa oli tarvikevanteet kartiopulteilla. Niistä piti ihan ensiksi nakata lukkopultit kuikalle, kun eivät todennäköisesti olisi kestäneet avaamista, kun pultit piti vetää vähintään 140 Nm ja jälkikiristää parikin kertaa. Oikeat vanteet ja prikkapultit toimi hyvin.
No juu, itselläkin oli aikanaan Partner -99 ja siinäkin oli ihan tavalliset kartiot, mutta sittemmin jo Peugeot 1007 -05 oli noilla prikka-pulteilla.
Onko noissa Bachon isommissa "kuormanrajoitus"?
Oletettavasti kyllä, sillä kertaalleen muistan tuolla omallanikin joutuneeni tilanteeseen, jossa tunkki ei jaksanutkaan. Se oli joku merikontin kulma tms. jota koitin nostaa, niin pumppukahva vaan "suti" tyhjää
Se riippuu kyllä vanteista. Itsellä taitaa olla, että 60 asteen kartio pitää olla muttereissa, siihen ei oikein prikkaa voi väliin heittää.
Niin siis tokihan tuo prikallinen pultti tarttee myös niitä vastaavat vanteet ja kun mullakin on OEM-alumiinit tuossa autossani, niin samat prikalliset käy näin molempiin sarjoihin. Tuo prikka ei siis tuossa pultissa ole mikään varsinaisesti irtonainen, jälkikäteen sinne laitettava osa, vaan se tulee aina tuon pultin mukana.
On silloin jos on alumiinivanteet. Peltivanteet on lähtökohtaisesti.
Tuo prikallinen on silleen erikoinen, että myös se pikkanen varapyörä peltivanteella laitetaan kiinni ihan noilla samoilla pulteilla. Tällöin tuo varren kartio puree siihen peltivanteeseen ja prikka jää "leijumaan" ihan tarkoituksellisesti. Kertaalleen tuotakin meinaan piti tuolla 1007 ihan käytännössäkin kokeilla, siinä kun ei vielä ollut paikkasarjaa "vararenkaana"
 

Hempuli

Töllintunaaja
Eilen kaveri oli saanut liikkeestä ajan renkaanvaihdolle 1,5 viikon päähän. Hyvä, ettei jättänyt ihan viime tinkaan...
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Ihmettelen tätä yleistä talvirengasvastaisuutta.
Häiritseekö nastojen rapina vai eikö raha ole riittänyt aluvanteisiin talvipyörissä, vai mikä ihme voi olla syy että yritetään väkisin ajaa suvikumeilla läpi talven.

Siinä vaarannetaan muidenkin kuin oma henki.

Siis yleisesti, en tarkoita ketään foorumilla
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Ihmettelen tätä yleistä talvirengasvastaisuutta.
Häiritseekö nastojen rapina vai eikö raha ole riittänyt aluvanteisiin talvipyörissä, vai mikä ihme voi olla syy että yritetään väkisin ajaa suvikumeilla läpi talven.

Siinä vaarannetaan muidenkin kuin oma henki.
kesäkiekot ovat hiljaisemmat alla, sekä miellyttävämmät ajaa. Itsellä talvirenkaat tarjoavat autoon levottomuutta ajoon, tekee mikrokiemurtelua kun ovat uraherkemmät ja kokonaisuudessaan pehmeämpää seosta, jolloin ajossa tuntuu kuin olisi pultit löysällä. Samoin kun 2 viikkoa on pelkkää vettä tullut alas koko ajan, kitkat ovat huomattavan paljon liukkaammat kuin kesäkiekot olivat, vaikka itsellä ne (kesärenkaat) oli jo ajettu loppuun.
Etelässä ja lounaassa tiet ovat kesäkumikelpoisia sen noin 98% vuodesta, niin mielellään ajaa niillä paremman ajonautinnon antamilla renkailla kuin vaihtoehtoisilla.
Nuo ainakin omat huomiot tällee maltilliset n.3000km/kk ajavana
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Renkaista johtuva, rakenne ei ole niin jäykkä kuin kesäfillareissa. Lisäksi uraherkemmät, hakee enemmän niihin.
Nyt 2 viikkoa koettanut sopeutua, mutta edelleen häirii perstuntumaa se pieni hakeminen koko ajan.

Pajerossa joskus kun hommasin vähän korkeampiprofiilista rengasta alle, tuli tuo "löllöys" ja hakeminen tutuksi. Siitä pääsi aika hyvin eroon, kun kokeili eri rengaspaineita. Matalammasta korkeampaan paineeseen pikkuhiljaa kun lisäili ja ajeli, niin löytyi se sweet spot, että tuon alle ei kannata laittaa mutta ei paljon ylikään ettei tule turhan kovat paineet.
 

haraldh

Vakionaama
Sama tuntuma A4 Allroadissa, talvirenkaitten pitäisi olla 18" ja kesärenkaitten 17" niin niissä olisi tuntuma sama. Ei siinä, hauskempaa se on ajaa kun kumit vähän liikkuu alla ja sortavat. Kyllä noihin tottuu yllättävän nopeasti kuitenkin.
 

Harrastelija

Vakionaama
Minulla taas kokemus useammasta autosta että kesärenkaat on uraherkemmät.
Toki talvirenkaat on hieman löllömmät mutta ehkä se myös hieman suodattaa uraherkkyyttä.

Toki renkaan koko ja valmistajakin vaikuttaa.
 

BBF

Vakionaama
Nyt on taas kitkat alla. Kyllä on hyvät ajaa, paremmat kun vanhat kuluneet kesäkumit. Tosin vasta vajaan viime talven ajettu.
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Vielä hetkeksi punnersin alle 13-vuotiaat nastarenkaat, kun haluan upouusille testivoittajakitkoille 12-vuotiaiden kesäkumien vanteet. Kilometrejä tulee niin vähän, että mennään niillä kesät talvet jatkossa. Kärkkäisellä oli selvästi huokein hinta ja vielä singles day -11%, lähti kinkkien hintaan, sisältäen hieman omatoimisuutta. :sille:
 

pamppu

Vakionaama
Eilen kaveri oli saanut liikkeestä ajan renkaanvaihdolle 1,5 viikon päähän. Hyvä, ettei jättänyt ihan viime tinkaan...
Tuo on yksi monista syistä miksi renkaat säilytetään kotona. Keli katotaan ikkunasta, eikä kalenterista. Onneksi pystyy näin tekemään. Kasvatetaan seuraavasta sukupolvesta renkaanvaihtaja, kun oma selkä ei enää kestä nostella noita nykyajan hervottomia renkaita kohta.

Kaupunkilaisille tuo ruuhka tuottaa hankaluuksia, siellä pitäisi vaan hyväksyä se vaihto lokakuussa, kun tuo kolaroiminen on vaan tyhmää.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Vähän voi olla ikävä katsoa sitä renkaanvaihtokeliä konttorin ikkunasta jos talvirenkaat on kotona 50km päässä. Aamuisin on sitäpaitsi niin pimeää, että siitä oman töllin ikkunasta ei näe ulos. Tänään aamulla olisi nähtävästi pitänyt ennakoivasti laittaa talvirenkaat alle iltapäivää varten, ellei olisi tullut laitettua rengasliikkeessä hyvissä ajoin (reilu vuosi sitten). Nyt eletään siinä toivossa, että kakkosauton saa huomenna ajettua kotiin renkaanvaihtoon.
 

maanma

Vakionaama
Eilen alkuillasta piti jättää lähtemättä isommalla autolla, kun tiet muuttuivat valkoisiksi raekuuron vuoksi. Ei sulanut pois. Nyt vkl oli suunnitelmana vaihtaa siihenkin.

Tänään aamulla myös lunta päällä.
 

tet

Hyperaktiivi
Vielä hetkeksi punnersin alle 13-vuotiaat nastarenkaat, kun haluan upouusille testivoittajakitkoille 12-vuotiaiden kesäkumien vanteet. Kilometrejä tulee niin vähän, että mennään niillä kesät talvet jatkossa. Kärkkäisellä oli selvästi huokein hinta ja vielä singles day -11%, lähti kinkkien hintaan, sisältäen hieman omatoimisuutta. :sille:

Tässä viestissä oli pari yksityiskohtaa, josta voisin nähdä punaista, jos olisin nuorempi ja kiihkomielisempi. Listaan ne nyt tähän kumminkin vailla sen kummempaa paatosta.

- 13-vuotiaiden talvirenkaiden pito talvikelillä on varmaankin huonompi, kuin uusien kesärenkaiden, eli aika edesvastuutonta puuhaa
- uusnatsikaupan sijaan renkaat olisi varmaan saanut edullisesti myös jostain vähemmän iljettävästä paikasta
 

jmaja

Hyperaktiivi
13-vuotiaiden talvirenkaiden pito talvikelillä on varmaankin huonompi, kuin uusien kesärenkaiden,
Ei taatusti ole. Itsellä oli 2024 myydyssä autossa 2008 kitkarenkaat. Olihan ne jo selvästi liukkaammat kuin uudet kitkarenkaat, mutta kuitenkin paljon lähempänä uusia kitkarenkaita kuin uusia kesärenkaita talvikelipidoltaan. Tuolla autolla tuli jotain 3-5 tkm/v kakkosautona enkä siihen enää viitsinyt ostaa uusia renkaita.
 

pökö

Kaivo jäässä
En usko propagandaan, kauppias varmaan mielellään möisi joka talvi uudet renkaat jotta olisi riittävän tuoreet. Itsellä lähti 11. talvi menemään hakkapelitta kasilla, on kitkoja parempi pito.
En minäkään, alla ensiasennusrenkaat, paistettu muistaakseni 2016, pintaa 8 milliä ja pito hyvä.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Nastarenkaat alla. Järkyttävä pito liukkaalla (edelliset pari vuosikymmentä ajettu kitkarenkain) ja melu kun paljas asfaltti saa ruoskaa...
 

ML

Vakionaama
En minäkään, alla ensiasennusrenkaat, paistettu muistaakseni 2016, pintaa 8 milliä ja pito hyvä.
Rengasmyyjä saa myydä 5v vanhoja "uusia" renkaita jos 6v on jonkinmoinen suositus vuoden päästäkö vaihtoon?Itsellä myös alkuperäiset 12v vanhat talvirenkaat, eikä ainakaan kiinalaisia uusia häpeä.
 

jarkko_h

Vakionaama
Nastarenkaat alla. Järkyttävä pito liukkaalla (edelliset pari vuosikymmentä ajettu kitkarenkain) ja melu kun paljas asfaltti saa ruoskaa...

Täällä uudet R5 alla 7 vuotiaiden R3:sten jälkeen. Aivan järkyttävän hiljaiset ja todella hyvä pito ohuella mustalla jäällä. Tuommoisessa ohuessa jäässä on sen verran ilmeisesti asfaltin karheusmuotoja että kitkarengas saa hyvän otteen.

---
Mutta todennäköisesti 90...95% näilläkin tullaan ajamaan sulalla asfaltilla. Tänään oli aamulla paikoin mustaa jäätä. Pakkasta -3C. Veikkaan myös että hyvä pitoa tullaan ulosmittaamaan isompina nopeuksia, eli tuskin paljoa parantavat käytännön turvallisuutta vanhoihin R3:iin verrattuna - erityisesti huomioiden että pääosa ajosta sulalla asfaltilla.
 
Viimeksi muokattu:

jarkko_h

Vakionaama
En usko propagandaan, kauppias varmaan mielellään möisi joka talvi uudet renkaat jotta olisi riittävän tuoreet. Itsellä lähti 11. talvi menemään hakkapelitta kasilla, on kitkoja parempi pito.


Mulla on ollut mahdollisuus ajaa R3 vaihdon yhteydessä aikanaan perätysten muistaakseni 7 vuotta vanhoilla hakkapeliitoilla ja tuoreilla kitkoilla. Nuo hakkapeliitat olivat täysin paskat vaikka niissä oli kaikki nastat jäljellä ja uraa jäljellä paljon. Ajoin samaa lumista/jäistä lenkkiä vuoron perään eri renkailla. Tuon perusteella mutuna snoisin ehkä jokin 2...3 vuotias nasta päihittää vielä uudet kitkat jäisissä olosuhteissa mutta 11 vuotiaat eivät edes saduissa.

Silti en pidä vähän ajavana järkevänä vaihtaa 3-5 vuoden välein uusia renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Nastarenkaat ovat siitä ”ikävät” että kuluvat hitaasti. Kumi ei juuri kulu kun auton paino on nastojen päällä eikä pelkästään kumin varassa. Toki myös vaikuttaa että talvella pitoa on vähemmän jolloin mikä hyvänsä rengas kuluu hitaammin.
 

tet

Hyperaktiivi
Samasta lähteestä kuin sinä tiedät että on huonompi. Ihan turha väännön aihe.

Ja sinä näemmä tiedät, mistä lähteestä minä tietoni ammennan? No kerron sen nyt muille, kun eivät varmaan ole selvänäkijöitä kuten sinä. Moottori-lehti julkaisi taannoin testin, jossa verrattiin uusia ja käytettyjä talvirenkaita. Testi sisälsi paljon erilaisia kokeita, mutta en nyt ala koko juttua tänne referoimaan. Kun yleensä näissä väännöissä aina juttu kulminoituu jääpitoon, niin laitetaan vain siitä kuvaavin eli kierrosaika jääradalla.

Uusi Nokian Hakkapeliitta 10 suoriutui jääratakierroksista keskimäärin ajassa 59,3 sekuntia. Kolmevuotiaalla käytetyllä HKPL 10 rengassetillä kierrosten keskiaika oli 66,7 sekuntia. Näiden kahden väliin mahtui kolme uutta kitkarengassettiä (Continental 8, Continental 7 ja Roadstone). Tuo Roadstone on halpisrengas, mutta peittosi silti jääradalla kolmevuotiaan Nokian huippunastarenkaan.

Sinänsä tuo edellä esitetty väite ei välttämättä ole väärä. 11-vuotias nastasetti voi olla pidoltaan parempi kuin kitkasetti. Ei kuitenkaan parempi, kuin UUSI kitkasetti.
 

Ton1A

Vakionaama
Rengasmyyjä saa myydä 5v vanhoja "uusia" renkaita jos 6v on jonkinmoinen suositus vuoden päästäkö vaihtoon?Itsellä myös alkuperäiset 12v vanhat talvirenkaat, eikä ainakaan kiinalaisia uusia häpeä.
5 v asiallisesti säilytettyjen talvirenkaiden pitäisi olla kutakuinkin uuden veroiset. Käyttöikään lasketaan ne talvikaudet jonka ne ovat olleet ajossa.

Nykyisen auton mukana tuli vuonna '20 Hakkapeliitta R2 kitkat, paistoleimat vuodelta '17. Viisi kautta tuli ajettua, nyt menivät vaihtoon noin 4.5 mm urasyvyydellä. Uusissa on tämän vuoden paistoleimat.

Kaksi vuotta sitten kun ostettiin kakkosautoa ('13 Pösö 30:cool:, niin siinä tuli mukana talvirenkaat. Joo, olivat alkuperäiset ja hyvältä näyttävät, ja silloin 10 vuotta vanhat. Uusiksi meni, autokauppias antoi kyllä niin ihan OK alennuksen.
 
Back
Ylös Bottom