joustinpatja

prelude

Vakionaama
Tässä vuosien varrella on meillä ollut erimerkkisiä joustinpatjoja, joista olen itse eniten tykästynys johnsonin tuotteeseen. Kaikista kokemusta teitty vain kerran.

Viimeisenä nyt ollut ikean kallein versio kun tuntui hyvältä enkä uskonut laadussa olevan eroa aiempiin kokeilemiini. Olin väärässä.
Edelliset kestivät 5-10V ja nämä kumpikin (vaimoni ja omani) ovat menneet vaihto kuntoon nyt alta kahdessa vuodessa.

Juten kysymykseen. Ketä tekee tänä päivänä hinta/laatu suhteessa hyviä joustinpatjoja joita ei tarvitse vaihtaa muutaman vuoden välein?
Painoa minulla 80kg ja vaimolla reilu 10kg vähemmän.

Jaate

Jäsen
Vs: joustinpatja

Riippuisiko siitä kuinka paljon patjat joutuu koetukselle? ;)
Itselläni nyt tällä hetkellä jonkun soffa tukun jenkkisänky, ollut reilu 2 vuotta ja ihan uuden veroinen vielä.
Petauspatjat varmaan myös vähän vaikuttaa patjan jousien kulumiseen.

remykv

Vakionaama

Jaate sanoi:
Riippuisiko siitä kuinka paljon patjat joutuu koetukselle? ;)

Petauspatjat varmaan myös vähän vaikuttaa patjan jousien kulumiseen.
meillä on petareina semmoset mihin jää ukon kuva kun nousee ylös sängystä, olen ollut noihinkin tyytyväinen
töitä tuossa huoneessa ei enää hirveästi tarvitse tehdä, ja olen tähänkin tyytyväinen
eli se voi pääosin olla käytöstä kiinni

fraatti

Hyperaktiivi

Itsellä oli aikaisemmin ikean patjat. Ainakin niistä jouset kuoleentuivat varsin nopeasti.

Nyt Maskun Permafit joka on tehty suomessa. Paras patja missä oon nukkunut tähän asti ja selkäkivut hävisi samalla sängyn vaihdon yhteydessä. Tuossa on nyt nukuttu 1,5v. Toivottavasti antautumisen merkkejä ei ala ilmaantumaan aivan heti... Noissa sängyissä ovh hinnat aivan poskettomat mutta tiskillä hinnastas lähtee sitten pois.

J

jolla

Vieras

vähän ot, mutta ostimme askosta 35v sitten joustinpatjat, olivat varmasti halvimmat tai ainakin tarjous
5v sitten ostettiin uudet jostain kumman syystä (mitään järkisyytä ei ollut). puoli vuotta opettelin selkä kipeänä sopeutua uusiin mutta sitten ne lähti.
nyt nukutaan yhä niillä 1980 ostetuilla ja hyvin nukuttaa

pamppu

Vakionaama

Ikea mainostaa patjoilleen kuitenkin 25v takuuta. Jos ne parissa vuodessa on selvästi hiipuneet, niin itse kyselisin ensin Ikeasta. Kyl se 10 vuotta mun mielestäni on ihan vähimmäissuoritus.

T

teukka

Vieras

Minkälaista elämää preludella vietetään, kun patjat eivät kestä?

Meillä on ollut Ikean patjat noin 10 vuotta, mutta nyt niissä saattaa olla jo huonoutta.

Olen tullut vuosien varrella tulokseen, että patjojen ja kenkien ostossa laatu ja mukavuus ovat tärkeintä...

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Käytössä sängyssä on patjoina on Askon Bonnel Helmi Hard ja petarina Airflow 6 cm
https://www.asko.fi/patjat/asko-bonnellnbsp-sijauspatjat-yhteistyossa-allergia-ja-astmaliiton-kanssa/11138/airflow-6-cm-sijauspatja

Vierassängyn asiaa ajaa Askon Akseli-runkopatja H ohuella memory vaahtomuovi petarilla
https://www.asko.fi/patjat/asko-bonnellnbsp-runkopatjat-yhteistyossa-allergia-ja-astmaliiton-kanssa/12466/akseli-runkopatja-h

Joustinpatjoja kannattaa pyöritellä noin kuukauden välein ympäri. Tuo 5 vyöhykkeinen on symmetrinen, eli siinä voi heittää välillä jakopään yläpäähän ja ympäri.

Tuossa oli yksi vanha testikin patjoista
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/11/03/halvallakin-voi-saada-hyvan-patjan
http://kuluttaja.fi/testit/patjat/

pökö

Kaivo jäässä

Meillä on jotkut Askosta ostetut joustinpatjat, useempi vuosi niillä ikää on mutta yhä kuin uudet ja hyvät. Petauspatjaa nyt haetaan ja hyvä täytyy saada, mutta mistä?

Tois puol jokke

Vakionaama

kun alkoi selkä kiukkuumaan niin familonin suht jäkkäjousinen runkosänky ja siihen valikoitui ison kokeilujen jälkeen puolivahingossa paksu peitto.
eli ei peteria vaan paksu talvipeitto. toimii mulla ainakin ihan törkeenhyvin yhdistelmänä....
plussana on helppo lykätä pesukoneeseen ja kuivata kuivurissa

tuna

Vakionaama

Syytin pitkään joustinpatjoja väsähtämisestä mutta totesin syyn olevan petauspatjassa. Eivät ryökäleet palaudu riittävästi muotoonsa vaan jäävät kuopalle; viimeistään muutaan yön jälkeen pitäisi ravistella ja pöyhiä. Itse asiassa viime aikoina olen nukkunut joka toinen yö pää eri suunnassa, pysyy pidempään pöyhimättä kelvollisena...

remykv

Vakionaama

minäkin ostin selän vuoksi kovimman mahdollisen ikean runkopatjan vaikka painoa ei ole kuin 74kg, petari tai patja on kuitenkin hiukan muuttunut ensimmäisistä unista "pehmentynyt"
selkäkipuja ei kuitenkaan ole tämän patjan vuoksi koskaan ollut ja tämä riittää minulle.

Ministeri

Tulokas

Jensen Royal - runkopatjat ollu nyt noin 8 vuotta. Erittäin tyytyväinen, ainoa huono puoli on, että kun hyvään tottuu, niin reissussa on välillä hankala saada unta.

kahe

Aktiivinen jäsen

Avaruusteknologiaa kehiin ja memoryfoam patja käyttöön. Kolme kuukautta nukuttu hienosti ja moottorirunko kruunaa asennon. Ei selkäkipuja enää.

pökö

Kaivo jäässä

kahe sanoi:
Avaruusteknologiaa kehiin ja memoryfoam patja käyttöön. Kolme kuukautta nukuttu hienosti ja moottorirunko kruunaa asennon. Ei selkäkipuja enää.
Varmaan hyvä, en epäile. Mulla on vuosia ollut tempur millenium tyyny, muilla ei osaa enää uinahtaa. Tuota kun tuulettaa ulkona pakkasella se on puoli tuntia kuin lecaharkko pään alla ;D

Me ostettiin jyskin gold s40 joustinpatjat, ja ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Itsekkin kärsin selkäkivuista, mutta patjojen vaihtamisen jälkeen ne ovat ohi. Käytiin koemakaamassa monia patjoja myös paljon kalliimpia, mutta nämä olivat parhaat ainakin meille. :)

Suomessa valmistettu oli myös yksi valintaperuste.

Morjens_1

Aktiivinen jäsen

Vesisängyn tilalle hankittiin joskus 8 vuotta sitten Kruunukalusteesta ruotsalainen CarpeDiem jenkkisänky. Todella hyvin kestänyt. Ei varmasti hintansa väärtti kuitenkaan, vaikka yliarvostettua Hästensiä edullisempi. Silloin kun oli löysää rahaa ostettiin laatua ja rempattiin taloa. Mielestäni järkevämpää kuin kaukomatkailu.

Jos petaria olette uusimassa kannattaa tutustua Jyskin Gold Welpur patjoihin. Mummolaan hommattu noita pari ja mukavan tuntuinen. Saman tyyppistä materiaalia kuin Tempur. Tähän asti ehkä ainoa laadukas tuote Jyskillä ;D :mad:

fraatti

Hyperaktiivi

Itsellä oli aikaisemmin ikean patjat. Ainakin niistä jouset kuoleentuivat varsin nopeasti.

Nyt Maskun Permafit joka on tehty suomessa. Paras patja missä oon nukkunut tähän asti ja selkäkivut hävisi samalla sängyn vaihdon yhteydessä. Tuossa on nyt nukuttu 1,5v. Toivottavasti antautumisen merkkejä ei ala ilmaantumaan aivan heti... Noissa sängyissä ovh hinnat aivan poskettomat mutta tiskillä hinnastas lähtee sitten pois.

Joopas joo... 5v takana ja patjassa lienee ollut jo hetken "monttu". Varmaan ollut tuossa ainakin vuoden ellei jo pidempääkin. Nyt sattui vain tuossa viikon reissu muualle ja nyt taas omasta punkasta herättäessä selkä taas ilmoitteli olemassa olostaan.

"Permafit System on suomalainen innovaatio, joka on syntynyt vuosikymmenien tuotekehitystyön tuloksena. Permafit System kattaa patjat, runkopatjat, sängyt ja petauspatjat, ja ne valmistaa yli 60 vuoden kokemuksella suomalainen Unico Finland Oy. "

Permafit P300
"Takuu:10 vuotta
  • Jousien takuu:
    10 vuotta
  • Ompeleiden takuu:
    2 vuotta
  • Jousiston ja rungon katkeamattomuustakuu 15 vuotta. Takuu ei koske normaalikäytöstä aiheutuvaa jousiston väsymistä / kulumista."

Takuuehdoissa taidetaan tuossa pestä kädet jousien kuoleentumisesta?

Viimeksi muokattu:

IJN

Jäsen
Takuu ei koske juuri mitään iän mukana ilmenevää, joten noinkin pitkä takuu on voitu huoletta antaa :)
Saatan olla vähän juntti, mutta itelläni on vaahtomuovipatjaklusteri: alinna 7cm kovahko, sen päällä 5cm pehmeähkö, sen päällä 5cm kennokuvioinen petauspatja. Mielestäni parempi kuin vyöhykevieteröity moottorisänky joka oli sitä ennen vajaat 10v. Vaahtomuovi ei ääntele eikä väsy, ja sillä on hyvä paikkaresoluutio vai miksi sitä sanoisi, kun vaikka istuu sängyn reunalle niin koko sängyn pinta ei kallistu.

Mikki

Hyperaktiivi
Ei mitään junttia vaahtomuovipatjassa. Aivan aliarvostettu... Meillä on vierassängyssä Ikean vaahtomuovipatja, ja aina vieraat kehuu sitä.
Pitänee hommata tämmöinen itsellekkin:

tj86430

Vakionaama
Kotona oli reilut 10v Jensenin moottorisängyssä Jensenin joustinpatja. Jouset väsähti ja vaihdettiin Tempureihin. Toistaiseksi hyvä, en tiedä miten ajan kanssa (muutaman vuoden olleet vasta).

Mökille hommattiin tavalliseen sänkyyn Jysk Gold S70 Dreamzone patjat ja Jyskin muistivaahtomuoviopetarit (olisko Gold T65 Wellpur). Toistaiseksi vaikuttaa hyvältä, mutta olleet vasta pari vuotta.

Hempuli

Töllintunaaja
Kauemmin kuin mies voi muistaa me päätimme investoida uusiin joustinpatjoihin, kun sängyssä tulee vietettyä prosentuaalisesti melkoisen kauan vuorokaudesta ajatuksella 'maksakoon vaikka maltaita'. Tutkailin kaikkia mahdollisia Hästensistä olkipatjaan ja loppusuoralle päätyi Vi Spring, norjalainen Wonderland ja joku Maskun patja, jota muualta ei saanut ja ko. liikkeeseen on kevyttä antipatiaa.

Iskusta tilattiin Wonderlandit ja petariksi heidän lateksipatja muistaakseni karvan verran yli 2000 € eli ei maksanut edes maltaita, kun vertaa oikeasti kalliisiin brändeihin. Toimivat edelleen hyvin, vaikka takana on +10 vuotta. Sellaisen muutoksen entisiin huomasin, että kun yöllä heräsi, niin saattoi loikoa paikallaan kaikessa rauhassa kunnes nukahti eikä tarvinnut hakea kuulalaakereita sängyn päätyihin, jotta olisi pystynyt pyörimään riittävästi, kuten edellisten patjojen kanssa.

fraatti

Hyperaktiivi
Kotona oli reilut 10v Jensenin moottorisängyssä Jensenin joustinpatja. Jouset väsähti ja vaihdettiin Tempureihin. Toistaiseksi hyvä, en tiedä miten ajan kanssa (muutaman vuoden olleet vasta).

Onko tämä kohtalo aina näiden jousien kanssa edessä? Suoraan sanottuna olisin kuvitellut että 2000€ sänky kestäisi pidempään. Vielä kun tuota elopainoakaan ei ole mitään aivan älyttömiä määriä.

Jos takuussa lukee ettei korvaa normaalia kulumista niin ok. Myisivät edes varaosia p***ele. Soitin Unicolle ja kysyin että saanko ostettua pelkät uudet vieterit tähän laitteeseen niin varsin karvas vastaan otto tuolta tuli ja pyydettiin ottamaan yhteyttä jälleenmyyjään. Luulisi ettei noi vieterit tuonne sisälle voi paljoa maksaa... Mistäs näitä löydetään mailmalta? :)

hetkonen... Onkos näissä jousia näin paljon?
• Bonnel internal spring system consisting of
384 springs (double bed size) with diameter 2.2 mm in hardened steel

jaa... kyllä se taitaa olla laaki ja vainaa...

Viimeksi muokattu:

Tois puol jokke

Vakionaama
Joo, ei noita korjailla. Mut oon huomannu et ikää(massaa) ku tulee lisää ni tykkää erillaisesta=jämäkämmästä sängystä. Tuo tempuri ei ollu mun makuun. Tuntui et uppois sinne. Nyt o jäykkä familon ja petarin roolissa on paksu peitto. Ny o hyvä. Mut nää o nii makuasioita. Itte kun on kokeillu montaa eri tyynyä niin 50x60 nukkumatyyny (korkee malli) on paras mulle. Isompiin tuntuu taas et pää painuu läpi ja hukkuu sinne. Hilding sängyt on kestävii ja asiallisis hinnois jos haluu jotain kalliimpaa. Itte vaihtaisin useammin sänkyä. Jouset nyt vaan kuluu ja kuoleentuu ja alkaa pitää ääniä...

vmakela

Vakionaama
Sotkan keskihintainen (tarjous -50% = 800€) jenkki 160cm, kovalla patjastolla. Päällä 8cm jäykähkö memory foam, toimii. Edelleen 5 vuoden jälkeen mukavan tykky kun illalla kallistuu sänkyyn. 120 ja 80 kg nukkuvat. Miinus puoli: Ei osaa enää vetelässä sängyssä nukkua.

jmaja

Hyperaktiivi
Unikulman Legend suuri pettymys, kun ei tuo halpa ollut. 2011 ostettu ja suuri kuoppa tullut. Siis pysyvä reilu kuoppa. Painoa meillä on 80 kg molemmin puolin ja ei ole lapset sängyssä hyppineet. Piti olla joku hotelleissa käytetty laadukas malli.

Edelliset Duxit sentään oli 20 vuotiaina paremmat, ainoastaan yleisesti vetelä. Oli uudesta saakka turhan pehmeä, olisi pitänyt ostaa kovempi versio.

Vanhemmilla oli samat sängyt 40 vuotta. Taitaa olla laatu heikentynyt. Kaveritkin vaihtaneet muutaman vuoden välein, vaikka ollut Hästensiä ja muita sikakalliita.

Hempuli

Töllintunaaja
Nettitutkailun perusteella aikanaan Hästens putosi kisasta, kun jotkut kokivat sen menevän montulle 5 vuoden jälkeen. En tiedä, paljonko sijauspatja vaikuttaa sängyn mukavuuteen. Me olemme tyytyväisiä lateksiseen, jossa paksuutta 7-8cm. Hintaa ja painoa siinä on yli oman tarpeen, mutta joskus tuli päätettyä satsata yöuniin.

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, taas selkäkipujen myötä aihe on tullut ajankohtaiseksi. Uskaltaako kukaan suositella omaa sänkymerkkiään? Tai muita ominaisuuksia mitä kannattaisi olla? Omat patjat ja yhteinen petari? Mielellään seuraava lavetti saisi olla pidempi ikäinen kuin tuo joka oli aivan lintassa jousien takia jo 5v ikäsenä.

Tekeekö noilla moottoriversioilla mitään? Onko oikeasti mitään tarvetta väännellä sängynpäätyjä ylösalas vai onko ominaisuus aivan turha?

Hempuli

Töllintunaaja
Uskallan suositella Wonderlandin joustinpatjaa ja lateksista petauspatjaa. Meillä on erilliset keskenään samanlaiset joustinpatjat. Ovat ainakin helpompia käsitellä kuin yksi iso. Petari painaa ihan kohtuullisesti. Moottoriversiota en itse osta ennen kuin tiedän varmasti sellaisen tarvitsevani, molempien vanhuksille sellaiset haettiin. Hieman ristiriitaista oli vastaanotto, itse en saanut makua, mutta jotkut tykkää. Harkinnassa oli myös Vi Spring ja Svane (mikä putosi pois, kun se olisi pitänyt ostaa boikotoimastani Maskusta).

fraatti

Hyperaktiivi
Onko missään hinnoittelu läpinäkyvää vain onko jokapaikassa ilmaa 25-60%? Masku sylettää tästä syystä. Ja joka ostokseen ainakin aikaisemmin tuupattiin jotakuinkin väkisin joku maksuaika kortti.

kotte

Hyperaktiivi
Minä tykkään täysvaimennetusta vesipatjasta, selkä lepää ja eikä ole liian lämmin (lämmön voi säätää; huonetta ei tarvitse viilentää yhtä paljon kesällä). Toki pitäisi olla täysin erilliset sängyt, jos haluaa välttää täysin naapurin liikkeiden välittymisen patjasta toiseen, vaikkei edes ole yhtenäinen, mutta patja nojaa naapuripatjaan. Joustinpatja läpäisee turhan paljon ilmaa ja kerää pölyä. Mökillä on pari superlon-patjaa päällekkäin, mikä on mielestäni hyvä talvella ja keväällä, huono kesällä ja alkusyksystä (liian lämmittävä aamuyöstä).

Hempuli

Töllintunaaja
Me tykättiin myös vesipatjasta, kunnes taloon tuli kissa. Se yhdessä vesipatjan ilmakuplien kanssa opetti, millaisia yöt tulevat olemaan, jos ja kun vanhoiksi eletään.

pjkl

Aktiivinen jäsen
Makuja on toki monia, mutta olen huomannut, että halvinkin tarjousrunko menee kunhan on hyvä petari. Sopivan paksu (n.5cm) pitää olla, mutta liian paksu (yli 7cm) on lössykkä. En ole löytänyt hyvää petaria halvalla (uutena) vielä tähän mennessä. Tällä hetkellä meillä on 160cm Unia Platina-sänky Veken Kalusteelta, jossa on lämmön ja painon mukaan mukautuva viskoelastinen petari (maksoi n.450€ siis pelkkä petari). Itse sänky on erittäin hyvä, mutta ei niin hyvä, kuin edellinen Veken malli, jota ei tietenkään enää saa.

Opiskeluaikoina ostin käytettynä (ewww! sanois teini) Ikean huippumallisen hevosenjouhipetarin Jyskin halvimman runkopatjabonnelin päälle (joka oli ollut ennen minua 10v käytössä siskollani) ja tuo kombo oli loistava siihen saakka, kunnes rungon jouset väsyivät ehkä 20v ikäisinä. Joku jo mainitsikin vaahtomuovipatjan ja olen sitä mieltä, että se on paras vieraspatja hinta-laatusuhteeltaan ja päihittää monien hotellien ja tunturikeskusmökkien jumpatut sängyt, vaikka olisi vain maton päällä tai lattialla.

Ps. Tuli sen verran sulkuja tekstiin, että harkitsen vakavasti putkarin koulutusta.

bungle

Vakionaama
Itsellä ollut vaihtelevia runkopatjoja. Ikean jotain jäykimpiä ollut viimeiset. Päällä Tempurin petari. Osa vihaa memoryfoameja.

pjkl

Aktiivinen jäsen
Itsellä ollut vaihtelevia runkopatjoja. Ikean jotain jäykimpiä ollut viimeiset. Päällä Tempurin petari. Osa vihaa memoryfoameja.

"Vihaajille" tiedoksi että joustin- ja runkopatjassa voi olla pintakerroksena juurikin tuota. :)
Mullakin on "älyvaahto" ja olen tykännyt, mutta vähän naurattaa se hinnanlisä. Nimittäin jos joku ei ole vielä nähnyt mitä se vaahto on niin suosittelen vilkaisemaan, vaikka intterneetistä. Noh, on se sen verran tympeää sulloa pienestä aukosta sisään, että ehkä siinä on työlisää hinnassa :)

fraatti

Hyperaktiivi
Eikö vaah
Mullakin on "älyvaahto" ja olen tykännyt, mutta vähän naurattaa se hinnanlisä. Nimittäin jos joku ei ole vielä nähnyt mitä se vaahto on niin suosittelen vilkaisemaan, vaikka intterneetistä. Noh, on se sen verran tympeää sulloa pienestä aukosta sisään, että ehkä siinä on työlisää hinnassa :)
Vaahtomuovi on umpisoluista ja "älyvaahto" vastaavaa ainetta mutta solut on reijällisiä?

Tälläinen Asko Cumulus kiinostaisi.
1634278876026.png

Petareista on tullut lueskeltua jonkinverran. Mitähän eroa on lateksilla ja tuollaisella "älyvaahdolla"?
1634278938497.png

tuna

Vakionaama
Lateksi pompahtaa saman tien lähes alkuperäiseen muotoonsa kun painon ottaa päältä, memoryfoamit jää kuopalle pitkäksi aikaa.

Back
Ylös Bottom