Vs: Käynnistys pakkasella
Tällä foorumilla on kyllä aiheesta ollut juttua mutta en nyt tähän hätään sitä löydä!
Ilmalämpöpumppuosioista varmaan selaamalla löytyy!
Minulla on ILP ollut päällä lämmityskauden alusta yhtäsoittoa 2.2 - 12 oli ulkona - 26,5°C ja lämmintä vielä pukkaa, sisällä oli + 22°, mutta päivällä jo lämpötila nousi pysytellen - 22° C vaiheilla yöllä enemmän, viikonvaihteen jälkeen lämpenee taas huomattavasti.
Kahta eri mieltä ILP:n sammuttamisesta;
toinen koulukunta sammutta jo -15°C:ssa toinen antaa laulaa -30°C saakka eli antaa ILP:n käydä yhtäsoittoa.
Itse sammuttelin 2004 ostettua pumppua "alvariinsa", kesti 7 vuotta.
Nyt olen ajatellut asian niin että jos annan ilmalämpöpumpun käydä jatkuvasti niin kompressorin öljyt ym laitteet pysyy lämpimänä ja tämä rassaa ILP:tä vähemmän..
Jos jatkuvasti tulee kylmäkäynnistyksiä kompressori ja komponentit kärsii siitä huolimata vaikka pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetuissa ilpeissä, ainakin paremmissa on "kompuralla" on oma lämmitys yleensä vastuksella ( öljyn lämmitys )!
Siäyksikön suodattimien puhdistuksen ajaksi tietysti sammutetaan pumppu kapulasta ja katkaistaan virta myös turvakytkimestä ja jos on pistotulppakytkentä niin tulppa pois rasiasta.
Pitää myös tarkkailla näin talvella ulkoyksikön höyrystimen kennostoa ja että pohjapellin vesireijät on auki, eikä jääpuikot pääse kennostoa/putkistoa rikkomaan.
Tarvittaessa jäätä sulattaessa kukkakannun nokasta "lurutetaan" varovasti kennoston ( kennostoa ei saa tökkiä ruttuun ) ja pohjapellin väliin kuumaa vettä. Jos koko kennosto on jäässä niin nyt sitten olisi sammuttamisen ja huoltomiehen kutsumisen paikka, voi olla pohjan sulanapitokaapeli on rikki tai kylmäaine karannut putkista jne.
Tässä puhutaan sammuttaako vai ei?
http://www.yle.fi/alueet/perameri/2012/02/ilmalampopumppu_pakkasella_-_sammuttaako_vai_ei_3223290.html