Käynnistys pakkasella

J

jaakkora

Vieras
Tekeekö pumpulle hallaa kylmä käynnistys? Kovilla pakkasilla kone ollut seis

R-410A

Aktiivinen jäsen
Vs: Käynnistys pakkasella

Tällä foorumilla on kyllä aiheesta ollut juttua mutta en nyt tähän hätään sitä löydä!
Ilmalämpöpumppuosioista varmaan selaamalla löytyy!

Minulla on ILP ollut päällä lämmityskauden alusta yhtäsoittoa 2.2 - 12 oli ulkona - 26,5°C ja lämmintä vielä pukkaa, sisällä oli + 22°, mutta päivällä jo lämpötila nousi pysytellen - 22° C vaiheilla yöllä enemmän, viikonvaihteen jälkeen lämpenee taas huomattavasti.

Kahta eri mieltä ILP:n sammuttamisesta;
toinen koulukunta sammutta jo -15°C:ssa toinen antaa laulaa -30°C saakka eli antaa ILP:n käydä yhtäsoittoa.
Itse sammuttelin 2004 ostettua pumppua "alvariinsa", kesti 7 vuotta.
Nyt olen ajatellut asian niin että jos annan ilmalämpöpumpun käydä jatkuvasti niin kompressorin öljyt ym laitteet pysyy lämpimänä ja tämä rassaa ILP:tä vähemmän..
Jos jatkuvasti tulee kylmäkäynnistyksiä kompressori ja komponentit kärsii siitä huolimata vaikka pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetuissa ilpeissä, ainakin paremmissa on "kompuralla" on oma lämmitys yleensä vastuksella ( öljyn lämmitys )!

Siäyksikön suodattimien puhdistuksen ajaksi tietysti sammutetaan pumppu kapulasta ja katkaistaan virta myös turvakytkimestä ja jos on pistotulppakytkentä niin tulppa pois rasiasta.
Pitää myös tarkkailla näin talvella ulkoyksikön höyrystimen kennostoa ja että pohjapellin vesireijät on auki, eikä jääpuikot pääse kennostoa/putkistoa rikkomaan.
Tarvittaessa jäätä sulattaessa kukkakannun nokasta "lurutetaan" varovasti kennoston ( kennostoa ei saa tökkiä ruttuun ) ja pohjapellin väliin kuumaa vettä. Jos koko kennosto on jäässä niin nyt sitten olisi sammuttamisen ja huoltomiehen kutsumisen paikka, voi olla pohjan sulanapitokaapeli on rikki tai kylmäaine karannut putkista jne.

Tässä puhutaan sammuttaako vai ei?
http://www.yle.fi/alueet/perameri/2012/02/ilmalampopumppu_pakkasella_-_sammuttaako_vai_ei_3223290.html

tubelix

Jäsen

Vanha keskustelu mutta tämä sopii mielestän tänne.

http://yle.fi/uutiset/ilmalampopumppu_karsii_raplaamisesta/5304509

Tuolla lukee mm. että, "Tuovisen mukaan ilmalämpöpumppu kestää käytössä pitkään, jos sitä käytetään oikein. Yleisimpiä käyttövirheitä on koneen jatkuva päälle ja pois laittaminen."

Mitkä tilanteet ovat teidän mielestä sellaisia että pitää tai on hyvä sammuttaa? Huilaako kenties ilp:u alkukesästä /-syksystä silloin kun siirrytään lämmitys- /jäähdytys kausien välillä ja keli on sellainen ettei pumppu hyödytä juuri silloin?

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´

Meillä pumppu on päällä koko lämmityskauden, ulkolämpötilasta riippumatta. Pyyntöä on muutettu tarpeen mukaan eli lähinnä lämpötila/puhallus nostettu/laskettu sen mukaan miten pirtissä on lämmöt pysynyt. Tänä talvena kun kylmää ei ole ollut kun pariin otteeseen ei ole tarvinnut säätöihin koskea ollenkaan.

Viikonloppuisin kun olen putsannut suodattimet niin olen sulkenut laitteen kaukosäätimesta, laite kuitenkin virrallinen koko ajan. Samaten välikausina kun ei ole lämmitys/jäähdytystarvetta olen sulkenut kaukosäätimesta mutta antanut olla virrallisena muuten. Meillä kun rupeaa tuo laite saavuttamaan 10v rajan niin täytyy kohdella hellästi josko jaksaisi vielä muutaman talven ;D

pökö

Kaivo jäässä

kurre orava sanoi:
Meillä kun rupeaa tuo laite saavuttamaan 10v rajan niin täytyy kohdella hellästi josko jaksaisi vielä muutaman talven ;D
Kovaa käyttöä vaan, kyllä se kestää ;).

Meillä sammuteltiin ja kokeiltiin kaikkea kun laite oli uusi, kovallakin pakkasella laitoin surutta kylmästä käymään.
Nyt se on käynyt useamman vuoden kesät talvet jatkuvasti, kokonaan virrattomata ei ole ollut koskaan

vetelin_pumppaaja

Aktiivinen jäsen
Nostellaan vanhaa ketjua ja kyselisin mielipidettä asiaan. Talossa siis kaksi Daikinin Perfera H 30:stä (ylä- ja alakerrassa omansa).

Olen nyt alakerran pumpulla lämmittänyt koko taloa ja ajattelin sillä mennä niin pitkälle kun tehoja riittää, ja vasta sitten jossain kohtaa käynnistäisin yläkerran pumpun. Tämä ihan kulutussyistä kun sähkö on kallista.

Pakkasta en tiedä mitä ulkona voisi silloin käynnistyshetkellä olla, mutta tästä käynnistyksestä mielipiteitä, onko haittaa pumpulle? Vai täytyykö käynnistää jo nollakelillä?

Back
Ylös Bottom