Kannataako ILPin mittailu/loggaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RAFU
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

RAFU

Vakionaama
Taitaa energiasäästöt mennä kankkulan kaivoon jos hankkii kaikki tarvittavat mittauslaitteet ja alkaa kilpailemaan VTT:n kanssa. Kenellä riittää paukkuja moiseen, ellei tee sitä työkseen tai työnantajansa piikkiin. Onko puuhiksella käytössä automaattiset mittaussysteemit, ja millä hinnalla jos on. Tässä vähän hintaesimerkkiä toimivista laitteista (Perel Oy Suomessa): http://www.wisensys.com/index.php?mc=107&d=FAQ&i=English&cat=&subcat=

No näitä koticop-mittauksia voi harjoittaa riittävällä tarkkuudella 15 euron pistorasiasähkömittarin ja 1 euron 1-wire anturien avulla. Ainakin jos ILP on töpselimallia. 1-wire COM-adapterin PC:hen kolvaa viidellä eurolla.

Tietysti koticop on koticop, se ei yllä samaan tarkkuuteen kuin VTT mittauksineen.

Hinta nousee jonkin verran jos haluaa loggailla hetkellistä sähkönkulutusta.. hetkellisiä pistecoppeja voi katsoa ottamalla anturien ja pistorasiamittarin hetkelliset arvot ylös kynä ja paperia menetelmällä ilman lisäkustannuksia.

RAFU sanoi:
Taitaa energiasäästöt mennä kankkulan kaivoon jos hankkii kaikki tarvittavat mittauslaitteet ja alkaa kilpailemaan VTT:n kanssa. Kenellä riittää paukkuja moiseen, ellei tee sitä työkseen tai työnantajansa piikkiin. Onko puuhiksella käytössä automaattiset mittaussysteemit, ja millä hinnalla jos on. Tässä vähän hintaesimerkkiä toimivista laitteista (Perel Oy Suomessa): http://www.wisensys.com/index.php?mc=107&d=FAQ&i=English&cat=&subcat=

No en mäkään muuta saa aikaiseksi kuin ton koticopin, mut antaa se osviittaa ;)

RAFU sanoi:

Itsellä on tuommoinen usb loggeri johon olen itse tehnyt ihan vapaa-ajalla windows softan. Siinä olet ihan oikeassa että noiden laitteiden hankkiminen ei ole ilmaista. Kaikkinensa koko setuppi maksaa tänä päivänä n. 150 euroa (usb loggeri, kWh mittari, lämpötila-anturit, johdot). Itsellä tuli "apuja" työpaikan puolestakin. Nuo 1-wire systeemit joilla mm. repomies mittaa ovat todella edullisia verrattuna tuohon omaan vekottimeen. Veikkaisin että kokonaisen 1-wire systeemin hinta olisi n. 60 euroa (anturit, usb pulikka, kwh mittari, dual counter). Viisaammat vahvistakoon.

Omituinen harrastushan tämä on näitä näin mittailla. Apua vaivaani en vielä ole hakenut.

Olis mukava nähdä kuvia noista rakennetuista systeemeistä, mitä innokkaimilla on. Itselläni ei ole kun se pistorasiamittari ja digimittarit imulle ja ulospuhallukselle.

Vs: Kannataako ILPin mittailu/loggaus?

Erotettiin tämä mittalaite keskustelu omaksi aloitukseksi täältä /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7622.0

RAFU sanoi:

VTT:n kanssa on melko helppo kilpailla kotiloloissa. VTT ajaa oman syklinsä jossain oloissa, kun taas kotimittaajat saavat ajan kanssa paljon laajemman näkemyksen.

Kotimittauksen ongelemana on ennenkaikkea se, että mittaaminen ( niin että ymmärtää mitä tuli mitanneeksi ja mitä ei ) on vaikeaa, eikä siinä auta laitteiden hinta ollenkaan.

Melko yksinkertaisilla keinoilla saa huonotkin markettimittarit palvelemaan: esimerkiksi jos mittaa lämpötilaeroa, niin mittarit pitää ensin suhteuttaa toisiinsa, yhtään ei haittaa jos toinen näyttää 3 astetta pieleen ja toinen 5 jos se on tiedossa ja voidaan olettaa että erossa on aina 2 asteen virhe.. toki ne eivät toimi ihan noin johdonmukaisesti.

RAFU sanoi:
Taitaa energiasäästöt mennä kankkulan kaivoon jos hankkii kaikki tarvittavat mittauslaitteet ja alkaa kilpailemaan VTT:n kanssa. Kenellä riittää paukkuja moiseen, ellei tee sitä työkseen tai työnantajansa piikkiin.

Harrastukset maksaa ::) Tiedän paljon "tyhmempiäkin" harrastuksia ja keinoja kuluttaa aikaansa.

Olen usein tuonut julki mielipiteeni siitä, että mittaileminen ja asioiden seuraaminen vähentää energian kulutusta, kun ymmärrys kasvaa.

Ei siihen aluksi tarvitse mitään muuta kuin uteliaan mielen ja sähkö- ja lämpömittarin lukutaidon ja ymmärryksen mittayksiköistä ja suureista. Jo tässä riittää useimmille työsarkaa ja hyödyllistä harrastusta. Vähitellen terve uteliaisuus kasvaa ja ehkä se johtaa mittavälinehankintoihin.

Itse en ole sijoittanut mittasysteemeihin kuin muutaman euron - kaikki muu on vanhaa ja sitä kuuluisaa ilmaista, sanoisinko romua. Jo ennen ilpin hankkimista minulla oli öljypannulämmitykseen liitettynä tietonepohjainen seuranta. Tämä eläkeläisen harrastelu on jatkumoa sille, mitä olen aikoinani työkseni tehnyt. :)

Minä olen investoinut tähän "harrastukseen" kympin. Se on kulutusmittari, jonka olisin ostanut muutenkin. Sillähän on tullut seurattua muitakin vempeleitä ja saanut hyvän kuvan yleiskulutuksen rakenteesta. Pumpun kannalta se on auttanut siinä, että on saanut sille enemmän kuormaa. Lämpömittarit on omasta takaa ja maksettu muussa yhteydessä.

Samaa mieltä teukan kanssa, että ei ainakaan mittareihin tarvitse investoida. Tässähän mittaillaan eroja ja silloin mittarin tarkkuus on sivuseikka, kunhan on kohtuu nopea. Ilmamäärät saa sitten tuolta VTT:n käyristä ja loppu on matikkaa. Samoin tuo tietoisuus on kasvanut valtavasti, vaikka ei päämääränä olekaan minimikulutus vaan järkevä käyttö.

Minulla ei ole minkäänlaista automatiikkaa. Itse testausalan ammattilaisena tiedän, että tietty määrä otoksia vastaa jatkuvan mittauksen tuloksia, eikä satunnaisilla poikkeamilla ole suurta merkitystä lopputulokseen. Jos testiajot jossakin lämpötilassa alkavat asettumaan joka kerta samaan lukemaan, se on myös pitkän aikavälin tulos. Näistä sitten piirtyy käyrä, jota voi verrata tuohon VTT:n vastaavaan. Minusta riittää, että vaikka käsipelillä ottaa lukemia ylös vaikka pari/kolme sulatussykliä tai katkokäyntiä. Ne ei yleensä paljon poikkea toisistaan, eikä aikaakaan kulu juuri mitään (ainakin jos vertaa täällä roikkumiseen;-) Helpoin on tietysti joku syyskeli, jossa pumppu saattaa ajaa tuntikausia samalla otolla ja puhalluslämmöllä.

Ei harrastuksille lasketa hintaa ;D

Tuollaisen ILP:n loggaaminen ei nyt paljoa vaadi, tietokoneen lisäksi. 1-wiren yli täydellinen loggaussetti käsittää:
  • 1-wire adapteri PC:lle, joko itse kolvattu (muutamia euroja) tai DS9490R (pari kymppiä)
  • DS18B20 lämpöantureita, pari euroa kappale
  • Dual Counter, pari kymppiä
  • kWh-mittari S0-lähdöllä, hinnat vaihtelevat kovasti, Kiinasta saisi puoli-ilmaiseksi. Mutta sanotaan nyt vaikka 40€

Ainakin noilla oppii ymmärtämään ILP:n toimintaa ja osaa käyttää sitä optimaalisemmin. Mä olen aina ollut sitä mieltä että sellaista mitä ei voi mitata ei myöskään voi parantaa.

Mulle tuosta on ollut ihan konkreettista hyötyäkin. Ilman mittareita mun VILP pyörisi vähäisen lämmitystarpeen aikana vähän yli kakkosen COPilla, kun nyt päästään pikku kikoilla vähän yli neljään. Mutta tosiaan ongelma piti ensin havaita ennenkuin sille voi tehdä mitään.

Minulla ei ole minkäänlaista automatiikkaa. Itse testausalan ammattilaisena tiedän, että tietty määrä otoksia vastaa jatkuvan mittauksen tuloksia, eikä satunnaisilla poikkeamilla ole suurta merkitystä lopputulokseen. Jos testiajot jossakin lämpötilassa alkavat asettumaan joka kerta samaan lukemaan, se on myös pitkän aikavälin tulos. Näistä sitten piirtyy käyrä, jota voi verrata tuohon VTT:n vastaavaan. Minusta riittää, että vaikka käsipelillä ottaa lukemia ylös vaikka pari/kolme sulatussykliä tai katkokäyntiä. Ne ei yleensä paljon poikkea toisistaan, eikä aikaakaan kulu juuri mitään (ainakin jos vertaa täällä roikkumiseen;-) Helpoin on tietysti joku syyskeli, jossa pumppu saattaa ajaa tuntikausia samalla otolla ja puhalluslämmöllä.

Käytin vain aluksi noita tietokonepohjaisia mittauksia seurantaan. Sittemmin olen menetellyt juuri noin kuten jarip kertoi. Kokemuksesta tiedän mikä on systemaattinen poikkeama ja mikä on satunnainen poikkeama.

Muistan joskus ilmatieteen laitoksella kerrotun, että tavallinen elohopeamittari riittää lämpötilan havainnointiin ja lukijalle nokialaiset saappaat. Tällöin vain virkamieslakko voi aiheuttaa häiriötä. Digitaalivempeleillä on suurempi häiriöalttius ja ovat siten epäluotettavampia. :)

Onhan se hienoa seurata ympäri maailmaa millasta lämpöä pumppu puhaltaa, paljon sisällä on lämmintä ja mikä on kosteusprosentti yms. ;D

Tässäpä oma mittauskalustoni:

Lämpötilanmittauksissa 2 kpl lämpötilaloggereita Thermograph TEMPerB
(satunnaisia lämpötilamittauksia varten varalla 1 kpl USB lämpötilamittari TEMPer2

Sähkömittauksissa 1 kpl energiamittari Technoline Cost Control
(satunnaisia mittauksia varten vielä varalla 1 kpl Clas Ohlssonin EMT707CTL)

Isovanhemmilla sähköä mittaa 1 kpl UPM (LEXA) DEM1379, joka on sama laite kuin OLYMPIA EKM 2000

Alkuun tuli noita mittailtua ihan mielenkiinnosta. Annoin pois jo halvan kulutusmittarinikin innokkaalle aloittelijalle niin ei tarvi käydä tuolla sitä aina tähystelemässä. On se tietysti toisinaan mukava seurata ,mutta nykyisin sähkölasku toimii omana tärkeämpänä loggerina. :) Jos joskus innostun noita taas tsekkakkaileen niin kasailen kyllä 1 wire setin läppäriin.

Oikeissa töissä tietysti käytetään monenlaisia ammattivehkeitä, koska mittaukset ovat ns. virallisia. Näihin harrastuksiin riittää vähempikin kalusto. Itse tein semmoisen COP-taulukon, josta näkyy myös delta-t eri ottotehoille ja ulkolämpötiloille. Vertasin niitä VTT:n vastaaviin ja kun tulokset olivat lähellä toisiaan, niin olin tyytyväinen (korjattu puhallusmääriä). Nyttemmin asian voi satunnaisesti tarkistaa mittaamalla joku jakso ja verrata taulukkoon.

Aika vähän noissa on poikkeamia ja ehkä tärkeintä on todeta laitteen olevan iskussa. Siis jatkuva mittailu on siinä mielessä turhaa, kun tuloskin on tiedossa. Tuossa suhteessa ainakin Pana kyllä toimii kuin junan vessa. Tietääpä ainakin sitten huudella huoltoa paikalle, jos vehje ei enää pysy käyrällä (vrt. auto alkanut kuluttaa enemmän).

Suurimpana hyötynä pitäisin takan ja pumpun yhteiskäyttöä. Aiemmin sitä vaan poltteli puita ja välillä oli melko kuumakin. Nyt näiden mittauksien ansiosta tietää varsin tarkkaan, milloin niitä kannattaa polttaa ja kuinka paljon. Samalla myös takan merkitys on hahmottunut tarkemmin ja on oppinut "käyttämään" näitä systeemejä oikein. Myös pyynnit eri tilanteisiin hallitsee nyt paremmin kun tietää miten pumppu toimii.

Tietenkään joku peruskäyttäjä ei tarvitse mitään COP-mittauksia mihinkään ja talon päämittari riittänee siihen ihan mainiosti. Kun kuitenkin monelle on aika pettymys kun luvattuja säästöjä ei ilmenekään, niin kannattaisi ainakin hommata kulutusmittari ja tarkkailla sitä. Lähinnä siksi, jos pumppu kuluttaa kovin vähän, niin voi tehdä "jotakin". Kun itse on mittaillut eri asioita ikänsä, niin eihän tuommoisesta osaa pitää näppejänsä erossa ;-))

ekis sanoi:
Joku muukin vois rakentaa ILP:iin realiaikaisen seurannan! /a045b

Todennäköisesti rakentaisinkin, jos vaan tietotaito riittäis täysin tuon pystyttämiseen /a080

ekis sanoi:
Joku muukin vois rakentaa ILP:iin realiaikaisen seurannan! /a045b

Mitäs puuttuu.. minulla olisi periaatteessa systeemi joka mittaa ilman kosteutta ulkona, lämpötiloja muutamastakin paikasta, seuraa kWh-mittaria ja sisäyksikön puhaltimen pyörintänopeutta. Vaan koiranpentu söi aikoinaan onewire-väylän siitä vierestä ;D ja sitten kärähti kone joka systeemiä pyöritti, eiköhän se tässä isompien remonttien jälkeen jossain muodossa taas nouse.

hype sanoi:
Todennäköisesti rakentaisinkin, jos vaan tietotaito riittäis täysin tuon pystyttämiseen /a080

Rakenna ihmeessä ja kysy täältä neuvoa, jos jokin ei onnistu ::)
VesA myös.

Kuka tekis, taikka kenellä olis mahdollisuun tehdä sellanen testi että vaihtais ilpin tilalle tavallisen lämpöpuhaltimen/puhaltimia ja mittais niiden kulutuksen ja vertais ilp:n kulutukseen. Esimerkiksi vuorokauden aikana sais jo varmaan käsityksen todellista ilpin COPista. Vai käviskö siinä niin että sähköä menis sama määrä, puhalti millä puhalti. Testin aikana vois lämmön levitykseen soveltaa tuulettimia jos tarvis.
ekis ;) sinullaki menis vaan kaksinkertanen määrä eikä nelinkertanen sähköä ;)

ekis sanoi:
Rakenna ihmeessä ja kysy täältä neuvoa, jos jokin ei onnistu ::)
VesA myös.

Eli läppäri ja Logtemp, sekä siihen anturit ja piuhat imulle/puhallukselle. Vielä uloskin piuha ulkolämpötilalle? heitä ekis omasta setistä kuva, kuin rakennettu. Sit kun osais viel käyttää noita ohjelmii!

Tällä hetkellä mulla digimittarit imulle/puhallukselle sekä kulutusmittari ja tietysti erillisiä ulkolämpömittareita. Tälläkin kyl koticoppi selviää ;)

amizu sanoi:
Kuka tekis, taikka kenellä olis mahdollisuun tehdä sellanen testi että vaihtais ilpin tilalle tavallisen lämpöpuhaltimen/puhaltimia ja mittais niiden kulutuksen ja vertais ilp:n kulutukseen. Esimerkiksi vuorokauden aikana sais jo varmaan käsityksen todellista ilpin COPista. Vai käviskö siinä niin että sähköä menis sama määrä, puhalti millä puhalti. Testin aikana vois lämmön levitykseen soveltaa tuulettimia jos tarvis.
ekis ;) sinullaki menis vaan kaksinkertanen määrä eikä nelinkertanen sähköä ;)

Menisi näin:
Kämppä lämpee nyt ILP:llä 400W:n teholla ja sitten sähköpuhaltimilla 1400W:n teholla :D

hype sanoi:
Eli läppäri ja Logtemp, sekä siihen anturit ja piuhat imulle/puhallukselle. Vielä uloskin piuha ulkolämpötilalle? heitä ekis omasta setistä kuva, kuin rakennettu. Sit kun osais viel käyttää noita ohjelmii!

Tällä hetkellä mulla digimittarit imulle/puhallukselle sekä kulutusmittari ja tietysti erillisiä ulkolämpömittareita. Tälläkin kyl koticoppi selviää ;)

Ei muutakuin tilaus vetämään. Smiley211007
1-wire anturit, dual counter ja din kWh mittari pulssilähdöllä :D
Pitää ottaa kuva jossain vaiheessa.

ekis sanoi:
Menisi näin:
Kämppä lämpee nyt ILP:llä 400W:n teholla ja sitten sähköpuhaltimilla 1400W:n teholla :D
Eikä ku :)\Menis näin: Jos ILP:llä menee 10kWh:ta vuorokaudessa niin puhaltimilla menis korkeintaan 20 kWh:ta. ::) Ihan totta, alkaa ihtiäkin mietityttään että kuka se laskee COP:pinsa lähimmäs totuutta.
Keksikääpä hyvä selitys vaimolle, jos tois autotallista öljyn katkuisen puhaltimen tiskipöydälle isäinpäiväksi: Että nyt tarvii tehdä tällä tavalla :D :D Ja ehkä jatkossakin :D

hype sanoi:

Älkää yllyttäkö. Ei kovin pahalta vaikuta että sais ehkä väsättyäkin tällasen jos raaskis vaan ostaa palikat. Osat varmaan sais Bebekistä? Harrastuksethan saa vähän maksaa eikö saakin? Ylimääräinen läppärinpahnakin olisi toimettomana tuolla pölyyttymässä. Sitten pitäis johdot vaan vedellä siististi ja panna kaikki jonnekin kodinhoitohuoneen nurkkaan piiloon sievästi (mulla on ulkoyksikkö KHH:n ulkopuolella, sisäyksikkö KHH:n 'sisäpuolella' joten piuhojen pituudet pysyis muutamassa metrissä pl. sisäilman mittausanturi. On toi päättävämpi osapuoli vähän jämpti piuhaviidakkojen ja -viritysten suhteen... Liekkö herkistynyt ajan saatossa erinäköisten kokeilujen tuloksena...

Sanokaas pystyykö IHC:n sähközyteemillä mittaan jotenkin kulutusta? Mulla olis sellanen tuolla pystyssä ja pumpun lähtö on omassa ohjattavassa portissa kiinni. Ei varmaan onnistu ilman lisäkomponentteja joten on helpompaa hommata uusi kulutusmittari jossa sopiva lähtö ja tökätä se töpselinväliin. Oon miettinyt ton IHC:n kauttakin tota pumpun ohjausta (esim. sisälämpötilaan tai kelloon perustuen päälle / pois) mutta kun se vääntää virtoja päälle ja pois (ikäänkuin sähkökatkos pumpun näkökulmasta) niin ei pumppu varmaan tykkää pidemmän päälle?

phuksi sanoi:
Älkää yllyttäkö. Ei kovin pahalta vaikuta että sais ehkä väsättyäkin tällasen jos raaskis vaan ostaa palikat. Osat varmaan sais Bebekistä?

yritin itse herra Bebekkiä usuttaa laajentamaan 1-wire valikoimiaan.. ainakin tuosta lähimmästä sai vain lämpöantureita suhteellisen kalliilla, eikä herra suostunut mitään lupailemaan.

VesA sanoi:
yritin itse herra Bebekkiä usuttaa laajentamaan 1-wire valikoimiaan.. ainakin tuosta lähimmästä sai vain lämpöantureita suhteellisen kalliilla, eikä herra suostunut mitään lupailemaan.

Jaa, kiitos tiedosta. Yleensä sieltä aika hyvin on kaikenlaista erinäköisiin viritelmiin löytynyt mutta ilmeisesti nyt jää visiitti tekemättä ja tarvii surffailla verkkokauppoja.

- p

Millä windouwsilla tuo LogTemp pelittää?? Jos tässä loggaus konetta alkas etsiä.

Mistäs nämä kilkkeet kannattaa ostaa? Tutkailin Hobby-Boards sivuja ja siellä on tällaisia hintoja:

Sitten tarttis vielä sen sähkömittarin sopivalla lähdöllä. Kyllähän tää kohta alkaa näyttään siltä että pitää tällanen setti viritellä.

- p

Koitin asentaa omaan vistaani, ei pelittänyt vaikka purin kyl kaikki tiedostot.

Dual Counter kannattaa kyllä tilata Hobby Boardsilta, tilasin just yhden (taas ;D) lisää, postikuluineen jotain 25€. Ei paha. Samaten tuo USB-adapteri on kyllä hyvä.

Hobby Boards on jenkkifirma ja he liimaavat kirjekuoren/paketin päälle rehellisen tulliselvityslomakkeen. Eli ei kannata tilata yli ~40€ arvosta tavaraa kerralla, muuten pääsee tutustumaan tullilaitoksen asiakaspalveluun.

Sain viimein mittauskäppyrät julkaistua, joten kirjaanpa tekniikan takaa.

Hobby Boards:lta
1 x 1-Wire USB Adaptor (DS9490R-A) = $28.00
1 x Dual Counter (DC3-R1-A) = $28.00
5 x DS18S20 (DS18S20-P) = $22.50
------------------------------------------------------
Sub-Total: $78.50
United States Postal Service (1 x 0.10528lbs) (First-Class Mail International Package (Varies by country)): $5.28
Total: $83.78
Eli kuluineen 61,41 €

Hannu Seppäseltä 1-vaihe kWh-mittari pulssilähdöllä 40 € kuluineen.
Pentium 700 MHz, 384 MB, 20 GB keskusyksikkö. Appi lahjoitti.
10 m Ethernet-kaapeli anturikaapeliksi. Yli kympin taisi maksaa.
Jotain vanhoja liittimiä ja kaapelinpätkiä vielä, mutta investoinnit luokkaa 115 €.
Olisihan tuolla kuusi laatikkoa gebardia saanut, mutta parempi harrastus tämä. ;)
Mittausmikrossa Win XP, LogTemp, MySQL, EH800-kaappari, VNC ja Gnuplot.

Kertoilen toteutuksesta tarkemmin mikäli kiinnostusta ilmenee.

mc sanoi:
Mittausmikrossa Win XP, LogTemp, MySQL, EH800-kaappari, VNC ja Gnuplot.

Kertoilen toteutuksesta tarkemmin mikäli kiinnostusta ilmenee.

Mulla on myös tulossa dual counter ja kWh mittari :D
Mitä tuolla MySQL:llä teet?

LogTemp tallentaa 1 minuutin välein suoraan MySQL-kantaan.

Ajastettu cmd-tiedosto tekee seuraavat toimenpiteet 10 min välein
- poistaa vanhat csv-tiedostot
- ajaa [My]SQL-kyselyt , joilla uudet csv-tiedostot mittauksista viimeisen 24 h ajalta
- pyörayttää gnuplotilla uuden graaffin uusista csv-tiedostoista

LogTemp hoitaa ajastetusti graaffin siirron FTP:llä wippiespace:en.

EH800-kaapparin keräämä mittarointiaineisto (Ouman-säätimeltä) tallentuu myös MySQL:n kantaan.
SQL-kannasta on näppärä kysellä kaiken moista mielenkiintoista mittarointeihin liittyen.

mc sanoi:
LogTemp tallentaa 1 minuutin välein suoraan MySQL-kantaan.

Ajastettu cmd-tiedosto tekee seuraavat toimenpiteet 10 min välein
- poistaa vanhat csv-tiedostot
- ajaa [My]SQL-kyselyt , joilla uudet csv-tiedostot mittauksista viimeisen 24 h ajalta
- pyörayttää gnuplotilla uuden graaffin uusista csv-tiedostoista

LogTemp hoitaa ajastetusti graaffin siirron FTP:llä wippiespace:en.

EH800-kaapparin keräämä mittarointiaineisto (Ouman-säätimeltä) tallentuu myös MySQL:n kantaan.
SQL-kannasta on näppärä kysellä kaiken moista mielenkiintoista mittarointeihin liittyen.

Mulla temperhum ohjelma tallentaa csv tiedostoja, saisko noi jotenkin automaattisesti tallennettua mysql tietokantaan josta vois sitten kysellä tietoja?
En oo yhtään käyttänyt tuota mysql ohjelmaa, joten mikä noista kannattais ladata tähän tarkoitukseen?
http://dev.mysql.com/downloads/

hype sanoi:
Koitin asentaa omaan vistaani, ei pelittänyt vaikka purin kyl kaikki tiedostot.

Kyllä LogTemp Vista:ssa pelittää. Sinun pitää asentaa "ajuri" täältä: -> http://www.maxim-ic.com/products/ibutton/software/tmex/index.cfm
Lue kaikki ohjeet huolellisesti.!

ekis sanoi:
Mulla temperhum ohjelma tallentaa csv tiedostoja, saisko noi jotenkin automaattisesti tallennettua mysql tietokantaan josta vois sitten kysellä tietoja?
En oo yhtään käyttänyt tuota mysql ohjelmaa, joten mikä noista kannattais ladata tähän tarkoitukseen?
http://dev.mysql.com/downloads/
Mulla on käytössä tuo MySQL Community Server 5.1.52.
Temperhum:a en tunne ollenkaan. Jos tallennuksen joutuu tekemään csv-tiedostojen kautta, niin kohtuu pieniä otoksia pitäisi tiedostojen olla ettei tulisi turhaa viivettä tiedoston valmistumista odotellessa. Sitten pitäisikin koodata sen verran ajastettua toimintaa, että csv-tiedostojen lataus tietokantaan saadaan toimimaan.

Takaisin
Ylös Bottom