Keskustelua hybridiautoista

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kyllä se rahoitus sillai lasketaan että vähintään auton jäännösarvon mukaan menisi.
No varsin muodikasta se tuntuu olevan ostaa noita 0% käsärillä, maksimaalisella jämärillä ja laina-ajalla, jolloin kk-maksu saadaan mahd. pieneksi eikä kaupantekohetkellä tarttenut käyttää rahaa centtiäkään. Ja milloinkas luulet että se auto on tässä tapauksessa jäljellä olevaa lainamääräänsä arvokkaampi, hyvä jos edes jämäriään kattaa kun sen hetki tulee eteen. Ja jos se pasha sitten oikein osuu propelliin, automaahantuoja tekee "Teslat" ja näin sen uuden auton myyntihinnasta lähti pahimmillaan jopa 5-numeroinen summa pois, joka luonnollisesti tulee sitten aikanaan näkymään myös sen auton jämärin hetkellä, paljonkos siitä mukamas enää oikeasti saakaan rahhaa vs. jämäri. Eikä nyt vielä otettu mitään kantaa edes tuon auton haluttavuuteen tms. joskos siitä löytyykin omistusaikana jokin suurempi julkisesti tunnettu töppäys ja kohta kaikki kiertää nuo käytetyt kaukaa, jolloin siitä saa vielä entistäkin vähemmän hyvitystä kattamaan sitä jämäriä. No leasing-tapauksessa tuo on kuitenkin liisaajalle silleen turvallinen että kaikki tuo yllättäväkin arvomenetys menee sen leasing-firman piikkiin, mutta...
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Jos on alkuperäinen akku, niin voisi olla syytä uusia se jokatapauksessa. Onko käytössä Webastoa... se syö akkua aika tehokkaasti jos on lyhyttä ajoa.
Kyllä minä tämän tiedän mutta mikä sen lataa
Lataantuuko se samalla kun lataan ajoakkua?
Vai lataantuuko se silloin ajoakun kautta kun ajan sähköllä ?
Mikä lataa sen kun ajan bensalla?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä minä tämän tiedän mutta mikä sen lataa
Lataantuuko se samalla kun lataan ajoakkua?
Vai lataantuuko se silloin ajoakun kautta kun ajan sähköllä ?
Mikä lataa sen kun ajan bensalla?
In ChatGPT we Trust:

Volkswagen Passat hybridi-mallissa 12V akun lataaminen tapahtuu seuraavasti:
  • Moottorin lataus: Kun auton polttomoottori on käynnissä ja käyttää omaa voimanlähdettään, se voi myös ladata 12V akun. Moottorin ajon aikana auton laturi toimii ja syöttää virtaa 12V akulle.
  • Korkean jännitteen akku (HV-akku): Hybridiakut, jotka ovat suurempikapasiteettisia ja korkean jännitteen akkuja, voivat ladata myös 12V akun. Tämä tapahtuu inverterin kautta, joka muuntaa korkean jännitteen akun virran matalammaksi 12 voltin jännitteeksi, joka on tarpeen ajoneuvon sähkölaitteille.
  • Lataus ulkoisella laturilla: Joissakin hybrideissä voi myös olla mahdollisuus ladata 12V akkua ulkoisella laturilla, mutta tämä ei ole kovin yleistä ja sen käyttö saattaa olla rajallista.
Niinkuin kaikessa muutenkin Hybridiautoissa on yleensä sekä sähköauton että bensauton ratkaisut käytössä. Joku voisi ajatella, että se parantaa luotettavuutta, mutta käytännössä tuplaratkaisulla saa mahdolliset tuplaongelmat :)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä minä tämän tiedän mutta mikä sen lataa
Lataantuuko se samalla kun lataan ajoakkua?
Vai lataantuuko se silloin ajoakun kautta kun ajan sähköllä ?
Mikä lataa sen kun ajan bensalla?
Tämä dokumentti on eGolfista, mutta tekniikka lienee sama. Löytyykö sieltä vastaus?

 

Mikki

Hyperaktiivi
Se on tavallaan ihan loogisesti pääteltävissä, että hybridissä on pakko olla molemmat tavat ladata 12V akku:

- Autoa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, mahdollisesti VAIN sähköllä --> 12V akkua on pakko ladata korkeajänniteakulla
- Autoa voidaan ajaa pelkällä bensalla akku tyhjänä --> 12V akkua on pakko ladata polttomoottorilla
 

Jule

Vakionaama
Se on tavallaan ihan loogisesti pääteltävissä, että hybridissä on pakko olla molemmat tavat ladata 12V akku:

- Autoa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, mahdollisesti VAIN sähköllä --> 12V akkua on pakko ladata korkeajänniteakulla
- Autoa voidaan ajaa pelkällä bensalla akku tyhjänä --> 12V akkua on pakko ladata polttomoottorilla
Johtuu tietysti miten se pystyy ajoakkuaan lataamaan ajon aikana. Jos siellä on esim vaihteistossa ajomoottori/generaattori, niin kyllä se perinteinen 12v laturi voidaan jättää lohkonkylestä pois ja ladata sitä vain tuon ajoakun kautta. Tuotantologistisesti voi tietysti olla edullisempaa jättää normaali laturi paikalleen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tällä hetkellä nuo takuuttomat hybridit on autoliikkeille ongelmajätettä! Vaihtohyvitykset on reilusti vähemmän, mitä autossa rahoitusta jäljellä.

Minimissään muutaman tuhannen euron taloudellinen riski vaanii, osuuko on universumin käsissä. Ihmettelen kuinka osa liikkeistä pää märkänä roudaa länsinaapurista paljon ajettuja >> 100tkm hybridejä ja hinnat korkealla. Hybrid hypestä hybrikseen? Markkinatalous korjannee tilanteen kun median ja tutun tuttujen kokemuksia enemmän tulee tietietoisuuteen
Juu, nyt on syytä äkkiä tahkota rahat pois asiakkailta. Tietoisuus kun leviää, niin hybridi on huono olla omissa käsissä.
Ei se kyllä mikään ihme ole jos vaihtoautoina käytetty hybridi on myrkkyä. Pahimmasta päästä lienee, jos on ajettu akulla aina 90% päivän ajosta ja sitten vedetty viimeinen muutama kilsa kylmällä moottorilla. Joka päivä...
Tuo on toinen ongelma akkujen lisäksi, eli polttikset ovat kovilla kun repäistään isolle teholle kylmiltään. Vaikka tässä ketjussa muuta väitettiin viimeksi kun asia oli puheena, niin vähän muuta on kuulunut omistajilta siitä "ylimääräisen millin" kaasunpainalluksesta.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo on toinen ongelma akkujen lisäksi, eli polttikset ovat kovilla kun repäistään isolle teholle kylmiltään. Vaikka tässä ketjussa muuta väitettiin viimeksi kun asia oli puheena, niin vähän muuta on kuulunut omistajilta siitä "ylimääräisen millin" kaasunpainalluksesta.

Joo olen ajanut Audin hybridillö muutaman viikon ja siinä just oli että motarille jos rauhallisesti kiihdytti, meni matka sähköllä. Mutta jos yhtään raskaammin kiihdytti, niin moottori hörähti käyntiin... Hetkeksi.

Sellaista moottoria ei ole keksittykkään mikä pitäisi minuutin kylmäajosta suht kovilla kierroksilla.
 

Husky

Hyperaktiivi
Kyllä.
Suomalaiskansallisesta pyhästä instituutiosta, jota ei saa haukkua, kuten sähköpörssin hintojakaan, eli mersusta, kilahtelee hybrideistä polttiksia tuon takia.
 

RauskiH

Vakionaama
Johtuu tietysti miten se pystyy ajoakkuaan lataamaan ajon aikana. Jos siellä on esim vaihteistossa ajomoottori/generaattori, niin kyllä se perinteinen 12v laturi voidaan jättää lohkonkylestä pois ja ladata sitä vain tuon ajoakun kautta. Tuotantologistisesti voi tietysti olla edullisempaa jättää normaali laturi paikalleen.
Näinhän on toteutettu esim. Ampera/Volt, ei ole 12v laturia vaan lataus tulee dc akulta. Toki tuo on sarjahybridiksi rakennettu ja polttis on käytännössä HV akun generaattori
 

Esäätäjä

Vakionaama
Näinhän on toteutettu esim. Ampera/Volt, ei ole 12v laturia vaan lataus tulee dc akulta. Toki tuo on sarjahybridiksi rakennettu ja polttis on käytännössä HV akun generaattori
Samoin on outlander phev, polttiksessa ei 12v laturia vaan n. oliko 360v gene jolla ladataan ajoakkua ja käytetään ajomoottoreita. Dc-dc siten tekee 12v josta pikkuakun latauskin. Niin ja polttiksen startti suoraan tuolla ajoakun 360v jännitteellä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Toyota on tehnyt paremmin tämän hybridin voimalinjan kuin muut mutta selvää on että öljynvaihtoja riittää
Kamalia ja turhia himmeleitä.

Kuinkahan moni valtio on hurahtanut tällaiseen sekoiluun ja haaskuuseen hybridien kanssa? Ehkä ei edes EU:ssa ne jotka vähän ajattelee itseänsäkin eli kaikki joiden talous ei ole Sudanin tasolla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Toyota on tehnyt paremmin tämän hybridin voimalinjan kuin muut mutta selvää on että öljynvaihtoja riittää
No tuossahan on eräänlainen planeettavaihteiston sovellus = ei tartte moista Volvon kytkintä lainkaan, jolloin tod.näk. myös kestää pidempään ongelmitta.
 

Lurkus

Vakionaama
Noooo, on se tuossa jo aikalailla speksattu, mutta lisävihjeenä, että 3 vetävää pyörää. Melkein tunnustettava, että voisi jopa laskea nelivedoksi, mutta epäilemättä on softa mukana kuviossa, niin ei saa arvostaa sellaista vetoa.
(Salaa pimeässä komerossa yksinään voisi sanoa, että toimii ja menee paremmin kuin aiemmin olleet kolmella lukolla varustetut kiinteät oikeat nelivedot)

Tuota olen miettinyt, mutta noissa hybrideissä mitä itse katsellut, niin on silti vetokoukku ja vetomassa saattaa olla yli 1500kg. Että tuonsukuista pointtia tänne joskus pistinkin, että jos runko vähän elää, että poksauttaako se akut, mutta ei sitä pidetty selityksenä noille rajoituksille.
Muista että vain lukoton neliveto vetää kaikilla pyörillä saman verran.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Kamalia ja turhia himmeleitä.

Kuinkahan moni valtio on hurahtanut tällaiseen sekoiluun ja haaskuuseen hybridien kanssa? Ehkä ei edes EU:ssa ne jotka vähän ajattelee itseänsäkin eli kaikki joiden talous ei ole Sudanin tasolla.
Mutta paras kaikista, se Toyotan luotettavuus. Tehdään isoja sarjoja ympäri palloa. Näkyy myös pyyntihinnassa myyntirivistössä, vaikka muuten onkin no perusauto. Maailman pelastamiseen en ota kantaa.

Valmistajilla ei ole vaihtoehtoa kun CO2 päästöt per auto pitää painaa aina vain alemmas. Se että auto ei kestä kuin ~200tkm ja monet piskuiset yliviritetyt turbokoneet jopa alle ei päättäjiä kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Tämä tapahtuu inverterin kautta, joka muuntaa korkean jännitteen akun virran matalammaksi 12 voltin jännitteeksi
Tyhmyys paljastuu… vaatiiko dc-dc muunnos invertterin? Vai pitäisikö käyttää jotain muuta termiä?
Heräsi epäilys tuon vastauksen luotettavuudesta…. ja samoin omasta tietämyksestä.
Eikö autoedussa ainakin aiemmin ollut huomattava halvennus jos auto oli vähäpäästöiseksi laskettu?
Muistaakseni firmat sai jonkin verohyvityksen pienipäästöisistä. Taisi kylläkin jo loppua. Yksityisille tuota ei jaettu.

4-vetoon/akseleihin liittyen….
3 lukolla saadaan kaikki 4 pyörää vetämään. Kääntyminen onkin sitten hankalampaa.

4-vedon kohonnut kulutus johtuu lähes pelkästään akseleista. Vaikka lukoilla saakin vedon pois, pyörii akselit/kardaanit kuitenkin renkaan mukana. Napalukoilla saadaan estettyä akselin/kardaanin pyöriminen ja kulutus pienenee. Eli akselin molemmat päät ovat ”vapaana” kun lukko ei ole päällä ja napalukotkin ovat avattuna. Tällöin akselin kummassakaan päässä ei ole mitään joka pyörittäisi akselia.
Sähköautossa tuo ongelma poistuu osittain jos toteutetaan kahdella moottorilla. Toki sinne jää edelleen pätkä akselia jokaiselle renkaalle mutta kardaanit puuttuu.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tyhmyys paljastuu… vaatiiko dc-dc muunnos invertterin? Vai pitäisikö käyttää jotain muuta termiä?
Heräsi epäilys tuon vastauksen luotettavuudesta…. ja samoin omasta tietämyksestä.

Ei tuo muunnos tarvitse. Mutta autosta jos löytyy AC pistoke, niin tarvii. Ja jos oikein arvaa tuo "hybridiinvertteri" osaa sitten ladata 12V akkua korkeajänniteakusta... Kuin vallan olisi aurinkopaneelit lähteenä.

Varaosina ainakin tämmöisiä kaupataan...

IMG_9090.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
No tuossahan on eräänlainen planeettavaihteiston sovellus = ei tartte moista Volvon kytkintä lainkaan, jolloin tod.näk. myös kestää pidempään ongelmitta.
Olettaisin että Toyotan hybridien konfiguraatio on paras kuinka toteuttaa polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyö,akku tietysti näissäkin se akilleen kantapää kuin kaikissa sähköajoneuvoissa.Kaksi sähkömoottorigeneraattoria MG1 ja MG2 nelivetoisissa on vielä kolmas taka-akselilla MGR. MG1 on suoraan moottorissa ja toimii sen starttimoottorina ja kun moottori käy lataa akkua MG2 on planeettavaihteistolla voimalinjalla jos nopeus on alle 130km/h ja toimii ajomoottorina yksin tai polttomoottorin kanssa sekä rullatessa ja ja jarrutuksissa lataa akkua. Kun tiedetään Toyotan polttomoottorien hyvä luotettavuus niin ei tarvitse ihmetellä miksi myös sen hybridit on käytettyinä hintavampia Videolla 1.40 eteenpäin
 
Viimeksi muokattu:

rawpower

Aktiivinen jäsen
Ei se kyllä mikään ihme ole jos vaihtoautoina käytetty hybridi on myrkkyä. Pahimmasta päästä lienee, jos on ajettu akulla aina 90% päivän ajosta ja sitten vedetty viimeinen muutama kilsa kylmällä moottorilla. Joka päivä...
Tämä ja kun historiaa et käytännössä tiedä niin ainakin itselleni on täysin Ei kiitos. Kyllähän nuo käytetyt tulee maatumaan jobbareiden pihoihin tulevaisuudessa.
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Tyhmyys paljastuu… vaatiiko dc-dc muunnos invertterin? Vai pitäisikö käyttää jotain muuta termiä?
Heräsi epäilys tuon vastauksen luotettavuudesta…. ja samoin omasta tietämyksestä.
Jännite on jotenkin alennettava. Käyhän se vaikka sarjavastuksella, jos energiahäviöllä ei ole merkitystä
 

Esäätäjä

Vakionaama
vaatiiko dc-dc muunnos invertterin?
Invertterin suomenkielinen nimihän on vaihtosuuntaaja, eli tehdään tasajännitteestä DC, vaihtojännitettä AC. Invertteri voi siis nostaa, laskea tai pitää jännitteen vaikka samana.

AC - DC muunnos taas on tasasuuntaaja, mutta yleisimmin kyse on myös jännitteen alentamisesta ja silloinhan me puhutaan "muuntajista" tai virtalähteestä.

Mikä sitten tuon DC - DC nimi on, jännitemuuntaja? Sehän voi nostaa tai laskea jännitettä.
 

Batman

Aktiivinen jäsen
Samoja kulkineita, mikä meillä on, löytyy Nettiautosta myynnissä kuusi (6) kappaletta yli 80.000km ajettuina. Tähän lukuun nojaten en oikein ymmärrä väitettä, että hybrideitä on autokaupat pullollaan nyt/hetken päästä.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Samoja kulkineita, mikä meillä on, löytyy Nettiautosta myynnissä kuusi (6) kappaletta yli 80.000km ajettuina. Tähän lukuun nojaten en oikein ymmärrä väitettä, että hybrideitä on autokaupat pullollaan nyt/hetken päästä.
Riippuu varmasti merkistä ja mallista.
Esim. Volvo v90,v60,S90 löytyy 1091 kappaletta nettiautosta bensiini/hybridi yhdistelmänä. Ja tästä puuttuu vielä maasturit ja pienemmät s/v40 mallit. Näitä tuodaan myös tuontiautoina isot määrät edelleen. Kohta käy näille tuontifirmoille kuten X-bil kun varasto täynnä ja autojen arvot romahtaa.
 

Batman

Aktiivinen jäsen
Riippuu varmasti merkistä ja mallista.
Esim. Volvo v90,v60,S90 löytyy 1091 kappaletta nettiautosta bensiini/hybridi yhdistelmänä. Ja tästä puuttuu vielä maasturit ja pienemmät s/v40 mallit.
Juurikin näin, riippuu varmaa merkistä. Ei siis kannatta spekuloida kaikkien hybrideiden osalta, että ovat kohta arvottomia.
Riippuu merkistä volvo on hyvä dumpperi ,hybrideistä puhuttaessa toyota corollaa vuodesta 2019 alkaen on ensirekistöröity 26695 kappaletta akkukorjauksia 1 kappale:) ei tietoa oliko kolaroitu
Kuten yllä kirjoitetaan, niin ei aina ja kaikissa merkeissä noita ongelmia ole ollut. (ps. kulkineeni ei ole Toyota)

Näissä "esson baarin poikien" jutuissa on usein hyvän miehen lisää. "Kallelta puhkesi Hakkapeliitta rengas, jåå kaikki sen merkkiset on ihan romuja". Sinällään jokainen vastoinkäyminen minkä merkkisen kulkineen kanssa on ikävä asia, enkä toivo sitä kenellekään. Kyllä minäkin olen tiedostanut nuo hybridin riskit, mutta silti vielä ajelen sellaisella. Se joka ei tällaista kulkinetta omista, niin eihän hänen oikeastaan tarvitse olla huolissaan.
 
Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Se joka ei tällaista kulkinetta omista, niin eihän hänen oikeastaan tarvitse olla huolissaan.

Nii ja vaikka omistais minkä, niin aina saa olla huolissaan. Justiinsa siellä Kokkolan autohuollon joulukalenterissa oli esim. Volkkarin täyspolttiksen moottoriremontti, oliko n. 12 tonnia. Sattuu sitä.
 

mobbe

Vakionaama
Nii ja vaikka omistais minkä, niin aina saa olla huolissaan. Justiinsa siellä Kokkolan autohuollon joulukalenterissa oli esim. Volkkarin täyspolttiksen moottoriremontti, oliko n. 12 tonnia. Sattuu sitä.
Ei killata,crafter on sen koko luokan paku että todennäköisesti yritys käytössä alveineen ja kannattaa kunnostaa kun ajossa alkaa tuomaan omistajalleen taas rahaa toisin kuin yksityisillä rahaa vain kuluu ja verovähennykset huomioiden lopulta vähentää puolet laskun määrästä yrityksen tuloksesta
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Valmistajilla ei ole vaihtoehtoa kun CO2 päästöt per auto pitää painaa aina vain alemmas. Se että auto ei kestä kuin ~200tkm ja monet piskuiset yliviritetyt turbokoneet jopa alle ei päättäjiä kiinnosta.

Tosin eipä niissä piskuisissa yliviritetyissä turbokoneissakaan ongelmia yleensä aiheuta se viritysaste tai turbo. Tai äkkiseltään mä en tiedä muita kuin se GM:n 1,4l jossa turoahtimen pakopesä halkeaa ja siten ahdot häviää. Noiden downsizingkoneiden ongelmat ovat kuitenkin olleet lähinnä jakopäässä (jonka rasitusta tuo tekniikka itseasiassa alentaa) ja männänrenkaissa, joissa myöskään ongelmanlähde ei ole myöskään suuri sylinteripaine, vaan osakuorma ja väärin suunniteltu voitelu.

Tyhmyys paljastuu… vaatiiko dc-dc muunnos invertterin? Vai pitäisikö käyttää jotain muuta termiä?

Muistaakseni firmat sai jonkin verohyvityksen pienipäästöisistä. Taisi kylläkin jo loppua. Yksityisille tuota ei jaettu.

DC-DC muunnos matalammalle jännitteelle ei ole kovin merkittävää häviötä. Puhtaasti häviöiden kannalta voisi olla jopa perinteisessä autossa kannattavampaa käyttää korkeajännitelaturia ja akun yhteydessä jännitteen alenninta, mutta tuo olisi jokseenkin typerää turhaa monimutkaistamista. Tuon matalan jännitteen tuoman tehohäviön takiahan jonkinverran on väläytelty sitä että autosähköt muutettaisiin nykyisestä 12V nimellisjännitteestä 48V.

Ei firmat sen kummempaa verohyvitystä pienistä päästöistä ole saanut, mutta vastaavia hankintatukia on ollut kuin yksityisillekin. Esim ne 2000€ romutuspalkkiothan koskivat vain yksityisiä ihmisiä, mutta yrityksille oli jokin vastaava kuvio, ALV tietysti muuttaa tuon toimintaa jonkinverran, kun ALV ei koske normaaliyrityksiä. Myös monet julkisen sektorin tarjouspyynnöt edellyttävät jonkun päästötason alittamista, mutta tuota ei mielestäni voi pitään varsinaisena tukena. Tietysti myös autojen päästöperusteiset käyttömaksut toimivat ihan kuten yksityisilläkin, ja pienipäästöisemmässä autossa on pienemmät käyttömaksut.

Ei killata,crafter on sen koko luokan paku että todennäköisesti yritys käytössä alveineen ja kannattaa kunnostaa kun ajossa alkaa tuomaan omistajalleen taas rahaa toisin kuin yksityisillä rahaa vain kuluu ja verovähennykset huomioiden lopulta vähentää puolet laskun määrästä yrityksen tuloksesta
Eihän se sitä muuta että modernin tekniikan moottorit eivät ole mitään halpoja uusia, eikä tuo volkkarin 2.0TDI remontti mitenkään valtaisan harvinaista ole.

Jos yksityisellä keskivertohenkilöllä esim 5v ikäisestä autosta menee kone totaalimoro, niin vaihtoehdothan ovat käytännössä teettää siihen remontti, tai hävittää auto jollain suhteellisen mitättömällä summalla. Kyllä sen auton arvo kuitenkin toimivana on jokseenkin poikkeuksetta on suurempi kuin myynti romuna+remonttikulu välinen erotus. Tietysti 5v ikäisenä voi vielä koittaa saada jotain kuluttajasuojaa tuolle yritettyä, mutta käytännössä se marmorihinta hyvityksineen on kuitenkin merkittävästi suurempi kuin esim erikoistuneen dieselkorjaamon kautta teetettynä puhtaasti omasta pussista.
 

FinnDRZ

Jäsen
Ei kai se normi bensa/diesel tekniikan korjauskaan halpaa ole? Itsellä V60 T8, reilu 100000 ajettu, ei varmasti ekologisin tai pienikulutuksisin, mutta ei harmita yhtään lähteä ohittamaan lyhyelläkään suoralla :)
 

Husky

Hyperaktiivi
Nii ja vaikka omistais minkä, niin aina saa olla huolissaan. Justiinsa siellä Kokkolan autohuollon joulukalenterissa oli esim. Volkkarin täyspolttiksen moottoriremontti, oliko n. 12 tonnia. Sattuu sitä.
Niin kuten sanottu, jotkut katsoo sitä että mitä tehdas itse näkee kestoiäksi. Siitä voi laskea 1+1 ja sen jälkeen katsoa mitä minkäkin korjaus maksaa.

Esim tämän talouden merkin polttiksen ja jälkikäsittelyn korjaus määritellyn kestoiän ajan on tähän asti ollut ilmaista eli alle 10v ja 200tkm. Hybridiakulle tuota ei luvata, vaan puolet tuosta ja kun tapana on ostaa 1-2v vanha nykyään eikä enää uutta, niin tulee liian pian vastaan.

Ja on tiedossa, että joiltakin ihmisiltä ei koskaan hajoa mitään.

Tästä on pariin kertaan jo puhuttu tässä ketjussa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei kai se normi bensa/diesel tekniikan korjauskaan halpaa ole? Itsellä V60 T8, reilu 100000 ajettu, ei varmasti ekologisin tai pienikulutuksisin, mutta ei harmita yhtään lähteä ohittamaan lyhyelläkään suoralla :)

Just V60 oli huollossa ja samalla tehtiin 160tkm kohdalla jakohihnan yms.vaihto ja vuosihuolto. Marmoritiskillä tietty. 1240€ meni... Elämä on.....

Mutta kone käy nyt tasaisemmin että tarpeeseen kai tuli. Mutta jarrupalojen ja levyjen lisäksi tämä oli ensimmäinen varsinainen korjaus.

Jotenkin levollinen olo on edelleen auton kanssa, josko Adblue systeemi jossain vaiheessa kusoo. Mutta 300-400tkm ei pitäisi olla tuolle 2.0l dieselille kyllä mikään erityinen haaste. Luulisin.
 

Jule

Vakionaama
Just V60 oli huollossa ja samalla tehtiin 160tkm kohdalla jakohihnan yms.vaihto ja vuosihuolto. Marmoritiskillä tietty. 1240€ meni... Elämä on.....

Mutta kone käy nyt tasaisemmin että tarpeeseen kai tuli. Mutta jarrupalojen ja levyjen lisäksi tämä oli ensimmäinen varsinainen korjaus.

Jotenkin levollinen olo on edelleen auton kanssa, josko Adblue systeemi jossain vaiheessa kusoo. Mutta 300-400tkm ei pitäisi olla tuolle 2.0l dieselille kyllä mikään erityinen haaste. Luulisin.
Siis mitä siinä korjattiin?

Jakohihna ja jarrupalathan ovat kuluvia ja suunniteltukin vaihdettavaksi, jarrulevyt ovat vähän sellainen mielipidejuttu, mä katson niidenkin olevan kuluva osa.

Jakohihna tuskin koneen käyntiä tasoittaa, ellei ole päässyt hyppäämään hampaalöa tms, mutta 160tkm huoltoon voi kuulua esim sytytystulppien vaihto, joilla voi olla vailutusta käyntiin.
 

tet

Hyperaktiivi
Tuo ulkopuolelta kääntöhän ei tee muutako kytkee navan, saa olla ajossa kytkettynä koko ajan, sisältä 4wd päälle vaikka vauhissa jos haluttaa

Onko jossain autossa sekä napalukot että vielä erikseen kytkettävä neliveto? Mikäs järki moisessa on? Napalukkohan kytkee vain akselin napaan, eli sillä valitaan, onko pyörä vetävä vai ei. Jos on napalukot, miksi olisi vielä jokin muukin kytkin nelivedolle (ja päinvastoin).

Napalukkohan on lähinnä vain osa halvinta mahdollista tapaa nelivedon toteuttamiseen. Keskitasauspyörästön voi jättää pois kun nelivedon saa pois pitävällä alustalla ajettaessa. Miksi halpuutus pilattaisiin laittamalla autoon jokin kallis nelivedon kytkinsysteemi, kun siinä on jo napalukot?
 

Jule

Vakionaama
Onko jossain autossa sekä napalukot että vielä erikseen kytkettävä neliveto? Mikäs järki moisessa on? Napalukkohan kytkee vain akselin napaan, eli sillä valitaan, onko pyörä vetävä vai ei. Jos on napalukot, miksi olisi vielä jokin muukin kytkin nelivedolle (ja päinvastoin).

Napalukkohan on lähinnä vain osa halvinta mahdollista tapaa nelivedon toteuttamiseen. Keskitasauspyörästön voi jättää pois kun nelivedon saa pois pitävällä alustalla ajettaessa. Miksi halpuutus pilattaisiin laittamalla autoon jokin kallis nelivedon kytkinsysteemi, kun siinä on jo napalukot?
Ei napalukoilla ole tarkoitus kytkeä nelivetoa päälle tai pois, vaan sen tarkoitus on vähentää ajovastusta, ettei etuperää tarvitse tarpeettomasti pyörittää tyhjän takia, silloin kun ajetaan takavedolla.

Napalukothan eivät ole kovinkaan halpoja, ne on pakko tehdä huomattavan tukevasti, koska joutuvat välittämään sellaisenaan täyden momentin, jonka takia niitä ei käytännössä näekään kuin järeissä (kalliissa) maastureissa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ei napalukoilla ole tarkoitus kytkeä nelivetoa päälle tai pois, vaan sen tarkoitus on vähentää ajovastusta, ettei etuperää tarvitse tarpeettomasti pyörittää tyhjän takia, silloin kun ajetaan takavedolla.
Olen ymmärtänyt (ehkä virheellisesti?), että osa "ajovastusta" on auton hallinnan helpottuminen, eli nelivetoinen auto, jossa kaikki pyörät aina vetävät, on aika raskas käännettävä hitailla kaupunkinopeuksilla asfalttipinnoitteisilla teillä. "Puolittaiset" nelivedot kaupunkimaastureilla ja urheiluautoilla ovat toinen juttu, kun niissä nelivedossa on enemmän luistomekanismeja ja neliveto on suunniteltu ennemminkin suorituskyvyn kuin mahdollisimman hyvän maastokyvykkyyden ehdoilla.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Pistetäänpäs tähän väliin yksi tekninen kysymys.
Passat vm 2018
12 V akku on pari kertaa hälyttänyt alhaista varausta n. vuoden sisällä
Miten akun lataus on järjestetty?
Näin talviaikaan ajot ovat sellaisia että viikkokaupalla ei tule lainkaan bensalla ajoa.
Akku vaihtoon mieluummin tänään, kuin vasta huomenna.
Noi on siitä ikäviä ominaisuuksia hybrideissä (tai ainakin Passatissa), että se auto jää sitten niille sijoilleen, kun se 12v akun kunto on auton mielestä liian huono. Ei siinä auta edes uudenkarhea ajoakusto, niin auto on silti mykkä.
Osahan vaihtaa noita 12v akkuja ihan varmuuden vuoksi normaalia tiheämpään noihin hybrideihin.
Tuossa lyhyenlaisessa ajossa se huono puoli, että kylmässä tuo 12v akku ottaa huonosti latausta vastaan, joten ei se ehdi latautua täyteenkään.
Mulla tulee lyhyenlaisesti ajoa normi polttiksella webastolla höystettynä ja akkujahan tuollainen käyttö syö kovasti. Sen takia auto onkin laturin perässä kotipihassa talvikaudet jottei tarvitse akkua olla koko aikaa uusimassa.
 

pamppu

Vakionaama
Siis mitä siinä korjattiin?
Niin tuota samaa vähän ihmettelin. Viismukinen Volvo pari vuotta sitten kustansi hihnanvaihdon osuudeksi muistaakseni jotain 400-500 välillä marmorilla. Normi Essential huolto siihen päälle.

Ei Volvon huolto ja ylläpito sisänsä minusta ole tavattoman kallista ollut, ottaen huomioon että sieltä on reilusti takuun jälkeenkin tultu vastaan, toisin kuin kuulemma monella muulla merkillä on tapahtunut (saman alihankkijan samat hajoavat osat). Esimerkiksi just tommoisesta 2 litraisesta meni pariinkin kertaan EGR-lauhdutin. Eka takuuseen ja toinen takuun jälkeen. Ei niitä maksa tarvinnut. Viimeinen versio olikin paremman näköinen, ehkä alihankkija oppi jotain.

Nyt ei taloudessa enää tuota 2-litraista ole (korvattiin Polestarilla), mutta vanhempi 5-mukinen vielä on.
 

Jule

Vakionaama
Olen ymmärtänyt (ehkä virheellisesti?), että osa "ajovastusta" on auton hallinnan helpottuminen, eli nelivetoinen auto, jossa kaikki pyörät aina vetävät, on aika raskas käännettävä hitailla kaupunkinopeuksilla asfalttipinnoitteisilla teillä. "Puolittaiset" nelivedot kaupunkimaastureilla ja urheiluautoilla ovat toinen juttu, kun niissä nelivedossa on enemmän luistomekanismeja ja neliveto on suunniteltu ennemminkin suorituskyvyn kuin mahdollisimman hyvän maastokyvykkyyden ehdoilla.
Jos nelivetoisessa autossa on lukittu neliveto päällä, joka pakottaa etu- ja taka-akselin yhteen, kääntyessä on yhden tai useamman pyörän luistettava, mutta tuon välttämiseksi ei napalukkoja avata vaan silloin avataan keskitasauspyörästö, jos sellainen on, tai kytketään neliveto pois päältä, jolloin voima valittyy vain takapyörien kautta. Etuperä kyllä pyörii koska eturenkaat pyörittävät sitä, mutta se ei osallistu voiman välitykseen, jos napalukot on kiinni.

Meillä oli joskus aikanaan LandCruiser yksinkertaisella nelivedolla. Siinä kytkettiin käsin etupyörän navasta napalukot päälle jos mentiin maastoon, ja kun talvi tuli. Talvisin sitten vetäistiin pienestä vaihdekepistä neliveto päälle, kun sen katsottiin olevan tarpeen. Käytännössä jossain 60kmh nopeudessa voimansiirto valitti jo niin kovaa että viimeistään siinä kohtaa se neliveto kytkettiin pois päältä.. Moottorin voima olisi tuskin juuri yli 80kmh edes riittänyt ajamaan täysin lukittu neliveto päällä.

Yleisesti ottaen kesäisin ajettiin napalukot auki, ja koko talven ne olivat kiinni, ellei sitten lähdetty selkeästi pidemmälle.

Niitä napalukkoja voisi ehkä verrata kuorma-auton nousuteliin. Ne eivät ole pakollinen varuste, mutta parantaa auton taloudellisuutta ja yleensä myös ajettavuutta.
 
Back
Ylös Bottom