Keskustelua hybridiautoista

kotte

Hyperaktiivi
Jos nelivetoisessa autossa on lukittu neliveto päällä, joka pakottaa etu- ja taka-akselin yhteen, kääntyessä on yhden tai useamman pyörän luistettava, mutta tuon välttämiseksi ei napalukkoja avata vaan silloin avataan keskitasauspyörästö, jos sellainen on, tai kytketään neliveto pois päältä, jolloin voima valittyy vain takapyörien kautta. Etuperä kyllä pyörii koska eturenkaat pyörittävät sitä, mutta se ei osallistu voiman välitykseen, jos napalukot on kiinni.
Onkos tuossa lisäksi etupyörien oma tasauspyörästö ja onko lisäksi lukittavissa tiukasti tai edes voimakkaasti keskinäistä luistoa rajoittaen? Käsittääkseni maastossa melko voimakas etupyörienkin keskinäinen lukitus parantaisi selvitymistä, mutta tekee samalla ohjauksesta raskaan. Toki aivan normaali täysin lukitsematonkin etuakselin tasauspyörästö tekee ohjauksesta raskaamman verrattuna täysin erotettuihin etupyöriin. Napalukkojen aukaisullahan saadaan joka tapauksessa etupyörät vapautetuksi toisistaan.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
In ChatGPT we Trust:

Volkswagen Passat hybridi-mallissa 12V akun lataaminen tapahtuu seuraavasti:
  • Moottorin lataus: Kun auton polttomoottori on käynnissä ja käyttää omaa voimanlähdettään, se voi myös ladata 12V akun. Moottorin ajon aikana auton laturi toimii ja syöttää virtaa 12V akulle.
  • Korkean jännitteen akku (HV-akku): Hybridiakut, jotka ovat suurempikapasiteettisia ja korkean jännitteen akkuja, voivat ladata myös 12V akun. Tämä tapahtuu inverterin kautta, joka muuntaa korkean jännitteen akun virran matalammaksi 12 voltin jännitteeksi, joka on tarpeen ajoneuvon sähkölaitteille.
  • Lataus ulkoisella laturilla: Joissakin hybrideissä voi myös olla mahdollisuus ladata 12V akkua ulkoisella laturilla, mutta tämä ei ole kovin yleistä ja sen käyttö saattaa olla rajallista.
Niinkuin kaikessa muutenkin Hybridiautoissa on yleensä sekä sähköauton että bensauton ratkaisut käytössä. Joku voisi ajatella, että se parantaa luotettavuutta, mutta käytännössä tuplaratkaisulla saa mahdolliset tuplaongelmat :)
Passat GTE tunnettu tyyppivika on k0 kytkimen solenoidin jumittuminen kun mekatroniikan tiivisteistä irtoaa sihdit. Tästä on speguloitu myös, että huono 12v akku voisi olla ainakin osittain syyllinen. Videon lopussa käydään tuota akkuteoriaa läpi.



Eli jos omistaa VAG hybridin niin huolehdi 12v akun vaihdot säännöllisesti esim. 3v välein.
 

Harrastelija

Vakionaama
”Oikeissa” maastureissa on tasauspyörästön lukot takana ja keskellä. ”Parhaimmissa” myös edessä mutta ei taida montaa automallia enää olla josta tuo löytyy. Nelivedon kytkeminen päälle tarkoittaa yleensä tuota keskilukkoa (=auto on kaksivetoinen). Jos sen lisäksi on takalukko niin auto saadaan kolmevetoiseksi.

Nykyautoissa ei juuri lukkoja ole kun samaa virkaa yritetään hoitaa jarruilla.
Haastavassa maastossa sitten törmätään kaiken maailman hälytyksiin kun jarrut tai tasauspyörästö lämpenevät liikaa. Auto muuttuu pahimmillaan yksivetoiseksi.

Edit: Se kannattaa huomioida että liikkeellelähdössä vain mekaaniset lukot antavat apuja. Esim jarruilla toteutetut lukot auttavat vasta kun rengas on jo pyörähtänyt tyhjää. Liikkeellelähdön kannalta se voi olla jo myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Olen ymmärtänyt (ehkä virheellisesti?), että osa "ajovastusta" on auton hallinnan helpottuminen, eli nelivetoinen auto, jossa kaikki pyörät aina vetävät, on aika raskas käännettävä hitailla kaupunkinopeuksilla asfalttipinnoitteisilla teillä. "Puolittaiset" nelivedot kaupunkimaastureilla ja urheiluautoilla ovat toinen juttu, kun niissä nelivedossa on enemmän luistomekanismeja ja neliveto on suunniteltu ennemminkin suorituskyvyn kuin mahdollisimman hyvän maastokyvykkyyden ehdoilla.
Tarkennuksena sanottakoon, että ei koske asfalttia, vaan ihan sepelipinnalla menee aivan mahdottomaksi. Raskaan kärryn kanssa vekslaus pienilläkin ratin käännöillä alkaa polttaa kytkintä. Ja paras alkaa olla ihan pelkällä takavedolla hoitaa vekslaus (ja sitten syntyy kuoppaa maahan...).

Oma lukunsa että suoraan veto ja liikkeellelähtö mäessä taas hoituu kyllä erinomaisesti.

Joissain autoissa saa nelivedon päälle ilman keskilukkoa mutta taitaa kaikissa hidas puoli lukita jakolaatikon.

Täytyy tunnustaa että tuohon vekslaushommaan nämä nykyiset pilipalileikkinelivedot eli kaksi-kolmivedot ovat pirun hyviä, jos vain on momentinmuunnin voimalinjassa. Alkaa olla harvassa kyllä enää ja tullaan siihen että vuodessa tulee pari kappaletta myyntiin ja kohta ei sitäkään.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Jessellä tuli luukusta Toyota RAV-4 johtosarja
Onpas kyllä jos ei takuuseen menisi?
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Onkos tuossa lisäksi etupyörien oma tasauspyörästö ja onko lisäksi lukittavissa tiukasti tai edes voimakkaasti keskinäistä luistoa rajoittaen? Käsittääkseni maastossa melko voimakas etupyörienkin keskinäinen lukitus parantaisi selvitymistä, mutta tekee samalla ohjauksesta raskaan. Toki aivan normaali täysin lukitsematonkin etuakselin tasauspyörästö tekee ohjauksesta raskaamman verrattuna täysin erotettuihin etupyöriin. Napalukkojen aukaisullahan saadaan joka tapauksessa etupyörät vapautetuksi toisistaan.
Niitä tasasuspyörästön lukkoja noissa marsinaisissa maastureissa on sen mukaan miten niitä on katsottu tarpeelliseksi. Esim tuossa meidän vanhassa LandCruiserissa ei ollut tasauspyörästön lukkoja lainkaan, eikä tosiaan edes sitä keskitasauspyörästöä, vaan neliveto oli joko yhtä puuta etu- ja taka-akselin välillä, tai sitten pelkkä takaveto. Jos napalukot ovat kiinni, mutta neliveto kytkettynä pois, eli voima välittyy vain takapyörille, ei ohjauksessa kyllä kovin merkittävää eroa ole siihen että napalukot olisivat auki.. En nyt väitä etteikö sitä voisi huomata, mutta ei se avoin tasauspyörästö mitenkään merkittävästi sitä ohjausta raskaammaksi muuta vaikka siellä mukana pyöriikin. Kyllähän esim etuvetoisissa autoissa on se etutasauspörästö aina siellä "panemassa vastaan".

Oikeastaanhan nuo keskitasauspyörästöt maastureissa ovat tiellä ajoa varten, varsinaisessa maastoajossa sille ei ole tarvetta, vaikka tietysti jossain ahtaassa paikassa vekslatessa se kiinteä neliveto pistääkin vastaan, niin että pidon riittäessä voidaankin neliveto kytkeä pois.

Ei-maastureiden jatkuvat nelivedot ovat useimmiten kuitenkin käytännössä vain etuvetoja(/takaveto), joissa on nopeasti aktivoituva kytkin jolla saadaan vapaana ollut akseli mukaan vetoon, ja systeemin filosofia ja toteutustapa on aivan erilainen kuin maastureissa, eikä niillä ole oikeastaan muuta yhteistä kuin se että jossain tilanteessa mikä tahansa pyörä voi sutia.

Ja joo, kyllä ihan jatkuvia jokapyörävetoja on olemassa myös näissä AWD systeemeissä, mutta suurinosa on kuitenkin kytkeytyviä. Monessa AWD mallissa liikkeellelähdössä neliveto on kytkettynä.
 

Harrastelija

Vakionaama
Niitä tasasuspyörästön lukkoja noissa marsinaisissa maastureissa on sen mukaan miten niitä on katsottu tarpeelliseksi.
Usein lisävarusteita. Ostaja päättää mikä tarpeellista.
Toki valmistajallakin voi olla tietty käyttötarkoitus mielessä ja auto tehdään sitä silmällä pitäen (mikä on vakiona, mikä lisävaruste tai saako ollenkaan).
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyllähän esim etuvetoisissa autoissa on se etutasauspörästö aina siellä "panemassa vastaan".
Niin, jos edessä ei olisi lainkaan tasauspyörästöä tai täyslukitus päällä (erikseen kytkettynä tai muutoin tiukasti tarttuvana), olisi etenkin jyrkkien mutkien vääntäminen ratista työn ja tuskan takana. Toisaalta, ilman noita menetetään osa maastoajokyvystä, jos akselin toinen pyörä pääsee lipsumaan merkittävästi toiseen nähden etenkin juuri lähdettäessä liikkeelle niin, että toinen pyörä on hyvin liukkaalla alustalla.
 

Harrastelija

Vakionaama
Takavetoisten aikaan puhuttiin lukkoperistä. Joko 100% tai osittainen. ESABista ja Kemppilukostakin on puhuttu…
Nuohan auttaa liikkeelle lähdössä/kiihdytyksessä.
Käynyt myös mielessä että voi olla kuitenkin vaarallisempi kokemattomalla.

Lukoton takavetoinen suttaa vain yhdellä renkalla. Toinen rengas kun ei suttaa, antaa se jonkin verran sivupitoa eikä auto lähde yrittään perää sivulle samantien (siis kohtuullisella kaasun käytöllä ja suoralla tiellä)

Lukollisessa autossa molemmat takarenkaat alkavat sutimaan samaan aikaan. Sivupito katoaa ja auto pyörähtää helposti ympäri. Toki että saa molemmat renkaat suttaamaan, vaatii se hieman enemmän kaasua kuin että lukoton suttaa yhdellä renkaalla.
 

mobbe

Vakionaama
Jessellä tuli luukusta Toyota RAV-4 johtosarja
Onpas kyllä jos ei takuuseen menisi?
Hakemalla haettu joku ongelma tojotasta jotain kumminkin.Itseasiassa liitin ja kaapeleiden tiiveys oli ok kuparipunos johtojen päälle oli päässyt hapettumaan liitinkotelon tulostus oli turha ja sama johtosuoja sen päälle viritettiin ja pätkä uutta suojapunosta ,homman olisi tehnyt kotipihassa kahdessa vartissa ja ilman turhaa 3D-tulostusta.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Hakemalla haettu joku ongelma tojotasta jotain kumminkin.Itseasiassa liitin ja kaapeleiden tiiveys oli ok kuparipunos johtojen päälle oli päässyt hapettumaan liitinkotelon tulostus oli turha ja sama johtosuoja sen päälle viritettiin ja pätkä uutta suojapunosta ,homman olisi tehnyt kotipihassa kahdessa vartissa ja ilman turhaa 3D-tulostusta.
Joiltain onnistuu ja suurimmalla osalla ei. Ei Tojokaan tee enää "ikuista laatua", kilpailutilanne se heilläkin ajaa laadun pudottamiseen näemmä. Muutaman vuoden vanha auto vain ja videon mukaan useampia mennyt läpi jo
 

pamppu

Vakionaama
Hakemalla haettu joku ongelma tojotasta jotain kumminkin.
Tää lausehan on jo melkein kun Tesla. Jos jotain vikaa on, niin se ei ole todellista vaan vääräuskoisten panettelua.

Googlaamalla näyttää tämä vika hyvin yleiseltä, pari 2-3 vuotta sitä on netissä jauhettu ja class action suiteja kehitelty. Eikä ihme jos Tojo ei saa osia toimeksi muuten kuin 5 tonnin johtosarjan muodossa, eikä näemmä suostu vastaantuloihinkaan takuun jälkeen.

Maine on katoavasta, taitaa tojokin tulla sen oppimaan. Harmi on se, että voittajia ovat kiinalaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Nimenomaan. Pelkään että kohta kaikilla on joku kiinalainen sähkörimpula, kun halvalla saa.
Alkaa taas mennä rahat ihan väärään taskuun ja samalla saadaan kätevästi eurooppalainen hieno ja perinteinen teollisuudenala ajettua alas.

Aivan ehdottomasti pitäisi nyt ilmastorahat käyttää järkevällä tavalla, eli kokonaisuuden kannalta tehokkaimpaan osoitteeseen ja antaa markkinatalouden hoitaa autotekniikan valinta ilman kostoveroja. Mikä ihme siinä on, että täällä yhä edelleen pidetään autoa kateuden kohteena, kuten tilanne oli sata vuotta sitten.

Tästä samasta kiinahommasta tuolla linkki:

 

Jule

Vakionaama
Nimenomaan. Pelkään että kohta kaikilla on joku kiinalainen sähkörimpula, kun halvalla saa.
Alkaa taas mennä rahat ihan väärään taskuun ja samalla saadaan kätevästi eurooppalainen hieno ja perinteinen teollisuudenala ajettua alas.

Aivan ehdottomasti pitäisi nyt ilmastorahat käyttää järkevällä tavalla, eli kokonaisuuden kannalta tehokkaimpaan osoitteeseen ja antaa markkinatalouden hoitaa autotekniikan valinta ilman kostoveroja. Mikä ihme siinä on, että täällä yhä edelleen pidetään autoa kateuden kohteena, kuten tilanne oli sata vuotta sitten.

Eihän se itse auto ole se onglman juurisyy, vaan sen auton tarvitsema öljy.

Ei nuo hiilipäästöt laajemmassa mittakaavassa ketään kiinnosta, mutta se että öljyn saamiseksi pitää jatkuvasti antaa omaa rakasta peräreikäänsä ties kenenkin vuorollaan sorvattavaksi alkaa olla euroopalle tarpeeksi.

Me tietysti voitaisiin tehdä synteettisesti polttoaineita, mutta se nyt on täysin järjetöntä puuhaa verrattuna siihen että energia käytettäisiin suoraan liikkumiseen.

Sinänsä nuo kiinalaiset "sähkörimpulat" ovat samanlainen uhka kuin japani oli aikanaan autoineen. Vaikka niitä kuinka riisipusseiksi yms moitittiin, mutta hinta-laatusuhdehan se kuitenkin ihmisiä vetää.. (ei niinkään vain hinta). Eurooppalaiselle teollisuudelle suurin ongelma on tietysti se kun tarjollaan on kiinalainen auto joka on sekä parempi että halvempi.. EI tuohon ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin kääriä hihat ja tehdä paremmin (tai ryhtyä yhteiskunnan sulkemiseen), lyhytkatseisen suunnittelun hedelmiähän tässä nyt korjataan.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Dieselgate alkaa olla 10-vuotta vanha asia.
Perinteinen hieno eurooppalainen autoteolisuus ei pystynyt tekemään autoja jotka olisivat alittaneet päästörajat.
Sen sijaan valittiin huijauksen tie, vaikka olivat itse päästörajoja sopimassa.
Vieläkö tässä jaksaa odottaa uutta ja mullistavaa xxxxxxx-tekniikkaa joka on just tulossa nurkan takana.

Taitaa meikäläiseltä ainakin elinpäivät loppua jos niitä jää odottamaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
Juu, itsekin olen odotellut läpimurtoa akkuihin, jotta olisivat käyttökelpoisia. Koko ajan vohkataan jostakin uudesta, mutta ei vaan realisoidu.
No, sähkö on paree käyttää tuoreena eikä kannata yrittää varastoida elektroneja.
 

Jule

Vakionaama
Juu, itsekin olen odotellut läpimurtoa akkuihin, jotta olisivat käyttökelpoisia. Koko ajan vohkataan jostakin uudesta, mutta ei vaan realisoidu.
No, sähkö on paree käyttää tuoreena eikä kannata yrittää varastoida elektroneja.
Ei akuissa tule mitään mullistavaa läpimurtoa tapahtumaan, vaan niiden kehitys on tasaisen tappavaa kehitystä.

Sinänsä akut ovat jo nyt käyttökelpoisia, loppujenlopuksi kyse on vain siitä mitä siltä akulta halutaan. Kaikki ominaisuudet mitä kohtuudella voi toivoa on jo olemassa, mutta samaan akkuun kaikkia ominaisuuksia ei välttämättä saa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ei akuissa tule mitään mullistavaa läpimurtoa tapahtumaan, vaan niiden kehitys on tasaisen tappavaa kehitystä.

Sinänsä akut ovat jo nyt käyttökelpoisia, loppujenlopuksi kyse on vain siitä mitä siltä akulta halutaan. Kaikki ominaisuudet mitä kohtuudella voi toivoa on jo olemassa, mutta samaan akkuun kaikkia ominaisuuksia ei välttämättä saa.
Varmaan se mullistava läpimurto olisi polttiskuskin päiväuni akusta joka menee 70 l tankin tilavuuteen, painaa saman kun 70 l polttoainetta ja sisältäisi 70 polttoainelitran verran käytettävissä olevaa energiaa jolla ajaisi sen yli 1000km kärry perässä. Lisäksi lataus tapahtuisi muutamassa minuutissa.
 

Jule

Vakionaama
Varmaan se mullistava läpimurto olisi polttiskuskin päiväuni akusta joka menee 70 l tankin tilavuuteen, painaa saman kun 70 l polttoainetta ja sisältäisi 70 polttoainelitran verran käytettävissä olevaa energiaa jolla ajaisi sen yli 1000km kärry perässä. Lisäksi lataus tapahtuisi muutamassa minuutissa.
No kaikki kyllä mahdollisia, mutta ei samanaikaisesti.

Tai ainakin jos oletaan että 70l energiaa tarkoittaa suunnilleen tuota 1000km, eikä 700kWh energiaa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
sisältäisi 70 polttoainelitran verran käytettävissä olevaa energiaa jolla ajaisi sen yli 1000km kärry perässä.
No tuossahan nyt oletetaan että sähköauto tuhlaisi samalla tavalla sitä energiaa harakoille kuin polttiskin, joka ei nyt "ihan" taida onneksi kuitenkaan olla se totuus. Joten 1000km kärry perässä lienee se vaatimus ja nuukemmalla autolla riittäisi se pienempikin akun latinki tuohon, joka sitten vastaavasti ladatessa myöskin täyttyisi nopeammin.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Joten 1000km kärry perässä lienee se vaatimus ja nuukemmalla autolla riittäisi se pienempikin akun latinki tuohon
Päästäisiin nyt kehityksessä ensin edes siihen, että sähkökipolla saisi/pystyisi ylipäätään edes vetämään muuta kuin tyhjää kärryä. Useimmiten ei edes sitäkään.

Itsekin tässä jonkin verran sähkistä katsellut, mutta sit miettii sitä, että milläs ton 2600kg paketin sais liikkuumaan, tai ees ton 350kg tyhjänä painavan telikärryn. Ei toi +10l kiisseliä/100km tunnukaan enää pahalta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itsekin tässä jonkin verran sähkistä katsellut, mutta sit miettii sitä, että milläs ton 2600kg paketin sais liikkuumaan, tai ees ton 350kg tyhjänä painavan telikärryn.
Riittäisikö tuollainen 4.500kg vetokyky mihinkään ;D
 

Jule

Vakionaama
Päästäisiin nyt kehityksessä ensin edes siihen, että sähkökipolla saisi/pystyisi ylipäätään edes vetämään muuta kuin tyhjää kärryä. Useimmiten ei edes sitäkään.

Itsekin tässä jonkin verran sähkistä katsellut, mutta sit miettii sitä, että milläs ton 2600kg paketin sais liikkuumaan, tai ees ton 350kg tyhjänä painavan telikärryn. Ei toi +10l kiisseliä/100km tunnukaan enää pahalta.
On kuitenkin sen verran marginaalista toimintaa tuo kärryn kiskominen, ettei oikein kannata alkaa tekemään kärryn vaatimia muutoksia voimansiirtoon, vaikka varsinainen teho ei ongelmia tuotakaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
On kuitenkin sen verran marginaalista toimintaa tuo kärryn kiskominen, ettei oikein kannata alkaa tekemään kärryn vaatimia muutoksia voimansiirtoon, vaikka varsinainen teho ei ongelmia tuotakaan.
No tässä toinen joka odottelee että sen 1.500kg voisi nyppiä vielä ihan inhimilliset päiväsiirtymät muutakin kuin vain sen 100-200km pelkästään suurteholatureiden välisen matkan. Ja toki auton hintalappukin vielä sitten sellainen että myös duunarilla on sellaiseen varaa. Eipä ole näkynnä - vielä
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vaikka keskustelu lähti läpimurto akun odotuksesta, ollaan kuitenkin hybridiauto keskusteluissa.
Sähkikset sitten erikseen tuolla ja niiden vetokyvystä ihan riittämiin, yksi aiemmin rekisteröintitilastojen 1. vetää sen 1600kg, joten ei sekään mikään marginaaliauto ole.
 

Jule

Vakionaama
No tässä toinen joka odottelee että sen 1.500kg voisi nyppiä vielä ihan inhimilliset päiväsiirtymät muutakin kuin vain sen 100-200km pelkästään suurteholatureiden välisen matkan. Ja toki auton hintalappukin vielä sitten sellainen että myös duunarilla on sellaiseen varaa. Eipä ole näkynnä - vielä
Kyllä sitä varmasti moni odottelee, mutta eihän siinä järkeä ole, mutta eihän siinä mitään niin kauan kun talous kestää tuon.

Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan sitä kärryä kisko kuin pari kertaa vuodessa. Niille kilometreille tulee hintaa pirusti, kun niistä joutuu maksamaan myös ilman kärryä.

Sinänsä jos sen auton ostaa jatkuvaan käyttöön, eikä vain mökkimatkoille, niin hinnassa ei ole varsinaisesti eroa.
 

Jule

Vakionaama
Vaikka keskustelu lähti läpimurto akun odotuksesta, ollaan kuitenkin hybridiauto keskusteluissa.
Sähkikset sitten erikseen tuolla ja niiden vetokyvystä ihan riittämiin, yksi aiemmin rekisteröintitilastojen 1. vetää sen 1600kg, joten ei sekään mikään marginaaliauto ole.
Joo, offtopikiksi menee helposti..

Se mikä mulle kyllä on mysteeri, että miksi plugareisss käytetään akkutekniikkaa joka ei sovellu tuon tyyppiseen käyttöön kovin hyvin, kun selkeästi parempiakin olisi olemassa?

Tosin kun katsoo varaosahintoja, tulee mieleen, voisiko kyseessä olla ihan suunniteltu vanheneminen?
 

Husky

Hyperaktiivi
Päästäisiin nyt kehityksessä ensin edes siihen, että sähkökipolla saisi/pystyisi ylipäätään edes vetämään muuta kuin tyhjää kärryä. Useimmiten ei edes sitäkään.

Itsekin tässä jonkin verran sähkistä katsellut, mutta sit miettii sitä, että milläs ton 2600kg paketin sais liikkuumaan, tai ees ton 350kg tyhjänä painavan telikärryn. Ei toi +10l kiisseliä/100km tunnukaan enää pahalta.
Noniin, on sitä joku toinenkin vetäjä sitten lopulta tällä palstalla, mutta ihmeen harvassa täällä ovat nämä
 

Lurkus

Vakionaama
”Oikeissa” maastureissa on tasauspyörästön lukot takana ja keskellä. ”Parhaimmissa” myös edessä mutta ei taida montaa automallia enää olla josta tuo löytyy. Nelivedon kytkeminen päälle tarkoittaa yleensä tuota keskilukkoa (=auto on kaksivetoinen). Jos sen lisäksi on takalukko niin auto saadaan kolmevetoiseksi.

Nykyautoissa ei juuri lukkoja ole kun samaa virkaa yritetään hoitaa jarruilla.
Haastavassa maastossa sitten törmätään kaiken maailman hälytyksiin kun jarrut tai tasauspyörästö lämpenevät liikaa. Auto muuttuu pahimmillaan yksivetoiseksi.

Edit: Se kannattaa huomioida että liikkeellelähdössä vain mekaaniset lukot antavat apuja. Esim jarruilla toteutetut lukot auttavat vasta kun rengas on jo pyörähtänyt tyhjää. Liikkeellelähdön kannalta se voi olla jo myöhäistä.
Vain lukoton neliveto vetää kaikilla pyörillä saman verran.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vain lukoton neliveto vetää kaikilla pyörillä saman verran.
Ja jääkin sitten kiinni, kun yksi pyörä osuu liukkaaseen kuoppaan kuten saveen. Kolme muuta voisivat olla ihan pitävällä pohjalla samaan aikaan, mutta lukottamalla nelivedolla vain tuo yksi pyörä jää sutimaan tyhjää ja muilla on olematon veto.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vain lukoton neliveto vetää kaikilla pyörillä saman verran.
Teknisesti varmaan niin, mutta tuollainen viisastelu ei auta yhtään silloin kun auto jää paikalleen yhden pyörän pyöriessä tyhjää.

Lähtipä neliveto bemarista etuvetari irti, ilman mitään lukkoja jäi siihen. Ainiin sori, väärä ryhmä, ei ollut hybridi.
 

Lurkus

Vakionaama
Ja jääkin sitten kiinni, kun yksi pyörä osuu liukkaaseen kuoppaan kuten saveen. Kolme muuta voisivat olla ihan pitävällä pohjalla samaan aikaan, mutta lukottamalla nelivedolla vain tuo yksi pyörä jää sutimaan tyhjää ja muilla on olematon veto.
Juuri näin. Tämä on totta, mutta se ei ole totta mitä moni sanoo että kun on lukot niin saa vetämään kaikki pyörät saman verran. Asia on juuri päinvastoin.
 

Lurkus

Vakionaama
Teknisesti varmaan niin, mutta tuollainen viisastelu ei auta yhtään silloin kun auto jää paikalleen yhden pyörän pyöriessä tyhjää.

Lähtipä neliveto bemarista etuvetari irti, ilman mitään lukkoja jäi siihen. Ainiin sori, väärä ryhmä, ei ollut hybridi.
Mulla lähti aikanaan etuvedosta. Sama lopputulos. Ei muuten auta minkäänlainen viisastelu silloinkaan kun neljä pyörää lyö tyhjää lukottomalla nelikolla, tai lukollisella. Mielestäni viisastelu ei liity etenemiseen mitenkään.
 

mobbe

Vakionaama
Automiehiä paikalla huomaan,tojotan kolmannen sukupolven e-cvt vaihteiston purku ja nerokkaan toiminnan selostus 12.00 eteenpäin

 

Harrastelija

Vakionaama
Nii kai se nyt omakotitalossa peräkärrykin kuuluu pihaan siinä missä MLP, tai VILPpikin
Aika monella se kärry on semmoinen että puutarhajätteet saa vietyä keräykseen.
Liikkuu pienemmälläkin vetokyvyllä.

Jarrulliset kärryt melko harvassa. Enimmäkseen firmojen ja yrittäjien työkaluja.
Asuntovaunut on sitten eri juttu.
 

Husky

Hyperaktiivi
Aika monella se kärry on semmoinen että puutarhajätteet saa vietyä keräykseen.
Liikkuu pienemmälläkin vetokyvyllä.

Jarrulliset kärryt melko harvassa. Enimmäkseen firmojen ja yrittäjien työkaluja.
Asuntovaunut on sitten eri juttu.
Näin se on. Ja vähemmistöjä saa syrjiä, esim muuttaa heidän elämäntapansa.
Riippuu tietenkin vähemmistöstä, toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Aika monella se kärry on semmoinen että puutarhajätteet saa vietyä keräykseen.
Liikkuu pienemmälläkin vetokyvyllä.

Jarrulliset kärryt melko harvassa. Enimmäkseen firmojen ja yrittäjien työkaluja.
Asuntovaunut on sitten eri juttu.
No ei se jarrullinen välttämättä tartte yhtään sen suurempaa vetokykyä autolta, riippuu ihan sen kärryn omapainosta + päällä olevasta lastista, vetokykyä kun mitataan juuri senhetkisellä vededettävällä kuormalla, ei rek.otteen numeroin, toisin kuin ajokorttia.

Meilläkin on tuo jarruton as.vaunun lisäksi, vaan olenpa pohtinut joskos sen päivittäisi jarrulliseksi, niin saisi 2x kuorman kyytiin esim. multaa tms. bulkkitavaraa. Tuolla kuitenkin on jo ikää kun se hommatitin aikanaan kun tätä tupaa alettiin nykertämään pystyyn.
 

Harrastelija

Vakionaama
vähemmistöjä saa syrjiä, esim muuttaa heidän elämäntapansa.
Tarkoitus ei ollut vähätellä eikä kenenkään elämäntapoja muuttaa. Itselläkin jarrullinen kärry.
Oli vain toteamus tilanteesta.


vetokykyä kun mitataan juuri senhetkisellä vededettävällä kuormalla,
Ylikuormat katsotaan mitatuista painoista.
Mutta oliko kuitenkin joku kytkentämassoihin liittyvä rajoituskin?

Ihan toinen juttu sitten on miksi ostaa kalliimpi joku 3 tonnin kärry jos vetokykyä on esim tonni. Kärryn omapaino vie jo suurimman osan vetokyvystä. Jotkuthan ostaa jarruttomia telikärryjäkin vaikka niiden kantavuus on pienempi kuin yksiakselisen.
Toki tuo on kunkin oma valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom