Omavoiman softa ei osaa näköjään laskea (oikeasti kyllä epäilen, että taustalla on hieman muuta).
Maaliskuun kulutus oli Liven mukaan (täsmää Datahubiin) 1889,389 kWh. Toimitusmaksuksi on sopimukseen kirjattu 0,45c/kWh (0,0045€/kWh). Minun laskimeni sanoo, että 1889,389 x 0,0045 = 8,5022505, joka käytössä olevien pyöristyssääntöjen mukaan on 8,50€ (sanokaa jos olen tehnyt virheen). Omavoiman mielestä toimitusmaksu on 8,505 joka pyöristettynä on 8,51
Huomautin asiasta (en siitä, että aikovat laskuttaa sentin liikaa, se on ihan se ja sama, vaan siitä että kuluttajan täytyy voida luottaa että osaavat laskea). Vastaukseksi sain:
toimitusmaksussa on maaliskuun osalta pyöristyksestä johtuvaa epätarkkuutta. Verkkoyhtiöltä saapuneita käsiteltäviä tietoja on 720+ tuntia ja kun jokaiselle tunnille lasketaan kulutus x hinta ja nämä ynnätään yhteen, voi pyöristyksistä johtuen esiintyä pieniä epätarkkuuksia. Yleisesti virhe on sentin kymmenyksen luokkaa ja tässä tapauksessa se on vaikuttanut sentin verran kuukauden kokonaishintaan.
Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä toimitusmaksun laskemisen kanssa, kun kerran livessäkin näkyy lähtötiedot oikein ja kyse on kahden desimaaliluvun kertolaskusta. Lisäksi vaikka laskisivatkin kuvaamallaan tavalla hölmösti, pitäisi tulokseksi tulla kyllä ihan oikea, kyllä nykyisissä kompuuttereissa liukulukulaskutarkkuus on sen verran hyvä.
Kerroin, että vastaus ei kelpaa ja perustelin miksi. Katsotaan mitä seuraavaksi.
edit: huomasinpa vielä, että tuntikohtaisessa kustannuslaskelmassa, joka on ilmeisesti muodostettu tuolla Omavoiman vastauksessa kuvatullla tavalla, luvut ovat lähes oikein:
Miten näistä saadaan yhteenvetoon:
on minulle toistaiseksi mysteeri.