Syystä, että valtaosa sähköstä kuitenkin kulutetaan "vanhoissa kohteissa", jotka eivät suinkaan pysy ennallaan, vaan tuollakin tapahtuu jatkuvasti kehitystä, jonka tuloksena energiaa säästyy. Nuo laskevat sitten säästöt omaksi hyödykseen.Eli palaamme siihen jota jo tuossa aiemmin esitin. Kun kerran päästötön tuotanto lisääntyy koko ajan, ja siten keskipäästö laskee, miksi ihmeessä se päästöpudotus pitäisi jyvittää vain vanhalle kulutukselle?
Et voi korvamerkitä jotakin osaa tuotannosta itsellesi perustellaksesi sen pienempiä päästöjä, jos toimintasi kuitenkin lisää kulutusta. Itse voin aivan yhtä hyvin väittää, että nollaan hiilidioksidipäästöt ja virtuaalisesti imen sitä ilmakehästäkin, jos vien sähköauton kierrätykseen ja siirryn dieselkäyttöiseen, sillä jää tuo kansainvälisten sähköverkkojen kautta syntyvän vastakompensaatio aiheuttama hiilidioksidilisä syntymättä ja kun olen uusi diesael-autoilija, minun tankissani palaa vain uusiutuva jätteistä valmistettu diesel, jonka tuotanto lisääntyy nopeammin kuin fossiilisen dieselin, varsinkin jos vapaaehtoisesti maksan mittarilla tuosta vielä hiukan enemmän (vaikka todellisuudessa tuo on muiden uusituvuasta osuudesta pois).
'
En silti menisi tuomitsemaan tai kehuskelemaan päästöjen kannalta toimi sitten näin tai noin. Kannatan silti kehityspanoksen antamista uudelle teknologialle, jolla on potentiaalia päästöjen vähentämiseksi jollakin sektoreilla, vaikkei juuri välttämättä taajama-alueiden henkilöautoliikenteessä.