Pffft, BMW:n marmoripojat ottaa raitsarin vaihdosta yli 200€.Ei kait se nyt montaa kymppiä ole?
Mulla oli Tojotassa sen arvo muistaakseni 20e
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pffft, BMW:n marmoripojat ottaa raitsarin vaihdosta yli 200€.Ei kait se nyt montaa kymppiä ole?
Mulla oli Tojotassa sen arvo muistaakseni 20e
Kun laittaa minimiakkukapasiteetiksi esim. 60 kWh, niin hinnat alkaen 14 450 € (Kona, 2019, 189 tkm).
Meillä sama. 2021 facelift Kona 64kWh akulla. Meiltä kun lähtee eteläpohjanmaalta, niin mihinkään missä kuljetaan, ei tule yli 400km. Kummipojan perheen luo Saloon vähän yli 300km, menis ilman latausta, mutta yleensä ladataan jotain kuitenkin mennessä, niin on sitten paluumatkalle yön yli hidasladattu lisää kohteessa. Laivalle mennessä jo persaus, selkä ja vatsa sanoo viimeistään Hämeenlinnassa että stoppaa jo. Viimeksi oli sen verran pelivaraa että lisäladatiin Helsingin keskustassa, niin oli laivalta palatessa muistaakseni 90% tai yli akkua. Auto oli laivan parkissa mukana, joten ei voinut sinä aikana ladata. Palatessa ladattiin ABC kolmenkulmalla Tampereen kupeessa ja ostettiin pizzat, joita piti vähän odotella. Pihassa autettiin erästä ensilataajaa, niin tuli vähän liikaakin omaan akkuun, kun vielä napostelin pari haukkua pizzasta. Konalla pärjää kesät talvet kun on realiteetit tiedossa. Seuraavaksi ehkä uusin malli Konasta vähän ajettuna, niin saa vielä ajomelua pois, ja akun esilämmityksen manual/auto ominaisuudella.No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa, jos ei motaria ajele. Kuinka usein tuollaisia matkoja ajaa, se pitäisi osata mieltää. Tai selvittää. Itse selvitin aikoinaan, ja selvisi että yli 250 km päivämatkoja tulee kourallinen vuodessa. Ei haittaa, jos osa siitä kourallisesta kuluu lataustauoilla esim. kahvia ryystäen tai safkaa mässäten.
Siksi laitoinkin vähintään 60 kWh ja sain hinnat alkaen. Ehkä jollekin joka Konaa hakee, mutta mielestäni enemmän autoa saa muualta ja joutuu valitettavasti valitsemaan toisenlaisen moottorin.No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa
Työ kuului huoltopakettiin. Tässä mallissa vaihto on kuin hanskalokeron avaus ja sulkeminen. Toki on autoja joissa kuulemma pitää rattiputki purkaa että raittarin saa käteen, silloin maksaa.
Tosi monessa autossa pitää apukuskin puolelta purkaa puoli ohjaamoa, että siihen filtteriin pääsee käsiksi. On aika erikoista, että se ei tosiaan ole joku pieni luukku, mistä filtterin saisi vaihdettua.
Missä autossa esimerkiksi? Kaikkiin joita olen itse vaihtanut ei ole tarvinnut kuin korkeintaan muutamalla ruuvilla kiinnitetty paneeli aukaista.Tosi monessa autossa pitää apukuskin puolelta purkaa puoli ohjaamoa, että siihen filtteriin pääsee käsiksi. On aika erikoista, että se ei tosiaan ole joku pieni luukku, mistä filtterin saisi vaihdettua.
Vaikka Model 3:Missä autossa esimerkiksi? Kaikkiin joita olen itse vaihtanut ei ole tarvinnut kuin korkeintaan muutamalla ruuvilla kiinnitetty paneeli aukaista.
Amperan raitisilmasuodattimen voi vaihtaa yhdellä kädellä ja ilman työkalua.* Opel Ampera / Chevrolet Volt, raitisilmasuodatin on hanskalokeron takana. Hanskalokeron takaseinässä on luukku, jota kautta vaihdon voi tehdä purkamatta sen enempää
* Tesla Model S, suodattimen sijoituspaikka on sama. Vaihto tehdään purkamalla ensin hanskalokero kokonaan pois. Uusimmassa mallissa ('23 ->) on luukku
Yli 700km pääsee konalla.No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa, jos ei motaria ajele. Kuinka usein tuollaisia matkoja ajaa, se pitäisi osata mieltää. Tai selvittää. Itse selvitin aikoinaan, ja selvisi että yli 250 km päivämatkoja tulee kourallinen vuodessa. Ei haittaa, jos osa siitä kourallisesta kuluu lataustauoilla esim. kahvia ryystäen tai safkaa mässäten.
Kelpaiko vagilaisista id7.... Kaveri ollut tyytyväinen kun ajaa kohtuu paljon pitkää matkaapolestar, Kia EV6, ioniq 5 tai jokin muu ei VAG on tarve saada alle. Ehkä Q4 e-tron voisi olla VAG groupista
Muistaakseni myös Megane II toi raittari on hanskalokeron takana. Vaan eipä tuo esim. Citroen C5 X7 myöskään kovin helppo ole, vaikka onkin "tyrkyllä" kuskin jalkoihin, sinne kun on hiukka paha mönkiä ja se filsu tahdo sieltä polkimien välistä juuri muutenkaan taittua.* Opel Ampera / Chevrolet Volt, raitisilmasuodatin on hanskalokeron takana. Hanskalokeron takaseinässä on luukku, jota kautta vaihdon voi tehdä purkamatta sen enempää
* Tesla Model S, suodattimen sijoituspaikka on sama. Vaihto tehdään purkamalla ensin hanskalokero kokonaan pois. Uusimmassa mallissa ('23 ->) on luukku
Ässän synninpäästöksi mainittakoon että raitisilmasuodatin siirtyi tuonne 2016 faceliftin yhteydessä kun etukonttiin lisättiin taulutelevision kokoinen HEPA-suodatin ja etupään design meni uusiksi. Sitä ennen oli etutavaratilassa luukun alla.Amperan raitisilmasuodattimen voi vaihtaa yhdellä kädellä ja ilman työkalua.
Oma ajoprofiili on hieman ongelmallinen, siinä on säännöllistä 400km ajoja joita tulee joka 2.viikko (TKU-HKI-TKU)
lisäksi 800km-1800km mittaisia parin-kolmen päivän pituisia matkoja n.10 kertaa vuodessa
Loput ajoa sitten n.50-100km päivä
Siis tämäkö oli esimerkki vaikeasta? Ihan samanlainen ratkaisu kuin useimmilla, paneeli pois ja kotelo auki. Eihän tuohon yli kymmentä minuuttia mene.Vaikka Model 3:
Osa vaihdattaa tällä rangerilla joka tulee kotipihaan vaihtaan. Johtuu varmaan siitä että työasento on olla apukuskin puolella kontillaan maassa...kaikki ei alennu kai konttaamaan.Siis tämäkö oli esimerkki vaikeasta? Ihan samanlainen ratkaisu kuin useimmilla, paneeli pois ja kotelo auki. Eihän tuohon yli kymmentä minuuttia mene.
Juu no sillähän Bemarikuskeilta voikin pyytää sen yli 200€ samasta hommasta.Osa vaihdattaa tällä rangerilla joka tulee kotipihaan vaihtaan. Johtuu varmaan siitä että työasento on olla apukuskin puolella kontillaan maassa...kaikki ei alennu kai konttaamaan.
Uskon, mutta siihen pitää jo olla sopivat olosuhteet, ja kuski joka pystyy sen tekemään. Kesä, +25 astetta, ilmastointi pois, selkeä ja suora maaseututie 60km/h, renkaat ja paineet oikeat, ei sadetta, ei vastatuulta, mieluusti myötäinen, ja kuski joka tietää mikä ero on rullauksella ja regeneroinnilla kulutuksen suhteen, ja osaa sitä tietoa hyödyntää. Heti kun nopeus nostetaan NS maantie nopeuteen, ja ajetaan niin että ei olla muiden tukkona, niin tuosta tulee mahdotonta. Tällöin kulutus nousee sieltä alta kympistä 12-14kWh/100km tasolle vähintään. Todistakoon joka on eri mieltä.Yli 700km pääsee konalla.
Osittain elonissa ja osittain siksi että kisa on kiristynyt kun sekä kiinalaiset että perinteiset valmistajat lykkäävät markkinaan uusia a kehittyneitä autoja. Samaan aikaan teslalta tulee pelkkää faceliftiä. S on jo toistakymmentä vuotta vanha design ja äksäkin 10v vanhaOnko ruotsissa jo kaikilla sähkikset vai onko syy eelonissa?
![]()
No kyllähän noihin mp-polttiksiinkin vaihdellaan enempi niitä mökäpönttöjä vakion tilalle kuin että toisinpäin, saati että tuosta vakiosta haluttaisiin vieläkin enempi sitä melua alas.SK:ssa sähköMPmyyjä sanoi, että äänetöntä MP:tä ei osteta
S on jo toistakymmentä vuotta vanha design ja äksäkin 10v vanha
En näe tässä asiassa eroa menneiden ja nykyisen sukupolven välillä. Ja toisekseen ääntä pitävä 2-pyöräinen ja hiljainen auto eivät ole toisiaan poissulkevia. Toista harrastetaan toisella siirrytään paikasta toiseen ja mielellään mukavasti.Tässä ketjussa puhuttu äänettömyydestä.
SK:ssa sähköMPmyyjä sanoi, että äänetöntä MP:tä ei osteta (ja toiseksi syyksi sanoi tuon rangeasian, kun on 50km motarilla).
Mietin tuota autojen äänettömyyttä: tässä lähellä harrastuspaikka, missä A käy lähes pelkästään vihreän sukupolven 18-30v porukkaa B ei pääse julkisilla.
Niin melekin jokaikinen 2 tai 4 pyöräinen on viritetty pakoäänistä. Miten tuo sukupolvi muka arvostaisi sihisevää sähköautoa?
Ja harrastuspaikka ei ole ampumarata tms poliittisesti epäilyttävä, vaan näitä uusia muoti sanonko mitä.
Eikai se nyt noin vaikeaa ole kuin kuvailet. Voi ihan asioita hoidella ja eihän sitä pakko ole kerralla ajaa.Uskon, mutta siihen pitää jo olla sopivat olosuhteet, ja kuski joka pystyy sen tekemään. Kesä, +25 astetta, ilmastointi pois, selkeä ja suora maaseututie 60km/h, renkaat ja paineet oikeat, ei sadetta, ei vastatuulta, mieluusti myötäinen, ja kuski joka tietää mikä ero on rullauksella ja regeneroinnilla kulutuksen suhteen, ja osaa sitä tietoa hyödyntää. Heti kun nopeus nostetaan NS maantie nopeuteen, ja ajetaan niin että ei olla muiden tukkona, niin tuosta tulee mahdotonta. Tällöin kulutus nousee sieltä alta kympistä 12-14kWh/100km tasolle vähintään. Todistakoon joka on eri mieltä.
Kirjoitin tuossa siis että myös 4 pyöräiset modattu äänekkääksi. Ja varmaan 95% onkin nelipyöräisiä noista.En näe tässä asiassa eroa menneiden ja nykyisen sukupolven välillä. Ja toisekseen ääntä pitävä 2-pyöräinen ja hiljainen auto eivät ole toisiaan poissulkevia. Toista harrastetaan toisella siirrytään paikasta toiseen ja mielellään mukavasti.
Toisaalta teslasta on revitty aina noita otsikoita kun niiden logistiikassa on jokin systeemi joka saa ne rekisteröinti määrät pomppimaan edestakaisin.Osittain elonissa ja osittain siksi että kisa on kiristynyt kun sekä kiinalaiset että perinteiset valmistajat lykkäävät markkinaan uusia a kehittyneitä autoja. Samaan aikaan teslalta tulee pelkkää faceliftiä. S on jo toistakymmentä vuotta vanha design ja äksäkin 10v vanha
Itse ostin kerralla nipun niitä suodattimia ja vaihdan itse. Noihin menee tosi paljon rahaa ihan turhaan kun vaihtaminen onnistuu ilman työkalujakin.Ja työ päälle. Konassa kuulemma helppo vaihtaa itse. Olen tähän asti antanut vaihtaa huollossa, mutta nyt jos saa parilla kympillä suotimia niin voisi vaihtaa vaikka kevät/syksy syklillä.
vorto.fi
Jotain tuon tyyppistä se vaatii Konalla. Olen toki päässyt saa alle kympin kulutuksen, mutta aika moni mainitsemani asia oli sitä tukemassa. Ehkä en sitten vain osaa. Motarilla 125-130km/h olen päässyt 22-23 kulutuksella, joka on mielestäni kohtuullinen, vauhdin ja ilmanvastuksen huomioiden.Eikai se nyt noin vaikeaa ole kuin kuvailet. Voi ihan asioita hoidella ja eihän sitä pakko ole kerralla ajaa.
![]()
Tavissähköauto yllätti: Yli 700 kilometriä yhdellä latauksella
Liettulaistoimittaja pläjäytti hurjan kilometrimääärän mittariin yhdellä latauksella Hyundai Kona -täyssähköautolla.www.iltalehti.fi
Tekee yllättävän paljon, ei tietenkään vaikka mopon perässä ajaessa kokonaan hajua poista mutta vähentää kyllä hajuja. Ainakin omien autojen kokemusten perusteella. Motonetissa on ollut melkein saman hintaisia OEM - aktiivihiili ja hiiletön, pari kertaa tullut ilman hiiltä ja sen jälkeen muistanut ottaa mustana.Näissä ei toki ole sitä mustaa aktiivihiiltä, mutten oikein usko että pari grammaa hiiltä juurikaan mitään oikeasti tekee hajuille.
Siellä on ollut ongelma saada tesloihin huoltaja kun AY liike iskenyt perseet penkkiin kun Tesla ei suostu tekemään erikseen omaa TESsiäOnko ruotsissa jo kaikilla sähkikset vai onko syy eelonissa?
![]()
Pikemminkin taitaa olla niin, että ei hyväksy mitään TES:iä. Työntekijöillä ei siis ole TES sopimuksia, joita noudattaa, edes yleissitovia. Eikö myös tämän kautta rekisteröinnitkin estetty lakkoilulla?Siellä on ollut ongelma saada tesloihin huoltaja kun AY liike iskenyt perseet penkkiin kun Tesla ei suostu tekemään erikseen omaa TESsiä
autotoday.fi
Juu se epäloogisuus, kun sähkiksien ominaisuuksia kovasti kehutaan, niin miksei mene kaupaksi ilman tukia. Eikö tämä ole outoa että jos hinta sama niin sitten otetaan polttisLaaja kysely:Sähköautojen myynti romahtaa,kun kannustimet poistetaan(.Autotoday)
![]()
Laaja kysely: Sähköautojen myynti romahtaa, kun kannustimet poistetaan! - Autotoday
Samalla kun EU suunnittelee fossiilisia polttoaineita käyttävien uusien ajoneuvojen myyntikieltoa vuoteen 2035 mennessä, kuljettajat eivät ryntää vaihtamaan sähköajoneuvoihin. Vaikka monet hallitukset ovatkin ottaneet käyttöön erilaisia taloudellisia kannustimia sähköajoneuvojen käyttöönoton...autotoday.fi
