Keskustelua sähköautoista

tet

Hyperaktiivi
Kun laittaa minimiakkukapasiteetiksi esim. 60 kWh, niin hinnat alkaen 14 450 € (Kona, 2019, 189 tkm).

No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa, jos ei motaria ajele. Kuinka usein tuollaisia matkoja ajaa, se pitäisi osata mieltää. Tai selvittää. Itse selvitin aikoinaan, ja selvisi että yli 250 km päivämatkoja tulee kourallinen vuodessa. Ei haittaa, jos osa siitä kourallisesta kuluu lataustauoilla esim. kahvia ryystäen tai safkaa mässäten.
 

-Teme-

Vakionaama
Oma ajoprofiili on hieman ongelmallinen, siinä on säännöllistä 400km ajoja joita tulee joka 2.viikko (TKU-HKI-TKU)
lisäksi 800km-1800km mittaisia parin-kolmen päivän pituisia matkoja n.10 kertaa vuodessa
Loput ajoa sitten n.50-100km päivä
 

vmakela

Vakionaama
No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa, jos ei motaria ajele. Kuinka usein tuollaisia matkoja ajaa, se pitäisi osata mieltää. Tai selvittää. Itse selvitin aikoinaan, ja selvisi että yli 250 km päivämatkoja tulee kourallinen vuodessa. Ei haittaa, jos osa siitä kourallisesta kuluu lataustauoilla esim. kahvia ryystäen tai safkaa mässäten.
Meillä sama. 2021 facelift Kona 64kWh akulla. Meiltä kun lähtee eteläpohjanmaalta, niin mihinkään missä kuljetaan, ei tule yli 400km. Kummipojan perheen luo Saloon vähän yli 300km, menis ilman latausta, mutta yleensä ladataan jotain kuitenkin mennessä, niin on sitten paluumatkalle yön yli hidasladattu lisää kohteessa. Laivalle mennessä jo persaus, selkä ja vatsa sanoo viimeistään Hämeenlinnassa että stoppaa jo. Viimeksi oli sen verran pelivaraa että lisäladatiin Helsingin keskustassa, niin oli laivalta palatessa muistaakseni 90% tai yli akkua. Auto oli laivan parkissa mukana, joten ei voinut sinä aikana ladata. Palatessa ladattiin ABC kolmenkulmalla Tampereen kupeessa ja ostettiin pizzat, joita piti vähän odotella. Pihassa autettiin erästä ensilataajaa, niin tuli vähän liikaakin omaan akkuun, kun vielä napostelin pari haukkua pizzasta. Konalla pärjää kesät talvet kun on realiteetit tiedossa. Seuraavaksi ehkä uusin malli Konasta vähän ajettuna, niin saa vielä ajomelua pois, ja akun esilämmityksen manual/auto ominaisuudella.
 

bungle

Vakionaama
No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa
Siksi laitoinkin vähintään 60 kWh ja sain hinnat alkaen. Ehkä jollekin joka Konaa hakee, mutta mielestäni enemmän autoa saa muualta ja joutuu valitettavasti valitsemaan toisenlaisen moottorin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Työ kuului huoltopakettiin. Tässä mallissa vaihto on kuin hanskalokeron avaus ja sulkeminen. Toki on autoja joissa kuulemma pitää rattiputki purkaa että raittarin saa käteen, silloin maksaa.

Tosi monessa autossa pitää apukuskin puolelta purkaa puoli ohjaamoa, että siihen filtteriin pääsee käsiksi. On aika erikoista, että se ei tosiaan ole joku pieni luukku, mistä filtterin saisi vaihdettua.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Tosi monessa autossa pitää apukuskin puolelta purkaa puoli ohjaamoa, että siihen filtteriin pääsee käsiksi. On aika erikoista, että se ei tosiaan ole joku pieni luukku, mistä filtterin saisi vaihdettua.

Siinä on oma tetriksensä, että kaiken tarvittavan saa kojetaulun sisään mahtumaan oikeaan asentoon (mm. se filsu) ja kaiken lisäksi niin että mm. lämmitys- / ilmastointilaitteen kanavat ei kohtuuttoman paljon ahdista ilmanvirtausta. Filsun luukku ei taida olla ensimmäisenä listalla, jonka mukaan muita komponentteja lähdetään sijoittelemaan.
 

tuna

Vakionaama
Tosi monessa autossa pitää apukuskin puolelta purkaa puoli ohjaamoa, että siihen filtteriin pääsee käsiksi. On aika erikoista, että se ei tosiaan ole joku pieni luukku, mistä filtterin saisi vaihdettua.
Missä autossa esimerkiksi? Kaikkiin joita olen itse vaihtanut ei ole tarvinnut kuin korkeintaan muutamalla ruuvilla kiinnitetty paneeli aukaista.
 

Ton1A

Vakionaama
* Opel Ampera / Chevrolet Volt, raitisilmasuodatin on hanskalokeron takana. Hanskalokeron takaseinässä on luukku, jota kautta vaihdon voi tehdä purkamatta sen enempää
* Tesla Model S, suodattimen sijoituspaikka on sama. Vaihto tehdään purkamalla ensin hanskalokero kokonaan pois. Uusimmassa mallissa ('23 ->) on luukku
 

mobbe

Vakionaama
* Opel Ampera / Chevrolet Volt, raitisilmasuodatin on hanskalokeron takana. Hanskalokeron takaseinässä on luukku, jota kautta vaihdon voi tehdä purkamatta sen enempää
* Tesla Model S, suodattimen sijoituspaikka on sama. Vaihto tehdään purkamalla ensin hanskalokero kokonaan pois. Uusimmassa mallissa ('23 ->) on luukku
Amperan raitisilmasuodattimen voi vaihtaa yhdellä kädellä ja ilman työkalua.
 

Lurkus

Vakionaama
No tässä tullaan taas kerran siihen rangeahdistukseen sitten. Tuolla Konalla vetää lähes 400 km yhtä soittoa, jos ei motaria ajele. Kuinka usein tuollaisia matkoja ajaa, se pitäisi osata mieltää. Tai selvittää. Itse selvitin aikoinaan, ja selvisi että yli 250 km päivämatkoja tulee kourallinen vuodessa. Ei haittaa, jos osa siitä kourallisesta kuluu lataustauoilla esim. kahvia ryystäen tai safkaa mässäten.
Yli 700km pääsee konalla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
* Opel Ampera / Chevrolet Volt, raitisilmasuodatin on hanskalokeron takana. Hanskalokeron takaseinässä on luukku, jota kautta vaihdon voi tehdä purkamatta sen enempää
* Tesla Model S, suodattimen sijoituspaikka on sama. Vaihto tehdään purkamalla ensin hanskalokero kokonaan pois. Uusimmassa mallissa ('23 ->) on luukku
Muistaakseni myös Megane II toi raittari on hanskalokeron takana. Vaan eipä tuo esim. Citroen C5 X7 myöskään kovin helppo ole, vaikka onkin "tyrkyllä" kuskin jalkoihin, sinne kun on hiukka paha mönkiä ja se filsu tahdo sieltä polkimien välistä juuri muutenkaan taittua.

Taas vastakkaisista esim. Renault Grand Scenic II oli konehuoneen puolelta apparin rintapellin yläreunassa luukku ja raittarin vaihtoon ei siksi montaa minuuttia kulunut. Peugeot 1007 about sama paikka, mutta siitä joutui muistaakseni pyyhkijöiden alta muovia purkamaan jotta tuohon filsuun pääsi käsiksi.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Amperan raitisilmasuodattimen voi vaihtaa yhdellä kädellä ja ilman työkalua.
Ässän synninpäästöksi mainittakoon että raitisilmasuodatin siirtyi tuonne 2016 faceliftin yhteydessä kun etukonttiin lisättiin taulutelevision kokoinen HEPA-suodatin ja etupään design meni uusiksi. Sitä ennen oli etutavaratilassa luukun alla.

Toki suodatuksen tasokin HEPAn ja aktiivihiilisuodattimen kanssa on poikkeuksellinen.

 

RauskiH

Vakionaama
Oma ajoprofiili on hieman ongelmallinen, siinä on säännöllistä 400km ajoja joita tulee joka 2.viikko (TKU-HKI-TKU)
lisäksi 800km-1800km mittaisia parin-kolmen päivän pituisia matkoja n.10 kertaa vuodessa
Loput ajoa sitten n.50-100km päivä


Eihän tuosta nykyautojen lataustehoilla enää oikein ongelmaa saa edes n. 60kwh SR akuilla. Ja ne vähätkin ongelmat poistuu kun valitsee LR mallin jossa akku on 80-100kwh. Akun koon lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää myös ka lataustehoon, esim 10-80% väli ja kulutukseen
 

Esäätäjä

Vakionaama
Siis tämäkö oli esimerkki vaikeasta? Ihan samanlainen ratkaisu kuin useimmilla, paneeli pois ja kotelo auki. Eihän tuohon yli kymmentä minuuttia mene.
Osa vaihdattaa tällä rangerilla joka tulee kotipihaan vaihtaan. Johtuu varmaan siitä että työasento on olla apukuskin puolella kontillaan maassa...kaikki ei alennu kai konttaamaan.
 

vmakela

Vakionaama
Yli 700km pääsee konalla.
Uskon, mutta siihen pitää jo olla sopivat olosuhteet, ja kuski joka pystyy sen tekemään. Kesä, +25 astetta, ilmastointi pois, selkeä ja suora maaseututie 60km/h, renkaat ja paineet oikeat, ei sadetta, ei vastatuulta, mieluusti myötäinen, ja kuski joka tietää mikä ero on rullauksella ja regeneroinnilla kulutuksen suhteen, ja osaa sitä tietoa hyödyntää. Heti kun nopeus nostetaan NS maantie nopeuteen, ja ajetaan niin että ei olla muiden tukkona, niin tuosta tulee mahdotonta. Tällöin kulutus nousee sieltä alta kympistä 12-14kWh/100km tasolle vähintään. Todistakoon joka on eri mieltä.
 

RauskiH

Vakionaama
Onko ruotsissa jo kaikilla sähkikset vai onko syy eelonissa?

Osittain elonissa ja osittain siksi että kisa on kiristynyt kun sekä kiinalaiset että perinteiset valmistajat lykkäävät markkinaan uusia a kehittyneitä autoja. Samaan aikaan teslalta tulee pelkkää faceliftiä. S on jo toistakymmentä vuotta vanha design ja äksäkin 10v vanha
 

Husky

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa puhuttu äänettömyydestä.

SK:ssa sähköMPmyyjä sanoi, että äänetöntä MP:tä ei osteta (ja toiseksi syyksi sanoi tuon rangeasian, kun on 50km motarilla :rolleyes: ).

Mietin tuota autojen äänettömyyttä: tässä lähellä harrastuspaikka, missä A käy lähes pelkästään vihreän sukupolven 18-30v porukkaa B ei pääse julkisilla.
Niin melekin jokaikinen 2 tai 4 pyöräinen on viritetty pakoäänistä. Miten tuo sukupolvi muka arvostaisi sihisevää sähköautoa?

Ja harrastuspaikka ei ole ampumarata tms poliittisesti epäilyttävä, vaan näitä uusia muoti sanonko mitä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
SK:ssa sähköMPmyyjä sanoi, että äänetöntä MP:tä ei osteta
No kyllähän noihin mp-polttiksiinkin vaihdellaan enempi niitä mökäpönttöjä vakion tilalle kuin että toisinpäin, saati että tuosta vakiosta haluttaisiin vieläkin enempi sitä melua alas.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Tässä ketjussa puhuttu äänettömyydestä.

SK:ssa sähköMPmyyjä sanoi, että äänetöntä MP:tä ei osteta (ja toiseksi syyksi sanoi tuon rangeasian, kun on 50km motarilla :rolleyes: ).

Mietin tuota autojen äänettömyyttä: tässä lähellä harrastuspaikka, missä A käy lähes pelkästään vihreän sukupolven 18-30v porukkaa B ei pääse julkisilla.
Niin melekin jokaikinen 2 tai 4 pyöräinen on viritetty pakoäänistä. Miten tuo sukupolvi muka arvostaisi sihisevää sähköautoa?

Ja harrastuspaikka ei ole ampumarata tms poliittisesti epäilyttävä, vaan näitä uusia muoti sanonko mitä.
En näe tässä asiassa eroa menneiden ja nykyisen sukupolven välillä. Ja toisekseen ääntä pitävä 2-pyöräinen ja hiljainen auto eivät ole toisiaan poissulkevia. Toista harrastetaan toisella siirrytään paikasta toiseen ja mielellään mukavasti.
 

Lurkus

Vakionaama
Uskon, mutta siihen pitää jo olla sopivat olosuhteet, ja kuski joka pystyy sen tekemään. Kesä, +25 astetta, ilmastointi pois, selkeä ja suora maaseututie 60km/h, renkaat ja paineet oikeat, ei sadetta, ei vastatuulta, mieluusti myötäinen, ja kuski joka tietää mikä ero on rullauksella ja regeneroinnilla kulutuksen suhteen, ja osaa sitä tietoa hyödyntää. Heti kun nopeus nostetaan NS maantie nopeuteen, ja ajetaan niin että ei olla muiden tukkona, niin tuosta tulee mahdotonta. Tällöin kulutus nousee sieltä alta kympistä 12-14kWh/100km tasolle vähintään. Todistakoon joka on eri mieltä.
Eikai se nyt noin vaikeaa ole kuin kuvailet. Voi ihan asioita hoidella ja eihän sitä pakko ole kerralla ajaa.

 

Husky

Hyperaktiivi
En näe tässä asiassa eroa menneiden ja nykyisen sukupolven välillä. Ja toisekseen ääntä pitävä 2-pyöräinen ja hiljainen auto eivät ole toisiaan poissulkevia. Toista harrastetaan toisella siirrytään paikasta toiseen ja mielellään mukavasti.
Kirjoitin tuossa siis että myös 4 pyöräiset modattu äänekkääksi. Ja varmaan 95% onkin nelipyöräisiä noista.

Kävijämäärä on huomattava, joten on otantaa. On kotinurkilla alkanut kyrsiä tuo jumalaton jylinä aamusta iltaan
 

Jule

Vakionaama
Osittain elonissa ja osittain siksi että kisa on kiristynyt kun sekä kiinalaiset että perinteiset valmistajat lykkäävät markkinaan uusia a kehittyneitä autoja. Samaan aikaan teslalta tulee pelkkää faceliftiä. S on jo toistakymmentä vuotta vanha design ja äksäkin 10v vanha
Toisaalta teslasta on revitty aina noita otsikoita kun niiden logistiikassa on jokin systeemi joka saa ne rekisteröinti määrät pomppimaan edestakaisin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ja työ päälle. Konassa kuulemma helppo vaihtaa itse. Olen tähän asti antanut vaihtaa huollossa, mutta nyt jos saa parilla kympillä suotimia niin voisi vaihtaa vaikka kevät/syksy syklillä.
Itse ostin kerralla nipun niitä suodattimia ja vaihdan itse. Noihin menee tosi paljon rahaa ihan turhaan kun vaihtaminen onnistuu ilman työkalujakin.


Näissä ei toki ole sitä mustaa aktiivihiiltä, mutten oikein usko että pari grammaa hiiltä juurikaan mitään oikeasti tekee hajuille.
 

vmakela

Vakionaama
Eikai se nyt noin vaikeaa ole kuin kuvailet. Voi ihan asioita hoidella ja eihän sitä pakko ole kerralla ajaa.

Jotain tuon tyyppistä se vaatii Konalla. Olen toki päässyt saa alle kympin kulutuksen, mutta aika moni mainitsemani asia oli sitä tukemassa. Ehkä en sitten vain osaa. Motarilla 125-130km/h olen päässyt 22-23 kulutuksella, joka on mielestäni kohtuullinen, vauhdin ja ilmanvastuksen huomioiden.
 

tuna

Vakionaama
Näissä ei toki ole sitä mustaa aktiivihiiltä, mutten oikein usko että pari grammaa hiiltä juurikaan mitään oikeasti tekee hajuille.
Tekee yllättävän paljon, ei tietenkään vaikka mopon perässä ajaessa kokonaan hajua poista mutta vähentää kyllä hajuja. Ainakin omien autojen kokemusten perusteella. Motonetissa on ollut melkein saman hintaisia OEM - aktiivihiili ja hiiletön, pari kertaa tullut ilman hiiltä ja sen jälkeen muistanut ottaa mustana.
 

HelaKammo

Vakionaama
Siellä on ollut ongelma saada tesloihin huoltaja kun AY liike iskenyt perseet penkkiin kun Tesla ei suostu tekemään erikseen omaa TESsiä
Pikemminkin taitaa olla niin, että ei hyväksy mitään TES:iä. Työntekijöillä ei siis ole TES sopimuksia, joita noudattaa, edes yleissitovia. Eikö myös tämän kautta rekisteröinnitkin estetty lakkoilulla?

Muskilla lienee kyllä iso osansa asiaan.
 

ML

Vakionaama
Laaja kysely:Sähköautojen myynti romahtaa,kun kannustimet poistetaan(.Autotoday)

 

puuteknikko

Vakionaama
ID.3:stani on menossa yksi akkumoduuli vaihtoon. Työt piti aloittaa maanantaina ja soittivat K-Autosta aamulla ja pyysivätkin tuomaan auton mahdollisimman pian pajalle. Tehtaalta oli käsketty tekemään jotain eristeisiin liittyviä mittauksia ennen vaihtotyötä ja mittauksissa menee muutama päivä.

Onkohan kenelläkään mitään tietoa, mitä mittauksia nämä oikein on?
 

Husky

Hyperaktiivi
Laaja kysely:Sähköautojen myynti romahtaa,kun kannustimet poistetaan(.Autotoday)

Juu se epäloogisuus, kun sähkiksien ominaisuuksia kovasti kehutaan, niin miksei mene kaupaksi ilman tukia. Eikö tämä ole outoa että jos hinta sama niin sitten otetaan polttis :hmm:
 

Antero80

Vakionaama
Ei tunnu nuo akkujen korjaukset/vaihdot kovin joutuisasti tapahtuvat.
Rouvan Volvo päästi motarilla savut pihalle akusta ja 2.5 vko menee että uusi akku tulee pajalle, 3 pv meni tutkiessa ja päälle sitten itse vaihto.

Auto kävi samana päivänä huollossa kun se hajosi ja silloin tehtiin akun kuntotestit, mitään huomautettavaa ei löytynyt :rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom