Keskustelua sähköautoista

tet

Hyperaktiivi
Kuulun varmaan tähän porukkaan. Toisaalta ottaisin sähkärin heti, jos mökkimatka ei olisi 2300km suuntaansa.

Et kuulu, sinulla ajoprofiili vaatii pitkää toimintamatkaa, sitä tuskin voit tuolla profiililla ylikorostaa. Toistaalta yhtä kaltaistasi kohti tästä maasta löytyy tuhansia ihmisiä, joilla ei ole mitään ongelmaa nykysähkäreiden toimintamatkan kanssa. Toivottavasti tämä ei tule järkytyksenä, mutta voitko uskoa, että kaikilla suomalaisilla ei ole 2300 km mökkimatkaa. Kaikilla suomalaisilla ei ole sitä mökkiäkään, itse asiassa suurimmalla osalla ei taida olla.
 

tet

Hyperaktiivi
Tuli kokeiltua pikalausta ensimmäisen kerran, 300kw K-latauksella lykkäsi autoon vain 180kw teholla (auton max 280kw), johtui varmasti siitä, että kolmessa 22kw latauspaikassa oli myös auto. 11min kauppareissun aikana tuli n. 200km rangea lisää.

edit. Lueskelinkin, että K-latauksen latauslaitteiden huipputeho on 150kw tai 200kw.

Toteutunut latausteho riippuu monesta seikasta, ei välttämättä ole laturin ongelma. Akusto voi olla esimerkiksi liian kylmä vastaanottaakseen maksimitehoa, myös Suomen helteissä jos menet laturille auton seisottua kauan parkissa. Ja mitä pienempi akusto autossa on, sitä matalampi jännite, ja sitä pienempi latausteho laturin maksimivirralla. Oman autoni nimellinen maksimilatausteho on 135 kW, mutta sen saaminen vaatii vähintään 200 kW laturin, koska pienen akun jännite on niin matala ja nuo laturitehot ilmoitetaan järjestelmän nimellisjännitteellä (400 V tai 800V).
 

pAy

Vakionaama
Toteutunut latausteho riippuu monesta seikasta, ei välttämättä ole laturin ongelma. Akusto voi olla esimerkiksi liian kylmä vastaanottaakseen maksimitehoa, myös Suomen helteissä jos menet laturille auton seisottua kauan parkissa. Ja mitä pienempi akusto autossa on, sitä matalampi jännite, ja sitä pienempi latausteho laturin maksimivirralla. Oman autoni nimellinen maksimilatausteho on 135 kW, mutta sen saaminen vaatii vähintään 200 kW laturin, koska pienen akun jännite on niin matala ja nuo laturitehot ilmoitetaan järjestelmän nimellisjännitteellä (400 V tai 800V).

Näin se on, näkyy silti olevan, että lautauspistettä mainostetaan 300kw mainoksella, mutta yhden laturin max. on 200kw, eli 180kw autoonpäin on ihan hyvin. Tiedän kyseistä mallia ladatun tuolla täydellä 280kw teholla joissain latausasemissa.
 

-Teme-

Vakionaama
Onko tietoa mikä liike tarjoaisi sähköautoista pidempää koeajo mahdollisuutta? Teslalta saanut 24h mutta nyt olisi tarpeen ma-to ja vaikka vuokralle, mutta ei oikein onnistu.
Muutaman viikon päästä on loistava mahdollisuus itselle saada parempaa ajotuntumaa autosta, kun duunin vuoksi vedän n.1800-1500-1200km vedot 3-4päivään/viikko.
Skoda Enyaq 80 on tarjolla Aviksen kautta, mutta polestar, Kia EV6, ioniq 5 tai jokin muu ei VAG on tarve saada alle. Ehkä Q4 e-tron voisi olla VAG groupista
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Ei tule ja voin. En ole vissiin väittänytkään, että olisin tarpeineni jotenkin edustava otos kaikista suomalaisista.

Et väittänyt, totta. Silti tulkitsin viestisi niin, että olisit itse niitä, jotka ylikorostavat rangen merkitystä. Ehkä ymmärrämme tuon ylikorostuksen vain eri tavalla. Tarkoitin että ylikorostavat suhteessa omaan, todelliseen tarpeeseensa (mitä sinulla tuskin voi tapahtua).
 

bungle

Vakionaama
Toistaalta yhtä kaltaistasi kohti tästä maasta löytyy tuhansia ihmisiä, joilla ei ole mitään ongelmaa nykysähkäreiden toimintamatkan kanssa.
Niin, heillä voi sitten olla jokin toinen ongelma. Hankintahinta lienee seuraava. Koti/työlatuksen puute, jota lyhyt, mutta täytenä riittävä, toimintamatka korostaa. Haluttomuus määritellä liikkumista latureiden mukaan, jota lyhyt toimintamatka korostaa jne. Jos olisi halpoja ja sanotaan nyt toimintamatkaltaan 600+ km sähköautoja (tällä hetkellä vain toinen toteutuu ja usein ei kumpikaan), niin asia olisi pitkälti ratkaistu. Monet jää odottelemaan.
 

tet

Hyperaktiivi
Niin, heillä voi sitten olla jokin toinen ongelma. Hankintahinta lienee seuraava. Koti/työlatuksen puute, jota lyhyt, mutta täytenä riittävä, toimintamatka korostaa. Haluttomuus määritellä liikkumista latureiden mukaan, jota lyhyt toimintamatka korostaa jne. Jos olisi halpoja ja sanotaan nyt toimintamatkaltaan 600+ km sähköautoja (tällä hetkellä vain toinen toteutuu ja usein ei kumpikaan), niin asia olisi pitkälti ratkaistu. Monet jää odottelemaan.

Valideja pointteja osalle suomalaisista.

Hankintahinta, hmm, no siitä voi vääntää vaikka maailman tappiin. Sen osalta ongelma kulminoituu arvonalenemaan, joka tähän asti on ollut keskimäärin vähän randomia. Jos arvonalenema pysyy kohtuudessa vs. polttikset, ei hankintahinnan pitäisi olla ongelma, koska sehän ei lopulta ratkaise mitään yksinään. Vain kokonaiskustannus merkitsee.

Kotilatauksen puute ei vaivaa niitä noin 38 % asuntokunnista (noin 50 % asukkaista), jotka asuvat omakoti- tai paritaloissa. Lopuista osalla on tämä ongelma, osalla ei (osalla ei ole edes autoa). Latureiden mukaan liikkumista tarvitsee määritellä aika harvan, onhan Suomessa sentään yli 12000 julkista latauspistettä, joista noin 3000 tarjoaa suurteholatausta. Joitain "latauserämaita" vielä löytyy, mutta ne vähenevät kovaa vauhtia.

Asennemuutosta sähköautoilu jossain määrin vaatii kaikilta, jos ei muuten niin edes sen lataustauon pituuden takia vs. tankkaustauko. Tai ei välttämättä asennemuutosta, myös pelkkä toimintatapamuutos riittää, jos asenne on jo valmiiksi uusiin asioihin positiivisesti suhtautuva. Konservatiivisuus selittää kyllä ison osan vastustuksesta.
 

bungle

Vakionaama
ei hankintahinnan pitäisi olla ongelma, koska sehän ei lopulta ratkaise mitään yksinään. Vain kokonaiskustannus merkitsee.

Näin voisi ajatella, mutta käsittääkseni tämä ei pidä suurelta osin paikkaansa ja sillä hankintahinnalla on erittäin suuri merkitys. Ts. käyttökuluja ei niin huomioida hankintapäätöksessä ostettaessa autoa, näin yleistettynä. Ehkä jopa toimintamatkoja suurempi syy on lompakkoon sopivien EV:eiden olemattomuus. Mutta voi olla, että se on muuttumassa, mutta hitaasti.

Konservatiivisuus selittää kyllä ison osan vastustuksesta.
Ei selitä. Kyllä se on tarjonta/hinta/ominaisuudet, jotka päätöksen sanelee. Suomalaisen auton keski-ikä on sen 14 vuotta, joten voit siitä alkaa ihmettelemään, millaista sähköautoa siihen budjettiin ostetaan (= ei osteta).
 

Esäätäjä

Vakionaama
8
Näin voisi ajatella, mutta käsittääkseni tämä ei pidä suurelta osin paikkaansa ja sillä hankintahinnalla on erittäin suuri merkitys. Ts. käyttökuluja ei niin huomioida hankintapäätöksessä ostettaessa autoa, näin yleistettynä. Ehkä jopa toimintamatkoja suurempi syy on lompakkoon sopivien EV:eiden olemattomuus. Mutta voi olla, että se on muuttumassa, mutta hitaasti.
Aika suuri osa muista kun ns halvoista autoista ostetaan rahoituksella, silti ei vielä monellekaan ole valjennut että sen kk erän voi omalatausta käyttäen ottaa helposti satasta suuremmaksi taloutta yhtään rasittamatta. Eli siinä se polttiksen vs sähkiksen hintaero tavallaan katoaa. Näin kärjistäen...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Asennemuutosta sähköautoilu jossain määrin vaatii kaikilta, jos ei muuten niin edes sen lataustauon pituuden takia vs. tankkaustauko.
Ei niin sähköautoon liittyen, mutta yhdellä ihmisryhmällä on aikaa seisoskella parkissa auton vieressä, nimittäin tupakoijat.
Ajetaan tuhatta ja sataa ohitellen ja sitten auto parkkiin ja tupakaksi. Että sellaista kiirettä. Sopisi sähkis heille kivasti, latauspisteellä ei edes tupakointikieltoa niinkuin polttoainemittarilla.
 

kotte

Hyperaktiivi
8

Aika suuri osa muista kun ns halvoista autoista ostetaan rahoituksella, silti ei vielä monellekaan ole valjennut että sen kk erän voi omalatausta käyttäen ottaa helposti satasta suuremmaksi taloutta yhtään rasittamatta. Eli siinä se polttiksen vs sähkiksen hintaero tavallaan katoaa. Näin kärjistäen...
Siinähän sitä on ohjetta valtiovarainministereillekin: kun ei voi ottaa, täytyy lainata.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos arvonalenema pysyy kohtuudessa vs. polttikset, ei hankintahinnan pitäisi olla ongelma, koska sehän ei lopulta ratkaise mitään yksinään. Vain kokonaiskustannus merkitsee.
Hankintahinta korreloi kuitenkin erittäin voimakkaasti autoilun kustannuksiin, varsinkin rehellisesti laskien koko sijoitukselle koron rahoitustavasta riippumatta. Todella paljon ajavilla alkaa sitten myös käyttökuluilla olla suurempaa merkitystä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Aika suuri osa muista kun ns halvoista autoista ostetaan rahoituksella, silti ei vielä monellekaan ole valjennut että sen kk erän voi omalatausta käyttäen ottaa helposti satasta suuremmaksi taloutta yhtään rasittamatta. Eli siinä se polttiksen vs sähkiksen hintaero tavallaan katoaa. Näin kärjistäen...
No jopas oli taas erään sarjan matematiikkaa tämäkin :hattu:

Uuden auton hankinnassa yleisesti ottaen se suurin menoerä on sen auton arvoalenema. Ja laski sitä sitten ihan millä tavalla tahansa, kalliimpaan autoon tarttet paksumman pinkan ja jos pinkkaa ei ole vara paksuntaa, niin sitten isomman lainaerän, jolla silläkin on sitten se oma hintansa. Ja kun sitten tulee siitä autosta luopumisen hetki, niin luonnollisesti siitä 1.5x kalliimmasta autosta on kadonnut taivaan tuuliin 1.5x enempi euroja, sähköautoissa kenties jopa 2x, sen verran poikkoilevaa on tuo uusien hinnoittelu tässä viime vuosina ollut. Anyway siitä kalliimmasta autosta olet siis maksanut enempi lainakuluja ja sen arvoalenema on euroissa suurempi = se kalliimpi auto on siis tullut sinulle kalliimmaksi omistaa, eikös.

Toki tuota vaakaa sitten hiukan heilauttaa ne käytön aikaiset kulut, jotka sähköautolla edullisine kotilatauksineen on toki pienemmät, vaan mitä tuossa itsekin koko viime vuoden diesel-laskujani katselin, niin 1500€ oli kaikki vuoden ajelut yhteensä ja jos tuosta edes -50% saa pois siirtymällä sähköön, niin sillä 750€ vuotuisella säästöllä ei vielä kovin paljon kalliimpaa autoa rahoiteta, ei mitenkään. Tuo hukkuu helposti jo pelkästään vuotuisiin rah.kuluihin, siitä suuremmasta arvoalenemasta vielä puhumattakaan.

Niin että se siitä hintaeron "kadottamisesta" sitten.
 

tet

Hyperaktiivi
Ts. käyttökuluja ei niin huomioida hankintapäätöksessä ostettaessa autoa, näin yleistettynä.

Toki, mutta kyseessä on siis osittain kuvitteellinen ongelma, aivan kuten sen toimintamatkankin osalta.

Suomalaisen auton keski-ikä on sen 14 vuotta, joten voit siitä alkaa ihmettelemään, millaista sähköautoa siihen budjettiin ostetaan (= ei osteta).

Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 6814 kpl täyssähköisiä henkilöautoja. Hintahaitari alkaa 2500 eurosta. Olisi kiva tietää, millainen läpimenoaika noilla käytetyillä sähkäreillä on. Kyllä niitä joku varmasti ostaa.
 

bungle

Vakionaama
Toki, mutta kyseessä on siis osittain kuvitteellinen ongelma, aivan kuten sen toimintamatkankin osalta.
Voi olla osittain ja joissain tilanteissa. Mutta se kk-maksu yleensä on ja pysyy. Bensan taas voi jättää mahdollisuuksien mukaan ostamatta tai jättää ajelut minimiin (kunnes autosta on mahdollisesti päästävä kokonaan irti tai tilanne paranee). Ja kuten yllä mainittu, niin kalliimpaa on vaikea kuroa käyttökuluilla. Kalliimmassa yleensä myös huollot ja vakuutukset ovat kalliimmat (rahoitus kulujen tai mahdollisten tuottojen sivuun jäännin lisäksi). Yksi toivo toki, että kalliimpi olisi jotenkin kestävämpi tai laadukkaampi, mutta sen hyödyt mitataan yleensä vasta ehtoo puolella. Sähköautoissa pistää silmään, että autojen hinnat ovat hilautuneet sinne alkaen 50 t€ (verotuettuina). Ja monesti puhutaan malliston alkupään malleista. Totta on tosin sekin, että myös uusien polttisten hinnat ovat hilautuneet samalla ylemmäs.
 
Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
No ajattele, "polttoaine" suoraan katolta autoon, ei veroja, ei siirtomaksuja. Mikäs sen mukavampaa :)

Eikös tuo ole aika autonomista toimintaa, johon ei juuri tartte keskittyä. Toki jos on jo muuhun kotona tottunut, tilanne saattaa olla toinen, mutta allekirjoittaneellakin kun ei ole edes aut.vaihteistoa autossaan (koska ko. auto aut.vaihteisena ei olisi saanut nyppiä meidän as.vaunua), niin...
Se oli mulla sitä plugariin asti, melkein 30 vuotta. Plugari eka automaatti, ja en nyt enää haluaisi palata autoon jossa vatkataan oikeaa välityssuhdetta tämän tästä. Helpompiakin tapoja on, sekä se reagointi esim ruuhkaisessa liikenteessä. Espanjan kovatahtinen liikenne, ja joka välissä olevat kaksikaistaiset ympyrät vaatii reagointia, pelisilmää, reipasta kaasujalkaa, silmiä selässä ja pään pyöritystä. Automaatti vapauttaisi edes jotain keskittymistä siihen tempoiluun. Lisäksi jatkuva kytkimen pohjaan polkeminen, nostaminen, polkeminen, ruuhkia, ajetaan, ei ajeta, ajetaan.....jalka ja kipeä nilkka kiittää, sekä hermot.
 

tet

Hyperaktiivi
Kalliimmassa yleensä myös huollot ja vakuutukset ovat kalliimmat (rahoitus kulujen tai mahdollisten tuottojen lisäksi).

Ei taida sähkiksissä huoltokulut olla korkeat todellakaan, päinvastoin. En osaa varmasti sanoa, kun omassa huollot sisältyvät ostohintaan ensimmäiset kolme vuotta. Eka huolto 2v/30tkm käsitti lähinnä raitisilmasuodattimen ja pyyhkijän sulkien vaihdon, ja otti aikaa reilut puoli tuntia.

Vakuutukset sitten taas ovat, mutta ei varsinaisesti käyttövoimasta johtuen, vaan kaiketi tehosta. Yleensähän nuo tuppaavat korreloimaan jossain määrin tehon kanssa, ja sähkiksissä tehoa yleensä on enemmän kuin polttiksissa. Ei kuitenkaan kaikissa.
 

bungle

Vakionaama
Vakuutukset sitten taas ovat, mutta ei varsinaisesti käyttövoimasta johtuen, vaan kaiketi tehosta.
Kyllä ne hinnan kanssa tupppaavat korreloimaan (toki on yleistä, että kalliimmissa on enemmän myös tehoja). Yleensä vanhetessa halpenee merkittävästi tiettyyn pisteeseen saakka.
 

bungle

Vakionaama
Ei taida sähkiksissä huoltokulut olla korkeat todellakaan, päinvastoin.
Kalliimmassa sähkiksessä on potentiaalisesti kalliimmat huoltokulut kuin halvemmassa sähkiksessä (yleensä osia on enemmän ja ne osat saattavat olla kalliimpia). Se onko huoltotarvetta on sitten eri asia, Eiköhän kaikissa autoissa ole useita vuosia kestävät takuut uusissa vaikka joissain joutuukin sen öljyn vaihtamaan tai sulat omaan piikkiin. Tosin myydään näitä myös huoltopaketeilla monesti takuun ohella. Leasing yhtiöillä voi olla omat vaatimukset.
 

bungle

Vakionaama
Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 6814 kpl täyssähköisiä henkilöautoja. Hintahaitari alkaa 2500 eurosta. Olisi kiva tietää, millainen läpimenoaika noilla käytetyillä sähkäreillä on. Kyllä niitä joku varmasti ostaa.
Kun laittaa minimiakkukapasiteetiksi esim. 60 kWh, niin hinnat alkaen 14 450 € (Kona, 2019, 189 tkm).
 

Jukikyy

Jäsen
Sähköautoissa pistää silmään, että autojen hinnat ovat hilautuneet sinne alkaen 50 t€ (verotuettuina). Ja monesti puhutaan malliston alkupään malleista. Totta on tosin sekin, että myös uusien polttisten hinnat ovat hilautuneet samalla ylemmäs.
Polttisten hinnat ovat nousseet todella paljon viimevuosina. Ostettiin uutena 2019 Skoda Octavia RS TDI DSG Combi (184hv) hinta oli 36400€. Nyt "perus" 2.0 TDI DSG Combi Sportline varusteilla (150hv) kustantaa 49000€. Eli hyvin lähellä esim. saman merkin 4-veto (286hv) Elroq Sportline 49k€ tai 4-veto (286hv) Enyaq Selection 53k€
 

HelaKammo

Vakionaama
Jos pudottaa akun 50 kWh tasoon, niin löytyykin kasapäin alle 15k€. Tuollaisella normaalisti pärjää, jos se pitkän matkan ajo ei ole jatkuvaa, vaan joku kerta kuussa. Leaffiinkin voi sen adapterin hankkia, niin sekin on taas vaihtoehto.
 

Husky

Hyperaktiivi
Polttisten hinnat ovat nousseet todella paljon viimevuosina. Ostettiin uutena 2019 Skoda Octavia RS TDI DSG Combi (184hv) hinta oli 36400€. Nyt "perus" 2.0 TDI DSG Combi Sportline varusteilla (150hv) kustantaa 49000€. Eli hyvin lähellä esim. saman merkin 4-veto (286hv) Elroq Sportline 49k€ tai 4-veto (286hv) Enyaq Selection 53k€
Mutta onko auton hinta noussut vai kateus+kostovero vain?
 

Hempuli

Töllintunaaja
Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 6814 kpl täyssähköisiä henkilöautoja. Hintahaitari alkaa 2500 eurosta. Olisi kiva tietää, millainen läpimenoaika noilla käytetyillä sähkäreillä on. Kyllä niitä joku varmasti ostaa.
Jotain osviittaa on Toyota BZ4X autosta. Niitä on ollut tarjolla Nettiautossa helmikuun alusta ollut 70-80 kpl, joista vetokoukulla 9-13 kpl. Vetokoukullinen kiinnosti vuoden alussa, vaikka siinä on vaatimaton 750 kg jarrullista ja ne olen bongannut tähan asti. Nyt kiinnostaa enemmän Touring, jossa tavaratilaa enemmän ja 1500 kg vetopainoa. No, käytännössä ne ovat sen verran hinnakkaita, että niukemmin ajettu V70 olisi realisempi vaihtoehto nykyiselle samanlaiselle. Tosin tapanani on hävitä autokaupoilla aina muutaman tonnin, joten teen niitä mieluummin harvakseltaan. Myy halvalla ja osta kalliilla ei liene paras taktiikka.

Olen kaikkiaan bongannut 42 vetokoukullista BZ4X:ää, joista 9 on tällä hetkellä myymättä. Osa on mennyt heti ja neljää on saanut myydä yli 100 päivää. keskiarvo 40 päivää. Lähes puolesta on pudotettu hintaa. Pienin pudotus on 10 € ja kaksi yli 5000 €. Mediaani on 1000 €, kun vain hintaa pudottaneet ovat mukana. Jotkut pudottelevat hintaa satasen tai pari kerrallaan, kunnes kauppa syntyy. Lopullista myyntihintaa vs. pyyntihintaa en tiedä. Keskiarvo pyyntihinnoista on 35.556 €.
 

vmakela

Vakionaama
Ei taida sähkiksissä huoltokulut olla korkeat todellakaan, päinvastoin. En osaa varmasti sanoa, kun omassa huollot sisältyvät ostohintaan ensimmäiset kolme vuotta. Eka huolto 2v/30tkm käsitti lähinnä raitisilmasuodattimen ja pyyhkijän sulkien vaihdon, ja otti aikaa reilut puoli tuntia.

Vakuutukset sitten taas ovat, mutta ei varsinaisesti käyttövoimasta johtuen, vaan kaiketi tehosta. Yleensähän nuo tuppaavat korreloimaan jossain määrin tehon kanssa, ja sähkiksissä tehoa yleensä on enemmän kuin polttiksissa. Ei kuitenkaan kaikissa.
Mulla vakuutukset nousi AudiA3 Plugin hybrid -> Kona 2021 64kWh satasella vuodessa. Luokkaa 700-800 Euroa/vuosi liikenne ja kasko yhteensä ihan perus omavastuilla, ilman kikkailuja. Lähitapiola Seinäjoki. Huoltojen osalta en halua enää yhtään takkua minkään hemmetin EGR:n, DPF:n, kaksoimassavauhtipyörän, nokkahihnan tai -ketjun jne kanssa. Mitta tuli täyteen, ja pysyy täynnä jatkossakin noiden osalta. Seuraava auto on 100% varmuudella täyssähköauto myös. Huollot luokkaa parisataa/kerta. Ens huoltoa ennen vaihdan itse raitisilmasuodattimen koska ei vaikuta takuisiin, mutta marmorilla tuokin hinnoiteltu pilalle.
 

Jule

Vakionaama
Tuo raittarin vaihtaminenkin on niin autosta kiinni.. osassa se 50e hinta vaihtotyöstä tuntuu halvalta, joissain taas eurokin on jo liikaa, kun suuritöisin työvaihe on konepellin avaaminen.
 
Back
Ylös Bottom