Keskustelua sähköautoista

Jule

Vakionaama
Kaksi eri keskustelua kuitenkin. Se, että autolla on halpa ajaa, ei pitäisi tehdä siitä kalliimpaa uutena.
No, mutta kun nimenomaan se huomattavasti korkeampi energiankäyttöhyötysuhde joka siitä tekee halvan ajella tekee siitä kalliimman valmistaa.

Se että jossain on bensa halpaa ja sähkö kallista muuttaa tietysti ton tilanteen, mutta mitä sillä nyt on meidän kannalta muuta kuin akateemista merkitystä?

Arisoft

Hyperaktiivi
Kysyinkin vain, että onko otettu huomioon :)

Mitenkäs perusmaksut voisi ottaa huomioon kun ne pitää maksaa vaikka ajaisi bensalla?

Itse lataan useimmiten kun sähkö kaikkine veroineen ja lisämaksuineen on 6-7 senttiä. Sadalla kuluu keskimäärin 16 kWh eli sadalle kilometreille kustannus on noin 104 senttiä. Vanha diesel kulutti noin viisi litraa. Nykyhinnoilla se olisi 1100 senttiä sadalle. Ajan vuodessa jopa 50000, jolloin säästö energiassa on 498 tuhatta senttiä vuodessa. Kuudessa vuodessa, jonka auto on ollut, olen säästänyt enérgiassa 3 miljoonaa senttiä. Auto maksoi uutena noin 5 miljoonaa senttiä.

Sähköauton suurin ajomatkaan liittyvä käyttökulu on renkaat. Niihin on mennyt enemmän rahaa kuin energiaan vaikka ajan ne oikeasti loppuun.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Tuli tänään ekaa kertaa istuttua Toyon BZ4R-mikäonkaan kyydissä kun taksiksi osui sellainen, mukava huomata että jotkut asiat eivät muutu: vaarin vanhat kalsarikankaat menevät edelleen Toyotojen verhoiluun myös sähköautoissa, tällä kertaa näköjään kojetauluun. :)

-Teme-

Vakionaama
Kahdeksankympin vauhdissa kaikki muu ääni on olennaisempaa. Et pysty korvalla sanoa ajatko sähköllä vai jollain muulla. Siitä ylöspäin vielä vähemmän.
Ja hitaammassa nopeudessa vaikuttaa minkälaista ääntä päästetään ulkokajarista.
Miettinyt joskus että pitää nyppästä piuha irti jotta oikeasti selviää miten hiljainen on ilman mölytoosaa

-Teme-

Vakionaama
noin 1kk sitten pohjoisen reissun paluumatkalla syttyi mittaristoon keltainen akku varoitusvalo, sähköjärjestelmähäiriö -saatetekstillä. DC lataus ei toiminut, mutta AC toimi. Parin päivän jälkeen häiriövalo sammui.
Car Scanner näytti vian esiintymisen aikaan että sähköjärjestelmän jännitteet oli aivan sekaisin. Ajoakkua jännitteen mittaus heitteli 150v ja 1900v välillä, matalajännitteen 5v ja 15v välillä.
Epäilin CAN väylän häiriötä
Nyt auto oli tutkittavana ja vika löytyi, jyrsijät käyneet napostelemassa korkeajännitekaapelin eristettyä ja siellä oli eristysvastusvika päällä ja kosteus pääsi lyömään läpi.
Nyt auto on suljettuna eristyshäkissä ettei kukaan pääse siihen koskemaan sähköiskun vaaran vuoksi ja odottamassa seuraavaa korjausaikaa. Odotusajan itsellä alla ID.4 vuokra-auto sijaisautona

pamppu

Hyperaktiivi
Ja hitaammassa nopeudessa vaikuttaa minkälaista ääntä päästetään ulkokajarista.
Miettinyt joskus että pitää nyppästä piuha irti jotta oikeasti selviää miten hiljainen on ilman mölytoosaa
Senkin johdon nyppäsystä luultavasti seuraa vikavalo, joka pysäyttää auton turvallisuussyistä :D

Ei mulla kyllä se ulos generoitu hurina auton sisään kuulu. Peruutuspiippikin liian hiljainen, kun kaupan parkkisella poikittain väylällä olevaa peruuttavaa autoa ei pidetä minään uhkana vaan tungetaan kävellen sinne taakse muina henkilöinä. Piipin tarttis olla vissiin sen verran voimakas että 2-3 metrin päässä alkais korvista verta vuotamaan. Ennenvanhaan se tupruava pakokaasu tais sentään estää edes jotain.

hamu

Jäsen
@-Teme- , meneekö korjaus omasta pussista vai jostain vakuutuksesta? Jyrsijöiden aiheuttamat vahingot eivät kuulu ainakaan oman kotivakuutuksen piiriin, mikä tuntuu järjenvastaiselle..

Jule

Vakionaama
Kahdeksankympin vauhdissa kaikki muu ääni on olennaisempaa. Et pysty korvalla sanoa ajatko sähköllä vai jollain muulla. Siitä ylöspäin vielä vähemmän.
Siis mikä muu ääni?

Ehjässä autossahan on äänenlähteinä moottori voimansiirtoineen, tuuli ja renkaat. Nykyautoissa voimansiirton äänet jäävät täysin marginaaliksi ja erityisesti sähkömoottori on hyvin hiljainen, käytännössä se auton sisällä oleva luontainen äänimaailma muodostuu tuulesta ja renkaista, lähes poikkeuksetta renkaat ovat se suurin äänenlähde.

Mulla on dieselpakussakin moottori 80 vauhdissa käytännössä äänetön, ainakin ihmisen kannalta, koska vajaa 1200rpm se voimakkain perusääni jää "kunnon"kuulokynnyksen alapuolelle, ja rengasmelu peittää kaiken muun moottorin mekaanisen äänen.

Esäätäjä

Vakionaama
Jyrsijät kuulemma tykkää auton sähköjohdoista, ei siis vaan sähköauton vaan pienjännite johdot myös. Tämä on muodostunut ongelmaksi oliko Britteinsaarilla kun joku otus tekee isot vahingot. Kaapelien kuorissa jotain niitä houkuttelevan.

Minulta söi teslan lasinpesurin letkut puhki, oli 5cm matkalta puolet letkusta pois 😅

haraldh

Vakionaama
No kyllähän ne käyttökulut nimenomaan pitää sotkea tähän, koska juuri niiden käyttökulujen takia ne sähköautot ovat käytännössä halvempia kuin polttikset. Poikkeuksena tietysti autot joilla ajetaan vain hyvin pieniä määriä.

Mutta eihän tuollaista daciaa vastaavaa sähkäriä tosiaan ole olemassa, eikä oikein edes voi tehdä. Daciathan ovat tehty niin että tehdään esim keskikokoinen kitumaasturi, mutta kootaan auto pikkuauton komponenteilla, joka näkyy sitten ylläpidossa, mutta hankintahinta on halpa.
Tuntuu siltä että noitten kahden vertaillun auton hintaero ja siitä johtuva arvonlasku on paljon suurempi tekijä kuin energiankustannusten ero.

Sitikka 26 k€, Dacia 17 k€. Arvaan että sitikan arvonlasku on vielä isompi kuin dacialla.

Jule

Vakionaama
Sitikka 26 k€, Dacia 17 k€. Arvaan että sitikan arvonlasku on vielä isompi kuin dacialla.

Eikö sen dacian pitänyt maksaa 22k€? Vai onko tuo 17k, nyt jonkun pienemmän dacian hinta, kun tuo pösö ei ollutkaan yhtä iso?

Ja luonnollisesti kalliimman auton arvonlasku on suurempi.

Tosin, en mä kyllä tuota daciaa siltikään laittaisi tuollakaan hintaerolla, remppakohteeksi saa tuolla rahalla jo paljon enemmän autoa.

haraldh

Vakionaama
Eli tämän vertailun pohjalta;

Siinä kustannusrakenne vähän kalliimaan auton kanssa eräästä videosta;

Screenshot at 2026-03-27 11-42-20.png

Arvaan että samanlaiselta näyttää halvemmassakin autossa.

jmaja

Hyperaktiivi
Sähköauton suurin ajomatkaan liittyvä käyttökulu on renkaat. Niihin on mennyt enemmän rahaa kuin energiaan vaikka ajan ne oikeasti loppuun.
Ilmeisesti on sitten kalliit renkaat? Vai kuluvatko vauhdilla? Kai nyt renkailla pitäisi ajaa 50 tkm/satsi? Ainakin mun polttiksilla on tuohon päässyt ja ei tuon ekan sähköauton renkaatkaan ole huolestuttavasti kuluneet 40 tkm aikana vielä eli reilusti yli puolet jäljellä molemmissa satseissa.

50 tkm matkalla mennee luokkaa tonni sähköön, jos lataa lähinnä kotona, on edullinen sähkösopimus ja siirto.

Onneksi mun sähkiksessä on järkevät 205/60R16 renkaat, jotka eivät läheskään tonnia maksa ja joita pidettiin vielä sporttisena reilut 20 v sitten.

juukeli

Aktiivinen jäsen
Eli tämän vertailun pohjalta;

Siinä kustannusrakenne vähän kalliimaan auton kanssa eräästä videosta;

katso liitettä 114988

Suhteellisesti voi olla tottakin vaikkapa tommosen reilun 40k€ Teslan kanssa kun polttoaine- ja huoltokulut lienee ainakin pienemmät. Tuo Volvohan maksoi uutena yli 70k€ ja arvo tippui 4v aikana puoleen. Toisaalta varmasti halvemman auton kanssa kulut on kaikenkaikkiaan selvästi pienemmät.

jmaja

Hyperaktiivi
Muuttuuhan toi paljon auton hinnan ja ajomäärän mukaan. Erityisesti ajomäärä vaikuttaa halvassa polttiksessa, jossa polttoainekustannukset ovat merkittävät.

Meillä on kaksi autoa. Toiseen tulee lähes 20 tkm/v ja toiseen ehkä 5. Jos tuo nyt vähemmän ajettu olisi ykkösauto veisi se n. 5 l/100 km dieseliä. Eihän siitäkään tulisi kuin 2 tonnia vuodessa polttoaineeseen. Tuon halvan sähköauton arvo on laskenut 2,5 vuoden aikana 5-6 tonnia/v keskimäärin. Päälle pitäisi laskea vielä sijoitetulle pääomalle korkoa 1-2 tonnia/v. Järjetön hankinta siis talousmielessä tuohon 1/3 maksaneeseen käytettyyn dieseliin, jonka arvo on tippunut n. tonnin/v 5,5 vuodessa.

Käytettyä ostettaessa homma voi sitten kääntyä niin, että käyttökulut ovat ne merkittävät.

kotte

Hyperaktiivi
Peruutuspiippikin liian hiljainen, kun kaupan parkkisella poikittain väylällä olevaa peruuttavaa autoa ei pidetä minään uhkana vaan tungetaan kävellen sinne taakse muina henkilöinä.
Uhkahan on autoilija tuollaisilla asenteilla, jos edes alitajunnassaan vetoaa liian hiljaiseen varoitusääneen peruuttaessaan ilman ajoneuvon kuljettajalle säädettyä varovaisuutta. Varoitusäänen tarkoituksena on varoittaa jalankulkijoita siltä varalta, että parkkipaikoilla liikkuu tuollaisia autoilijoita (joilta olisi ehkä parempi ottaa kortti kuivumaan?).

-Teme-

Vakionaama
@-Teme- , meneekö korjaus omasta pussista vai jostain vakuutuksesta? Jyrsijöiden aiheuttamat vahingot eivät kuulu ainakaan oman kotivakuutuksen piiriin, mikä tuntuu järjenvastaiselle..
Menee kaskon piiriin - onneksi

Jyrsijät kuulemma tykkää auton sähköjohdoista, ei siis vaan sähköauton vaan pienjännite johdot myös. Tämä on muodostunut ongelmaksi oliko Britteinsaarilla kun joku otus tekee isot vahingot. Kaapelien kuorissa jotain niitä houkuttelevan.

Minulta söi teslan lasinpesurin letkut puhki, oli 5cm matkalta puolet letkusta pois 😅
Samaa vakuutusyhtiöstä sanottiin, että yllättävän paljon on jyrsijäongelmaa

Esäätäjä

Vakionaama
Menee kaskon piiriin - onneksi

Samaa vakuutusyhtiöstä sanottiin, että yllättävän paljon on jyrsijäongelmaa
Yksi mysteeri oli aikoinaan kun pösön 306 farkku seisoi talven pihassa ja yllätys yllätys, repsikan penkkiin oli ilmestynyt reikä ja pieniä papanoita.
Ei selvinnyt mistä tuollainen pääsee autoon sisälle. Auto oli kuitenkin ehjä ja muuten ihan ok kuntoinen peli.

-Teme-

Vakionaama
Kun vakuutuskausi uusiutuu niin lukekaa tarkkaan uudet ehdot. Voi olla, että on tullut lisäehto "ei korvaa jyrsijän aiheuttamia vahinkoja".
itseasiassa on tapahtunut toisinpäin. aiemmin eläimen tekemiä tuhoja ei korvattu vrt.koiran syömät / repoimät penkit, mutta tehty muutos hiljattain

Arisoft

Hyperaktiivi
Ilmeisesti on sitten kalliit renkaat? Vai kuluvatko vauhdilla? Kai nyt renkailla pitäisi ajaa 50 tkm/satsi? Ainakin mun polttiksilla on tuohon päässyt ja ei tuon ekan sähköauton renkaatkaan ole huolestuttavasti kuluneet 40 tkm aikana vielä eli reilusti yli puolet jäljellä molemmissa satseissa.

50 tkm matkalla mennee luokkaa tonni sähköön, jos lataa lähinnä kotona, on edullinen sähkösopimus ja siirto.

Minulla 50 tuhannen matkaan menee sähköä 200 euron edestä. 300 tuhannen aikana kuudessa vuodessa olen mennyt kolmet kesärenkaat ja kahdet talvirenkaat, joista uusimmat vielä aika tuoreet eli niillä ajaa kyllä vielä pitkään. Rengaskerran hinnaksi tulee jotain 600-800 luokkaa varmaankin. Enemmän kuin sähköön siis.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kuka sen sähkön sitten maksaa? 50 tkm 20 kWh/100 km tekee 10 000 kWh. Pelkkä sähkövero tuosta on 300.

Vai tarkoitatko paneeleilla tuotat itse pääosin? Kai silloinkin jollain hintaa jää myymättä.

Laskin varmaan jotain väärin kun kun nyt sain eri tuloksen. Lasku siis menee näin
50000/100*16*0.065 = 520
16 on kulutus per sata ja 0.065 on sähkön hinta kaikkine kuluineen koska yleensä lataan silloin kun sähkö on hyvin halpaa. Kesäisin myös paneeleilla osa. Kaikenlaisiin veroihin tosiaan menee iso osa tuosta sähkön hinnasta. Suurempi osa kuin mitä veroja on bensassa.
Renkaisiin siis kuitenkin menee enemmän.

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Jyrsijöiden aiheuttamat vahingot eivät kuulu ainakaan oman kotivakuutuksen piiriin, mikä tuntuu järjenvastaiselle..
Järjenvastaiselle ehkä asiakkaan muttei vakuutusyhtiön bisneslogiikan kannalta. Saattaa olla että ajoneuvojen sähköistymisen edetessä on piakkoin luvassa muutoksia myös vapaaehtoisen autovakuutuksen ehtoihin niillä yhtiöillä, jotka tällä hetkellä ko. vahinkoja ilman mitään lisävakuutusta korvaavat.

Hempuli

Töllintunaaja
Järjetön hankinta siis talousmielessä tuohon 1/3 maksaneeseen käytettyyn dieseliin, jonka arvo on tippunut n. tonnin/v 5,5 vuodessa.
Sähköauton hankintaa voi talouden sijasta perustella myös CO2-päästön tai vaihtotaseen kautta. Yleensä auton hankinta tehdään tunnepohjalta ja perustellaan itselle sopivilla argumenteilla.

katve

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan paljon noita laitetaan jyrsijöiden tekemiksi vaikka vika olisikin muualla?
Missä päin Suomineitoa näitä tapahtuu? Menneisyydessä Internet kertoi ulkomaiden tapauksista ja miten koetetaan torjua mutta en Suomessa ollut koskaan kuullutkaan että olisi jotain ongelmaa. Ehkä joku linnunpesä joskus moottoritilassa tai polkupyörän korissa jota uutimet tulivat kuvaamaan ja ihmettelemään

Husky

Hyperaktiivi
Järjenvastaiselle ehkä asiakkaan muttei vakuutusyhtiön bisneslogiikan kannalta. Saattaa olla että ajoneuvojen sähköistymisen edetessä on piakkoin luvassa muutoksia myös vapaaehtoisen autovakuutuksen ehtoihin niillä yhtiöillä, jotka tällä hetkellä ko. vahinkoja ilman mitään lisävakuutusta korvaavat.
Olen luullut että jyrsijävahinkoa ei saa edes optiona.
Se on vakuutus jonka kyllä ottaisin erillisenä.
On varsin iso riski että tuo tapahtuu.

Samaten kuin 90% kaskon ottajista ei tiedä, että yleisin vahinko eli pysäköidyn auton kolhiminen ei yleensä enää kuulu kaskoon. Itse olen sen ottanut optiona ja olen jo tarvinnutkin. Maksoi itsensä seuraavaksi 10 vuodeksi heti

pökö

Kaivo jäässä
Samaten kuin 90% kaskon ottajista ei tiedä, että yleisin vahinko eli pysäköidyn auton kolhiminen ei yleensä enää kuulu kaskoon. Itse olen sen ottanut optiona ja olen jo tarvinnutkin. Maksoi itsensä seuraavaksi 10 vuodeksi heti
Oliko se nyt pysäköintivahinko vai mikä pitää olla niin korvataan, meillä on yksi auton kylki korvattu.

Back
Ylös Bottom