Keskustelua sähköautoista

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä ne sähköauton väännöt renkaisiinkin luulisi olevan suuremmat vaikka polttisten vaihteisto pystyy tasoittamaan eroa.
Molemmissahan renkaiden pito on rajoittavana tekijänä yleensä. Tietysti aivan pienitehoisemmat eivät jaksa sudittaa edes ykkösellä. Sähköautolla helpommin tulee ehkä käytettyä noita pitorajan lähelläolevia vääntöä.
 

pökö

Hyperaktiivi
Eikai sähköautoilijat aina nilkka suorana valoista lähde?

Luulisi renkaan luistavan ennen kuin pultit pettää. Kyllä sähkötojossa on nyt joku muu syy murheeseen kuin liikaa vääntöä.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuo renkaiden pito, tai oikeastaan pidonhallinta, on muuten hämmästyttävää takavetoisella Teslalla ajettaessa. Hiekkatiellä saa just ja just jotain pientä jälkeä aikaiseksi, sutimaan sitä ei saa, ei niin sitten millään.

Normaali liikenteen tahti on muuten sellainen, että esim. 70 km/h alueella lähdettäessä liikennevaloista 2-tonnisella autolla noin 20 kW teho riittää ihan hyvin. 100 kW kiihdytys ei vielä oikein edes tunnu miltään, mutta sillä saa ekan 200 metrin matkalla noin 150 metriä kaulaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Eikai sähköautoilijat aina nilkka suorana valoista lähde?
Ei, mutta todennäköisesti rajumpia liikkeellelähtöjä tulee sittenkin määrällisesti enemmän kuin polttomoottoreilla. Koska sähköautosta ei aiheudu kovaa melua ja koska kulutus ei merkittävästi muutu mihinkään vaikka nilkkaa liikkeellelähdössä ojentaakin. Ei sähköautolla edes tarvitse täysiä räppäillä jotta tulisi eroa polttomoottorilla operointiin. Enemmän ei tarkoita välttämättä täysiä, mutta on se silti enemmän.
 

Ton1A

Vakionaama
Lähinnä huvittaa miten rauhallisesti tavalliset polttisautot lähtevät valoista. Kolmen auton jono ei saa 700 metrin matkallakaan nostettua vauhtia kovin paljoa yli 60 km/h lukemiin, vaikka rajoitus on 70 km/h. Tää esimerkki päivän kauppareissulta, nelikaistainen ja kaksiajoratainen Uudenmaantie Kaarinassa.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Todellisuudessahan polttisauto kuluttaisi matkaa kohden vähiten polttoainetta, jos lähtisi liikkeelle varsin reippaasti, eli moottori tulisi saada mahdollisimman paljon pyörimään taloudellisimman kiertonopeuden ja tehon alueella. Tämä on yleensä niin suuri, että auto sutisi liikkeelle lähtiessä ja pienellä nopeudella, mitä ei ei tietenkään kannata antaa tapahtua. Nelivedolla on enemmän merkitystä sille, miten auton saa lähtemään (ja sähköautolla tehon vastapainona on akun massa).

Liikenteessä on vielä melkoisesti käsivaihteisia autoja ja näillä reipas liikkeellelähtö on ainakin vaivalloista, vaikka bensaa säästäisikin (muiden ajan ohella). Sähköautojen ajajasta riippuu aika paljon, miten lähtevät liikkeelle. Usein näkee nuorehkojen naisten lähtevän sähköautolla liikkeelle valoista varsin rauhallisesti muiden autoilijoiden tapaan. Toisaalta on paikkakuntia, esimerkkinä Turku, jossa laahustava liikkeellelähtö on silmiinpistävä paikallinen tapa.
 

pökö

Hyperaktiivi
Lähinnä huvittaa miten rauhallisesti tavalliset polttisautot lähtevät valoista. Kolmen auton jono ei saa 700 metrin matkallakaan nostettua vauhtia kovin paljoa yli 60 km/h lukemiin, vaikka rajoitus on 70 km/h. Tää esimerkki päivän kauppareissulta, nelikaistainen ja kaksiajoratainen Uudenmaantie Kaarinassa.
Tämä huomattu enkä voi kuin ihmetellä tuota laahustusta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Lähinnä huvittaa miten rauhallisesti tavalliset polttisautot lähtevät valoista.
Joo ajelin tuolla nuhapumppu dieselilläni limp-modessa jonkin aikaan. Kiihtyi silloin 0-100 km/h selvästi yli 20 s. Yli 2000 rpm ei antanut tehoa lainkaan ja ei sen allekaan läheskään normaalisti, joka sekään ei ole kuin hurjat 120 hv, millä tuo isohko auto kiihtyy reilut 12 s 0-100.

No tuolloinkin oli helppo vetää pitkä kaula liikennevaloista.
 

Jule

Vakionaama
Noin yleisesti harva viittii polttista aina lähdöissä huudattaa, herättää vähän jo huomiota, toki joillain se on tarkoituskin - hei kato mulla on tämmönen. Sähkiksellä tulee helpommin survastua reilummin kun meteli puuttuu. Eli kokonaisuudessaan sähköauton väännöt renkaisiin on todennäköisesti suuremmat ja useimmin.
Ei niitä komponentteja voi mitoittaa sen mukaan miten yleensä ajetaan, vaan sen mukaan mitkä on maksimit.

Ja kuten tuossa juuri mainittiin, jarrutuksessa pyöränpultteihin kohdistuu moninkertainen kuormitus.
 

korsteeni

Vakionaama
jalkakäyttöisellä vahteistolla kun liikkeellä niin ei nuo sähköautot vielä ole ohi menneet liikennevaloista poistuttaessa
minulla pyrkii yhelle pyörälle mutta näyttävät nuo kuitenki neljällä pysyttelevän

kilpailuinto on ainakin tuplaantunut autopuolella käyttövoiman muuttuessa, kuten edellä olevista kirjoituksista voi todeta
 

pamppu

Vakionaama
On se tuplaantunut, pojat on poikia. Kun voimaa on sitä käytetään, ehkä se on suurempi syy sähkiksen ostoon kuin halpa ajaminen.

No, nyt on sähköautoihinkin tulleet jo tavantallaajan mallit. ID.4 hinnat alkaen malli on suorastaan niin tehoton, että jo vähän arveluttaa. Olisivat nyt edes siinä 150kW:ssa pysyneet.

Että ei se sähkö enää urheiluautosuorituskykyä tarkoita.
 

Esäätäjä

Vakionaama
No, nyt on sähköautoihinkin tulleet jo tavantallaajan mallit. ID.4 hinnat alkaen malli on suorastaan niin tehoton, että jo vähän arveluttaa. Olisivat nyt edes siinä 150kW:ssa pysyneet.

Että ei se sähkö enää urheiluautosuorituskykyä tarkoita.
Tuo on totta, uusi normaali on että 0-100 lukema voi olla 4,XX s.
 

pamppu

Vakionaama
Tuo on totta, uusi normaali on että 0-100 lukema voi olla 4,XX s.

10.4 näkyy olevan tuon halvimman id.4 mallin. Eli aivan tavis. Milloinkaan ei kyllä noillakaan lukemilla jalkoihin ole jääty ja ellei rekasta pääse ohi, niin vika on jossain muualla. Rankaiseekohan vakuutusyhtiöt noita 400kW malleja, kun niillä päätyy nollasta puuhun paljon helpommin…

Omani on 7.x, joka ennenmuinoin oli urheiluauto, sittemmin ripeähkö perheauto ja nykyään melko tavis. Entisaikojen GTI nuoruudessa taisi esittää 9.x lukemia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
10.4 näkyy olevan tuon halvimman id.4 mallin. Eli aivan tavis. Milloinkaan ei kyllä noillakaan lukemilla jalkoihin ole jääty ja ellei rekasta pääse ohi, niin vika on jossain muualla.
Mikähän tuon mallin huippunopeus on?
Osa pikkutehoisista sähkäreistä välähtää tehojen puolesta selkeästi jo moottoritie nopeuksissa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Rankaiseekohan vakuutusyhtiöt noita 400kW malleja, kun niillä päätyy nollasta puuhun paljon helpommin…
Jos vahinkoja sattuu paljon tietylle mallille sitä kautta kyllä. Aikanaan BMW tietyt mallit (Amis mallit) keräsi vahinkoja ja vakuutusmaksut korkeammat. Tämä voi olla mm Tesloille mahdollista kun vanhenevat ja tulevat "poikien" rässeiksi. Mutta muutenhan suurin osa kuljettajista ajaa ihan normaalisti vaikka suorituskykyä olisi kuinka.
Sama pätee tehokkaisiin 2 pyöräisiin, silti joskus tuntuu että mopopojille olisi jostain sellaisia annettu kun ei oikein aikuisen ihmisen touhulta tunnu ajella kymmeniä metrejä tahallaan rengasta polttaen? Usein niitä viivoja on useita vierekkäin kiemurrellen...
 

Jule

Vakionaama
Mikähän tuon mallin huippunopeus on?
Osa pikkutehoisista sähkäreistä välähtää tehojen puolesta selkeästi jo moottoritie nopeuksissa.
Sähköautossa se motarikiihtyvyys menee heikoksi sen kiinteän kompromissivälityksen takia, ei siksi että tehoa ei olisi riittävästi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sähköautossa se motarikiihtyvyys menee heikoksi sen kiinteän kompromissivälityksen takia, ei siksi että tehoa ei olisi riittävästi.
Oli miten oli, lopputulos on se että korkeassa nopeudessa monohaluja esim ohituksiin ei enää ole. Jos kiihtyvyys 0-100 on päälle 10s niin voisi kuvitella että ohituskiihtyvyys saattaisi olla myös melko olematon. E-up on mielestäni turhan laiska motari nopeuksiin jos niitä ajetaan jatkuvasti. Tosin ei sekään auto ole motarille suunniteltu.
Tässä erään sähköauton vääntömomentti, teho ja nopeus & moottorin kierrosluku. Nopeuden kasvaessa alkaa teho laskemaan.
1659863631298.png
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Noiden polttikselle tehtyjen kiihtyvyyskellotusten sopivuus sähköautoille - tai edes polttisten keskinäiseen vertailuun on aika kyseenalainen - jos normikuskin käytännön liikennetilanteita ajattelee. Normikuskin käsissä polttis ei kiihdy mihinkään - jos aika lasketaan kiihdytyspäätöksestä suorituksen loppuun, mutta sähkiksessä on se täysi teho heti isovarpaan alla. Motarinopeuksissa välitykset alkavat tulla sähkiksissä vastaan - ja jossain sähkö-Porschessa onkin jo vähän vaihdelaatikon poikasta.

Mutta jossain <=80 alueella polttiksen kone kiertää <2000 rpm ja sisällä on 6-vaihde - ei se niillä asetuksilla mihinkään kiihdy. Sitten joko kuski tai automaatti alkaa järjestellä sopivampia välityksiä ja kierroksia - jos kuski on osannut polkea lapun kunnolla lattiaan niin että konehuonekin ymmärtää että ihan oikeasti aiotaan kiihdyttää - meilläkin parempi puolisko ihmetteli mitä tein kun sain tuon meidän bensa-automaatin kiihtymään kun se hänen mielestään ei kiihdy mihinkään. Tässä on lähellä lyhyitä kiihdytyskaistoja motarille ja liikenteen raot kapeita.

Kaupunkiaulueella ilmiö senkun korostuu - polttis-automaatille ei ensin mennä - sitten mennään yhtäkkiä liian kovaa - sitten seistään jo jarrulla kun sähkiksellä B-asennossa pari isovarpaan liikettä riittää parempaan suoritukseen josta ei edes niin provosoiduta.
 

pamppu

Vakionaama
Tuon ID:n rajoitin on 160km/h. Aivan kuten tässä Polessakin. Toki tässä polessa on kuitenkin selvästi enempi paukkua. Tämä P2 lähtee kyllä rekan perästä vielä ku jänis puskasta ja ottaa sen 140 minkä yli ei tarvi mennäkään. Milloinkaan ei ole tarvinnut latikkaa lattiaan saakka työntää, eikä ole ollut paikkaa kokeilla huippuun saakka kiihtyvyyttä. Mutta on se toki kamalaa Esson paarissa ku ei vaan kulje.

Pointti tossa kiihtyvyydessä on just se, että olen jo perävaunun ohittanut siinä vaiheessa kun Diesel on vasta arponut pykälän kaks pienemmälle ja kerää turboraivoa. Sen jälkeen se kyllä kulkee.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
E-up on mielestäni turhan laiska motari nopeuksiin jos niitä ajetaan jatkuvasti. Tosin ei sekään auto ole motarille suunniteltu.
Joo, siinä on huiputkin rajoitettu 130. Kyllä sillä motarilla pärjää kunhan katsoo peiliin ettei ohituskaistaa ole tulossa joku 160 kun itse vetelee ohi korkeintaan sitöä 130-vauhtia - motareilla on alkanut meno hidastua.. eikä sen sähkönkulutuskaan nouse älyttömästi.
 

oem

Aktiivinen jäsen
Nuukailijat ajaa sähköautolla kulutusnäyttöä seuraillen. Joillakin syy liian pieni akku. Siksi ovat tien tukkona.
Kulutus pienempi 80kmh nopeudella myös 100kmh rajoitusalueella.
Lisäksi kestävät kylmää/kuumaa samasta syystä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nuukailijat ajaa sähköautolla kulutusnäyttöä seuraillen. Joillakin syy liian pieni akku. Siksi ovat tien tukkona.
Kulutus pienempi 80kmh nopeudella myös 100kmh rajoitusalueella.
Lisäksi kestävät kylmää/kuumaa samasta syystä.
Argh...tulee mieleen vielä vuoden takainen hybridi sekoilu...
 

burmanm

Vakionaama
Nuukailijat ajaa sähköautolla kulutusnäyttöä seuraillen. Joillakin syy liian pieni akku. Siksi ovat tien tukkona.
Kulutus pienempi 80kmh nopeudella myös 100kmh rajoitusalueella.
Lisäksi kestävät kylmää/kuumaa samasta syystä.

Ajattele millainen nuukailija sellainen olisi polttomoottorin kanssa, jos sähköauton halvoilla hinnoillakin nuukailee. En tosin ihmeemmin ole kenenkään nähnyt kulutusnäyttöä seurailevan sähkiksissä muuten kuin pidemmän reissun lopuksi jos uudesta autosta kyse, jotta oppii tuntemaan todellisen rangen. Muutenhan se kulutusmittari on aika hyvin piilotettu esim. Tesloissa, ei sitä turhaan pidä siinä näytöllä kun se vie koko ruudun (piirtää vain historia käyrää).

Mitä tulee Lapin reissuihin, niin hyvin on päässyt Teslalla sinne ja siellä liikkumaan.

Oisit nyt puhunut siitä huvittavammasta vinkumisesta, eli ihmiset valittavat polttoaineen hintoja ja samalla ajavat ylinopeutta moottoritiellä. Ajamalla rajoituksen mukaan säästäisivät huomattavasti polttoaineessaan.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Nuukailijat ajaa sähköautolla kulutusnäyttöä seuraillen. Joillakin syy liian pieni akku. Siksi ovat tien tukkona.
Kulutus pienempi 80kmh nopeudella myös 100kmh rajoitusalueella.
Lisäksi kestävät kylmää/kuumaa samasta syystä.
Kesälomalla kiertelin pitkin suomea autolla, tientukkona pakoputkiautot. Yhtään sähköautoa en ohittanu mutta monta muulla käyttövoimalla kulkevaa
 

pamppu

Vakionaama
Varmaan siellä on pikkuakkuhidastelijoita, joilla voi oikeasti olla järkeä ajaa 80-100 silloin kun jostain poikkeussyystä sellaisella motarille lähtee,, mutta kyllä enempi näyttää että bensalenkkarit tulee perä edellä vastaan ja pihisitää sitä litraa tai pariakin. Sähkiksellä kun edelleenkin on aivan sama meneekö 17kWh vai 20kWh satasella, niin saa päästää ihan rajoitusten mukaan.
 

Luukku

Vakionaama
Kyllä sähköllä on hieno liittyä rampilta liikennevirtaan. Yhtenä päivänä oli 9 auton letka tulossa eikä sopivan näköistä väliä, kun ajoivat toisissaan tappituntumalla niin kärkiauton rinnalta helposti ykköspaikalle vaikka ramppi oli aika lyhyt. Saattoivat vähän ihmetellä. Eikä mulla ole Teslaa. Lähtee kyllä livakasti :)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Toisaalta suorituskyky autossa lisää turvallisuutta ohituksiin, jos sitä ei ulosmitata taas napin napin suorituksilla. Toisaalta nopeammat liikkeet liikenteessä vaikka rajoitusten mukaankin, tekee taas vaikeammaksi ennakoida toisten liikkeitä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toisaalta nopeammat liikkeet liikenteessä vaikka rajoitusten mukaankin, tekee taas vaikeammaksi ennakoida toisten liikkeitä.
Tuolla kehä III vähän tiheämmässä liikenteessä tuo euppi välillä nostattelee tieraivoa ihan ilman sikailua kun sillä pystyy niin näppärästi käyttämään kaistanvaihtopaikat - joku on skannannut paikan itselleen ja sitten parilla isovarpaan liikkeellä siinä onkin pieni kottero.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mun poltiksella pakko nuukailla kun meinas pari pääsiästä sitten lähteä kortti hyllylle ku tubo raivos... vaimo vielä ylitti ohita vielä toi Tesla *. Sitten se poliisi setä pysäyttikin ja nauroi että parin km/h päässä olisi vaihdettu kuskia.

*) tämä oli hirtehishuumoria.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Kesälomalla kiertelin pitkin suomea autolla, tientukkona pakoputkiautot. Yhtään sähköautoa en ohittanu mutta monta muulla käyttövoimalla kulkevaa
Lienee aika normaalia ku niitä sähköautoja on aika vähän. Mäki ajelin hesaan ja ohittelin kaikki muut paitsi polkuautot.
 
Back
Ylös Bottom