Keskustelua sähköautoista

Esäätäjä

Vakionaama
MG4 näyttää havaitsemansa autot ja kaistat. Eli osaahan tuo erotella onko auto samalla kaistalla vai ei. Joskus tekee virhetulkintoja toki ja eniten on haitannut se, ettei lopeta hidastamista ohittamaan lähdettäessä ennen kuin on kunnolla toisella kaistalla. Joutuu siis painamaan kaasua. Kerran moottoritiellä myös jarrutti melko reilusti (ei hätäjarrutus) kun pientareella oli hyytynyt auto.

Kiinalaiset kun hyviä kopioimaan, nyt ottanut Teslasta vahingossa väärät ominaisuudet.

Batman

Aktiivinen jäsen
Aika moni kai ajelee talvella vakkarilla ja noilla avustimilla. Minä olen taas oppinut ettei vakionopeudensäädintä saa talvella käyttää
Miksi ei saisi käyttää??? Minä ajelen vakkarilla kesät/talvet aina ja heti kun pääsen liikkeelle. Taajamissa jopa 40km/h alueella.

kotte

Hyperaktiivi
eniten on haitannut se, ettei lopeta hidastamista ohittamaan lähdettäessä ennen kuin on kunnolla toisella kaistalla.
Vageissa tuo on ratkaistu kytkemällä mukautuva vakionopeuden säätö vilkkuun. Kun painat vilkun vasemmalle, auto reagoi vapaan ajolinjan löytymiseen vasemmalta välittömästi ja alkaa kaasuttaa kunnolla.

jmaja

Hyperaktiivi
Vageissa tuo on ratkaistu kytkemällä mukautuva vakionopeuden säätö vilkkuun. Kun painat vilkun vasemmalle, auto reagoi vapaan ajolinjan löytymiseen vasemmalta välittömästi ja alkaa kaasuttaa kunnolla.
Joo näin olen kuullut. Ehkä tuo korjaantuu softaan joskus. Nyt vilkku vaikuttaa vain kaistavahtiin.

K

korsteeni

Vieras
Käyttääkö esim.akun lämmitykseen yms.ajoakkua vaikka seisoo paikallaan?
korjailin tuolla aiemmin syytä
olin aktivoinut hölmöyttäni lähtöaikoja, kiesi lämmitti 3 kertaa vuorokaudessa itsensä lähtökuntoon tarpeettomasti
nyt ei hupene akut enää

remykv

Vakionaama
Mun mielestä adaptiivinen vakkari päästää ns.vähän turhan lähelle edellä menevää autoa, mutta jos selvää tietä eikä suuremmin muuta liikennettä niin tulee käytettyä, hyundain kaistavahdista en tykkää missään olosuhteissa, auto on varsinkin pikkuteillä raskas ajettava.
Kaikki muut avustimet on pelkkää plussaa.

kotte

Hyperaktiivi
Mun mielestä adaptiivinen vakkari päästää ns.vähän turhan lähelle edellä menevää autoa,
Ainakin VAGeissa tavoite-etäisyyttä voi säätää portaittain. Itse pidän oletuksena toiseksi lähintä, mutta kesällä tulee usein muutetuksi ajonaikaista valintaa pienimmälle ja talvella pykälää tai kahta suuremmalle. Edellä mainittu vilkun painaminen vasemmalle vapauttaa rajaa vieläkin alemmaksi, eli on tarkoitettu esim. moottoriteille käytettäväksi niin, että kun lähestyy rekkaa ja vasen kaista näyttää vapaalta, vilkku ajoissa vasemmalle, jolloin auto vapauttaa tavoite-etäisyyden tosi minimille ja jos vauhti on jo ehtinyt hidastua, alkaa samalla kiihdyttää.

HelaKammo

Vakionaama
Leaffissa oletusasetus on jossain puolessa kilometrissä, kun hidastaa motarilla aivan liian kaukaa, joka kerta pitää säätää ratista lähemmäs. Pysyväksi sitä sopivaa keskiasentoa ei saa, lähin taas on jo aika perseessäroikkumista.

Pari kertaa on vetänyt hätäjarrua ihme tilanteissa, onneksi ei ketään ole ollut perässä, lisäksi kääntyvän ajoneuvon ohittaminen on vakkarille mahdotonta.

remykv

Vakionaama
Ainakin VAGeissa tavoite-etäisyyttä voi säätää portaittain. Itse pidän oletuksena toiseksi lähintä, mutta kesällä tulee usein muutetuksi ajonaikaista valintaa pienimmälle ja talvella pykälää tai kahta suuremmalle. Edellä mainittu vilkun painaminen vasemmalle vapauttaa rajaa vieläkin alemmaksi, eli on tarkoitettu esim. moottoriteille käytettäväksi niin, että kun lähestyy rekkaa ja vasen kaista näyttää vapaalta, vilkku ajoissa vasemmalle, jolloin auto vapauttaa tavoite-etäisyyden tosi minimille ja jos vauhti on jo ehtinyt hidastua, alkaa samalla kiihdyttää.
On tuossakin säädettävä 4 pykälää, mulla aina viimeisessä ja tuokin on mielestäni liian lähellä talvikelissä.

Harrastelija

Vakionaama
Sellaisen myös olen huomannut että kun pikkaisen koskee kaasupolkimeen, etäisyyden mittaus tippuu pois. Eli jos joutuu ajamaan läheltä toista ajoneuvoa niin kevyesti kun koskee kaasua, ei jarruttele turhaan. Samalla mittaristosta katoaa etäisyyspalkit siksi aikaa kun kaasuun koskee.
Puhutaan siis jostain millin-kahden liikkeestä polkimessa.

kotte

Hyperaktiivi
Sellaisen myös olen huomannut että kun pikkaisen koskee kaasupolkimeen, etäisyyden mittaus tippuu pois.
Juu, esimerkiksi VAGeissa kaasun painaminen vie väliaikaisesti "manuaalikaasutukselle", mutta vakkari palaa kontrolliin, kun lakkaa painamasta kaasua kokonaan. Jarrupolkimen painaminen pudottaa vakkarin pois kokonaan. Toki vakkari osaa itsekin jarruttaa, jos jarrutus moottorilla ei riitä. Vakkari putoaa pois myös kunnon sutimisesta kiihdytettäessä tai huomattavasta muusta luistosta mihin suuntaan vain (ja myös, jos manuaalisesti kaasuttamalla ajaa systeemin mielestä liian pitkään liian lähellä edellistä ajoneuvoa).

tet

Hyperaktiivi
On tuossakin säädettävä 4 pykälää, mulla aina viimeisessä ja tuokin on mielestäni liian lähellä talvikelissä.

Joo, en ole vielä ajanut autoa jossa adaptiivisella pääsisi tarpeeksi kauas edellä kulkevasta joka tilanteessa. Todella harvoin on tarvinnut väliä lyhentää maksimiasetuksesta, yleensä se on nippa nappa riittävä etäisyys. Kun nyt mietin, niin taitaa olla vain VW-konsernin, Volvon ja Fordin adaptiivisesta kokemusta, niistä ei ainakaan löydy liian pitkää etäisyysasetusta.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Paljonko on tarpeeksi pitkä etäisyys?

Audi E-tron pystyy pitämään 3,6 s eroa, mikä on satasen vauhdissa 100 metriä. Minusta se oli ensimmäinen kerta kun tuntui että voisi olla vähemmänkin.

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Joo, en ole vielä ajanut autoa jossa adaptiivisella pääsisi tarpeeksi kauas edellä kulkevasta joka tilanteessa. Todella harvoin on tarvinnut väliä lyhentää maksimiasetuksesta, yleensä se on nippa nappa riittävä etäisyys. Kun nyt mietin, niin taitaa olla vain VW-konsernin, Volvon ja Fordin adaptiivisesta kokemusta, niistä ei ainakaan löydy liian pitkää etäisyysasetusta.
Kait se on sitten makuasia, mutta itelle ainakin Skodan adaptiivinen on useimmiten puolivälissä ja kaukaisin asetus on riittävä esim. huonolla talvikelillä jos haluaa ajaa erittäin rennosti. Kesällä se tuntuukin sitten aivan liian pitkältä etäisyydeltä.
Tuokin kun on vauhdista riippuvainen niin kesällä huomaa ajavansa motarilla välillä lähimmällä asetuksella, koska suomalaisilla on kova kiintymys ohituskaistaan ja ajotyyli on useimmiten itsekäs - vetoketjusta ei ole kuultukaan eikä tilaa anneta.

kotte

Hyperaktiivi
Tutka ei rajoiteulla lähetystehollaan kanna luotettavasti kovin pitkälle ja varmaan noissa on standardin määrittelemä tehorajoituskin. Maksimiasetukset lienee valittu silläkin perusteella, että tutka kantaa suhteellisen luotettavasti tuolle etäisyydelle saakka. Jos tutka menettää otteen edellä ajavaan, ajo muuttuu epätasaiseksi, jolloin olisi yksinkertaisesti paras sammuttaa vakkari ja ajaa visuaalisesti. Olisihan toki mahdollista rakentaa lento- tai laivaliikenteen tapaisia ajoneuvokohtaiseen paikannukseen perustuvia neuvottelevia järjestelmiä.

tet

Hyperaktiivi
Paljonko on tarpeeksi pitkä etäisyys?
Audi E-tron pystyy pitämään 3,6 s eroa, mikä on satasen vauhdissa 100 metriä. Minusta se oli ensimmäinen kerta kun tuntui että voisi olla vähemmänkin.

No tuo on kyllä jo ihan hyvä lukema. Itse en ole ajanut autoa, jolla paljoakaan yli kahden sekunnin etäisyyttä saisi pidettyä. Laki sanoo että yksi sekunti on ehdoton minimi (sakotusraja), ja yleinen "viranomaissuositus" on tuo kaksi sekuntia. Satasen nopeudessa siis suositellaan etäisyydeksi vähintään 56 metriä, ja alle 28 metriä tietää pikavoittoa poliisisedältä.

Ennakoivan ajon kurssilla aikanaan opetettiin vielä reilumpiin väleihin maantiellä, muistisääntö oli että etäisyys sama kuin nopeus, siis esim. 100 km/h = 100 metriä. Taajamassa sitten vain puolet nopeudesta.

vmakela

Vakionaama
Minulle on jossain opetettu lause: "Ajanko minä liian lähellä?". Jos et ehdi sanoa tuota autojen välisellä osuudella, olet liian lähellä. Helppoa muistaa. Nykyisessä autossa adaptiivinen vakkari, niin ei tarvi erää loruja luritella matkoilla :) Hyundai Kona electric, ja aika hyvin toimii eri etäisyydet. Maantiellä yleensä 3/4 asennossa kesällä ja kaupungissa kesällä 2/4. Talvella jätän pelivaraa kun toiminta on himpun kulmikasta eikä huomioi keliä, joten pykälää isommilla kun liukasta.

Husky

Hyperaktiivi
Moninaisia on ideoita. Kunhan nyt päättäjät jotenkin osaisivat lapioida tukirahat oikeaan hevoseen.
Esim hybridiautoihin lapioiminen ei voinut olla ympäristölle hyvä ratkaisu ja nekin akut ja niihin käytetty resurssi olisi ehdottomasti pitänyt käyttää johonkin järkevään.

tet

Hyperaktiivi
Moninaisia on ideoita. Kunhan nyt päättäjät jotenkin osaisivat lapioida tukirahat oikeaan hevoseen.
Esim hybridiautoihin lapioiminen ei voinut olla ympäristölle hyvä ratkaisu ja nekin akut ja niihin käytetty resurssi olisi ehdottomasti pitänyt käyttää johonkin järkevään.

Onko meillä ollut jotain tukia hybridiautoille? Perhana, minulta jäi hakematta...

Husky

Hyperaktiivi
Onko meillä ollut jotain tukia hybridiautoille?

On.
Niistä ei käytännössä mene autoveroa.
Esimerkki: kun on kaksi samanlaista polttisautoa ja toiseen laitetaan tyyliin 20000 eurolla akkuja ja hybriditekniikkaa, niin lopputulos on että pelkkä polttis on kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi. Ja hybridissä on 500-700kg lisäpainoa, jota raahataan jatkuvasti mukana ja sitten tuolla kikalla voidaan hyväksyntätesti ajaa sähköllä ja saada hypoteettinen CO2 päästölukema. Ja on paketissa auto, jolla ei käytännössä voi ajaa muuta kuin hyvin lyhyen pätkän sähköllä ja kylmemmällä kelillä todennäköisesti polttis täytyy olla käynnissa, jotta saadaan hyttiin lämpöä. Sanoisin tuota luonnonvarojen haaskuuksi ja sellaiseksi esimerkiksi viherpesusta mitä ei pitäisi olla.

Polttiksen ostaja maksaa verot hybridin edestä = poliitikkojen päättämä tuki sitä kautta, kun muut maksavat lystin.

Ja tuo esimerkki on globaalilla tasolla peruspikkuauto. Suomessa tietysti varmaan pidetään isona autona, muttei sitä ole.

tet

Hyperaktiivi
On.
Niistä ei käytännössä mene autoveroa.
Esimerkki: kun on kaksi samanlaista polttisautoa ja toiseen laitetaan tyyliin 20000 eurolla akkuja ja hybriditekniikkaa, niin lopputulos on että pelkkä polttis on kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi. Ja hybridissä on 500-700kg lisäpainoa, jota raahataan jatkuvasti mukana ja sitten tuolla kikalla voidaan hyväksyntätesti ajaa sähköllä ja saada hypoteettinen CO2 päästölukema. Ja on paketissa auto, jolla ei käytännössä voi ajaa muuta kuin hyvin lyhyen pätkän sähköllä ja kylmemmällä kelillä todennäköisesti polttis täytyy olla käynnissa, jotta saadaan hyttiin lämpöä. Sanoisin tuota luonnonvarojen haaskuuksi ja sellaiseksi esimerkiksi viherpesusta mitä ei pitäisi olla.

Olen itse ajanut kolmisen vuotta D-segmentin lataushybridi-katumaasturilla. Se painaa 177 kg enemmän, kuin saman auton niin ikään kaksivetoinen dieselmalli. Auton bensankulutus on 52 000 km matkalla ollut keskimäärin 2,6 l/100km, ja siitä laskien CO2-päästöarvo noin 59 g/km. Eihän se toki ole lähelläkään auton virallista WLTP-päästölukemaa 22 g/km, mutta silti aika paljon alle dieselmallin WLTP-päästön 149 g/km. Oman kokemukseni perusteella en allekirjoita väitettä viherpesusta. Toki plugareita on monenlaisia, tulokset vaihtelevat.

Skata

Vakionaama
Olen itse ajanut kolmisen vuotta D-segmentin lataushybridi-katumaasturilla.
Alkaa menemään ohi ketjun aiheen mutta eiköhän tämä kohta siirretä jonnekin oikeaan ketjuun ;)
Itse olen ajanut huhtikuusta lähtien 2000 kg:n painoisella hybridimaasturilla. Laskin äsken ylläolevan innoittama keskikulutuksen ja päädyin lukemaan 2,96 l / 100 km (377 litraa bensaa ja 12750 km). Sähkönlataus vielä osan vuotta omalta katolta. Aiempi vanha polttis vei 7,5 l / 100 km ja painoa oli noin 500 kg vähemmän.
Väitän ajavani ympäristöystävällisemmin kuin vuosi sitten :)

Husky

Hyperaktiivi
Hyvä että on tuonkinsuuntaisia tapauksia tai noin selviä.

Tuo omaan käyttöön sopiva vetopainoltaan ja parilta muulta ominaisuudeltaan sopiva ei käy, kun mm. ei ole halua kokeilla miten käy karmean ylilastin kanssa noissa paikoissa missä täytyy liikkua tai harrastusten puolesta haluaa liikkua. Hybrideissä on vetopainot heti kättelyssä 500-1000kg pienempiä. Täytyy jahdata pari vuotta vanhaa diesel-onlyä, kun sellaisia vielä silloi myytiin. Sitten sen jälkeen seuraava varmaan pitää olla ympäristöystävällinen kuormuri, onneksi on C kortti. Siinä sitten raahaa ylimääräistä rautaa mukanaan eikä akkuja mutta vetopaino ok. Uusia pickuppeja vielä saa epähybridinä, mutta ei haluaisi palata niihin..no kai sellainen sitten kuitenkin eikä kuormuria

fraatti

Hyperaktiivi

jmaja

Hyperaktiivi
Kun aikaa kuluu ja autoja tulee lisää niin näitä akkuun liittyviä kiistoja puitaneen kuluttajariitalautakunnassa enemmänkin...
Varmasti. Mutta ei kai siinä ole eroa polttiksen moottori- tai vaihdelaatikko-ongelmiin. 8v autoon, joka maksaa vielä 40 tonnia menee helposti tuo 12 tonnia myös polttikseen.

Akku tietysti on vähän uudempi juttu eikä sen oletettu kesto ole ehkä vielä yhtä selkeästi määritelty. Onneksi niiden hinnat tippuvat vauhdilla. Tuo 12 tonnia olisi varmaankin ollut 20 tonnia vielä pari vuotta sitten.

12 kuulostaa itse asiassa varsin halvalta. Joidenkin uudehkojen hybridien 10-20 kWh akkujen vaihtoon on mennyt tuota luokkaa.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Meillä meni keväällä myydyn C-segmentin diesel-auton korjauksiin saman verran viimeisen kahden vuoden aikana, ja jälleenmyyntiarvo oli sen jälkeen sama kuin korjauksiin tuhlatut rahat. Seuraavaksi olisi ollut jo korin hitsausta tiedossa ja 10 vuotta sitten vaihdettujen osien elinkaari lopussa.

Kustannukset ovat pahimmassa tapauksessa samat, kustannusrakenne eri. Tesla Model S on tosin "ihan vähän" eri luokan auto.

Toisaalta Tesla Model S on ehtinyt olla toisena autona 6+ vuotta ja 120tkm ja korjauskulut ovat olleet 0 euroa. Pari kertaa on raitisilmafiltteri vaihdettu ja olen teettänyt jarrusatuloiden herkistelyn ja liukupintojen voitelun huolto-ohjelman ulkopuolelta useimpina talvina. Tuon voi tehdä itsekin. Muutama satanen siis menny huoltoihin. Omilla parametreilla täytetty "polttoainesäästöjen" seuranta sanoo että tänä vuonna bensaan olisi mennyt vähän vajaa 5000 euroa ja sähköön on mennyt 505 euroa.

Saisko tuosta jonkun klikkiotsikon, vai jatketaanko keskustelua hybridiautoista sähköautoketjussa.

Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Varmasti. Mutta ei kai siinä ole eroa polttiksen moottori- tai vaihdelaatikko-ongelmiin. 8v autoon, joka maksaa vielä 40 tonnia menee helposti tuo 12 tonnia myös polttikseen.

Akku tietysti on vähän uudempi juttu eikä sen oletettu kesto ole ehkä vielä yhtä selkeästi määritelty. Onneksi niiden hinnat tippuvat vauhdilla. Tuo 12 tonnia olisi varmaankin ollut 20 tonnia vielä pari vuotta sitten.

12 kuulostaa itse asiassa varsin halvalta. Joidenkin uudehkojen hybridien 10-20 kWh akkujen vaihtoon on mennyt tuota luokkaa.
Tuo 12 t€ Teslan akku on ilmeisesti se tehdaskorjattu joka laitetaan merkkihuollossa. Suomessa on jo aika pitkälle vietyä akkuhuoltoa/korjausta saatavilla sähköautojen akuille ja tuon remontin olisi saanut ehkä alle puoleen hintaan.
Polttiksissa tosiaan on kalliita remontteja keille sitten sattuu osumaan. BMW jakoketjun aiheuttamat moottorituhot vastaavilla merkkikorjaamon hinnoilla on vielä kalliimpia kun tuo jutun akku.

K

korsteeni

Vieras
audin öljynkulutusremonttia voisi hyvinkin verrata sähkärin akkuremppoihin
no tietysti volyymi on noissa aivan toista luokkaa

uusiin poloihin tuli öljypänikkä mukaan että pääsi kotiin

kotte

Hyperaktiivi
Saisko tuosta jonkun klikkiotsikon, vai jatketaanko keskustelua hybridiautoista sähköautoketjussa.
Ei saa, jos kyse on runsaan kuuden vuoden ikäisestä autosta, jolla on ajettu vain, mutta kuitenkin 20tkm vuodessa (oletan, että tilanne on tuo). Toki huonojakin malleja/merkkejä/yksilöitä voi olla, mutta noin vähän ajettu nykyiaikainen auto ei vaadi varsinaisia korjauksia, huoltoja toki etenkin polttomoottorivetoiset. Ja huonokuntoisen auton korjauttamiseen vika kerrallaan saa uppoamaan melkein mitä tahansa ja sitä enemmän, mitä enemmän on varusteita ja erilaista ylimääräistä tai vähänkään erikoisempaa ylläpidettävää. Ylimääräiset ohjelmistokikkareet eivät vikaannu, vaikka voivat tietenkin aiheuttaa jatkuvaa harmia, jos valmistaja ei niitä korjaa tai asetelma on sellainen, että niitä ei edes voi korjata pelkillä ohjelmistopäivityksillä.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Ei saa, jos kyse on runsaan kuuden vuoden ikäisestä autosta, jolla on ajettu vain, mutta kuitenkin 20tkm vuodessa (oletan, että tilanne on tuo). Toki huonojakin malleja/merkkejä/yksilöitä voi olla, mutta noin vähän ajettu nykyiaikainen auto ei vaadi varsinaisia korjauksia, huoltoja toki etenkin polttomoottorivetoiset. Ja huonokuntoisen auton korjauttamiseen vika kerrallaan saa uppoamaan melkein mitä tahansa ja sitä enemmän, mitä enemmän on varusteita ja erilaista ylimääräistä tai vähänkään erikoisempaa ylläpidettävää. Ylimääräiset ohjelmistokikkareet eivät vikaannu, vaikka voivat tietenkin aiheuttaa jatkuvaa harmia, jos valmistaja ei niitä korjaa tai asetelma on sellainen, että niitä ei edes voi korjata pelkillä ohjelmistopäivityksillä.
Pitää paikkansa, ja vielä vähemmän näen otsikkoa siitä, että tuolla matkalla on (sen enempää tarkastamatta) säästänyt 20ke bensakuluissa ja mitä ikinä vastaavan polttomoottoriauton huoltoihin ja korjauksiin olisi voinut mennä. Ja kahden vuoden päästä kun voimalinjan takuu päättyy, säästö on ollut nykymenolla 30ke + huollot. Ehkä sillä sitten voi patteria vähän huoltaa, vaikka pääsisi iltapuluun otsikoksi.

kotte

Hyperaktiivi
Pitää paikkansa, ja vielä vähemmän näen otsikkoa siitä, että tuolla matkalla on (sen enempää tarkastamatta) säästänyt 20ke bensakuluissa ja mitä ikinä vastaavan polttomoottoriauton huoltoihin ja korjauksiin olisi voinut mennä.
Jos hankkii vastaavan hintaisen auton kuin Model S (Ison polttis-Mersun tai -Bemarin tms.), niin näiden määräaikaishuoltoihin ehkä saa uppoamaan suuria summia ja iso auto pakosta kuluttaa paljon, jos ottaa moottorista tehoja irti. Keskihintaisen auton määräaikaishuollot nyt kustantanee korkotuotoilla, jotka saa säästöistä, kun hankkii Model S:n sijaan tuollaisen keskihintaisen auton. Kannattaneeko tällaisen asian yhteydessä edes viitata säästöihin?

Arvid

Aktiivinen jäsen
Jos hankkii vastaavan hintaisen auton kuin Model S (Ison polttis-Mersun tai -Bemarin tms.), niin näiden määräaikaishuoltoihin ehkä saa uppoamaan suuria summia ja iso auto pakosta kuluttaa paljon, jos ottaa moottorista tehoja irti. Keskihintaisen auton määräaikaishuollot nyt kustantanee korkotuotoilla, jotka saa säästöistä, kun hankkii Model S:n sijaan tuollaisen keskihintaisen auton. Kannattaneeko tällaisen asian yhteydessä edes viitata säästöihin?
Vastaukseni liittyi tähän ja muutaman tonnin rempan hinnan päivittelyyn: https://lampopumput.info/foorumi/threads/keskustelua-sähköautoista.29187/page-113#post-615844

Kai kävellen tai bussilla pääsee vielä halvemmalla.

Lappanen

Hyperaktiivi

Jule

Vakionaama
Ei ihme, että sähkiksellä ajaja ei rahasta huoli, jos on varaa ostaa sellainen menopeli ja 12 k€ on vain "muutama tonni" :)

Ja tuollaiset saa vielä verohelpotuksia menopelinsä hankintaan ja ylläpitoon..
Muutama on 3-100.

En mä nyt tosin tiedä mikä tuossa nyt on niin ongelmallista.

Kyllähän se 12k on paljon rahaa, ja monelle persaukiselle useamman vuoden remonttibudjetti, mutta eihän noissa bensavhekeissä ole mitään järkeä pidemmällä tähtäimellä. Siis ihan perus autoilijan kannalta.

Lappanen

Hyperaktiivi
Muutama on 3-100.

En mä nyt tosin tiedä mikä tuossa nyt on niin ongelmallista.

Kyllähän se 12k on paljon rahaa, ja monelle persaukiselle useamman vuoden remonttibudjetti, mutta eihän noissa bensavhekeissä ole mitään järkeä pidemmällä tähtäimellä. Siis ihan perus autoilijan kannalta.
Uutena ei, mutta käytettynä kyllä. Kunhan ei osta sitä ylihintaisinta raiskattua yksilöä, koskee toki mitä tahansa hankintaa.

Parin tonnin hyvin valitulla kaaralla (näitä on paljon) ajat perushuolloilla sen mitä tarvitsee eikä kustannukset ole kaiken huomioiden lähelläkään sitä mitä sähköautolla. Ja onhan se myös ekoteko ajaa se jo valmistettu auto ns paaliin asti, versus että teetätät uuden.

Jule

Vakionaama
Uutena ei, mutta käytettynä kyllä. Kunhan ei osta sitä ylihintaisinta raiskattua yksilöä, koskee toki mitä tahansa hankintaa.

Parin tonnin hyvin valitulla kaaralla (näitä on paljon) ajat perushuolloilla sen mitä tarvitsee eikä kustannukset ole kaiken huomioiden lähelläkään sitä mitä sähköautolla. Ja onhan se myös ekoteko ajaa se jo valmistettu auto ns paaliin asti, versus että teetätät uuden.
No jos ostst uuden auton, niin kallistahan se on ihan riippumatta siitä millä se kulkee.

Käytetyissä tilanne ei ole vielä kypsä. Siis jos 2000e polttikselle pitäisi vastaavaa sähkäriä katsoa, niin ei ole vielä. 2000e sähkäriä ei tietysti edes tule, koska toisin kuin se parin tonnin polttis, sen sähkärin arvo ei putoa nollaan kuten polttiksen, koska akku.

Arvid

Aktiivinen jäsen
Ei ihme, että sähkiksellä ajaja ei rahasta huoli, jos on varaa ostaa sellainen menopeli ja 12 k€ on vain "muutama tonni" :)
Ostaja oli maksanut rempasta 3ke. Sen jälkeen sillä on mahdollista säästää kokonaan se 12ke noin 2-3 vuoden käytöllä jos oikein huono tuuri kävisi. Mikä vastaa jo toista "katkennutta jakohihnaa" samalla aikavälillä.

Pointtini on että sähköautojen kuluja on ihan turha taivastella jos ei laske koko sen kulurakennetta ja vaihtoehtoiskustannusta auki. Klikkiotsikoihin tuskin päätyy keskimääräinen tapaus.

Ja tuollaiset saa vielä verohelpotuksia menopelinsä hankintaan ja ylläpitoon..
Halpa käytetty sähköauto pitäisi saada, mutta kenelläkään ei pitäisi olla niihin varaa uutena. Ylläpitoon nyt ei ole mitään helpotusta ollutkaan. Muuta kuin se ettei siihen juuri kulu rahaa vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna.

Laskelmani näköjään osui kateushermoon, joten pehmennetään sen verran että kaikki mahdollinen on hankittu insinöörin palkalla ilman tukia, veikkausvoittoja (;)), perintöjä, reittä pitkin kulkematta ja verot Suomen progressiolla maksaen. Elämä on valintoja.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom