Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yksi merkki kyllä paistaa hyvin esiin. Aika harvoin olen huomannut että sähköautot himmailisivat, paitsi motarilla, mutta siellä se ei kauheasti haittaa.Minä taas sähköautoilijana olen tarkkaillut että mitkä autot tulee perä edellä vastaan, kun tästä on aina kohkattu, niin kyllä ne on ollut muita kuin sähköautoja. Myös motarilla.
Juu, itse havainnut asian myös jo aiemmin.Taisin täällä jossain keskustelussa mainita asiasta jo yli vuosi sitten….. Oma havainto.
reilu vuosi sitten taviskin huomasi jo asian, on hyvä kun poliisitkin jo huomaavattaas osui hybridi eteen aivan käsittämättömällä ajorytmillä
tulee mieleen enska ja hanski historiasta neuvoineen kun viime vuosituhannen energiakriisin aikoihin autoihin ilmestyi alipainemittarit(taloudellisuusmittari) ja ilman kenkiä ukkovarpaalla kaasupoljinta hellästi painaen säästöliekillä ajeltiin
kyllä se vaan 80 rajoituksella alamäessä kun vauhti painuu alle 40 siitä 80 stä koittelee, ei voi mittää
Edelleen pidän tuota lähinnä tyhjien tynnyrien kolinana, koska asiasta ei ole mitään faktaa. Kun ajelee itse sähköautolla rajoitukset +5-8km/h, myös motarilla, niin en allekirjoita väitettä. Lähinnä itse olen Teslojen kanssa niitä jotka ajelee ison osan hki-tre välillä vasenta kaistaa, syystä.Juu, itse havainnut asian myös jo aiemmin.
Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia.
Ja monet autot ylinopeutta, jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin tuntuu, että on jaloissa. Kaupungissa tuntuu, että ne polttikset on jaloissa. Sähköauto myös provosoi joitakin ohitukseen vaikka sähköauton nopeus olisi rajoituksen mukainen. Suomalaisen on vaikeaa ajaa toisen perässä, jos joku ajaa edessä nopeusrajoituksen mukaan.Oletteko panneet merkille, että monet traktorit ajavat myös alinopeutta?
minulla ilmiö ei ole juurikaan myös motarilla tullut vastaan ja siellähän pääsee ohiEdelleen pidän tuota lähinnä tyhjien tynnyrien kolinana, koska asiasta ei ole mitään faktaa. Kun ajelee itse sähköautolla rajoitukset +5-8km/h, myös motarilla, niin en allekirjoita väitettä. Lähinnä itse olen Teslojen kanssa niitä jotka ajelee ison osan hki-tre välillä vasenta kaistaa, syystä.
Mikä mahtaa sellaisella jonon kärjessä olevalla EV kuskilla motiivina:
1. Ajan 78 enkä 90 jolloin pääsen ilman välilatauksen kustannetta(esim range on 300km, ja pääsee koko reissun ilman kaupallista välilatausta)
83 kasikympin alueella ei ole mikään ongelma sille joka haluaa ohi, kunhan se 83 on vakkarilla pidetty nopeus. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että seilataan 78-85 kasikympin alueella. Siinä miettii perässä että työntäiskö välillä vai mitä tekisi. Sitten kun ajelet ohi niin pahimmillaan se ohitettava huomaa että aijoo, mullahan on "vaan" 78 ja nostaa nopeuttaan ja tulee perään roikkumaan kun itse haluaa sen 85-88.Itse ajan lähes aina tasan 80 enkä yhtään yli. Motiivina lähinnä se, että matkasta tulee kovin kallis jos sattuu osumaan tutkaan ja kärjessä ajavahan sen maksaa. 78 kuulostaa ihan kelvolliselta nopeudelta 80 alueella. Jos ajaisi 83 niin ylinopeutta ajavan olisi hankalampi päästä ohi.
Sellainen ajatus vielä tuli että yleensä se jonon vetäjä ei ole siellä kärjessä vaan se seuraava sen takana, joka ei halua mennä ohi.
EV6 ja Ioniq 5 on 12v mallia halvinta paskaa mitä saa valitettavasti. Myös jonkin verran ollut ICCU:un liittyviä ongelmia, joita on ohjelmallisesti korjailtu pariin otteeseen, jolloin 12v akku saattaa päästä "kuolemaan".Naapurin KIA ev6 lähti pajalle - 12V akku sippasi. Miten tämä rutto voi vaivata kaikkia merkkejä ? Luulisi akun elämän olevan näissä aika leppoisaa.
No jaa, en tiedä onko niillä motiiveilla niin väliä?Mikä mahtaa sellaisella jonon kärjessä olevalla EV kuskilla motiivina:
1. Ajan 78 enkä 90 jolloin pääsen ilman välilatauksen kustannetta(esim range on 300km, ja pääsee koko reissun ilman kaupallista välilatausta)
2. Istun extraa mielummin autossani, kuin taukopaikalla kallista kahvia juoden
3. Kun säästelee akkua ei tarvi käydä välilataamassa eikä näin ollen tarvi latailla niitä äppejä![]()
Nämä kuskit tarvii vetäjän. Eivät osaa ajaa tasaisesti ja eivät käytä vakkaria, jos ajat ohi, pysyy hienosti takana eikä nopeus enään laske.83 kasikympin alueella ei ole mikään ongelma sille joka haluaa ohi, kunhan se 83 on vakkarilla pidetty nopeus. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että seilataan 78-85 kasikympin alueella. Siinä miettii perässä että työntäiskö välillä vai mitä tekisi. Sitten kun ajelet ohi niin pahimmillaan se ohitettava huomaa että aijoo, mullahan on "vaan" 78 ja nostaa nopeuttaan ja tulee perään roikkumaan kun itse haluaa sen 85-88.
reilu vuosi sitten taviskin huomasi jo asian, on hyvä kun poliisitkin jo huomaavat
Vaikka itsellä on plugari, niin käytännössä vauhti on +3km/h nopeusrajoituksesta. Eli 80km/h alueella on 86km/h vakkarissa, joka on todellisuudessa 83km/h. Alamäessä vauhti saattaa nousta 85km/h, eli jää pieni turvamarginaali kameroita varten. Tasaisella tuo pitää hyvin, mutta välillä hieman isommassa mäessä karkaa vakkarista enemmän. Emännän autolla sitten taas todellinen nopeus on aika tarkkaan sama kuin nopeusrajoitus, mittarivirhe siinä isompi ja vakkari seilaa 5km/h molempiin suuntiin.Mikä mahtaa sellaisella jonon kärjessä olevalla EV kuskilla motiivina:
2. Istun extraa mielummin autossani, kuin taukopaikalla kallista kahvia juoden
3. Kun säästelee akkua ei tarvi käydä välilataamassa eikä näin ollen tarvi latailla niitä äppejä![]()
Niinpä. Tässä ketjussa kun sanotaan, ettei ole juuri havainnut perä edellä vastaantulijoiden olevan sähkiksiä, niin sehän nimenomaan todistaa ettei se todista mitään.Juttuhan oli Norjasta, ja siellä taitaa autokannasta jotain 20-25% olla jo sähkoautoja. Näin ollen siellä lienee jo mahdollista havaita moinen ilmiö, toki sillä reunaehdolla että sähköautoilijat todella ajavat merkittävästi useammin hiljaa kuin polttomoottoriautoilijat. Suomessa sähköautoja on autokannasta noin 3 %, joten täällä tätä ilmiötä on aika mahdotonta havaita. Vaikka sähköautoilijat ajaisivat kymmenen kertaa yleisemmin "alinopeutta" polttiksiin verrattuna, silti 70 % perä edellä vastaan tulevista olisi polttiksia.
Puolet jononvetäjistä sähkiksiä? Tuntuu korkealta määrältä.Jos tuossa omalla maantiematkalla 50% jonon vetäjistä on sähkiksiä niin....
Itsekin ajan melko isoa tietä joka päivä. Jonoja on tämän 3 vuoden aikana mitä olen ajanut, aina vetänyt polttis. Itse painan tyytyväisesti ohi koska sähköllä se on niin helppoa ja ei säästää ei tarvitse. Ilmainen lataus, ja sen maksaa puutuotteiden ostajat.Puolet jononvetäjistä sähkiksiä? Tuntuu korkealta määrältä.
Ehkä Treen ympärysmaantiet ovat erityisen potentiaalisia sähkiksille. Eli että paikallinen tiheys onkin isompi kuin valtion KAPuolet jononvetäjistä sähkiksiä? Tuntuu korkealta määrältä.
En voi sanoa että tunnistaisin ilmiötä vaikka on tullut kahtena viime kesä tehtyä kolme norjan reissua joilla jokaisella tuli ajoa yli 2000km ko maassa. Kyllä niitä jonoja sielläkin pääasiassa karavaanarit aiheutti. Täytyy toki tunnustaa että itsekin viimeisellä reissulla aiheutin sähkiksellä pientä ohittelutarvetta. Syynä tässä ei ollut sähkön säästäminen vaan se että mentiin vaunu perässä ja kun olen muutenkin sakoille allerginen niin perse ei kestänyt nostaa nopeutta paljoa yli 80kmhJuttuhan oli Norjasta, ja siellä taitaa autokannasta jotain 20-25% olla jo sähkoautoja. Näin ollen siellä lienee jo mahdollista havaita moinen ilmiö, toki sillä reunaehdolla että sähköautoilijat todella ajavat merkittävästi useammin hiljaa kuin polttomoottoriautoilijat. Suomessa sähköautoja on autokannasta noin 3 %, joten täällä tätä ilmiötä on aika mahdotonta havaita. Vaikka sähköautoilijat ajaisivat kymmenen kertaa yleisemmin "alinopeutta" polttiksiin verrattuna, silti 70 % perä edellä vastaan tulevista olisi polttiksia.
Minä ilmoittaudun vapaaehtoisesti sellaiseksi plug-in hybrid autoilijaksi joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan (vakionopeudensäätimellä suurin sallittu nopeus +3km/h). Konetiellä asetuksena 103km/h vaikka suurin sallittu nopeus 120 km/h. Jos joku haluaa ajaa lujempaa kuin minä niin ohittaa saa vapaasti, vasen kaista on sitä varten. Näillä nopeuksilla pääsen riittävästi kesäkelillä, talvella hiukan vähemmän. Säästöä ajotavallani kertyy sen verran ettei minun tarvitse kytätä mitä erilaisimpia sähkösopimuksia alkamaan puolen vuoden päähän ja harmitella kun joku muu sai sopimuksen sentin halvemmalla. Kahden vuoden kiinteällä mennään ja seuraava tehdään kun edellinen päättyy. Kotiin päästyä auto johdon päähän ja sitten taas baanalle. Kaikenkaikkiaan työmatka sähköautoilu on edullista kun verotuksessa ei erotella auton käyttövoimaa vaan kaikki saa saman kilometri korvauksen. Niin ja eipä minulla mikään kiire mihinkään edes ole, perille ehtii hitaamminkin.
Eikös tuo sinun 50% havainto yhtä lailla sitten todista sen että se ei todista mitään. Vai kuinka?Niinpä. Tässä ketjussa kun sanotaan, ettei ole juuri havainnut perä edellä vastaantulijoiden olevan sähkiksiä, niin sehän nimenomaan todistaa ettei se todista mitään.
Jos tuossa omalla maantiematkalla 50% jonon vetäjistä on sähkiksiä niin....
Norjaa ei lasketa havaintojen tekemiseen.En voi sanoa että tunnistaisin ilmiötä vaikka on tullut kahtena viime kesä tehtyä kolme norjan reissua joilla jokaisella tuli ajoa yli 2000km ko maassa. Kyllä niitä jonoja sielläkin pääasiassa karavaanarit aiheutti. Täytyy toki tunnustaa että itsekin viimeisellä reissulla aiheutin sähkiksellä pientä ohittelutarvetta. Syynä tässä ei ollut sähkön säästäminen vaan se että mentiin vaunu perässä ja kun olen muutenkin sakoille allerginen niin perse ei kestänyt nostaa nopeutta paljoa yli 80kmh
Olen ollut firmassa jossa koodattiin workaroundi paskalle komponentille koska niitä sai halvalla. Eise ihan onnistunut. Ehkäpä korealaiset ovat yrittäneet jotain samaa, mutta kikka ei ainakaan Suomessa ihan toiminut.Se että miksi sähköautoon on laitettu sysipaska 12v akku tehtaalta, kun se ei toimi ilman sitä, onkin ihan validi kysymys (kustannussyistä tietenkin on vastaus), mutta kai se on laskettu, että silti tuottavampaa näin päin toimia.
Hyvinkin mahdollista, koodarina itsekin näitä on tullut nähtyä kaikennäköistä ratkaisua.Olen ollut firmassa jossa koodattiin workaroundi paskalle komponentille koska niitä sai halvalla. Eise ihan onnistunut. Ehkäpä korealaiset ovat yrittäneet jotain samaa, mutta kikka ei ainakaan Suomessa ihan toiminut.
Otin norjan esimerkiksi kun artikkelin havainnot perustuvat sinne. Norjalaiset kyllä osaavat kiihdyttää ja jarruttaa sekä mennä mutkat aivan eri lailla kuin suomessa mutta eihän niillä teillä mihinkään ehtisi meikäläisellä ajotyylillä. Mielestäni jokaisen suomalaisen olisi hyvä asua Norjassa kuukauden verran ja ajaa päivittäin Narvikista Lofoottien päähän ja takaisin. Siinä oppisi katsomaan peilistä missä oikea takarengas kulkee ja ettei jokaisen vastaantulijan kohdalla tarvitse jarrua painaa.Norjaa ei lasketa havaintojen tekemiseen.
Sinne kun menee suomalainen, joka tottunut turvallisiin teihin, niin ajaa aina hitaampaa kuin paikalliset raivopäät. En kuudentenakaan Norjanmatkailun vuosikymmenenä tajua, että jos vuorenrinteessä on 15% alamäessä 100m suoraa ennen seuraavaa 170 asteen käännöstä, niin pitää kiihdyttää ko suoralla sataseen. Ja sitten täyshätäjarrutus, jotta ei putoa rotkoon. Ja taas sama kiihdytys 30-100km/h seuraavalla 100m suoralla.
Kyllä tuolla jokainen järkevä vetää letkaa oli sähkis tai polttis. Ite olen mopollakin vetänyt, kun kakara oli ritsillä. Varmaan muutenkin olisin.
PS Ja vaikka aina vetää letkaa tuolla, niin äärirapsakat sakotkin onnistuivat viimeksi antamaan. Oli pakko T-risteyksestä kiihdyttää, kun raivopää jo pölähti puskuriin ja siitä vähän ylitse vahingossa pariksi sekunniksi, niin siinäkös oli tutkalady! Ja seuraavana päivänä kun tulin paikkakunnan ainoan huoltsikan naistenvessasta ulos, niin sama oli oven takana ja katsoi halveksuvasti (nolotti kyllä ns vähäsen).
Osittain varmasti myös se, että ongelmat korostuu yllättäen kovemmissa pakkasissa ja maissa, jossa niitä esiintyy, niin ei välttämättä:
A) Ole kovin kriittinen osa markkinoita heidän näkökulmasta
B) Onkohan Korealaisilla tuo pohjoisessa testaamisen kulttuuri aivan samalla tasolla, tiedä näitä
Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla? Sähköautoissa tarkemmat nopeusmittarit?Taitaa tuo "ominaisuus" tulla ennemmin kuskin ajotyylistä, eikä siitä moottorista. Ja tietynlaiset kuskit sitten varmaan valitsee tietynlaisia automerkkejä menopelikseen. Tämän teoria vielä testausvaiheessa.
Usein 80 alueella pitää hidastaa 70 omaan mittariin jonka virhe +-0 rengastuksesta johtuen. Ylämäissä joskus alle 70 kuten myös risteyksissä ja "pahoissa" mutkissa.Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla?
Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla? Sähköautoissa tarkemmat nopeusmittarit?
Ja onhan uudella ja kuluneella renkaallakin eroa, sitä tottuu pitämään vaikka vakkarilla joku + x kmh, mutta sekin täytyisi aina välillä päivittää.Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla? Sähköautoissa tarkemmat nopeusmittarit?
Omassa autossa virhe aiemmalla kesärenkaalla oli 0 km/h ja nykyisellä +3 km/h, kummatkin renkaat saman kokoisia Michelinin renkaita.
Primacy 4 näyttää nyt tuon +3 km/h ja aiempi Energy Saver 0 km/h.
![]()
Oletko aina ihmetellyt, miksi autojen nopeusmittarit näyttävät nopeuden lähes aina väärin? "Sitä virhettä ei pystytä huollossa korjaamaan"
Lisääntyneiden liikennekameroiden ja liikenteen sujuvuuden vuoksi autoilijoiden tulisi tietää todellinen ajonopeus, eikä luottaa sokeasti nopeusmittariin.yle.fi