Keskustelua sähköautoista

vmakela

Vakionaama
Minä taas sähköautoilijana olen tarkkaillut että mitkä autot tulee perä edellä vastaan, kun tästä on aina kohkattu, niin kyllä ne on ollut muita kuin sähköautoja. Myös motarilla.

mokin

Aktiivinen jäsen
Minä taas sähköautoilijana olen tarkkaillut että mitkä autot tulee perä edellä vastaan, kun tästä on aina kohkattu, niin kyllä ne on ollut muita kuin sähköautoja. Myös motarilla.
Yksi merkki kyllä paistaa hyvin esiin. Aika harvoin olen huomannut että sähköautot himmailisivat, paitsi motarilla, mutta siellä se ei kauheasti haittaa.

Mutta kulutuseron huomaa plugarilla, yksi reissu jonka teen aika usein, niin jos on rekkaliikennettä paljon, pääsen reilu 55km akullisella. Paljolla rekkaliikenteellä tarkoitan sitä että ekalla suoralla näkyy sen verran rekkoja, että tietää viimeisen ohi pääsisi juuri ennen kotia, eli ei kannata lähteä ohittelemaan (3kpl ohituskaistoja, muuten sen verran liikennettä että turha koittaa ohi). Eli suurinosa matkasta ajetaan sitä reilua 80km/h. Jos taas pääsee ns. vapaalle tielle ja ajetaan paljon reilua satkua, niin rupeaa olemaan 40km päälle mihin range riittää.

Tein heinäkuussa yhden pidemmän työmatkan, niin yhdellä kahvitauolla ja ruokailulla selvisin tuosta 450km ajosta. Katselin kummassakin paikkaa latureita ihan mielenkiinnosta, niin kyllä sähköautolla aika hyvin pärjäisi. Kunhan pikalataus on ccs:llä ettei chademolla. Jokaisen abc:n pihassa tuntui olevan useampia pikalatureita tyhjillään. Chademoa ei kauheasti missään näkynyt. Toki itsellä se kahvitauko sisältyy pienen jaloittelun ja hörpin sen kahvin rauhassa, niin menee helposti se 20min ja ruokailu sitten rauhallisesti 30-40min (myöskin jaloittelua hieman).

Toki tuon matkan saisi vedettyä varmaan ilman välilatausta, mutta en itse ainakaan jaksa tuollaista pätkää istua autossa enää tässä iässä.

lorvi

Jäsen
taas osui hybridi eteen aivan käsittämättömällä ajorytmillä
tulee mieleen enska ja hanski historiasta neuvoineen kun viime vuosituhannen energiakriisin aikoihin autoihin ilmestyi alipainemittarit(taloudellisuusmittari) ja ilman kenkiä ukkovarpaalla kaasupoljinta hellästi painaen säästöliekillä ajeltiin

kyllä se vaan 80 rajoituksella alamäessä kun vauhti painuu alle 40 siitä 80 stä koittelee, ei voi mittää
reilu vuosi sitten taviskin huomasi jo asian, on hyvä kun poliisitkin jo huomaavat

Esäätäjä

Vakionaama
Suurin osa yleensäkin sähköautokeskusteluista pyörii toimintamatkan ja säästön polttikseen nähden ympärillä.
Itse sähköautoilijana koen toki että niillä merkitystä, mutta syy ajaa sähkiksellä on nykyään ajomukavuus.

Jos syy siirtyä sähköautoon (hybridiin) on exelin kanssa tehdyt laskelmat, en ihmettele jos samat kuljettajat ajaa kulutusta minimoiden tientukkona.

vmakela

Vakionaama
Juu, itse havainnut asian myös jo aiemmin.
Edelleen pidän tuota lähinnä tyhjien tynnyrien kolinana, koska asiasta ei ole mitään faktaa. Kun ajelee itse sähköautolla rajoitukset +5-8km/h, myös motarilla, niin en allekirjoita väitettä. Lähinnä itse olen Teslojen kanssa niitä jotka ajelee ison osan hki-tre välillä vasenta kaistaa, syystä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia.

Kyllä noita hidastelijoita on nykyään runsaasti myös polttiksilla ajavista. Sanotaan näin, että ohittelen sähköautolla pääasiassa polttiksia. Harvemmin sähköautoja. Toki uutisen ilmiö on tuttu. Tullut joskus ajettua erikoistapauksessa pitkä matka 70 nopeudella että pääsisi varmasti perille.

Oletteko panneet merkille, että monet traktorit ajavat myös alinopeutta?

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Oletteko panneet merkille, että monet traktorit ajavat myös alinopeutta?
Ja monet autot ylinopeutta, jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin tuntuu, että on jaloissa. Kaupungissa tuntuu, että ne polttikset on jaloissa. Sähköauto myös provosoi joitakin ohitukseen vaikka sähköauton nopeus olisi rajoituksen mukainen. Suomalaisen on vaikeaa ajaa toisen perässä, jos joku ajaa edessä nopeusrajoituksen mukaan.

jolla

Jäsen
Edelleen pidän tuota lähinnä tyhjien tynnyrien kolinana, koska asiasta ei ole mitään faktaa. Kun ajelee itse sähköautolla rajoitukset +5-8km/h, myös motarilla, niin en allekirjoita väitettä. Lähinnä itse olen Teslojen kanssa niitä jotka ajelee ison osan hki-tre välillä vasenta kaistaa, syystä.
minulla ilmiö ei ole juurikaan myös motarilla tullut vastaan ja siellähän pääsee ohi
näillä kasikympin teillä joilla on mutkia ja mäkiä homma suoraansanoen vilullaa

Arisoft

Hyperaktiivi
Polttisten heikon kiihtymisen olen huomannut usein sellaisessa tilanteessa, että nelikaisteisen tien liittymisrampilta polttikset tulevat reilua alinopeutta tielle ja alkavat vasta sitten kiihtymään ylinopeuteen kun ovat ensin päätyneet eteen jarruksi.

dbwarrior

Vakionaama
Mikä mahtaa sellaisella jonon kärjessä olevalla EV kuskilla motiivina:
1. Ajan 78 enkä 90 jolloin pääsen ilman välilatauksen kustannetta(esim range on 300km, ja pääsee koko reissun ilman kaupallista välilatausta)
2. Istun extraa mielummin autossani, kuin taukopaikalla kallista kahvia juoden
3. Kun säästelee akkua ei tarvi käydä välilataamassa eikä näin ollen tarvi latailla niitä äppejä :)

Arisoft

Hyperaktiivi
1. Ajan 78 enkä 90 jolloin pääsen ilman välilatauksen kustannetta(esim range on 300km, ja pääsee koko reissun ilman kaupallista välilatausta)

Itse ajan lähes aina tasan 80 enkä yhtään yli. Motiivina lähinnä se, että matkasta tulee kovin kallis jos sattuu osumaan tutkaan ja kärjessä ajavahan sen maksaa. 78 kuulostaa ihan kelvolliselta nopeudelta 80 alueella. Jos ajaisi 83 niin ylinopeutta ajavan olisi hankalampi päästä ohi.

Sellainen ajatus vielä tuli että yleensä se jonon vetäjä ei ole siellä kärjessä vaan se seuraava sen takana, joka ei halua mennä ohi.

vmakela

Vakionaama
Itse ajan lähes aina tasan 80 enkä yhtään yli. Motiivina lähinnä se, että matkasta tulee kovin kallis jos sattuu osumaan tutkaan ja kärjessä ajavahan sen maksaa. 78 kuulostaa ihan kelvolliselta nopeudelta 80 alueella. Jos ajaisi 83 niin ylinopeutta ajavan olisi hankalampi päästä ohi.

Sellainen ajatus vielä tuli että yleensä se jonon vetäjä ei ole siellä kärjessä vaan se seuraava sen takana, joka ei halua mennä ohi.
83 kasikympin alueella ei ole mikään ongelma sille joka haluaa ohi, kunhan se 83 on vakkarilla pidetty nopeus. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että seilataan 78-85 kasikympin alueella. Siinä miettii perässä että työntäiskö välillä vai mitä tekisi. Sitten kun ajelet ohi niin pahimmillaan se ohitettava huomaa että aijoo, mullahan on "vaan" 78 ja nostaa nopeuttaan ja tulee perään roikkumaan kun itse haluaa sen 85-88.

KsK

Aktiivinen jäsen
Naapurin KIA ev6 lähti pajalle - 12V akku sippasi. Miten tämä rutto voi vaivata kaikkia merkkejä ? Luulisi akun elämän olevan näissä aika leppoisaa.
EV6 ja Ioniq 5 on 12v mallia halvinta paskaa mitä saa valitettavasti. Myös jonkin verran ollut ICCU:un liittyviä ongelmia, joita on ohjelmallisesti korjailtu pariin otteeseen, jolloin 12v akku saattaa päästä "kuolemaan".

Se että miksi sähköautoon on laitettu sysipaska 12v akku tehtaalta, kun se ei toimi ilman sitä, onkin ihan validi kysymys (kustannussyistä tietenkin on vastaus), mutta kai se on laskettu, että silti tuottavampaa näin päin toimia.

Tehdastakuu on 2v sille ja jos sen jälkeen menee, niin kaupasta kunnon AGM tai vastaava tilalle niin loppuu ongelmat siihen (toki on edelleen tyhmää, että pitää itse investoida, että saa kunnollista).

Lataukseen liittyen, niin ainakin EV6 ja I5, 12v akkua ladataan seuraavilla ehdoilla:
1) Auton korkeajänniteakku on käytössä ja sen lataus on yli 20% (paikallaan tai ajaessa).
2) Auto on AC/DC latauksessa ja kjakun lataus on yli 20%.
3) V2L moodin tai "camp moden" ollessa käytössä ja kjakun lataus on yli 20%.

Se että miksi tietyissä sähkoautomalleissa on suhteessa enemmän 12v ongelmia oman mutuni mukaan liittynee siihen, että tuo on ohjelmallisesti hallittua sähköautoissa ja rakenteeltaan monimutkaisempi rakenne, kun se on mekaanista ja yksinkertaista polttiksissa perinteisesti. Ohjelmalliseen työhön liittyy tietysti riski virheistä ja looginen rakenne voi olla puutteellinen (esim. yksi ICCU päivityksistä koskee loogisen lisäehdon lisäämistä, koska kyseistä tapahtumaketjua ei ollut katettu ohjelmallisesti, jolloin ICCU ei osannut toimia siinä tilanteessa oikein).

Sähköautot on yleisesti myös uudempia ja niissä on teknologiaa aika laajasti, joten teoreettinen rasitus 12v akulle lienee ainakin keskimäärin isompi kuin polttiskannalla.

KsK

Aktiivinen jäsen
3. Kun säästelee akkua ei tarvi käydä välilataamassa eikä näin ollen tarvi latailla niitä äppejä :)
No jaa, en tiedä onko niillä motiiveilla niin väliä?
Varmaan jotain samaa ja jotain erilaista kuin niillä tuhansilla ja kymmenillä tuhansilla polttiskuskeilla, jotka hidastelee yhtä paljon ja aiheuttaa ruuhkia?

Olen sen 17v. erinäisillä ajoneuvoilla ajanut ja niitä jonoja ja hidastelijoita on aina ollut rasittavuuteen saakka. En itse ainakaan ole huomannut subjektiivisesti, että tämä ilmiö olisi lisääntynyt ja että se konkreettisesti kohdistuisi sähköautoihin.

Veikkaisin enemmänkin, että kun tämä koko aihe on kuuma peruna tässä vaiheessa, niin puolesta ja vastaan ihmiset kokevat vahvoja tunnereaktioita. Jos sattuu olemaan vaikka vähän sähköautoja vastaan, niin joka ikinen hidasteleva sähköautoilija tulee huomattua ja jää muistiin, jotta saa tukea omalle aatemaailmalleen.

Ja sama efekti toistuu siis molemmilla puolilla eli ihan samanlaista kiukuttelua on nähtävissä kovemmilla sähköautofaneillakin, kun keskustelevat polttiksista.

Henkilökohtaisesti olen taas huomannut, että omalla sähkövatkaimella ajamisessa parasta on juuri se, että melkein moottoripyörämäisesti pääsee varsinkin maanteillä ohi tarpeen tullen lyhyessä matkassa ja voi rauhassa ajaa omaa tahtia tukkimatta mitään.

Esäätäjä

Vakionaama
83 kasikympin alueella ei ole mikään ongelma sille joka haluaa ohi, kunhan se 83 on vakkarilla pidetty nopeus. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että seilataan 78-85 kasikympin alueella. Siinä miettii perässä että työntäiskö välillä vai mitä tekisi. Sitten kun ajelet ohi niin pahimmillaan se ohitettava huomaa että aijoo, mullahan on "vaan" 78 ja nostaa nopeuttaan ja tulee perään roikkumaan kun itse haluaa sen 85-88.
Nämä kuskit tarvii vetäjän. Eivät osaa ajaa tasaisesti ja eivät käytä vakkaria, jos ajat ohi, pysyy hienosti takana eikä nopeus enään laske.

tet

Hyperaktiivi
reilu vuosi sitten taviskin huomasi jo asian, on hyvä kun poliisitkin jo huomaavat

Juttuhan oli Norjasta, ja siellä taitaa autokannasta jotain 20-25% olla jo sähkoautoja. Näin ollen siellä lienee jo mahdollista havaita moinen ilmiö, toki sillä reunaehdolla että sähköautoilijat todella ajavat merkittävästi useammin hiljaa kuin polttomoottoriautoilijat. Suomessa sähköautoja on autokannasta noin 3 %, joten täällä tätä ilmiötä on aika mahdotonta havaita. Vaikka sähköautoilijat ajaisivat kymmenen kertaa yleisemmin "alinopeutta" polttiksiin verrattuna, silti 70 % perä edellä vastaan tulevista olisi polttiksia.

mokin

Aktiivinen jäsen
Vaikka itsellä on plugari, niin käytännössä vauhti on +3km/h nopeusrajoituksesta. Eli 80km/h alueella on 86km/h vakkarissa, joka on todellisuudessa 83km/h. Alamäessä vauhti saattaa nousta 85km/h, eli jää pieni turvamarginaali kameroita varten. Tasaisella tuo pitää hyvin, mutta välillä hieman isommassa mäessä karkaa vakkarista enemmän. Emännän autolla sitten taas todellinen nopeus on aika tarkkaan sama kuin nopeusrajoitus, mittarivirhe siinä isompi ja vakkari seilaa 5km/h molempiin suuntiin.

edit. Kameroiden takia ei viitsi ajaa 90km/h vakkarissa, kun todellinen nopeus 87km/h, jolla jo räpsyy ja pahimmassa tapauksessa tulee sakot.

pamppu

Hyperaktiivi
Kyllä ne vaan polttikset on alkaneet ajaa huomattavaa alinopeutta. Eilenkin taas 400km siirtymän tein, niin aika ilmeistä se on. Ja onhan se selvää että kun 20km/h pudotuksella säästää litran per sata ja menettään 15 min aikaa, niin siinä pääsee ihan hyvälle tuntipalkalle, kun säästö on veroton.

Husky

Hyperaktiivi
Juttuhan oli Norjasta, ja siellä taitaa autokannasta jotain 20-25% olla jo sähkoautoja. Näin ollen siellä lienee jo mahdollista havaita moinen ilmiö, toki sillä reunaehdolla että sähköautoilijat todella ajavat merkittävästi useammin hiljaa kuin polttomoottoriautoilijat. Suomessa sähköautoja on autokannasta noin 3 %, joten täällä tätä ilmiötä on aika mahdotonta havaita. Vaikka sähköautoilijat ajaisivat kymmenen kertaa yleisemmin "alinopeutta" polttiksiin verrattuna, silti 70 % perä edellä vastaan tulevista olisi polttiksia.
Niinpä. Tässä ketjussa kun sanotaan, ettei ole juuri havainnut perä edellä vastaantulijoiden olevan sähkiksiä, niin sehän nimenomaan todistaa ettei se todista mitään.
Jos tuossa omalla maantiematkalla 50% jonon vetäjistä on sähkiksiä niin....

Ja ihan hyvä, että tuossa aiemmin mainittuja traktoreita on vielä enempi kuin sähkiksiä, koska tuo ruuantuotanto on aika olennaista. Sitä ei moni tajua kun marketista vain ottaa, mutta jos katsoo kassoja hetken aikaa niin alkaa valjeta paljonko sitä ruualle on tarvetta ja paljonko sitä liukuhihnalta lähtee. Hihhuloinnit on oma lukunsa, mutta tärkeät asiat pitäisi someyhteiskunnassakin tajuta ja osata laittaa tärkeysjärjestykseen

Lurkus

Vakionaama
Puolet jononvetäjistä sähkiksiä? Tuntuu korkealta määrältä.
Itsekin ajan melko isoa tietä joka päivä. Jonoja on tämän 3 vuoden aikana mitä olen ajanut, aina vetänyt polttis. Itse painan tyytyväisesti ohi koska sähköllä se on niin helppoa ja ei säästää ei tarvitse. Ilmainen lataus, ja sen maksaa puutuotteiden ostajat.

Batman

Aktiivinen jäsen
Minä ilmoittaudun vapaaehtoisesti sellaiseksi plug-in hybrid autoilijaksi joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan (vakionopeudensäätimellä suurin sallittu nopeus +3km/h). Konetiellä asetuksena 103km/h vaikka suurin sallittu nopeus 120 km/h. Jos joku haluaa ajaa lujempaa kuin minä niin ohittaa saa vapaasti, vasen kaista on sitä varten. Näillä nopeuksilla pääsen riittävästi kesäkelillä, talvella hiukan vähemmän. Säästöä ajotavallani kertyy sen verran ettei minun tarvitse kytätä mitä erilaisimpia sähkösopimuksia alkamaan puolen vuoden päähän ja harmitella kun joku muu sai sopimuksen sentin halvemmalla. Kahden vuoden kiinteällä mennään ja seuraava tehdään kun edellinen päättyy. Kotiin päästyä auto johdon päähän ja sitten taas baanalle. Kaikenkaikkiaan työmatka sähköautoilu on edullista kun verotuksessa ei erotella auton käyttövoimaa vaan kaikki saa saman kilometri korvauksen. Niin ja eipä minulla mikään kiire mihinkään edes ole, perille ehtii hitaamminkin.

RauskiH

Vakionaama
En voi sanoa että tunnistaisin ilmiötä vaikka on tullut kahtena viime kesä tehtyä kolme norjan reissua joilla jokaisella tuli ajoa yli 2000km ko maassa. Kyllä niitä jonoja sielläkin pääasiassa karavaanarit aiheutti. Täytyy toki tunnustaa että itsekin viimeisellä reissulla aiheutin sähkiksellä pientä ohittelutarvetta. Syynä tässä ei ollut sähkön säästäminen vaan se että mentiin vaunu perässä ja kun olen muutenkin sakoille allerginen niin perse ei kestänyt nostaa nopeutta paljoa yli 80kmh

tet

Hyperaktiivi
Minä ilmoittaudun vapaaehtoisesti sellaiseksi plug-in hybrid autoilijaksi joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan (vakionopeudensäätimellä suurin sallittu nopeus +3km/h). Konetiellä asetuksena 103km/h vaikka suurin sallittu nopeus 120 km/h. Jos joku haluaa ajaa lujempaa kuin minä niin ohittaa saa vapaasti, vasen kaista on sitä varten. Näillä nopeuksilla pääsen riittävästi kesäkelillä, talvella hiukan vähemmän. Säästöä ajotavallani kertyy sen verran ettei minun tarvitse kytätä mitä erilaisimpia sähkösopimuksia alkamaan puolen vuoden päähän ja harmitella kun joku muu sai sopimuksen sentin halvemmalla. Kahden vuoden kiinteällä mennään ja seuraava tehdään kun edellinen päättyy. Kotiin päästyä auto johdon päähän ja sitten taas baanalle. Kaikenkaikkiaan työmatka sähköautoilu on edullista kun verotuksessa ei erotella auton käyttövoimaa vaan kaikki saa saman kilometri korvauksen. Niin ja eipä minulla mikään kiire mihinkään edes ole, perille ehtii hitaamminkin.

Itse ajelen täyssähköllä, ja aina tikkari+5 km/h nopeutta, koska auton vakkarissa asetus on helpoin +/- 5 km/h pykälissä. Todellinen nopeus on sitten 2-3 km/h ylinopeuden puolella aina (mutta pitäisi jäädä vielä poliisin tutkan virhemarginaaliin). Ohi mennään jos ohituspaikka on, ja kyllä sähköautolla sellainen tuntuu löytyvän paljon useammin kuin aiemmilla autoilla.

Omat kokemukset perä edellä vastaantulijoista vastaavat mutu-tuntumalta autokannan sähköautoprosenttia, mutta en minä mitään tilastoa ole kyllä pitänyt. Todella harvoin kuitenkin siihen eteen tulee sähköauto, vaikka noita vastaantulevassa liikenteessä vilahtelee tämän tästä.

Moottoritiellä en ole kokenut tarvetta ajaa muuta kuin sitä 125 km/h mittarinopeutta. Vaikka energiankulutus kasvaakin huimasti 100->120, niin rahassa tuo ei merkitse oikein mitään. Elokuussa koko kuukauden ajojen keskihinta sähkölle oli 1,7 €/100km, eli vastaa kutakuinkin bensa-auton kulutusta 1 l/100km kustannusmielessä. Lataustauot eivät ole itselleni ongelma, jos sähkö loppuu niin sitten ladataan lisää.

KsK

Aktiivinen jäsen
Niinpä. Tässä ketjussa kun sanotaan, ettei ole juuri havainnut perä edellä vastaantulijoiden olevan sähkiksiä, niin sehän nimenomaan todistaa ettei se todista mitään.
Jos tuossa omalla maantiematkalla 50% jonon vetäjistä on sähkiksiä niin....
Eikös tuo sinun 50% havainto yhtä lailla sitten todista sen että se ei todista mitään. Vai kuinka?

Anyway ei kai kukaan oikeasti väitä täällä, että ei sähkärit ollenkaan ole niitä jonon vetäjiä. Se oleellinen kysymys lienee, että onko niitä jonoja nyt enemmän sen takia, että nimenomaan sähköautoilijat ovat kategorisesti hidastelijoita (tai heistä suurempi % on niitä kuin vastaavasti polttiskuskeissa).

Itse en tällaista havaintoa ole tehnyt, mutta sehän ei nimenomaan todista mitään muuta kuin, että näin sattuu olemaan minun tilanteessa, kun olen havaintoja muistanut tai ollut tuulella tehdä.

Ja kuten mainitsin aikasemmin, niin nämä subjektiiviset havainnot tahtoo tasan tarkkaan mennä sen mukaan, mikä on oma mieltymys. Jos ei erityisesti perusta tavalla tai toisella sähköilystä, niin yhtäkkiä 50% jonoista on sähkiskuskien vika ja jos vaikka niistä tykkää, niin mitään muuta ei tehdä kuin ohitellaan niitä hidastelevia polttiskuskeja. Kukaan meistä ei oikeasti pidä tarkkaa tilastoa näistä asioista ja tee sitä kirjausta toistettavalla tavalla, jotta siitä olisi edes jotain hyötyä.

Ellei oikeasti jostain saa suurta määrää dataa asiasta ja sitä analysoitaisiin hyväksytyillä tieteellisillä menetelmillä, pysytään vahvasti "Essolla kuultu" jutuissa. Vaikka jokaikinen jäsen tällä foorumilla olisi yksimielisesti tehnyt saman havainnon, niin se ei siltikään vielä olisi edes Suomen tasolla lähelläkään tilastollisesti merkittävää havaintoa, jolla voitaisiin jokin faktuaalinen yleistys tehdä. Se, että tuohonkaan ei läheskään päästä vaan havainnot muuttuu käyttäjästä toiseen, on jo omiaan osoittamaan, että ne omat havainnot on yhtä tyhjän kanssa, jos yritetään jotain sen laajempaa päätellä kuin tyyliin: "Meidän kotikadunpätkällä olen tehnyt tällaisen huomion jatkuvan seuraamisen myötä".

Tietysti yleistä pärinää voidaan harrastaa ja ei siinä mitään, jos se on tavoite.

EDIT: Niin ja tietysti vielä sekin havainto, että vielä pitäisi pystyä kaikenlisäksi erittelemään, että niistä sähkärikuskeista, jotka ajaisivat kategorisesti hiljaa tai olisivat "tukkeena", niin mikä osa ovat tämän ajotyylin ottaneet omakseen vaihtaessaan sähköautoon ja mikä osa olivat ihan samanlaisia sillä polttomoottorilla. Jos halutaan siis selvittää, että aiheuttaako nimenomaan sähkärin hankkiminen ihmisissä tätä hidastelua.

Toki voisi olla totta, että monet "hidastelijat" ovat muutenkin säästöajajia ja ovat siksi siirtyneet sähköautoiluun pienempien kulujen perässä <- huom: tämäkin täysin todistamatonta mutuilua myöskin.

Viimeksi muokattu:

Sukke

Aktiivinen jäsen
Oman havainnon mukaan vähän kaikilla laskeneet ajonopeudet. Kesällä ajeltiin sähköautolla aika maltillisia nopeuksia pidempiä siirtymiä etenkin, jos ei ollut ketään perässä.

Jos perään tuli porukkaa, nostettiin nopeutta, kunnes tuli muille kunnon ohituspaikkoja.

Kaikki ei vaan millään halunnut ohi ja tulin siihen tulokseen, että voidaan hyvin ajella vähän hiljempaa jonon keulilla. Ja ohitusmahdollisuudet siis oikeasti hyvät eli ei vastaantulijoita ja luokkaa "kilometri" parhaimmillaan näkyvyyttä. Jos noissa paikoissa ei tulla hiljempaa ajavan ohi, on kaikki tyytyväisiä. Useat jättivät vielä reippaan turvavälin eli ei mitään perässä roikkumista.

Esäätäjä

Vakionaama
Kun autoja on enemmän liikenteessä samaan aikaan tule jono vaikka varsinaista hidastelua ei tapahtuisikaan, jono vaan ei ole niin tiivis kun alinopeutta ajavan takana.
Jos etummainen ajaa tasaisesti rajoituksen mukaan tai hieman yli, voi nopeus olla liki kaikkien jonossa olevien mukaan ok, ja ohitustarvettakaan ei juuri ole. Silloin on ihan sama millä käyttövoimalla kuljetaan tai minkä merkkinen edessä kulkee.

Husky

Hyperaktiivi
En voi sanoa että tunnistaisin ilmiötä vaikka on tullut kahtena viime kesä tehtyä kolme norjan reissua joilla jokaisella tuli ajoa yli 2000km ko maassa. Kyllä niitä jonoja sielläkin pääasiassa karavaanarit aiheutti. Täytyy toki tunnustaa että itsekin viimeisellä reissulla aiheutin sähkiksellä pientä ohittelutarvetta. Syynä tässä ei ollut sähkön säästäminen vaan se että mentiin vaunu perässä ja kun olen muutenkin sakoille allerginen niin perse ei kestänyt nostaa nopeutta paljoa yli 80kmh
Norjaa ei lasketa havaintojen tekemiseen.
Sinne kun menee suomalainen, joka tottunut turvallisiin teihin, niin ajaa aina hitaampaa kuin paikalliset raivopäät. En kuudentenakaan Norjanmatkailun vuosikymmenenä tajua, että jos vuorenrinteessä on 15% alamäessä 100m suoraa ennen seuraavaa 170 asteen käännöstä, niin pitää kiihdyttää ko suoralla sataseen. Ja sitten täyshätäjarrutus, jotta ei putoa rotkoon. Ja taas sama kiihdytys 30-100km/h seuraavalla 100m suoralla.
Kyllä tuolla jokainen järkevä vetää letkaa oli sähkis tai polttis. Ite olen mopollakin vetänyt, kun kakara oli ritsillä. Varmaan muutenkin olisin.

PS Ja vaikka aina vetää letkaa tuolla, niin äärirapsakat sakotkin onnistuivat viimeksi antamaan. Oli pakko T-risteyksestä kiihdyttää, kun raivopää jo pölähti puskuriin ja siitä vähän ylitse vahingossa pariksi sekunniksi, niin siinäkös oli tutkalady! Ja seuraavana päivänä kun tulin paikkakunnan ainoan huoltsikan naistenvessasta ulos, niin sama oli oven takana ja katsoi halveksuvasti (nolotti kyllä ns vähäsen).

VesA

In Memoriam
Se että miksi sähköautoon on laitettu sysipaska 12v akku tehtaalta, kun se ei toimi ilman sitä, onkin ihan validi kysymys (kustannussyistä tietenkin on vastaus), mutta kai se on laskettu, että silti tuottavampaa näin päin toimia.
Olen ollut firmassa jossa koodattiin workaroundi paskalle komponentille koska niitä sai halvalla. Eise ihan onnistunut. Ehkäpä korealaiset ovat yrittäneet jotain samaa, mutta kikka ei ainakaan Suomessa ihan toiminut.

KsK

Aktiivinen jäsen
Olen ollut firmassa jossa koodattiin workaroundi paskalle komponentille koska niitä sai halvalla. Eise ihan onnistunut. Ehkäpä korealaiset ovat yrittäneet jotain samaa, mutta kikka ei ainakaan Suomessa ihan toiminut.
Hyvinkin mahdollista, koodarina itsekin näitä on tullut nähtyä kaikennäköistä ratkaisua.

Osittain varmasti myös se, että ongelmat korostuu yllättäen kovemmissa pakkasissa ja maissa, jossa niitä esiintyy, niin ei välttämättä:
A) Ole kovin kriittinen osa markkinoita heidän näkökulmasta
B) Onkohan Korealaisilla tuo pohjoisessa testaamisen kulttuuri aivan samalla tasolla, tiedä näitä

RauskiH

Vakionaama
Norjaa ei lasketa havaintojen tekemiseen.
Sinne kun menee suomalainen, joka tottunut turvallisiin teihin, niin ajaa aina hitaampaa kuin paikalliset raivopäät. En kuudentenakaan Norjanmatkailun vuosikymmenenä tajua, että jos vuorenrinteessä on 15% alamäessä 100m suoraa ennen seuraavaa 170 asteen käännöstä, niin pitää kiihdyttää ko suoralla sataseen. Ja sitten täyshätäjarrutus, jotta ei putoa rotkoon. Ja taas sama kiihdytys 30-100km/h seuraavalla 100m suoralla.
Kyllä tuolla jokainen järkevä vetää letkaa oli sähkis tai polttis. Ite olen mopollakin vetänyt, kun kakara oli ritsillä. Varmaan muutenkin olisin.

PS Ja vaikka aina vetää letkaa tuolla, niin äärirapsakat sakotkin onnistuivat viimeksi antamaan. Oli pakko T-risteyksestä kiihdyttää, kun raivopää jo pölähti puskuriin ja siitä vähän ylitse vahingossa pariksi sekunniksi, niin siinäkös oli tutkalady! Ja seuraavana päivänä kun tulin paikkakunnan ainoan huoltsikan naistenvessasta ulos, niin sama oli oven takana ja katsoi halveksuvasti (nolotti kyllä ns vähäsen).
Otin norjan esimerkiksi kun artikkelin havainnot perustuvat sinne. Norjalaiset kyllä osaavat kiihdyttää ja jarruttaa sekä mennä mutkat aivan eri lailla kuin suomessa mutta eihän niillä teillä mihinkään ehtisi meikäläisellä ajotyylillä. Mielestäni jokaisen suomalaisen olisi hyvä asua Norjassa kuukauden verran ja ajaa päivittäin Narvikista Lofoottien päähän ja takaisin. Siinä oppisi katsomaan peilistä missä oikea takarengas kulkee ja ettei jokaisen vastaantulijan kohdalla tarvitse jarrua painaa.

Tänään oli taas hyvä esimerkki jonossa ajamisesta. Etummainen auto ajoi 100kmh alueella suorilla 95 ja mutkissa 70-75 ja vauhti myös tippui tuohon aina kun tuli autoja vastaan vaikka oli suora tie. Kukaan ei mennyt edes ohi ja meidän rouva ohitteli letkan sähkiksellä kuomukärry perässä. Mainittakoon vielä että kaikki ohitettavat autot olivat polttiksia. Mene ja tiedä että oliko kyse polttoaineen säästöstä tai vai lieko matkavauhti tyydytti kaikkia käsittämättömästä vauhdin humpaamisesta huolimatta.

Niin kuin moni tässäkin ketjussa on tuonut esille että sähkiksen kiva ominaisuus on kiihtyvyys kun ei tarvitse olla kuin hetken verran ohitettavan rinnalla. Myöskään tuollaista koppikärryä ei juurikaan huomaa muusta kuin peileistä ja sinisestä valosta mittaritaulussa...

vmakela

Vakionaama
Tänään Etelä-Pohjanmaalta Helsinkiin. Huomenna takaisin. Katsonpa nyt tarkemmin mitä voimalinja tulee ohitettua, niin on edes itselläkin jotain tuoretta tuntumaa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Omalla koti-työ-kotimatkalla tottunut siihen, että se on yleensä Toyota joka sitä letkaa vetää tai tulee yksittäin perä edellä vastaan. Useimmiten hybridi, joskus polttis.

Taitaa tuo "ominaisuus" tulla ennemmin kuskin ajotyylistä, eikä siitä moottorista. Ja tietynlaiset kuskit sitten varmaan valitsee tietynlaisia automerkkejä menopelikseen. Tämän teoria vielä testausvaiheessa.

tet

Hyperaktiivi
Osittain varmasti myös se, että ongelmat korostuu yllättäen kovemmissa pakkasissa ja maissa, jossa niitä esiintyy, niin ei välttämättä:
A) Ole kovin kriittinen osa markkinoita heidän näkökulmasta
B) Onkohan Korealaisilla tuo pohjoisessa testaamisen kulttuuri aivan samalla tasolla, tiedä näitä

Kia kaiketi opettelee ja oppii. Eikös Niron 12v akku ainakin ole kasvanut, aiemmin 45 Ah ja nykyään 60 Ah? Autovalmistajan talvikokemuksella varmasti on merkitystä, onhan esim. Volvolla ollut jo ekassa täyssähkömallissa 70 Ah AGM-akku, ja lataus sen verran fiksulla ohjelmalla ettei helpolla tyhjene.

• Tykkää
Reactions: KsK

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Taitaa tuo "ominaisuus" tulla ennemmin kuskin ajotyylistä, eikä siitä moottorista. Ja tietynlaiset kuskit sitten varmaan valitsee tietynlaisia automerkkejä menopelikseen. Tämän teoria vielä testausvaiheessa.
Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla? Sähköautoissa tarkemmat nopeusmittarit?

Omassa autossa virhe aiemmalla kesärenkaalla oli 0 km/h ja nykyisellä +3 km/h, kummatkin renkaat saman kokoisia Michelinin renkaita.
Primacy 4 näyttää nyt tuon +3 km/h ja aiempi Energy Saver 0 km/h.

Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla?
Usein 80 alueella pitää hidastaa 70 omaan mittariin jonka virhe +-0 rengastuksesta johtuen. Ylämäissä joskus alle 70 kuten myös risteyksissä ja "pahoissa" mutkissa.

Mutulla voisi arvata, että kyseessä myös vähän varttuneemmat kuskit.

tet

Hyperaktiivi
Mikähän osuus on mittarivirheillä tässä asiassa? Onko joillain merkeillä isompi virhe kuin toisilla? Sähköautoissa tarkemmat nopeusmittarit?

Eikös se aika tunnettu seikka ole, että ainakin Toyotan mittarivirhe on keskimääräistä suurempi, ilmeisesti monasti aikalailla sallitun 10% rajoilla. Volvossa se on 2-3 km/h riipumatta ajonopeudesta, eli sama virhe taajamassa ja motarilla.

Moni auto nykyään tietää tarkemman nopeuden, ja käyttää sitä esim. ajotietokoneen keskinopeuden laskennassa. Mittarille vietäessä siihen lisätään muutama km/h sen varmistamiseksi, ettei varmasti näytä liian vähän.

Esäätäjä

Vakionaama

Omassa autossa virhe aiemmalla kesärenkaalla oli 0 km/h ja nykyisellä +3 km/h, kummatkin renkaat saman kokoisia Michelinin renkaita.
Primacy 4 näyttää nyt tuon +3 km/h ja aiempi Energy Saver 0 km/h.

Ja onhan uudella ja kuluneella renkaallakin eroa, sitä tottuu pitämään vaikka vakkarilla joku + x kmh, mutta sekin täytyisi aina välillä päivittää.
Ns energy save renkaat voi olla hieman kevyemmät ja siten pintaakin uutena vähemmän, eli kuluvat loppuun aiemmin. Olisko kehämitastakin vähän pois. Ainakin rikkoutuvat kuulemma herkästi terävästä kivimurskeesta.

Back
Ylös Bottom