Keskustelua sähköautoista

lorvi

Jäsen
Kai nyt etronissakin akun lämmitys on mutta ei vain ole esilämmitysmahdollisuutta. Eihän sitä pakkasilla muuten pystyisi lataamaan ollenkaan.
Ehkä tässä olisi "tuhannen taalan" paikka lisätarvike valmistajalle.
Vipukytkin imukupilla keskikonsoliin ja parin metrin kaapeli kytkentä ohjeineen ja ryöstäjät kaupanpäälle.
Premium sarja sisältäisi valmiin johtosarjan ja auton sävyyn sopivanvärisen keinukytkimen merkkivalolla.
Hifisteille käyttäjäprofiilin mukaan ohjelmoitava laite.
Eiköhän ne valmistajatkin heräisi "keksimään" sen huippumalleihin vakiovarusteeksi.

Kyseessä tietysti sähköauton akun esilämmityksen on/off kytkentä aivoilla käsiä käyttäen.

jmaja

Hyperaktiivi
Kai nyt etronissakin akun lämmitys on mutta ei vain ole esilämmitysmahdollisuutta. Eihän sitä pakkasilla muuten pystyisi lataamaan ollenkaan.
Etronista en tiedä, mutta onhan sitä sähköautoja, joissa ei ole minkäänlaista akun lämmitystä tai jäähdytystä. Saa niitäkin ladattua pakkasilla, hitaammin vain.

Ton1A

Vakionaama
En ole polttiksien kanssa softapäivitysten maksullisuuteen törmännyt. Takavuosina oli japsi kakkosautona ja joskus kysyin huollossa, niin sanoivat että softa tehdään valmiiksi ennen myyntiä eikä ole päivityksiä. Hallituksen suosimissa sakemanneissa en muista huoltolistauksessa mainitun päivityksistä.
Tuollaiselle väitteelle (softan valmiudesta) nauravat naurismaan aidatkin. Tietty jos mitään ominaisuuksia ei ole, niin kovin paljoa päivitettävääkään ei ole.

Tulee ihan mieleen mun ex-Ampera, johon ei saanut edes navigoinnin karttadatan päivityksiä. Tuki sille olisi ollut, mutta eivät viitsineet tehdä päivityksiä.

Teslassakin on tehty melkoinen muutos käyttöliittymään, vuosimallissa 2014 on alunperin näyttänyt tältä. Jos kyseessä oli perinnevalmistaja, niin näyttäisi edelleenkin.

1756058069231.png

-Teme-

Vakionaama
VAG pitkään lupaili esilämmitystä vanhempiin malleihin softapäivityksenä, mutta sittemmin ilmoittaneet ettei tule saataville

Esäätäjä

Vakionaama
Tarkoitinkin teslaa kun siitä kirjoitit.
Eli se lämmitys mitä kutsutaan esilämmitykseksi lähtee pikalaturilla heti nostamaan lämpöjä ylös, näin ainakin 3 ja Y malleissa.
Se toinen lämmitys mikä käytännössä kaikissa on mielestäni akun jäätymisen esto lämmitys.

RauskiH

Vakionaama
Tarkoitinkin teslaa kun siitä kirjoitit.
Eli se lämmitys mitä kutsutaan esilämmitykseksi lähtee pikalaturilla heti nostamaan lämpöjä ylös, näin ainakin 3 ja Y malleissa.
Se toinen lämmitys mikä käytännössä kaikissa on mielestäni akun jäätymisen esto lämmitys.
Näin toimi äksässäkin. Ei tullu mieleenkään ettei toisen merkkinen auto älyäisi kytkeä lämmitystä päälle ladattaessa jos akku ei alhaisen lämpötilan takia saa otettua laturista täyttä tehoa. Onko näinkin tyhmiä toteutuksia oikeasti olemassa?

Ton1A

Vakionaama
Tesla siis esilämmittää akkua pikalatausta varten niin, että kun pikalaturi asetetaan navigointikohteeksi, auto aloittaa itse sopivaksi katsomassaan kohdassa esilämmityksen. Sillä ei ole väliä ajaako lopulta just sille laturille joka asetettiin kohteeksi. Itse pikalatauksen aikana lämmitetään myös jos se on tarpeen.

MItään varsinaista 'lämmitä akkua nyt' toimintoa ei ole, poislukien Ludicrous/Plaid esilämmitys maksimisuorituskykyä varten. Myöskin ns. S3XY-buttons mahdollistaa esilämmityksen nappia painamalla.

Ton1A

Vakionaama
Joo, mutta mikään ei käske ajamaan just navigointikohteeseen. Riittää kun on sen verran lähistöllä että lämmitys aktivoituu.

Esäätäjä

Vakionaama
Joo, mutta mikään ei käske ajamaan just navigointikohteeseen. Riittää kun on sen verran lähistöllä että lämmitys aktivoituu.
Kahden navigaattorin tekniikalla, auto navigoi akun lämmitystä varten valitulle laturille ja puhelimen navigaattori opastaa sille halutulle laturille.

Sivullisen mielestä voi näyttää hölmöläisen touhulta mutta niin se vaan pitää tehdä kun joku muu haluaa päättää puolestasi missä lataat.

Husky

Hyperaktiivi
Mielenkiintoista jos pitää navilla lähestyä latausta.
No, todettiin tuossa jo että tuo esilämmitys voi tapahtua latauspaikassakin vasta, mutta kaiketi vie vähän sitten aikaa.
Mutta entä jos lähestyt tyhjillä akuilla ja aletaankin lämmittää ja jää matka kesken sen takia, no eiköhän automatiikka tajua tuon ajoissa.

Mutta tämä kiinnostaa kanssa:
. Ei tullu mieleenkään ettei toisen merkkinen auto älyäisi kytkeä lämmitystä päälle ladattaessa jos akku ei alhaisen lämpötilan takia saa otettua laturista täyttä tehoa. Onko näinkin tyhmiä toteutuksia oikeasti olemassa?

Antero80

Vakionaama
Volvossa pitäisi laittaa latauspaikka navigaattoriin 45 minuuttia ennen sinne saapumista, silloin olisi optimi lämmössä.
Aika harvoin ainakaan itse niin paljoa etukäteen alkaa latauspaikkaa etsimään.

Lurkus

Vakionaama
Mielenkiintoista jos pitää navilla lähestyä latausta.
No, todettiin tuossa jo että tuo esilämmitys voi tapahtua latauspaikassakin vasta, mutta kaiketi vie vähän sitten aikaa.
Mutta entä jos lähestyt tyhjillä akuilla ja aletaankin lämmittää ja jää matka kesken sen takia, no eiköhän automatiikka tajua tuon ajoissa.

Mutta tämä kiinnostaa kanssa:
Osassa akkua lämmitetään että sillä pääsisi pidemmälle.

Husky

Hyperaktiivi
^Johan nyt on markkinat. Olisi luullut että varmana vastuksilla kuumennus vähentää rangea.

Tarkentava kysymys: esilämmitys siis tarkoittaa ajonaikaista esilämmitystä ennen tiedossa olevaa pikalatausta (ei tarvita kotilatauksessa) ja jotkin automerkit sen verta outoja, että navigaattorista päättelevät tarpeen eikä kuski voi klikata päälle, mutta moni merkki antaa itse klikata?

Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
50km kahta puolen, autosta riippuen
Tasan 50 km 10kwh sähköllä meni tänään sekalaista taajama-ja maantieajoa.Tuo 10kwh on lataushäviöt mukana ja samoin akkuun palautunut sähkömäärä regenoinnissa .Eli 100km maksoi 2 euroa kotilatauksella halpaa on ja niin pitääkin.

pamppu

Hyperaktiivi
ja jotkin automerkit sen verta outoja, että navigaattorista päättelevät tarpeen eikä kuski voi klikata päälle, mutta moni merkki antaa itse klikata?
Taitaa olla harvemmassa ne, joista voi vaan klikata päälle. Suurempi osa taitaa toimia vain navigoinnilla. Onhan se typerän oloista touhua toisaalta tutulla reitillä navigoida, mutta toisaalta on se jotenkin mukavaakin kun on sitten täsmällinen tieto kertoa takapenkille, että milloin on hampparitauko. Itekin jo tottunut. Samalla sitten googgeli reitin tietäessään ymmärtää varoittaa ruuhkista, onnettomuuksista, tutkista ja ties mistä. Että ihan hyväkin.

Talvella on kyllä pakko tuota käyttää, muuten latausnopeudet on kehnommat. Ainakin ne vanhemmat volkkarit ja muutamat muut on sitten siinä kohtaa aina onnettomia.
Volkki kyllä otti opikseen palautteesta ja niiden uusien mallien tiedot on sitten parasta mitä markkinoilla on tuon osalta.

Viimeksi muokattu:

Antero80

Vakionaama
Tarkentava kysymys: esilämmitys siis tarkoittaa ajonaikaista esilämmitystä ennen tiedossa olevaa pikalatausta (ei tarvita kotilatauksessa) ja jotkin automerkit sen verta outoja, että navigaattorista päättelevät tarpeen eikä kuski voi klikata päälle, mutta moni merkki antaa itse klikata?
Minulle rouva on antanut ymmärtää että kun auton esilämmityksen laittaa päälle esim. mobiili app:sta niin se lämmittää sekä sisätilat & akun, tämä siis ennen ajoon lähtöä.
Saisi sen varmaan myös sieltä auton ohjauspaneelistakin päälle.

Pitää kysellä saako sitä päälle manuaalisesti ajaessa.

Ton1A

Vakionaama
Siis kyllä esim. Teslalla pystyy jo ennen lähtöä esilämmittämään akkua jos haluaa. Tavoitelämpötila vaan on paljon vähemmän kuin mitä pikalaturille navigoitaessa, näillä keleillä ei taida vielä tehdä yhtään mitään.

dbwarrior

Vakionaama
Olen tutkinut tuota ipacen ratkaisua jossa siis on akulle mahdollista tuottaa laturilla 6kw teholla lämmitystä PTC vastuksella akustoa kiertävään nesteeseen, mutta ei ajon aikana.
Jos itse järkkäisi akuston kierto pumpulle pwm ohjauksen ajon aikana ja ohjaisi yhden venttiilin toisen asentoon saisi akuston piirin ottamaan energiaa auton kabiini piiristä.
Voi olla että pakkasella ei enään sitten kabiinissa saunottaisi :)

Lurkus

Vakionaama
^Johan nyt on markkinat. Olisi luullut että varmana vastuksilla kuumennus vähentää rangea.

Ymmärtääkseni sekäettä. Huomasin kovalla pakkasella kun akkua oli jotain 12% niin lämmitti akkua jotta sieltä irtoaisi viiimeisetkin voimat.

Esäätäjä

Vakionaama
Olen tutkinut tuota ipacen ratkaisua jossa siis on akulle mahdollista tuottaa laturilla 6kw teholla lämmitystä PTC vastuksella akustoa kiertävään nesteeseen, mutta ei ajon aikana.
Jos itse järkkäisi akuston kierto pumpulle pwm ohjauksen ajon aikana ja ohjaisi yhden venttiilin toisen asentoon saisi akuston piirin ottamaan energiaa auton kabiini piiristä.
Voi olla että pakkasella ei enään sitten kabiinissa saunottaisi :)
Tätä samaa olen mielessäni pyöritellyt Stellantis-pakuun, siinä sisätilan lämmitys nesteellä kennon kautta kun polttiksesta väsätty. En ole varma lämpiääkö akku vastuskaapelilla vai nestekiertolla, jäähdytys kumminkin kai nesteen kautta.

Minä

Jäsen
Tavallaan tuntuisi kätevältä tuo esilämmitysnappi. Toisaalta luotan enemmän siihen, että auto tietää paremmin kuinka kauan ja paljonko akkua pitää lämmittää. Se on kovilla pakkasilla yllättävän pitkä aika.

Kotona jos johdon päässä esilämmittää, niin ei se kyllä taida riittää juuri mihinkään pikalatausta ajatellen. Ainakaan enää parin kolmen tunnin ajon jälkeen. Alkumatka mennee pienemmällä kuiutuksella.

jmaja

Hyperaktiivi
Huomasin kovalla pakkasella kun akkua oli jotain 12% niin lämmitti akkua jotta sieltä irtoaisi viiimeisetkin voimat.
Miten tuon huomasit? Itse olen huomannut, että MG4:n LFP-akku lämpeää omia aikojaan pakkasella akun ollessa lähes tyhjä. Eli ilmeisesti hyötysuhde heikkenee. Ei siis käytä vastuksia.

jmaja

Hyperaktiivi
Taitaa olla harvemmassa ne, joista voi vaan klikata päälle
MG4:ssä voi napista laittaa päälle. Standardissa ei muuta vaihtoehtoa olekaan.

Toisaalta luotan enemmän siihen, että auto tietää paremmin kuinka kauan ja paljonko akkua pitää lämmittää. Se on kovilla pakkasilla yllättävän pitkä aika
Joo kyllä se on helposti tunti. MG4 lämmittää LFP-akun +15 C lämpötilaan, kun laittaa päälle. Tuntuu lämpenevän n. 15 C puolessa tunnissa eli -15 C vaatii 1 h ja -30 C 1,5 h saada täysin lämpimäksi. Tosin lämpeää lämmittämättäkin pakkasilla ja erityisesti akun tyhjentyessä. Nollan paikkeilla ei ole ollut tarvetta/hyötyä esilämmitää lainkaan, jos saa ajettua akun 10% paikkeille.

RauskiH

Vakionaama
Käväsin tänään tesla mx umpikärry perässä kesäpaikassa, mennessä tyhjä ja palatessa halkoja varmaankin n. 5pm3. Kulutus ihan messevä 355kwh/km kun ottaa huomioon että nopeus oli 80km/h. Ei tuo induktiomoottoreilla oleva mx mikään säästöpossu ole kun sama reissu pääosin satasen rajoituksilla vie nupillakin n. 220kwh/km. 80 ei ole kesäkeleillä tullut tuota väliä ilman kärryä ajettua mutta veikkaisin kulutuksen olevan n. 180kwh/km eli tuo kärry lähes tuplaa kulutuksen

Minä

Jäsen
Ei riitä tunti lämmitystä Teslalla. Taitaa mennä jopa yli 2 h ja akku lämpiää 40-50 asteeseen kaiketi. Se lämmittää sitä akkua jopa helteellä, että saa huipputehot irti latauksesta. Toki silloin pärjää hyvin ilman lämmitystäkin.

Husky

Hyperaktiivi
Oliko siis niin että esilämmitystä ei tarvita jos lataa kotona että koskee vain pikalatauksia?
Tuo luki jossain viestissä mutta alkoi epäilyttää että ottaako sitten pienempääkään virtaa vastaan

Antero80

Vakionaama
Oliko siis niin että esilämmitystä ei tarvita jos lataa kotona että koskee vain pikalatauksia?
Tuo luki jossain viestissä mutta alkoi epäilyttää että ottaako sitten pienempääkään virtaa vastaan
Ei tarvitse esilämmitää kun liruttaa 11kW teholla kotona.
Kaippa se saavutettava hyöty olisi niin vähäinen noilla alhaisilla tehoilla.

Yritin Googletella jos saisi lämmittämään kun laittaa navigaattoriin kodin, kun talvella yleensä ladataan heti ajoon jälkeen eikä yöllä.
Mutta ei onnistu..Eikä ole kuulemma mitään nappia mistä sen saisi manuaalisesti päälle.

RauskiH

Vakionaama

Riippuu auton bms miten käyttäytyvät. Esim. Tesla ei ala oikein millekään jos akku on pakkasen puolella eli latauksen alussa lämmittää ensin akkua ja vasta sen jälkeen alkaa menemään akkuun tehoa.

Edit: tämä siis akun lämmitystä eikä niinkään esilämmitystä sen varsinaisessa merkityksessä

Lurkus

Vakionaama
Miten tuon huomasit? Itse olen huomannut, että MG4:n LFP-akku lämpeää omia aikojaan pakkasella akun ollessa lähes tyhjä. Eli ilmeisesti hyötysuhde heikkenee. Ei siis käytä vastuksia.
Kertoo näytöllä että akkua lämmitetään ja näyttää siihen käytetyn tehon.

dbwarrior

Vakionaama
Ipacessa huomaa selvästi tuon sisäisen vastuksen nousuun kun mennään pienille SOC lukemilla.
Tuo yhdistettynä kohtuu kovaan kulutukseen nostaa maantie nopeuksissa akunlämpöä jo ihan kivasti.
Sitten jos lataus stopin saa ajoitettu niin että taulussa on joku Soc 10% niin ei paljoa kesäkelistä poikkea.

Jos tulisi talvi DC latausta enemmänkin laittaisin vähintään viimasuojan talveksi akkuun. Pysyisi kennojen lämmöt siinä ennen lähtöä esilämmitetyssä lämmössä koko reissun, kun pakkasvajoviima ei jäähdyttäisi rakenteiden kautta niin tehokkaasti.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
No esimerkiksi tää mun autoni ei lataa akkua ollenkaan millään teholla, jos akun sisäinen lämpötila on alle noin 0°C. Latauksen alussa akunlämmitin (max. 3 kW teholla) aktivoituu ja lataus alkaa sitten kun akku on riittävän lämmin ottamaan latausta vastaan. Parin plus-asteen puolella menee jo kilowatteja sisään. Kovalla pakkasella voi mennä puolikin tuntia ennenkuin lataus alkaa.

Pikalataus on sitten toinen juttu, tälle kelpaa täysi teho vasta kun akun sisäinen lämpötila on noin +35°C. Uudemmat Teslat tykkäävät vieläkin lämpimämmästä. +20°C on sellainen lämpötila jonka yläpuolella täysi regen-teho on käytössä (60 kW), samaten tuossa kohtaa maksimi pikalatausteho on samaiset 60 kW.

Esäätäjä

Vakionaama
No esimerkiksi tää mun autoni ei lataa akkua ollenkaan millään teholla, jos akun sisäinen lämpötila on alle noin 0°C. Latauksen alussa akunlämmitin (max. 3 kW teholla) aktivoituu ja lataus alkaa sitten kun akku on riittävän lämmin ottamaan latausta vastaan. Parin plus-asteen puolella menee jo kilowatteja sisään. Kovalla pakkasella voi mennä puolikin tuntia ennenkuin lataus alkaa.

Pikalataus on sitten toinen juttu, tälle kelpaa täysi teho vasta kun akun sisäinen lämpötila on noin +35°C. Uudemmat Teslat tykkäävät vieläkin lämpimämmästä. +20°C on sellainen lämpötila jonka yläpuolella täysi regen-teho on käytössä (60 kW), samaten tuossa kohtaa maksimi pikalatausteho on samaiset 60 kW.
Tässä käy ilmi juuri se että sähköautojen lataus on paljolti valmistajan määrittelemää, eli tämä esimerkki taisi olla Teslan Model S ja niinkuin aiemmin mainittiin mallit Y ja 3 tarvii 40-50 asteen lämmöt ennenkuin Teslan Supercharger antaa sen 250kW lataustehon hetkeksi.

Mutta sitten muilla merkeillä on omat rajansa ja vaatimuksensa. Jollakin autolla 20 asteinen akku on jo riittävän lämmin, ja iloitaan kun laturi antaa vajaat 100kW.

Lisäksi latauskäyrä voi olla hyvinkin erilainen, tuossa on isompi aikuisen e-Jumpyn latausta jossa ilmoitetaan max 100kW pikalataus. Esim Teslalla ei olisi puhettakaan ladata 88% kohdalla 72kW teholla vaan ollaan (mutu) 35-40 kW lukemissa.

Liitteet

• 1000011116.jpg
    1000011116.jpg
    76,3 KB · Katsottu: 26
Back
Ylös Bottom