Keskustelua sähköautoista

ProKennex

Tulokas
Pojan autosta (Peugeot e-20:cool: just katsottiin, että siinä on se monella hajonnut Mahlen valmistama AC-laturi. Voi kun olisi se V-Max. Tuon osan goodwill on nyt vissiin nostettu neljään vuoteen.
Mun Peugeot e Partneriin vaihdettiin takuuna tuo sisäinen laturi, autolla oli ajettu silloin noin 15000km.
Hajonnut laturi oli Mahle ja tilalle tuli V-Max, laturi tuli noin viikossa valmistajalta ja Automeca niminen korjaamo Seinäjoella hoiti homman loistavasti alusta loppuun.
Latureissa on tosiaan neljän vuoden takuu ja hajonneet laturit on olleet juurikin tuota Mahle merkkiä.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Toyota Hiace ansaitsee oman ketjunsa, joten tein sellaisen ja siirsin keskustelun täältä sinne

 

ProKennex

Tulokas
Mitä en ole tajunnut kun uutta 2023 vuosimallista e-berlingoa myydään alle 25000€. Uuden 2025 vuosimallin hinnat alkaen 40000€. Aika iso ero pelkästä ylivuotisuudesta. Lähteekö akkutakuu juoksemaan ostohetkestä vai vuodesta -23.
2025 on tullut uusi korimalli markkinoille, tuo kalliimpi on varmaankin uudempaa korimallia.
Uudemmassa korimallissa on vähän pidempi range, kulutus vähän pienempi kuin vanhemmassa korimallissa.
Akkutakuu sekä normitakuu lähtee rekisteröintipäivästä liikkeelle.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mitä en ole tajunnut kun uutta 2023 vuosimallista e-berlingoa myydään alle 25000€. Uuden 2025 vuosimallin hinnat alkaen 40000€. Aika iso ero pelkästä ylivuotisuudesta. Lähteekö akkutakuu juoksemaan ostohetkestä vai vuodesta -23.
Takuu taitaa mennä puolen vuoden päästä umpeen, ellei jatkotakuuta.

Eiköhän siinä myyjäliikkeellä ala olla mitta täysi sen myymättömänä seisottamiseen ja yritetty myydä kyllä. Hintaa vaan niin alas että lähtee liikkeelle.

Tuossa vielä se usein hajonnut Mahlen laturi ja vaikka sille nyt olisi myönnetty takuuta 4 vuoteen, tuossa kun se posahtaa 2-3 vuoden päästä niin tulee kalliiksi.
 

Tifo

Vakionaama
Mitä en ole tajunnut kun uutta 2023 vuosimallista e-berlingoa myydään alle 25000€. Uuden 2025 vuosimallin hinnat alkaen 40000€. Aika iso ero pelkästä ylivuotisuudesta. Lähteekö akkutakuu juoksemaan ostohetkestä vai vuodesta -23.
Kävin katsomassa autoa, ollut ilmeisesti myymälässä esittelyautona, josta rinta-jouppi ostanut sen. Autolla ei ole ajettu mutta takuut alkaneet juoksemaan 3/23. Mielenkiintoisia kuvioita, miksi alkuperäinen liike ei ole myynyt sitä
 

Tifo

Vakionaama
Paremminkin miksi kukaan ei ole ostanut sitä, hinta ollut väärä?
Jos tuo olisi ollut pakettiautona niin tuon kokoiselle olisi saanut 2000€ hankintatuen, ja yritys vielä alv vähennyksen.
Tuonkin auton hinta on ollut uutena 40000€ mutta ilmeisesti kaikki eivät olleet menneet kaupaksi aikanaan. Ei polttomoottoriautoissa ole ollut tuollaista hintavaihtelua.
 

Jule

Vakionaama
Ei polttomoottoriautoissa ole ollut tuollaista hintavaihtelua.
Kyllä noita on polttiksissakin näkynyt, erityisesti jos auto on mielletty uutena liian kalliiksi.

Tuo oli niitä viimeisiä sähköautobuumin luomassa kysyntäpiikissä överihinnoiteltuja autoja, mutta tuossa kohtaa se pahin kiima oli jo ohi.
 

Tifo

Vakionaama
Tuossa vielä se usein hajonnut Mahlen laturi ja vaikka sille nyt olisi myönnetty takuuta 4 vuoteen, tuossa kun se posahtaa 2-3 vuoden päästä niin tulee kalliiksi
Piti käydä katsomassa mikä toi laturi on. Nähtävästi DC lataus toimii vaikka toi AC laturi olisi rikki. Käytettyjä purkkeja on myynnissä 500-1000 €. Mitä mahtaa uusi maksaa?
Mitäköhän tuommoisessa sähköautossa pystyy itse korjailemaan takuun jälkeen. Kaveri on ainakin vaihtanut käytetyn akun teslaan.
Screenshot_20250920-110254~2.png
 

Jule

Vakionaama
Piti käydä katsomassa mikä toi laturi on. Nähtävästi DC lataus toimii vaikka toi AC laturi olisi rikki. Käytettyjä purkkeja on myynnissä 500-1000 €. Mitä mahtaa uusi maksaa?
Mitäköhän tuommoisessa sähköautossa pystyy itse korjailemaan takuun jälkeen. Kaveri on ainakin vaihtanut käytetyn akun teslaan.
katso liitettä 108706
Kysehän on siitä miten valmistaja on lukinnut osat ohjelmallisesti. Tokin jokin käsitys pitää hommasta olla ettei tapa itseään, mutta itse osan vaihtaminen ei ole mitään avaruustekniikkaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Piti käydä katsomassa mikä toi laturi on. Nähtävästi DC lataus toimii vaikka toi AC laturi olisi rikki. Käytettyjä purkkeja on myynnissä 500-1000 €. Mitä mahtaa uusi maksaa?
Mitäköhän tuommoisessa sähköautossa pystyy itse korjailemaan takuun jälkeen. Kaveri on ainakin vaihtanut käytetyn akun teslaan.
katso liitettä 108706
On ollut aika tähtitiellisiä summia mitä vaihdettuna "oikeasti" maksaisi. Niistä oli sitten vastaantuloa ja nyt tullut 4 vuoden takuu. Mikäs tuon itse vaihtaessa kun on vielä kaikista päällimmäisenä kun konepellin avaa. Jotain päivitystä työ e-Jumpyyn ajettiin mutta siihen tuli uusi ja käsittääkseni eri merkkinen.
Sähkikseen pystyy vaihtamaan osia kun muihinkin autoihin, mutta korkeajännitetöissä tietysti omat juttunsa että menee oikein.

Vanhempien teslojen akku on käytännössä plug&play, muutamalla pultilla kiinni, sähköliitokset, nestejäähdytyksen liitokset yms lähtee irti samalla. Taisi olla sulkeutuvat nuo nesteliitoksetkin ettei tule pihalle.
Muissa onkin monimutkaisempia.

Itse suoritin sähköajoneuvon sähköturvallisuuskortin ihan vastuukysymyksiä ajatellen, kun Outlanderin akun kanssa touhuttiin ja teslaan lämmityslaitteen ptc-vadtuksen vaihdoin. Jos siis olisi jotain sattunut...
 

Husky

Hyperaktiivi
Sähkikseen pystyy vaihtamaan osia kun muihinkin autoihin, mutta korkeajännitetöissä tietysti omat juttunsa että menee oikein.
Tuota joskus kommentoinkin, että tavis tee-se-itse joutuu muuttumaan sähkömieheksi. Nuo jokaisen ymmärtämät 12V jutut on vähän eri asia.

En nyt tarkoita että on ylitsepääsemätön ongelma, vaan ihan näkökantana. Elämäntapamuutos tulee tilaamatta faksilla? No, on tuo kyllä käytännön ongelmakin jollakin tasolla kun hammasrattaat ja männät ei ole tappavia, jos sohlaa jotakin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuota joskus kommentoinkin, että tavis tee-se-itse joutuu muuttumaan sähkömieheksi. Nuo jokaisen ymmärtämät 12V jutut on vähän eri asia.
Sanoisin että noissa auton 12v systeemeissä on niin suuria virtoja että paikkoja sulaminen ja autopalon riski on todellinen jos jää vaikka huono liitos tai käytetään liian ohutta johtoa tjms.
12v jännitteeseen voi toki koskea mutta sopivasti metallinen ranneketju tai rannekello on polttanut aika pysyväisen tatuoinnin aikanaan joillekin.

Eihän sähkötöitä yleensä jännitteellisenä tehdä eli oikeaoppinen korkeajännitteen katkaisu on välttämätöntä sähköauton kanssa pelatessa. Ja ne niitä ohjeita ei käyttöohjeista löydy vaan huoltomanuaaleista. Muutenhan nuo kaikki liitokset on turvallisilla liittimillä tehty.
 

pAy

Vakionaama
Eihän sähkötöitä yleensä jännitteellisenä tehdä eli oikeaoppinen korkeajännitteen katkaisu on välttämätöntä sähköauton kanssa pelatessa. Ja ne niitä ohjeita ei käyttöohjeista löydy vaan huoltomanuaaleista. Muutenhan nuo kaikki liitokset on turvallisilla liittimillä tehty.

Onneksi moneen merkkiin huoltomanuaalit on netistä ostetttavissa, en tiedä onko kaikkiin?
 

Ton1A

Vakionaama
Ja sitten on Tesla, ks. service.tesla.com. Kaikki huolto-ohjeet vapaasti saatavilla, kuten myös varaosaluettelo hintoineen, epc.tesla.com

Pojalla on e-208, just viikonloppuna katsottiin että siinä on Mahlen laturi. Olisivat vaan pysyneet mäntävalmistajana...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Pojalla on e-208, just viikonloppuna katsottiin että siinä on Mahlen laturi. Olisivat vaan pysyneet mäntävalmistajana...
Siitä on youtubessa jonkun noihin perehtyneen video, siinä ihmetellään kuinka Siitä on saatu niin monimutkainen tehtyä. Olivat yrittäneet paikallistaa vikaa korjatakseen noita mutta nostivat kädet pystyyn. Suunnittelija saanut palkkionsa komponenttimäärän perusteella...
 

-Teme-

Vakionaama
Miten paljon autojen akut ottaa kipeää kun niitä lataa viikottain tai ainakin joka 2.viikko 100% ? Tämä siis ihan ajorangen vuoksi?
Itsellä tuo kulkine ollut nyt 3 viikkoa ja 2500km sen aikana tullut mittariin.
Jokaisena viikkona pitänyt kerran vetää 100% kun edessä ollut reissu mikä kotoa-kotiin vie n.90% kapasta, eli ilman kaupallista latausta onnistui

Käytössä siis auto jossa ei ole LFP kemian kennoja
 

Espejot

Hyperaktiivi
Miten paljon autojen akut ottaa kipeää kun niitä lataa viikottain tai ainakin joka 2.viikko 100% ? Tämä siis ihan ajorangen vuoksi?
Itsellä tuo kulkine ollut nyt 3 viikkoa ja 2500km sen aikana tullut mittariin.
Jokaisena viikkona pitänyt kerran vetää 100% kun edessä ollut reissu mikä kotoa-kotiin vie n.90% kapasta, eli ilman kaupallista latausta onnistui

Käytössä siis auto jossa ei ole LFP kemian kennoja
Missä autossa on LFP kemiaa? LFP kennot taitaa kestää lataussyklejä enemmän mutta ei kai 100% lataus vaihingoita mitään akkuja mutta täydessä latigissa pitäminen nopettaa happanemista? Kuuntelen mielenkiinolla "asiantuntijoita" ja epäilen samaan aikaan.
 

tet

Hyperaktiivi
Missä autossa on LFP kemiaa? LFP kennot taitaa kestää lataussyklejä enemmän mutta ei kai 100% lataus vaihingoita mitään akkuja mutta täydessä latigissa pitäminen nopettaa happanemista?

Oikeassa olet. Sivureaktioita tapahtuu sitä enemmän, mitä täydempi akku on. Ei se lataus täyteen itsessään mitään haittaa, vaan juuri säilytys täytenä. Toinen sivureaktioita kiihdyttävä tekijä on lämpötila, mitä kuumemmassa säilytät sitä nopeammin vanhenee. Meillä Suomessa litiumakut ikääntynevät jo lähtökohtaisesti keskimääräistä hitaammin ilmastosta johtuen. Ikää voi sitten vielä pidentää välttämällä täytenä säilyttämistä.
 

-Teme-

Vakionaama
Missä autossa on LFP kemiaa? LFP kennot taitaa kestää lataussyklejä enemmän mutta ei kai 100% lataus vaihingoita mitään akkuja mutta täydessä latigissa pitäminen nopettaa happanemista? Kuuntelen mielenkiinolla "asiantuntijoita" ja epäilen samaan aikaan.
Kaikki BYDit, Tesla model 3 ja y (ei LR) 2021/2023 alkaen, voortin mustangi, sekä lisäksi sitikassa, opelixissa jne
Lisää tässä listassa
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itsellä tuo kulkine ollut nyt 3 viikkoa ja 2500km sen aikana tullut mittariin.
Tuolla ajomäärällä lienee varsin pieni vaikutus tuolla 100% latauksella. Siis syklejä tulee siihen tahtiin, että niistä se akku lopulta hyytyy eikä aikahyytymistä lisäävästä latauksesta 100% silloin tällöin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Miten paljon autojen akut ottaa kipeää kun niitä lataa viikottain tai ainakin joka 2.viikko 100% ? Tämä siis ihan ajorangen vuoksi?
Itsellä tuo kulkine ollut nyt 3 viikkoa ja 2500km sen aikana tullut mittariin.
Jokaisena viikkona pitänyt kerran vetää 100% kun edessä ollut reissu mikä kotoa-kotiin vie n.90% kapasta, eli ilman kaupallista latausta onnistui

Käytössä siis auto jossa ei ole LFP kemian kennoja
Kyllä se 100% on tarkoitettu käytettäväksi, muuten se olisi rajattu jo valmiiksi niin että kestää. Säilytys 100% varauksessa on toinen asia.
Itse lataan aina 100% jos matkaa tiedossa enemmän.

Noissa Stellantis autoissa (Peugeot, Citroën, Opel) ei ainakaan aiemmin ollut mitään asetusta edes asettaa latausrajaa vaan aina 100%, näissä se ilmeisesti asetettu alemmas kun esim. Tesla jossa suositellaan 80%, uusimmissa kai on 90% palautunut?
 

-Teme-

Vakionaama
Audissa on oletuksena 80% lataustaso. Kun sen manuaalisesti muuttaa 100% suoja-asetus palauttaa 80% latauksen jälkeen.
Tuon suoja-asetuksen saa kytkettyä pois päältä myös.
Valmistaja myös rajannut oletuksena ylä- ja alapäästä kapaa suojatakseen akkua.
IMG_5878.jpeg
Tälleen tuli ajettua tänään kotiin just ennen kuin negatiiviset ttuntihinnat energiassa alkoivat
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
En ole juttua lukenut, mutta tubesta katsonut. Mielenkiintoinen uusi tieto tällä saralla oli korealaisten ilmoittama akun SOH-arvo, joka kuvastaakin akun kuntoa verrattuna sen hetkiseen kuntoon vastaavilla kilometreillä ajettuun, ei absoluuttista arvoa vs uusi, kuten muilla autoilla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Olihan jutun Kia EV6:lla ajettu kolmessa vuodessa 180t-km eli ehkä joo joku normaalissa ajossa oleva auto olisi varmempi vaihtoehto
 

kaihakki

Vakionaama
Jos olettaisi, että ko. tyyppi on ajanut korvattavaa työajoa vaikkapa 120.000 kilsaa tuona aikana, niin siitähän on kuitattu luokkaa 60.000 euroa kilsakorvauksia. 4000 euron kunnostus ei paljoa tuossa keisissä paina.
 

huugo

Vakionaama
En ole juttua lukenut, mutta tubesta katsonut. Mielenkiintoinen uusi tieto tällä saralla oli korealaisten ilmoittama akun SOH-arvo, joka kuvastaakin akun kuntoa verrattuna sen hetkiseen kuntoon vastaavilla kilometreillä ajettuun, ei absoluuttista arvoa vs uusi, kuten muilla autoilla.
Kommenteissa asiasta keskustelua. Faktoja ei soh-laskennasta ole vaan "luotettavalta taholta kuultu"

Ja totta että korealaisten soh-laskenta on erikoinen. Mutta mitä ja miten siinnä lasketaan on avoinna. Lopputulos voi olla tuo videossa kuvattu...
 

jarkko_h

Vakionaama
Jos olettaisi, että ko. tyyppi on ajanut korvattavaa työajoa vaikkapa 120.000 kilsaa tuona aikana, niin siitähän on kuitattu luokkaa 60.000 euroa kilsakorvauksia. 4000 euron kunnostus ei paljoa tuossa keisissä paina.

60 000 eurosta pitää poistaa arvonalentumiset, huollot, sähkökulut, rengaskulut ja korkokulut. Noiden jälkeen turha 4000 euron kulu ei tunnu mukavalta.

Yllättävän uutena ja vähän ajettuna on kyllä akku porsinut.
 

-Teme-

Vakionaama
Oma ajatus sähkiksistä että pitää vaihtaa pois ennen kuin akkutakuu menee umpeen
Omassa se on 8vuotta / 160.000km vai pitääkö ilmaista SI yksiköissä eli 252288000sekuntia tai 1,6*105m
Nyt 1v9kk ja 26tkm eli vaihto viimeistään n.3,5vuoden kuluttua kun mittarissa n.145tkm - 150tkm
samat SI yksiköissä ikä noin 260323200 sekuntia ja ajettu noin 2,6*104m ja vaihto noin 1324512000 sekunnin kuluttua eli ajettu suunnilleen 1,5*105m
 

dbwarrior

Vakionaama
En ole juttua lukenut, mutta tubesta katsonut. Mielenkiintoinen uusi tieto tällä saralla oli korealaisten ilmoittama akun SOH-arvo, joka kuvastaakin akun kuntoa verrattuna sen hetkiseen kuntoon vastaavilla kilometreillä ajettuun, ei absoluuttista arvoa vs uusi, kuten muilla autoilla.
Miten mahtaa käytännössä mennä Korealaisen akkutakuun triggaaminen ?
Onko sidottu klassiseen 70% rajaan...
Jos on niin miten laskenta voisi toimia muuten kuin vertaamalla uuden kapaan :)
 
Back
Ylös Bottom