Keskustelua sähköautoista

Espejot

Hyperaktiivi
Oma ajatus sähkiksistä että pitää vaihtaa pois ennen kuin akkutakuu menee umpeen
Omassa se on 8vuotta / 160.000km vai pitääkö ilmaista SI yksiköissä eli 252288000sekuntia tai 1,6*105m
Nyt 1v9kk ja 26tkm eli vaihto viimeistään n.3,5vuoden kuluttua kun mittarissa n.145tkm - 150tkm
samat SI yksiköissä ikä noin 260323200 sekuntia ja ajettu noin 2,6*104m ja vaihto noin 1324512000 sekunnin kuluttua eli ajettu suunnilleen 1,5*105m
Niin, uuden ja vanhan takuuttoman EV hintaero on sen verran suuri että riski voi hyvinkin kannattaa. Noi arvonalenemat on varsin suuria, mitä nyt yhtä 100 t-km ajettua mersua laskin niin vähintään 8kEUR per vuosi alussa. Mutta 180 t-km parissa vuodessa on sen verran paljon että on pakko näkyä hinnassa. Mutta, kysymys on että onko noissa kennoissa alunperin vikaa vai voiko A luokan kenno hajota jos sitä rasittaa "sääntöjen" rajoissa. Eli kumassa on ollut EV6 kohdalla vika, kenossa vai suojapiirin ohjelmassa? Ehkä noi GTI:t, viiteensekuntii kiihtyvät on "ei niin turvallisia" akkun suhteen. Näkeekö autoista kuinka paljon niitä on teholaturilla ladattu?
 
Viimeksi muokattu:

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Veikkaan, että 80-100% väli pikalaturilla on akulle erityistä myrkkyä, pikalataus pienemmillä prosenteilla ei niinkään.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Miksi olisi? Latausnopeushan hyytyy pikalaturilla tuolla välillä samaan kuin AC:llä.
Latauskäyrästä katsottuna tässäkin puheena ollut Kia EV6 lataa vielä 85% kohdalla 120kW teholla josta kyllä lähtee laskemaan aika nopeasti. Kova latausteho on.

EV6 facelift mallissa on muuten paljon maltillisemmat lataustehot loppupäässä, onkohan siellä tehtaallakin huomattu jotain?
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Latauskäyrästä katsottuna tässäkin puheena ollut Kia EV6 lataa vielä 85% kohdalla 120kW teholla josta kyllä lähtee laskemaan aika nopeasti. Kova latausteho on.

EV6 facelift mallissa on muuten paljon maltillisemmat lataustehot loppupäässä, onkohan siellä tehtaallakin huomattu jotain?
Kia käyttää LG:n akkumoduleita, eli samoja jotka hajoilevat myös vanhemmissa MEB-pohjaisissa (esim. VW, Skoda, Audi) takavedoissa, sekä kaikissa nelivedoissa. Uudemmissa (2022 vuoden lopusta alkaen) takavedoissa sitten kestävämmät CATL:n kennot. Mistään muustahan tuota ei oikein näe (MEB:ien osalta) 2022 mallien osalta varmaksi kuin latauskäyrästä, joka CATL:n tapauksessa ei nouse niin korkealle, mutta vastaavasti laakeampi.
 

Jule

Vakionaama
Miten paljon autojen akut ottaa kipeää kun niitä lataa viikottain tai ainakin joka 2.viikko 100% ? Tämä siis ihan ajorangen vuoksi?
Itsellä tuo kulkine ollut nyt 3 viikkoa ja 2500km sen aikana tullut mittariin.
Jokaisena viikkona pitänyt kerran vetää 100% kun edessä ollut reissu mikä kotoa-kotiin vie n.90% kapasta, eli ilman kaupallista latausta onnistui

Käytössä siis auto jossa ei ole LFP kemian kennoja

Tuota akun kulumista voi ihan itsekin laskea.

NMC kennon elinikä ilman erityistä huolenpitoa on 1000 sykliä.. Eli siis aina 100-0% isolla virralla ja täyteen pikalaturilla, lähinnä siis josssin sähkötyökaluissa toteutuva käytyömalli, käytännössä siis autoissa voidaan pitää 2000 syklin elinikää odotettuna.

Jos auto kuluttaa 20kwh/100km, ja akun kapasiteetti on 50kwh, saadaan yhdellä syklillä 250km ajoa, saadaan 2000 syklillä puoli miljoonaa kilometriä akusta.

NMC Akun alttius hajoamiseen ei varsinaisesti muutu, lataa sen 80% tai 100%, mutta LFP akku tulisi ladata säännöllisesti 100%, koska niiden balansointi voidaan tehdä vain 100% varauksella, eli esim joka 10. lataus olisi syytä tehdä täyteen.
 

Tifo

Vakionaama
Nettiauton hakutoiminnoista koitin löytää v2l tai v2g ominaisuutta mutta ei löytynyt. Vieläkö nämä ovat harvinaisia sähköautoissa?
Screenshot_20250922-105800~2.png
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Onhan niitä, mutta harva automyyjä täyttää kaikkia auton tietoja. Pätee oikeastaan mihin tahansa netti-ilmoitteluun, oli kyseessä sitten vaikka vene tai asuntoauto tms. Lisäksi automyyjät harvoin tietävät edes kaikkia auton ominaisuuksia.

V2L taitaa olla jopa melko yleinen mm. korealaisiassa ja VAG-konsernin autoissa taitaa lähes kaikissa olla V2G-valmius 10 000kWh limiitillä. Laturit vaan puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Jos auto kuluttaa 20kwh/100km, ja akun kapasiteetti on 50kwh, saadaan yhdellä syklillä 250km ajoa, saadaan 2000 syklillä puoli miljoonaa kilometriä akusta.

NMC Akun alttius hajoamiseen ei varsinaisesti muutu, lataa sen 80% tai 100%, mutta LFP akku tulisi ladata säännöllisesti 100%, koska niiden balansointi voidaan tehdä vain 100% varauksella, eli esim joka 10. lataus olisi syytä tehdä täyteen.
Joo pitkällehän noilla pääsee. Miten sitten kestää aikaa? Mulla on ollut tyypillisesti autot 200-250 tkm ajettuja 20-vuotiaana, joten en ole lainkaan huolissani akkujen syklikestosta, varsinkaan oman autoni LFP-akun.

Onko sitten LFP-akkujen kennot tosiaan niin epätasalaatuisia, että balansointia oikeasti tarvitaan noin usein? Veneissä on tutuilla ollut kohta 10 v 12 V LFP-akkuja, joissa ei ole minkäänlaista balansointia.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Latauskäyrästä katsottuna tässäkin puheena ollut Kia EV6 lataa vielä 85% kohdalla 120kW teholla josta kyllä lähtee laskemaan aika nopeasti. Kova latausteho on.
Tuossa on tietysti monta optimoitavaa asiaa latausnopeuden, kapasiteetin ja akun keston suhteen. Eli mitä oikeasti tarkoittaa 85% ja mille teholle auto latauksen rajoittaa missäkin olosuhteissa.

Kommentoimani kirjoitus ja kommenttini ei ollut mitenkään Kia EV6:lle vaan yleisemmin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Oma ajatus sähkiksistä että pitää vaihtaa pois ennen kuin akkutakuu menee umpeen

Itsellä taas ajatus on että akkutakuun aikana pitää ajaa niin paljon että auto on säästänyt hintansa.

Itsellä on nyt 2019 ostettu Kona, jolla on ajettu yli 260 Mm. Takuun aikana akku vaihdetut kerran, ei sen vuoksi että siinä oli se vaihto kampanja vaan myös sen vuoksi, että siihen tuoli vuotovirtavika. Tällä hetkellä kaikki mitä tuo kestää ajoa on pelkkää säästöä.
 

tet

Hyperaktiivi
NMC Akun alttius hajoamiseen ei varsinaisesti muutu, lataa sen 80% tai 100%, mutta LFP akku tulisi ladata säännöllisesti 100%, koska niiden balansointi voidaan tehdä vain 100% varauksella, eli esim joka 10. lataus olisi syytä tehdä täyteen.

Tätä balansoinnin rajoitusta vain 100% varauksella tapahtuvaksi en ihan ymmärrä. Mikä estää balansoimasta alemmalle jännitetasolle?

Onko sitten LFP-akkujen kennot tosiaan niin epätasalaatuisia, että balansointia oikeasti tarvitaan noin usein? Veneissä on tutuilla ollut kohta 10 v 12 V LFP-akkuja, joissa ei ole minkäänlaista balansointia.

LFP:llä tiheä täyteen lataamisen tarve tulee kai ennemmin SOC-arvon kalibroinnin tarpeesta, kuin varsinaisesti balansointitarpeesta. NMC:llä BMS osaa korjata coulombilaskennan pieleen vaeltavaa SOC-arvoa jännitteen perusteella, LFP:llä korjaus on mahdoton koska jännitekäyrässä on pitkä "tasanko". Siksi NMC:n SOC-arvo pysyy paremmin kohdallaan toistuvissa vajaissa sykleissä, LFP:llä se vaeltaa metsään helpommin.

Vaikka molemmissa epäbalanssi tarkoittaa piiloon jäävää kapasiteettivajausta, on LFP:llä lisäksi ongelmana tuo, että SOC-arvo pitää arvata pelkästään sisään ja ulos virtaavan energiamäärän perusteella, kun NMC:llä voidaan myös vajaan akun SOC mitata jollain tarkkuudella.
 

haraldh

Vakionaama
Tätä balansoinnin rajoitusta vain 100% varauksella tapahtuvaksi en ihan ymmärrä. Mikä estää balansoimasta alemmalle jännitetasolle?
No se että jännitetasot varaustilan ollessa 10-90% välissä on niin suora tasainen viiva että siitä ei voi päätellä oikein kennojen varaustasosta mitään eikä näin voida kohdistaa lisälatausta tai -purkua oikeaan kennoon. Kun tuo käyrä kääntyy villisti ylöspäin n. 3,45 V jälkeen niin on helpompi päätellä että kumpi kenno on täyttymässä ja kumpi tarvitsee lisää latausta. Nykyään suositaan melkein vain ylätason balansointia, joskus sitä tehtiin alapäässäkin mutta se ilmeisesti johtaa nopeasti epätasapainoon.

Aika harvoin tosiaan tarvitaan balansointia. Mun BMS veneessä ei näe ollenkaan alle 0,4 A virtoja, joten se on nopeasti aika väärässä SOC-arvon osalta. Tähän auttaa lataaminen täyteen niin tiedetään ainakin missä ollaan melko tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Minä lataan varsin harvoin auton LFP-akkua täyteen, koska kotona ei ole latausmahdollisuutta ja duunissa on vain 1-vaihe 16 A ja sinne kuluu ajomatkoihin 10-15 kWh sekä teen 50% etätöitä. En ole huomannut ongelmaa SOC-laskennan epätarkkuuksissa. Ehkä se osaa päätellä riittävästi jännitteestäkin tai sitten vain virtaintegrointi on varsin tarkkaa.

SOH-arvo tuntuu usein paranevan, kun saan ladattua 100%. Tosin kyse on vain muutamasta prosentin kymmenyksestä. SOH on mennyt edes takas 92-94% alueella koko sen ajan kun mulla on ollut OBD-palikka eli kohta vuoden kohta 2 v ikäisessä autossa. Tiedä sitten oliko uutenakaan 100%.
 

tet

Hyperaktiivi
No se että jännitetasot varaustilan ollessa 10-90% välissä on niin suora tasainen viiva että siitä ei voi päätellä oikein kennojen varaustasosta mitään eikä näin voida kohdistaa lisälatausta tai -purkua oikeaan kennoon.

No niinpä tosiaan. Jotenkin itsellä oli sellainen harha-ajatus (tai ajettelemattomuus), että jännitekäyrän tasanne ei haittaisi balansointia, vaan ainoastaan tuota SOC:in tarkkuutta. Mutta täytyyhän se kennokohtainen SOC todella olla tiedossa, jotta balansointi osaa valita oikeat kennot ohitettaviksi. :tonttu:
 

Husky

Hyperaktiivi
Oma ajatus sähkiksistä että pitää vaihtaa pois ennen kuin akkutakuu menee umpeen
Omassa se on 8vuotta / 160.000km vai pitääkö ilmaista SI yksiköissä eli 252288000sekuntia tai 1,6*105m
Nyt 1v9kk ja 26tkm eli vaihto viimeistään n.3,5vuoden kuluttua kun mittarissa n.145tkm - 150tkm
samat SI yksiköissä ikä noin 260323200 sekuntia ja ajettu noin 2,6*104m ja vaihto noin 1324512000 sekunnin kuluttua eli ajettu suunnilleen 1,5*105m
No mukava että tässä ketjussa sentäs joku ajattelee samoin, eli autollasi justiinsa tuo 8v/160kkm.

Ja suureksi ilokseni huomasin TM:n kahdelta eri toimittajalta faktamaisesti sanottuna, että akkutakuun kohdalla auton arvo tipahtaa (varmaankin jahka alkaa tavis tulla kuvioon alkuspecialistien perässä vasta ja maalaisjärki tulee kuvioon mukaan)
 

bungle

Vakionaama
akkutakuun kohdalla auton arvo tipahtaa (varmaankin jahka alkaa tavis tulla kuvioon alkuspecialistien perässä vasta ja maalaisjärki tulee kuvioon mukaan)
Vai tippuuko jo reilusti ennen? Uutena ei järkeä ostaa, kun hinnat tippuu kuin kivi. 2 - 3 vuotias ja sitten ajelee 2 vuotta ja myy? Jää vielä seuraavalle 3-4 vuotta akkutakuuta, joka on tosin kyllä jo erittäin riskiostos, sillä myydessä ei saa mitään? Eli kaikki haluaa 2-3 vuotiaita sähkäreitä, mikä pitää niiden hinnat sitten korkeina. Mites tämä mahtaa mennä käsi kädessä suomalaisen noin 14 vuotiaan auton keski-iän kanssa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Totta. Odotan mielenkiinnolla miten käy suomalaisen auton keski-iälle sähköautojen alkaessa yleistyä. Moni tavis ei uskalla koskea metalliseen ovenkahvaan jos autolla ikää tuollaiset 30v mikä rääsyläisvaltiossa vielä on hyvä ikä käyttöautolle
 

jmaja

Hyperaktiivi
En kyllä oikein ymmärrä tuota akkutakuupähkäilyä. Tai siis ymmärrän juuri niin kuin @bungle eli, jos akkutakuu on kynnyskysymys arvo alkaa laskea jo kauan ennen takuun loppua. Voi siis kannattaakin pitää reilusti yli akkutakuun tai ostaa jo takuun menettänyt.

Riippuu tietysti millainen jälkimarkkina akkukorjauksiin/vaihtoihin syntyy. Nykyisillä luokkaa 5 tonnin korjaushinnoilla perussähkis on takuun loputtua aika arvoton, jos akku hajoaa. Tai ainakin itse uskon vaikkapa tuon mun MG4:n arvon olevan luokkaa 5 tonnia sitten kun akkutakuu loppuu 7-vuotiaana.

Tietysti voi olla eri juttu, jos joku ajaa kilometrirajan umpeen reilusti ennen 7 vuotta.

Mutta eipä tuo poikkea polttiksista, joissa koneen laukeaminen on katastrofaalista noissa alle 10 k€ autoissa.
 

HelaKammo

Vakionaama
Osa ajaa Kuubalaisittain omin käsin korjatuilla, sekä korjattavilla. Osa ostaa uutta, kun se 10 vuotias on arvometalleina arvokkaampi, kun kaupan vaihtohinta. Kyllä nuo akut kiertomateriaaliksi kelpaa, lyijykin kelpaa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Osa ajaa Kuubalaisittain omin käsin korjatuilla, sekä korjattavilla. Osa ostaa uutta, kun se 10 vuotias on arvometalleina arvokkaampi, kun kaupan vaihtohinta. Kyllä nuo akut kiertomateriaaliksi kelpaa, lyijykin kelpaa.
Niin, tuo kierrätys!

En tarkoita aloittaa mitään ydinsotaa tässä, mutta kun on kerran tullut älykkyyden pilkkaa ja muuta kuraa, kun olen ihmetellyt viherautossa akkujen kierrätyksen olemattomuutta, niin koen ns oikeudekseni sanoa:
TM:ssä otsikko "sähköautojen akkujen kierrätys on vaikeaa ja kallista"

Lyijyakkujen lyijyä voikin kierrättää helposti, mutta se ei koske moninaisia sähköauton akkuja.

PS. Tuo olikin yksi juttu missä luki akkutakuusta: "akun kallis hinta on hillinnyt autoilijoiden intoa vaihtaa käyttövoimaa". Että ei ole yksittäisen A.Ankan pohdintaa takuuasiat
 

jmaja

Hyperaktiivi
Osa ostaa uutta, kun se 10 vuotias on arvometalleina arvokkaampi, kun kaupan vaihtohinta. Kyllä nuo akut kiertomateriaaliksi kelpaa, lyijykin kelpaa.
LFP-akut alkaa olla niin halpoja, etten odota akkujen tai akkumateriaalien kierrätyksestä paljoa saatavan. 10-vuotias auto maksanee kuitenkin vielä 5-10 tonnia tyypillisesti, jotkut reilusti enemmänkin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ai täällä suoraan vai?
Kyllä, rankemman kautta, kai pidettiin pahemmanlaatuisena rienauksena. En nyt sano etteikö olisi pieni provo saattanut aloituksessani vahingossa olla tulkittavissa mukana, muttei nyt pitäisi mennä hlökohtaisuuksiin silti, jossei toinenkaan mene
 

-Teme-

Vakionaama
Vai tippuuko jo reilusti ennen? Uutena ei järkeä ostaa, kun hinnat tippuu kuin kivi. 2 - 3 vuotias ja sitten ajelee 2 vuotta ja myy? Jää vielä seuraavalle 3-4 vuotta akkutakuuta, joka on tosin kyllä jo erittäin riskiostos, sillä myydessä ei saa mitään? Eli kaikki haluaa 2-3 vuotiaita sähkäreitä, mikä pitää niiden hinnat sitten korkeina. Mites tämä mahtaa mennä käsi kädessä suomalaisen noin 14 vuotiaan auton keski-iän kanssa.
Laskin että omasta autosta on lähtenyt hintaa n.35% siitä mitä se on uutena ja mitä itse siitä maksoin. Aika kova pudotus n.20kk aikana kun uuden hinta lähenee 60.000€ varusteiden kanssa
 

Jule

Vakionaama
Totta. Odotan mielenkiinnolla miten käy suomalaisen auton keski-iälle sähköautojen alkaessa yleistyä. Moni tavis ei uskalla koskea metalliseen ovenkahvaan jos autolla ikää tuollaiset 30v mikä rääsyläisvaltiossa vielä on hyvä ikä käyttöautolle
Kyllä ne sähköautotkin arkipäiväistyvät niin ettei niitä pahemmin mietitä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Laskin että omasta autosta on lähtenyt hintaa n.35% siitä mitä se on uutena ja mitä itse siitä maksoin. Aika kova pudotus n.20kk aikana kun uuden hinta lähenee 60.000€ varusteiden kanssa
Mullakin on ollut sähköauto n. 20 kk ja sen arvo lienee pudonnut lähes 40%, vaikka maksoikin vain 30 k€. Eikös se ole aivan normaali pudotus myös polttikselle?
 

jmaja

Hyperaktiivi
No ei hitossa ole.
70-80k€ polttiksesta 15k€ tuossa ajassa.
Varsin poikkeuksellinen tapaus. Itse en tuollaisia rahoja autoihin laita, mutta yleisesti kalliimmat autot tippuvat vielä halvempia enemmänkin prosentuaalisesti.

Vertaatko tuossa nyt maksamaasi kokonaishintaa kaikkine varusteineen siihen mitä autosta saisi myymällä vai jotain muuta? Mikä auto?

Sen sijaan olen ostanut useita 4-vuotiaita uutena 35-40 k€ maksaneita autoja 11-16 k€. Toki ne ovat olleet niitä huonoiten arvonsa pitäneitä eli minulle loisto-ostoksia. Olen myös ostanut tasan vuodenikäisen auton yli 30% alle uuden.
 

jarkko_h

Vakionaama
Varsin poikkeuksellinen tapaus. Itse en tuollaisia rahoja autoihin laita, mutta yleisesti kalliimmat autot tippuvat vielä halvempia enemmänkin prosentuaalisesti.

Vertaatko tuossa nyt maksamaasi kokonaishintaa kaikkine varusteineen siihen mitä autosta saisi myymällä vai jotain muuta? Mikä auto?

Sen sijaan olen ostanut useita 4-vuotiaita uutena 35-40 k€ maksaneita autoja 11-16 k€. Toki ne ovat olleet niitä huonoiten arvonsa pitäneitä eli minulle loisto-ostoksia. Olen myös ostanut tasan vuodenikäisen auton yli 30% alle uuden.

Oma kiesini maksoi uutena 7 vuotta sitten talvirenkain ja vetokoukuin 45l€. Nettiautossa muutama myynnissä samanlaisin varustein ja samanlaisin kilsoin (alle 100tkm ajettuna) hintavälillä 29-32k€. Eli vaihdossa saattaisi saada 25 k€. Eli arvonalenema 7 vuodessa 20 k€. Eka vuonna lähti varmaankin 8 k€ ja tämän jälkeen 2 k€ / vuosi.

Kyseessä lienee normaalia paremmin arvonsa pitävä automalli ja en ihmettele miksi.
 

kaihakki

Vakionaama
Käytettyjen ostossa uudemmat polttiksetkin on sen verran monimutkaisia laitoksia, että tavallinen kengänkuluttaja ei niihinkään välttämättä koske.
Käytettyjen hinnoissa on tapahtunut selvä muutos muutaman vuoden aikana. Vanhojen hinnat ovat nousseet. Vanhojen pitäminen vaikka remppaakin teettäisi, on halpaa hommaa ja hyvin budjetoitavaa. Varaosatkin yli 15v autohin ovat lähes ilmaisia ja niitä pystyy vielä omin nokkineen huoltamaankin.
Suomesta voi vielä tulla pohjolan Kuuba.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Käytettyjen ostossa uudemmat polttiksetkin on sen verran monimutkaisia laitoksia, että tavallinen kengänkuluttaja ei niihinkään välttämättä koske.
Käytettyjen hinnoissa on tapahtunut selvä muutos muutaman vuoden aikana. Vanhojen hinnat ovat nousseet. Vanhojen pitäminen vaikka remppaakin teettäisi, on halpaa hommaa ja hyvin budjetoitavaa. Varaosatkin yli 15v autohin ovat lähes ilmaisia ja niitä pystyy vielä omin nokkineen huoltamaankin.
Suomesta voi vielä tulla pohjolan Kuuba.
Varaosia on poltikksiin kieltämäättä hyvin saatavilla ja ihmiset oikeasti kierrttää auton osat tai myy romuttamolle. Mutta jotta pysytään aiheessa niin näin varmaan käy EV:kin kanssa kunhan ne yleistyy. Kääntäen, sitten huononee poltisten varaosasaatavuus. Varaosia on saatavilla jos ne menee kaupaksi. Asiaa löyhästi liityen tekniikan vanhenemiseen.... Stiga ruohon leukurista hajos 80V akun laturi ja huomasin että akkuja ja ruohonleikkureita saa käytettyinä hyvin mutta latureita ei saa, ei uutena eikä vanhana. Sama homma jääkaapin emolevyn kanssa, Kiinasta piti korjattu ostaa. Eli elektroniikan kanssa voi tulla EV kohdalla saanto ongelmia, uskoisin. Eli kyllä autojen keski ikä laskee sähköisessä tulevaisuudessa.
 

kaihakki

Vakionaama
En nyt tarkoita mitään kierrätysosia, vaan ihan uusia osia Motonetistä, Autodocista, Nimarkista jne. Varaosien valmistajat on aikoinaan tehneet hyvää kauppaa yleisimmin myytyjen autojen varaosilla. Mutta nyt on paalaukseen mennyt niin paljon, että autokanta on vähentynyt. Siksi valmistajat myyvät varastonsa halvalla. Esimerkiksi Opel Astra 2007 jarrulevy maksaa 10,17 euroa Aeromotorsissa.

Ja mitä tulee sähkäreihin, niin niihin saa jo nyt eBaystä monenlaisia käytettyjä osia. Esimerkiksi Renault Zoen osia löytyy laidasta laitaan kohtuuhintaan. Itsellä on nyt Rellu Zoe 2017 ja maksoi 8000 euroa viime vuonna. Rempat näihin maksaa sen verran paljon, että kun tulee isompi juttu eteen, niin olen ajatellut myydä laitoksen varaosiksi eBayssä. Tästä on moottori vaihdettu muutama vuosi sitten ja maksoi 7500,- euroa. Tosin valmistaja maksoi siitä n. 70% edellisen omistajan aikana.

Elikkä sähkärit ei mene paalaukseen ollenkaan, vaan ne puretaan jossain vaiheessa ja myydään varaosina netissä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom