Keskustelua sähköautoista

puuteknikko

Vakionaama
Juu, tuo on se kikkare mikä tekee 12v.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko sun autossa ollut ongelmia hätäpuhelujärjestelmän, gps:n tai 12v akun kanssa? Tutulla oli takuu loppumassa omasta id3:sta ja oli sovittu että korjaavat gps sijaintivian vielä takuuseen. Se ei tullutkaan kuntoon gps antennivahvistimella tai vastaavalla ja seuraavaksi olisi haluttu vaihtaa antenni. Se ei tietty sitten olisi mennytkään enää takuun piikkiin vaan siitä olisi veloitettu tonni. Kun vikaa kuukkeloi niin varsin nopeasti löytyi monesta paikasta maininta että ne antennit itsessään hörppää vettä sisään. Jostain syystä korjausproseduuri vain eteneen hiukan nurinkurisesti.


Nyt toisen tutun id4:ssa sijainti näyttää myös mitä sattuu. Siihenkin vaihdetaan joku ohjausyksikkö, mutta ne on tehtaalta nyt loppu.
SOS toimi siihen asti kun softaversio 3.8 tuli autoon, se hoitui jollain softaresetillä huollon toimesta. Gepsi ja pikkuakku on toimineet normaalisti. Tuosta on gps-antenni vaihdettu kerran, jouduin käymään sopeutuksessa kun ostin auton. Edellinen omistaja oli ilmeisesti ajellut kaiken aikaa sekoilevalla navilla :rolleyes:
 

pAy

Vakionaama
kyllä se tojota on vaan ykkönen. täälläkään ei kukaan mainitse juurikaan mitään, ei tarvitse kun ei ole kerrottavaa.
silloin kun on tyytyväinen, ei kuulu mitään.
kohta tulee kattava mallisto ja ensimmäiset 10 myydyintä on toy.........
Nyt Toyotalla ollut viivettä toimituksissa, mutta ensivuoden puolella alkaa autoja tulemaan. Saksalasille merkeille ei ole hyvää luvassa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
SOS toimi siihen asti kun softaversio 3.8 tuli autoon, se hoitui jollain softaresetillä huollon toimesta. Gepsi ja pikkuakku on toimineet normaalisti. Tuosta on gps-antenni vaihdettu kerran, jouduin käymään sopeutuksessa kun ostin auton. Edellinen omistaja oli ilmeisesti ajellut kaiken aikaa sekoilevalla navilla :rolleyes:
Ok. En tiedä onko tuossa tutun id4:ssa kaksi vikaa samaan aikaan. SOS järjestelmä takkuaa myös ja oli kysellyt että jospa päivittäisivät softat, mutta se ei ollut käynyt k-autossa, vaan halusivat vaihtaa jonkun osan. En tiedä että mahtaako GPS sekoilu sitten olla toinen vika vai liittyä myös tuohon toiseen. Kaippa se selviää kun autoon saa tuon osan. Kaverilla on kyllä luotto rapissut aikalailla, kun autoa on saanut käyttää liikkeessä jatkuvasti.
12v akku takkuili talvella ja nurmikolla kun pyörä ruopasi, niin koko kiesi meni vikatilaan joka vaati "pajalla" käyntiä. Tämä on liisari ja luulen että se hiukan helpottaa puristusta ohimossa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
kyllä se tojota on vaan ykkönen. täälläkään ei kukaan mainitse juurikaan mitään, ei tarvitse kun ei ole kerrottavaa.
silloin kun on tyytyväinen, ei kuulu mitään.
kohta tulee kattava mallisto ja ensimmäiset 10 myydyintä on toy.........
No vähän on kerrottavaa kun ei ole kertojia.
Varmaan sekin hetki voi tulla että ne saa malliston pihalle. Mutta tosiaan Suomi on ollut Toyotan kulta maa euroopassa. Se että kannattaako Suomen lippalakki Toyotakuskien varaan paljon malleja tehdä on toinen juttu jos myynti ei muualla vedä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
SOS toimi siihen asti kun softaversio 3.8 tuli autoon, se hoitui jollain softaresetillä huollon toimesta. Gepsi ja pikkuakku on toimineet normaalisti. Tuosta on gps-antenni vaihdettu kerran, jouduin käymään sopeutuksessa kun ostin auton. Edellinen omistaja oli ilmeisesti ajellut kaiken aikaa sekoilevalla navilla :rolleyes:
Eikö sulla ollut muuten akkutakuu voimassa siinä kiesissä kun niitä moduleita vaihdettiin? Eikö se ole 160tkm / 8 v tms?
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Tässä alkaa tuntua, että oma 62 kWh Leaf on ihan hyvä valinta, kun ei ole liian nopeaa latausta, ei vesijäähyä moottorissa, akusta puhumattakaan, eikä edes lämmitystä. Akun osat halpoja ja rakenteet kunnossa... kaikki ns. vanhaa "huonoa" sähköautotekniikkaa, lehtien perusteella. Onhan tämä nyt aika kurja alustaltaan, muu on ihan ok.

Ei tässä mitää erikoista ole, vaikka on ns. täydet varusteet. Yhtään vikaa ei vielä ole ollut, missään, 5 v. ja 65 tkm. Omaa ajoa siitä 50.

Tällä mennään vielä joku vuosi. Katsotaan sitä vaihdokkia siinä 8-10 vuoden iässä.

Tuossa jäähdytyksen/lämmityksen puutteessa toki voi olla se ongelma että se ei akun kestoikää ainakaan paranna. Toki jos käyttö pelkkää nurkka-ajoa ja kotilatausta, niin ei liene ongelma. Jos ajelisi pidempiä matkoja ja pikalatailisi enemmän erityisen kylmässä tai kuumassa, uskoisin että akku ei Leafissa kauhean pitkäikäinen olisi.
 

pökö

Kaivo jäässä
kyllä se tojota on vaan ykkönen.
Kyllä tojo pitää vakavasti ottaa vaikka ovat kierroksen muita jäljessä. Kun muut jo teki autoja hiki tukassa autoistumisen alussa niin tojota hääräsi vielä kangaspuiden ja ompelukoneiden kanssa.
Tojotan akkutakuu 10v/miljoona kilsaa + 10 vuoden relax turva voi antaa mielenrauhaa monelle.
 

jarkko_h

Vakionaama
No vähän on kerrottavaa kun ei ole kertojia.
Varmaan sekin hetki voi tulla että ne saa malliston pihalle. Mutta tosiaan Suomi on ollut Toyotan kulta maa euroopassa. Se että kannattaako Suomen lippalakki Toyotakuskien varaan paljon malleja tehdä on toinen juttu jos myynti ei muualla vedä.

Toyota on tehnyt sähkövoimalinjoja todella pitkään vaikka täyssähkössä tulevat viiveellä. Toyotalla on esim. sähkömoottoreista valtava kokemus - aivan eri kaliberissa kuin esim. VAGlla ja Bemarilla yhteensä.

Alkuvuodesta 2025 Norjassa myydyin sähköautomalli tuli Toyotalta ja edelleen näyttä olevan kärjessä. Tuo siis sähköautojen "lippalakkimaassa" Norjassa.

---
Mulla loppui korjaamolla käynnit kun ostin Japanissa valmistetun auton, ei ole tosin Toyota.


 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla loppui korjaamolla käynnit kun ostin Japanissa valmistetun auton, ei ole tosin Toyota.
Kaveri oli myös ostamassa 20 - 30k€ autoa myös viime kesänä. Sanoin että tutki myös id4 vaihtoehtona. Hän luki muutaman viikon ko. auton ryhmiä fb:ssä ja osti sitten hybrid tojotan. Sanoi että halusi auton mitä ei tarvi korjata. Aika näyttää oliko valinta hyvä.

Tyäkaveri vaihtoi myös molemmat vag konsernin autot tojotiin hiljan. Kyllästyi korjaamiseen. Toki sanoi että ajo-ominaisuudet ovat huonot ja meteliä piisaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tässä toisaalta aika hauska tilitys 100tkm ajosta Nissan Leafilla.
Kaveri on säästänyt 15000€ polttoaine kuluissa ja auto on ollut luotettava ja käytännössä viaton. Mutta toteaa että "tämä on huono ajaa, huonot penkit...Mutta tämähän on vaan nissan ja nyt tuli mitta täyteen, elämässä on muutakin kun säästää kaikessa" 😂

 

Husky

Hyperaktiivi
Jälkikasvu sai ihme kyllä työpaikan oltuaan siellä ensin kausitöissä (eikö se muka ole yhtä laiska palkkatöissä kuin kotitalkoissa :mad: ) ja osti samantien auton omilla rahoillaan.

15km työmatka ja suosittelin tämän ketjun oppien mukaisilla faktoilla, lurituksilla, uhkauksilla ja lupauksilla täyssähköä, niin ei sitten millään helkutilla uskonut puhetta ja osti bensa-auton
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä toisaalta aika hauska tilitys 100tkm ajosta Nissan Leafilla.
Kaveri on säästänyt 15000€ polttoaine kuluissa ja auto on ollut luotettava ja käytännössä viaton. Mutta toteaa että "tämä on huono ajaa, huonot penkit...Mutta tämähän on vaan nissan ja nyt tuli mitta täyteen, elämässä on muutakin kun säästää kaikessa" 😂

Ihan viihdyttävä video ja sinällään pystyn samaistumaan tuohon. Se aika mitä autossa vietän, teen sen mieluummin mukavemmin kuin hampaat irvessä. Pitkät reissut tulee yleensä ajeltua diesel farkulla, vaikka tuolla sähkökirpullakin pääsisi. Ei tarvi ladata matkalla ja ajomukavuus on aivan toisella tasolla isossa autossa.

Työkaverilla oli mitsun hybrid, alkuun se kehui sitä että kuinka halpaa ajaminen on. Ehkä vuoden se jaksoi ja se vaihtoi sen sitten bensaversioon kaikessa hiljaisuudessa. Sanoi että kyllästyi siihen jatkuvaan lataamiseen ja olemattomaan toimintamatkaan sähköllä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Se aika mitä autossa vietän, teen sen mieluummin mukavemmin kuin hampaat irvessä
Oma autoilu on nykyään niin pientä ettei viitsi ihmeemmin siihen panostaa, kuukauden bensalasku oli 62 euroa.
Mutta EV tulee lähivuosina meillekin, odotan että isompi ev-huuma menee ohi ja katson tojotankin aikaansaannokset, nythän niitä ei juuri ole. Sitten on iskun aika ja joku vehje ostetaan
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tässä toisaalta aika hauska tilitys 100tkm ajosta Nissan Leafilla.
Kaveri on säästänyt 15000€ polttoaine kuluissa ja auto on ollut luotettava ja käytännössä viaton

200€ huoltokulut 100 000km ajolla 😀 ei ihme jos kyllästyttää. Toivottavasti se ostaa VW Id auton, niin saa jännitystä enemmän elämään.

Tai Jaguarin sähkiksen 😄
 

Esäätäjä

Vakionaama
Työkaverilla oli mitsun hybrid, alkuun se kehui sitä että kuinka halpaa ajaminen on. Ehkä vuoden se jaksoi ja se vaihtoi sen sitten bensaversioon kaikessa hiljaisuudessa. Sanoi että kyllästyi siihen jatkuvaan lataamiseen ja olemattomaan toimintamatkaan sähköllä.
Minulla oli phev akku jo valmiiksi aika finaalissa ja touhu oli aika onnetonta. Mutta muutenkin mitsusta tuli vähän tuon Leaf jutun fiilis, ei niinkuin mikään säväyttänyt siinä. Peugeottia ja bemaria ollut sitä ennen ja toi japanilais- ja korealaistyylinen piipityskin kun mihin tahansa koskee alkoi jo ärsyttämään.
Joillekin tulee sama fiilis Teslasta ja kaikki ärsyttää siinä, minulle Tesla taas sopi jotenkin kun nenä päähän, kaikkine huonoine juttuineenkin. Eli nauttii ajamisesta. 👍
 

HelaKammo

Vakionaama
Tuossa jäähdytyksen/lämmityksen puutteessa toki voi olla se ongelma että se ei akun kestoikää ainakaan paranna. Toki jos käyttö pelkkää nurkka-ajoa ja kotilatausta, niin ei liene ongelma. Jos ajelisi pidempiä matkoja ja pikalatailisi enemmän erityisen kylmässä tai kuumassa, uskoisin että akku ei Leafissa kauhean pitkäikäinen olisi.
No sepä, tällä 62 akulla ei lämmöt edes kolmella pikalatauksella ole kesällä kovin kovat. Kylmää akkua ei ikinä kotilatauksesta lähtiessä tarvitse pikaladata, sellaista tilannetta ei ole tullut. Hotelleissa ja reisussa on aina se 22 kW(=6 kW vaiheeseen) riittänyt ja aamulla 100%.

40 kWh akulla lämpö oli oikeasti ongelma, ja jo hki-tre piti ladata välissä, pidemmässä matkassa se akku jo lämpesi. Kaikki ratkesi 40->62 kWh vaihdolla hienosti.

Ei tämä kaupparatsun peli ole, mutta pari taksiakin nähty tässä Vantaalla.
 

-Teme-

Vakionaama
Oma autoilu on nykyään niin pientä ettei viitsi ihmeemmin siihen panostaa, kuukauden bensalasku oli 62 euroa.
viime kuussa tuli 2700km ja maksoi n.45€
kotilataukset tässä kuussa 30,4€ / 410,4kWh + pikalaturilla käynnit 4 kertaa yht 31,52€ / 95.61kWh, eli yhteensä ≈62€ / 506kWh / 2425km
Pirusti kalliimpaa ladata matkalla kuin kotona
Pitää alkaa tähyilemään niitä ilmaisia latauspaikkoja kun reissussa
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Pirusti kalliimpaa ladata matkalla kuin kotona

Onnistuin käymään Vantaalta Pietarsaaresssa tällä viikolla. Ajomatkaa oli yhteensä reilut tuhat kilometriä. Kotona latasin täyteen jollain 5 sentin sähköllä. Menomatkalla latasin Lidlillä varmuuden vuoksi pienen hetken 29 sentin sähköä. Muutama euro kului siihen mitä ei olisi edes tarvinnut, koska tavoittelemani ilmainen laturi olikin vapaa. Latasin siinä ilmaisella laturilla mennessä ja tullessa yhteensä 100kWh sähköä akkuun. Kotimatkalla piti kumminkin vielä pysähtyä hetkeksi Autoliiton laturilla 35 sentin sähköllä kun auto sanoi ettei kotiin asti riittäisi virta. Siitä tuli matkan kallein sähköostos 7 euroa. Eli ostosähkö maksoi matkalla tällä kertaa jotain 12 euron verrran yhteensä. Aina ei kyllä näin halvalla pääse. Mutta tuli ihan mieleen ajat muutama vuosi sitten, kun pitkällä matkalla ajamisen pystyi hoitemaan ihan ilmaisella sähköllä koko reissun kun vain suuntasi oikeisiin paikkoihin lataamaan.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
minusta tuntuu että purkupuolella samoin. täyskiihdytykset täyskokoisilla moottoreilla, kun niitä on vielä kaksi on aikamoinen oikosulku pattereille.
tästä ei esson baarissa juurikaan mainita niinkuin latauksesta

Latauspuolella nyt kuitenkin usein vedetään SoC esim. 15 % -> 80 % pikalatauksella. Harva taitaa kiihdyttää kaasu pohjassa akun varausta 80 % -> 15 %, olisi aika pitkä kiihdytys.

missä on tuo lista mikä on premium, minulle ei aukene mikä se premium on.
mitä olen havainnut niin keskimääräistä heikompia esityksiä

Eikös se katsota listan sijaan hintalapusta. Kuukkelin käyttämä Oxfordin sanakirja antaa sanalla "premium" mm. tällaisen selityksen:

a sum added to an ordinary price or charge.
"customers are reluctant to pay a premium for organic fruit"

Vaikuttaisiko kuitenkin NMC vs LFP? LFP nyt ainakin kestää niin valtavan määrän syklejä, ettei se tule vastaan useimmilla, joille riittää 1000 sykliä eli rangesta riippuen 300-600 tkm. Ei nyt ihan hirveästi haittaa, jos pikalataamalla syklit tippuu vaikkapa 5000->2000.

Toki. Unohdin mainita, että kemialla on merkitystä myös. Suurimmassa osassa autoja lienee kuitenkin vielä NMC-kemia, eikä ainakaan eurooppalainen autoteollisuus näytä mitenkään hanakalta siirtymään LFP-kemiaan. Kyllä kai se LFP sieltä pikku hiljaa saavuttaa valta-aseman, jos ei muuten niin kiinalaisten autojen mukana. Kunnes natriumakut syrjättävät sen joskus 10-15 vuoden päästä.

Tavanomaisessa arkikäytössä voit kääntää tuon luvun toisin päin, eli 95% AC-latausta ja 5% pikalatausta.

Tuo prosentti toki vaihtelee hirveästi sen mukaan, millainen ajoprofiili on, myös ihan yksityishenkilöiden käytössä. Omaani olen nyt noin 40000 km matkalla ladannut kaikesta sähköstä pikalaturilla 12 %. Ajoprofiili on vahvasti paikallisajoa ja lyhyempää sekalaista ajoa. Pitkiä reissuja, joissa tarvitsee pikaladata, on todella harvoin. Toisaalta auto on pienemmällä akkukoolla, joten se lisää sitten niitä pikalatauksia silloin, kun pidempää stinttiä ajetaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Suurimmassa osassa autoja lienee kuitenkin vielä NMC-kemia, eikä ainakaan eurooppalainen autoteollisuus näytä mitenkään hanakalta siirtymään LFP-kemiaan.
Onhan LFP:llä jo varsin suuri markkinaosuus ja eurooppalaisista ainakin Stellantis käyttää LFP:tä pienehköissä akuissa.

Tämän mukaan LFP:n osuus EV GWh:sta oli 2023 32% ja 2024 40%. Meneekö 2025 jo 50% rikki? Osuus autoista lienee suurempi, koska pienemmän energiatiheyden takia LFP painottuu pienempiin akkuihin. Tosin monessa uudessa suurinkin akku on LFP.
 

korsteeni

Jäsen
Latauspuolella nyt kuitenkin usein vedetään SoC esim. 15 % -> 80 % pikalatauksella. Harva taitaa kiihdyttää kaasu pohjassa akun varausta 80 % -> 15 %, olisi aika pitkä kiihdytys.
......
en anna periksi.
on aivan eri asia laittaa rautakanki poikittain patterin ulostuloon kuin purkaa sitä kevyellä kuormalla
jessen videoissakin jyvät seulotaan akanoista suljetulla alueella
 

pamppu

Vakionaama
en anna periksi.
on aivan eri asia laittaa rautakanki poikittain patterin ulostuloon kuin purkaa sitä kevyellä kuormalla
jessen videoissakin jyvät seulotaan akanoista suljetulla alueella
Noissa 400kW hipovissa latausnopeuksissa se rautakanki on poikittain minuutteja, mutta 400kW teholla ei pysty liikenteessä kiihdyttämään kuin 2 sekuntia.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
missä on tuo lista mikä on premium, minulle ei aukene mikä se premium on.
mitä olen havainnut niin keskimääräistä heikompia esityksiä

Eipä tuo ole enää pitkiin aikoihin ollut merkin perusteella pääteltävissä mikä on tätä myyttistä ”premiumia” ja mikä ei, samat kalsarikankaat ja ämpärimuovit löytyy nykyään vaikka täälläkin hehkutetuissa volsuissa ja diudeissa kuin muissakin..
 

bungle

Vakionaama
Polttomottoriautoista olen ollut sitä mieltä että sitkeimmät yksilöt on valmistettu jo joskus menneisyydessä. Saastelaitteet ja kulutuspihistely on tehnyt tekniikasta vikaherkempää.
Iso osa vioista/vikaantumisista on tosin sähköjärjestelmissä ja ohjelmistoissa. Ja nämä vaan lisääntyvät jatkossa lähes riippumatta moottoritekniikasta. Nopeasti muuttuva päästölainsäädäntö toki tuo asiaan oman mausteensa. Eli ns. asiakkaat testaa lopputuotteen, eikä siinä ainakaan aluksi ole usein kehumista. Asiassa on tapahtunut myös Kiinaan päin mennessä kulttuurillinen muutos. Huonoa laatua on alettu paremmin sietämään ja nyt myös länsi tekee sitä Kiinan tasoa. Jos sen TEMUsta saa murto-osahintaan niin sitä suositaan. Ja enää ei pysty luottamaan, että hinnalla ja laadulla on korrelaatio. Pikemminkin joku vaan brändää saman pskan kalliimmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Joo. Moduulit, joitakin johtosarjoja ja osa työstä meni akkutakuun piikkiin. BMS ja jännitteenmuunnin omaan piikkiin ja pelkästään noista tulikin jo reilu pari tonnia.
SInänsä erikoista että bms ei kuulu akkutakuun piiriin. Oletko tietoinen että näissä bmssissä oli softavikoja, jotka saattoivat johtaa akkumodulien/kennojen epätasapainoon.

Volkswagen julkaisi useita BMS-päivityksiä (mm. ohjelmisto 3.0 ja 3.2), joissa:

korjattiin jännitemittausten suodatusta,

parannettiin balansointialgoritmia,

lisättiin tarkistuksia kennomittausten uskottavuuteen (“plausibility checks”).

Näiden jälkeen ei ole raportoitu uusia tapauksia, joissa BMS olisi aiheuttanut fyysisiä kenno-ongelmia.

Ainiin, Q7 paloherkkyyttä on epäilty myös softaongelmaksi. Samaa bms yksikköä käytetään nyös muissa autoissa ja on epäilty että se sekoittaa tiedot keskenään. Toki tuo on vain alalla esiintynyttä mutuilua.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Iso osa vioista/vikaantumisista on tosin sähköjärjestelmissä ja ohjelmistoissa. Ja nämä vaan lisääntyvät jatkossa lähes riippumatta moottoritekniikasta. Nopeasti muuttuva päästölainsäädäntö toki tuo asiaan oman mausteensa. Eli ns. asiakkaat testaa lopputuotteen, eikä siinä ainakaan aluksi ole usein kehumista. Asiassa on tapahtunut myös Kiinaan päin mennessä kulttuurillinen muutos. Huonoa laatua on alettu paremmin sietämään ja nyt myös länsi tekee sitä Kiinan tasoa. Jos sen TEMUsta saa murto-osahintaan niin sitä suositaan. Ja enää ei pysty luottamaan, että hinnalla ja laadulla on korrelaatio. Pikemminkin joku vaan brändää saman pskan kalliimmaksi.
Jos nyt pysytään aiheessa eli sähköautoissa niin kiinalaista sähköautoista ei mielestäni huonoa laatua tai tyyppivikoja ole vielä suuremmin julkisuuteen tullut?
Tietysti niitä on ainakin täällä kotimaassa vielä niin vähän ja vähän aikaa ettei oikein voikkaan olla.
 

puuteknikko

Vakionaama
SInänsä erikoista että bms ei kuulu akkutakuun piiriin. Oletko tietoinen että näissä bmssissä oli softavikoja, jotka saattoivat johtaa akkumodulien/kennojen epätasapainoon.

Volkswagen julkaisi useita BMS-päivityksiä (mm. ohjelmisto 3.0 ja 3.2), joissa:

korjattiin jännitemittausten suodatusta,

parannettiin balansointialgoritmia,

lisättiin tarkistuksia kennomittausten uskottavuuteen (“plausibility checks”).

Näiden jälkeen ei ole raportoitu uusia tapauksia, joissa BMS olisi aiheuttanut fyysisiä kenno-ongelmia.

Ainiin, Q7 paloherkkyyttä on epäilty myös softaongelmaksi. Samaa bms yksikköä käytetään nyös muissa autoissa ja on epäilty että se sekoittaa tiedot keskenään. Toki tuo on vain alalla esiintynyttä mutuilua.
BMS olisi mennyt akkutakuuseen, jos sen vika ei olisi syntynyt johdannaisena akun ulkopuolelta. Auto oli pari päivää tehtaan pyynnöstä mittauksissa ja akun ulkopuolinen eristysvastusvika sieltä sitten löytyi.

BMS on näissä MEBeissä akkukotelon sisällä.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Pitää alkaa tähyilemään niitä ilmaisia latauspaikkoja kun reissussa
Ensimmäisellä sähköautolla kun aloitti ajelemaan niin täällä kotikylillä oli ilmaisia latauspaikkoja valittavaksi asti, pikalatureitakin ainakin kolmessa paikkaa. Type2 latausta ei kauppareissun aikana tosin ole mitään hyötyä edes käyttää vaikka olisikin ilmaista. Siitä autojen määrä on enemmän kuin kymmenkertaistunut ja se ainoa jäljellä oleva pikalaturi on aina varattu.
 

tet

Hyperaktiivi
Eipä tuo ole enää pitkiin aikoihin ollut merkin perusteella pääteltävissä mikä on tätä myyttistä ”premiumia” ja mikä ei, samat kalsarikankaat ja ämpärimuovit löytyy nykyään vaikka täälläkin hehkutetuissa volsuissa ja diudeissa kuin muissakin..

Ei sitä oikein mistään ämpärimuoveista pysty päättelemään, onko premium vai ei. Kuten mainitsin, premium tarkoittaa yksinkertaisesti vain lisähintaa. Autonvalmistajat pyrkivät hinnoittelemaan tuotteensa lähelle kilpailijoiden hintoja. Jos katsotaan jotain tiettyä autosegmenttiä, yleensä huomataan, että valtaosa autoista on hinnaltaan aika lähellä toisiaan. Sitten erottuu erikseen pieni rypäs muita halvempia autoja, ja toinen pieni rypäs kalliimpia autoja. Premium-autoilla viitataan tähän jälkimmäiseen, pääjoukkoa kalliimpien autojen joukkoon.
 

Ton1A

Vakionaama
Akuston jäähdytyksen puutetta pitäisin suurempana ongelmana kuin pikalatausta.Optimaalinen akun lämpötila käyttöön ja lataukseen on n. 20 astetta ja varastointiin vaikka autoliikkeessä 7 astetta .Jossain automalleissa tarkoituksella akkua lämmitetään latauksen nopeuttamiseksi jopa yli 40 asteen tämä aiheuttaa kapasiteetin laskun joka on pysyvä
Esimerkiksi vanhemman Teslan tapauksessa 20°C tarvitaan jo siihen, että saadaan täysi regen-teho käyttöön. Niissä pikalatauksen kannalta optimilämpötila on noin 35°C, uudemmissa vieläkin kovempi. Kylmää akkua ei vaan kerta kaikkiaan voi pikaladata kovin suurella teholla.
 

Ton1A

Vakionaama
Tavanomaisessa arkikäytössä voit kääntää tuon luvun toisin päin, eli 95% AC-latausta ja 5% pikalatausta. Minun MEB kyllä on kestänyt viimeiset 89tkm ilman ongelmia.
Mä olen pikaladannut mielestäni varsin vähän, ja sittenkin pikalatauksien ja AC-latauksien suhde energian määrässä on 8% vs. 92%.

Meillä tyypillinen pikalataus on se, kun pääkaupunkiseudun keikalta kotiin palattaessa otetaan Lohjan ABC:llä 20% -> 50% pikalataus, kotona on jäljellä noin 15%.
 

Ton1A

Vakionaama
Jälkikasvu sai ihme kyllä työpaikan oltuaan siellä ensin kausitöissä (eikö se muka ole yhtä laiska palkkatöissä kuin kotitalkoissa :mad: ) ja osti samantien auton omilla rahoillaan.

15km työmatka ja suosittelin tämän ketjun oppien mukaisilla faktoilla, lurituksilla, uhkauksilla ja lupauksilla täyssähköä, niin ei sitten millään helkutilla uskonut puhetta ja osti bensa-auton
Meillä ihan sama tilanne, koitin varovasti ehdottaa uudehkoa bensakäyttöistä pikkuautoa, esim. Pösö 208. Noita olisi saanut varsin edukkaasti esim. Autobassadonelta.

Automalli kyllä kelpasi, mutta pojan valinta oli e-208.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos nyt pysytään aiheessa eli sähköautoissa niin kiinalaista sähköautoista ei mielestäni huonoa laatua tai tyyppivikoja ole vielä suuremmin julkisuuteen tullut?
Tietysti niitä on ainakin täällä kotimaassa vielä niin vähän ja vähän aikaa ettei oikein voikkaan olla.
Määrittele kiinalainen. Itsellä on MG4, joka on selkeästi kiinalainen ja kai noita on Suomessa yli tuhat. EX30:stä on paljon enemmän ja kiinalainen sekin on mielestäni.

Kiinassa valmistetut Teslat ilmeisesti olleet jopa parempia kuin muuaalla tehdyt. Tesloissa ei taida olöa kiinalaista suunnittelua?

Ei ole omassa MG4:ssa tullut esiin vikoja 2 v omistusaikana. Ainoa takuukorjaus on ollut pelkääjän kahvan vaihto, kun keskuslukko ei siitä enää toiminut. Aika paljon olen seurannut Suomen ja jonkin verran UK:n MG4 foorumia ja ei sielläkään ole juuri ongelmia ollut. Yksi MG4 kyllä seisoi kuukausia korjaamolla ennen kuin jotain latauselektroniikkaa vaihdettiin.

Etuvaloja on joihinkin vaihdettu. Noissa ilmeisesti tulee erikoinen takuutulkinta eli sisäisesti hajonneet menee 7 v takuuseen, mutta vesivuodon takia hajonneet ei.
 

-Teme-

Vakionaama
Premiumista, niin Audi Q4 mallissa huomaa volkkaroitumista tapahtuneen, kun sama MEB alustana. Kiiltävää muovia tungettu sinne tänne kun vertaa edelliseen A4.
Sitten Q6 e-tron on selkeästi upgrade verrattuna tähän Q4. Selkein ero näissä on että Q6 e-tron perustuu PPS alustaan, mitä käytetään Porschen sähkiksissä myös ja Audin e-tron GT malleissa.
Q6 tuntuma on aivan eri, kun Q4 mallissa se on enemmän kansanautomainen
 
Back
Ylös Bottom