Keskustelua sähköautoista

jmaja

Hyperaktiivi
Esimerkiksi vanhemman Teslan tapauksessa 20°C tarvitaan jo siihen, että saadaan täysi regen-teho käyttöön. Niissä pikalatauksen kannalta optimilämpötila on noin 35°C, uudemmissa vieläkin kovempi. Kylmää akkua ei vaan kerta kaikkiaan voi pikaladata kovin suurella teholla.
Paljonko on täysi regenteho ja miten latausteho riippuu lämpötilasta? Mun pikku-LFP-akkuisella MG4:llä kutakuinkin täyden tehon saa laturilla akun ollessa +8 C paikkeilla. Tehohan ei ole kummoinen, mutta silloin tulee yli 80 kW piikki ja keskiteho 10-80% pysyy yli 60 kW. Regentehoa alkaa rajoittaa vasta akun ollessa pakkasella. Kai toi regenteho on jotain 40-50 kW enimmillään. Kaikissa koetuissa pakkasissa on ottanut akkuun heti sen reilut 3 kW minkä työpaikan laturilta saan.
 

Ton1A

Vakionaama
Teslassa on käsittääkseni yleisesti 60 kW max. regen-teho. Ainakin tällainen vanhempi Tesla vaatii että akun lämpötila on vähintään sen 20°C että tässä näytössä ei ole keltaista katkoviivaa kertomassa regen-tehon rajoituksesta. 0°C paikkeilla regen on jo ihan nollassa.

Kylmän akun pikalatausteho on huono. Jos kurvaa pikalaturille just siinä kohtaa kun nuo katkoviivat ovat häipyneet näytöltä, saa maksimissaan noin 60 kW, vaikka auton maksimi olisi jotain 120 kW. Pakkasen puolella olevaa akkua ei saa ladattua edes AC-laturilla, ennenkuin akunlämmitin on saanut akkua vähän lämmitettyä, siis pois pakkasen puolelta.

1761468377896.png
 

tet

Hyperaktiivi
Määrittele kiinalainen. Itsellä on MG4, joka on selkeästi kiinalainen ja kai noita on Suomessa yli tuhat. EX30:stä on paljon enemmän ja kiinalainen sekin on mielestäni.

Kiinassa valmistetut Teslat ilmeisesti olleet jopa parempia kuin muuaalla tehdyt. Tesloissa ei taida olöa kiinalaista suunnittelua?

Määrittely on hankalaa, ja jokaisella on vähän omat kriteerit. EX30 ei kyllä tietääkseni ole kiinalainen suunnittelultaan, eikä nykyään edes valmistukseltaan (meille ne tulevat tietääkseni nykyään Belgiasta). Volvot suunnitellaan Göteborgissa, samassa lafkassa (Zeekr Technology Europe) joka suunnittelee alustoja myös muille Geely-konsernin merkeille.
 

Jule

Vakionaama
Eipä tuo ole enää pitkiin aikoihin ollut merkin perusteella pääteltävissä mikä on tätä myyttistä ”premiumia” ja mikä ei, samat kalsarikankaat ja ämpärimuovit löytyy nykyään vaikka täälläkin hehkutetuissa volsuissa ja diudeissa kuin muissakin..
Siis premium on se josta asiakas on valmis maksamaan enemmän. Joskus/usein se on pelkkä brändi ja mielikuva mistä se maksetaan, mutuna sanoisin että suurin tekijä on äänieristys ja jousitus sen mainososaston lisäksi.
 

Husky

Hyperaktiivi
Etuvaloja on joihinkin vaihdettu. Noissa ilmeisesti tulee erikoinen takuutulkinta eli sisäisesti hajonneet menee 7 v takuuseen, mutta vesivuodon takia hajonneet ei.
Tämä on kiinnostava asia. Nykyään kun ei enää osata tehdä umpioita/valoja autoihin ja uusi osa maksaa kultaharkkoja.

Itselle oli järkytys, kun omalla merkillä, joka on vuosikymmeniä kantanut vastuunsa suunnitteluvirheistään, yritti luikerrella vastuustaan, eli viallisista umpioista, joista pääsi kosteus sisään (maailmanlaajuinen ongelma ko. merkillä ja pahimmat maksavat nettipalstojen mukaan yli 3000€ per etukulma). Goodwilliin sitten meni itsellä ja itseasiassa ilman riitaakin, mutta tällainen peli ei ole hyvä.

Mutta ehkä on kartellimainen kuvio ja kaikki autovalmistajat pelaavat samaa peliä.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Siis premium on se josta asiakas on valmis maksamaan enemmän. Joskus/usein se on pelkkä brändi ja mielikuva mistä se maksetaan, mutuna sanoisin että suurin tekijä on äänieristys ja jousitus sen mainososaston lisäksi.
Ironista kyllä, useissa tapauksissa se hinnan tuoma eksklusiivisuus itseisarvona on iso osa siitä mistä maksetaan.

Lisäksi mielikuvat laadusta muuttuvat heti positiivisemmiksi kun hinta ja brändi kohtaavat. Uudesta CLA mersusta saa lukea monia arvioita hiljaisuudesta, vaikka se mittautuu kertaluokkaa meluisammaksi kuin 25ke halvemmat autot. Ja E-tronien sisusta on niiiin laadukas vaikka painellen nitisevää muovia on käden ulottuvilla joka puolella (varsinkin jos ei ole ottanut kaikissa median laina-autoissa ollutta 12ke lisänahkapakettia).
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tosin orkkis PSAn premiumiksi on kai ajateltu DS
Joo noin uusista PSAsta mulla ei ole juuri kokemusta, mutta kyllä isot Pösöt ovat pitkään olleet aivan kärkipäätä alustaltaan ja äänenvaimennukseltaan, mutta ei niitä premiumina ole koskaan pidetty.

Premium on enemmänkin mielestäni sellaista, jota ei voi mitata. Tuntuu ja näyttää "kallita" ja tietysti myös on kallis.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vilkuilin nettiautoa. 2-3 vuotiasta opelin moccaa ja corsaeetä 15 tonnin pintaan ja on mistä valita. Eihän nuo maksa mitään
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vilkuilin nettiautoa. 2-3 vuotiasta opelin moccaa ja corsaeetä 15 tonnin pintaan ja on mistä valita. Eihän nuo maksa mitään
Joo ei ole kallita. Ehkä Pösön vastaavat hiukan kalliimpia ja kumpikaan ei sen kalliimpi kuin "arvonsa heti menettävä" kiinalainen MG4, joka oli uutena halvempi, on tilavampi ja sähköautona parempi.

Leafia saa myös varsin halvalla eikä noi ID:t tai Teslatkaan ihan hirveitä enää maksa käytettynä.

Noihin nähden taas sitten e-Up ja e-Golfit yllättävän kalliita.
 

Husky

Hyperaktiivi
Olen kysellyt ennenkin, mutta kertokoon joku jos tietää että joku merkki tarjoaa täyssähköön huolenpitosopimusta ja jos kyllä niin mihin hintaan?

Toyotalla se Relax, mutta ei ole sähköautoa tarjolla, vai oliko joku BZ%&XC, onkohan siinä HPS ja kuuluuko siihen kaikki sähköhimmelit (tästä saatettiin jo puhua joskus kuukausi sitten mutta ei tainnut päätyä mihinkään päätelmään) :hmm:

Ja sellainen pointti, että kas kun joku taho ei ala myydä akkuvakuutuksia. Massahommanahan toimii, kun harvat noista hajoaa, niin olisi vakuutukselle markkinoita, kun A.Ankkaa ei houkuta se jos osuu omalle kohdalle se harvinainen pamaus
 

Husky

Hyperaktiivi
En ole kysynyt, luulen että yksittäinen vakuutus on pirun kallis. Raskaalla puolella on tekniikalle vakuutuksia ostettavissa, että kas kun ei luonnostaa tarjota tähän
 

Jule

Vakionaama
Toyotalla se Relax, mutta ei ole sähköautoa tarjolla, vai oliko joku BZ%&XC,
Toyotalla on se BZ4X ja ne verso tila-autot täyssähköisinä.

Sitä relaxia kyllä markkinoidaan kattavana, mutta ei sisällä kulutusosia, kuten huolenpitosopimukset, ja ilmeisesti pakoputkisto ei kuulu relaxiin, mutta sähköautossa tuo ei ole suuri ongelma.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tuo prosentti toki vaihtelee hirveästi sen mukaan, millainen ajoprofiili on, myös ihan yksityishenkilöiden käytössä. Omaani olen nyt noin 40000 km matkalla ladannut kaikesta sähköstä pikalaturilla 12 %. Ajoprofiili on vahvasti paikallisajoa ja lyhyempää sekalaista ajoa. Pitkiä reissuja, joissa tarvitsee pikaladata, on todella harvoin. Toisaalta auto on pienemmällä akkukoolla, joten se lisää sitten niitä pikalatauksia silloin, kun pidempää stinttiä ajetaan.

Mä olen pikaladannut mielestäni varsin vähän, ja sittenkin pikalatauksien ja AC-latauksien suhde energian määrässä on 8% vs. 92%.

Meillä tyypillinen pikalataus on se, kun pääkaupunkiseudun keikalta kotiin palattaessa otetaan Lohjan ABC:llä 20% -> 50% pikalataus, kotona on jäljellä noin 15%.

En huomannut, että edeltävissä viesteissä keskusteltiin ilmeisesti ainoastaan taksikäytössä olevista sähköautojen akuista ja halusin tuoda esille mielestäni tärkeän seikan akkuja ennenaikaisesti tuhoavasta DC-latauksen suhdeluvusta tavallisessa käytössä. Päätin siis heittää hatusta jonkin luvun mikä näppituntumalta saattaisi olla aika lähellä totuutta.

Vilkaisin omat lataustiedot mitä autosta suoraan näki äpin kautta alkaen helmikuusta niin 97 latauskertaa, joista 7 kpl DC-latausta eli omakin prosentti noin 7 - ainakin edeltävältä 8kk ajalta. Voi olla, että koko vuosi asettuisi omassa käytössä lähemmäs sitä 5% tasoa.

Olkoot siis seuraava heitto vaikka 0-20% DC ja 80-100% AC tavanomaisessa arkikäytössä vs. ammattikäytössä 80-100% DC ja 0-20% AC niin ehkä lähempänä totuutta ja mahtunee varmasti useamman sähköautoilijan profiiliin.
 

dbwarrior

Vakionaama
Tai Jaguarin sähkiksen 😄
Ei se ipace niin hurja ole jos on odotusten hallinta kohdallaan
:)
Mulla enään 3 tyyppivikaa odottamassa ...
Ne tulee eteen mutta päivä on vielä auki.
Voi mennä kuukausi tai 10v
Normi marmorilla nuo tulisi maksamaan about 15k mutta diy meiningillä ehkä tonnin tai kaksi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
No siitä Teslaa alle, arvoalenema 27kk ajalta nätit 27k€ = tasan 1.000€/kk :sormet:

Onhan se ihan nätti pudotus joo... Mutta kyllä 54kEUR bensiksenkin hinnasta reilussa 2 vuodessa lähtisi nätisti hintaa JA sen lisäksi vielä nätisti myös olisi mennyt rahaa bensaan ja huoltoihin. Tuskin juuri eroa olisi.
 

pökö

Kaivo jäässä
Onhan se ihan nätti pudotus joo... Mutta kyllä 54kEUR bensiksenkin hinnasta reilussa 2 vuodessa lähtisi nätisti hintaa JA sen lisäksi vielä nätisti myös olisi mennyt rahaa bensaan ja huoltoihin. Tuskin juuri eroa olisi.
Eli arvon romahdus onkin ihan hyvä asia.
 

-Teme-

Vakionaama
Suunnilleen verran oli tuosta omasta Q4 hintaa sulanut, kun sen ostin. Uushinta 63000€ ja ostin 37000€ hintaan kun autolla oli ikää 20kk ja mittarissa 23Mm
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Eli arvon romahdus onkin ihan hyvä asia.
No on ainakin näin käytetyn auton ostajan vinkkelistä katseltuna :hattu:
Juu, nykyisen dieselin ostin uutena, mutta jos ei noiden uusien patteriautojen hinnat luokkaa puolitu tässä muutaman vuoden aikana, niin käytettyyn sitä vaan on katseensa suunnattava jos pattereilla aikoo alkaa näillä budjeteilla ajelemaan.

Vaan jos diesel-gate saa seuraajan battery-gatesta, niin onko tuo patteri sittenkään... :hmm:
 

pökö

Kaivo jäässä
Tässä työmaan pihalla tönöttää mesen eqs 580 mikä irtoaa nettiauton mukaan havimmillaan noin 45 ke hinnalla ja uutena 150-160 ke, parissa vuodessa hinta tullu 110 ke alas.

Aika hieno auto muuten.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
EQ sarjaa saa Saksasta 5 vuoden junge stern takuulla. Koukku on tietysti se, että myöntävät epäonnistumisen, ja koko EQ:sta luovutaan brändinä, joten 5 vuoden päästä noiden arvo on vieläkin vähemmän.

Alennuksiin noista kupla- ja pilottituotantoautoista ei välttämättä kannata haksahtaa. Esimerkiksi tuo Opel Mokan 34ke ovh tuntuu hurjalta kun samaan rahaan on saanut jo pari vuotta ihan kunnollisen sähköauton. Ja EQssa on unohdettu mikä on mersussa hyvää jo kopioitu sitä mikä on teslassa huonoa - koska teslan hyviä ominaisuuksia ei tuosta vain kopioida.

Mikäänhän ei kelpaa jos on päättänyt olla sähköautoista tykkäämättä. Tuskin niiden korkeat hinnat ja hintojen nousukaan saisi kehuja.

Itselleni on sopinut päivittää auto joka kerta halvempaan ja parempaan.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tässä työmaan pihalla tönöttää mesen eqs 580 mikä irtoaa nettiauton mukaan havimmillaan noin 45 ke hinnalla ja uutena 150-160 ke, parissa vuodessa hinta tullu 110 ke alas.

Aika hieno auto muuten.
Katsoin myös nettiauton tarjonnan rajaamalla max vuosiluvun 2023.
40 kpl EQS mallia joista ensimmäiset 20 kpl noin 70 000-120 000€.

En väitä mitään enkä ota kantaa tuohon Meseen millään tasolla sähköautona, mutta ehkä hieman lähdekritiikkiä.
 

tet

Hyperaktiivi
Eli arvon romahdus onkin ihan hyvä asia.

Ei tietenkään. Mutta jos käyttövoimia vertaillaan, niin se mitä sähköautolla häviät, on bensiksen ja sähkiksen arvonalenemien EROTUS, ei suinkaan koko sähkiksen arvonalenema. Sitä sitten kompensoivat sähkiksen halvemmat käyttökulut.
 

pökö

Kaivo jäässä
Katsoin myös nettiauton tarjonnan rajaamalla max vuosiluvun 2023.
40 kpl EQS mallia joista ensimmäiset 20 kpl noin 70 000-120 000€.


En väitä mitään enkä ota kantaa tuohon Meseen millään tasolla sähköautona, mutta ehkä hieman lähdekritiikkiä.
En tiedä mitä nettiautoa selaat lähdekritiikki muelessäsi mutta sama haku minulla niin hinnat alkaa nelosella.
Screenshot_20251027-112202_Chrome.jpg
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Nettihautomossahan on myös 2023 bz4x 25900e hintapyynnillä ja 2023 hinta on ollut 55ke. Nelivetoinenkin löytyy alle 30ke ja Ruotsista 28tkm ajettuna 32ke. Olen nähnyt halvemmallakin jo kesällä.

Järki ei pysy arvoautossa ja arvo ei pysy järkiautossa.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
En tiedä mitä nettiautoa selaat lähdekritiikki muelessäsi mutta sama haku minulla niin hinnat alkaa nelosella.

Samaa nettiautoa kuin sinäkin. Erona vain se, että otat arvonaleneman esimerkiksi Suomen halvimman pari vuotta vanhan EQS:n ja minä lajittelin tarjonnan kalleimmasta halvimpaan joissa 50% tarjonnasta välillä 70 000-120 000.

Tekemällä siis johtopäätöksen:
Tässä työmaan pihalla tönöttää mesen eqs 580 mikä irtoaa nettiauton mukaan havimmillaan noin 45 ke hinnalla ja uutena 150-160 ke, parissa vuodessa hinta tullu 110 ke alas.

Aika hieno auto muuten.
… on mielestäni erittäin harhaanjohtava keskihinnan 2v vanhoissa käytetyissä EQS malleissa ollessa noin 82 000€ eli lähes tuplat siihen millä laskit arvonaleneman.
 

pökö

Kaivo jäässä
Samaa nettiautoa kuin sinäkin. Erona vain se, että otat arvonaleneman esimerkiksi Suomen halvimman pari vuotta vanhan EQS:n ja minä lajittelin tarjonnan kalleimmasta halvimpaan joissa 50% tarjonnasta välillä 70 000-120 000.

Tekemällä siis johtopäätöksen:

… on mielestäni erittäin harhaanjohtava keskihinnan 2v vanhoissa käytetyissä EQS malleissa ollessa noin 82 000€ eli lähes tuplat siihen millä laskit arvonaleneman.
Minähän sanoin että "halvimmillaan". Halvimmillaan ei tarkoita mitään itsekeksityn aikavälin keskihintaa.

Tuosta vaikka SAKA, hinta pomppaa jo yli 50 ke
Screenshot_20251027-112040_Chrome.jpg
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Minähän sanoin että "halvimmillaan". Halvimmillaan ei tarkoita mitään itsekeksityn aikavälin keskihintaa.

Tuosta vaikka SAKA, hinta pomppaa jo yli 50 ke
Kyllä, ja pointtini on, että kalleimmillaan arvonalenema vain 30ke eikä 110ke. Hajonnan ollessa noin suurta on keskihinta melko hyödyllinen työkalu.

En keksinyt mitään itse vaan selasin nettiauton tarjontaa. Ja koska mainitsemasi auto oli vm 2022 niin päätin rajata hakua.

En tiedä mikä tässäkin nyt taas oli niin ihmeellistä.
 
Back
Ylös Bottom