Keskustelua sähköautoista

pokeri

Aktiivinen jäsen
akkutakku ei edellytä jarrunesteiden ja tuulilasinpyyhinten vaihtoa vuosittain
Jos nyt oikein saivarrellaan niin ehkä jarrunesteen vaihon edellyttää ko huoltoväli esim eqe/eqs 30tkm/2v. Jos ajelee vaikka 150tkm/v niin saattaa jo tulla jarrunesteen vaihto kerta vuoteen ajankohtaseksi. Pyyhkimiä ei ehkä tarvi vaihtaa että takuuehot säilyy😍
 

harb

Aktiivinen jäsen
Latauslaitekeskusteluun vielä sen verran että häviö tapahtuu pääasiassa siinä laturissa (tai AC-DC muuntimessa) ja ulkoinen laturi saattaa olla energiatehokkaampi kuin sisäisen laturin käyttäminen (tai sitten ei). Muistaakseni AC latauksessa hävikki on jotain 20% ja DC latauksessa n. 10%.

Jotkut autot osaavat ottaa hävikistä johtuvan lämmön talteen ja tämä tietysti parantaa kokonaishyötysuhdetta.
 

Jule

Vakionaama
Latauslaitekeskusteluun vielä sen verran että häviö tapahtuu pääasiassa siinä laturissa (tai AC-DC muuntimessa) ja ulkoinen laturi saattaa olla energiatehokkaampi kuin sisäisen laturin käyttäminen (tai sitten ei). Muistaakseni AC latauksessa hävikki on jotain 20% ja DC latauksessa n. 10%.

Jotkut autot osaavat ottaa hävikistä johtuvan lämmön talteen ja tämä tietysti parantaa kokonaishyötysuhdetta.
Normaalikäyttäjän kannalta tosin tuossa on se ero että sen ulkoisen (pika)laturin häviön maksaa sähkön myyjä, kun sisäisen laturin häviöt menee omaan piikkiin.

Sinänsä siinä AC latauksessa on aina mukana se DC latauksen häviö, joka on siis periaatteessa se akun hyötysuhde.. toki käytännössä myös itse latauskaapelilla ja pistokkeellakin on hyötysuhteensa.
 

Husky

Hyperaktiivi
No tulipa siitä vesälätäkössä olevasta murikasta yllättävän monipuolinen keskustelu. Ehkä kuitenkin paras olla astumatta samaan lätäkköön.

Joskus tässä ajattelin voimarasiaan tulevaksi meidän latauspisteen sitten aikanaan, mutta taisi tuossa olla maininta että on kallis ja erikoinen ja ei hyvä.

Ja hyvä että tuli aloitettua 6 vuotta etukäteen selvitys ennen auton ostoa kun koko ajan tulee uutta tietoa. Oli se ekan polttiksen osto vaan simppeli 17v11kk ikäisenä ja tähän on tultu

Ja johan on piru jos laturissa 20% hävikki, eikö jo kuumene palamaan moisella häviöllä?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Muistaakseni AC latauksessa hävikki on jotain 20% ja DC latauksessa n. 10%.
Tuosta olisi kyllä mielenkiintoista saada kunnon dataa ja pitäisi vielä määritellä miten on mitattu. Omat kokemukset tuosta MG4 viittaavat siihen, että molemmissa on hyötysuhde n. 90% eli 10% häviöt latausaseman mitattu vs. akun ilmoittama. Akun ilmoitettu kapasiteetti on 51 kWh ja SOH on 93,2 eli pitäisi olla 47,5 kWh. Ilmoitettu kulutus vs range myös viittaa tuonne 47,5 kWh paikkeille.

Ladatessa kuitenkin akkuun menee 51-52 kWh sekä AC- että DC-latausasemasta.

Lähiaikoina katsottu duunin latausaseman energiamittari vs auton ilmoitus akkuun menevästä 1,3/1,1 kW ja 3,4/3,1 kW. Juuri äsken latasin Plugitin 22 kW laturilla. Aluksi laturin mukaan antoi 6,8 kW ja auto näytti 6,1-6,2 kW. Myöhemmin 7,0 kW ja 6,3-6,4 kW.

AC-latauksessa AC-DC-muunnin aiheuttaa häviöitä. Miten sitten DC-latauksessa. Akku lämpeää ainakin reilusti suuremmilla tehoilla, minkä on pakko olla ihan merkittävä hukka. Kaapeleiden jännitehäviöt myös kasvavat virran kasvaessa. Mistähän DC-laturi mittaa laskutettavan jännitteen? Virtahan ei muutu, mutta eiköhän latauskaapelissa tule ihan merkittävä jännitehäviö, kun niitä pitää nestejäähdyttääkin.
 

HelaKammo

Vakionaama
Ja johan on piru jos laturissa 20% hävikki, eikö jo kuumene palamaan moisella häviöllä?
No onhan se häviö, tai "häviö" sekin, että sitä polttoainetta kuljetetaan ja myydään asemalla, ei se häviö jalostusketjussakaan ole olematon, ei edes sähkön siirrossa.

Autossa oleva AC laturi on hyvin jäähdytetty tehosähkölaitos, joten joku vaikka max. 600-1000 W ei siinä ole paljoa. Eikä se lopulta ole edes kulutuksessa se oleellinen asia.
 

Jule

Vakionaama
80% hyötysuhde pikalatauksessa voi kyllä pitää kutinsa, vaikka lieneekin se huonoin tilanne.. Sitä koko energiansiirtoketjuahan jäähdytetään yleensä aktiivisesti, se täysillä huutava auton ilmastointihan pitää laskea mukaan siihen häviöön.. Ilmeisesti latausaseman jäähdytystä ei lasketa.
 

Harrastelija

Vakionaama
Toivottavasti tuo akkujen lämpö käytetään viileällä kelillä sisätilojen lämmitykseen riippumatta siitä onko sisätilojen lämmitystä ajastettu tai ei. On siitä lämmöstä enemmän hyötyä sisällä kuin suoraan taivasalle puhallettuna.
Kylmällä kelillähän itse akkua pitää lämmittää. Ei kannata sitä lämpöä sisälle puskea jos ei ole ajastettu lämmittämään sisätiloja.

Tuleeko DC lataukseen ac-dc muuntimen lisäksi myös dc-dc muunnin jotta saadaan 400 tai 800V? Vai hoituuko se suoraan tuolla ac-dc muuntimella?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Joskus tässä ajattelin voimarasiaan tulevaksi meidän latauspisteen sitten aikanaan, mutta taisi tuossa olla maininta että on kallis ja erikoinen ja ei hyvä.
Kyllä se 3x16A punainen voimavirta on helpoin ja halvin lataukseen ja saa sen 11kW minkä suurin osa sähköautoista ottaa.

Motorwerk - Sähköauton latauslaite voimavirtaan 11kW, 5/8/10 metriä – Nordic Plug https://share.google/vXdoWw5I1D3KYD7pP
 

dbwarrior

Vakionaama
Itseä kans "hirvittää" tuollainen 17% lataushäviö. Sehän tarkoittaa tuollaisessa halpojen tuntien hyödyntämise sessiossa helposti sellaista
8h*5kw*0.17=6,8kwh hukkalämpöä. Sitten kun laittaa tuon kontekstiin, että minkä verran tuo onkaan auton kokonaiskuluissa niin ei tuon takia tulisi mieleen palata ICE kuskiksi
 

Esäätäjä

Vakionaama
Itseä kans "hirvittää" tuollainen 17% lataushäviö. Sehän tarkoittaa tuollaisessa halpojen tuntien hyödyntämise sessiossa helposti sellaista
8h*5kw*0.17=6,8kwh hukkalämpöä. Sitten kun laittaa tuon kontekstiin, että minkä verran tuo onkaan auton kokonaiskuluissa niin ei tuon takia tulisi mieleen palata ICE kuskiksi
Vesijäähdytteisiä nuo taitaa olla ja riippuen toteutuksesta taitaa mennä akun lämmitykseen ainakin osittain tuo hukkalämpö.
 

dbwarrior

Vakionaama
Vesijäähdytteisiä nuo taitaa olla ja riippuen toteutuksesta taitaa mennä akun lämmitykseen ainakin osittain tuo hukkalämpö.

Tuossa i-pacessa AC-DC inverterin vesijäähy kulkee voimalinjan kanssa samaa piiriä ja näin ollen voimalinja lämpenee tuossa sessiossa.
samasta voimalinjasta napataan sitten apuja auton lämmitykseen, eli ei se täysin hukka lämpöä ole i-pacessakaan.
jos auto sattuu olemaan tallissa niin toki sitten lämpenee vähän tallikin, mikä ei MLP kohteessa ole 1:1 pois ostosähköstä.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Eikö se 25-30% hyötysuhde eli 70-75% häviö energiassa hirvitä yhtäkään polttomoottoriautoilijaa vai onko siinä se, että kun sitä ei näe toisin kuin sähköautoa ladattaessa niin sitä ei mieti?
Jokaisesta eurosta menee vain 30 senttiä liikkumiseen ja loput taivaantuuliin.
 

pAy

Vakionaama
Joskus tässä ajattelin voimarasiaan tulevaksi meidän latauspisteen sitten aikanaan, mutta taisi tuossa olla maininta että on kallis ja erikoinen ja ei hyvä.

Kallis ja erikoinen vaihtoehto oli voimapistorasiaan (tai kiinteä) asennettava laturi joka muuttaisi AC -> DC eli sama toiminta kuin yleisillä pikalatureilla, mutta pienempänä versiona.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikö se 25-30% hyötysuhde eli 70-75% häviö energiassa hirvitä yhtäkään polttomoottoriautoilijaa vai onko siinä se, että kun sitä ei näe toisin kuin sähköautoa ladattaessa niin sitä ei mieti?
Jokaisesta eurosta menee vain 30 senttiä liikkumiseen ja loput taivaantuuliin.
Tuolla tavalla jotenkin.
1762752094473.png


Lataushäviöistä on ollut aikaisemminkin juttua, ja ne vaihtelevat mallista riippuen 25% ja 10% välissä. Pienemmällä teholla häviötä oli monessa autossa eniten häviötä.
 

dbwarrior

Vakionaama
Hypätääs vähän toisaalle.
Mutta eikö teistäkin ole hienoa seurata, että koko ajan tarjonta paranee ja hinnat kehittyy alaspäin ?
Yhä useampi sähkiksestä kiinnostunut pääsee sovittelemaan ostohousuja jalkaan....
Eihän tämä sähköistymisen polku mikään "Strömsö tarina" ole ollut tähän mennessä, mutta eteenpäin on menty.

Jos katsotaan vaikkka 10v perspektiivillä niin nyt on tarjolla autoja joita voi ajatella nykyisen ICE:n seuraajaksi alle 20k välirahalla ja latausverkosto on sellainen, ettei hirveästi tarve seikkaulumieltä että pystyy poistumaan siitä kotilatauksen ympäristöstä.
Lisäksi se DC latausnopeus on kehittynyt koko tuon ajan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Kallis ja erikoinen vaihtoehto oli voimapistorasiaan (tai kiinteä) asennettava laturi joka muuttaisi AC -> DC eli sama toiminta kuin yleisillä pikalatureilla, mutta pienempänä versiona.
Kaikki lähti kalliiseen suuntaan kun Huskyllä oli ajatus vaihekohtaiseen säätöön 3-vaihe latauksessa. Siihen ei vaan tuo AC-lataus taivu.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuolla tavalla jotenkin.
Toi ehkä pätee jenkkiautoille tai kaupunkiajoon sekä sähköautolle ilman lämmitystarvetta kaupunkiajossa?

Jos nyt tuon oman työmatkan ajan MG4:llä kulutus on kesällä se luokkaa 15 ja kovemmilla pakkasilla 50% enemmän. Päälle lataushäviöt. Jos menenkin Pösö 508 farmarilla (sama paino, isompi auto, 1,6 diesel) se kuluttaa 4,5 melkein kelistä riippumatta. 1 l dieseliä sisältää lämpöenergiaa 10 kWh eli vie 45 kWh/100 km.

Läheskään noin suuria regenmääriä en ole koskaan nähnyt. Ehkä 5% kulutetusta energiasta on ollut regenin määrä.

Lasketaan nyt vaikka auton tarvitsevan tuolla mun työmatkalla 90% akusta kesällä otetusta renkaisiin eli 13,5 kWh/100 km. Silloin sähköautolla renkaisiin menisi kesällä 13,5/(15/0,9) = 81% ja pakkasilla 13,5/(1,5*15/0,9) = 54% ladatusta energiasta.

Vastaavasti tuolla dieselillä menisi 13,5/45 = 30%.

Uskoisin tuon Pösön vaativan enemmän renkaisiin (isompi, korkeampi Cd, huonomman energialuokan renkaat), joten sen hyötysuhde lienee selvästi yli 30% tuolla matkalla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Toi ehkä pätee jenkkiautoille tai kaupunkiajoon sekä sähköautolle ilman lämmitystarvetta kaupunkiajossa?

Jos nyt tuon oman työmatkan ajan MG4:llä kulutus on kesällä se luokkaa 15 ja kovemmilla pakkasilla 50% enemmän. Päälle lataushäviöt. Jos menenkin Pösö 508 farmarilla (sama paino, isompi auto, 1,6 diesel) se kuluttaa 4,5 melkein kelistä riippumatta. 1 l dieseliä sisältää lämpöenergiaa 10 kWh eli vie 45 kWh/100 km.

Läheskään noin suuria regenmääriä en ole koskaan nähnyt. Ehkä 5% kulutetusta energiasta on ollut regenin määrä.

Lasketaan nyt vaikka auton tarvitsevan tuolla mun työmatkalla 90% akusta kesällä otetusta renkaisiin eli 13,5 kWh/100 km. Silloin sähköautolla renkaisiin menisi kesällä 13,5/(15/0,9) = 81% ja pakkasilla 13,5/(1,5*15/0,9) = 54% ladatusta energiasta.

Vastaavasti tuolla dieselillä menisi 13,5/45 = 30%.

Uskoisin tuon Pösön vaativan enemmän renkaisiin (isompi, korkeampi Cd, huonomman energialuokan renkaat), joten sen hyötysuhde lienee selvästi yli 30% tuolla matkalla.
Onhan noissa tietty eroja monesta eri tekijästä johtuen. Diiseli saattaa kuluttaa 4 tai 10l/100km. Sähköauto myös vastaavasti 15 - 25 kWh/100km ja se missä autoa käytetään vaikuttaa tietty myös.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Diiseli saattaa kuluttaa 4 tai 10l/100km. Sähköauto myös vastaavasti 15 - 25 kWh/100km
Jos nykyaikainen diesel kuluttaa lähellekään 10 l/100 km, ei samalla konseptilla saa sähköautoa kuluttamaan 25 kWh/100 km. Suurin osa sähköautoista on olosuhteiden pakosta tehty liikkumaan pienellä. Samalla konseptilla diesel vie sen 4-5 poislukien ruuhkat, joissa voi sitten viedä 6-7.

Onhan noita reilustikin yli 30 kWh/100 km kuluttavia sähköautoja.
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Tuon täytyisi jokaisen sähköautoilijan kokeilla omassaan miten pienillä prosenteilla range käyttäytyy. Parempi tietysti että km näytössä menee nopeammin kun että todellinen range romahtaa ja auto jää lopulta tielle.

BT-mokkulalla ja car scanner ohjelmalla näkee paljonko akussa on kWh jäljellä. Ei tarvitse ajella edestakaisin.
Kyllä se 3x16A punainen voimavirta on helpoin ja halvin lataukseen ja saa sen 11kW minkä suurin osa sähköautoista ottaa.

Motorwerk - Sähköauton latauslaite voimavirtaan 11kW, 5/8/10 metriä – Nordic Plug https://share.google/vXdoWw5I1D3KYD7pP

Samaa romua saa Alista 11kW alle satkun ja 11kW BT/WIFI ohjattuna 135 euroa. Nämä tulee Euroopasta joten turha tuoda ilmi tietämättömyyttään maahantuojan ja kuluttajan aseman erosta, tai levittää mitään vakuutusyhtiö ei korvaa *askaa.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jos katsotaan vaikkka 10v perspektiivillä niin nyt on tarjolla autoja joita voi ajatella nykyisen ICE:n seuraajaksi alle 20k välirahalla ja latausverkosto on sellainen, ettei hirveästi tarve seikkaulumieltä että pystyy poistumaan siitä kotilatauksen ympäristöstä.
Se vaan kotilatauksen 10c/kWh vs. pikalaturin 35c/kWh panee pikkasen miettimään joskos nyt kuitenkin tuollaisen kotiaseman...
Jos nykyaikainen diesel kuluttaa lähellekään 10 l/100 km, ei samalla konseptilla saa sähköautoa kuluttamaan 25 kWh/100 km.
No eipä tuo nyt kummoinen case ole. Meinaan kun laitetaan tuohon meidänkin dieseliin tuo meidän as.vaunu persuuksiin, niin se 10l/100km alkaa olemaan jo melko realistinen kulutus ja mitä tuossa olen vähäkään vastaavia videoita katsellut näistä sähköautoista, niin kyllä niissäkin se kulutus ihan järjestäin alkaa tuolloin jo 3:lla. Tuo 2.5m leveä ja 2.6m korkea sekä 7.6m pitkä kokkare on meinaan jo sellainen purje about minkä tahansa veturin perässä, jotta se kulutus nousee ihan väkisin jo melko paljon. Toki myös 1.500kg lisämassa aiheuttaa sen omansa, mutta maantienopeuksissa tuo ilmanvastus lienee kuitenkin se suurin. Ja kun sähköautot optimoidaan varsin specifisti nirkosille kulutuksille, jotta sen akun rangea saataisiin maksimoitua, niin näissä tuo as.vaunun tuoma kulutuslisä on jo varsin raju. Toki myös dieselissä tuo kulutuslisä pyörii siellä +50% huitteissa, mutta sähköautoissa aletaan helposti puhumaan jo +100% nummeroista, niin...
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
BT-mokkulalla ja car scanner ohjelmalla näkee paljonko akussa on kWh jäljellä. Ei tarvitse ajella edestakaisin.
Kyllä minä olen tuolla prosentteja ja kW katsellut mutta aika moni ajaa sähköautolla jossa ei saa edes prosentteja näytölle vaan johonkin vakiokulutukseen pohjautuvan km arvauksen.
Näin mm. monessa Peugeot tai Citroën mallissa.

Omassa saa joko prosentit tai km arvauksen tai navigoiden erittäin tarkan arvion perille kohteeseen olevan akun varauksen / km, tämä ottaa huomioon lämpötilan, matkalle osuvat nopeusrajoitukset ja jopa tuulensuunnan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jokaisesta eurosta menee vain 30 senttiä liikkumiseen ja loput taivaantuuliin.
Tosin talvella kabiinin lämmöksi tuosta menee osa, muun kuin dieselkäyttöisen kabiinin pitämiseksi vaikka trooppisen lämpimänä jopa riittääkin säällä kuin säällä (vaikkakin kylmä on kylmä ilman muuta esilämmitystä heti liikkeelle lähdön jälkeen).
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Kyllä minä olen tuolla prosentteja ja kW katsellut mutta aika moni ajaa sähköautolla jossa ei saa edes prosentteja näytölle vaan johonkin vakiokulutukseen pohjautuvan km arvauksen.
Näin mm. monessa Peugeot tai Citroën mallissa.

Omassa saa joko prosentit tai km arvauksen tai navigoiden erittäin tarkan arvion perille kohteeseen olevan akun varauksen / km, tämä ottaa huomioon lämpötilan, matkalle osuvat nopeusrajoitukset ja jopa tuulensuunnan.
Se kojetaulun % ja SOC-lukemat ovat pessimistisiä. BT:llä OBD-portin kautta näkee oikeat lukemat. Kaikki sähkärit kulkevat vielä kilsatolkulla vaikka prosentit ja kilsat nollissa.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Hypätääs vähän toisaalle.
Mutta eikö teistäkin ole hienoa seurata, että koko ajan tarjonta paranee ja hinnat kehittyy alaspäin ?
Yhä useampi sähkiksestä kiinnostunut pääsee sovittelemaan ostohousuja jalkaan....
Eihän tämä sähköistymisen polku mikään "Strömsö tarina" ole ollut tähän mennessä, mutta eteenpäin on menty.

Jos katsotaan vaikkka 10v perspektiivillä niin nyt on tarjolla autoja joita voi ajatella nykyisen ICE:n seuraajaksi alle 20k välirahalla ja latausverkosto on sellainen, ettei hirveästi tarve seikkaulumieltä että pystyy poistumaan siitä kotilatauksen ympäristöstä.
Lisäksi se DC latausnopeus on kehittynyt koko tuon ajan.
Tuosta muistui mieleen eräs sukulainen joka oli henkeen ja vereen auto-ihminen kunnes ottivat väkisin ajokortin pois.
Vielä hoitokodissa kuiskasi mulle "Sen sähköauton olisin vielä halunnut kokeilla"
Silloin tavallaan kypsyi päätös sähköautosta, mutta en ehtinyt viedä sukulaista ajelulle.
Tavallaan harmittaa autotehtaiden hidastelu, dieselgatesta on jo kulunut 10-vuotta.

Tilanne näyttää nyt ihan hyvälle, uusia malleja tulee koko ajan ja käytettynäkin valikoimaa löytyy.

PS
Kesko näköjään poistaa dieselit näyttelytiloistaan.
dieseleiden kysyntä alkaa olla niin ohutta
 

Jule

Vakionaama
Samaa romua saa Alista 11kW alle satkun ja 11kW BT/WIFI ohjattuna 135 euroa. Nämä tulee Euroopasta joten turha tuoda ilmi tietämättömyyttään maahantuojan ja kuluttajan aseman erosta, tai levittää mitään vakuutusyhtiö ei korvaa *askaa.

Vaikka kiinalaisella myyjällä olisikin se välivarasto euroopassa, niin sitä ei silti katsota maahantuojaksi, jos se "laskutetaan" eu:n ulkopuolelta. Tuossa käytetään siis hyväksi sitä että ulkomaalaiset firmat voivat perustaa varaston eurooppaan ja myydä sieltä tavaraa taas eu:n ulkopuolelle, itse tavara ei koskaan käy eu markkinoilla, mutta on kuitenkin eu:n sisäistä huolintabisnestä, ja siten tuloa.

Suurin ongelmahan on se että miten sen pystyt toteamaan että se on samaa roskaa? Sen latauslaitteen kalleimmat osat ovat juurikin niitä joiden merkitys on turvallisuuteen suurin, käytännössä siis kontaktori ja vuotovirtavalvonta, ja kummatkin on helppo vaihtaa halpikseen, tai jättää pois, eikä se ilmene kuin vasta sitten kun niitä tarvitsisi.

. Toki myös dieselissä tuo kulutuslisä pyörii siellä +50% huitteissa, mutta sähköautoissa aletaan helposti puhumaan jo +100% nummeroista, niin...

Noinhan se tekee kun se dieselin hyötysuhde paranee lähemmäs optimia kun lisätään kuormaa. Jos kuormaa lisättäisiin niin paljon että tavoitenopeutta ei enää saavutettaisi se kulutuksen kasvu lähtisi kääntymään taas sähkövoimalinjan eduksi.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Se kojetaulun % ja SOC-lukemat ovat pessimistisiä. BT:llä OBD-portin kautta näkee oikeat lukemat. Kaikki sähkärit kulkevat vielä kilsatolkulla vaikka prosentit ja kilsat nollissa.
Hienoa että tiedät että kaikki kulkee kilsatolkulla nollassa.
Eka pitempi reissu sähköpakulla aiheutti kyllä sydämmen tykytystä kun ensin näytti että riittää laturille. 16km rangen jälkeen tuli suoraan numeroiden paikalle kolme viivaa --- sitten muutamia kilometrejä ajettuani tuli kilpikonna kuvake ja vauhti ja tehot leikkaantui. Voihan se olla että tuollaisena olisi jatkanut vaikka kuinka pitkään, mutta aja siinä 100kmh maantietä nilkuttaen sitten ja odottaen hiipuuko seuraavaan mäkeen.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tosin talvella kabiinin lämmöksi tuosta menee osa, muun kuin dieselkäyttöisen kabiinin pitämiseksi vaikka trooppisen lämpimänä jopa riittääkin säällä kuin säällä (vaikkakin kylmä on kylmä ilman muuta esilämmitystä heti liikkeelle lähdön jälkeen).
Totta, mutta liikkumiseen tank-to-wheel noin 20-30% bensiinikäyttöisillä polttomoottoriautoilla.

Sitten on vielä ne well-to-wheel lukemat jotka myös mielenkiintoisia:

Well-to-Wheel -hyötysuhteet (sisältäen tuotanto-, jalostus-, siirto- ja ajoneuvovaiheen häviöt):
  • Bensiini: 15–18 %
  • Diesel: 18–22 %
  • Sähköauto: 70–80 %
(ChatGPT)
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Eka pitempi reissu sähköpakulla aiheutti kyllä sydämmen tykytystä kun ensin näytti että riittää laturille. 16km rangen jälkeen tuli suoraan numeroiden paikalle kolme viivaa

Kotiin palatessa olen muutaman kerran saanut kilpikonnan kuvan ruudulle muutamaa kilometriä ennen kun pääsen perille. Mutta kotona onkin sähköä tarjolla. Matkoilla on enemmän kuin kaksi kertaa käynyt ilmi että haluttu laturi ei toimikaan. Pidänkin mielelläni aina sen verran rangea jäljellä, että pääsen seuraavallekin tarvittaessa.
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Vaikka kiinalaisella myyjällä olisikin se välivarasto euroopassa, niin sitä ei silti katsota maahantuojaksi, jos se "laskutetaan" eu:n ulkopuolelta. Tuossa käytetään siis hyväksi sitä että ulkomaalaiset firmat voivat perustaa varaston eurooppaan ja myydä sieltä tavaraa taas eu:n ulkopuolelle, itse tavara ei koskaan käy eu markkinoilla, mutta on kuitenkin eu:n sisäistä huolintabisnestä, ja siten tuloa.

Suurin ongelmahan on se että miten sen pystyt toteamaan että se on samaa roskaa? Sen latauslaitteen kalleimmat osat ovat juurikin niitä joiden merkitys on turvallisuuteen suurin, käytännössä siis kontaktori ja vuotovirtavalvonta, ja kummatkin on helppo vaihtaa halpikseen, tai jättää pois, eikä se ilmene kuin vasta sitten kun niitä tarvitsisi.


NIPS
Tiedätkö kun ei kiinnosta pätkääkään. EU:ssa ollaan ja EU:sta tilaat tavaraa. Jos värkki lakkaa toimimasta niin oma voivoi, jos se polttaa autotallin niin se on vakuutusyhtiön voivoi. Se että laite on tilattu Suomesta voi auttaa takuuaikana, mutta satkun laturi ja jos se hajoaa parin vuoden päästä niin uusi tilalle ennemmin kuin alkaa tappelemaan jonkun maahantuojan ja kuluttajasuojan kanssa kun se yhden miehen autolaturifirma on mennyt jo kolmatta kertaa konkkaan.

Hienoa että tiedät että kaikki kulkee kilsatolkulla nollassa.
Eka pitempi reissu sähköpakulla aiheutti kyllä sydämmen tykytystä kun ensin näytti että riittää laturille. 16km rangen jälkeen tuli suoraan numeroiden paikalle kolme viivaa --- sitten muutamia kilometrejä ajettuani tuli kilpikonna kuvake ja vauhti ja tehot leikkaantui. Voihan se olla että tuollaisena olisi jatkanut vaikka kuinka pitkään, mutta aja siinä 100kmh maantietä nilkuttaen sitten ja odottaen hiipuuko seuraavaan mäkeen.

Kannattaa mennä sydänasioissa lääkärille, tai sitten vain investoida se muutama kymppi ja katsoa kännykän näytöltä missä mennään.
 

Lurkus

Vakionaama
Olen kysellyt ennenkin, mutta kertokoon joku jos tietää että joku merkki tarjoaa täyssähköön huolenpitosopimusta ja jos kyllä niin mihin hintaan?

Toyotalla se Relax, mutta ei ole sähköautoa tarjolla, vai oliko joku BZ%&XC, onkohan siinä HPS ja kuuluuko siihen kaikki sähköhimmelit (tästä saatettiin jo puhua joskus kuukausi sitten mutta ei tainnut päätyä mihinkään päätelmään) :hmm:

Ja sellainen pointti, että kas kun joku taho ei ala myydä akkuvakuutuksia. Massahommanahan toimii, kun harvat noista hajoaa, niin olisi vakuutukselle markkinoita, kun A.Ankkaa ei houkuta se jos osuu omalle kohdalle se harvinainen pamaus
Luulisin että kaikki tarjoaa jotka sähköautoja myy.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Eka pitempi reissu sähköpakulla aiheutti kyllä sydämmen tykytystä kun ensin näytti että riittää laturille.
Se onkin muuten kumma juttu miten tälläisen satunnaisen sähköautoilijan (huollon sijaisautona) se ylivoimaisesti eniten tuijotettu lukema mittaristossa on tuo range. Vaikka kuinka auto oli lähteissä 100% latingissa ja range kertoo yli 10x taipaleelle riittävän mitä itsellä on tarve niin ei. Se järki ei vaan silti voita, vaan tuota lukemaa tulee tapitettua enempi kuin nopeusmittaria :eek:
 

Husky

Hyperaktiivi
No onhan se häviö, tai "häviö" sekin, että sitä polttoainetta kuljetetaan ja myydään asemalla, ei se häviö jalostusketjussakaan ole olematon, ei edes sähkön siirrossa.

Autossa oleva AC laturi on hyvin jäähdytetty tehosähkölaitos, joten joku vaikka max. 600-1000 W ei siinä ole paljoa. Eikä se lopulta ole edes kulutuksessa se oleellinen asia.
En siis meinannut tässä mitään polttis vs sähköauto riitelyä, vaan mieleen tuli A iso latausteho, B niinkin iso häviö kuin 20%, että A + B = iso lämpöteho johonkin murikkaan.

Mutta vai jäähdytys on murikassa. Ilmeisesti siis ilma-ilma jäähdytys, mutta välillä on niin yllättävää että kai kohta sanotaan että eikun vesi-ilma....

Luulisin että kaikki tarjoaa jotka sähköautoja myy.
Enpä usko. Varsin harvinainen tarjonta polttiksiin. Ja niihin joihin saa, ei netistä saa todellista tietoa ehdoista ja on tyypillistä, että myyjä ei tiedä.

Ja vielä harvinaisempia ovat ihmiset jotka noita ottavat. Sinänsä ihmettelen, kun itse pidän tärkeämpänä kuin kasko. Mutta eihän niitäkään monella ole.

Luulisin, että HPS on sähkikseen varsin huono idea myyjälle. Perustuotto pieni ja riski iso
 

tet

Hyperaktiivi
En siis meinannut tässä mitään polttis vs sähköauto riitelyä, vaan mieleen tuli A iso latausteho, B niinkin iso häviö kuin 20%, että A + B = iso lämpöteho johonkin murikkaan.

Mutta vai jäähdytys on murikassa. Ilmeisesti siis ilma-ilma jäähdytys, mutta välillä on niin yllättävää että kai kohta sanotaan että eikun vesi-ilma....

Kyllä nykyaikaisessa sähköautossa kaikki tehoelektroniikka jäähdytetään nesteellä, myös se akkulaturi. Mihin se lämpö sitten nesteen mukana siirtyy, riippuu varmasti sekä autosta että tilanteesta. Se voi lämmittää esimerkiksi sitä ladattavaa akkua, jos se on vielä tuossa kohtaa vajaalämpöinen optimaalista lataushyötysuhdetta ajatellen. Tai se voi lämmittää sisätiloja, jos tälle on tarvetta. Tai sitten se voi mennä jäähdyttäjäkennosta sähköflektin avustamana taivaalle.

Tuo iso latausteho ja 20 % lataushäviö ei kyllä varmasti toteudu missään. Huhujen mukaan joissain autoissa voi olla noin suuri lataushäviö pienellä teholla, esim. sukojohdolla ladatessa. Useimmissa tuskin on.
 

Husky

Hyperaktiivi
Kyllä nykyaikaisessa sähköautossa kaikki tehoelektroniikka jäähdytetään nesteellä, myös se akkulaturi. Mihin se lämpö sitten nesteen mukana siirtyy, riippuu varmasti sekä autosta että tilanteesta. Se voi lämmittää esimerkiksi sitä ladattavaa akkua, jos se on vielä tuossa kohtaa vajaalämpöinen optimaalista lataushyötysuhdetta ajatellen. Tai se voi lämmittää sisätiloja, jos tälle on tarvetta. Tai sitten se voi mennä jäähdyttäjäkennosta sähköflektin avustamana taivaalle.

Tuo iso latausteho ja 20 % lataushäviö ei kyllä varmasti toteudu missään. Huhujen mukaan joissain autoissa voi olla noin suuri lataushäviö pienellä teholla, esim. sukojohdolla ladatessa. Useimmissa tuskin on.
Älä s**tana. Jotenkin aloinkin lähetyksen jälkeen uumoilla että nestejäähdytys.

Siellähän sitten pyörii jotkin pumputkin (tuollaisethan vie tehoa aikalailla).
 
Back
Ylös Bottom