Keskustelua sähköautoista

Husky

Hyperaktiivi
TM:
"Käyttötestien kuulumisia: Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

Mercedes-Benz CLA aloitti käyttötestin"​


Ajavat 60000km vain. Miksei nuo tajua, että ottaisivat jonkin paljon ajetun autokaupasta, että olisi oikea kestotesti eikä "kestotesti". Kyllä uusia malleja löytyy sellaisia, joihin kelataan äkkiä kilometrejä pohjille, joten ei olisi mennen talven lumia vaan juuri sitä mikä kaikkia kiinnostaa.

Ja kai se aina tässä ketjussa mainittava, että tämä ei ole rasismia ja pitäisi koskea polttiksiakin tämä lähestymistapa
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
TM:
"Käyttötestien kuulumisia: Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

Mercedes-Benz CLA aloitti käyttötestin"​


Ajavat 60000km vain. Miksei nuo tajua, että ottaisivat jonkin paljon ajetun autokaupasta, että olisi oikea kestotesti eikä "kestotesti". Kyllä uusia malleja löytyy sellaisia, joihin kelataan äkkiä kilometrejä pohjille, joten ei olisi mennen talven lumia vaan juuri sitä mikä kaikkia kiinnostaa.

Ja kai se aina tässä ketjussa mainittava, että tämä ei ole rasismia ja pitäisi koskea polttiksiakin tämä lähestymistapa
Ehkä siksi ettei niitä autokaupoissa ole, eniten ajettu sähkö cla nettiautossa tällä hetkellä 10tkm
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuo iso latausteho ja 20 % lataushäviö ei kyllä varmasti toteudu missään. Huhujen mukaan joissain autoissa voi olla noin suuri lataushäviö pienellä teholla, esim. sukojohdolla ladatessa. Useimmissa tuskin on.

Kun auto lämmittää akkua latauksen alussa niin silloin 20% häviötä voi hyvinkin olla mahdoillinen.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Joo, mutta meinasin ettei nyt heti tarvii ettei tuo asia nyt happane niin äkkiä. Eli nyt voisi testata 1-2v vanhoja malleja ja sitten 1-2v päästä tämän
Kahessa vuojessa tuoki "uus" automalli on niin vanha ketään muita enää kiinnosta sen testaaminen, maailma mennee nyt melko isoilla harppauksilla
 

Lappanen

Hyperaktiivi
TM:
"Käyttötestien kuulumisia: Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

Mercedes-Benz CLA aloitti käyttötestin"​


Ajavat 60000km vain. Miksei nuo tajua, että ottaisivat jonkin paljon ajetun autokaupasta, että olisi oikea kestotesti eikä "kestotesti". Kyllä uusia malleja löytyy sellaisia, joihin kelataan äkkiä kilometrejä pohjille, joten ei olisi mennen talven lumia vaan juuri sitä mikä kaikkia kiinnostaa.

Ja kai se aina tässä ketjussa mainittava, että tämä ei ole rasismia ja pitäisi koskea polttiksiakin tämä lähestymistapa
Ihan sama homma rengastesteissä. Kaikki kummit varmasti toimii hienosti pakasta vedettynä, laittaisivat vaikka johonkin koneeseen ne rääkkiin simuloimaan parin vuoden talviajoa tuon ensi testin jälkeen ja sitten uusi identtinen testi jotta näkee miten ne toimii enemmän ajettuina.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ihan sama homma rengastesteissä. Kaikki kummit varmasti toimii hienosti pakasta vedettynä, laittaisivat vaikka johonkin koneeseen ne rääkkiin stimuloimaan parin vuoden talviajoa tuon ensi testin jälkeen ja sitten uusi identtinen testi jotta näkee miten ne toimii enemmän ajettuina.
Tähän ovat yrittäneet (liian pienellä panoksella tosin) vastata. Rengastesteissä on muutaman kerran ollut vanha käytetty mukana. Muistaisin ulkoa (älkää haastako oikeuteen), että vanhakin laaturengas on XiPengit voittanut
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan sama homma rengastesteissä. Kaikki kummit varmasti toimii hienosti pakasta vedettynä, laittaisivat vaikka johonkin koneeseen ne rääkkiin simuloimaan parin vuoden talviajoa tuon ensi testin jälkeen ja sitten uusi identtinen testi jotta näkee miten ne toimii enemmän ajettuina.
Ellen nyt aivan väärin muista, niin tuohon oli tulossa myös jotain sääntelyä tai merkintöjä.
 

Lurkus

Vakionaama
En siis meinannut tässä mitään polttis vs sähköauto riitelyä, vaan mieleen tuli A iso latausteho, B niinkin iso häviö kuin 20%, että A + B = iso lämpöteho johonkin murikkaan.

Mutta vai jäähdytys on murikassa. Ilmeisesti siis ilma-ilma jäähdytys, mutta välillä on niin yllättävää että kai kohta sanotaan että eikun vesi-ilma....


Enpä usko. Varsin harvinainen tarjonta polttiksiin. Ja niihin joihin saa, ei netistä saa todellista tietoa ehdoista ja on tyypillistä, että myyjä ei tiedä.

Ja vielä harvinaisempia ovat ihmiset jotka noita ottavat. Sinänsä ihmettelen, kun itse pidän tärkeämpänä kuin kasko. Mutta eihän niitäkään monella ole.

Luulisin, että HPS on sähkikseen varsin huono idea myyjälle. Perustuotto pieni ja riski iso
Polttiksiin en ota mitään kantaa mutta sanoilla sähköauto huolenpitosopimus tuntuu google tarjoavan vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon.
 

Lurkus

Vakionaama
Asiasta toiseen, onko kukaan ostanut tuota shellyn 11kw latauslaitetta? Voisi olla helppo tapa saada älyä ohjaukseen niille joilla taidot on vain keskiverto tasoa, eli osaa ostaa ja asentaa shellyjä, mutta ei ohjelmoida hienompia logiikoita.
 

-Teme-

Vakionaama
Asiasta toiseen, onko kukaan ostanut tuota shellyn 11kw latauslaitetta? Voisi olla helppo tapa saada älyä ohjaukseen niille joilla taidot on vain keskiverto tasoa, eli osaa ostaa ja asentaa shellyjä, mutta ei ohjelmoida hienompia logiikoita.
On käytössä ja hyvin pelittää.
Kyseessä ei ole Shellyn valmistama laite vaan 3.osapuolen jossa on Shellyn elektroniikka.
Siihen ei suoraan saa skriptiä asennettua, mutta helpoin pösä ohjaus on tehdä esim Shelly plugS gen3 avulla. Eli ohjaa plugin relettä ja releen perusteella menee lataus päälle/pois.
Hieman edistyneempi tapa on ohjata 3EM laitteen virtuaalista boolean sensoria, minkä kanssa tekee ohjauksen latauslaitteelle.
Paras on että pösä skripti ohjaa suoraan latauslaitetta. Käytännössä vaaditaan että kiinteän IP osoitte EVE01-11r laitteella ja skripti ohjaa sen boolean:200 sensoria on/off
Tästä viimeisestä @Mikki voisi ottaa kopin ja tehdä latauslaite editin skriptistä
 

Jule

Vakionaama
TM:
"Käyttötestien kuulumisia: Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition

Mercedes-Benz CLA aloitti käyttötestin"​


Ajavat 60000km vain. Miksei nuo tajua, että ottaisivat jonkin paljon ajetun autokaupasta, että olisi oikea kestotesti eikä "kestotesti". Kyllä uusia malleja löytyy sellaisia, joihin kelataan äkkiä kilometrejä pohjille, joten ei olisi mennen talven lumia vaan juuri sitä mikä kaikkia kiinnostaa.

Ja kai se aina tässä ketjussa mainittava, että tämä ei ole rasismia ja pitäisi koskea polttiksiakin tämä lähestymistapa

Tuo TM:n käyttötestikonsepti on pysynyt samana jo yli puoli vuosisataa, mitä nyt jossain kohtaa lisäsivät matkan 50 -> 60tkm. Pyrkivät ostamaan uuden juuri markkinoille tulleen auton mielellään ekasta erästä.. Ehkä noista käyttötesteistä jotain iloa on jos juuri samanlaisen auton aikoo hankkia ja lukee testin huolella.

On tuossa vuoden testissäkin toisinaan ollut suhteellisen isojakin vikoja esim 50tkm kohdalla, jotka kuitataan vaan että maahantuoja korjasi, meni takuuseen - niin kun se tietysti meneekin kun auto on vain vuoden ikäinen, normikäyttäjällä on samoissa kilsoissa ikää neljättä vuotta, ja takuu ummessa.

Kuvittelisin että tuo käyttötesti toiminta on kuitenkin suhteellisen edullista lehdelle, tai jopa tavallaan voitollista, kun erilaisia autontarpeita ei tarvitse yhtä aktiivisesti täyttää autoedulla, km korvauksilla tai vuokrapeleillä.


Ihan sama homma rengastesteissä. Kaikki kummit varmasti toimii hienosti pakasta vedettynä, laittaisivat vaikka johonkin koneeseen ne rääkkiin simuloimaan parin vuoden talviajoa tuon ensi testin jälkeen ja sitten uusi identtinen testi jotta näkee miten ne toimii enemmän ajettuina.
Kuten jo mainittiin, niitä satunnaisia käytettyjäkin renkaita on ollut verrokkina, mutta ovathan ne nyt enemmän tai vähemmän hyödyttömiä, koska siinä verrataan vain juuri siihen satunnaiseen käytettyyn rengassarjaan.. Niitä käytettyjä samanmallisia rengassarjoja pitäisi olla useampi ja ensin vertailla ne keskenään ja hakea keskiarvo, ja vasta sitten verrata uusiin.. Hirvee duuni.

Talvirenkaan jyrsiminen käytetyksikään ei onnistu, kuten kesärenkaita joskus maailmalla testataan. Nastarenkaista lähtee jyrsimällä nastat ensimmäisenä, ja kitkarenkaissakin ikääntyminen on vähintäänkin yhtä merkittävä tekijä kuin pelkkä kulutuspinnan syvyys.
 

pamppu

Vakionaama
Tuo TM:n käyttötestikonsepti on pysynyt samana jo yli puoli vuosisataa
Alkuajoilla autot olikin jo tuolla matkalla kovilla.

”Seuraavaksi kestotestattiin itäsaksalainen Wartburg, joka ei kestänyt – nykymittapuun mukaan auto pirstoutui käsiin, vaikka 1970-luvun vaatimustasolla siinä vain ”ilmeni pikkuvikoja”.

Itsellä oli puunalusleikkiautona loppuunajettu Skoda 1000MB, mittarissa jotain 35 tonnia. Sekään ei testeissä kukkinut:

Moottoriviestin kokemukset 1000 MB:stä eivät olleet yhtä hyvät. Kestotestin aikana Škodan moottorissa syttyi tulipalo, jonka seurauksena kaasutin suli osittain. Myös männät sekä sylinteriputket jouduttiin vaihtamaan.”
 

jmaja

Hyperaktiivi
Alkuajoilla autot olikin jo tuolla matkalla kovilla.
Joissain yksittäistapauksissa kestotesti oli hurjat 100 tkm.

Onhan toi 60 tkm ollut varmaan vaikea monelle 10- ja 20-luvun autollekin. Vai eikö tuolla matkalla ole hajonnut yhtään öljykylpynokkahihnaista, surkeaa nokkaketjua, ureasysteemiä tai alustan puslaa? Eikö ole jouduttu imukanavia tai EGR:ää putsaamaan?
 

Jule

Vakionaama
Joissain yksittäistapauksissa kestotesti oli hurjat 100 tkm.

Onhan toi 60 tkm ollut varmaan vaikea monelle 10- ja 20-luvun autollekin. Vai eikö tuolla matkalla ole hajonnut yhtään öljykylpynokkahihnaista, surkeaa nokkaketjua, ureasysteemiä tai alustan puslaa? Eikö ole jouduttu imukanavia tai EGR:ää putsaamaan?
Yleensä ne suunniteluvirheellisetkin rakenteet toimivat paremmin kun ajetaan paljon.

Alustan osia on kai joskus todettu väljentyneeksi, mutta nuo nyt ovat muutenkin niitä siedettäviä vikoja, ja joidenkin automallien kanssa niihin voi suhtautua ihan vaan huoltokohteena.
 

tet

Hyperaktiivi
Kun auto lämmittää akkua latauksen alussa niin silloin 20% häviötä voi hyvinkin olla mahdoillinen.

No nyt tullaan sitten siihen filosofiseen kysymykseen, mikä oikeastaan on lataushäviötä. Jos lämmitys tapahtuu pelkästään pikalatauksen nopeuttamiseksi, niin ehkä se energia voidaan katsoa lataushäviöksi, mutta sitä tapahtuu vain latauksen alussa kuten mainitsitkin. Koko latauksen keskimääräinen häviö on sitten taas pienempi. Yleensä se lämmitys kuitenkin tapahtuu jo ennen latausta, matkan aikana latausasemaa lähestyttäessä, joten onko sekin energia lataushäviötä vaikka töpseli ei ole kiinni?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Yleensä se lämmitys kuitenkin tapahtuu jo ennen latausta, matkan aikana latausasemaa lähestyttäessä, joten onko sekin energia lataushäviötä vaikka töpseli ei ole kiinni?
Sitten se sama muuttuu vaan hieman kovemmaksi kWh/100km kulutukseksi.
Sillai tietysti vähän hassua kun samasta sähköenergiasta kyse.
 

tet

Hyperaktiivi
Sitten se sama muuttuu vaan hieman kovemmaksi kWh/100km kulutukseksi.
Sillai tietysti vähän hassua kun samasta sähköenergiasta kyse.

Pikalatauksen aikana kulutettu lämmitysenergia (kuin myös se oikea hukkalämpö jonka lataus akussa tuottaa) muuttuu sitten taas pienemmäksi kulutukseksi, kun lähdetään liikkeelle pikalatauksen jälkeen. Lämpimän akun sisäinen vastus, ja sitä kautta häviö, on pienempi myös purettaessa akkua.
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Lämmin talli on talvella sähköauton kanssa ehdoton. Tässä nyt piharemonttia eikä ole saanut autoa talliin, niin pakkasella työmatkan kulutus on 4% sijaan 10% akusta. Lisätään tähän akun lämmitykseen kulunut energia ja se ettei latauksen hukkalämpö lämmitä tallia, niin puhutaan vuositasolla aika suuresta erosta kulutetun sähkön määrässä. Eli sähköautoilijan tallin lämmitys on lopulta aika halpaa hubaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Lämmin talli on talvella sähköauton kanssa ehdoton. Tässä nyt piharemonttia eikä ole saanut autoa talliin, niin pakkasella työmatkan kulutus on 4% sijaan 10% akusta. Lisätään tähän akun lämmitykseen kulunut energia ja se ettei latauksen hukkalämpö lämmitä tallia, niin puhutaan vuositasolla aika suuresta erosta kulutetun sähkön määrässä. Eli sähköautoilijan tallin lämmitys on lopulta aika halpaa hubaa.
Otatko huomioon myös sen että myös sen 1500kg mötikän lämmittäminen vie energiaa? Akun varaustaso taitaa käyttäytyä kylmässä myös hiukan eri tavalla.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Otatko huomioon myös sen että myös sen 1500kg mötikän lämmittäminen vie energiaa? Akun varaustaso taitaa käyttäytyä kylmässä myös hiukan eri tavalla.
Jostain se kylmästä ulkoilmasta sisään tuodun auton lämmitys otetaan, ei kyllä millään latauksen hukkalämmöllä onnistu.
Kun miettii kuinka nopeasti auton sisätilat jäähtyy pysäköitäessä ei sieltä sisältäkään lämpöä talliin tule.
Jos autossa on sisäisen laturin jäähdytys jotenkin ilmaan voi siitä jotain tulla, mutta eikö ne ole nestejäähdytteisiä eli menee vaikka akkuun tuo hukkalämpö.
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Jos autossa on sisäisen laturin jäähdytys jotenkin ilmaan voi siitä jotain tulla, mutta eikö ne ole nestejäähdytteisiä eli menee vaikka akkuun tuo hukkalämpö.

Ja kun auto seisoo ulkona jäähtyy akku latauksen loputtua ulkolämpötilaan, eli sekin lämpöenergia menee harakoille. Tallissa tuokin lämmittää tallin sisäilmaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tässä nyt piharemonttia eikä ole saanut autoa talliin, niin pakkasella työmatkan kulutus on 4% sijaan 10% akusta. Lisätään tähän akun lämmitykseen kulunut energia
Millainen pakkanen, matka ja auto? Oma MG4 on aina ulkona. En ole huomannut noin suurta kulutuseroa kesän ja kovimpien pakkasten välillä. MG4 ei lämmitä akkua ellei sitä valikosta valitse. Jos sen valitsee, toki kuluttaa reilusti enemmän pakkasella, kun koko matkan 6 kW vastukset huutaa punaisena turhaan. N. 30 C/h lämpenee akku tuolla ja lopettaa +15C kohdalla.
 

jmaja

Hyperaktiivi
eihän se ole häviö vaan energia käytetään hyötykäyttöön, akun lämmitykseen.
Mitäs hyötyä akun lämmityksestä on? Eihän sitä ole edes juuri eristetty eli suurin osa lämmöstä menee akusta harakoille latauksen jälkeen. Ainoa hyöty siis akun nopeampi lataus eli selvästi lataushäviöksi laskettava mielestäni.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tässä otin juuri kuvan Tesla Model 3 service modesta kun auto ollut 9kWh verran latauksessa. Lähtötilanteessa oli akun lämpötila 11-12 astetta, oli lämmitänyt tuolla vajaan tunnin latauksella 15-16 asteeseen.

Tämä on ilman lämpöpumppua joten tuo supermanifold on aika paljon yksinkertaisempi. Lämpöpumpullisessa on muistaakseni 11-tieventtiili, ja siinä saadaan esilämmitetystä akusta sisälle se latauksen jälkeinen ylimääräinen lämpö.
 

Liitteet

  • 1000011926.jpg
    1000011926.jpg
    341,6 KB · Katsottu: 25

juukeli

Aktiivinen jäsen
Millainen pakkanen, matka ja auto? Oma MG4 on aina ulkona. En ole huomannut noin suurta kulutuseroa kesän ja kovimpien pakkasten välillä. MG4 ei lämmitä akkua ellei sitä valikosta valitse. Jos sen valitsee, toki kuluttaa reilusti enemmän pakkasella, kun koko matkan 6 kW vastukset huutaa punaisena turhaan. N. 30 C/h lämpenee akku tuolla ja lopettaa +15C kohdalla.

Pakkasta oli jotain 2-4 astetta nyt parina aamuna. Matka n.15km. Model 3 LFP-akulla ja lämpöpumpulla. Toki matkan lyhyys korostaa ongelmaa merkittävästi, mutta eipä tuo liene mitenkään erityisen lyhyt työmatka noin keskimäärin.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Jostain se kylmästä ulkoilmasta sisään tuodun auton lämmitys otetaan, ei kyllä millään latauksen hukkalämmöllä onnistu.
Kun miettii kuinka nopeasti auton sisätilat jäähtyy pysäköitäessä ei sieltä sisältäkään lämpöä talliin tule.
Jos autossa on sisäisen laturin jäähdytys jotenkin ilmaan voi siitä jotain tulla, mutta eikö ne ole nestejäähdytteisiä eli menee vaikka akkuun tuo hukkalämpö.
Oletin ihan samoin kun siirryin sähköautoon, mutta kyllä tuo auton säilyttäminen ja lataaminen hyvin eristetyssä tallissa nostaa tallin lämpötilaa. Tallin peruslämmitys on auto + ilmankuivain. Tarvitsen sähköpatteria ainoastaan jos on reilumpia pakkasia (-15C ja yli) useamman päivän. Oma tekijänsä on varmasti tuo ilmankuivain, koska auto tuo kosteutta jota kuivata ja muuttaa lämmöksi. Mutta ilman autoa tippuu nopeasti sähköpatterille, koska kuivaimella ei ole työtä.

Autossa on lämpöä akun ja sisätilojen lisäksi ajon jälkeen varmaankin ainakin moottoreissa ja niiden jäähdytysnesteissä/öljyissä. Varsinkin, jos tuo matkalla pikaladatun auton talliin, niin huomaa että lämpö nousee tallissa kun akku on lämmin.

Aiemmin kun oli ilmaista latausta rajattomasti töissä, harkitsin tallin lämmittämistä auton sisälämmittimen (PTC) avulla, koska sulo vilen. Mutta totesin ettei tuohon ole oikein käyttää hyvällä tahdolla annettua sähköä, ja toisaalta ei olisi fiksua syklittää kallista akkuakaan autotallin lämmön vuoksi. Akun hyvä kunto tietysti meni seuraavan käyttäjän eduksi, mutta voin leikkiä että sain siksi autosta hyvän hinnan. Ilmankuivain oli parempi ratkaisu myös tallin kosteudenhallinnan kannalta.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Lämmittänyt vai lämmennyt? Onko siis lämmitetty vastuksilla vai lämmennet laturin ja akun häviöistä?
Tuosta kuvasta ei visualisointi tietysti näy miten kiertää...eli kierto on niin että akkuun tulee lämpöisempi ja lähtee viileämpi ulos.
ac-laturi lämpiää ja siitä moottorien invertterien (lukemat ei nyt näy) kautta akkuunpäin.

Noi sähköinen ohjaustehostin ja infotainment näkyy jopa 35 astetta? mutta ei taida todellisuudessa juuri lämmittää.

Niin ja tässähän ei vastuksia ole vesikierrossa ollenkaan. Akun lämmitys tapahtuu moottoreilla...
 

jmaja

Hyperaktiivi
Pakkasta oli jotain 2-4 astetta nyt parina aamuna. Matka n.15km. Model 3 LFP-akulla ja lämpöpumpulla.
Kuulostaa oudolta. Lämmittääkö sitten Tesla LFP-akkua väkisin, vaikka ei ole menossa lataamaan? Olikos tuossa 64 kWh akku. 4% 15 km olisi 17 kWh/100 km ja 10% hurjat 43 kWh/100 km. MG4:lla en ole koskaan ajanut 15 km yli 30 kWh/100 km kulutuksella. En siis edes -26 C auton ollessa ulkona. Ei ole lämpöpumppua ja pidän aina sisätilan +21 C.

Mulla menee 38 km työmatkalla 51 kWh akusta 12% kesällä ja tuossa 2-4 asteen pakkasella ehkä 16%. 20% ei ole koskaan ylittynyt. Auto ulkona molemmissa päissä ja latauksessa vain töissä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Käyttääkö siis virtaa moottorissa latauksessa vai lämpeääkö vain pakollisilla häviöillä tuossa?
AC laturi lämmittää, akun häviöt tuskin koska akusta ulos tulee asteen viileämpää.
Ei näillä ulkolämmöillä sentään akkua tarvi lämmittää ac-latauksessa, tuossa kuvassa on auto paikallaan esilämmityksessä joku talvi ennen liikkeelle lähtöä ja moottorit ottaa kumpikin 3,5 kW eli lämmitysteho 7 kW.
Etumoottori lämpiää enemmän kun tuleen jo lämmennyttä takamoottorilta.
 

Liitteet

  • Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    53,8 KB · Katsottu: 10

kotte

Hyperaktiivi
Sähköauton kanssa kylmä talli voisi olla lämpimää taloudellisempi (jos olosuhteet ovat sellaiset, että sisällä uskaltaa ladata). Toki "kylmä" voisi käytännössä tarkoittaa "viileää", eli lattia kannattaisi pitää aina hiukan yli plussan, jotta loskaa ei kerry lattialle, vaan se valuu sulana pois ainakin vähitellen. Latauksen ja kabiinin lämmityksen hukkalämpö tuo talvella sen verran lisälämpöä auton runkoon, jotta lattian kosteutta ei tiivisty jatkuvasti lisää rakenteen syövereihin aiheuttamaan harmia (mukaan luettuna osien korroosio, missä suhteessa kylmä talli on ehdottomasti lämmintä parempi päivittäin käytettävälle autolle; rungon kuivuminen sisustan sokkeloista vie lämpimässäkin tallissa päiväkausia ja lämpö lisää korroosion nopeutta).
 

Aurinko Aarne

Aktiivinen jäsen
Asiasta toiseen, onko kukaan ostanut tuota shellyn 11kw latauslaitetta? Voisi olla helppo tapa saada älyä ohjaukseen niille joilla taidot on vain keskiverto tasoa, eli osaa ostaa ja asentaa shellyjä, mutta ei ohjelmoida hienompia logiikoita.

Tuo ei taida osata siirtyillä vaiheiden välillä? Vähän yli satkulla saa siinä tapauksessa samat ominaisuudet sisältävän paljon linjakkaamaan ja pidemmällä kaapelilla varustetun WLAN-laturin. Turha välimalli(ko)?
Oletin ihan samoin kun siirryin sähköautoon, mutta kyllä tuo auton säilyttäminen ja lataaminen hyvin eristetyssä tallissa nostaa tallin lämpötilaa. Tallin peruslämmitys on auto + ilmankuivain. NIPS
Muistatko minkälaisella ilmankuivaimella tallia kuivailet? Malli ja merkki?
 

korsteeni

Jäsen
Mitäs hyötyä akun lämmityksestä on? Eihän sitä ole edes juuri eristetty eli suurin osa lämmöstä menee akusta harakoille latauksen jälkeen. Ainoa hyöty siis akun nopeampi lataus eli selvästi lataushäviöksi laskettava mielestäni.
ei mitään hyötyä...........hyöty siis akun nopeampi lataus......
mitä mieltä lopulta olet?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Muistatko minkälaisella ilmankuivaimella tallia kuivailet? Malli ja merkki?
Itse hommasin 08/2018 tuollaisen Trotec TTK 72E mallisen kuivaimen ja siitä lähtien se on tuolle meidän kellari/autotallissa hyrskyttänyt 24/7, hoitanut hommansa täydellisesti, ei niin pienintäkään moitteen sanaa koko aikana! Tokihan heti alkuun laitoin tuon mukana tulleen jatkuvan tyhjennyksen letkun paikalleen, jota vielä jatkoin lähimpään poistopaikkaan, se kun ei ole ihan siinä kuivurin alla, mutta kun noita kellarin kosteuksiakin seuraan noilla älyantureilla paristakin eri paikasta, niin tuo kuivuri tosiaan on leikannut kosteudet exact veitsen terävästi just siihen asetettuun, vaikka tuota tilaahan tuolla on koko 112m2 talopohjan verran kaikenkaikkiaan.

 
Back
Ylös Bottom