Keskustelua sähköautoista

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Teslassa on vakio laakereita mutta muuten on löytynyt osaa mitä "ei ole olemassa".
Vaan noitakin voidaan kyllä valmistaa mittojen mukaan varaosina jos tarvista tulee.
Kun katsoo luetteloita kuinka montaa eri kokoista ja muotoista ihan tavallista 12v akkuakin on olemassa, pieniä mittaeroja sinne tänne saman Ah akuissa. Joissain navat eri päin tai eri kokoiset.
Jo pelkästään niitä 12V akkujen napojakin on minun tietääkseni ainakin 4 erilaista, vaikka toki autokäytössä ei ihan niitä kaikkia.
Ihme että joku sopu on saatu jännitteistä: 6V, 12V, 24V, 400V ja 800V. Tuokin taitaa olla ihan vapaaehtoisesti eikä perustu mihinkään lakiin eikä määräyksiin.
Takaa löytyy kyllä standardit ja speksit, joita valmistajien on noudatettava. Ja nyt tämä ihan koht'sillään tuleva Plug&Pay speksi paneekin sitten patteriautoja ihan kiwasti uusiksi kun sen auton pitää kommunikoida laturin kanssa jotta kuka sitä on nyt lataamassa ja kuinkako paljon sitä virtaskaa otetaankaan. Näin asiakkaan ei tartte kuin ajaa laturille, töpseli kiinni ja lasku tulee perässä. Ei enää korttimaksuja, tägien lääppimistä tms.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onhan lähes joka automallissa erilaiset niveletkin ja silti valmistajia riittää. Tai lokasuojat jne.
Ja niitä 12V akkujakin tekee moni valmistaja vaikka malleja on monia.
Eli se mallien moninaisuus ei sinällään ole ongelma. Mutta kaiken muun kanssa moninaisuus on yksi lisäongelma.
Niin miksi ei valmisteta vaikka automaattilaatikoita, dsg-vaihteistoja. Ne kaikki käytännössä on nykyään sellaisia että eivät kestä auton käyttöikää. Tai kokonaisia moottoreita, eipä löydy valmistajia vaikka markkinoita olisi vaikka näille pienille Fordin moottoreille jotka hajoaa ennen aikojaan.
 

Harrastelija

Vakionaama
Toisaalta autoala on myös uskomattoman täynnä regulaatiota.
Totta tuokin.
Sitä myös vastustetaan kynsin ja hampain. Rumppikaan ei tykkää yhtään EU määräyksistä. Kuulemma kaupankäynnin este.

Kyllä autotehtaatkin vapaaehtoisesti suostuvat asioihin jotka näkevät heille eduksi. Niitä ei 100 vuoden aikana kovin montaa tapausta ole. Lähinnä sellaista missä eivät näe mahdollisuutta erottautua ja rahastaa sillä.
Tällä hetkellä akuilla voidaan rahastaa niin hyvin ettei ole mitään paineita tehdä sopimuksia.
 

tet

Hyperaktiivi
Ja nyt tämä ihan koht'sillään tuleva Plug&Pay speksi paneekin sitten patteriautoja ihan kiwasti uusiksi kun sen auton pitää kommunikoida laturin kanssa jotta kuka sitä on nyt lataamassa ja kuinkako paljon sitä virtaskaa otetaankaan. Näin asiakkaan ei tartte kuin ajaa laturille, töpseli kiinni ja lasku tulee perässä. Ei enää korttimaksuja, tägien lääppimistä tms.

Mitään kohtsillään tulevaa speksiä ei tietääkseni ole tulossa. ISO 15118 Plug & Charge on julkaistu jo vuonna 2014, eikä vieläkään kovin paljoa löydy sitä tukevia autoja. Sille onkin viime vuosina tullut kilpailijaksi tämä Autochargeksi nimetty ratkaisu, jossa laskutettava asiakas identifioidaan auton MAC-osoitteen perusteella. Kumpikaan näistä ei sinällään tuo mitään suuresti nykyisestä poikkeavia kommunikointivaatimuksia autolle, vaikka toki tuo virallinen ISO-standardin mukainen systeemi paljon monimutkaisempi (ja monipuolisempi) onkin. Kumpikaan ei myöskään ole millään muotoa pakollinen. Autochargea ei edes tarvitse autossa mitenkään tukea, tosin ilmeisesti on olemassa automalleja joissa ei ole yksilöllisiä MAC-osoitteita, ja siksi Autocharge ei niissä toimi.
 

Jule

Vakionaama
Mobiiliverkoissa valmistajien yhteistyö on vienyt alaa selkeästi eteenpäin. Ensin pohjoismaissa NMT (samaan aikaan amerikassa oli omansa) ja sen jälkeen maailmanlaajuisesti. Autoalalle tuo ei vaan sovi.
Ihme että joku sopu on saatu jännitteistä: 6V, 12V, 24V, 400V ja 800V. Tuokin taitaa olla ihan vapaaehtoisesti eikä perustu mihinkään lakiin eikä määräyksiin.

Kyllähän se noissa mobiiliverkoissakin edellytti viranomaisohjausta että se luurit alkoivat olemaan yhteensopivia. Toki eihän ne sitä ole täysin vieläkään, mutta edes osittain.

Nuo akkujänniestandardit ovat muodostuneet kyllä käytännössä ilman varsinaista standardointia. Se 6V oli aikanaan se tekninen minimi jännite jolla systeemi saatiin toimimaan, ja kun systeemiä haluttiin parantaa looginen seuraava askel oli laittaa vaan kaksi akkua, josta 12v, ja samalla logiikalla 24v. Niitähän oli autoja joissa oli 12v startti ja 6v sähköt (kuten 12-24v).

400V ja 800V tulevat latauslaitestandardista, eikä ne itseasiassa ole 400V tai 800V, vaan se voi olöa, ja onkin vähän mitä vaan jossain 300 ja 1000V välillä. Esimerkiksi 600V nimellisjännite toimii ihan ongelmitta, toki 400V laturista ei voi ladata ilman vastaavaa järjestelyä kuin 800V.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
saa nähdä kuinka kauan saa "itse" kotona ladata ja yleensäkään kytkeä korkeajännitteisen ......................
Korkeajännitteisen minkä? Siinä autolaturin pistokkeessa ei ole jännitettä lainkaan kun se on irti autosta. Ja kun se tökätään kiinni, käynnistyy ensin kättely auton ja laturin välillä, jotta mitä laatua ja millä teholla sieltä olisi virtaa nyt tarjolla ja vasta tämän jälkeen siihen piuhaan kytkeytyy sähköt. No 99% tuo on ihan tavallista 230VAC latausta 1- tai 3-vaiheisena, mutta noin periaatteessa voisihan sitä kotonakin pukata CCS:llä vaikka 400V DC jos on sitä tukeva tolppa kotipihassa, vastaava mitä on tuolla julkisina pikalatureinakin.
 

fraatti

Hyperaktiivi



Mitähän tuolla haetaan, että ei enää akkukorjaiksia, jos valmistaja ei hyväksy ja ohjeista? Kukahan lobannut tällä kertaa.

Ilmeisesti eri toimijat, kuten Kokkolan autohuolto, on astunut merkkiliikkeiden varpaille, eikä se käy? Hakea luvat? Tottakai pitää olla sähkötöihin liittyvät asiat kunnossa mittalaitteineen, mutta pitääkö tulkita niin, että joka osalle pitää olla valmistajalta hyväksyntä, eikä vaikkapa käytettyjä kennoja saisi siirtää, sitähän ei varmasti valmistaja hyväksy. Osa valmistajistahan ei hyväksy kuin koko akkupaketin vaihdon, vaikka akku olisi korjattavissa.
Vai viitataankohan tuolla akkusuojiin yms pohjapanssareihin?
Edit. Olihan ne siellä molemmat.

Kiinaosien käyttö ei ole kuitenkaan ketään kiinnostanut tähän asti. Netissä myydään jopa ratteja kiina airbägeillä.
 
Viimeksi muokattu:

HelaKammo

Vakionaama
Ymmärtäisin, että nuo panssarit oli joki pohjustus aiheeseen, mutta itse artikkeli käsitteli kuitenkin kaikkea muuttamista, sekä mihin tahansa osan vaihtamista ilman esim. valmistajan hyväksyntää ja jopa asennusohjetta.

Edit: linkki Traficom omaan lausuntoon

 

korsteeni

Jäsen
Korkeajännitteisen minkä? Siinä autolaturin pistokkeessa ei ole jännitettä lainkaan kun se on irti autosta. Ja kun se tökätään kiinni, käynnistyy ensin kättely auton ja laturin välillä, jotta mitä laatua ja millä teholla sieltä olisi virtaa nyt tarjolla ja vasta tämän jälkeen siihen piuhaan kytkeytyy sähköt. No 99% tuo on ihan tavallista 230VAC latausta 1- tai 3-vaiheisena, mutta noin periaatteessa voisihan sitä kotonakin pukata CCS:llä vaikka 400V DC jos on sitä tukeva tolppa kotipihassa, vastaava mitä on tuolla julkisina pikalatureinakin.
heitin tämän tuon trafi jutun innostamana, mitään ei saa tehdä, sillähän saadaan raha kiertämään kun kotilataus kielletään
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
itse artikkeli käsitteli kuitenkin kaikkea muuttamista, sekä mihin tahansa osan vaihtamista ilman esim. valmistajan hyväksyntää ja jopa asennusohjetta.
Tässä tuo Jessen em. video, kuinka paljon parempi on tuo heidän itsensä 3D tulostama korvausosa vs. alkuperäinen

heitin tämän tuon trafi jutun innostamana, mitään ei saa tehdä, sillähän saadaan raha kiertämään kun kotilataus kielletään
Vaan kun tuohon kieltämiseen ei ole mitään perusteita, sillä pikalatureilla käyttäjät käpistelevät jopa 800V kaapeleita ihan hienosti, niin miksi ihmeessä kotioloissa 230VAC "jatkojohto" tulisi mukamas jollain tapaa kielletyksi. Ei muuten tule tapahtumaan!

Pikemminkin mennään juuri päinvastaiseen suuntaan kun tuo V2G alkaa yleistymään ja näin siitä auton akusta tulee osa kotiakustoa, toimii siellä kodin sähkökuorman tasaajana mahd. kiinteän kotiakun rinnalla.
 

korsteeni

Jäsen
..........

Vaan kun tuohon kieltämiseen ei ole mitään perusteita,.........
ei hallinto tarvitse mitään perusteita rahankeruuseen ja turhien työpaikkojen synnyttämiseen.

pari esimerkkiä
taka lisä jarruvalo oli kielletty.............se tulikin pakolliseksi
huomiovalot oli kielletty ......sitten päivävaloista tuli pakolliset
vasemmalle puolelle pysäköinti oli kielletty...nyt se on normal
valojen kahdentaminen oli sallittu, kielletty, sallittu kielletty, sallittu

kuinka monta kolaria on ollut itse tehdyn korjauksen seurauksena?
 

pamppu

Vakionaama
Tuo Traficomin lausunto kyllä järkytti. Kyllä nyt viranomaisten tarttis olla korjaamisen ja esimerkiksi tuotekehityksen mahdollistajia.

On se nyt surkeeta jos valmistaja voi yhdet lounaat ostamalla aivopestä viranomaiset toistamaan omaa mantraansa. Eihän valmistajat ole mitään ylijumalia auton suunnittelussa, päinvastoin on osoitetu aivan päin peetä olevia ratkaisuja, niin totta h*tissä niitä täytyy saada kehittää jälkimarkkinoilla tai vaikka ihan itse. Rautalangallakin autoja on korjattu.

Se nyt on ihan sulaa hulluutta, että joku valmistaja myöntäisi lupia. Mihin tämä yhteiskunta oikein on menossa.
 

Harrastelija

Vakionaama
…totta h*tissä niitä täytyy saada kehittää jälkimarkkinoilla tai vaikka ihan itse.
Varsinkin kun valmistajaa itseään ei tunnu korjaaminen kiinnostavan. Siis muuten kuin rahalla vaihtamalla toimimaton osa toiseen toimimattomaan.
Eikä viranomisiakaan kiinnosta. Kusivehkeiden ongelmatkin on jätetty asiakkaiden maksettavaksi eikä saa edes poistaa käytöstä.

Tuo taitaa olla yksi harvoja asioita joka mm jenkeissä toimii. En tiedä onko kyse valtavien sakkojen ja vahingonkorvausten pelosta vai viranomaisten määräyksistä mutta siellä on takaisinkutsuja asioista joita täällä saa vain haaveilla. Onkohan siinäkin taustalla että EU/viranomaiset pelkää että autoteollisuus karkaa muualle jos liikaa aletaan ahdistelemaan. Lobbarit käy pelottelemassa. Nyt kyllä näyttää siltä että ”karkaaminen” saattaa tapahtua joka tapauksessa. Eurooppalaiset ei käy kaupaksi ja kiinalaiset valtaa markkinoita.
 

Harrastelija

Vakionaama
Olikos se mersu joka vasta esitteli konseptia että jarrut olisi jossain tasauspyörästössä. Vai siitäkö tämä keskustelu alkoi?
Siellä olisivat suojassa ravalta yms. Öljy olisi parempi jäähdyttäjä kuin pelkkä ilma. Jousittamaton massa pienenisi. Ja mitähän muita perusteluita siinä olikaan.

Että vanhoja ideoita viritellään uudelleen (parannettuna?).
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
ei hallinto tarvitse mitään perusteita rahankeruuseen ja turhien työpaikkojen synnyttämiseen.
kuinka monta kolaria on ollut itse tehdyn korjauksen seurauksena?
Erotetaan nyt kuitenkin se tekeminen ja korjaaminen toisistaan, jookos. Sähköasentaja käy laittamassa sulle sen kotilaturin kiinni, niin ei sen käyttöä tulla sulta poiskaan koskaan kyllä kieltämään. Mutta se että menisit itse sen laturin sinne asentamaan taikka jos siihen laturiin tulee joku vika ja lähdet itse sitä "korjaamaan" niin sitten ollaankin jo varsin ohkasilla jäillä, pelataan riskillä jos ei ihan oikeasti tiedä mitä on tekemässä ja vielä siltikin se saattaa vaatia hommaan viranomaisen siunauksen, jota luviksi ja tarkastuspöytäkirjoiksikin taidetaan kutsua.

Ja onhan mm. autojakin kautta aikain nykerretty vaikka millä tavoin. Katsastus nyt yrittää parhaansa mukaan pitää edes jotain tasoa yllä, ettei tuonne tienpäälle aivan mitä tahansa sentään päästettäisi, mutta silti siellä aina välillä sattuu ja tapahtuu kun ei se jarrujen korjaus itseltä mennytkään ihan nappiin, tai se itse vaihdettu jakohihna ei tainnutkaan tulla kiristettyä kunnolla, tai unehtu ne talvirenkaat sitten kuitenkin jälkikiristää, tai... Eli kyllä noita onnettomuuksia on tullut ja tulee varmaan jatkossakin tulemaan näiden erilaisten DIY juttujen johdosta.
 

tet

Hyperaktiivi
Erotetaan nyt kuitenkin se tekeminen ja korjaaminen toisistaan, jookos. Sähköasentaja käy laittamassa sulle sen kotilaturin kiinni, niin ei sen käyttöä tulla sulta poiskaan koskaan kyllä kieltämään. Mutta se että menisit itse sen laturin sinne asentamaan taikka jos siihen laturiin tulee joku vika ja lähdet itse sitä "korjaamaan" niin sitten ollaankin jo varsin ohkasilla jäillä, pelataan riskillä jos ei ihan oikeasti tiedä mitä on tekemässä ja vielä siltikin se saattaa vaatia hommaan viranomaisen siunauksen, jota luviksi ja tarkastuspöytäkirjoiksikin taidetaan kutsua.

Ja onhan mm. autojakin kautta aikain nykerretty vaikka millä tavoin. Katsastus nyt yrittää parhaansa mukaan pitää edes jotain tasoa yllä, ettei tuonne tienpäälle aivan mitä tahansa sentään päästettäisi, mutta silti siellä aina välillä sattuu ja tapahtuu kun ei se jarrujen korjaus itseltä mennytkään ihan nappiin, tai se itse vaihdettu jakohihna ei tainnutkaan tulla kiristettyä kunnolla, tai unehtu ne talvirenkaat sitten kuitenkin jälkikiristää, tai... Eli kyllä noita onnettomuuksia on tullut ja tulee varmaan jatkossakin tulemaan näiden erilaisten DIY juttujen johdosta.

Juuri näin. Ei polttomoottoriautoakaan saa miten tahansa "korjata", kyllä se katsastusmies viimeistään liputtaa varikolle, jos siellä on jotain ihan villejä viritelmiä. Tuossa Traficomin tiedotteesta kiinnittäisin huomiota tähän kohtaan:

Parhaillaan käynnissä ovat komission työryhmän keskustelut menettelyistä vaihtoehtoisten osien hyväksymiseksi ja asentamiseksi.

Tuosta herää kysymys, että miten mahtaa olla yleisesti autojen tarvikeosien suhteen. Itselläni ei ole tiedossa, millaiset lupamenettelyt liittyvät tarvikeosien markkinoille tuontiin esimerkiksi nyt vaikkapa auton jarruja koskien. Saako mikä tahansa firma alkaa valmistamaan jarrusatuloita, ja tuoda myyntiin, ilman että viranomaisia kiinnostaa? Enpä usko, eiköhän niissäkin ole joku lupamenettely. Tai ainakin vaatimus standardien noudattamisesta vähintään. Jos Jesse 3d-tulostaa jonkin osan sähköauton moottorin tai akkukotelon kupeeseen, niin siihenkin luonnollisesti kuuluu vastaava hyväksyntämenettely.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuosta herää kysymys, että miten mahtaa olla yleisesti autojen tarvikeosien suhteen. Itselläni ei ole tiedossa, millaiset lupamenettelyt liittyvät tarvikeosien markkinoille tuontiin esimerkiksi nyt vaikkapa auton jarruja koskien. Saako mikä tahansa firma alkaa valmistamaan jarrusatuloita, ja tuoda myyntiin, ilman että viranomaisia kiinnostaa? Enpä usko, eiköhän niissäkin ole joku lupamenettely. Tai ainakin vaatimus standardien noudattamisesta vähintään. Jos Jesse 3d-tulostaa jonkin osan sähköauton moottorin tai akkukotelon kupeeseen, niin siihenkin luonnollisesti kuuluu vastaava hyväksyntämenettely.
Luvat ja standardit, joo näissä taitaa olla aika villiä touhu.
Itselle tuli vastaan eräs tuote johon kilpaileva firma oli laittanut oman valmistaja tarran ce-merkillä. Vähän tuota mietin että mitenkähän on. Tiesin että "tuote" tai sen osa/runko on varmasti vaatimusten mukainen koska tämä osa on ostettu isommasta firmasta joka laittaa ce-merkit omiin valmiisiin tuotteisiinsa.
Nyt tämä pienempi yritys siis käyttää tätä runkoa ja tekee itse loput.
Jos tuota lähdettäisiin tonkimaan pitäisi rungolle löytyä joku paperi missä valmistus materiaalit ja prosessi on nähtävillä. Niin kauan kun kukaan ei tutki, saa ce-merkki olla ja täyttää ostajan vaatimukset.
 

Ton1A

Vakionaama
Tesla on taas tarkistanut hintoja, Model 3 standard maksaa toimituskuluineen 37590 €.

Vertailun vuoksi (en jaksanut kaivaa tietoa siitä onko toimituskulut mukana)
  • Corolla sedan, 33 610,82€
  • Corolla hatchback, 32 841,21€
 

RauskiH

Vakionaama
Tesla on taas tarkistanut hintoja, Model 3 standard maksaa toimituskuluineen 37590 €.

Vertailun vuoksi (en jaksanut kaivaa tietoa siitä onko toimituskulut mukana)
  • Corolla sedan, 33 610,82€
  • Corolla hatchback, 32 841,21€
Näinköhän sitä teslasta saadaan uusi corolla
 
Back
Ylös Bottom