Keskustelua sähköautoista

repomies

Hyperaktiivi
Tesla on lähettänyt paimenkirjeen Traficomille katsastuksia varten. On vissiin alkanut siellä tympimään kun katsurit etsii pisimmän rautakangen kun etsivät hylkysyytä Tesloihin.

Tympii se teslakuskejakin, kun rengassarjat kuluvat pilalle kummallisen nopeasti vaikka kuljettaja on ajotavaltaan rauhallinen. Syy on vinksallaan olevissa renkaissa, jotka sitten kuluvat sen mukaisesti epäsymmetrisesti.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tympii se teslakuskejakin, kun rengassarjat kuluvat pilalle kummallisen nopeasti vaikka kuljettaja on ajotavaltaan rauhallinen. Syy on vinksallaan olevissa renkaissa, jotka sitten kuluvat sen mukaisesti epäsymmetrisesti.
Tuossa oli että 1mm on sallitun raja, eihän se muuta camber-kulmaa juuri yhtään, jos kulmasäädöissä on 1mm sinne tänne, eikö se ole vielä "ei kannata tehdä mitään" lukemissa?
 

hamu

Aktiivinen jäsen
Vanhemman mallin Y:n käytin konttorilla ennen takuun umpeutumista. Katsastaja kutsui kollegansa avuksi ja kahdestaan vääntelemällä löysivät yläolka-akselin puslasta välyksen. Tuolloin ei ollut vielä tullut Teslalta huoltotiedotetta. Takuuseen vaihtoivat omassa tallissa uudet navat, yksittäisen puslan sijaan. Ajossa en huomannut ongelmaa, tai kolinaa, ja renkaat kuluivat tasaisesti. Tässä uudemmassa ns Juniper Y:ssä ei pitåisi (en ole tarkastanut) olla enää laakeroituja puslia. Jos ne kestävät paremmin, niin kannattanee vaihtaa samat myös vanhempaan malliin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vanhemman mallin Y:n käytin konttorilla ennen takuun umpeutumista. Katsastaja kutsui kollegansa avuksi ja kahdestaan vääntelemällä löysivät yläolka-akselin puslasta välyksen. Tuolloin ei ollut vielä tullut Teslalta huoltotiedotetta. Takuuseen vaihtoivat omassa tallissa uudet navat, yksittäisen puslan sijaan. Ajossa en huomannut ongelmaa, tai kolinaa, ja renkaat kuluivat tasaisesti. Tässä uudemmassa ns Juniper Y:ssä ei pitåisi (en ole tarkastanut) olla enää laakeroituja puslia. Jos ne kestävät paremmin, niin kannattanee vaihtaa samat myös vanhempaan malliin.
Omassa model 3 eka katsastus oli -23 ja silloin noita vaihdettavia osia oli huonosti saatavilla. Ostin jostain euroopasta 2 paria niitä. Toinen oli sopiva koko, mutta vasta viime vuonna kun piti se toinenkin vaihtaa niin korjaamolla mihin vein osineen ei vaihtanut sitä kun oli vääränlainen osa. Eli tuo toinen on nyt ollut 3 vuotta siellä ja hyvin pelannut, on ilmeisesti kumipuslatyyppinen joka nyt uusiinkin on tullut.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Minkäköhän muun auton kanssa tarvitaan kaksi äijää vääntämään renkaita. Minä olen aika varma että tässä haisee asennevamma sen sijaan että katsottaisiin onko auto ajokuntoinen.

Saksassa ajetaan kovempaa ja sielläkin näitä hylsyjä tulee, mutta 12-14% Model Y ja 3.

Ero Suomeen on niin suuri että joku kusee Suomen katsastuksessa. Tuo ei muutenkaan ole ajoa vaarantava juttu oikeasti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Minkäköhän muun auton kanssa tarvitaan kaksi äijää vääntämään renkaita. Minä olen aika varma että tässä haisee asennevamma sen sijaan että katsottaisiin onko auto ajokuntoinen.

Saksassa ajetaan kovempaa ja sielläkin näitä hylsyjä tulee, mutta 12-14% Model Y ja 3.

Ero Suomeen on niin suuri että joku kusee Suomen katsastuksessa. Tuo ei muutenkaan ole ajoa vaarantava juttu oikeasti.
Tuttavalla on kolme katsastusfirmaa. Sanoi että ei tuo millin välys vielä paljoa pelasta. Saattaa hylkyaste silti tippua alle Dacian. En tiedä onko asennevammasta vai kokemuksesta kyse.

Saksassa tosiaan prosentti oli tuollainen, mutta siitä huolimatta se oli kaikkien 111 automallin heikoin. Vanhemmissa ikäluokissa prossa nousee myös yli 20%. Norjassa ja ruotsissa liikutaaan jossain 20-30% paikkeilla. Karkea tienpinta, tiesuola varmaan käy Suomessa alustanosien päälle eri tavalla kuin Saksassa. Saksassa suurin hylkäyssyy liittyy jarruihin.
 

Mikki

Hyperaktiivi
No mikä selittää tuplat Ruotsiin ja Norjaan? Ei tiestössä tai keleissä niin paljon eroa ole.

Kaverini joka on vuosikymmeniä ajanut autoja sanoi oman Teslansa katsastushommasta että ikinä koskaan ei samanlaista repimistä ja riuhtomista ole nähnyt. Käytännössö kymmeniä kertoja käynyt katsurilla vuosikymmenten aikana (68v)
 

Miika85

Jäsen
Onhan se tietysti vaikea myöntää itsellänsä että model 3/Y nyt vaan sattuu olemaan ladan tasolla laadussa. Näyttääkin saippuakotelolta ja siihen vielä päällle kun ottaa sen pelkän pohjavärin(valkoisen).
Hylkäysprosenttikin kääntyy päässä katsastusmiehen viaksi, eikä suinkaan paskan laadun syyksi😂
 

Mikki

Hyperaktiivi
Onhan se tietysti vaikea myöntää itsellänsä että model 3/Y nyt vaan sattuu olemaan ladan tasolla laadussa. Näyttääkin saippuakotelolta ja siihen vielä päällle kun ottaa sen pelkän pohjavärin(valkoisen).
Hylkäysprosenttikin kääntyy päässä katsastusmiehen viaksi, eikä suinkaan paskan laadun syyksi😂

Tulipahan asenteella tuo kommentti. Tesla on oikein hyvä auto ajaa ja entistä Volvo V60 ei ole yhtään ikävä. Se uusi valkoinen on muuten helmiäismetalliväri.

Teslan voimansiirto on parasta laatua (erittäin pitkäikäinen) ja infotainment about paras mitä on tehty.

En ole keksinyt mikä tuossa olisi varsinaisesti laadutonta. Pusla ongelmakin pitäisi olla uudessa generaatioissa fiksattu.

Milläs autolla @Miika85 ajelee?
 
Viimeksi muokattu:

Miika85

Jäsen
Tulipahan asenteella kommentti. Tesla on hiton hyvä auto ajaa ja entistä Volvo V60 ei ole yhtään ikävä. Se uusi valkoinen on muuten helmiäismetalliväri.
Ei ole mitään tunteita Teslaa kohtaan tai asennetta sitä vastaan. Päinvastoin nykyisiä sähköautoja ei olisi ilman Teslaa, mutta ei tarvitse kuin minuutti istua 3:sessa ja hetki katsoa kuinka paskasti saa sisustan paneelit osumaan edes osittain kohdalleen niin huomaa yleisen laadun noissa, sen jälkeen ei tarvitse hylkäysprosentteja ihmetellä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
mutta ei tarvitse kuin minuutti istua 3:sessa ja hetki katsoa kuinka paskasti saa sisustan paneelit osumaan edes osittain kohdalleen niin huomaa yleisen laadun noissa, sen jälkeen ei tarvitse hylkäysprosentteja ihmetellä.

Ja minkököhän vuoden Teslassa olet istunut? Etsippä vaikka malliksi yksi koeajovideo missä todettaisiin samaa.

Pelkkiä kehuja on kyydissä olleet sanoneet ja koeajaneet tuota meidän Y:tä. Ja Audi E-Tron omistaja jo Teslan apin asensi koeajon jälkeen 😂
 
Viimeksi muokattu:

Miika85

Jäsen
Ja minkököhän vuoden Teslassa olet istunut? Etsippä vaikka malliksi yksi koeajovideo missä todettaisiin samaa.
Ei tarvitse etsiä koeajovideoita, Siinäkun samana päiväna istui uudessa 3:ssa ja taxissa kiinaisessa Bydissä niin piti oikein ihmetellä voiko Tesla olla niin huono laadultaan. Ja voin sanoa kyllä että en omia rahoja Bydiin laittaisi myöskään.
Tuossa kommentissa on myös sekin että ei muissa automerkeissä tarvitse valmistusvuotta kysyä että kehtaa laadusta puhua😂
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuossa kommentissa on myös sekin että ei muissa automerkeissä tarvitse valmistusvuotta kysyä että kehtaa laadusta puhua😂

Kannattaa ainakin Volkkareissa kysyä... Että tietää mistä vuodesta on edes ihan perus sähkäriominaisuudet, kuten akun esilämmitys

Saattaa muuten tulla ikävä edes Teslaa, kun pakkasessa lataa autoa 20-30kW teholla pikalaturissa.

Sama muuten Toyotan kanssa... Kannattaa tosiaan selvittää mallivuosi, että missä on riittävät sähkäriominaisuudet itselle. Vuosien välillä ON eroa isosti.
 
Viimeksi muokattu:

Miika85

Jäsen
Kannattaa ainakin Volkkareissa kysyä... Että tietää mistä vuodesta on edes ihan perus sähkäriominaisuudet, kuten akun esilämmitys

Saattaa muuten tulla ikävä edes Teslaa, kun pakkasessa lataa autoa 20-30kW teholla pikalaturissa.

Sama muuten Toyotan kanssa... Kannattaa tosiaan selvittää mallivuosi, että missä on riittävät sähkäriominaisuudet itselle. Vuosien välillä ON eroa isosti.
En ny tiedä wolkarreista tai toytista sen enempää, en oo kumpaakaan sähköisenä hankkimassa.
Kivasti tuo pikalataus omassa toimi talvellakin yli 150kw:n tehoilla. Harvoin tuota kyllä tarvii normikäytössä kylläkin. Kotona tallissa 11kw riittä melkein aina.
 

Miika85

Jäsen
No mikä se laadukas autosi on? Ja kuinka paljon enemmän se maksaa uutena, kuin noin 37 tonnia maksava Model 3, mitä haukuit?
Jätetään se nyt arvoituksen varaan, ei kuitenkaan ole väittely tarkoituksena mikä on kenenkä mielestä laadukas ja mikä ei.
Mutta ehkä ne Musk lasit kannattaa silmiltä ottaa ja kestää kritiikki jopa katsastuksen puolelta, Amerikkalainen laatu nyt ei koskaan ole häikäissyt ennen Teslaakaan.
Onhan Teslassa hyvin toimiva tietokone puoli, mutta en nyt muuta liikaa lähtisi hehkuttamaan.
Kaikissa autoissa on omat vikansa, mutta jotenkin huvittavaa tuo kauhea tunteellinen puolustaminen osaltasi jos joku kritisoi Teslaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei Teslat maailman myydyimpiä automalleja ole täysin turhaan. Niitä eniten arvostelee ne, jotka eivät ole moista edes ajanut. Jos oikein ymmärsin, niin @Miika85 ei ole ajanut yhtään Teslaa.

Minä en väitä Teslaa läheskään täydelliseksi autoksi, mutta MONTA autoa koeajettiin ja silti päädyttiin Teslaan.

Ja aiempia dino-autoja on Volvo, Nissan, Audi, Toyota, Volkswagen, Mersu, Mazda, SAAB, Ford. Että kyllä autokokemusta on useista merkeistä.
 
Viimeksi muokattu:

Miika85

Jäsen
Ei Teslat maailman myydyimpiä automalleja ole täysin turhaan. Niitä eniten arvostelee ne, jotka eivät ole moista edes ajanut. Jos oikein ymmärsin, niin @Miika85 ei ole ajanut yhtään Teslaa.

Minä en väitä Teslaa läheskään täydelliseksi autoksi, mutta MONTA autoa koeajettiin ja silti päädyttiin Teslaan.

Ja aiempia dino-autoja on Volvo, Nissan, Audi, Toyota, Volkswagen, Mersu, Mazda, SAAB, Ford. Että kyllä autokokemusta on useista merkeistä.
Ai missä kohtaa niin sanoin että en olisi ajanut sellaista? Ja missä kohtaa se yleinen laaduntunne liitty ajamiseen, kun pelkkä ensinosketus jo riittää sen toteamaan.
En ole tietääkseni ajoominaisuuksia haukkunut missään kohtaa, mutta en nyt valitettavasti tuntenut mitään halua Teslaa ostaa, ajamisen jälkeenkään.
Sanoinpahan vaan että jos katsastuskin kääntyy päässä sen suorittajan viaksi eikä suinkaan sen pulkan valmistajan viaksi, niin ehkä kannattaa hetki henkeä vetää. Tai sitten muut valmistajat sen ehkä laadukkaammin vaan tekee kun ei vikalistaa tarvi ennen takuun päättymistä konttorilta hakea.
 

Jule

Vakionaama
Tuossa teslassa (vai muskissa?) on kyllä jotain maagista kun se saa jotkut ihmiset käyttäytymään jonkinlaisen uskonnollisen hurmoksen vallassa.



Muhun tesla ei ole kokoonpanonlaadun tai ajo-ominaisuukisen suhteen tehnyt mitään vaikutusta. Ei kai se kokoonpano nyt ihan niin laaduton ole ainakaan enää, mutta ei siitä nyt vaikea ole moitittavaa löytää. Ajo-ominaisuuksia nyt voisi kuvailla lähinnä sanalla epämukava.. ja ehkä sellainen hieman hermostunut? toki ei teslalla epämukavuuteen mitään yksinoikeutta ole

Infotainmentista en osaa sanoa, kun oppinut vihaamaan kosketusnäyttöjä jo aiemmin, joten en osaa muodostaa siitä neutraalia mielipidettä, vaan paska mikä paska.

Se "sähköautotekniikka" teslassa kyllä toimii hienosti ja taloudellisesti, sitä ei kukaan voi vakavissaan kieltää.

Ylläpidosta en sen kummemmin henkilökohtaisesti tiedä, mutta serkku on ainakin iham valmis X kanssa. Viimeksi sanoi että olisi pitänyt odottaa ja tilata volvo (tarkoitti kai sitä sähköistä xc60?).
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Itsellä oli taannoin m3 AWD LR koeajossa 24h ja pitää sanoa että pidin siitä. Sain ajettua sellaisen normi päiväsuoritteen eli reilu 500km
Sisällä materiaalit ei niin säväyttäneet, mutta ajettavuus oli kyllä miellyttävä.
Valinta ei siihen kuitenkaan kohdistunut. Käytännössä syitä oli kaksi,
a) koiraa ei saa kuljetettua järkevästi
b) vaimo ei halunnut ”Muskin autoa”
Ostaisin kyllä tuollaisen työkäyttöön
 

Mikki

Hyperaktiivi
Infotainmentista en osaa sanoa, kun oppinut vihaamaan kosketusnäyttöjä jo aiemmin, joten en osaa muodostaa siitä neutraalia mielipidettä, vaan paska mikä paska.

Ei kannata sitten katsoa mitään uutta autoa. Kaikissa niissä on kosketusnäyttö. Monessa vielä sekava ja hitaasti toimiva.

Teslassa on minimalistinen sisusta, mikä joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Automatiikka kuitenkin toimii, eikä näyttöä kyllä normiajossa tarvi juuri hiplata.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ei kannata sitten katsoa mitään uutta autoa. Kaikissa niissä on kosketusnäyttö.
Itse kokenut ehkä optimaalisimpana sen että kaikelle ajamisessa tarvittavalle valoista pyyhkijöihin yms. on ne omat viikset ja nappulansa. Kaikki se muu navari, radio, auton asetukset... voi sitten olla siellä lääppimänäytön valikoissa. Sitten taas esim. aut.ilmastointi on vähän sellainen rajatapaus, sillä jos se toimii hyvin, niin sekin on sarjassamme asetat-ja-unohdat. Vähän kuin jakkaran sähkösäädötkin - auton käyttöönotossa säädän ne kohdilleen ja sen jälkeen noihin nappuloihin ole koskaan tarvetta koskea uudelleen. Onko se sähkösäätöisyys siis jollain tapaa mukamas joku lisäarvo. No ei ainakaan minulle.

No aikalailla sähköautoista tulee mieleen Kia EV9, jossa se 3. rivi on sekin sähköinen. Sähköllä saat jakkarat nurin ja taas takaisin ylös, mutta entäs jos et tuota 3. riviä tartte lainkaan, ikinä. Vaan tuotapa autoa et sitten saakkaan 2-rivisenä, eikä myöskään esim. jenkeissä myytävänä man.säätöisellä 3. rivillä tuota ei täälllä saa = maksat siis 3. rivistä ja eritoten sen fancystä sähköisyydestä aivan turhaa lisähintaa, ihan kuin tuo auto ei jo muutenkin olisi varsin arvokas investointi.

Omakohtaisesti on tässä tuo akkutekniikka alkanut arveluttamaan. Sen verran kaikenlaista uutta hienoa on taas tuolla rintamalla juuri nyt tapahtumassa, jotta jääkö se nyt hankittu uusi sähköauto jalkoihin. Joku suola-akku jos tosiaan pudottaa nyt 2-3v aikana akkujen hinoista sen -70% pois, niin alkaa siinä jo sen käytetyn LFP-akkuisenkin jälleenmyynti ahistamaan, joka tarkoittaa hintojen pudotusta jotta se menisi yhä kuitenkin kaupaksi ja jokainen euro tuossa kohtaa kalvaa sitä omaa lompakkoa sen auton arvomenetyksen muodossa. "No pidä sitä autoa sitten se 5-6v niin joskos se ahistus alkaa helpottamaan" mutta kun ei ala, vaan juuri päinvastoin. Tuossa kohtaa alkaa jo ne solidit myöskin pukkaamaan ihan tavallisiin autoihin ja näin latausnopeudet pomppaa, rangeahditus katoaa ihan kokonaan. Eli olet sen LFP-akkuisesi kanssa vieläkin syvemmässä suossa, koska se on tuossa kohtaa vieläkin antiikkisempaa tekniikkaa ja käy vaan yhä hankalammin enää kaupaksi.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Kannattaa ainakin Volkkareissa kysyä... Että tietää mistä vuodesta on edes ihan perus sähkäriominaisuudet, kuten akun esilämmitys.

Varsin monessa automallissa tosiaan jossain -24-26 huitteilla tuli vasta sähköautoihin sähköauton perusominaisuudet, kuten akun esilämmitys. Eikä ole vissiin vieläkään kaikissa, mikä on jo vähän noloa. Mutta ei joitakin valmistajia kiinnosta pohjoisen olosuhteet. Tuo oli yksi syistä valita Polestar vuonna 2022.

Teslassa taas tosiaan kannattaa verrata myös mallivuosia, mutta toisesta syystä. Onhan nuo uusimmat laadullisesti eri tasoa kuin alkupää. ”Panel gap” tuli tutuksi alkupäässä ja ehkä puskuritkin jo pysyy matkassa. Nykyään ihan kelpo pelejä (ei ole tullut koeajettua, mutta mulla Tesla jossain ehkä 5 todennäköisimman mallin joukossa, kun vanhan diisselin seuraaja etsin)

Polestar oli softapuolella aika ankea alussa, mutta auto on muuttumut ihan merkittävästi päivityksillä. Nyt on tulossa Gemini integroituna autoon, niin voi tekoällin kanssa rupatella ajan kuluksi vaikka sähköautojen ominaisuuksista. Tai lämpöpumppujen :)
 

pamppu

Hyperaktiivi
Onko se sähkösäätöisyys siis jollain tapaa mukamas joku lisäarvo. No ei ainakaan minulle.
Jos perheen kuskit on vaikka 160cm ja 190cm, niin muistilla varustetut sähköjakkarat on lisäarvo. Minä ajan emännä kanssa samoilla säädöillä, niin meillä ei ole lisäarvo, kelputan manuaalisäätöiset, kunhan säädöt muute on toimivat.

Tarpeita on erilaisia.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Teslassa kuljettajaprofiilit toimii kuin ajatus. Eikä kyse ole vain penkeistä ja peileistä, vaan ihan kaikki asetukset ja näytönkin asettelut saa käyttäjän taakse.

Istut autoon ja painat kerran jarrua ja menoksi. Se kun päättelee automatiikalla kumpaan suuntaan lähdetään... Toimii 98% omista käyttökerroista.

Ja harva tietää että on Teslan ratissa nappeja ja niitä saa asetettua eri toimintoihin, tietty käyttäjäprofiilin taakse.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Joku suola-akku jos tosiaan pudottaa nyt 2-3v aikana akkujen hinoista sen -70% pois, niin alkaa siinä jo sen käytetyn LFP-akkuisenkin jälleenmyynti ahistamaan
Veikkaan että ei juurikaan. Ei se akku maksa enemmän kuin auto itse, vaikka varaosahinta mersulla niin onkin.

Jos sen akun hinta valmistajalle on 100-200e/kWh ja suhteutetaan siihen, että auton kokonaisarvo putoaa 50 prossaa 5 vuodessa, niin ei akun arvon kehitys tunnu enää missään. Käytetyn auton arvo menee omaa ratansa ja kaikki tänä päivänä valmistettavat autot on täysin käyttökelpoisa 10 vuodenkin päästä.

Nythän näyttää esim. Polestar 4:stä olevan olevan jokusen tonnin kamppis, myydään vissiin 400V autot pois 800V sukupolven tieltä. Samanlaisesta asiasta kyse. Ihan hyvin kelpais kyllä se 400V autokin, ihan sama lataako 200kW vai 300kW teholla.
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Model 3 Highlandin alusta tarkastettu hieman ennen takuukilometrien umpeutumista, ei löytynyt väljyyttä. Ilmeisesti alustapäivitys on tuossakin mielessä onnistunut.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Minkäköhän muun auton kanssa tarvitaan kaksi äijää vääntämään renkaita. Minä olen aika varma että tässä haisee asennevamma sen sijaan että katsottaisiin onko auto ajokuntoinen.

Saksassa ajetaan kovempaa ja sielläkin näitä hylsyjä tulee, mutta 12-14% Model Y ja 3.

Ero Suomeen on niin suuri että joku kusee Suomen katsastuksessa. Tuo ei muutenkaan ole ajoa vaarantava juttu oikeasti.
Sinänsä mielenkiintoista että Tesla on uusiin malleihin korjannut tuon "puslaongelman", Suomalaisten asennevammaisten katsastusmiesten takiako?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sinänsä mielenkiintoista että Tesla on uusiin malleihin korjannut tuon "puslaongelman", Suomalaisten asennevammaisten katsastusmiesten takiako?

Eikun ihan samasta syystä mistä muutkin valmistajat korjaa tyyppivikojaan päivitettyihin malleihin. On siinä 30€ osassa ollut heikkoutta, sitä turha kiistää.

Mutta se ei mene järkeen että samat autot hylätään Saksassa 13%, Ruotsissa missä AY-liike vihaa Teslaa sen 20-30% ja Suomessa 60%.

Koska olosuhteissa, autoissa tai kuskeissa ei ole isoa eroa, jäljelle jää vain erot katsastuksessa.

Joko muissa maissa ajetaan liikennekelvottomilla Tesloilla tai sitten Suomessa korjataan isoja määriä autoja turhaan. Kyllä tämä pahasti haisee....

Teslan ohjeistus sentään ohjaa sentään testaamaan oikein... Sen 2m rautakangen kiellän ainakin oman autoni osalta 3,5v päästä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mutta se ei mene järkeen että samat autot hylätään Saksassa 13%, Ruotsissa missä AY-liike vihaa Teslaa sen 20-30% ja Suomessa 60%.
Oisko mahdollista, että Saksassa ja Ruotsissa noita vaihdetaan ennen katsastusta enemmän? Toinen mahdollinen selitys voisi olla Suomen huonommat tiet. Kolma suuremmat ajomäärät. Teslaloilla tunnutaan ajettavan varsin paljon Suomessa, reilusti enemmän kuin muilla sähköautoilla. Ruotsissa ja erityisesti Saksassa sähkö ei ole kovin halpaa.

Vaikea kuvitella, että Suomessa katsastus olisi vaan tiukempi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Oisko mahdollista, että Saksassa ja Ruotsissa noita vaihdetaan ennen katsastusta enemmän? Toinen mahdollinen selitys voisi olla Suomen huonommat tiet. Kolma suuremmat ajomäärät. Teslaloilla tunnutaan ajettavan varsin paljon Suomessa, reilusti enemmän kuin muilla sähköautoilla. Ruotsissa ja erityisesti Saksassa sähkö ei ole kovin halpaa.

Vaikea kuvitella, että Suomessa katsastus olisi vaan tiukempi.

Selityksiä voi olla monia, mutta ei se ole normaalia että kaksi katsuria repii yhtä rengasta että löytääkö sillä voimalla yli millin välystä kumipuslasta.

Tiliähän kasastusfirmat tekee kun uudelleenkatsastuksia tulee.

Tuolle ei taida olla mitään laitetta mikä sylkäisisi lukeman ulos. Pelkkä perstuntumalta arvio. Ja kun heikkous on tiedossa, niin se pusla sitten tottavie testataan.... Niinköhän samoin muissa autoissa.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Tiliähän kasastusfirmat tekee kun uudelleenkatsastuksia tulee.
Taitaa toimia lähinnä toisin päin eli olisi asemalle eduksi olla hylkäämättä (asiakas tulee seuraavana vuonna), mutta Traficom vaatii hylkäyksiä kaikilta asemilta riittävästi.
Ja kun heikkous on tiedossa, niin se pusla sitten tottavie testataan.
Kyllähän vastaavasti muitakin tyyppivikoja on katsastuksessa metsästetty. Itsellä kokemusta Pösö 405 taka-akselista, jonka vääntövarren laakerit menivät korroosiosta. Kyllä niitä sitten rautakangella väännettiin katsastuksessa.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Auttakaa päästään pyörällä olevaa. Voitte laittaa myös bänniä mahdottoman kysymykseni edessä. Auton vaihto edessä, vanhat lahoaa pois. Budjetti maksimissaan 25 k€, mieluummin reilusti alle. Huomasin että sähköautoihinkin näpit yltäisi. Pidän autoa yleensä pitkään eli 10v tai ylikin.

Nettiauto tarjoaa kriteereillä range 400+ km & alle 25k€; Tesla 3, Jaguar i-pace (tästä kuulunut liikaa huonoa, hylätään), Kioja, VW ID3/-4, jotain eksoottisempia kiinalaisia.

Kokkolan Jessen videot katsottu lähes kaikki, foorumeita luettu, seurattu useamman kuluttajan taistelua, nähty alumiinin hapertuminen suolavedessä talvisin, nähty laakerivikoja, MCU vikoja, jäähdytyslitkujen vuotoja, Teslerin ilp-saagoja useinen peräkkäisine vaihtoineen jne.

Omat autot olleet yleisesti japanilaisia vanhempia dinoja vailla suurempia yllätyksiä, jotain eurooppalaista ollut kalliine korjauskuluineen myös matkan varrella.

Mihin köyhä toinen tai kolmannes omistaja omistajaketjussa uskaltaa rahansa laittaa? :huh2:

Edit: en etsi dino vs sähkö keskustelua. Etsin luotettavuutta, pieniä omistamisen kuluja, yllätyksettömyyttä.

Edit2: 4-5 hengelle, Corolla/ Avensis-kokoluokka riittää. Koukku olisi kiva.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom