Keskustelua sähköautoista

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Kommentti ylempänä oleviin ID.4 keskusteluihin, että mielestäni esilämmitystä tarvitsisi vain kovemmilla pakkasilla ja tehdessä pidempää reissua. Terveistenajelut on meillä yleensä alle 300km edestakainen matka, niin se menee kelissä kuin kelissä. Ainoa muistijälki on yhtenä talvilomareissuna pohjoiseen (kaikista tämän auton neljästä), jolloin oli -20...-25C ja jouduttiin parissa latauspaikassa 20min pidempään odottelemaan. Ilman esilämmitystäkin akku ehtii täyttyä ruokataukojen aikana.
Vaikka olisi esilämmitys, niin sitä on sitten raaskittava käyttää lyhentäen vähän jo valmiiksi lyhyttä äärikelien toimitamatkaa.
Autohan lämmittää akkua pikalatauksen alkaessa ja lämmönnousu näkyy hyvin tehonnousuna jos vilkuilee etähallintaa tauon aikana.
Etähallinta on toiminut pääasiassa hyvin. Joskus ehkä kerran-kaksi vuodessa auto on huonossa kentässä tai muuta vikaa, että lämmitys/jäähdytyskäsky ei mene heti perille. Silti auto saattaa pöhistä parkissa, kun saapuu kohteeseen äppin näyttäessä muuta.

Kävin hiljattain Lappeenrannasta Iisalmessa ja ainoa lataus Siilinjärvellä Lapinjärvellä Matin ja Liisan asemalla akku 18%=>100% täyteen. Siitä Iisalmeen ja takaisin kotia. Kotona jäi vielä 9% ja oli 383 km ajettu. Laturin tiedoista laskettaessa SOH olisi 95,3 % tasoa toukokuussa 2021 käyttöönotetussa kotterossa (lähes kaikki ollut 1-vaihe 16 A latausta). Ihan hyvin säilynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kävin hiljattain Lappeenrannasta Iisalmessa ja ainoa lataus Siilinjärvellä Matin ja Liisan asemalla akku 18%=>100% täyteen. Siitä Iisalmeen ja takaisin kotia. Kotona jäi vielä 9% ja oli 383 km ajettu. Laturin tiedoista laskettaessa SOH olisi 95,3 % tasoa toukokuussa 2021 käyttöönotetussa kotterossa (lähes kaikki ollut 1-vaihe 16 A latausta). Ihan hyvin säilynyt.

Pieni tarkennus että Matin ja Liisan asema on toki melkoisesti Iisalmea lähempänä Lapinlahdella eikä heti Kuopion jälkeen Siilinjärvellä. ;D Mutta joo, aika hyvin menee tuollainen pitempikin pätkä akulla näköjään.
 

Hempuli

Töllintunaaja
On sähkiksessä yksi hyväkin puoli eli pysäköidyssä autossa istumisen vaivattomuus. Perheen harrastusten puolesta olen viihtynyt autossa odotusaikoja ja sähkiksessä lämmitys ja ilmastointi tulee vähän kuin manulle illallinen. Polttiksessahan oli webasto ja sen kanssa tuli hyvin toimeen, mutta ei se ollut yhtä vaivaton. Lämpimään aikaan ei viitsinyt käyttää moottoria ilmastoinnin vuoksi, mutta toki silloin tarkeni ulkonakin. Voisi tuon kanssa ehkä ottaa torkutkin yöaikaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
"Vaikka sähkömoottorisessa Hiluxissa ei ole tasauspyörästön lukkoja tai alennusvaihdetta, on se silti hyvin maastokelpoinen. Maavara on 215 mm, mikä on vain sentin dieselmoottorista vähemmän", kertoo Tekniikan maailma.
Joskus se senttiki on näkkyy liikaa:eek:
Kummallista. Tässä TM:ssä mikä omassa kädessä on 30.9cm vs 21.2cm maavara.

Mutta vetokyky on vitsi. Tämä on tuon Ison Klassikon loppu. Valitettavasti. Miettiä voi mitä kaikkea muuta alkaa Euroopassa loppua ja alkaako jotakin muuta sitten
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kummallista. Tässä TM:ssä mikä omassa kädessä on 30.9cm vs 21.2cm maavara.

Mutta vetokyky on vitsi. Tämä on tuon Ison Klassikon loppu. Valitettavasti. Miettiä voi mitä kaikkea muuta alkaa Euroopassa loppua ja alkaako jotakin muuta sitten

Jos muistatte vielä Legendaarisen Top Gear jakson, missä ne yritti tuhota Hiluxin, niin olisi aivan hulvaton uusinta tehdä se tuolle sähköversiolle. Ei takuuvarmasti selviäisi edes ensimmäisestä haasteesta.

Samaa mieltä että tuo on klassikon loppu. Olisihan tuon voinut tehdä oikeinkin. Kunnon maavara ja >100kWh akku suojaan konepellin alle ja/tai pohjaan ja sen panssaroinnit isosti, ettei taatusti pohjakosketus osu akkuun, moottoreihin tai johdotuksiin.

Vetokykyä vähintään se 2400kg, mutta 3500kg kuten polttisversiossa olisi oikein.

Vaikka tuo maksaisi 100t€ niin konemiehet ostaisi sen. Nyt tuo uusi on täysi lelu.

Ja kyllä! Maavara on 10cm pienempi kuin polttisversiossa!
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Tragikom tarkastelee Teslan FSD järjestelmän hyväksyntää
 

Mikki

Hyperaktiivi
LED polttimot vanhempiin autoihin ihan mahdoton asia mutten ihmettele jos ensin sallitaan itseajava auto

Ihmeellisiä on Traficomin tiet...sitä ei voi kuin ihmetellä. Mutta Teslan FSD hyväksyntä Euroopassa on ainoa keino saada herätys Euroopan autovalmistajille kiihdyttää tuotekehitystään.

Kun tuo Teslan FSD on hyväksytty Euroopassa niin väkisin tulee hyppy autojen myyntiin. Kyllä moni tulee haluamaan itseajavan auton, joka oikeasti toimii hyvin.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Jos muistatte vielä Legendaarisen Top Gear jakson, missä ne yritti tuhota Hiluxin, niin olisi aivan hulvaton uusinta tehdä se tuolle sähköversiolle. Ei takuuvarmasti selviäisi edes ensimmäisestä haasteesta.

Samaa mieltä että tuo on klassikon loppu. Olisihan tuon voinut tehdä oikeinkin. Kunnon maavara ja >100kWh akku suojaan konepellin alle ja/tai pohjaan ja sen panssaroinnit isosti, ettei taatusti pohjakosketus osu akkuun, moottoreihin tai johdotuksiin.

Vetokykyä vähintään se 2400kg, mutta 3500kg kuten polttisversiossa olisi oikein.

Vaikka tuo maksaisi 100t€ niin konemiehet ostaisi sen. Nyt tuo uusi on täysi lelu.

Ja kyllä! Maavara on 10cm pienempi kuin polttisversiossa!
Minkähänlaiset ajo-ominaisuudet se teän unelmahiluxi saisi ko laittas sen 100kWh +500kg painavan akun konepellin alle suojaan, kuiten tuossa etuakselin etupuolela tuommonen paino pikkusen tiettys;)
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Kummallista. Tässä TM:ssä mikä omassa kädessä on 30.9cm vs 21.2cm maavara.

Mutta vetokyky on vitsi. Tämä on tuon Ison Klassikon loppu. Valitettavasti. Miettiä voi mitä kaikkea muuta alkaa Euroopassa loppua ja alkaako jotakin muuta sitten
https://tekniikanmaailma.fi/tallainen-on-uusi-toyota-hilux-jota-ei-saa-ilman-sahkoavustusta/ tuossa numerossa oli tuo sentin ero mainittu mikä melko varmaan on virhetietoa.
Maavaroista jos lisää raatia niin polttis rav4 2019 ja uudemmat maavara alle 20cm ja sähkö bz4x reilu 20cm.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Kommentti ylempänä oleviin ID.4 keskusteluihin, että mielestäni esilämmitystä tarvitsisi vain kovemmilla pakkasilla ja tehdessä pidempää reissua. Terveistenajelut on meillä yleensä alle 300km edestakainen matka, niin se menee kelissä kuin kelissä. Ainoa muistijälki on yhtenä talvilomareissuna pohjoiseen (kaikista tämän auton neljästä), jolloin oli -20...-25C ja jouduttiin parissa latauspaikassa 20min pidempään odottelemaan. Ilman esilämmitystäkin akku ehtii täyttyä ruokataukojen aikana.
Vaikka olisi esilämmitys, niin sitä on sitten raaskittava käyttää lyhentäen vähän jo valmiiksi lyhyttä äärikelien toimitamatkaa.
Autohan lämmittää akkua pikalatauksen alkaessa ja lämmönnousu näkyy hyvin tehonnousuna jos vilkuilee etähallintaa tauon aikana.
Etähallinta on toiminut pääasiassa hyvin. Joskus ehkä kerran-kaksi vuodessa auto on huonossa kentässä tai muuta vikaa, että lämmitys/jäähdytyskäsky ei mene heti perille. Silti auto saattaa pöhistä parkissa, kun saapuu kohteeseen äppin näyttäessä muuta.

Kävin hiljattain Lappeenrannasta Iisalmessa ja ainoa lataus Siilinjärvellä Lapinjärvellä Matin ja Liisan asemalla akku 18%=>100% täyteen. Siitä Iisalmeen ja takaisin kotia. Kotona jäi vielä 9% ja oli 383 km ajettu. Laturin tiedoista laskettaessa SOH olisi 95,3 % tasoa toukokuussa 2021 käyttöönotetussa kotterossa (lähes kaikki ollut 1-vaihe 16 A latausta). Ihan hyvin säilynyt.

lähdin samoilta kulmilta 80% ja latasin aakkosilla pitkälahdessa kuopiossa 43,7kWh, 15,7€ ja sitten takaisin. kuva näyttää loput

1782241937605.png
 

Mikki

Hyperaktiivi
Minkähänlaiset ajo-ominaisuudet se teän unelmahiluxi saisi ko laittas sen 100kWh +500kg painavan akun konepellin alle suojaan, kuiten tuossa etuakselin etupuolela tuommonen paino pikkusen tiettys;)

No ei toki koko akkua sinne, mutta pohjan alle korkealle pääkku vaikka tuo 60kWh mikä siellä nyt on ja toinen 60kWh etukonttiin, vaikka lisähintaan. Kyllä siellä yllättäen polttomoottoritkin lepää ja ei ne ihan vähän paina. Hiluxin moottorit lähemmäs 300kg.

En todella tajua mitä sieniä on Toyotalla vedetty kun tuodaan myyntiin 275km rangen (kesällä) Hilux, missä on maavara ja vetokyky noin sama kuin mun karvalakki Teslassa.
 
Viimeksi muokattu:

pokeri

Aktiivinen jäsen
No ei toki koko akkua sinne, mutta pohjan alle korkealle pääkku vaikka tuo 60kWh mikä siellä nyt on ja toinen 60kWh etukonttiin, vaikka lisähintaan. Kyllä siellä yllättäen polttomoottoritkin lepää ja ei ne ihan vähän paina. Hiluxin moottorit lähemmäs 300kg.

En todella tajua mitä sieniä on Toyotalla vedetty kun tuodaan myyntiin 275km rangen (kesällä) Hilux, missä on maavara ja vetokyky noin sama kuin mun karvalakki Teslassa.
Minkänäkönen tuo hiluxin pohja siis on, akkuko sielä alimmaisena on? mistä se 20cm on mitattu?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Minkänäkönen tuo hiluxin pohja siis on, akkuko sielä alimmaisena on? mistä se 20cm on mitattu?

Eiköhän siellä akku ole ja kun maavara on tippunut sen 10cm, niin eiköhän se ole vain lähinnä ruuvattu auton alle paljoakaan sille tilaa tekemättä.

En yhtään ihmetettelisi vaikka sitä akkua ei olisi edes suojattu mitenkään. Niin käsittämättömän huonot ominaisuudet autossa on.
 

Ton1A

Vakionaama

Ruotsi vaatii Teslaa muuttamaan FSD-avustinta – Uhkaavat kieltämisellä​

Ruotsin liikennevirasto haluaa muutoksia FSD-ajoavustimen ominaisuuksiin ennen sen euroopanlaajuista hyväksymistä.
Tiivistettynä, eivät tykkää siitä kun nopeusrajoitukseen saa lisätä offsetin jolloin FSD voi ajaa ylinopeutta. Nykyisessä autopilotissa ja vakionopeussäätimessä on sama toiminto. Nollaoffsetillä tuo ajaisi 2 km/h alle nopeusrajoituksen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tiivistettynä, eivät tykkää siitä kun nopeusrajoitukseen saa lisätä offsetin jolloin FSD voi ajaa ylinopeutta. Nykyisessä autopilotissa ja vakionopeussäätimessä on sama toiminto. Nollaoffsetillä tuo ajaisi 2 km/h alle nopeusrajoituksen.
Näinhän uudet autot piippaa heti mittarinopeuden ylittyessä, toiminto toki voidaan kytkeä erikseen joka ajokerralla pois, mutta sama periaate siinä että ajettaisiin mittarinopeutta.

Tämä vaatisi nolla toleranssin ylinopeuksiin että KAIKKI pyrkisi kulkeen samaa nopeutta.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Nuo Swedut on hulluja. Niiden omassa maassa tekemään Volvoon sai heittämällä 140km/h vakkariin ja sillä olisi voinut ajaa vaikka koulun ja päiväkodin ohittavalla 30km/ alueella sitä vauhtia.

Se Offset tarkoittaa että Tesla FSD mukautuu muuhun liikenteeseen max. sen offsetin verran. Ja kuskihan sen päättää ja vastaa siitä, kuinka kovaa ajetaan

Mikään ei siis ole erilailla tässä FSDssä.
 

Jule

Vakionaama
Joskus pohtinut että myydäänkö jossain vielä perushiluxia, siis ei maasuri versiota, vaan sitä perus lava-autoa, joita vielä ysärillä sai.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Eiköhän siellä akku ole ja kun maavara on tippunut sen 10cm, niin eiköhän se ole vain lähinnä ruuvattu auton alle paljoakaan sille tilaa tekemättä.

En yhtään ihmetettelisi vaikka sitä akkua ei olisi edes suojattu mitenkään. Niin käsittämättömän huonot ominaisuudet autossa on.
Paljo muissa tuommosissa hilux kokoluokan sähkömaastureissa on maavara?
 

Lurkus

Vakionaama
Kummallista. Tässä TM:ssä mikä omassa kädessä on 30.9cm vs 21.2cm maavara.

Mutta vetokyky on vitsi. Tämä on tuon Ison Klassikon loppu. Valitettavasti. Miettiä voi mitä kaikkea muuta alkaa Euroopassa loppua ja alkaako jotakin muuta sitten
Eihän tuo ole kuin yksi uusi malli hiluxista. Eiköhän jatkossa tule kyvykkäämpiä nelikkoja tuosta autosta sähköisellä moottorilla. Onhan niitä ennenkin ollut takavetoisina ja surkealla 1500kg ja 500kg vetomassoilla, eikä hiluxin tuotanto tai suosio kamalasti kai sakannut.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ja bonuksena maavara pienennetty henkilöautotasolle normaalista 30 sentistä. Onnea vaan kelirikkoteille yms, kun varmana akut roikkuu alimmaisena.

Ei kelirikko minua häiritse vaan ne koholla olevat kivet.

Muutama kerrna on kivi kolahtanut "mökkiteillä" mutta toistaiseksi ei ole akkuun tullut painumia vaan on kolahtanut jonnekin muualle.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Muutama kerrna on kivi kolahtanut "mökkiteillä" mutta toistaiseksi ei ole akkuun tullut painumia vaan on kolahtanut jonnekin muualle.

On se kyllä kun Traficom lähti kieltämään niitä pohjapanssareita. Pelkästään teoreettisten riskiajatusten vuoksi.

Se EVGuardin suoja ohuella eristeellä olisi suojan lisäksi hyödyksi akun pysymisessä lämpimänä. Ajaessa pakkasella se jäähdyttävä viima akun pohjaan on melkoinen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt myös Suomessa Ford-kuljettajat voivat ajaa moottoriteillä pitämättä ratista kiinni!

Nyt myös suomalaiset Ford-kuljettajat voivat ajaa BlueCruise-teknologian avulla tietyillä moottoritieosuuksilla, niin kutsutuilla Blue Zone -alueilla, pitämättä käsiään ohjauspyörässä. BlueCruise on kuljettajaa avustava järjestelmä, joten kuljettajan on pidettävä katse tiessä ja vastuu auton hallinnasta säilyy aina kuljettajalla.
 

Jule

Vakionaama
Nyt myös Suomessa Ford-kuljettajat voivat ajaa moottoriteillä pitämättä ratista kiinni!

Nyt myös suomalaiset Ford-kuljettajat voivat ajaa BlueCruise-teknologian avulla tietyillä moottoritieosuuksilla, niin kutsutuilla Blue Zone -alueilla, pitämättä käsiään ohjauspyörässä. BlueCruise on kuljettajaa avustava järjestelmä, joten kuljettajan on pidettävä katse tiessä ja vastuu auton hallinnasta säilyy aina kuljettajalla.


BlueCruise on saatavana useaan Ford-malliin:

  • Mustang Mach-E (mallivuodesta 2025 alkaen)
  • Puma Gen-E (mallivuodesta 2026.75)
  • Puma (mallivuodesta 2026.75 alkaen)
  • Kuga (mallivuodesta 2026.75 alkaen)
  • Ranger PHEV (mallivuodesta 2026.50 alkaen)
No ei tuo nyt ihan niin laajasti tullut tarjolle mitä otsikon perusteella olisi haaveillut.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tarkoittaakohan tuo mallivuosi ohjelmiston versiota? Vai tarkoittaako tuo että tänä vuonna 75. päivän jälkeen tehdyt autot? (Eli joskus Maaliskuun puolivälin paikkeilta alkaen).
Vai mitä tuo mallivuosi tarkoittaa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
V60 Volvossa vm 2019 oli jo tuo... No käsiä piti välillä laittaa ratille, mutta lompakko tai kännykkä ratin päälle ja sitten auto ei kitissyt 😂

Mutta aika nolo julkaisu Fordilta, kun Teslan aito itseohjaus on jo monessa maassa käytössä ja se toimii hiukan eri tasolla kuin tuollainen moottoritiellä vain toimiva kaistavahti...
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Tarkoittaakohan tuo mallivuosi ohjelmiston versiota? Vai tarkoittaako tuo että tänä vuonna 75. päivän jälkeen tehdyt autot? (Eli joskus Maaliskuun puolivälin paikkeilta alkaen).
Vai mitä tuo mallivuosi tarkoittaa?
Ford näyttää merkitsevän hinnastotkin tyyliin
2026.25
2026.5
2026.75
Josta voisi päätellä, että 2026.75 tarkoittaa lokakuun alusta tuotantoon menevät.
 

pökö

Kaivo jäässä
On kyllä minulle vaikea asia siirtyä sähköön.
Teslaa ei tee mieli mutta Tesla on ilmeisesti paras ostettava.
Varmaan pakko ottaa nyt vähintään vuoden mietintä bensalla ja sitten uudet suunnitelmat.
 

Mikki

Hyperaktiivi
On kyllä minulle vaikea asia siirtyä sähköön.
Teslaa ei tee mieli mutta Tesla on ilmeisesti paras ostettava.
Varmaan pakko ottaa nyt vähintään vuoden mietintä bensalla ja sitten uudet suunnitelmat.

Blaah... Elämä on liian lyhyt ja epävarma odotteluun.

Jos ei korkeaa autoa halua, niin se Model 3 perusmalli on järkevän hintainen varusteluun ja ominaisuuksiin nähden minusta.

Tesla on sinänsä ristiriitainen auto... Se on autona keskinkertainen, mutta sähköominaisuudet on hyvät ja kun siihen tablettiin on tottunut, tuntuu kaikkien muiden autojen ohjaamo ähkyltä kaikkine nappeineen ja vipuineen.

Ota Tesla koeajoon.. kännykkäsovelluksen kautta voi varata koeajon ja hakea auton milloin vain kun saat siihen appiin väliaikaisesti pääsyn autoon.
 
Back
Ylös Bottom