Keskustelua tietotekniikasta

salasana

Aktiivinen jäsen
Tykkään tuossa Protonissa siitä, että se on paljon enemmän kuin pelkkä sähköposti.

Ai että kun saisivat onnistuneen Jolla-puhelimen vielä valmiiks niin vois heittää kaikenmaailman dataimurit jonkkaan. Voihan ne toki ilman Jollaakin heittää, mut ei oo kanttia vielä - enkä oo tyytyväinen nykyisiin vaihtoehtoin 😬
No sitä odotellessa.

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Microsoft ryhtyi pakkopäivittämään Windows11-tietokoneita

Vaikuttaako tämä jotain ns."kriteereitä" täyttämättömiin koneisiin.
Epäilen vahvasti, että liittyy just tuohon. Ittellä oli just se, ettei kiinnosta yhtään asentaa uudelleen aina kovan päivityksen jälkeen uudestaan koko konetta, jotta saa kierrettyä nuo esim TPM, tai muut rajoitukset jollain kikkailulla ja otin nyt kaikki koneet viimeiseintä sukupolvea.
Läppäri ja pöytäkone on nyt molemmat Arrow lake, eli viimeisintä polvea. Jälkikasvun pelikoneelle vielä joutui tekemään uudistuksen samasta syystä ja ne meinaan tuppaa maksamaan, jos yrittää viimeisintä huutoa saada. Kaikissa tuli vastaan nuo rajoitukset. Joko prossu ei ole enää tuettu, tai puuttui joku järjetön TPM vaatimus. Pöytäkoneessa oli kyllä jo kaikki 3. DDR3 muistit, prossusukupolvi ja TPM vähän liikaa ikää takana. DDR3 sinänsä taitaa olla sidoksissa enemmänkin tuohon piirisarjaan, jossa rajoituksia sitten pukkaa kunnolla.

BBF

Vakionaama
Minulla on ollut muutama vuosi Mint ja olen ollut tyytyväinen. Mac on liian suljettu. Ja kallis.
Toki Applen tuotteet on sitä mutta ne on myös toimivia ja pitkäikäisiä, se on tullut puhelimissa huomattua. iMac mini kiinnostaisi kyllä pöytäkoneeksi ja toimisi hyvin yhteen puhelimen kanssa.

Jule

Vakionaama
Nythän tovi sitten tuli uudet Ompun Mac Neo koneet, jotkaovat olleet valtavan suosittuja koska ovat edullisia ja hyviä.

Tuonhan on mahdollistanut pitkälti se että Windows on niin raskastoiminen, niin ettei se toimi enää hyvin muuten kuin antamalla sille valtavasti resursseja, joka on tähän asti onnistunut pitkälti laitevalmistajien ankaralla kilpailulla, mutta nyt kun esim muistista on maailmanlaajuisesti pulaa, Applella on valtava etu puolellaan, kun ovat kokoajan pitäneet ohjelmiston särmänä, ja järjeslmä tomii ihan sujuvasti myös nykyisen hintatason mahdollistamalla laittteistolla.

Espejot

Hyperaktiivi
Toki Applen tuotteet on sitä mutta ne on myös toimivia ja pitkäikäisiä, se on tullut puhelimissa huomattua. iMac mini kiinnostaisi kyllä pöytäkoneeksi ja toimisi hyvin yhteen puhelimen kanssa.
Ei ole Linuxin toimivuudessa tai kestoiässä valitamista. Jonkin verran kyllä joutuu aika ajoin säätämään, kuten viimeksi näytön peilaus TV ruutuun joutu kysymään AI:n apua.

Viimeksi muokattu:

Hempuli

Töllintunaaja
Minulla on ollut muutama vuosi Mint ja olen ollut tyytyväinen. Mac on liian suljettu. Ja kallis.
Täällä Linux Mint 21.3, joka näyttää olevan tuettu 4/2027 asti. Joskin käytin edellistä versiota tuen jälkeenkin aika pitkään. Tämä versio ollut käytössä kesästä 2024, kun innoissani päätin satsata parempaan kannettavaan. Käytetty Lenovo T490S 170 €.

Husky

Hyperaktiivi
Miksei mikään toimi: piuhalla piti siirtää kuvia tietsikalle niin ei onnistu. Olen kokeillut kahta piuhaa ja eri USB-paikkoja tietsikassa ja puhelimen pään liitintä molemmin päin. Alkaa vain ladata puhelinta. Ei edes tule tuohon alapalkin kuvakehäsmäkkään sitä ulkoisen tallennustilan kuvaketta saati tiedostohallintaan puhelinta näkyviin.

BT:llä menisi ikuisuus eli ei käy.

Tähän asti toiminut vuosia ilman ongelmia. Mitään asetuksia en kummastakaan ole muuttanut eikä kai mikään voikaan tuohon vaikuttaa, voivoi tätä!

Samsung puhelin

kaihakki

Vakionaama
Samaa ropleemaa täälläkin. Honor 90 ja on kuvien siirto pelannut moitteetta ostosta lähtien. Viime päivinä ja etenkin tänään ei meinannut onnistua. Putsasin nuppineulalla kännykän liitinreiästä pöyt pois. Oli aika paljon nukkaa. Lähti paremmin toimimaan, mutta jotain on vielä liitinreiässä.

Husky

Hyperaktiivi
Olen vartin putsannut tuota, mutta luupilla näkee ettei siellä liittimessä ole mitään.
Luulisi puhelimessa muuten olevan jokin asetus, mistä hallinnoitaisiin asioita tuohon piuhayhteyteen liittyen, mutten löydä mitään mistään. Enkä ole muuttanut kyllä mitään

Jule

Vakionaama
Olen vartin putsannut tuota, mutta luupilla näkee ettei siellä liittimessä ole mitään.
Luulisi puhelimessa muuten olevan jokin asetus, mistä hallinnoitaisiin asioita tuohon piuhayhteyteen liittyen, mutten löydä mitään mistään. Enkä ole muuttanut kyllä mitään
Mulla tulee sinne ylhäältä vedettävään valikkoon kenttä jossa voi laittaa tiedonsiirron päälle.. Ja sieltäkin saa valittua erilaisia tiedonsiirtoja. Oletuksena vaan lataa.

Arisoft

Hyperaktiivi

On siellä. Toiminta muuttui hiljattain päivityksissä niin että puhelin vain lataa ellei USB porttia salli joka kerta erikseen. Omassa puhelimessa säätö löytyy lukitusruudulta kun laittaa johdon kiinni sekä yläpalkista.

1776618743944.png

1776618794230.png

Tuosta kohdatsa siis valitaan että haluaa siirtää tietoa.

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla tulee sinne ylhäältä vedettävään valikkoon kenttä jossa voi laittaa tiedonsiirron päälle.. Ja sieltäkin saa valittua erilaisia tiedonsiirtoja. Oletuksena vaan lataa.
Sampassa kännystä vaihtamalla pääsee käsiksi kuviin, mutta ei muihin tiedostoihin. Asentamalla Samsung Flow molempiin, pääsee miltei kaikkiin hakemistoihin käsiksi.

Tuoreemmissa android versioissa on rajattu, että miten eri ohjelmat voivat käpelöidä muita kuin omia hakemistojaan.

-Teme-

Vakionaama
Itse en enää omaan käyttöön Windows-konetta hanki vaan seuraava on joko Mac tai Linux.
Itsellä omppu tuotteita melkein kaikki. Yksi Windows läppäri löytyy kun pari ammattisoftaa tehdään vain Windowsille eivätkä toimi edes virtuaalikoneessa.
Intel prossulla MacBook Air ja Mac mini.
MacBook Pro M4 prossulla pääkoneena, mutta Mac mini M5 pro prossulla kutkuttaa kunhan tulee tarjolle.
Lisäksi iPad ja iPhone
On aivan äärettömän näppärää miten copy+paste toimii laitteiden välillä, padista valitsee tekstin painaa copy niin voi läppärissä painaa paste, tai kännyllä selaa jotakin sivua niin sen voi avata toisessa laitteessa jos haluaa isommalla ruudulla jatkaa.
Lisäksi kuvien ja videoiden synkkaus laitteiden välillä 👌🏼

Husky

Hyperaktiivi
Kiitos noista aiemmista piuhayhdistämisneuvoista. Mielenkiintoista, että omassa puhelimessa ei ole noita mainittuja. Ei tule alasvetovalikosta, ei ole missään USB-valikkoa. Android auto-valikko löytyy asetuksista, mutta siellä ei ole mitään liittyen tiedostojen jakoon. Eikä tule tuota avausikkunan infoaikkunaa, kun laittaa piuhan kiinni.

No, epäilemättä tämä liittyy tuohon päivitysasiaan jotenkin eli sikäli selvisi asia

tet

Hyperaktiivi
Ei ole Linuxin toimivuudessa tai kestoiässä valitamista. Jonkin verran kyllä joutuu aika ajoin säätämään, kuten viimeksi näytön peilaus TV ruutuun joutu kysymään AI:n apua.

Omakohtaisen positiivisen kokemuksen perusteella uskallan suositella Windowsista eroon pyrkiville tällaista eurooppalaista vaihtoehtoa (näille on maahantuoja Suomessa):

Back
Ylös Bottom