Kokemuksia Niben takuukäsittelystä

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Minkälaisia kokemuksia porukalta löytyy Niben takuun toimivuudesta, ja kuinka pian on laitteet saatu kuntoon vai onko ylipäätään saatu?

Paljon foorumilta lukenut esim. Mitsujen osalta, että maahantuojan toiminta on osalla ollut nihkeää ja osalla hoidettu hommat mukisematta.

Miten Nibejen laita?
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Takuu ei varmaankaan ole ongelma vaan diagnosoiti. Mulla PILP takuu toimi kuin junan vessa.
Tähän voin kyllä henk.koht yhtyä. Välillä tuntuu että asiakkaan täyttyy olla se, joka kerää tietoa laitteen mahdollisesta ongelmasta tai siitä mitä tapahtuu ennen tai jälkeen ongelman.

Myöskään mitään yhteyttä sieltä ei pidetä ja kerrota onko tilanne etenemässä mihinkään suuntaan.

Seuraillaan omalta osalta tilannetta ja päivittelen tänne myöhemmin miten case hoitui, jos hoitui.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Ikäväkseni joudun nyt kokemusperäisenä jatkamaan tätä keskustelua.

18.12.2024 Havaitsin ongelman oman Niben Ams10-8/Vvm320s laitteiston toiminnassa.

Alkuperäiset oireet olivat:

•Kompressori saattui sammua yrittäessään aloittaa sulatuksen. Tätä saattoi tapahtua yli tunnin ajan, ennenkuin sulatus lopulta onnistui. Nibessä vielä se hauska puoli, että sammutuksen yhteydessä kompressori odottaa 5minuuttia ennen uudelleen käynnistymistä.

•Kompressorin sammuttua, myös lämmityksen kiertovesipumppu sammui kokonaan. Laitteisto oli siis näyttöä lukuunottamatta mykkänä tuon ajan.

Laitan tästä ensimmäisestä oireilusta yhden kuvan alle.

Nibellä meni tätä ongelmaa ratkaistaessa noin 4 kuukautta. Tuona aikana asentajia kävi kahdesta eri firmasta tutkimassa laitteen toimintaa, sekä asennuksia.
Viimein 12.4 vaihdettiin sisäyksikön MCB-kortti, joka lopetti sammuilun ennen sulatusta.

Seuraavana pakkaspäivänä, 15.4 alkoi uudet ongelmat, jotka ovat jatkuneet tähän päivään saakka.

•Kompressori alkaa ”sakata” ennen sulatusta, ja kytkee sulatusta päälle/pois. Jokaisen epäonnistuneen sulatusyrityksen jälkeen ohjain nostaa lämmityksen kiertovesipumpun nopeuden 56-60% välille. (Lähtönopeus esim. 40%)
Tätä sulatuksen päälle/pois kytkentää tapahtuu välillä muutaman kerran, välillä jopa parin tunnin ajan ennenkuin sulatus onnistuu. Tuona aikana kenno on niin ummessa, että mennään paria astetta alle käyrän lämpötilan.
Laitan tästäkin kuvan alle, josta havaita toimintaa.

Nyt, yli vuosi tapahtuman alusta case näyttäisi tulleen päätökseen.

Vaihdettuja osia:
• 3 kpl ulkoyksiköitä
• 2 kpl splitboxeja
• sisäyksikön MCB-kortti
• kylmäaineputket
• sähkömies käynyt mittaamassa ja tarkistamassa sähköt
• ulkoyksikön kortti
• paistuntaventtiilien kelat vaihdettu
• tarkastettu kaiken maailman putkikytkennät, datakaapelit ym.

Viimeisin ulkoyksikkö + splitbox vaihdettiin viimeviikolla, eikä toiminnassa tapahtunut mitään muutosta. Sanoin heille jo aiemmin että vika tuskin löytyy ulkoyksiköstä kun niitä on jo useampia vaihdeltu.
Nyt uusin käänne on se, että Niben mukaan laite on täysin kunnossa eikä tarvetta korjaukselle enää ole.
Kysyin teknisentuen päälliköltä, että mitä oiretta olemme korjanneet vuoden ajan jos vikaa ei enää olekkaan?
vastaus: sulatusongelmia ja nykimistä.
Minä: no eikö sama ongelma ole edelleen päällä?
Vastaus: nyt on erilaista nykimistä ja se kuuluu laitteen toimintaan.

Selvä,
Naapuritaloissa 7 kpl vastaavia comboja, eikä kenelläkään muulla laitteisto tee vastaavaa.

Niben tuotepäällikkö vastasi näin:

”Olen katsonut tuota dataa useampaan otteeseen ja myös verrannut sitä muihin saman mallin lämpöpumppuihin. Osatehotilanteessa laitteen täytyy ohjata niin kiertovesipumpun nopeutta, kompressorin taajuutta kuin myös paisuntaventtiiliä aktiivisesti, jotta toimintaympäristö säilyy kokoajan.”

Toimitin tälle tuotepäällikölle muutaman naapurikoneen käyttäytymistä seuraavaa dataa, joissa tuota ongelmaa ei esiinny. Mielenkiinnolla odotan, mikä on vastaus asiaan.

Hauskinta tässä on se, että pikkuhiljaa casen edetessä Nibe on alkanut syyttää laitteen myyjää/asentajaa, tästä syystä vaihdettiin siis mm. Kylmäaineputket, joissa ei havaittu mitään ongelmia. Myyjäliike alkaa myös olla vähän käpynä tilanteessa.

Summa summaarum, täytyy asiasta tehdä näköjään isompi case, niin saavat markkinointia koko rahan edestä.
Kkv suositteli kaupanpurkua jo huhtikuussa, mutta tyhmänä uskoin heitä että laite saadaan kuntoon.

Pitkä tarina ja rankka tarina, en olisi uskonut että uuden talon lämmitysjärjestelmä kestää vain 2 vuotta.
 

Liitteet

  • IMG_1517.png
    IMG_1517.png
    171,5 KB · Katsottu: 107
  • IMG_1436.png
    IMG_1436.png
    164 KB · Katsottu: 103

TimoTei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Näillä näkymin kaupanpurku tulee myös olemaan pitkä ja kivinen tie, koska Niben mukaan laite toimii. Tsemppiä.
Näinhän se varmasti tulee olemaan. Toki laitteen takuusta, sekä virhevastuussa on pääasiassa paikallinen firma.

Yhtenä vaihtoehtona mietin, että jos paikalle saisi tavarantarkistajan ja samaan aikaan vaikka pari naapuria suostuisi näyttämään omia laitteitaan, niin olisi hyvää verrokkipohjaa todellisesta toiminnasta.

Täytyy kyllä vielä kerran sanoa että pöyristyttävää valehtelua sekä vastuun pakoilua laitteen maahantuojan taholta. Valehdellaan niin, ettei edes osata antaa omille valheille mitään perusteluita vaan kierrellään tai delegoidaan asian hoitaminen toiselle henkilölle.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Itellä Niben S1255 MLP:stä yksi takuukokemus, melkein heti kun sain pumpun asennettua ja toimintaan:

Koneessa tehtaalla asennettu ohjelmisto, kosketusnäyttö ei toiminut juurikaan, jotkut hipaukset ja tökkimiset meni läpi ja säkällä pääsin alkuasetuksissa jopa pari sivua eteenpäin. Maavalinta tuli siis tehtyä, mutta se meni Ahvenanmaaksi koska muuta en pystynyt valitsemaan kosketusnäytön toiminnan takia ja tökkimisyrityksen aikana tuo maavalinta meni päälle.

Myöhemmin sain ohjelmiston päivitettyä uusimpaan ja näyttö alkoi toimia, eli oli softavika kyseessä tuon kosketusnäytön ongelman osalta.

Maavalinta oli kuitenkin ehtinyt lukittua Ahvenanmaaksi, eikä sitä enää pystynyt muuttamaan. Tämä vaikutti ainakin pörssisähköohjaukseen, koska spot-hinnat oli Ruotsin vyöhykkeen hintoja.

Niben tekniseen tukeen yhteyttä, selitin ongelman sekä mistä se johtuu ja lähettivät mukisematta uuden näyttöyksikön, johon sain tehtyä uudestaan alkuasetukset ja maavalinnan oikeaksi. Eikä haitannut, vaikka oli itse asennettu laite. Vanha näyttöyksikkö lähti palautuslähetyksenä Nibelle.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kysyin teknisentuen päälliköltä, että mitä oiretta olemme korjanneet vuoden ajan jos vikaa ei enää olekkaan?
vastaus: sulatusongelmia ja nykimistä.
Minä: no eikö sama ongelma ole edelleen päällä?
Vastaus: nyt on erilaista nykimistä ja se kuuluu laitteen toimintaan.

Katsoin tuota kuvaa 11.1.2025 ja yritin löytää siitä kuvailemaasi ongelmaa. En keksinyt missä kohtaa se esiintyisi. Yhdessä kohtaa kompressori ottaa hirmuiset kierrokset. Liekö käyttöveden lämmitystä vai mitä? Sulatusongelmaa en nuomannut. Kaikki sulatukset näyttävät menneen samalla tavalla ihan järkevän näköisesti.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Katsoin tuota kuvaa 11.1.2025 ja yritin löytää siitä kuvailemaasi ongelmaa. En keksinyt missä kohtaa se esiintyisi. Yhdessä kohtaa kompressori ottaa hirmuiset kierrokset. Liekö käyttöveden lämmitystä vai mitä? Sulatusongelmaa en nuomannut. Kaikki sulatukset näyttävät menneen samalla tavalla ihan järkevän näköisesti.
Lähes jokaista sulatusta edeltää huomattava kompressorin kierrosten ”sahaaminen”, noiden hampaiden kohdalla laite kytkee sulatuksen päälle ja 10s päästä pois, samalla huomaa kun kv pumppu nostaa nopeuttaan muutaman minuutin ajaksi.
Sahalaita loppuy onnistuneeseen sulatukseen, mutta niinkuin sanoin niin sitä edeltää useita ”epäonnistuneita sulatuksia”.

Tässä vielä liitteeksi kuvat, joissa tuo epäonnistunut sulatus tapahtuu. Kuvien välillä eroa ehkä 30s, ja kuten huomaa niin sulatus on kytkeytynyt pois päältä ja kenno edelleen umpijäässä.
 

Liitteet

  • 6926424a-ef84-423e-b4c8-bee6a49de050.jpeg
    6926424a-ef84-423e-b4c8-bee6a49de050.jpeg
    62 KB · Katsottu: 76
  • 2d10c90f-6ffa-485b-b2ae-214eb528143b.jpeg
    2d10c90f-6ffa-485b-b2ae-214eb528143b.jpeg
    55,3 KB · Katsottu: 68
  • 9a7b90da-baab-4707-a2c1-ee94548683a9.jpeg
    9a7b90da-baab-4707-a2c1-ee94548683a9.jpeg
    62 KB · Katsottu: 75
  • 8476403c-d751-4bf4-9905-6ab87a291805.jpeg
    8476403c-d751-4bf4-9905-6ab87a291805.jpeg
    55,1 KB · Katsottu: 74

Espejot

Hyperaktiivi
Sulatuksen epäonnistumisesta kannattaa ottaa kuva ulkoyksiköstä mikä havainollistaa epäonnistumisen. Pelkät graafit ei kerro maalikolle mitään.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Sulatuksen epäonnistumisesta kannattaa ottaa kuva ulkoyksiköstä mikä havainollistaa epäonnistumisen. Pelkät graafit ei kerro maalikolle mitään.
Jos otan kuvan ulkoyksiköstä, niin siinä näkyy vain jäinen höyrystin, ei nuo aiemmat sulatusyritykset. Niiden aikana kun kennon lämpötilassa ei tapahdu muutosta.

Tällä foorumilla varmasti maallikoita keskimääräistä vähemmän.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jos otan kuvan ulkoyksiköstä, niin siinä näkyy vain jäinen höyrystin, ei nuo aiemmat sulatusyritykset. Niiden aikana kun kennon lämpötilassa ei tapahdu muutosta.
Nimen omaan. Sinun täytyy todentaa että sulatus epäonnistuu/kestää liian kauan (vertailu naapuriin) ja hyötysuhde huononee. Eli kaukanko sulatus kestää ja mitä tahtuu epäonnistuneen sulatuksen aikana ja mitä siitä seuraa... eli täysi päätelyketju.
Tällä foorumilla varmasti maallikoita keskimääräistä vähemmän.
Jos aioit jättää valituksen tänne niin silloin pelkät graafit kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Nimen omaan. Sinun täytyy todentaa että silatus epäonnistuu ja hyötysuhde huononee.

Jos aioit jättää valituksen tänne niin silloin pelkät graafit kelpaa.
Juu nämä graafit nyt on tänne laitettu sen takia kun täällä porukka ymmärtää mistä puhutaan.
Hyötysuhdetta tuossa laskeskelin, niin viimevuoden cop oli 2.2 koko vuoden ajalta, ja nyt kuluva erittäin lauha tammikuu 1.9cop.

Kyseessä 2021 valmistunut n 100m2 puurunkoinen okt lattialämmityksellä.

Edit: muokkasit tuossa juuri viestiäsi niin vastaan siihen samalla.
Silloinkun sulatus onnistuu ja höyrystin oikeasti sulaa niin kaikki pelaa hyvin.
Niinkuin jo ketjun alussa kerroin, niin epäonnistuneet sulatusyritykset kestävät n 15-30s, eikä silloin tosiasiassa nelitieventtiili muuta asentoaan. Ainoastaan kompressorin hz tippuu alemmas, sekä kv pumppu ampaisee jollekkin random nopeudelle väliltä 56-60%.

Tämän jälkeen yritetään uudelleen niin kauan kunnes nelitieventtiili oikeasti kääntyy, puhallin sammuu ja kv pumppu nousee 70% nopeuteen.

Se että kuinka useasti noita epäonnistuneita sulatuksia tulee, tuntuu olevan ihan tuurista kiinni. Välillä 1-2kpl, välillä 10-20kpl. Mitä pidemmälle mennään niin sitä alemmas menoveden lämpötila laskee suhteessa pyyntöön. Usein noin 2 astetta kylmempää menee kiertoon kuin pyydetty, kun kenno on niin ummessa.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Lähes jokaista sulatusta edeltää huomattava kompressorin kierrosten ”sahaaminen”, noiden hampaiden kohdalla laite kytkee sulatuksen päälle ja 10s päästä pois

Jaahas, sellaista en olisi kuvasta katsoen arvannutkaan tuossa tapahtuvan.
1738233319272.png

Harmi ettei tässä näy paisuntaventtiilin asentoa. Höyrystimen lämpö seuraa kompressorin kierroksia, mikä on luonnollista. Kompressorin kierrokset vaihtelee tuossa vain 5 Hz alueella, eli hyvin vähän. Sopisi ihan siihen tulkintaan, että laite hakee höyrystimen huurtuessa sopivaa uutta toimintatilaa. Asia varmistuisi jos paisuntaventtiilin säätyminen näkyisi samassa.

Mistä näit että noiden hampaiden kohdalla on ylipäänsä kyse sulatuksesta?
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Jaahas, sellaista en olisi kuvasta katsoen arvannutkaan tuossa tapahtuvan.
katso liitettä 104555
Harmi ettei tässä näy paisuntaventtiilin asentoa. Höyrystimen lämpö seuraa kompressorin kierroksia, mikä on luonnollista. Kompressorin kierrokset vaihtelee tuossa vain 5 Hz alueella, eli hyvin vähän. Sopisi ihan siihen tulkintaan, että laite hakee höyrystimen huurtuessa sopivaa uutta toimintatilaa. Asia varmistuisi jos paisuntaventtiilin säätyminen näkyisi samassa.

Mistä näit että noiden hampaiden kohdalla on ylipäänsä kyse sulatuksesta?
Rullaa hieman ylemmäs, niin laitoin sinne ulkoyksikön datan tuolta hetkeltä.
Paisuntaventtiilin tietoja ei saatavissa, mutta luulisi toimivan kun uusi ulkoyksikkö paikallaan.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Rullaa hieman ylemmäs, niin laitoin sinne ulkoyksikön datan tuolta hetkeltä.
Paisuntaventtiilin tietoja ei saatavissa, mutta luulisi toimivan kun uusi ulkoyksikkö paikallaan.

En onnistunut löytämään, suora linkki kuvaan auttaisi.

Paisuntaventtiilin tiedoista näkisi mitä laite on tekemässä kun se sahaa. Puhdas arvaukseni on että samalla kun se sahaa kompressorin kierroksia hieman ylös ja alas niin paisuntaventtiili menee samaan aikaan portaittain kiinni. Mutta mikään tuossa kuvassa ei minulle vihjaa että laite yrittäisi sulattaa tai edes valmistuisi sellaiseen. Sulatus käynnistyy kuvan mukaan kun höyrystimen lämpö käy riittävän alhaalla.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
En onnistunut löytämään, suora linkki kuvaan auttaisi.

Paisuntaventtiilin tiedoista näkisi mitä laite on tekemässä kun se sahaa. Puhdas arvaukseni on että samalla kun se sahaa kompressorin kierroksia hieman ylös ja alas niin paisuntaventtiili menee samaan aikaan portaittain kiinni. Mutta mikään tuossa kuvassa ei minulle vihjaa että laite yrittäisi sulattaa tai edes valmistuisi sellaiseen. Sulatus käynnistyy kuvan mukaan kun höyrystimen lämpö käy riittävän alhaalla.
Tuossapa kuvat aikajärjestyksessä, tapahtumien välillä n 30sekuntia.
 

Liitteet

  • 6926424a-ef84-423e-b4c8-bee6a49de050.jpeg
    6926424a-ef84-423e-b4c8-bee6a49de050.jpeg
    62 KB · Katsottu: 69
  • 2d10c90f-6ffa-485b-b2ae-214eb528143b.jpeg
    2d10c90f-6ffa-485b-b2ae-214eb528143b.jpeg
    55,3 KB · Katsottu: 68
  • 9a7b90da-baab-4707-a2c1-ee94548683a9.jpeg
    9a7b90da-baab-4707-a2c1-ee94548683a9.jpeg
    62 KB · Katsottu: 64
  • 8476403c-d751-4bf4-9905-6ab87a291805.jpeg
    8476403c-d751-4bf4-9905-6ab87a291805.jpeg
    55,1 KB · Katsottu: 72

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuossapa kuvat aikajärjestyksessä, tapahtumien välillä n 30sekuntia.

Jaa noita tarkoitit. Merkkasin graafiin oransilla kohdan klo 6:00.. nuohan oli otettu 6:08-6:09. Oletko varma että nämä ovat samalta ajanhetkeltä? Tarkoittanet siis että sovelluksesta olet seurannut milloin sulatus on käynnissä ja milloin ei. Et varsinaisesti itse ulkoyksikön käyttäytymistä ole seurannut fyysisesti? Olisi kiva tietää mitä siellä konkreettisesti tapahtuu noiden hampaiden aikana.

1738235823501.png
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Vielä sellainen ristiriitainen huomio, että näkyvin merkki sulatuksesta on puhaltimen pysähtyminen. Tässä esitetään että olisi sulatus käynnissä, mutta puhallin pyörii:

1738236297533.png
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Nimenomaan, kuvassa tapahtuu juurikin tuo epäonnistunut sulatus. Niinkuin seuraavasta vastaavasta kuvasta huomaa, niin sulatus on otettu pois päältä.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Jaa noita tarkoitit. Merkkasin graafiin oransilla kohdan klo 6:00.. nuohan oli otettu 6:08-6:09. Oletko varma että nämä ovat samalta ajanhetkeltä? Tarkoittanet siis että sovelluksesta olet seurannut milloin sulatus on käynnissä ja milloin ei. Et varsinaisesti itse ulkoyksikön käyttäytymistä ole seurannut fyysisesti? Olisi kiva tietää mitä siellä konkreettisesti tapahtuu noiden hampaiden aikana.

katso liitettä 104560

Niben sisäyksikön kello tulee noin 45 min jäljessä kun asentaja on laittanut sen virrattomaksi. Enkä ole muistanut laittaa sitä ajantasalle. Siksi uplinkin kellonaika/ puhelimen kellonaika ei ole synkassa.
Ja edit:
Kuulee kyllä ulkoyksikön luona tuon kompressorin tehon vaihtelun, joskin se ei kovin selvästi pienillä tehoilla kuulu. Sisäyksikön luona kuulee selvästi kun kv pumppu nostaa nopeuden hetkellisesti sinne 56-60%.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tää menee nyt vaillan villiksi arvailuksi kun en laitetta tunne, mutta jos puhallin ei pysähdy sulatuksen aikana niin se tarkoittaisi että laite yrittää sulattaa kennoa pelkällä ilman virtauksella tilanteessa, jossa lämmitystä ei hetkellisesti tarvita. Tämä voisi tapahtua tilanteessa, jossa ulkoilman lämpötila on plussan puolella. Mutta tämä on puhdasta arvailua laitetta tuntematta. Nähtävästi siellä ei kuitenkaan mitään oikeaa sulatusta tapahdu, ei edes yritystä jos laitetta seuraa ulkopuolelta. Ainoa vihje sulatustilasta on se sovelluksen teksti?
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Tää menee nyt vaillan villiksi arvailuksi kun en laitetta tunne, mutta jos puhallin ei pysähdy sulatuksen aikana niin se tarkoittaisi että laite yrittää sulattaa kennoa pelkällä ilman virtauksella tilanteessa, jossa lämmitystä ei hetkellisesti tarvita. Tämä voisi tapahtua tilanteessa, jossa ulkoilman lämpötila on plussan puolella. Mutta tämä on puhdasta arvailua laitetta tuntematta. Nähtävästi siellä ei kuitenkaan mitään oikeaa sulatusta tapahdu, ei edes yritystä jos laitetta seuraa ulkopuolelta. Ainoa vihje sulatustilasta on se sovelluksen teksti?
Näissä Pirkka-Nibeissä ei ole ominaisuutena passiivista sulatusta. Ja tämäkin tapahtuu siis vaikka pakkasta olisi -15 astetta.

Ja ei tosiaan mitään sulamista tapahdu tuolloin ”epäonnistuneen” sulatuksen aikana. Sulatuksesta vihjeenä uplinkin status, sekä samaa näyttää sisäyksikön ohjainpaneeli.

Enitenhän tässä ketuttaa se asia, että tuota ollaan korjattu ja kerrottu vaikka minkälaista tarinaan syyksi tuolle toiminnalle, ja yhtäkkiä eilen päättivät ettei se olekkaan vika.

Vielä viimeviikolla sanoi Nibe suomen päällikkö että täytyy meidän laite saada kuntoon, ei voi tuollaiseksi jäädä. Myöskin monta kertaa ovat sieltä sanoneet ettei ole vastaavaa tullut aiemmin vastaan niin siitä syystä korjaus on kestänyt kauan.
Ja tänään olivat sitä mieltä että sama juttu jokaisessa ams pohjaisessa laitteessa..
Toisessa topicissa vaikka kuinka ams käyriä eri henkilöiltä, eikä kenelläkään vastaavaa. Täysi valhe siis Niben suunnalta.

Kiitos Arisoft kuitenkin perehtymisestä. Katotaan miten tää homma etenee kun laitetaan juttua eteenpäin.
Toivottavasti tämä keskustelu saavuttaa joskus kyseisen yrityksen edustajia, niin voivat miettiä kuinka hyvin on case hoidettu.
 

pamppu

Vakionaama
Siis kaikki aparaatit on jo vaihdettu kertaalleen? Onko enää mitään alkuperäistä, jossa vika voisi olla? Vielä tulee mieleen, että kun näyttää, että vika pysyy tietyssä osoitteessa vaikka laitteita vaihdetaan, niin mikä ulkoinen tekijä voisi saada tuon sekaisin?

Jos sähkömies onkin mitannut jotain(?), niin voisiko kuitenkin olla joku ihan muu laite, joka aiheuttaa joko häiriötä sähköverkkoon, tai radiohäiriötä? Olihan jossain joskus juttu, että läheinen latausasema sekoitti jotain, ei muista enää mitä… Joku heikko kosketus jossain ihan muualla voi aiheuttaa ties mitä häiriötä.
Vois koittaa pistää talosta ihan kaikki sähkölaitteet hiljaiseksi, paitsi pumpun ja seurata sitten sulatusta.

Datakaapeleissa voisi myös olla vikaa yksiköiden välillä. Vika voi olla vaan ihan huono liitin, jos vielä on joku vekotin vaihtamatta (sisäyksikkö?)

Jotain ihan out of the box -hommaa tässä on pakko hakea. Harmi että näitä on vähän hankala siirrellä. Itse tappelin aikanaan mm. valokuituoperaattorin kanssa, joka jänkäsi ihan kaikkensa vastaan tyypillistä pörinää ja asiakkaan alentamista, kunnes siirsin vian naapuriin ja niiden oli pakko uskoa, että vika on heidän laitteessaan.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Tais joku jo mainita tosta matalapaineesta ei kyl varmaa pitäs nolliin mennä, saatko seurattua sitä käykö nollissa muka silloinkin kun onnistunut sulatus tulee
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Siis kaikki aparaatit on jo vaihdettu kertaalleen? Onko enää mitään alkuperäistä, jossa vika voisi olla? Vielä tulee mieleen, että kun näyttää, että vika pysyy tietyssä osoitteessa vaikka laitteita vaihdetaan, niin mikä ulkoinen tekijä voisi saada tuon sekaisin?

Jos sähkömies onkin mitannut jotain(?), niin voisiko kuitenkin olla joku ihan muu laite, joka aiheuttaa joko häiriötä sähköverkkoon, tai radiohäiriötä? Olihan jossain joskus juttu, että läheinen latausasema sekoitti jotain, ei muista enää mitä… Joku heikko kosketus jossain ihan muualla voi aiheuttaa ties mitä häiriötä.
Vois koittaa pistää talosta ihan kaikki sähkölaitteet hiljaiseksi, paitsi pumpun ja seurata sitten sulatusta.

Datakaapeleissa voisi myös olla vikaa yksiköiden välillä. Vika voi olla vaan ihan huono liitin, jos vielä on joku vekotin vaihtamatta (sisäyksikkö?)

Jotain ihan out of the box -hommaa tässä on pakko hakea. Harmi että näitä on vähän hankala siirrellä. Itse tappelin aikanaan mm. valokuituoperaattorin kanssa, joka jänkäsi ihan kaikkensa vastaan tyypillistä pörinää ja asiakkaan alentamista, kunnes siirsin vian naapuriin ja niiden oli pakko uskoa, että vika on heidän laitteessaan.

Moi,

Sisäyksikkö on alkuperäinen, poislukien mcb kortti.
Toistaiseksi myöskin ainut asia joka on korjannut ongelmia, on juurikin tuon sisäyksikön kortin vaihto.
Myyjäliike tutkii seuraavaksi kaikki lattiapiirit ja sähköt vielä kertaalleen niin saadaan niistä varmuus.
Myyjäliike kertoi tapauksesta, jossa oli vastaavaa omituista ongelmaa ja syyksi paljastui sisäyksikön johtosarja.

Verkkovirran jännitteitäkin ollaan tarkkailtu ja kaikki on siltä osin ok. Asutaan asuinalueella kaupungin laidalla niin ongelmia varmaan olisi muillakin kun ympärillä paljon uudisrakennuksia joissa eriratkaisun lämpöpumppuja.

Edit: meillä ei ole muuta invertterillä toimivaa tekniikkaa joka häiriötä pystyisi tekemään. (Sähköautoa/latausasemaa tai aurinkosähköä)
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Tais joku jo mainita tosta matalapaineesta ei kyl varmaa pitäs nolliin mennä, saatko seurattua sitä käykö nollissa muka silloinkin kun onnistunut sulatus tulee
Onnistuneen sulatuksen aikana ei mene matalapaine nollille. Ennen sulatusta on 2.5-4.0barin luokkaa yleensä, ja kun nelitieventtiili kääntyy niin paine nousee 8-9bariin.
 

Lepponen

Jäsen
Moi,

Sisäyksikkö on alkuperäinen, poislukien mcb kortti.
Toistaiseksi myöskin ainut asia joka on korjannut ongelmia, on juurikin tuon sisäyksikön kortin vaihto.

Myyjäliike kertoi tapauksesta, jossa oli vastaavaa omituista ongelmaa ja syyksi paljastui sisäyksikön johtosarja.
Eipä tuossa enää taida enää muuta vaihtoehtoa olla kun sisäyksikkö tuon perusteella. Nyt vaan pitäisi saada tuokin vielä takuuvaihtoon eikä mitään kortti/johtosarjarumbaa;)
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Eipä tuossa enää taida enää muuta vaihtoehtoa olla kun sisäyksikkö tuon perusteella. Nyt vaan pitäisi saada tuokin vielä takuuvaihtoon eikä mitään kortti/johtosarjarumbaa;)

Näinpä, tais vaan mennä hanat kiinni tämän osalta ja takuulla voi ilmeisesti pyyhkiä sitä kuuluisaa.
Pitää miettiä mitä keksitään myyjäliikkeen kanssa. Nibehän on sen verran reilu tavarantoimittaja, että myyjäliike ei ole saanut Nibeltä euroakaan tästä takuu casesta itselleen. Syyttivät myyjää asennusvirheestä jota ei löytyny, ja joutuivat tekemään mm.

Omaan piikkiin:
Sähköjen tarkastus/mittaus, kylmäaineiden punnitus * 2, kylmäaineputkien vaihto ja varmaan 5 kertaa muita käyntejä kun Nibe
on pyytänyt varmistamaan joitakin juttuja.

Tulipahan hommattua 2 Nibeä samalla kerralla, se ensimmäinen sekä viimeinen.

Pitää yrittää vielä ulkopuolisten tahojen kautta antaa painetta heille, sekä markkinointia jo heille lupasin ”koko rahan edestä”.

Ps. Saattahan se olla, että jos sattuu löytymään kohtuullisen hintaan varmasti toimiva näyttöyksikkö/kortti niin vaihtaa tuohon.
 

RauskiH

Vakionaama
Näinpä, tais vaan mennä hanat kiinni tämän osalta ja takuulla voi ilmeisesti pyyhkiä sitä kuuluisaa.
Pitää miettiä mitä keksitään myyjäliikkeen kanssa. Nibehän on sen verran reilu tavarantoimittaja, että myyjäliike ei ole saanut Nibeltä euroakaan tästä takuu casesta itselleen. Syyttivät myyjää asennusvirheestä jota ei löytyny, ja joutuivat tekemään mm.

Omaan piikkiin:
Sähköjen tarkastus/mittaus, kylmäaineiden punnitus * 2, kylmäaineputkien vaihto ja varmaan 5 kertaa muita käyntejä kun Nibe
on pyytänyt varmistamaan joitakin juttuja.

Tulipahan hommattua 2 Nibeä samalla kerralla, se ensimmäinen sekä viimeinen.

Pitää yrittää vielä ulkopuolisten tahojen kautta antaa painetta heille, sekä markkinointia jo heille lupasin ”koko rahan edestä”.

Ps. Saattahan se olla, että jos sattuu löytymään kohtuullisen hintaan varmasti toimiva näyttöyksikkö/kortti niin vaihtaa tuohon.
Myyjliikkeeseen kirjallinen reklamaatio jos et ole jo tehnyt. Laite kuntoon tai kaupan purku, mukaan laskelma välillisistä kuluista jossa vähintäänkin arvio ylimääräisestä sähkön kulutuksesta. Olet tässä vahvoilla kun myyjä on oikeastaan tunnustanut viallisen koneen kun sitä on tuloksetta yritetty korjata. Myyjän kuluu tapella nibe kanssa ja saada takuukeikosta rahansa sieltä. Se ei ole sinun ongelma eikä sinun tarvitse muutenkaan asioida niben kanssa kun et sieltä mitään ole ostanut.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Myyjliikkeeseen kirjallinen reklamaatio jos et ole jo tehnyt. Laite kuntoon tai kaupan purku, mukaan laskelma välillisistä kuluista jossa vähintäänkin arvio ylimääräisestä sähkön kulutuksesta. Olet tässä vahvoilla kun myyjä on oikeastaan tunnustanut viallisen koneen kun sitä on tuloksetta yritetty korjata. Myyjän kuluu tapella nibe kanssa ja saada takuukeikosta rahansa sieltä. Se ei ole sinun ongelma eikä sinun tarvitse muutenkaan asioida niben kanssa kun et sieltä mitään ole ostanut.
Myyjäliikkeelle tosiaan reklamoitu kirjallisesti jo reilu vuosi sitten. Ongelmanahan tässä on se, että Nibeltä väitetään laitteen tulleen kuntoon vaikkei sen käytökseen todellisuudessa ole tullut mitään muutosta sitten huhtikuisen MCB-kortin vaihdon.

Myyjäliike kyllä prässäsi Niben edustajaa ja kertoi, että sisäyksikkö vaihtoon nyt kun ei ole tullut vieläkään kuntoon, mutta samaa väittäävät myyjälle: Laite kunnossa ja sillä siisti.

Kerroin kyllä myös myyjälle, että kyselin Niben edustajilta vastausta mm. Siihen, että mitä ongelmaa ovat vuoden korjanneet jos laite nyt toimiikin ja että onko normaalia jos laite ei saa sulatettua itseään. - ei mitään vastausta taikka perusteluita.
 

roots

Hyperaktiivi
Kuulostaa käräjien ja/tai tavarantarkastajan ja/tai kkv keissiltä, joku on nyt vain Nibellä ottanut tuon asenteen että vängätään vastaan.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Kuulostaa käräjien ja/tai tavarantarkastajan ja/tai kkv keissiltä, joku on nyt vain Nibellä ottanut tuon asenteen että vängätään vastaan.
Näinhän se tulee varmasti menemään, toinen juttu sitten se että onko itsellä enää voimia lähteä tappelemaan asiasta kun vuosi jo tapeltu tämän kanssa.

KKV suositteli tähän caseen siis jo huhtikuussa kaupanpurkua, mutta tyhminä uskoimme Niben päällikön vakuuttelua siitä, että laite kyllä tulee kuntoon ja sen toteutus on heidän vastuullaan.

Tavarantarkastaja on ollut kyllä harkinnassa, olisi naapurustossa vastaavia laitteita useampia joiden toimintaan tätä verrata. Ongelma lienee se, että miten hyvin tavarantarkastajat ovat perillä tällaisten laitteiden toiminnasta?

Ajattelin vielä logata nuo tapahtumat tikulle, ja lähettää ne nibelle tutkittavaksi - vaikka yhtä helppo heidän niihin on vastata että laite toimii normaalisti.

Ajattelin myös kuvata videon sisäyksikön näyttöpaneelista kun tuo sulatuksen päälle/pois remputus alkaa. Näistä keinoista tuskin on mitään hyötyä meille, koska niinkun todettu että he ovat sulkeneet casen omalta osaltaan ja luottaavat siihen etten veisi tapausta käräjille saakka.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ajattelin myös kuvata videon sisäyksikön näyttöpaneelista kun tuo sulatuksen päälle/pois remputus alkaa. Näistä keinoista tuskin on mitään hyötyä meille, koska niinkun todettu että he ovat sulkeneet casen omalta osaltaan ja luottaavat siihen etten veisi tapausta käräjille saakka.

On tuo siitä hyvä että ongelmanhan varsinaisesti näkee vain siitä valosta. Käsitin ettei muita vihjeitä sulatuksesta ole kuin laitteen antama statustieto siitä, että sulatus käynnistyisi. Samalla jos vielä saat kuvan höyrystimestä, jossa näkyy, kuinka huurteessa se silloin on.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
On tuo siitä hyvä että ongelmanhan varsinaisesti näkee vain siitä valosta. Käsitin ettei muita vihjeitä sulatuksesta ole kuin laitteen antama statustieto siitä, että sulatus käynnistyisi. Samalla jos vielä saat kuvan höyrystimestä, jossa näkyy, kuinka huurteessa se silloin on.
Tämähän se juurikin on. Pitää tehdä nuo toimenpiteet kunhan on aikaa kytätä teknisessä tilassa sisäyksikön luona.
 

RauskiH

Vakionaama
KKV suositteli tähän caseen siis jo huhtikuussa kaupanpurkua, mutta tyhminä uskoimme Niben päällikön vakuuttelua siitä, että laite kyllä tulee kuntoon ja sen toteutus on heidän vastuullaan
Kommunikointi kannattaa tehdä mahdollisimman pitkälle kirjallisena jotta jää jälki lupauksista niin vastapuoli ei voi alkaa kovin muistamattomaksi. Itse kommunikoisin vain myyjän kanssa ja vaatisin laitteen todistteua kuntoon saattamista esim kuukauden sisään tai kaupan purkua. Jos tämä menee kunnolla riitelyksi niin juridisessa mielessä vastuu on täysin myyjän ei niben ja siten vaatimukset tulee osoittaa myyjälle. Myyjää kannattaa painostaa kaupan purulla, kkv:lla ja tavaran tarkastajan ylimääräisillä kuluilla jne
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Kommunikointi kannattaa tehdä mahdollisimman pitkälle kirjallisena jotta jää jälki lupauksista niin vastapuoli ei voi alkaa kovin muistamattomaksi. Itse kommunikoisin vain myyjän kanssa ja vaatisin laitteen todistteua kuntoon saattamista esim kuukauden sisään tai kaupan purkua. Jos tämä menee kunnolla riitelyksi niin juridisessa mielessä vastuu on täysin myyjän ei niben ja siten vaatimukset tulee osoittaa myyjälle. Myyjää kannattaa painostaa kaupan purulla, kkv:lla ja tavaran tarkastajan ylimääräisillä kuluilla jne

Myyjäliike on toiminut kyllä asiallisesti tämän tapauksen tiimoilta. Heiltä kerrottiin, että mikäli KKV suosittaa kaupanpurkua, niin he noudattavat kyllä sitä.
Lausunnon saaminen toki sieltä voi kestää jopa vuoden verran. Mutta Nibeen en ole itse enää yhteydessä, poislukien aion lähettää heille loggaukset sekä videon jossa tapahtunut käy ilmi.

Täällä tulee hyviä vinkkejä, kiitos näistä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mutta Nibeen en ole itse enää yhteydessä, poislukien aion lähettää heille loggaukset sekä videon jossa tapahtunut käy ilmi.

Täällä tulee hyviä vinkkejä, kiitos näistä.

Pitäiskö jonkun naapurin samanlaisesta vehkeestä logittaa ja videoida vastaavasti kuin omastasi, niin näkee oikein toimivan verrokin toiminnan. Voi sitten samalla kysyä Nibeltä, että kumpi näistä toimii oikein? ;D
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko yleisesti tiedossa, millä logiikalla tuo Nibe päättää käynnistää sulatuksen? Tämän luulisi olevan ainakin valmistajalla erinomaisen hyvin tiedossa. Jopa kiinapumpuista on pystynyt päättelemään millä logiikalla sulatus käynnistyy, vaikka sitä ei ole täysin käsikirjassa avattu.
 

TimoTei

Aktiivinen jäsen
Juu heille on toimitettu parin naapurin laitteen toiminnasta käyriä aiemmin, jossa tuo kyseinen seikka käy ilmi. Kysyinkin että näyttäkää minulle missä havaittavissa vastaava ongelma naapureiden laitteiden kanssa - hiljaista tuli.

Ainakin tämä kyseinen ams ulkoyksikkö kytkeytyy sulatukselle kun höyrystimen sekä ulkolämpötilan ero on -8 astetta/ tai 180min kompressorikäynnin jälkeen pakotettu ”kellosulatus”. Jälkimmäiset kytkeytyy päälle aina kerrasta eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut.

Tämähän siis sulattelee ympärivuoden johtuen noista pakotetuista ”kellosulatuksista”, ja onkin hieman huvittavaa kun +30 lämpötilassakin sulatuksia tehdään.
 
Back
Ylös Bottom