Kotimokkula ja kiinteä laajakaista keskustelua

maanma

Vakionaama
Onkos vanhassa laajakaista yhteyden avaamisvelvoite laissa eritelty teknologia niin ettei koske kuitua ts. kuidussa voi siis olla data monopoli ?

Tarkoitan 2v aloitus sopimuksen jälkeistä aikaa
 

tuna

Vakionaama
Onkos vanhassa laajakaista yhteyden avaamisvelvoite laissa eritelty teknologia niin ettei koske kuitua ts. kuidussa voi siis olla data monopoli ?

Tarkoitan 2v aloitus sopimuksen jälkeistä aikaa
Toisen operaattorin omistaman kuidun vuokraaminen liikennöintiin on oltava mahdollista kohtuullisin ehdoin ja hinnan kohtuullisuutta on yritetty saada aikaiseksi myös viranomaismääräyksin ( https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...arkkinaa/b146ff3f-9f97-3a27-b102-871ddd81005f )

Mutta suurta innokkuutta eivät operaattorit ole tuohon aiemmin osoittaneet.
 

VesA

In Memoriam
Laki ei riipu firman toimintamallista koskaan
Tässä ei laki auta - vaikka laissa varmaan edelleenkin lukee näin, niin

1: kuidun perässä on nyt yhden operaattorin laitteet ja riippuen vähän sittä miten verkko on tehty sinne ei toisen tarjoajan laitteita ihan tostvaan laitella, vaikkapa PON-verkkoon. Ja jos voidaan laittaa päästään kohtaan

2:jos toiselle tarjoajalle vuokrataan mustaa kuitua sen hinta laitetaan suurimman säädyllisen nopeuden mukaan, tätä on kai koitettu jotenkin säädellä.

Kun muinoin itse vedätin kuituja Helsingissä mustan kuidun vuokrahinta oli yhtäkkiä tolkuton koska se laskettiin jonkun tolkuttoman siirtonopeuden mukaan. Oli halvempaa kaivaa omat kuidut maahan kuin vuokrata yhtään pätkää. Sitä ennen oli kausi jossa vuoden vuokra vastasi kaivuukuluja, kyllä silloinkin kannatti kaivaa...
 

Harrastelija

Vakionaama
Valoo ei ole avoin (ainakaan tällä hetkellä).
Valokuitunen on kuitufirma ja netti on ostettava muualta (eli kuitu on avoin). Tosin vaihtoehtoja taisi olla alta 10 operaattoria ja hinnat ei hirveästi vaihtele. Tuntuu että tämä tulee kalliimmaksi kun on kaksi firmaa joiden pitää kummankin saada osansa tuotosta.
 
Valoo ei ole avoin (ainakaan tällä hetkellä).
Valokuitunen on kuitufirma ja netti on ostettava muualta (eli kuitu on avoin). Tosin vaihtoehtoja taisi olla alta 10 operaattoria ja hinnat ei hirveästi vaihtele. Tuntuu että tämä tulee kalliimmaksi kun on kaksi firmaa joiden pitää kummankin saada osansa tuotosta.

Ensi vuonna tulossa avoimeksi mikäli aikataulu pitää.

Valoo:
Tämän hetkisen tiedon mukaan alustava arviomme (kilpailuttamisen mahdollisuudelle) on alkuvuoden 2024 aikana. Neuvottelut ovat käynnissä ja useampi operaattori on osoittanut kiinnostuksensa tarjota palveluitaan Valoon valokuituverkossa. Terveisin Kati Valoolta

 

Hempuli

Töllintunaaja
Tietoliikenne(kin) on Suomessa oligopoli, jossa vahvasti triopolin piirteitä, koska on kolme suurta palveluntarjoajaa. Kuluttajan kannalta ei riitä, että kuituun on usea palveluntarjoaja, jos ne ovat sidoksissa yhteen näistä kolmesta suuresta. Minusta avoimesta kuidusta voidaan puhua, kun voi valita palvelutarjoajan tasapuolisesti vähintään näistä kolmesta ja vaihtaa tarjoalta toiselle helposti.
 

burmanm

Vakionaama
Tietoliikenne(kin) on Suomessa oligopoli, jossa vahvasti triopolin piirteitä, koska on kolme suurta palveluntarjoajaa. Kuluttajan kannalta ei riitä, että kuituun on usea palveluntarjoaja, jos ne ovat sidoksissa yhteen näistä kolmesta suuresta. Minusta avoimesta kuidusta voidaan puhua, kun voi valita palvelutarjoajan tasapuolisesti vähintään näistä kolmesta ja vaihtaa tarjoalta toiselle helposti.

Mitkä kolme on mielestäsi tietoliikenteessä ne kolme suurta? Voinee yllättää, mutta kyllähän valokuitua on Suomessa monet muutkin yritykset kaivaneet vaikka kuinka paljon. Enkä puhu pelkästään pienestä lakusta.

Noissa avoimissakin verkoissa tulee lopulta ongelmaksi mihin ne oikeasti on reititetty. Valoolla voi olla se viimeinen kilometri, mutta kenen runkoverkossa ne on? Valoolla näyttää olevan rakennettu peering vain FICIX2 liittymään, mutta käsittääkseni kuitenkin myyvät pitkin Suomea noita yhteyksiä. Eli reitittävätkö kaiken liikenteen tuota kautta itse operaattorille jolta asiakas on ostanut?

Jossain tosin mainittiin että ovat vuokranneet Telialta runkoverkkonsa. Mutta silti mielenkiintoista olisi tietää mitä kautta itse liikenne kulkee, onhan tuonne FICIX2 matkaa kuitenkin osasta Suomea. Vai kannattaako kuituselta aina hankkia Telian sopimus, niin pääsee heti heidän runkoverkkoonsa?
 
Minusta avoimesta kuidusta voidaan puhua, kun voi valita palvelutarjoajan tasapuolisesti vähintään näistä kolmesta ja vaihtaa tarjoalta toiselle helposti.

Paras avoin verkko on sellainen, jossa on saatavilla hyvä määrä operaattoreita, muttei teliaa, deeännaata, ja elisaa.
Kuka niitä kaipaa, mobiilipuolellakin joutuu näitä kahtelemaan.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Mitkä kolme on mielestäsi tietoliikenteessä ne kolme suurta? Voinee yllättää, mutta kyllähän valokuitua on Suomessa monet muutkin yritykset kaivaneet vaikka kuinka paljon. Enkä puhu pelkästään pienestä lakusta.

Noissa avoimissakin verkoissa tulee lopulta ongelmaksi mihin ne oikeasti on reititetty. Valoolla voi olla se viimeinen kilometri, mutta kenen runkoverkossa ne on? Valoolla näyttää olevan rakennettu peering vain FICIX2 liittymään, mutta käsittääkseni kuitenkin myyvät pitkin Suomea noita yhteyksiä. Eli reitittävätkö kaiken liikenteen tuota kautta itse operaattorille jolta asiakas on ostanut?

Jossain tosin mainittiin että ovat vuokranneet Telialta runkoverkkonsa. Mutta silti mielenkiintoista olisi tietää mitä kautta itse liikenne kulkee, onhan tuonne FICIX2 matkaa kuitenkin osasta Suomea. Vai kannattaako kuituselta aina hankkia Telian sopimus, niin pääsee heti heidän runkoverkkoonsa?

Telia tosiaan tarjoaa pienimmän viiveen noille Valoon yhteyksille. Tosin suurimmalle osalle asiakkaista ei ole mitään väliä että onko yhteys yhdysliikennepisteeseen Telian 5ms vai jonkun muun operaattorin 50ms. Edes ammattipelaajat eivät tuollaista eroa huomaa. Jos tekee sähköistä pörssikauppaa niin se on asia erikseen mutta silloin ne laitteet sijoitetaan pörssin vuokrakonesaliin.

Valoon tapauksessa liikenne kulkee Telian runkoverkossa (mahdollisesti yhdysliikennepisteen kautta) Internetoperaattorille ja internetoperaattori vie sitten liikenteen yhdysliikennepisteeseen. Käsittääkseni esim Kuuskaista tarjoaa nykyisin pääkaupunkiseudulla myös paikallisen yhteyden. Muussa tapauksessa se tietääkseni menee Telian verkossa Jyväskylään ja sieltä sitten internetoperaattorille, eli esimerkiksi Lounean tapauksessa Saloon.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Telia tosiaan tarjoaa pienimmän viiveen noille Valoon yhteyksille. Tosin suurimmalle osalle asiakkaista ei ole mitään väliä että onko yhteys yhdysliikennepisteeseen Telian 5ms vai jonkun muun operaattorin 50ms. Edes ammattipelaajat eivät tuollaista eroa huomaa. Jos tekee sähköistä pörssikauppaa niin se on asia erikseen mutta silloin ne laitteet sijoitetaan pörssin vuokrakonesaliin.

Kyllä 5ms ja 50ms eron jo huomaa etenkin pelaajat. Tavallisessa nettisurffailussa ei niinkään.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Kyllä 5ms ja 50ms eron jo huomaa etenkin pelaajat. Tavallisessa nettisurffailussa ei niinkään.

Sanotaan näin että pelaajille välineet ja ominaisuudet ovat henkisesti erittäin tärkeitä.

Ihmisen keskimääräinen reaktioaika on lähemmäs 300ms ja huippu-urheilijoilla 100ms pintaan.

Tietysti kaikki viiveet kuloituvat ja absoluuttisesti niillä on väliä mutta tuo 50ms (joa siis tässä tapauksessa on RTT eikä latenssi) on yhdentekevää.

Olisi edes viiveen vaihtelu mutta kun tässä tapauksessa se on ihan vakaata.
 

bungle

Vakionaama
Kyllä sen huomaa mutta sillä ei ole käytännön vaikutusta.
Pelaajat käyttävät näytöissä vähintään 60Hz taajuutta, eli freimien välillä 16,67ms. HC-pelaajille myydään 360Hz näyttöjä, joilla freimit vaihtuu 2.78ms välein. Pitää tällöin olla kyllä laskentatehoakin, että tuon saa puskettua läpi. Suurin osa ihmisistä näkee eron helposti 240 Hz näyttöihin asti, mikä olisi noin 4.17 ms. Mutta joo, ette suoranaisesti puhuneet silmistä.
 

burmanm

Vakionaama
Kyllä sen huomaa mutta sillä ei ole käytännön vaikutusta.
Kyllä sen huomaa, koska se kumuloituu. Jos latenssi on 50ms, niin ihminen huomaa sen siitä, että käden tapahtumat eivät synkronoi silmien tapahtumien kanssa - se häiritsee. Reaktioajassa taas voit ajatella kahta pelaajaa, toinen pelaa 5ms latenssilla ja toinen 50ms. Jos kumpikin reagoivat 100ms ajassa (koska kyseessä ei ole välttämättä tietoinen reaktio, niin se on nopeampi kuin ihmisen 300-500ms reaktio), niin vain toinen onnistuu - aina. Koska toisen reaktio on yhtäkkiä 50% korkeampi.

Se RTT:n 50ms aiheuttaa sen, että jokainen frame on yhtäkkiä 50ms liian jäljessä kun teet jotain. Ei vain yksittäinen tapahtuma, vaan jokainen tapahtuma.

Aihetta on tutkittu, kyllä. Ihmisen silmä pystyy reagoimaan aivan hurjiin aikoihin. Hävittäjälentäjät ovat pystyneet tunnistamaan 1/255s näkemisellä mikä oli yhdessä framessa piilotettu lentokone. Eli 3,9ms - niitä mahtuisi 50ms aikaan huomattava määrä.

Kun taas ajattelet, että jokainen tapahtuma mitä teet alkaa tapahtumaan 50ms viiveellä, niin sen huomaa aivan selvästi. Muista, että kyseessä ei ole vain omat tapahtumat, jotka ovat 50ms jäljessä - vaan myös vihollisen tapahtumat näet 50ms jäljessä. Eli 50ms lisää kun toinen tuli esiin, 100ms kun teit reaktion, 50ms kunnes se oli serverillä. Eli 100ms reaktion sijaan mentiinkin jo 200ms tasoon. Saa olla joko kännissä tai todella väsynyt, jos ei kykene eroa huomaamaan.

Vastaavasti kaveri, jolla on 5ms, niin sai tehdä päätöksensä 110ms:ssä. Eli hänelle jäi melkein tuplat reagointiaikaa saadakseen tehtyä saman tapahtuman.
 

burmanm

Vakionaama
Pelaajat käyttävät näytöissä vähintään 60Hz taajuutta, eli freimien välillä 16,67ms. HC-pelaajille myydään 360Hz näyttöjä, joilla freimit vaihtuu 2.78ms välein. Pitää tällöin olla kyllä laskentatehoakin, että tuon saa puskettua läpi. Suurin osa ihmisistä näkee eron helposti 240 Hz näyttöihin asti, mikä olisi noin 4.17 ms. Mutta joo, ette suoranaisesti puhuneet silmistä.

Eiköhän 144Hz ole jo aikalailla minimi (konsoleissa 120Hz). Tuo alkaa olemaan jo peruskauraa ihan työpöytäkäytössäkin, eronhan huomaa jo pelkästään hiirtä liikuttamalla (tai selaamalla jotain tekstiä).
 

Mikki

Hyperaktiivi
Väittäisin että ammattipelaajilla on aika lailla maailman kärkeä reaktioajat. Harjoitustuntien määrä on aivan älyttömän suuri parhailla pelaajilla.

Se on aivan takuuvarma tappio jos toisella on 5ms ja itsellä 50ms. Ei pienintäkään jakoa.

Kokeilkaa myös slither.io matopeliä mobiililla... Turpaan tulee kun moni muu pelaa kuidulla.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Väittäisin että ammattipelaajilla on aika lailla maailman kärkeä reaktioajat. Harjoitustuntien määrä on aivan älyttömän suuri parhailla pelaajilla.

Se on aivan takuuvarma tappio jos toisella on 5ms ja itsellä 50ms. Ei pienintäkään jakoa.

Kokeilkaa myös slither.io matopeliä mobiililla... Turpaan tulee kun moni muu pelaa kuidulla.

Ammattipelaajat ovat tietysti asia erikseen ja kuten aikaisemmin sanoin niin se tietysti kumuloituu, jolloin yksikin millisekunti vaikuttaa mutta käytännön merkitys on kotipelaajille todella pieni.

Tässä asiassa kun kaikissa muissakin asioissa on hyvä pitää realiteetit mielessä ja ymmärtää kokonaisuus että tietää mitä tekee, eikä vaan juosta jonkun osatekijän optimoinnin kanssa

Jos puhutaan sitten vaikka jostakin mobiilista niin siinä on sitten niin paljon muitakin tekijöitä kuin pelkkä kuitu, että oikeasti sen kuidun latenssin vaikutus kokonaisuudessa on sieltä pienemmästä päästä.

Mobiilissa kun vaikuttaa yhteyden laatu: latenssi, packet loss, jitter, joka taas riippuu verkkoteknologiasta, kuormituksesta ja yhteyden laadusta.

Mutta sen lisäksi siinä vaikuttaa päätelaite merkittävästi ja sen verkkototeutus, prosessori ja ihan sekin miten käsiä pidetään pelattaessa.

Jos sitten pelataan Wi-Fillä kuidun yli niin se Wi-Fi itsessään voi tuoda latenssia 2 - 20ms, jitteristä ja packet lossista puhumattakaan

Parhaimmissa tapauksissa on Jani-Petterille hankittu uusimmat pelit ja vehkeet mukaan lukien Gigainen kuitu orastavaa esports uraa varten Starcraftin parissa ja sitten sisäverkko kuidulle on toteutettu jollain eri vaiheisiin kytketyillä powerline adapterilla.

Tai sitten pelataan ruuhkaisessa Wi-fi verkosssa jonne on kytketty kaikki aikojen saatossa hankitut viihdelaitteet, jotka eivät välttämättä tue vaikka short preamblea tai vaativat neuvottelun hitaammilla nopeuksilla tai vanhat control framet.

Kun on verkkolaitteet kunnossa, QoS tai eriytetyt user access verkot ja uudehko pelikone on laadukkaalla verkkokaapelilla kiinni LAN coressa ja pelataan jotain FPS pelia ammattitarkoituksessa on syytä miettiä että miten yhteyden latenssia voi pienentää.

Ja eihän siitä pienestä viiveestä tietenkään mitään haittaa ole.
 

tuna

Vakionaama
Jos latenssi on 50ms, niin ihminen huomaa sen siitä, että käden tapahtumat eivät synkronoi silmien tapahtumien kanssa - se häiritsee.
Jos ei puhuta jostain suoraan pilvestä striimatusta pelialustasta (GeforceNow sun muut) niin ei verkkoyhteys viivettä kontrollerin ja renderöinnin välillä saa aikaiseksi. Engine pyörii ihan paikallisena aina normaaleissa peleissä.
 

Mikkolan

Vakionaama
Väittäisin että ammattipelaajilla on aika lailla maailman kärkeä reaktioajat. Harjoitustuntien määrä on aivan älyttömän suuri parhailla pelaajilla.

Se on aivan takuuvarma tappio jos toisella on 5ms ja itsellä 50ms. Ei pienintäkään jakoa.

Kokeilkaa myös slither.io matopeliä mobiililla... Turpaan tulee kun moni muu pelaa kuidulla.
Pelatessa compot pitää syöttää sopivassa aikaikkunassa ja sopivalla rytmillä, jotta isku lähtee. Yli 20 ms viive niin turpiin tulee kun compoa ei saa syötettyä. Reaktioaika ei ole oleellisin asia, koska vastustajan liikkeet ja aikeet ennakoidaan mm. edellisen ottelun perusteella. Näytössä näkyy viiveellä oikeastaan vain se että menikö oma isku läpi, näkymän perustella on myöhäistä toteuttaa iskua. 10 ms viiveellä pystyy jo pelaamaan koska kompoja ei voi liian nopeastikkaan syöttää, jos viive siis jättää näppäinyhdistelmästä yhdenkin pois tai yhdistelmä ei ehdi aikaikkunaan niin turpiin tulee.
 

burmanm

Vakionaama
Jos ei puhuta jostain suoraan pilvestä striimatusta pelialustasta (GeforceNow sun muut) niin ei verkkoyhteys viivettä kontrollerin ja renderöinnin välillä saa aikaiseksi. Engine pyörii ihan paikallisena aina normaaleissa peleissä.

Peliengine pyörii paikallisesti, mutta palvelin joka määrittää missä pelaaja on ei todellakaan ole paikallinen. Mikä tahansa verkkopeli päivittää jatkuvasti edes takaisin sijaintitiedot (ja inputit) sinne palvelimellekin asti ja sieltä ne tulevat sitten takaisin.

Toisin sanoen, paikallinen pelimoottorisi saa sen renderöintikäskyn 50ms myöhemmin ja lähetettyä vastauksesi 50ms myöhemmin takaisin. Grafiikan renderöinti ei tähän auta.
 

tuna

Vakionaama
Toisin sanoen, paikallinen pelimoottorisi saa sen renderöintikäskyn 50ms myöhemmin ja lähetettyä vastauksesi 50ms myöhemmin takaisin. Grafiikan renderöinti ei tähän auta.
Jos puhutaan edelleen käden ja silmän välisestä viiveestä josta aloitit, ja pelaajan oman hahmon liikkumisen kontekstissa jota kutsutaan termillä input lag, siihen ei verkkoviive vaikuta. Pelimoottorin paikallista renderöintisykliä ei tyypillisesti verkkopeleissä ole mitenkään sidottu serveri/peer-kommunikointisykliin ja sen viiveisiin, mutta totta kai viiveet vaikuttavat siihen kuinka nopeasti muiden pelaajien tekemiset näkyvät itselle ja päinvastoin.

Tästä oikein akateemista tutkimusta verkkoviiveen vaikutuksesta CS:GO kilpapelaajien suorituskykyyn.
 

burmanm

Vakionaama
Tästä oikein akateemista tutkimusta verkkoviiveen vaikutuksesta CS:GO kilpapelaajien suorituskykyyn.

Kyseisen artikkelin mukaan itseasiassa ei ole yhtään kilpapelaajaa, vaan satunnaisesti valittuja yliopiston opiskelijoita:

"Forty-two (42) students participated in the user study. Table III presents the participant demographics, means with standard deviations in parentheses. The participants were mostly male, with the sample likely skewed by the larger fraction of males (65%) at our university. The average age was 20, typical of our university undergraduates. All participants had experience with FPS games. The participants’ average total time spent playing CS:GO was about 2100 hours. "

Eli kyseessä oli pääasiassa aloittelijoita ja keskimäärinkin aika kokemattomia ja silti jo 20ms muutos vaikutti heidänkin osumiseensa.

Yhtään kilpapelaajaa ei tuohon tutkimukseen osallistunut. Sen lisäksi, tässä ei edes ymmärretty mitä testattiin, koska:

"CS:GO games normally have only human players and not AI-controlled bots, so absolute player performance numbers may differ for human versus human games."

Eli tässä testattiin vastassa ollen vain ja ainoastaan pelin botteja (joiden pelityyli ei vastaa alkuunkaan oikeita pelaajia). Eli testattiin ampumista dummy-targetteihin. Ei ihan hirveän kuvaava tutkimus.

Jos siis periaatteessa paikallaan osumiseenkin vaikuttaa jo latenssi, niin miten kuvittelet oikeasti liikkuvaan viholliseen joka ampuu takaisinkin?
 
K

korsteeni

Vieras
nyt sitten kärvistellään seurauksissa
yritin eilen illalla saimaan rannalla saunaa lämmittäessä saada wolkkarikauppiaan lähettämää tarjous pdf´ää auki
siitähän ei vilkkaimpaan lomasesonkiaikaan tullut mitään, hyrrä vaan pyöri, kaikki oli kuin ennenvanhaan
kotouduttua sitten kuidulla murto-osa sekunnissa lävähti ruudulle vaikkei ollut mikään ipad.....tai ehkä siksikin
 
Tekemisen meininki ;D


Valoon toimitusjohtajan kommentti somen puolelta:

Vauhtimme Valoon kanssa on ollut hurjaa siitä lähtien, kun hyppäsin ohjaksiin puolitoista vuotta sitten. Nyt tunnen, kuinka vauhti kiihtyy ja saan ylpeänä kertoa viimeisimmästä saavutuksestamme: saimme vastikään viimeisteltyä valtavan, yli 250 000 000 euron, rahoituspaketin, joka turvaa lähivuosien kasvumme rahoituksen ja tuo maailman parhaat tietoliikenneyhteydet sadoille tuhansille suomalaisille.
Nyt tuntuu erittäin hyvältä ja kova työ on tuonut tuloksia. Kun tulin, yhtiöllä ei ollut kovin selvää suuntaa eikä tulevaisuuden näkymää. Ensiksi piti siis laatia visio ja strategia sekä luoda edellytykset voimakkaalle kasvulle - ennen kuin oli oikeastaan muuta kuin utuinen kuva siitä, miltä maailma voisi muutaman vuoden päästä näyttää. Tämä vaihe, jossa kunnianhimon tasoa nostettiin pykälä pykälältä, kunnes saavutettiin taso, jota korkeammalle ei yksin suomalaisvoimin voi oikein noustakaan, saatiin valmiiksi vuoden vaihteessa. Siitä lähtien olemme työskennelleet itseämme säästämättä ei pelkästään verkkojen rakentamisen, myynnin ja muun nuoren yhtiön kehittämisen parissa vaan myös riittävän rahoituksen saamiseksi.
Onnistunut rahoituskierros on huikea suoritus tiimiltämme, sillä nykyisessä markkinatilanteessa sekä pääoman että muun rahoituksen kerääminen on merkittävästi vaativampaa kuin vuosi pari sitten.
Tämäkin on nyt siis kunnossa eli seuraavaksi etenemme voimakkaaseen kasvun vaiheeseen ja rakennamme lähivuosina ilmaisen valokuidun yli 300 000 suomalaiseen kotitalouteen. Yhteensä investointimme suomalaisen tietoliikenneinfran ja digitaalisen tasa-arvon kehittämiseen ovat yli puoli miljardia euroa. Pelkästään tänä vuonna rakennamme valokuitusaatavuuden yli 60 000 kotitaloudelle.
Moni kysyy miksi. Siksi, koska tietoliikenteen määrän ja sitä kautta tarvittavan kapasiteetin eli nopeuden kasvu jatkuu hurjaa tahtia. Vain #valokuitu voi vastata näihin tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. Investointi valokuituun on investointi tulevaisuuteen, suomalaisten hyvinvointiin ja tasa-arvoon.
Kiitos omistajillemme DIF Capital Partners ja Tesi siitä, että saan olla vetämässä tätä hanketta, joka on minulle henkilökohtaisesti paljon enemmän kuin pelkkä työ.
Se on unelmani ja intohimoni.
 

huugo

Vakionaama
Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.

Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.

Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys
... josta Valokuitunen saa myös provisiota.

Mutta kova on kilpailu kuitufirmoilla ja onhan se hyvä että kilpailua tulee. Ja että tähän perusinfraan investoidaan.

Luulen että ala konsolidoituu jossain vaiheessa muutaman firman alle.

Hinnoittelusta... Otin Elisan tilaukseen kun oli höveli tarjous eli 0€ kuidun kaivuutyöt ja boksi seinään. Ei pakkoa ottaa liittymää ja boksista ei tarvitse maksaa kk. maksua.

Elisa ei älyttömiä voi veloittaa liittymästå koska 5G purkit on helppo vaihtoehto.
 

Kamis

Aktiivinen jäsen
Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.

Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys.
Meille päin tarjotuissa aloitusmaksut olivat Valoo(=Täyskuitu) 0€ ja Global Connect(=OneFiber) 195€.
Kummassakin kahden vuoden sopimus joista Valoon 500Mbps ja Global Connectin 1000Mbps noin 40€/kk
Eli noin 1000-1200€ kahdelta ekalta vuodelta yhteensä ja sen jälkeen sopimuksen voi halutessaan lopettaa.

Joten tuo 1000-1200€ kattaa liittymän rakentamisen ja yhteyden ekalle kahdelle vuodelle.

Tuolta sivustolta olen tietoa etsinyt myös:

 

Linnalahti

Aktiivinen jäsen
Vaihdoin kolme viikoa sitten liitymän Dna 5G:n. PC:t ja Android tv:t toimi hyvin, mutta kamerat VU+ digiboksi ja WIFI sähkö pistoke ei.
Laitoin MC8020:n siltatilaan ja liitin Huawei B715;n kaapelilla WLAN portiin. Siten sain toimimaan VU+ Duo2 digiboksin ja kaikki muutkin vanhat laiteet.
Tulin siihen päätökseen että en tarvitse 5G liitymää ja palautin mokkulan kun Dna apuri ei osannut auttaa ongelmissa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Elisa ei älyttömiä voi veloittaa liittymästå koska 5G purkit on helppo vaihtoehto.
Erityisesti Elisa Viihde on ollut aika edullisesti saatavilla kytkykauppana, eli kuitupohjainen laajakaistalittymä + viihde päälle. Esim. itsellä 150Mbit/s/50Mbit/s netti maksaa tällä kertaa 15€ kuukaudessa ja Elisa Viihde 20€, eli yhteensä 35€ kuukaudessa.

Tuo viihde on kätevä lähinnä HD-tason verkkonauhoittimena, eli voi tallentaa vaikka kuinka monelta kanavalta samaan aikaan ohjelmia kahdeksi vuodeksi (myös itse määriteltävän templaatin pohjalta, yhteensä max 5000h tallennuksia voimassa kerrallaan). Kuitua pitkin ohjelmat löytyvät vikkelästi ja tulevat teknisesti laadukkaina pitkin kuitua (toinen suuri etu liittyy ohjelmaan siroteltuihin mainoksiin, urheiluohjelmiin sun muihin, mutta jääköön kunkin omaan harkintaan, mihin viittaan).
 

huugo

Vakionaama
Meille päin tarjotuissa aloitusmaksut olivat Valoo(=Täyskuitu) 0€ ja Global Connect(=OneFiber) 195€.
Kummassakin kahden vuoden sopimus joista Valoon 500Mbps ja Global Connectin 1000Mbps noin 40€/kk
Eli noin 1000-1200€ kahdelta ekalta vuodelta yhteensä ja sen jälkeen sopimuksen voi halutessaan lopettaa.

Joten tuo 1000-1200€ kattaa liittymän rakentamisen ja yhteyden ekalle kahdelle vuodelle.

Tuolta sivustolta olen tietoa etsinyt myös:

Valoon ehdot vaikuttavat kyllä paremmilta. Sopimuskausi 24 vs 60kk. Ei sopimuskauden jälkeisiä sitoumuksia.

Valokuitusella ollut tiukempi juristi vääntämässä ehtoja - tehty kaikenlaista koukkua ehtoihin. Valoon tullut sitten haastajana ja asemoitunut selkeillä ja kuluttajalle paremmilla ehdoilla.

Hyvä kun kilpailua on. Se on ainut tapa jolla hinnat pysyy kohtuudessa.
 

huugo

Vakionaama
... josta Valokuitunen saa myös provisiota.
Valokuitusen provisio taitaa olla aika tarkkaan 5 EUR/kk palveluntarjoajalta Valokuituselle.

Ainakin avoinkuitu.fi sivustolla Valokuitusen hinnat ovat tuon verran korkeampia vs avoimen kuidun kautta hankittuna.

 

Ton1A

Vakionaama
5G nopeuksista... Kyllähän tää vaihtelee aika paljon, mutta tää on jännä ilmiö kun uplink välillä pomppaa pidemmäksi ajaksi noin 100 Mbit/s lukemiin ja samalla downlink hidastuu noin 400 Mbit/s lukemiin. Suurimman osan aikaa uplink on noin 60 Mbit/s, uplink on ollut noin 600 Mbit/s huhtikuusta asti kun DNA myi mulle nopeamman liittymän kaupan päälle hinnankorotuksesta.

Tuota 100 Mbit/s uplinkkiä on ollut ennenkin vastaavia jaksoja, mutta se ei ole vaikuttanut 400 Mbit/s liittymässä downlinkin nopeuteen.

Modeemi on ZTE MC7010 ulkomokkula, joka tosin on ohjeiden vastaisesti yläkerran vaatehuoneessa.

(ja kyllä, mä pystyn elämään sen kanssa että ping on parikymmentä millisekuntia ja downlink välillä putoaa jopa alle 100 Mbit/s, ei haittaa edes IT-alan etätöitä, tai sitten en tiedä mitä menetän)

1693385489162.png
 
Back
Ylös Bottom