Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkos vanhassa laajakaista yhteyden avaamisvelvoite laissa eritelty teknologia niin ettei koske kuitua ts. kuidussa voi siis olla data monopoli ?
Tarkoitan 2v aloitus sopimuksen jälkeistä aikaa
Toisen operaattorin omistaman kuidun vuokraaminen liikennöintiin on oltava mahdollista kohtuullisin ehdoin ja hinnan kohtuullisuutta on yritetty saada aikaiseksi myös viranomaismääräyksin ( https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...arkkinaa/b146ff3f-9f97-3a27-b102-871ddd81005f )Onkos vanhassa laajakaista yhteyden avaamisvelvoite laissa eritelty teknologia niin ettei koske kuitua ts. kuidussa voi siis olla data monopoli ?
Tarkoitan 2v aloitus sopimuksen jälkeistä aikaa
Tässä ei laki auta - vaikka laissa varmaan edelleenkin lukee näin, niinLaki ei riipu firman toimintamallista koskaan
Valoo ei ole avoin (ainakaan tällä hetkellä).
Valokuitunen on kuitufirma ja netti on ostettava muualta (eli kuitu on avoin). Tosin vaihtoehtoja taisi olla alta 10 operaattoria ja hinnat ei hirveästi vaihtele. Tuntuu että tämä tulee kalliimmaksi kun on kaksi firmaa joiden pitää kummankin saada osansa tuotosta.
Tämän hetkisen tiedon mukaan alustava arviomme (kilpailuttamisen mahdollisuudelle) on alkuvuoden 2024 aikana. Neuvottelut ovat käynnissä ja useampi operaattori on osoittanut kiinnostuksensa tarjota palveluitaan Valoon valokuituverkossa. Terveisin Kati Valoolta
Tietoliikenne(kin) on Suomessa oligopoli, jossa vahvasti triopolin piirteitä, koska on kolme suurta palveluntarjoajaa. Kuluttajan kannalta ei riitä, että kuituun on usea palveluntarjoaja, jos ne ovat sidoksissa yhteen näistä kolmesta suuresta. Minusta avoimesta kuidusta voidaan puhua, kun voi valita palvelutarjoajan tasapuolisesti vähintään näistä kolmesta ja vaihtaa tarjoalta toiselle helposti.
Minusta avoimesta kuidusta voidaan puhua, kun voi valita palvelutarjoajan tasapuolisesti vähintään näistä kolmesta ja vaihtaa tarjoalta toiselle helposti.
Mitkä kolme on mielestäsi tietoliikenteessä ne kolme suurta? Voinee yllättää, mutta kyllähän valokuitua on Suomessa monet muutkin yritykset kaivaneet vaikka kuinka paljon. Enkä puhu pelkästään pienestä lakusta.
Noissa avoimissakin verkoissa tulee lopulta ongelmaksi mihin ne oikeasti on reititetty. Valoolla voi olla se viimeinen kilometri, mutta kenen runkoverkossa ne on? Valoolla näyttää olevan rakennettu peering vain FICIX2 liittymään, mutta käsittääkseni kuitenkin myyvät pitkin Suomea noita yhteyksiä. Eli reitittävätkö kaiken liikenteen tuota kautta itse operaattorille jolta asiakas on ostanut?
Jossain tosin mainittiin että ovat vuokranneet Telialta runkoverkkonsa. Mutta silti mielenkiintoista olisi tietää mitä kautta itse liikenne kulkee, onhan tuonne FICIX2 matkaa kuitenkin osasta Suomea. Vai kannattaako kuituselta aina hankkia Telian sopimus, niin pääsee heti heidän runkoverkkoonsa?
Telia tosiaan tarjoaa pienimmän viiveen noille Valoon yhteyksille. Tosin suurimmalle osalle asiakkaista ei ole mitään väliä että onko yhteys yhdysliikennepisteeseen Telian 5ms vai jonkun muun operaattorin 50ms. Edes ammattipelaajat eivät tuollaista eroa huomaa. Jos tekee sähköistä pörssikauppaa niin se on asia erikseen mutta silloin ne laitteet sijoitetaan pörssin vuokrakonesaliin.
Kyllä 5ms ja 50ms eron jo huomaa etenkin pelaajat. Tavallisessa nettisurffailussa ei niinkään.
Kyllä huomaa 50ms viiveen, eikä tarvitse olla edes pelaaja.
Pelaajat käyttävät näytöissä vähintään 60Hz taajuutta, eli freimien välillä 16,67ms. HC-pelaajille myydään 360Hz näyttöjä, joilla freimit vaihtuu 2.78ms välein. Pitää tällöin olla kyllä laskentatehoakin, että tuon saa puskettua läpi. Suurin osa ihmisistä näkee eron helposti 240 Hz näyttöihin asti, mikä olisi noin 4.17 ms. Mutta joo, ette suoranaisesti puhuneet silmistä.Kyllä sen huomaa mutta sillä ei ole käytännön vaikutusta.
Kyllä sen huomaa, koska se kumuloituu. Jos latenssi on 50ms, niin ihminen huomaa sen siitä, että käden tapahtumat eivät synkronoi silmien tapahtumien kanssa - se häiritsee. Reaktioajassa taas voit ajatella kahta pelaajaa, toinen pelaa 5ms latenssilla ja toinen 50ms. Jos kumpikin reagoivat 100ms ajassa (koska kyseessä ei ole välttämättä tietoinen reaktio, niin se on nopeampi kuin ihmisen 300-500ms reaktio), niin vain toinen onnistuu - aina. Koska toisen reaktio on yhtäkkiä 50% korkeampi.Kyllä sen huomaa mutta sillä ei ole käytännön vaikutusta.
Pelaajat käyttävät näytöissä vähintään 60Hz taajuutta, eli freimien välillä 16,67ms. HC-pelaajille myydään 360Hz näyttöjä, joilla freimit vaihtuu 2.78ms välein. Pitää tällöin olla kyllä laskentatehoakin, että tuon saa puskettua läpi. Suurin osa ihmisistä näkee eron helposti 240 Hz näyttöihin asti, mikä olisi noin 4.17 ms. Mutta joo, ette suoranaisesti puhuneet silmistä.
Väittäisin että ammattipelaajilla on aika lailla maailman kärkeä reaktioajat. Harjoitustuntien määrä on aivan älyttömän suuri parhailla pelaajilla.
Se on aivan takuuvarma tappio jos toisella on 5ms ja itsellä 50ms. Ei pienintäkään jakoa.
Kokeilkaa myös slither.io matopeliä mobiililla... Turpaan tulee kun moni muu pelaa kuidulla.
Jos ei puhuta jostain suoraan pilvestä striimatusta pelialustasta (GeforceNow sun muut) niin ei verkkoyhteys viivettä kontrollerin ja renderöinnin välillä saa aikaiseksi. Engine pyörii ihan paikallisena aina normaaleissa peleissä.Jos latenssi on 50ms, niin ihminen huomaa sen siitä, että käden tapahtumat eivät synkronoi silmien tapahtumien kanssa - se häiritsee.
Pelatessa compot pitää syöttää sopivassa aikaikkunassa ja sopivalla rytmillä, jotta isku lähtee. Yli 20 ms viive niin turpiin tulee kun compoa ei saa syötettyä. Reaktioaika ei ole oleellisin asia, koska vastustajan liikkeet ja aikeet ennakoidaan mm. edellisen ottelun perusteella. Näytössä näkyy viiveellä oikeastaan vain se että menikö oma isku läpi, näkymän perustella on myöhäistä toteuttaa iskua. 10 ms viiveellä pystyy jo pelaamaan koska kompoja ei voi liian nopeastikkaan syöttää, jos viive siis jättää näppäinyhdistelmästä yhdenkin pois tai yhdistelmä ei ehdi aikaikkunaan niin turpiin tulee.Väittäisin että ammattipelaajilla on aika lailla maailman kärkeä reaktioajat. Harjoitustuntien määrä on aivan älyttömän suuri parhailla pelaajilla.
Se on aivan takuuvarma tappio jos toisella on 5ms ja itsellä 50ms. Ei pienintäkään jakoa.
Kokeilkaa myös slither.io matopeliä mobiililla... Turpaan tulee kun moni muu pelaa kuidulla.
Jos ei puhuta jostain suoraan pilvestä striimatusta pelialustasta (GeforceNow sun muut) niin ei verkkoyhteys viivettä kontrollerin ja renderöinnin välillä saa aikaiseksi. Engine pyörii ihan paikallisena aina normaaleissa peleissä.
Jos puhutaan edelleen käden ja silmän välisestä viiveestä josta aloitit, ja pelaajan oman hahmon liikkumisen kontekstissa jota kutsutaan termillä input lag, siihen ei verkkoviive vaikuta. Pelimoottorin paikallista renderöintisykliä ei tyypillisesti verkkopeleissä ole mitenkään sidottu serveri/peer-kommunikointisykliin ja sen viiveisiin, mutta totta kai viiveet vaikuttavat siihen kuinka nopeasti muiden pelaajien tekemiset näkyvät itselle ja päinvastoin.Toisin sanoen, paikallinen pelimoottorisi saa sen renderöintikäskyn 50ms myöhemmin ja lähetettyä vastauksesi 50ms myöhemmin takaisin. Grafiikan renderöinti ei tähän auta.
Tästä oikein akateemista tutkimusta verkkoviiveen vaikutuksesta CS:GO kilpapelaajien suorituskykyyn.
Tottakai se vaikuttaa tarkkuuteen, en ole mitään muuta väittänytkään.Jos siis periaatteessa paikallaan osumiseenkin vaikuttaa jo latenssi, niin miten kuvittelet oikeasti liikkuvaan viholliseen joka ampuu takaisinkin?

... josta Valokuitunen saa myös provisiota.Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.
Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys
Meille päin tarjotuissa aloitusmaksut olivat Valoo(=Täyskuitu) 0€ ja Global Connect(=OneFiber) 195€.Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.
Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys.
Erityisesti Elisa Viihde on ollut aika edullisesti saatavilla kytkykauppana, eli kuitupohjainen laajakaistalittymä + viihde päälle. Esim. itsellä 150Mbit/s/50Mbit/s netti maksaa tällä kertaa 15€ kuukaudessa ja Elisa Viihde 20€, eli yhteensä 35€ kuukaudessa.Elisa ei älyttömiä voi veloittaa liittymästå koska 5G purkit on helppo vaihtoehto.
Millaiset hinnat näissä valokuiduissa on? Tampereella Valokuitunen myy nolla aloitus ja 9.9 EUR / kk 60kk sopimus kuidusta. Eli noin 600 EUR saavat viidestä ensimmäisestä vuodesta kuidusta.
Tuon lisäksi sitten varsinainen yhteys.
Valoon ehdot vaikuttavat kyllä paremmilta. Sopimuskausi 24 vs 60kk. Ei sopimuskauden jälkeisiä sitoumuksia.Meille päin tarjotuissa aloitusmaksut olivat Valoo(=Täyskuitu) 0€ ja Global Connect(=OneFiber) 195€.
Kummassakin kahden vuoden sopimus joista Valoon 500Mbps ja Global Connectin 1000Mbps noin 40€/kk
Eli noin 1000-1200€ kahdelta ekalta vuodelta yhteensä ja sen jälkeen sopimuksen voi halutessaan lopettaa.
Joten tuo 1000-1200€ kattaa liittymän rakentamisen ja yhteyden ekalle kahdelle vuodelle.
Tuolta sivustolta olen tietoa etsinyt myös:
Valokuitusen provisio taitaa olla aika tarkkaan 5 EUR/kk palveluntarjoajalta Valokuituselle.... josta Valokuitunen saa myös provisiota.