Lakkaako Windows10/11 toimimasta Microsoftin toimesta

ML

Vakionaama

Kun Microsoft on saanut houkuteltua päivittämään Windows10/11:sta se on päättänyt lopettaa lisenssit ainakin siinä tapauksessa,että olet vaihtanut koneeseen jotain komponentteja BIOS-päivityskin riittää.

Niin mikäs juttu tämä Windows 11 edes on?

Mielestäni silloin kun kymppi tuli, niin kehuivat että "tämä on viimeinen windows joka tulee", että "tätä vaan päivittelemme jatkossa"...
Ei mennyt ihan putkeen siis.

edit:
Windows 10:n kerrottiin olevan Microsoftin viimeinen käyttöjärjestelmä. Jatkossa Microsoft aikoisi keskittyä vain päivittämään Windows 10:tä vastaamaan kehityksen tuomia haasteita. Windows 10:n julkaisuversio oli koontiversioltaan 1507, ja sen jälkeen käyttöjärjestelmälle on julkaistu useita päivitysversioita. Uusi ominaisuuspäivitys julkaistiin aiemmin kaksi kertaa vuodessa.[65] Lokakuussa 2021 Microsoft kuitenkin julkaisi uuden käyttöjärjestelmän, Windows 11:n.[5] Marraskuusta 2021 alkaen Microsoft siirtyi julkaisemaan Windows 10:een uuden ominaisuuspäivityksen kerran vuodessa.[66] Myöhemmin ilmoitettiin, että lokakuussa 2022 julkaistu 22H2 on Windows 10:n viimeinen versio. Windows 10:n tuki päättyy 14. lokakuuta 2025.[67]

Viimeksi muokattu:

HelaKammo

Vakionaama
Tässä vielä kävi niin, että vanhoja laitelisenssejäkään ei saa uudelleenasennettua, koska nämä ilmaiset 10 päivitykset on lopetettu lopulta kokonaan. Eräskin asiakkaan kone jäi nyt ulisemaan lisenssiä, kun ei siihen rautaan kannata enää edes ostaa, mutta kone on aikanaan maksanut paljon, olikos Precision Dell, ja toimii muuten edelleen täysin.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Wanha konekanta, johon ei win11 saa edes asennettua, tulee jossain kohtaa siirtymään muihin käyttiksiin, joku kevyn litukka voisi olla niissä ihan paikallaan. Jotkut ovat jopa hyvinkin windows-like, joten siirtymän kynnyskin lienee jo melko matala.

Ton1A

Vakionaama
Itseäkin jurppii, kun on täysin pätevä kone 16GB muistilla ja Intel i7-6770 prosessorilla. Ei kelpaa Windows 11 tai uudemmille, koska TPM 2.0 puuttuu ja prosessorin malli (Intel-prosessorilla pitäisi olla 8xxx tai uudempi) on liian vanha.

Ton1A

Vakionaama
Miksi ei pitäisi? Työkoneessa on jo pidemmän aikaa ollut Windows 11, enkä keksi yhtään syytä miksi en haluaisi ajaa sitä myös kotikoneessa.

HiTec

Miksi ei pitäisi? Työkoneessa on jo pidemmän aikaa ollut Windows 11, enkä keksi yhtään syytä miksi en haluaisi ajaa sitä myös kotikoneessa.
Sama juttu, tuota ex. työkonetta (nyk. oma kone) ei saa Win11 päivitettyä, vaikka kuinka oli aikansa tehokkaimpia :confused:

Mukana

Jäsen
Netistä muuten löytyy työkalut, joilla voi asentaa Windows 11 vanhaan koneeseen. Päivityksessä ohitetaan nuo TPM ja muut vaatimukset. Itse olen päivittänyt useita koneita.

jmaja

Hyperaktiivi
Siis lähinnä mitä haittaa, ettei päivitä. Juuri saamassani duunikoneessa on 10 ja omaa konettanikaan en ole päivittänyt 11, vaikka joka päivityksessä kehottaa puoliväkisin. Onko 11 jotain erityisesti parempaa? En ole edes 11 vielä kokeillut.

HelaKammo

Vakionaama
Microsoft yrittää myös pakottaa tileihin, pitää asennuksessa ajaa komentokehote jolla saa tilin ohitettua. Kiusallinen jos tekee stand alone konetta, joka ei tule verkkoon. Onneksi on jätetty takaportti, jolla tilin voi ohittaa, mutta ei kuitenkaan ohita namiskaa.

Lähinnä häiritsee, kun noita joitakin laitteita voisi edelleen käyttää, mutta niissä on alkujaan ollut W7 ja nyt pitää ostaa W10/11 eli käytännössä W10 lisenssi.

Ton1A

Vakionaama
Siis lähinnä mitä haittaa, ettei päivitä. Juuri saamassani duunikoneessa on 10 ja omaa konettanikaan en ole päivittänyt 11, vaikka joka päivityksessä kehottaa puoliväkisin. Onko 11 jotain erityisesti parempaa? En ole edes 11 vielä kokeillut.
Kuten sanoin, henkilökohtainen näkemys, olisi ehkä pitänyt kirjoittaa enkä itse keksi yhtään syytä miksi en haluaisi ajaa sitä myös omassa kotikoneessa.
Windows 10 sinänsä on vielä hyvän tovin tuettu, saa tietoturvapäivityksiä ja on päivitettävissä, eli ei sen puoleen ole kiire.

Muuten olen kyllä sitä mieltä että siellä alakerran kuumassa paikassa on ihan oma nurkkansa niille jotka eivät viitsi pitää systeemeitä ajan tasalla. Työelämässä olen noin N+1 kertaa törmännyt siihen, että systeemin X uudehko versio olisi sekä tarpeellinen että kiva, mutta ei voi päivittää kun riski ja vaiva on liian iso kun ollaan niin paljon perässä.

K

korsteeni

Vieras
viimeksi kun kurkkasin hki:vantaan kentällä virkailijoiden koneita "sillä silmällä"......näytti seiskat pyörivän
kuvakin, mutten vaivaudu kaivamaan

itsellä tässä "työkoneessa"
1701270124963.png

pamppu

Vakionaama
Kyl se vaan niin on etttä vanhat koneet kääntyy Linuxiin. Sama käy myös Maceille. Macbook 2010 on edelleen ihan käyttökelpoinen masiina uusimmalla debiksellä, MacOS tuki loppui aikoja sitten.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Työelämässä olen noin N+1 kertaa törmännyt siihen, että systeemin X uudehko versio olisi sekä tarpeellinen että kiva, mutta ei voi päivittää kun riski ja vaiva on liian iso kun ollaan niin paljon perässä.
Tuohon syyhyn en ole vielä kertaakaan törmännyt... syinä on n+1 tapauksessa poikkeuksetta ollut, että maksaa "liikaa" eikä riskejä myönnetä ennen kuin vahinko sattuu omalle kohdalle. (Ja kun riskit realisoituu n+1 hintalapussa onkin yllättäen "ok" kunhan ensin haukutaan syyttömät.)

haraldh

Vakionaama
Linuxin KVM virtualisointiin saa softa TPM 2.0 pluginin. Eli linux koneeseen ja sitten ajaa windowsin virtuaalisena siinä, vaikka full screen tilassa. Jos nyt windowsia oikeasti tarvitsee.

Jule

Vakionaama
Muuten olen kyllä sitä mieltä että siellä alakerran kuumassa paikassa on ihan oma nurkkansa niille jotka eivät viitsi pitää systeemeitä ajan tasalla. Työelämässä olen noin N+1 kertaa törmännyt siihen, että systeemin X uudehko versio olisi sekä tarpeellinen että kiva, mutta ei voi päivittää kun riski ja vaiva on liian iso kun ollaan niin paljon perässä.
Eikköhän se syy siihen päivityksen välttelyyn ole vaan se että MS on opettanut että jotain hajoaa aina kun päivittää, jonka takia vältellään jopa turvapäivätyksien asentamista, eikä vaan versiopäivityksiä.

Tuossa suhteessa itse linux on kyllä aika hemmetin ylivoimainen.

Käyttäjän kannalta ei valtavaa merkitystä ole onko se 10 vai 11.

HiTec

Linuxin KVM virtualisointiin saa softa TPM 2.0 pluginin. Eli linux koneeseen ja sitten ajaa windowsin virtuaalisena siinä, vaikka full screen tilassa. Jos nyt windowsia oikeasti tarvitsee.
Virtulla vaan menetetään ihan tolkuton määrä koneen tehoista :(

Jule

Vakionaama
Virtulla vaan menetetään ihan tolkuton määrä koneen tehoista :(
Öö.. Eipäs?

Ellet nyt meinaa jotain täysin eri arkkitehtuurin enulointia, niin virtualisoinnilla ei menetetä koneen tehoja, mutta tietysti se nyt ottaa osansa löhinnä muistista kun systeemit on sisäkkäin.

Ton1A

Vakionaama
Tuossakin taitaa olla sellainen harmi, että kyseessä ei ole päivitys, vaan uudelleenasennus. Eli menetetään kaikki asennetut ohjelmat jne.

ML

Vakionaama
Tuossakin taitaa olla sellainen harmi, että kyseessä ei ole päivitys, vaan uudelleenasennus. Eli menetetään kaikki asennetut ohjelmat jne.
Eikö siinä ole asennusvaiheessa mahdollisuus säilyttää tiedostot?
Miten Microsoft suhtautuu,kun muutenkin poistaa nykyiset W-10/11 jotka ovat päivitetty W-7/8.1 päälle ilmaiseksi täysin laillisesti,ilmoittamatta siitä etukäteen?
Poisto vaatii ilmeisesti jotain muutoksia,kuten emol.vaihto,BIOS-päivityksen jne.?

Ton1A

Vakionaama
Joo, mutta kyseessä on silti uudelleenasennus, jossa pidetään käyttäjän tiedostot. Asennetut ohjelmat, asetukset jne. menetetään.

Yhteensopivalla raudalla voi tehdä päivityksen, jolloin kaikki säilyy. Esimerkiksi työläppäri tuli päivitettyä, kaikki asetukset ja ohjelmat säilyivät ja pääsi suoraan jatkamaan hommia kun päivitys oli valmis.

B12

Aktiivinen jäsen
Sama juttu, tuota ex. työkonetta (nyk. oma kone) ei saa Win11 päivitettyä, vaikka kuinka oli aikansa tehokkaimpia :confused:
Minulla on W11 vuoden 2008 Lenovo t61p:ssa. Rufus apuohjelmalla saa W11 asennusestot poistettua. Ne ovat ihan yksinkertaisia rekisterimerkintöjä. Taitaa nyt olla kolmessa vanhemmassa läppärissä 11.

Minusta 11 on ihan ok ja parempi kuin 10. Linux toki hoitaa hyvin homman vanhemmissakin koneissa.

ML

Vakionaama
Minulla on W11 vuoden 2008 Lenovo t61p:ssa. Rufus apuohjelmalla saa W11 asennusestot poistettua. Ne ovat ihan yksinkertaisia rekisterimerkintöjä. Taitaa nyt olla kolmessa vanhemmassa läppärissä 11.

Minusta 11 on ihan ok ja parempi kuin 10. Linux toki hoitaa hyvin homman vanhemmissakin koneissa.

Tossa siitä. Tietysti Microsoft varoittaa tieturva ongelmista.
Onko tullut vastaan jotain ongelmia,kun olet päivittänyt W-11:sta koneeseen joka ei täytä laitevaatimuksia?

Ton1A

Vakionaama
Tuo rekisterimuutos on sentään varsin pieni ja pitäisin sitä kyllä ihan turvallisena. Enemmän huolettaa se, että Microsoft päättää että ei-yhteensopivat koneet eivät yht'äkkiä toimisikaan, tai jäisivät ilman päivityksiä. Toki sama tulee vastaan jatkossa myös Windows 10:n kanssa

Harrastelija

Vakionaama
Osalle emoista voi sen tpm2 modulin hommata jälkikäteen.
Joihinkin voi onnistua prossunkin vaihto uudempaan (rajatapauksia, juuri tietyn ikäisten koneiden kanssa voi onnistua)

ML

Vakionaama
Osalle emoista voi sen tpm2 modulin hommata jälkikäteen.
Joihinkin voi onnistua prossunkin vaihto uudempaan (rajatapauksia, juuri tietyn ikäisten koneiden kanssa voi onnistua)
Mutta tapahtuuko siinä sitten,että Microsoft sulkee W 10/11 ilmoittamatta,kuten keskustelun aloituslinkistä voi päätellä,kun osia vaihdettu?

Harrastelija

Vakionaama
W10 alkuaikoina oli tommosia juttuja mutta käytännössä ainakin jotain on pystynyt vaihtamaan.
En tiedä onko tiedossa se tarkka ”laskentakaava” jonka perusteella laite katsotaan eriksi kuin asennuksen aikana oli.

PolyEsko

Vakionaama
Mikkisofta mukaan koneen osien vaihto onnistuu, jos koneelle on kirjaututtu mikrosoftin tililn avulla. Näin 10:n käyttöoikeus toimii edelleen, vaikka rautaa vaihtaisi. Itse tekemässä ainakin yhdelle koneelle täys päivityksen, mutta mennee ehkä tammikuulle, jos/kun jouluhommelit venyttävät.

K

korsteeni

Vieras
minulla ei jäänyt kuin vanha prossu, vaati todellakin vain kirjautumisen mikkitunnareilla
seiskasta lähtien vain olen päivittänyt ongelmitta

ML

Vakionaama
minulla ei jäänyt kuin vanha prossu, vaati todellakin vain kirjautumisen mikkitunnareilla
seiskasta lähtien vain olen päivittänyt ongelmitta
Tuliko koneesta W-11 kelpoinen tuossa kohtaa?
Microsoft yhteisössä on juttua asian tiimoilta!

Viimeksi muokattu:

tuna

Vakionaama
Emolevyn vaihto käytännössä tarkoittaa koneen vaihtumista toiseksi ja Windowsin aktivoinnin raukeamista. OEM-lisenssillä myytyihin Windowseihin ei kuulu siirto-oikeutta toiseen koneeseen mutta call centerin kanssa neuvottelemalla on onnistunut kun on kertonut kyseessä olevan käytössä olevan koneen korjaaminen (toimivan emon vaihto hajonneen tilalle).
Parissa edelleen käytössä olevassa on itse asiassa alun perin OEM Vistana hankittu windows, johon retail-Win8 ostin päivityksenä kun sen silloin sai parilla kympillä. Retail-versioon kuuluu siirto-oikeus lisenssiehtoihin. Molemmat päivitetty Win10:n kautta 11:een, rauta vaihtunut monesti.

B12

Aktiivinen jäsen

Tossa siitä. Tietysti Microsoft varoittaa tieturva ongelmista.
Onko tullut vastaan jotain ongelmia,kun olet päivittänyt W-11:sta koneeseen joka ei täytä laitevaatimuksia?
Ei ole mitään erikoista ollut ja päivitykset toimii normaalisti ym. Minulla on vanhoja töistä kannettuja ser-läppäreitä, jotka ihan leikkikäytössä. On linuxia ja windowsia. Koneet olleet W7 lisensiillä ja sillä asentuu myös 11. Jos w10 on toiminut koneessa, 11 toimii ihan samalla tavalla. Näyttää freesimmältä.

Microsoftilta typerä veto tuo laitevaatimus ja ihmettelevät kun ei w11 yleisty. No ei yleisty, jos kaikkien pitää ostaa uusi kone sitä varten. Linuxit alkavat olla jo niin hyviä, että normaaliin kotikäyttöön windows ei ole todellakaan pakollinen. 80v vanhemmillakin on Linux Mint ja ei vaatinut mitään opettelua W10 jälkeen.

Back
Ylös Bottom