Laske takaisinmaksuaika ennen päätöstäsi: itseasennus vs. pakettitoimitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ItseAsentaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I

ItseAsentaja

Vieras
Kaikki,
jaan täten päätöksenteon vaiheet sekä omat kokemukseni ILP:n asentamisesta omakotitaloni kolmanneksi lämmitysmuodoksi takan ja suorasähkön jälkeen.

Hankkimani laitteen OTTOteho on 1 kW:n luokkaa. --- Jätän todellisen antotehon argumentoinnin muille.

Siispä:

1) Tiedosta mitä olet hankkimassa. Älä usko markkinapuheita laitteiden mukavuudesta maksimilämpötehoilla. --- Et kuitenkaan halua keskelle taloa pistemäistä 3 - 5 kW:n lämpökuormaa muulloin kuin kovimmilla pakkasilla, jolloin ILP:n lämpöteho laskee kaasusta johtuvan teknisen rajan tullessa vastaan tahdostasi riippumatta.

2) Selvitä talosi vuotuinen kokonaislämpölasku, muuta se sähkötehoksi ja arvioi todellinen säästöpotentiaali puolta pienemmäksi kuin markkinapuheet antavat ymmärtää. --- Olet tällöin oikealla kartalla asumismukavuuden kelvollisen säilymisen osalta.

3) Tee vertailu laitteen perushinnoista ilman asennusta. --- Mikäli et saa pelkän laitteen hintaa erikseen voit unohtaa liiketalouteen perustuvan päätöksenteon samantien. Olet ajautumassa tunteella tehtävään päätökseen, jossa usko tulee voittamaan järjen vääjäämättömästi.

4) Tee päätös neljän vaihtoehdon väliltä. Huomioi todellinen takaisinmaksuaika taskulaskinta käyttäen.

a) Pakettitoimitus. Sekä asennus että laite samalta toimittajalta.
--> Takaisinmaksuaika tapauksessani n. 7 vuotta.

b) Erillistoimitus. Osta laite halvimpaan hintaan tarjouksesta (esim. rautakaupasta), ja asennus erikseen. Varaudu odottamaan kuukausitolkulla, paitsi jos tarvitset palvelua sesonkiajan ulkopuolella, jolloin voit saada sitä varsin ripeästikin.
-->Takaisinmaksuaika 5,5 vuotta.

c) Erillistoimitus osittain itse asentaen. Tee mekaaninen asennus itse, tilaa luvat vaativa homma ei-sesonkiaikana, jolloin voit saada (kelvollistakin) palvelua.
--> Takaisinmaksuaika n. 3,5 vuotta.

d) Tee koko asennus itse. --- Tiedosta mitä olet tekemässä. Lue tämän foorumin (muutamat erittäin asiantuntevat artikkelit) kaiken turhan roinan keskeltä ja suunnittele homma kunnolla; mitä asennat, miten ja mihin. Ole varovainen sähköhommien osalta, tee kiinteitä asennuksia vain mikäli omaat asennusluvat. Luvattomana hoida homma "tyylikkäästi jatkoroikkaa käyttäen" esim. piilottamalla pistotulppa vaikkapa sohvan taakse. Putkiasennukset puolestaan onnistuvat tyylikkäästi vaikkapa Bilteman työkaluja (jarruputkikartiotyökalu + leikkuri + taivutin) käyttäen.
Putkien tyhjiöinti ja tiiveyskoe onnistuu parhaiten kunnon vehkeillä, jotka voit joko vuokrata tai sitten ostaa "ne porilaiset halparoinat", jota kaikesta huolimatta tuntuvat toimivan ei-ammattikäytössä kelvollisesti. Muista kunnon tiiveyskoe lämmityksen paineiden ollessa täysillä.
--> Takaisinmaksuaika n. 2 vuotta.

5) Usko itseesi. ILP:n asentaminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä mikäli haluat harrastaa asiaa muutaman päivän verran.
--- Ja KILPAILUTA ASENNUS EI-SESONKIAIKANA mikäli et osaa ja/tai halua moiseen asiaan sekaantua.

Vs: Laske takaisinmaksuaika ennen päätöstäsi: itseasennus vs. pakettitoimitus

1) Tiedosta mitä olet hankkimassa. Älä usko markkinapuheita laitteiden mukavuudesta maksimilämpötehoilla. --- Et kuitenkaan halua keskelle taloa pistemäistä 3 - 5 kW:n lämpökuormaa muulloin kuin kovimmilla pakkasilla, jolloin ILP:n lämpöteho laskee kaasusta johtuvan teknisen rajan tullessa vastaan tahdostasi riippumatta

Kaasustako se tehon pudotus johtuu pakkasellla? Miten olisi se ulkoilman energiasisältö?

En tiedä oletko erään postimyynti firman edustaja vai mikä kun kehottelet ihmisiä rikkomaan lakia. Toisekseen jokainen maahantuoja vaatii ( mikäli haluat että pumpullasi on takuu ) että, pumpun tulee asentaa TUKESIN hyväksymä asentaja. Mitäs sitten tehdään kun olet itse pumppusi seinälle virittänyt (bilteman laadukkailla työkalauilla ja varmaan itse olet nerokkaana kylähulluna vanhasta imurin rämästa kehitellyt TOIMIVAN vakuumipumpun) ja se laukeaa takuuajan ollessa vielä voimassa niin sitten varmaan otat yhteyttä myyjäliikkeesi ja kerrot että joku hiacemies sen kävi asentamassa ja oli sillä luvat kunnossa niin se kertoi. Et varmaan kerro tosiasioita että itse olen sen sinne seinälle viritellyt.

Tässä on vielä tukesin tiedote 02.04.2009

lmalämpöpumpun saa asentaa vain pätevä kylmälaiteliike

Kovasti suosiotaan kasvattaneiden ilmalämpöpumppujen asennuksissa on ilmennyt ongelmia. Ilmalämpöpumppujen asennus on ammattilaisten työtä, joten laitteiden turvallisuus on varmistettava pätevällä asennuksella. Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain siihen oikeutettu kylmälaiteliike. Asennusta ei saa tehdä itse eikä sitä saa teettää epäpätevällä asennusliikkeellä.

Ennen asennusta on varmistettava, että asennusliikkeellä on vaadittu kylmälaiteliikkeen pätevyys. Tukes (Turvatekniikan keskus) pitää rekisteriä pätevistä kylmälaiteliikkeistä.

Ilmalämpöpumpun asennuksessa tarvittavat mahdolliset sähkötyöt tulee teettää siihen oikeutetulla sähköurakoitsijalla. Kylmälaiteliikkeellä ei välttämättä ole sähköurakointioikeuksia, jolloin sähkötyöt on teetettävä pätevällä sähköurakoitsijalla. Tukes pitää erillistä rekisteriä sähköurakointioikeudet omaavista toiminnanharjoittajista. Ei-ammattilaisen tekemät sähkötyöt voivat johtaa hengenvaaraan.

Kylmälaiteliikkeen on annettava ilmalämpöpumpun asennuksesta todistus. Todistuksesta tulee käydä tarkasti ilmi, mitä asennus koskee. Todistuksessa tulee olla myös kylmälaiteliikkeen vastuuhenkilön allekirjoittama vakuutus siitä, että ilmalämpöpumpun asennus on tehty määräysten ja asennusohjeiden mukaisesti.

Ilmalämpöpumpun mukana on toimitettava käyttäjälle suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet. Käyttöohjeissa selvitetään ne ilmalämpöpumpun käyttöönottoon, käyttöön ja huoltoon liittyvät toimet, jotka käyttäjä saa tehdä itse. Asennusliikkeille tarkoitettuja asennus- ja huolto-ohjeita ei tarvitse toimittaa käyttäjälle.

JOOPAJOOO, TAAS TÄTÄ...

mutta silti, eipä tuo nyt kummoinen homma ollut asentaa 5500, petti vaan kiinanputkien kartiot ja aineita liian vähän.
Toukokuusta asti hoitanut hommansa hyvin ja niilla vanhoilla aivoilla, uudet toki kaapissa valmiina.

heatingin kanssa ihan samaa mieltä!

jakevm70 sanoi:
mutta silti, eipä tuo nyt kummoinen homma ollut asentaa 5500, petti vaan kiinanputkien kartiot ja aineita liian vähän.
Toukokuusta asti hoitanut hommansa hyvin ja niilla vanhoilla aivoilla, uudet toki kaapissa valmiina.
Niin, no oli se näköjään sit sen verran vaikeaa, ettet osannut edes laippaliitoksia kiristää niin, ettei olis menny pashaks... ;D

Täytyy muistaa että rahallakin on COP. Jos säästöjen eteen joutuu tekemään liikaa hommia niin kokonaisuus kärsii... muutenhan me hoitaisimme lapset kotona, korjaisimme autot itse, rakentaisimme talomme itse, laitasimme ruuan, lypsäisimme lehmät, kirnuaisimme voin jne...

Espejot sanoi:
Täytyy muistaa että rahallakin on COP. Jos säästöjen eteen joutuu tekemään liikaa hommia niin kokonaisuus kärsii... muutenhan me hoitaisimme lapset kotona, korjaisimme autot itse, rakentaisimme talomme itse, laitasimme ruuan, lypsäisimme lehmät, kirnuaisimme voin jne...

Taloa ei ole vielä tarvinnut rakentaa ja lehmä sekä kirnu on vielä hankkimatta. Muut hommat hoituvat kyllä ja niin hoituu lämpöpumpun asentaminenkin.

Eihän sitä autoakaan kortilla ajeta, joten ... ;-)

Tilator sanoi:
Espejot sanoi:

Taloa ei ole vielä tarvinnut rakentaa ja lehmä sekä kirnu on vielä hankkimatta. Muut hommat hoituvat kyllä ja niin hoituu lämpöpumpun asentaminenkin.

Eihän sitä autoakaan kortilla ajeta, joten ... ;-)

Näitä asennushintoja pidetään kovina mutta ei ne minusta kovia ole ... jos lasketaan se aika minkä minä kuluttasin ILP asentamiseen & tiedon keräämiseen niin siinä ajassa tienaan varmaankin kymenkertaisesti ko summan ... ja ryssisin asennuksen.

Espejot sanoi:

Eikös kaikki tee noin.. kyllä meillä kasvaa pottu maassa ja sienet kerätään metsästä, marjat pensaasta, leivät leivotaan, varjostimet+kalusteet verhoillaan, mukit maalataan jne. Täytyy myöntää että voi haetaan kaupasta, muuten kävisi Äkkijyrkät, mutta 'ammattilaisia' olen oppinut kyllä väistelemään jollei ole omin silmin nähtävää referenssiä.

Niinpä tulee tehtyä pitkälti itse myös sähköt, putket, autot, tietokoneet ja rakennushommat. Poikkeuksena kohta alkava tiilikattoremppa.. siihen ei selkä eikä aika taivu.

Itse tekemisessä on sekin etu, että tietää vähän paremmin mitä ostaa. Asioiden opettelussa ei toki heti pääse tuntipalkoille, mutta tieto ei ole kertakäyttöistä, been there, done that..

VesA sanoi:
Itse tekemisessä on sekin etu, että tietää vähän paremmin mitä ostaa. Asioiden opettelussa ei toki heti pääse tuntipalkoille, mutta tieto ei ole kertakäyttöistä, been there, done that..

...sanoisin että rahaa saa pankista ja aikaa jumalalta... lienee makuasia kuinka paljon törsää minkäkin suhteen 8)

VesA sanoi:
Espejot sanoi:

Eikös kaikki tee noin.. kyllä meillä kasvaa pottu maassa ja sienet kerätään metsästä, marjat pensaasta, leivät leivotaan, varjostimet+kalusteet verhoillaan, mukit maalataan jne. Täytyy myöntää että voi haetaan kaupasta, muuten kävisi Äkkijyrkät, mutta 'ammattilaisia' olen oppinut kyllä väistelemään jollei ole omin silmin nähtävää referenssiä.

Niinpä tulee tehtyä pitkälti itse myös sähköt, putket, autot, tietokoneet ja rakennushommat. Poikkeuksena kohta alkava tiilikattoremppa.. siihen ei selkä eikä aika taivu.

ei muuta kun itte tekee kaikki,kun kämppä palaa ni olihan halpaa ko säästi sen pari sataa "ahneelta" asentajalta.

Både sanoi:
ei muuta kun itte tekee kaikki,kun kämppä palaa ni olihan halpaa ko säästi sen pari sataa "ahneelta" asentajalta.

Olisikin noin.. ei tässä säästöstä ole nyt kyse vaan suomalaisesta ammattitaidosta. Kyllä meille oikea ammattimies saa tulla eikä edes hinnasta tingitä. Sellainen on ikävä kyllä Suomessa yhtä yleinen kuin Joulupukki. Kuten kirjoitin.. jollei ole omin silmin nähtävää referenssiä tai muuten saa varmistusta on parempi tehdä itse. Tietää ainakin mitä on tehty ja ehkä talokin jää palamati.

Både sanoi:

No nythän sä sait hurmosvaihteen päälle ;D
Eikö syyllisyys paina omatuntoasi, laske taksojasi niin muutama talo voi jäädä palamati ;D

Miksi muuten tyytyä pelkkään asennukseen ... eikös ilppin rakentaminen menis samoilla tulilla.

VesA sanoi:

Vau, enpä ole yksin välttelemässä "ammattilaisia". Smiley211008 On niitä ehkä kuitenkin enemmän kuin joulupukkeja.

VesA sanoi:
Poikkeuksena kohta alkava tiilikattoremppa.. siihen ei selkä eikä aika taivu.

Kannattaa miettiä yön yli, tiilikattoremppa on yllättävän kallis,niiden hemmojen palkoille ei tavis ilppiasentajalla ole mitään jakoa

Tuleva ilpisti sanoi:
Både sanoi:

No nythän sä sait hurmosvaihteen päälle ;D
Eikö syyllisyys paina omatuntoasi, laske taksojasi niin muutama talo voi jäädä palamati ;D

On meitä ammattimiehiä,mutta maallikon on vain aika perin vaikea tunnistaa sellainen.
Ja olen itsekkin tälläisen nähnyt,ja useampiakin,mutta en yhtää OIKEAA joulupukkia.

Päin vastoin,tämän varjolla niitä asennushintoja pitää nostaa.. ;D ;D
Tuli muuten tuosta mieleen kun oli taannoin asennuskeikalle menossa ja asuntoon tullessa rupesin kenkiä riisumaan niin isäntä totesi siihen jyrkästi että
"tässä talossa ei oo ennenkään ammattimiehet kenkiä ottanu pois,eikä ota"
Lausahdus tuli sen verran topakasti että näin parhaimmaksi pitää popot jalassa..

Både sanoi:
Päin vastoin,tämän varjolla niitä asennushintoja pitää nostaa.. ;D ;D
Tuli muuten tuosta mieleen kun oli taannoin asennuskeikalle menossa ja asuntoon tullessa rupesin kenkiä riisumaan niin isäntä totesi siihen jyrkästi että
"tässä talossa ei oo ennenkään ammattimiehet kenkiä ottanu pois,eikä ota"
Lausahdus tuli sen verran topakasti että näin parhaimmaksi pitää popot jalassa..

Sekaannuin kerran johonkin vääntöön,olikohan täällä vai toisaalla?...siinä kuiteskin oli yhtenä osapuolena joku siivousvimmainen ilppiasentaja,taisi kehua tiskaavansakin samaan rahaan? ;D Kaikkeahan voi tehdä kun siitä maksetaan..ilpin asentamisen jälkeen siivous kuitenkin on ihan paikallaan ja sitä taustaa vasten kenkien pois ottaminen ei ole aina järkevää Toisessa ääripäässä se kun ulko-ovelta asennuspaikalle oli raahattu pahvilevyjä suojaksi, ei minulla sentään ollut tarkoitus panssarivaunulla sisään ajaa

ItseAsentaja sanoi:
Kaikki,
jaan täten päätöksenteon vaiheet sekä omat kokemukseni ILP:n asentamisesta omakotitaloni kolmanneksi lämmitysmuodoksi takan ja suorasähkön jälkeen.

Mielestani hyva keskustelunavaus ja hyvia pointteja.

TUKES ja muut tahot - aivan turhaa holhousta. Kun tietaa mita tekee, se on sama asennuksen tekee. Ei ne laitteet itsekseen syty kun on kytketty oikein. Itse tekemalla saa varmuuden siita miten asennus on tehty ja toisaalta ohessa tulee itseaan sivistettya. Harrastuksenakin menee.

Ihmiset ajattelevat eri asioista eri tavalla ja eri nako- ja lahtokohdista Toisille vakuutusten voimassa olo on elintarkea asia - toiset ostaa uuden tavaran jos vanha menee rikki eika sita voi itse korjata - mieluumin kun ihmettelevat minka korvauksen evaysperusteen vakuutusyhtio keksii. Jos laite pelaa ja johdot on kiinni, niin ei se kylla tuleen syty. Itse asentajalla usein on mielenkiintoa todentaa toimivuuskin hiukan syvallisemmin, kuin sen etta laite puhaltaa ja lamminta tulee.

No nama on naita ikuisuuskysymyksia. Kirjoitukseni ei ole tarkoitettu kenenkaan kirjoitusta vastaan - ise aion jatkaa harrastusta ammattimiehen asentamalla laitteella. Aika helposti siita saattaa harrastus tulla, kun on hiukan aikaa seurannut palstaa :o)

ItseAsentaja on harvinaisen oikeilla jäljillä. Valtaosa ILPin hankkijoista vain ei osaa esim. laskea takaisinmaksuaikaa tai ei tiedä talonsa energiankulutusta edes hehtaarilla, jotta voisi laskelmia tehdä. Ilmalämpöpumppu hankitaankin tunteella ja sitten kahvipöydässä kehutaan omaa merkkiä paremmaksi kuin naapurin tai julistetaan perättömiä fraaseja tyyliin: "Kesän jäähdytys syö talven säästöt". Ilmalämpöpumppu on oikeasti muutaman sadan euron arvoinen kodinkone siinä missä jääkaappi tai pesukonekin eikä sen ympärille viritettyä hypetystä elämää suuremmasta tekniikasta tai laitekaupalla ja asennuksellä tehtävää ryöstörahastusta oikein pysty ymmärtämään. Toisaalta ei se tyhmä ole joka pyytää..

Mika on laissa maaratty rangaistus ilman lupia (sahko ja kylma-aine) asennetusta ilpista?

Edellisen kysyjälle. Periaatteessa sakkoa kylmälaiteasennuksesta ympäristölain rikkomisesta ja sähköasennuksesta sähkölain perusteella, kummastakin sakkoon, mutta oikeustapauksia juuri ILP asennuksesta ei ole tiedossani. Kanteen asioista voi nostaa esimerkiksi ympäristöviranomainen ja Tukes. On olemassa hieman samankaltaisia oikeustapauksia jossa on kyllä todettu periaatteessa rangaistava teko (rikos, rikkomus, rike) tapahtuneen mutta jätetty tuomitsematta teon vähäisyyden tai merkityksettömyyden perusteella ja oikeuskäytäntö lähtee siitä että jonkin tahon pitää pystyä näyttämään toteen että kyseinen laittomuus on tapahtunut.

Taannoin oikeustapauksena oli Kari Uotin tapaus jossa hän kieltäytyi todistamasta itseään vastaan mutta KO tuomitsi hänet (talousrikoksesta). KO joutui kuitenkin purkamaan oman päätöksensä koska erään oikeukäytännön mukaan henkilön ei tarvitse todistaa itseään vastaan.

Tässä kohtaa on huomattava että ILP luokitellaan koneeksi ja sitä koskee konedirektiivi ja sen suomalainen VNP ja juuri tämän VNP:n mukaan myös tätä ILP:n laillisuuskysymystä tulisi tarkastella. Tässä VNP:ssä on sitten rajattu esimerkiksi ILP:n sisä- ja ulkoyksikön väliset kaapelit niin etteivät ne kuulu sähkölain piiriin vaan tähän tämän kyseisen VNP:n piiriin.

/a045b

Lisäys kursiivilla

PETEBJ75 sanoi:
Mika on laissa maaratty rangaistus ilman lupia (sahko ja kylma-aine) asennetusta ilpista?

Ainakin se että jos sattuu hassusti niin vakutusyhtiö vetäytyy vastuusta...

Sitten yleisenä kommenttina itse aiheeseen. Tällä foorumilla puhutaan ILP:n lämpöpumppuasentajien- ja myyjien suulla tästä ammattimaisuudesta ja sitten esimerkiksi itseasentajia amatöörimäisyydestä.

Monella kuluttajalle ILP:n hankinta on ensisijaisesti taloudellinen kysymys ja näinollen ILP:n taloudellinen tarkastelu ja järkevyys on ehkä tärkein tekijä ILP:n hankinnassa. En ole nähnyt tällä foorumilla lämpöpumppukauppiaiden laatimia realistisia kannattavuuslaskelmia joten tässä suhteessa amatööriys lymyää muuallakin. Kun ILP on asennettu teknisesti tarkasteltuna hyvin ei se ole vielä tarkoita siten että ILP hankinta olisi onnistunut.

Samasta asiasta on kyse kun sanotaan " Leikkaus onnistui hyvin mutta potilas kuoli".

Ja sama asia uudelleen sovitettuna tähän kohtaan " Leikkaus onnistui hyvin mutta potilas kuoli ja kirurgi voi entistä paksummin"

/a045b

Kyllä ILP watteja säästää, mutta elinkaarensa aikana tuskin taloudellista hyötyö tulee siis euroja .

kemmola sanoi:
Kyllä ILP watteja säästää, mutta elinkaarensa aikana tuskin taloudellista hyötyö tulee siis euroja .

Kyllä ILP:stä on lähes aina taloudellista hyötyä ihan euroissa. Jos ei loppukäyttäjälle, niin ainakin jollekin ILP:n aikaisemminsta "omistajista" (tehdas, maahantuoja, asentaja...). Saattaapa siitä Ekokem ja AGA myös jonkilaista taloudellista hyötyä (euroja) saada. :)

Tuleva ilpisti sanoi:
VesA sanoi:
Poikkeuksena kohta alkava tiilikattoremppa.. siihen ei selkä eikä aika taivu.

Kannattaa miettiä yön yli, tiilikattoremppa on yllättävän kallis,niiden hemmojen palkoille ei tavis ilppiasentajalla ole mitään jakoa

Joo.. katon hinnalla laittaisi parikin exoairia, tulee uutta kattoikkunaa jne. Senverran on tullut pienempiä kattoja tehtyä, että ymmärrys riittää tunnustamaan että tuon vajaan 300m2 tekeminen omin voimin työn ohessa kestää aivan liian kauan... toki siihen olisi voinut kesälomansa käyttää jos olisi niin valinnut, mutta tuo on niin työvoimavaltaista.. puuta on kilometrikaupalla ja tiiliä kymmeniä tuhansia.

Kaikki,
kiitos kommenteistanne. Pistetäänpä muutama rahallinen fakta pöytään, jotta päästään laskemaan kaikkia osapuolia tyydyttävä (ja järkevä) takaisinmaksuaika ILP-investoinnille ammattilaisasennuksella tehtynä.

- Kylmälaitteiden asennustyö 32 EUR/tunti sis. ALV:n. --- Tämä on kohtuullinen itsenäiselle yrittäjälle, jonka suurin osa työstä tehdään oman toimiston/työhallin ulkopuolella.

- Sähkölaitteiden asennustyö 35 EUR/tunti sis. ALV:n. --- Perusteet samat.

- Matka-aika 32 EUR/tunti. --- Laskutus 30 min tarkkuudella, pyöristys ylöspäin.

- Ajokilometrit. Verohallinnon ohjeen mukaiset oman auton käytön kilometrit vuonna 2009: 45 senttiä/km.

- Kustannuslisä työkalujen käytöstä & kulumisesta 5 EUR/tunti. Yhteensä 20 EUR.

- Vakiomallista poikkeava kaasun lisäys: keskimäärin 100 g (hintaluokka 350 EUR/10 kg). Minimilaskutus 500 g:n mukaan 17,50 EUR.

Siispä koko asennuspaketti:

- 4 tunnin asennustyö (ammattilainen ei tee homman kuin kertaalleen): 3*32 EUR + 1*35 EUR = 131 EUR
- 50 kilometrin matkat 50*0,45 = 22,50 EUR
- 1 tunnin ajoaika 1*32 EUR = 32 EUR
- materiaalit (pistorasian veto keskukselta pinta-asennuksena MMJ:llä: 5 metriä (30 EUR), vikavirtasuoja erilliskotelolla (30 EUR), suojakourut putkien päälle: 20 eur/ 2m (yht. 40 EUR), viemäriputken pala läpivientiin (6 EUR), pientarvikkeet (20 EUR). Yhteensä 126 EUR.
- kaasun lisäys 17,50 EUR

---> Kohtuullinen ALV:n sisältävä asennushinta tarvikkeineen max. 16 A:n syötön vaativalta ILP:lta on täten 329 EUR.

Puuttuuko laskelmasta mielestänne mitään oleellista?

Edellinen laskelma on ihan ok pohjalla ja siitä päästään siihen faktaan, että 500-600 e asennuksella asentaja tienaa leipänsä, jos asentaa pumpun päivässä.

Jos asentaa 2 pumppua, niin teinaa jo ja jos vielä myy pumpun, niin tienaa lisää.

Mutta jos ei riitä pumppu per päivä töitä, niin ei elä tuolla 500 e laskutuksellakaan eli siinä mielessä kohdallaan, vaikkakin tuntuu asiakkaasta kovalta.

Toki tämä faktan olisin mielellään kuullut asentajilta (ja sitä muutaman kerran kysynytkin), mutta yleensä vastaukset on turhan päiväistä höpinää ;)

Edit: Nuo tuntiveloitukset voisivat olla kohdallaan, jos olisivat alv 0%.

Hmm!
Laskennassa oleva tuntihinta/ km-korvaus alakantissa?
Itse maksoin ja suunnilleen samanhintaisen vastauksen sain muiltakin:
Työtunti 50<->55 €
Km-korvaus 2,50 €
Matka-aika korvaus 50<-> 55 €

Ostamani vikavirtasuoja oli kalliimpi kun hain sen tukusta

Ei sille minkään voi että asennus hinnat tuntuu kalliilta. Itse ensin tekee pari viikkoa 8h päiviä sitten asentaja lähettää laskun 3 tunnin työstä. Sinne meni tili ja vähän joutuu vielä maksamaan seuraavasta tilistä. Tää on tätä mutta jokainenhan on ammattinsa valinnut.

Nobody sanoi:
Ei sille minkään voi että asennus hinnat tuntuu kalliilta. Itse ensin tekee pari viikkoa 8h päiviä sitten asentaja lähettää laskun 3 tunnin työstä. Sinne meni tili ja vähän joutuu vielä maksamaan seuraavasta tilistä. Tää on tätä mutta jokainenhan on ammattinsa valinnut.

Jeps jos vielä asentajien puolella hetken olen (kun eivät itse osaa :P ) niin eipä nekään tuosta isosta laskusta omaan pussiin normaalia palkallisen tuntiliksaa enempää saa. Toki 2 pumppua per päivä jos pystyy takomaan, niin pääsee tienesteille, kunnes virta loppuu miehestä.

Itsekin tuskastelen "kalliita tuntiveloituksia" mutta kun toisaalta... yrittäjältä menee puolet veroihin.

Pumpun hankinta kuitenkin oli itselle suoraan sähkönsäästöön tähtäävä hanke ja juuri tuo takaisin maksun miettiminen siirsi koko vehkeen hankintaa näöinkin kauan. Jos hankinta kriteerit painottuvat enemmän mukavuuden puolelle ja vähemmän säästön puolelle niin sillin hinnalla / takaisinmaksulla ei lienee niin kriittistä painoarvoa kuin esimerkiksi itselle koko hankinnasta tuli. No nyt se heräteostos hankittu ja tarkoitus tehdä itseasennus mekaanisen asennuksen osalta, luvat omaava yrittäjä saa tehdä sitten kylmäainetyöt (44€/h + alv + matkat).

Kokonaiskustannusarvio (ilman pienosia) pumppu 299 + työt 162 = 461 €
Takaisinmaksua arvioin siitä miten tuo sähkönkulutus käyttäytyy.

VesA sanoi:
Joo.. katon hinnalla laittaisi parikin exoairia, tulee uutta kattoikkunaa jne. Senverran on tullut pienempiä kattoja tehtyä, että ymmärrys riittää tunnustamaan että tuon vajaan 300m2 tekeminen omin voimin työn ohessa kestää aivan liian kauan... toki siihen olisi voinut kesälomansa käyttää jos olisi niin valinnut, mutta tuo on niin työvoimavaltaista.. puuta on kilometrikaupalla ja tiiliä kymmeniä tuhansia.

Tekaistiin kesällä tuollainen vastaava projekti, tuskin sun kesälomasi olisi riittänyt, jos ihan ominpäin...
Mutta kuten jo sanoinkin,niin kattotöissä tuntiliksa on ihan jotain muuta kuin kälyisten ilppien asennuksesta saatava palkka,eikä tarvitse lähteä kehumaan COP:a ;D

Sähköasennuksessa kytkettävä 5 erittäin selkeästi merkittyä johtoa(chunlan). Työkaluksi riittää ruuvimeisseli. Pistorasia löytyi riittävän läheltä(ketjuttamaton), jatkojohdolla loput. Putket kiinni molempiin päihin ja tyhjiöpumppu(118€) pörisemään. Miksi ihmeessä maksaisin tästä jollekin 300-500 € jonka hankkimseksi joudun tekemään leipätöitä 15-25 tuntia? Aikaa kulu ehkä 3 tuntia,(telineen askartelun kanssa 5h)

ollikuhta sanoi:
Sähköasennuksessa kytkettävä 5 erittäin selkeästi merkittyä johtoa(chunlan). Työkaluksi riittää ruuvimeisseli. Pistorasia löytyi riittävän läheltä(ketjuttamaton), jatkojohdolla loput. Putket kiinni molempiin päihin ja tyhjiöpumppu(118€) pörisemään. Miksi ihmeessä maksaisin tästä jollekin 300-500 € jonka hankkimseksi joudun tekemään leipätöitä 15-25 tuntia? Aikaa kulu ehkä 3 tuntia,(telineen askartelun kanssa 5h)

Äkkinäinen ei näe järjenhäivääkään sun laskuopissasi???
500e asennushinnasta saa kotitalousvähennystä 200e, eli 300e jää asiakkaan maksettavaksi,siitä tuo paska tyhjiöintipumppu,300e-118e=182e, tuosta kun vielä vähennetään tarvittava huoltomittarisarja ja bilteman laippatyökalu,niin taisi tulla sulle kalliimpi itseasennus kuin olisit homman teettänyt ammattilaisella...ja härpäke silti ilman takuita

Turha jankuttaa kotitalousvähennyksestä, koska ei se ilppiasennus ainut rahareikä kotona ole. Monelta on kotitalousvähennys tapissa jo muutenkin. Tuntuu olevan tällä hetkellä maan tapa, että kotitalousvähennys on "hinnoiteltu" mukaan hintaan oli sitten kysessä mikä tahansa ko. vähennyksen piiriin kuuluva työ.

Rassaaja sanoi:
Turha jankuttaa kotitalousvähennyksestä, koska ei se ilppiasennus ainut rahareikä kotona ole. Monelta on kotitalousvähennys tapissa jo muutenkin. Tuntuu olevan tällä hetkellä maan tapa, että kotitalousvähennys on "hinnoiteltu" mukaan hintaan oli sitten kysessä mikä tahansa ko. vähennyksen piiriin kuuluva työ.

Miten voi olla kotitalousvähennys tapissa kun kaikki tehdään itse?

Espejot sanoi:
Rassaaja sanoi:

Miten voi olla kotitalousvähennys tapissa kun kaikki tehdään itse?

Kaikki ei tee kaikkea itse.

Takaisin
Ylös Bottom