Vs: Laske takaisinmaksuaika ennen päätöstäsi: itseasennus vs. pakettitoimitus
Kaikki,
kiitos jälleen kommenteistanne.
On todella ilahduttavaa nähdä, että osa teistä on oikeasti ymmärtänyt mistä ILP-hankinnassa on kysymys niiden osalta joiden into ei riitä harrastamaan asiaa tavalla tai toisella "ihan vaan huvikseen". --- Harrastushan saa toki maksaa(kin) jos on pakko!
Itse haluan jakaa hankintaperusteet kolmeen luokkaan:
1) Korvausinvestointi. Jotain on hajonnut ja se on pakko uusia ja/tai korvata paremmalla ratkaisulla.
--> Hankinta on pakko tehdä. Kysymys on siitä miten paljon hankinnan elinkaaren (siis käyttöiän) aikana se tulee kumulatiivisesti tuottamaan.
2) Kustannusten säästöinvestointi. Jotain uusitaan siksi kun tulevaisuudessa on laskennallisesti saatavissa säästöjä nykytilannetta muuttamalla.
--> Huomioimalla tilanteen kaikki muuttujat (investointikustannus, säästöpotentiaali, odotettu laitteen elinikä, energiakustannusten nousu/lasku, etc. ) päästään lopputulokseen, jossa voidaan arvioida hankkeen kannattavuus. Toteututuspäätöksen käynnistymisen ratkaisee itse kukin "henkisen kipurajan" ylittyminen.
3) Investointi elämänlaatuun. Jotain hankitaan siksi, että on mukavampi olla kuin tänään.
--> Hankkeen kannattavuuden arviointi rahassa on toissijaista.Tärkeämpää on saavuttaa jotain sellaista tulevaisuudessa mitä ei ole tänään saatavilla. Karkesti yksinkertaistettuna ILP:n hankinta jäähdyskäyttöön on juuri tätä, joskin talvella saatava lämmityskäyttö pienentää henkistä tuskaa vuosikustannusta selvästi vähentämällä tai jopa poistamalla sen kokonaan jos laitteen teknillis-liiketaloudellinen valinta on ollut onnistunut.
Kokemukseni mukaan kustannusten säästöinvestoinnit (erityisesti teollisuudessa) lasketaan pääsääntöisesti + 30%:a ylitse todellisen toteuman ensimmäisellä kerralla. Syitä tähän on monia, joista tässä yhteydessä ei sen enempää. Onnistuneen ILP-hankinnan juju, ja nimenomaan ostajan näkökulmasta on mielestäni seuraava:
1) Tosiasioiden hyväksyminen; investointipäätös perustuu aina tulevaisuuden (tuotto)odotuksiin. Valitse päätöksentekopolkusi ja toimi sen mukaan.
2) Tee kunnollinen kilpailutus nykytilanteessa --- ILP:n myynti ja asennustoiminta nimittäin on nykyisessä EU-Suomessa (riittävän hyvin) lakisääteisesti suojattua, jotta sen sisäinen markkina toimisi ostajan kannalta kohtuullisella tavalla. Kysyntä ja tarjonta eivät vielä hetkeen ole tasapainossa (vrt. laskelmani jota kukaan toistaiseksi ei ole kiistänyt suuruusluokaltaan vääräksi). Vaihtoehdoiksi siis jää tarjontatilanteen hyväksyntä tai jokin muu asennus-/toimitustapavaihtehdon valinta alkuperäissuunnitelmasta poiketen. Päätös on sinun.
3) Tuotteen takuun merkityksen arviointi; paljonko olet valmis maksamaan lisähintaa esim. 5 vuoden täystakuusta? --- Esim. onko kohtuullinen summa mielestäsi yli vai alle 20 %:a tuotteen hankintahinnasta? Vai kannatko hajoamisen riskin itse luottaen omaan tuuriisi/taitoosi?
4) (Täys)Palvelun hinta; mikä on mielestäsi kohtuullista?
Voitko säästää tekemällä jotain itse kun toistaiseksi et henkilökohtaisesti ole velvollinen maksamaan omasta vapaa ajan/harrastus työstäsi ALV:ia ja sivukuluja toisin kuin asennusta tekevän yrityksen on tehtävä? --- Huomioi toki omalle työllesi sisäinen järkevä hintasi, jotta investoinnin takaisinmaksulaskelmasi on oikea.
---> Toivotan kaikille keskusteluun osallistuneille viisautta ja avarakatseisuutta päätöksentekoon.
Huonokin päätös on parempi kuin nykytilanteeseen alistuminen ellet sitten ole jo tehnyt (mielestäsi) täydellistä ratkaisuasi!
P.S.
... Itse meinasin hommata lähipiiriini pari pumppua lisää kun niiden investointiperuste on selvästi tunnistettuna. Laitemerkin valinta on vielä tekemättä, siedettävän hintatason toki jo tiedän.