LDC - Daikin tarveohjaus Faikout avulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luukku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vähän "pelottaa", että nuo tilanmuutokset ovat juuri se juurisyy. Sen takia tuo "fake only fans" mode on itselläni pelkkä pyynnin pudotus alas jonnekkin 20C tai alle. Tällöin pumppu menee vain katkolle. Ja kun pyynti on tarpeeksi alas, niin se ei edes ns. käy katkokäyntiä, vaan on poissa päältä ja puhaltelee vain ilmaa hissukseen.

BTW miten tuo 31C ja viilennys toimii ? Mitä se tekee? Ilmeisesti sama homma, eli vaan kierrättelee ilmaa.
Teetkö tilamuutoksen käskyttämällä Faikoutia vai Daikin integraation kautta?

Teetkö tilamuutoksen käskyttämällä Faikoutia vai Daikin integraation kautta?
Faikoutilla ihan HVAC Heat mode Fan modeksi. En silti kyllä usko että faikout olisi syypää. Jossain muualla se vika varmaan on.
Ei jaksa oikein kokeilla manuaalisia vaihtojakaan kaukosäätimellä, kun tuo ei ole 100% toistettavissa. Jumiutuu silloin tällöin.

Faikoutilla ihan HVAC Heat mode Fan modeksi. En silti kyllä usko että faikout olisi syypää. Jossain muualla se vika varmaan on.
Ei jaksa oikein kokeilla manuaalisia vaihtojakaan kaukosäätimellä, kun tuo ei ole 100% toistettavissa. Jumiutuu silloin tällöin.
Tee moden vaihto Daikinin integraation kautta.

Viime kesä meni kuivauksella ja samalla mennään tulevana kesänäkin. Tykästyin sen toimintaan. Ilman automaatioita varmaan mennään.

Kai tässä saa tämän verran offia kysyä? Eli miten kuivaus- ja viilennystila eroavat toisistaan käytännössä sisälämpötilassa tai tuntemuksissa? En söhkönkulutus?

Kai tässä saa tämän verran offia kysyä? Eli miten kuivaus- ja viilennystila eroavat toisistaan käytännössä sisälämpötilassa tai tuntemuksissa? En söhkönkulutus?
Ainakin sen verran, että kuivausmoodilla pumppua ei saa puhaltamaan kuin pienimmällä nopeudella. Tämän takia se on minulle käyttökelvoton. Normiviilennyksellä jopa daikinin saa puhaltamaan haluamallaan nopeudella ilman mitään rajoitteita.

Ainakin sen verran, että kuivausmoodilla pumppua ei saa puhaltamaan kuin pienimmällä nopeudella. Tämän takia se on minulle käyttökelvoton.
Täällä taas juuri tuon takia tykännyt kuivausmoodista :)Lähinnä tykästyin siihen, että aamuisin ei ole liian kylmä/vedontunnetta puhalluksesta ja iltapäivällä kuitenkaan ei ole kuuma. Koko kesänä ei tarvinnut säätää mitään, kun ei kuivausmoodissa edes pysty säätämään, mutta ei ollut tarvettakaan.

Eilen illalla piti laittaa Perfera lämmitykselle alakerrassa. Automaatio on ollut koko kesän aktiivinen ja vaihdellut demandia vaikka pumppu on ollu pois päältä.
Kuvasta näkyy, kun pumppu laitettu päälle ja tavoite/toteunut lämpötila alkaneet lähentyä toisiaan.

Liitetiedostot

• IMG_7793.webp
    IMG_7793.webp
    16,8 KB · Lukukerrat: 13
Viime talven manuaalisesti tekemäni demand-ohjauksen säädön olen ajatellut nyt muuttaa Faikout/HA-pohjalle ja säätymään ulkooämpötilan mukaan. Tavoitteena siis rajoittaa tehoryntäilyä, sisälämmön säätö ei ole tarpeen.
Olisiko tähän jo valmiita tatkaisupohjia ?

Viime talven manuaalisesti tekemäni demand-ohjauksen säädön olen ajatellut nyt muuttaa Faikout/HA-pohjalle ja säätymään ulkooämpötilan mukaan. Tavoitteena siis rajoittaa tehoryntäilyä, sisälämmön säätö ei ole tarpeen.
Siis puhtaasti ulkolämpötilan mukaan?

Kyllä tuohon kannattaa samalla laittaa sisälämpötilan mittaus kauempaa huoneistosta, kun kerran HA:lle menee ohjaus.
Tehoryntäilyn hallintaan on hyvä saada anturoitua sulatushetki ja sen jälkeen demand rajoitus tai pyynnin pudotus joksikin aikaa.

Kyllä tuohon kannattaa samalla laittaa sisälämpötilan mittaus kauempaa huoneistosta, kun kerran HA:lle menee ohjaus.
Tehoryntäilyn hallintaan on hyvä saada anturoitua sulatushetki ja sen jälkeen demand rajoitus tai pyynnin pudotus joksikin aikaa.
Tavoitteena on mahdollisimman yksinkertainen säätö joka saa pumpun toimimaan riittävän hyvin. Saa sitten nähdä mille tasolle rima asettuu.;D

Tavoitteena on mahdollisimman yksinkertainen säätö joka saa pumpun toimimaan riittävän hyvin. Saa sitten nähdä mille tasolle rima asettuu.;D
En suoraan sanottuna ymmärrä, että mikset vaan trackaa sisälämpötilaa demandilla, siis jos pitää vain yhtä sensoriarvoa hyödyntää :hmm:

En suoraan sanottuna ymmärrä, että mikset vaan trackaa sisälämpötilaa demandilla, siis jos pitää vain yhtä sensoriarvoa hyödyntää :hmm:
Aikaisemmin mietin itse sellaista, että ulkolämpötilan mukaan säädetään demandia ja ilppi toimii muuten omalla ohjauksella ja termarillaan. Kun ulkona kylmenee niin demandia nostetaan, jotta tehoa riittää. Toimii varmaan ihan ok niinkin. Taisin joskus niin ajaakin omaa ilppiä. Omassa "koodissa" on huomioituna tuo ulkolämpötilakin, ilmanpaineen muutos ja jopa tuulen suunta.

Aikaisemmin mietin itse sellaista, että ulkolämpötilan mukaan säädetään demandia ja ilppi toimii muuten omalla ohjauksella ja termarillaan. Kun ulkona kylmenee niin demandia nostetaan, jotta tehoa riittää. Toimii varmaan ihan ok niinkin. Taisin joskus niin ajaakin omaa ilppiä. Omassa "koodissa" on huomioituna tuo ulkolämpötilakin, ilmanpaineen muutos ja jopa tuulen suunta.
Mietin vain, että ainakin minulla kovin paljon vaikuttaa se, että saunotaanko, tehdäänkö ruokaa, paistaako aurinko jne.

No joo, koko homma on vielä täysin levällään.
Mitsun ja Panan kokemuksien jälkeen varauduin Faikout käyttöönottoon heti Daikinin asennuksen jälkeen, mutta yllättäen Daikin toimi minulla kohtuullisen hyvin myös käsisäädöllä.:)
Faikout odotti hyllyssä asennusta koko edellisen lämmityskauden. Saas nyt nähdä jos tulevan lämmityskauden aikana innostuu edes jotakin automatiota väkästelemään.

Tänään esim tuli sellainen tilanne aamupäivällä, että illalla laitoin ilpin päälle, kun vaimo valitteli viileyttä ja oli koko yön päällä ja sisälämpö ok. Aamupäivällä ulkona alkoikin lämmetä, ulkolämpötilan pisteytysarvo meni nollaan ja HA sääti ilpin demandin 40% silti lämmöntuotto oli liiallista ja kohta oltiin ylilämmössä. Tein tänään siihen estoautomaation joka havaitsee demandin, sisälämmön vs tavoite ja ulkolämpötilan pisteytyksen.

Tänään esim tuli sellainen tilanne aamupäivällä, että illalla laitoin ilpin päälle, kun vaimo valitteli viileyttä ja oli koko yön päällä ja sisälämpö ok. Aamupäivällä ulkona alkoikin lämmetä, ulkolämpötilan pisteytysarvo meni nollaan ja HA sääti ilpin demandin 40% silti lämmöntuotto oli liiallista ja kohta oltiin ylilämmössä. Tein tänään siihen estoautomaation joka havaitsee demandin, sisälämmön vs tavoite ja ulkolämpötilan pisteytyksen.
Nuo poikkeustaukset on yksi syy miksi haluan pitää omat automaationi mahdollisimman yksinkertaisina. Parempi olla suunilleen oikeassa kuin täysin väärässä.

Mulla juuri about noin, ulkolämpötilan mukaan automatiikka säätää demandia ja pyyntiä. Myös pörssihinnalla pieni osuutensa säädössä. Toimii ihan jees, tosin Nibe F750 pääosin hoitaa torpan lämmityksen.

Kun SHF control factor ohjaa huoneiston tavoitelämpötilaa pörssisähkön mukaan niin, kun ollaan tavoitteen yli 10 min (vois olla pidempikin) niin pumppu sammutetaan (kun en tykkää pelkästä puhalluksesta).
Ja kun ollaan tavoitteen alla 10min niin käynnistetään. Tämä toimii vain, kun ulkona yli 5 astetta. Tämmönen yli/alilämmönesto + katkokäyntivähentäjä nyt kokeilussa.

Viimeksi muokattu:
Kun SHF control factor ohjaa huoneiston tavoitelämpötilaa pörssisähkön mukaan niin, kun ollaan tavoitteen yli 10 min (vois olla pidempikin) niin pumppu sammutetaan (kun en tykkää pelkästä puhalluksesta).
Ja kun ollaan tavoitteen alla 10min niin käynnistetään. Tämä toimii vain, kun ulkona yli 5 astetta. Tämmönen yli/alilämmönesto + katkokäyntivähentäjä nyt kokeilussa.
Tämä toiminut varsin mukavasti nyt, kun lämmitystarve ollut vähäisempää. Miellyttävämpi on tuo sammutus kuin pelkkä puhallus.

Takaisin
Ylös Bottom