Likaa putkissa

VesA

In Memoriam
Onko magnetiitti ollut ongelma muuten kuin nykyajan kestomagneettimoottoreissa?
Olen aika paljon ja pitkään puljannut putkien kanssa enkä ole sen takia ongelmaan törmännyt muuten. Lämpöverkon ahtain paikka on patteriventtiili enkä ole ikinä nähnyt sellaista magnetiitin tukkivan, muita roskia niistä kyllä löytyy.
Hep ja hep.. meillä vanhat termostaattirungot olivat aivan täynnä magnetiittia vaikka luulisi että ahtaassa kohdassa putsaantuu jun virtaus kasvaa. Myös Honeywellin vaihtoventtiili - jossa liikutellaan muovimäntää muovisylinerissä - leikkasi kiinni kun sinne männän ja sylinterin väliin keretyi moskaa joka ilmeisesti muovia kovempana oli onnistunut junttaantumaan kiinni ja lisi kai pikkuhiljaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Aikoinaan kun seiniä tapetoitiin, irrotetuista pattereista niin kovin paljon mustaa löytynyt mutta kattilan pohjalla ja tulipesän päällä sitä oli ihan selvästi semmoinen muutaman millin lietekerros.
Magnetiitti todellakin laskeutuu rauhallisimmin virtaavassa paikassa ja jäljelle jäävä vesi kirkastuu. Tuo toimii mainiosti suuren varaajan tai keskuslämmityskattilan pohjalla, minne sakka kertyy, mutta jos järjestelmässä ei ole tuollaista rauhallisliikeistä vesitilaa, sakka kertyy sinne, missä virtaus on muusta syystä rauhallinen. Tuollaisia paikkoja ovat mm. radiaattoreiden alareunat putkista nähden vastakkaisissa päissä (jos siis tulo ja meno ovat samassa päässä, mikä on asennuksen ja vetojen kannalta yleensä hyvä ratkaisu, mutta sakan kertymisen osalta ei). Radiaattorin kanavat tukkeutuvat vähiltellen ääripäästä alkaen kohti putkipäätä. Myös nuo lattialämmitysputket pakkaavat alimmassa kerroksessa keräämään tuota sakkaa etenkin tilanteessa, että ylempänä olevia piirejä ei ole yhtään kuristettu tai alakerrassa kierto on muutoinkin heikohko (kuten se pitkällä lattialämmityspiirin putkella alimmassa kerroksessa usein on heikon kiertoveden jäähtymisnosteen takia -- yläkertaan nähdenhän noste on heikko johtuen virtaussuunnista jäähtyvälle kierrolle). Yleisesti ottaen sakka kertyy putkiston alimpiin osiin.
 

okkimi

Jäsen
Vaihdoin parivuotta sitten uudet virtausmittarit,kun oli niin tummunu,mutta jo vuoden päästä
oli yhtä sameat. Yritin vesipesulla puhdistaa mutta on niin umpinainen että ei onnistunut.
Onnistuiskohan ultraäänipesurilla? 15 vuotta vanha öljylämmitys + nyt 3 vuotta maalämpö.
Kwh Floor virtausmittarit.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onnistuiskohan ultraäänipesurilla?
Magnetiitista Wikissä "....liukenee suolahappoon" Jos jotain muuta ruosteperäistä, voisi kokeilla fosforihappoa tai melkein mitä tahansa happoa. Muovit yleensä kestävät hyvin happoja ellei ole nylonia.

Suolahappo syövyttää jokseenkin kaikkia metalleja että pitäisi olla sitten vain niitä muovisia osia joita uittelee.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
meillä vanhat termostaattirungot olivat aivan täynnä magnetiittia vaikka luulisi että ahtaassa kohdassa putsaantuu jun virtaus kasvaa.
Epäilen, että sideaineena on ollut muutakin sillä yksinään tuo vedestä saostunut magnetiitti ei kovetu. Ruosteinen vesi kovettaa ihan tavallisen hiekankin kivi kovaksi, kun se vesi kuljettaa rautaa ja saa siihen happea ilmasta tai hapekkaista vesistä. Sinällään tietysti, kai mikä tahansa kiinteä voi nesteessä löytää ahtaisiin rakoihin ja aiheuttaa "jumittamista".
 

Mekaniker

Vakionaama
Siitä kun tuo sahausjäyste poistettaisiin näkisi mitä putkessa oikeasti on.
Kaikkea sitä säilyttääkin... Oli pöytälaatikossa monen vuoden jälkeen, sain sitten siivota sotkua taas
Pex1.JPG
 

LosD

Jäsen
Vaihdoin parivuotta sitten uudet virtausmittarit,kun oli niin tummunu,mutta jo vuoden päästä
oli yhtä sameat. Yritin vesipesulla puhdistaa mutta on niin umpinainen että ei onnistunut.
Onnistuiskohan ultraäänipesurilla? 15 vuotta vanha öljylämmitys + nyt 3 vuotta maalämpö.
Kwh Floor virtausmittarit.
Pystyykö virtausmittarit helposti vaihtamaan? Tarviiko ilmata järjestelmää sen jälkeen?
 

okkimi

Jäsen
Maalämpöpumppu kannattaa pysäyttää virtausmittarien vaihdon ajaksi ja katsoa että paisuntasäiliössä on riittävä paine (helpottaa ilmausta lopussa)
Jakotukilta tulo ja paluupuolen venttiilit kiinni, ja minun tapauksessa myös
ylöspäin lähtevät ilmastoinnin esilämmityspatterille lähtevien putkien venttiilit
täytyy sulkea. Senjälkeen vaan kiertää virtausmittarin pois paikaltaan ,joku
tiskirätti vähäisen veden kuivaamiseksi käteen ensimmäistä virt.mittaria vaihdettaessa
Sitten uusi tilalle, näin vaihdoin kaikki 10 . Kun kaikki on vaihdettu jakotukin ilmaus
ja varmuudeksi jälkilämmityspatterin ilmaus, sitten suljetut venttilit auki.
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Sitruunahappo on kohtuu hintaista 5 kg ämpärissä, syövyttää ruosteen ja kalkki saostumat. Ei vaurioita muovia, kuparia tai mustaa rautaa.

Lämmitysverkon huuhteluun en ole koittanut, mutta muuten ruosteen ja kalkin poistoon toimii hyvin. Lämpö nopeuttaa ja tehostaa ruosteen poistoa.

Kattilan käyttövesikierukan tuolla joskus huuhtelin, ämpäristä kierrätin uppopumpulla happoa muutaman tunnin. Hyvin lähti hapettumat.

Vaunun käyttövesijärjestelmää olen tuolla myöskin puhdistanut. Varaajan kierukan liotin puhtaaksi myös ulkopuolelta. Ruosteisen Priimus pannun osat liotin kauttaaltaan ämpärissä.
 

maukka89

Jäsen
Pitäisi varmaan alkaa selvittämään tuotakin hommaa kun kerkeää. Onko miten iso homma jo saisi huuhdeltua koko järjestelmän. 10 lähtöä on teknisessä tilassa talossa ja kanaaliputki menee tallille jossa on 4 piiriä. Voisin kysyä tarjousta lvi liikkeiltä mitä homma maksaisi.
 

pAy

Vakionaama
Onko kukaan puhdistanut patteriverkostoa? Talossa kolme eri patterilinjaa, yhden linjan kaikki lämpenevät hyvin, mutta kahdessa vain ensimmäinen kohtalaisesti, seuraava vähän lämmin ja loput ei yhtään. Termostaatin nuppia yritin painella ja alhaalla olevaa linjasäätöruuvia ruuvailin edestakaisin kaikissa, mutta ei auttanut. Linjat yksiputkijärjestelmää, alapään säädön venttiilin epäilisin olevan tukossa kun ei kuuma vesi mene seuraavallekkaan patterille. Nykyään näyttää olevan säätö sivultapäin ja putket lähtee alas, näissä 80-luvun venttiileissä säätö korkin alla pystysuorassa.
 

Mekaniker

Vakionaama
Onko kukaan puhdistanut patteriverkostoa? Talossa kolme eri patterilinjaa, yhden linjan kaikki lämpenevät hyvin, mutta kahdessa vain ensimmäinen kohtalaisesti, seuraava vähän lämmin ja loput ei yhtään. Termostaatin nuppia yritin painella ja alhaalla olevaa linjasäätöruuvia ruuvailin edestakaisin kaikissa, mutta ei auttanut. Linjat yksiputkijärjestelmää, alapään säädön venttiilin epäilisin olevan tukossa kun ei kuuma vesi mene seuraavallekkaan patterille. Nykyään näyttää olevan säätö sivultapäin ja putket lähtee alas, näissä 80-luvun venttiileissä säätö korkin alla pystysuorassa.
Kun on yksiputki-putkisto kyseessä pitää kysyä, on "jonkun verran" ollut työlistassa aikoinaan...
- Venttiili? Kuva
- Mikä rakenne? Kuva
- Metalliputket vaiko muovia.
- Koko?

Kun kevät tulee on mahdollisuus huuhdella ne sykkivällä vesipaineella putki kerralla, patterit voi aina kantaa pihalle ja puhdistaa siellä
Sotkua syntyy...
Pitää tehdä sovitusnipat putkille että saa sen pumppuletkun siihen kiinni turvallisesti
 

kotte

Hyperaktiivi
Onko kukaan puhdistanut patteriverkostoa?
Silloin tällöin. Olennaista putkiremontin jälkeen varsinkin, jos vettä on jouduttu vaihtamaan paljon. Tarve vähenee ajan kanssa etenkin, jos verkostossa on tehokas suodatus (puhutaan kuukausista tai muutamista vuosista aikajaksona)
 

pAy

Vakionaama
Kun on yksiputki-putkisto kyseessä pitää kysyä, on "jonkun verran" ollut työlistassa aikoinaan...
- Venttiili? Kuva
- Mikä rakenne? Kuva
- Metalliputket vaiko muovia.
- Koko?

Kun kevät tulee on mahdollisuus huuhdella ne sykkivällä vesipaineella putki kerralla, patterit voi aina kantaa pihalle ja puhdistaa siellä
Sotkua syntyy...
Pitää tehdä sovitusnipat putkille että saa sen pumppuletkun siihen kiinni turvallisesti
Ei tuo alapään säätö ole niin, että kun korkin alla olevan ruuvin vääntää pohjaan niin patterin paluu on suljettu, mutta ohikierto pitäisi pysyä avoinna koko ajan seuraavalle patterille?
 

Liitteet

  • IMG-20240105-WA0000.jpg
    IMG-20240105-WA0000.jpg
    60,6 KB · Katsottu: 131

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ei ole ohje samanmalliseen, tuossa lähettämäni kuvan patterissa säätö on tulpan alla pystysuunnassa ja tulpan alla on vain yksi talttapää ruuvimeisselillä säädettävä säätöruuvi.
Kokeilemalla se selvinnee sitten. ;)
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Danfossilaisissa kuten minulla on vain yksi ruuvi vaakasuoraan, jolla alapää suljetaan. Itselläni tukokset olivat nimen omaan putkissa, ei tässä ejektorissa ja ilmeni niin että loppujen sarjassa olevien ejektori-jakotukit eivät lämmenneet, ei tietty se patterikaan.
 

pAy

Vakionaama
Danfossilaisissa kuten minulla on vain yksi ruuvi vaakasuoraan, jolla alapää suljetaan. Itselläni tukokset olivat nimen omaan putkissa, ei tässä ejektorissa ja ilmeni niin että loppujen sarjassa olevien ejektori-jakotukit eivät lämmenneet, ei tietty se patterikaan.
Voihan ne putketkin tukossa olla, on kuitenkin alinkohta kun lattiassa tai on varaaja vielä alempana erillisessä lämpökeskuksessa. Puutarhaletku kumpaankin päähän putkea ja päästää vettä läpi, vai onko jokin muu parempi vaihtoehto?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Voihan ne putketkin tukossa olla, on kuitenkin alinkohta kun lattiassa tai on varaaja vielä alempana erillisessä lämpökeskuksessa. Puutarhaletku kumpaankin päähän putkea ja päästää vettä läpi, vai onko jokin muu parempi vaihtoehto?
Tuota samaa mietin ja kyllä se luultavasti akuutin ongelman poistaa. Vaihdoin kuitenkin putket (PEXiä). Se oli se oikea tapa minulle ja ratkaisi oletettavasti ongelman, ettei heti tarvitse uusia.
 

pAy

Vakionaama
Tuota samaa mietin ja kyllä se luultavasti akuutin ongelman poistaa. Vaihdoin kuitenkin putket (PEXiä). Se oli se oikea tapa minulle ja ratkaisi oletettavasti ongelman, ettei heti tarvitse uusia.
Putkien vaihto varmasti olisi paras vaihtoehto, ovat kuitekin jo 43 vuotta vanhatkin. Jos vielä saisi liikkumaan suojaputkissa niin, että vetäisi uudet tilalle niin kotalaisen pieni työ. Lattialämmitys PEX tuohon oikea vaihtoehto vai onko jotain muuta putkea olemassa?
 

Mekaniker

Vakionaama
Voihan ne putketkin tukossa olla, on kuitenkin alinkohta kun lattiassa tai on varaaja vielä alempana erillisessä lämpökeskuksessa. Puutarhaletku kumpaankin päähän putkea ja päästää vettä läpi, vai onko jokin muu parempi vaihtoehto?
Minulla on pieni epäilys että putket on muovia ja PE-materiaalia lisäksi:
- Maali ei pysy -> öljyinen muovi. Toki voi siellä olla pinnoitettu metalliputki. En ole nähnyt mustalla muovilla päällystettyä putkea
- Taivutettu niin kuin vain muovilla voi tehdä
Saa selville painamalla kevyesti sormella, jos muoviputki niin se antaa helposti periksi

Mitä mieltä raati on: happi-diffuusio ongelma??
 

pAy

Vakionaama
Minulla on pieni epäilys että putket on muovia ja PE-materiaalia lisäksi:
- Maali ei pysy -> öljyinen muovi. Toki voi siellä olla pinnoitettu metalliputki. En ole nähnyt mustalla muovilla päällystettyä putkea
- Taivutettu niin kuin vain muovilla voi tehdä
Saa selville painamalla kevyesti sormella, jos muoviputki niin se antaa helposti periksi

Mitä mieltä raati on: happi-diffuusio ongelma??
Kyllä nuo muoviputkea ovat, ei ainakaan paha happidifuusio ongelma ole ollut, ei mitään puhkisöpymisongelmia, ovat kuitenkin toimineen vuodesta 1981. Pex on varmaankin vähän jäykempää, sen kanssa voi asennuksessa tulla ongelmia jos siis vaihtaisi putket.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Täällähän onkin koolla sopivasti tiedemies rinki, niin kysytään tällaista, kun on vissiin pakko jotakin keksiä tuon lieran kanssa tehtäväksi. Aloitin siis jo Boilermag purkilla ja suunnittelen kesällä 500 L varaajan huuhtelua, jonka jälkeen patruunasuodatus päälle sivusyöttönä. Mutta siis tätä laitoin naapuri saitille myös.

Satuin nyt tiedustelemaan tätä Bauer systeemin vaihtoehtoa omalla kohdalla. Eli taloon tulisi käsittääkseni jonkunlainen sähköanodia vastaava Reaktori putki ja sivuvirtaussudatin 10” patruunoilla. Jotain mittareita ym. Hintaa tuolle kertyisi luokkaa 3000 €. Alkuun siis suodatellaan hiukkaset pois ja rupeaako tuo sitten jo huuhtelemaan vanhojakin irti. Mitäs tästä ollaan mieltä, että voiko tällainen oikeasti toimia? Nano kuplia ja kaikkea. Ylitiedettäkö jo tuossa kyseessä?

https://www.bauersolutions.fi/lammitys-ja-jaahdytysjarjestelmat/
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Putkien vaihto varmasti olisi paras vaihtoehto, ovat kuitekin jo 43 vuotta vanhatkin. Jos vielä saisi liikkumaan suojaputkissa niin, että vetäisi uudet tilalle niin kotalaisen pieni työ. Lattialämmitys PEX tuohon oikea vaihtoehto vai onko jotain muuta putkea olemassa?
No siinäpä sitä onkin syytä kerrakseen vaihtaa ne nyt, jos vielä vaikka liikkuisivat. Jos noissa jotain diffuusio suojausta ylipäätönsä on, se on pinnassa ja hilseilee irti. Tekee hallaa muillekin rautaosille. Ennen noita on ollut myös polybuteenista.

Lattiaan ja pattereille käy sama putki. Nämä käy myös juomavedelle mutta sitä juomavesiputkea ei sovi laittaa lämmitykseen. Ota semmoinen, missä se diffuusiosuoja on putken seinämän sisällä, kerrosten välissä. Itse laitoin Uponorin Combia. Vanhat olivat Upolet radiator merkinnällä ja diffuusio kalvot paikoin kupruili ja vioittuneet putket mustaa karstaa täynnä.
 

kimmok

Vakionaama
Niin sanottu ylä syättöinen lämpö patteri osaa täyttyä tuosta paskasta niin hjvin että ei eds vesi virtaa läpi.ja patteri venttiilit ei toimi oikein kun se sotku pesiin niiden ns. Seesteisikn kohtiin.
 

pAy

Vakionaama
Ota semmoinen, missä se diffuusiosuoja on putken seinämän sisällä, kerrosten välissä. Itse laitoin Uponorin Combia.
Missä muissa merkeissä diffusiosuoja on seinämän välissä? Luulin putkien olevan isompaa, mutta mittaus osoitti putkien olevan 15mm putkea. PEX seinämäpaksuus on 2,5mm, olisiko nuo vanhat ohuemmalla seinämällä?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En tiedä. Tuo kannattaa tutkia ennen kuin ostaa tai varsinkaan betonin sekaan polkee.
Tuo seinämävahvuus vaikuttaa olleen aina sama ja ulkohalkaisija kupariputkien mukaan
 

Trau

Jäsen
Carrier (IVT) maalämpö ollut toiminnassa 12-13 vuotta. Lattialämmitys lattialämmitysmuoviputkea. Puskurivaraaja ~100 L mustaa rautaa.
Joustavat letkut koneen sisälle vaihdettu marraskuussa 2023. Olivat aika tukossa. Käärin uudet letkut alumiiniteipillä, jotta olisivat enemmän diffuusiosuojattuna.
1)Laskin vettä varoventtiilin kautta. On tuollaista aika kellertävää. Onkohan normaalia tai onko teillä minkäväristä vettä lämmityspiirissä?
2)Mietin sitä magneettisuodattimen asennuttamista varmuuden vuoksi. Onko joku laittanut hiljan ja minkälaisia käyttökokemuksia?
Spirotrap vaikuttaisi aika robustilta rakenteelta.

IMG_7647.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Laskin vettä varoventtiilin kautta. On tuollaista aika kellertävää. Onkohan normaalia tai onko teillä minkäväristä vettä lämmityspiirissä?
Tuohon ei mahda magneettisuodatin tehota, koska rauta on tuossa hydroksidina ja se ei ole magneettista. Magnetiitti on mustaa ja vedestä se mieluusti myös laskeutuu pohjalle. Magneetilla voi tutkia helposti.

Tuo vesi on ruskeaa, koska se on ruosteista eikä ruoste ole kuumassa "palanut" magnetiitiksi. Päättelen, että vetesi ei ilmeisesti käy oikein koskaan kuumana (60 °C tai yli), jolloin tuo ruoste muuttuisi magnetiitiksi. Juuri tuommoista se on itsellänikin, jos joutuu vaihtamaan veden kunnes sen kuumentaa. Kuumennuksen jälkeen vesi on kirkasta kuin kraanasta ja niin paljon happea ei itselläni ole koskaan ehtinyt diffundoitua, että se uudelleen ruosteiseksi muuttuisi. Kuumennuksen pitäisi lisäksi kestää vähän pidempään, aivan hetki ei mahda riittää. Kuinka kauan, en osaa sanoa mutta pari päivää ainakin riittää.

Varoventtiilistä voi tulla ensin jotain irtonaista sakkaakin jos ensimmäistä kertää vuosiin siitä jotain päästää. Ilmeisesti vettä oli laskettu hiukan enemmän kuin tuossa purkissa on ?
 

Trau

Jäsen
Se on totta, että normikäytössä veden lämpötila on alle 60 C. Legionellakuumennuksessa kahden viikon välein vesi lämmitetään noin 65 C. Joustavissa letkuissa oli kyllä tuota mustaa kiinteää magnetiittia reippaasti silloin kun ne vaihdettiin. Voikohan sitä magnetiittia muodostua matalammissa lämpötiloissa, kun on paljon happea saativilla (ei-diffuusiotiiviit joustavat letkut koneen sisällä) vai riittääkö tuo hetkittäin 65 asteen lämpötila siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ehkä tuo ei aivan riitä. 60°C pitäisi sinällään riittää mutta jos aika ei riitä ja happea tulee koko ajan lisää. Öljykattila käy kuumempana ja se kirkastuttaa vedet joka talvi. Keittäminen vielä nopeuttaa tätä. Ratkaisu voisi olla kaiken raudan poistaminen systeemistä viimeistä nippeliä myöten tai sitten enemmän aikaa kuumana.

Oliko näyteenotto varmasti kunnossa ?
 

kotte

Hyperaktiivi
^ Vaikuttaako legionellakuummennus edes lämmityskierron veteen? Vaihtoventtiililämpöpumpuissa on erillinen käyttövedellä täytetty varaaja, joka ainoastaan kuumennetaan vastuksella (legionellakuumennuksessa) ja tulistustyyppisillä lämpöpumppuratkaisuilla harvoin edes tehdään/pidetään tarpeellisena legionellakuumennuksia.
 

Trau

Jäsen
Hyviä kommentteja. Vaihtoventtiilikone on tämä Carrier (IVT.) En osaa sanoa, että lämpeneekö osa "lattiakierron" vedestä tässä legionellakuumennuksessa.
Testasin vielä ja laskin vähän vettä. Suunnilleen saman keltaista se oli.
En tiedä olenko aivan väärässä, mutta ei minua niin tuo veden väri huolestuta. Ennemmin huolestuttaa se magnetiitin muodostuminen, kun se kyllä vaikutti semmoiselta tavaralta, että aiheuttaisi helposti ongelmia (=tukkeutumisia, venttiilien jumittumista) vähän joka puolella järjestelmässä ajan saatossa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Magnetiitti on suhteellisen harmiton aine. Pelkään, että toimii kuin hiekka betonissa tuon ruosteen toimiessa sementtinä. Kaikkea vettä ei voi kuumentaa kerralla mutta ei tarvitsekaan.

Enpä osaa sanoa onko tuosta nyt akuuttia haittaa mutta usko on vahva, että kirkas vesi olisi ainakin parempi. Ainakin itselläni on käsitys, että tuommoinen ruostevesi on omiaan aiheuttamaan niitä tukoksia, koska tuo muuttaa muotoaan lämpötilan mukaan ja tuo kolloidinen ruoste ainakin kuljettaa mukanaan rautaa paljon enemmän kuin veteen liukenee. Magnetiitti on lopullinen ja varsin pysyvä olotila. Magnetiitti sakka taas ei liukene veteen eikä vedessä muuksi muutu. Muutos ruosteesta magnetiitiksi tapahtuu silloin kun vesi on kuumana. Muodostunutta magnetiittia sitten kiertää vesien mukana kaikkialle, sinnekin missä se vesi ei enää ole kuumaa. Rautapinnat ovat luultavasti enemmän tai vähemmän oranssin värisiä vesipuolella. Kuumana käyneessä systeemissä ne ovat hiilen mustia. Tuo magnetiitti on merkillinen aine siinä suhteessa, että se ei tartu kiinni esim. kattilan kuumille pinnoille vaan ne puhdistuvat jauheesta kun vedellä huuhtelee tai sormella pyyhkäisee.
 

pökö

Kaivo jäässä
En ole törmännyt noihin ruskeisiin vesiin, miten niitä nyt kaikilla on?

Avaamani järjestelmät on olleet vesiltään kirkkaita, mustaa on joskus tullut hieman riippuen missä kohtaa tulppa on ollut.
 

Trau

Jäsen
Enemmän tuo väri on minusta keltaista kuin ruskeaa luonnossa. Vähän kuin voimakkaan pis**n väristä. Kuva voi valehdella. Tämä menee vähän muistin puolelle, mutta muistelisin että aikaisemmin vesi olisi ollut enemmän harmaampaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ruskea vesi on ongelma ja olen itse törmännyt moiseen lämmitysputkistovuodon seurauksena, kun tilalle on täytynyt juoksuttaa kuutiokaupalla hanavettä, jotta lämmitys pysyy talvioloissa toimivana. Ruskea vesi on myös jäykkäliikkeistä eikä kierrä normaalilla pumppausvoimalla. Kun putkisto on saatu korjatuksia, ruskeus muuttuu ajan kuluessa mustaksi magnetiittijauheeksi, josta harmina on lähinnä voimakkaasti kuristettujen venttiileiden tukkeutuminen, jollei venttiileiden säätö käsin tai automatiikalla ei ole aggressiivista (mikä vaatii usein toistuvaa käsisäätöä tai elektronista säätöautomatiikkaa, mekaaniset säädöt ovat usein liian laiskoja selvitäkseen ongelmasta) sen ohella, että pumppauksen on oltava voimakasta. Magnetiitti myös kertyy hitaasti kiertäviin putkiin ja ajan oloon saattaa tukkia haaran kierron täysin. Putkien aukaiseminen voikin sitten olla aikamoinen operaatio, vaikkakin on itseltä tähän mennessä onnistunut painehuuhteluilla ja imuilla (tarvittaessa myös vastasuuntaan). Tilannetta ei pitkän päälle korjaa kuin magnetiitin suodattaminen pois joko tehokkaalla magneettisuodattimella tai sitäkin tehokkaammalla mekaanisella suodattimella.
 
Back
Ylös Bottom