Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Maalämpöfoorumilla joku taisi kertoa että hänellä oli tuollainen kalvopaisaria kannatteleva "aisa" joka oli mustaa ja se ruostui sisältä itsekseen.Tämä keltaisuus taitaa mennä näytteenottopaikan (varoventtili) piikkiin. Laskin hiukan vettä vielä puskurivaraajan pohjasta olevasta venttiilistä ja se oli huomattavan paljon värittömämpää väriltään (vähän juomavettä harmaampaa kuitenkin.)
Ainakin sinulla on itselläsin auringolla keitetyt vedet puoli vuotta. Se kyllä vedet kirkastuttaa ja putketkin on raudasta.En ole törmännyt noihin ruskeisiin vesiin, miten niitä nyt kaikilla on?
Mulla lämmönjaossa on kyllä kirkasta vettä vaikka saattaapi olla että vaihtimessa on jotain kuraa.Ainakin sinulla on itselläsin auringolla keitetyt vedet puoli vuotta. Se kyllä vedet kirkastuttaa ja putketkin on raudasta.
Vaihdappa ne vedet niin kyllä ne menee semmoiseksi omenamehun näköiseksi. Jos keittää tuoreet vedet, värin muutosta ei ehdi tapahtua.
Kyllä, mutta olen noita vesiä katsellut enemmän muualla kuin kotona.Ainakin sinulla on itselläsin auringolla keitetyt vedet puoli vuotta. Se kyllä vedet kirkastuttaa ja putketkin on raudasta.
Vaihdappa ne vedet niin kyllä ne menee semmoiseksi omenamehun näköiseksi. Jos keittää tuoreet vedet, värin muutosta ei ehdi tapahtua.
Pattereiden ja varaajien "kattoilmasta" häipyy happi alta aikayksikön. Jäännöstyppi ei mitään raudalle aiheuta ja sitähän tuolla katon alla on. Sen sijaan ulkoa diffusoituva happi ja etenkin korvausvesi vuotojen tai haihtumisen tilalle tuovat uutta happea ja mahdollisesti paljonkin. Viileänä pysyvä avopaisuntaastia on rautaosia sisältävässä verkossa aivan oma lukunsa.Tuohon ruosteveteen voi olla syynä sekin se että varaajan kattoon tai johonkin patteriin tai tuollaiseen paisaritelineeseen on jäänyt ilmaa, silloin ruostuu keittää vedet tai ei.
Myös PEX -putki vaihtaa värinsä kellanruskeaksi sairastuessaan.Joissakin paikoissa ilmaa kertyy verkkoon jostain kumman syystä.
Ei varmaan ihan hullu asia. Samalla asentaessa voisi vastavirtaan letkuttaa mahdolliset roskat pois putkesta.Mulla kun on erillisen saunarakennuksen lattialämmöt koko piirin alin kohta, eli sinne on laskua koko matkan käytännössä, niin pitäsköhän sinne laittaa kierron suodatusvehkeet...? Siellä on kierto vielä aina päällä.
Tuskimpa noita kannattaa ripotella ympäri tonttia ellei tilat huollolle ole jo kovasti kortilla pannuhuoneen päässä.Mulla kun on erillisen saunarakennuksen lattialämmöt koko piirin alin kohta, eli sinne on laskua koko matkan käytännössä, niin pitäsköhän sinne laittaa kierron suodatusvehkeet...? Siellä on kierto vielä aina päällä.
Yksi ongelman lähde ovat meillä olleet termostaattiset paluuventtiilit ainoana säätöventtiilinä.
Taidan olla tässä samoilla linjoilla. Mulla autotallin kanaali on 32mm putkea ja siinä on kaikista alhaisin virtausnopeus muihin syöttöputkiin verrattuna, samoin tallin muissakin piireissä. Ja nämä kaikki ovat hiukan värjääntyneet.Korkeusasemaa enemmän taitaa roskien kertymiseen merkitä virtauksen nopeus.
Siis ne sinällään toimivat aivan odotetusti ja kestävät tyypillisesti vuosikymmeniä, mutta jos paluuventtiileiden lämpötila-asetusta (joka siis on paluuveden lämpötila-asetus) kääntää liian alas (lähelle toivottua huoneen lämpötilaa pari astetta ylemmäs), ne pakkaavat tukkeutumaan verkostossa kiertävästä magnetiittipölystä.Liittyköhän tämä jotenkin uuteen taloon ja erityisen pieniin lämmöntarpeisiin? Eikös tämmöiset nyt yleensä ennen toimineet, siis kuuma menovesi ja patteritermostaatit.

kaksiputkijärjestelmä ei tarvitse moisia ylimääräisiä haarakkeita tai ejektoreita, joista on vain lisäkustannuksia ja jotka korkeintaan vaikeuttavat toimivan asennuksen toteuttamista).
Miten tuon säädön kiristämisen arvelette vaikuttavan kiertosuhteeseen (patterille/ohi), voiko olla mahdollista että se tarkoitettu yksiputkijärjestelmän säätöön?
Jotenkin kans kuvittelisin, että yksputki ei tarvii säätöä per patteri. Termari sen hoitaa.Ainakin täällä vastaavassa (Danfossin) yksipiiriosassa tuo ruuvi on suoraan päässä ja sulkee tuon patterilta alhaalta tulevan sinisellä nuolella merkityn kylmän veden. Näin sillä voi rajoittaa patterin kiertoa mutta se on myös kätevä esim. irrottaessa patteria kun sulkemalla termostaatin voi vain nostaa patterin pois. Täysin auki olen pitänyt kaikkia.
Tuossa kuvassa sulku tapahtuu jo lähtökohtaisesti vaikuttamatta tuohon patterin ohittavaan ja patterin kautta kiertävän suhteeseen.
Missähän tuommoista ominaisuutta tarvitaan ja onko noita vain yksi / piiri vai onko tuommoinen jokaisessa patterissa?
Ainakin täällä vastaavassa (Danfossin) yksipiiriosassa tuo ruuvi on suoraan päässä ja sulkee tuon patterilta alhaalta tulevan sinisellä nuolella merkityn kylmän veden. Näin sillä voi rajoittaa patterin kiertoa mutta se on myös kätevä esim. irrottaessa patteria kun sulkemalla termostaatin voi vain nostaa patterin pois. Täysin auki olen pitänyt kaikkia.
Tuossa kuvassa sulku tapahtuu jo lähtökohtaisesti vaikuttamatta tuohon patterin ohittavaan ja patterin kautta kiertävän suhteeseen.
Missähän tuommoista ominaisuutta tarvitaan ja onko noita vain yksi / piiri vai onko tuommoinen jokaisessa patterissa?
Jotenkin kans kuvittelisin, että yksputki ei tarvii säätöä per patteri. Termari sen hoitaa.
finnvoda.fi
Ja minkälainen määrä tuonne pitäisi saada tavaraa lisättyä pH nostamiseen ja mikä olisi se optimi pH lukema?
Kesällä jos huuhtelisi tuon 500 L varaajan, laittaisi pH:t kohdalleen ja aloittaisi liukenemistahtiin poiston tuolla raudan erottelulla hallittuun paikkaan.
Olikos tämä varaaja täynnä lämmitysvettä vai vesijohtovettä ?Saa nyt sitten nähdä mitä tulee. 500 L varaajalle alustavasti ehdotin sitruunahappo huuhtelua myöhemmin keväällä.
Tuo 60 astetta voisi jo riittäkin että ruoste muuttuu magnetiitiksi. Jos sakka on mustaa ja magneettista, se ainakin sisältää runsaasti magnetiittia. Molemmat liukenevat samalla tavalla oksaalihappoon mutta pohjalla oleva paksu liete luultavasti perin hitaasti ellei sekoita. Luultavasti helpointa huuhdella enin liete pohjalta pois, sillä kai siinä jokin tyhjennys on.En tiedä, missä lämmöissä tuota magnetiittia sitten yleensäkään tuolla lämmityksessä alkaa muodostua, mutta MLP ei kyllä lämmitä enää yhtään metalli pintaa edes 60 asteeseen nykyään.
Boiler Mag oli kerännyt huolestuttavan vähän mustaa lieraa, kun putsasin sitä ja selvä tuntuma olisi, että vanha ”turvalliseksi” mainittu musta lämmitysvesi olisi muuttunut enemmän tuonne ”toffee” puolelle viittaavaan väriin.