Lumityöt - hupia vai ei?

Sekottaja

Jäsen
Kyllä ei ole tarvinnut katua hondan hydro lumilingon ostoa. Pari talvea ollut telamallin linko enkä vaihtaisi pois. Vähemmän vituttaa talvet vaikkei tuo kokonaan vitutusta poistakkaan.
 

fhat

Jäsen
Mulla kans muutaman vuoden vanha Honda. Nyt tänä talvena harmittanut kun muutaman kerran jäätynyt torvi niin että ei liiku mihinkään joustikista. Ei myöskään torven pää, jolla säädetään kuinka kauas lumi lentää. Onko mulla tätä ongelmaa?

Joka kerta kun on lumityöt tehty niin on puhdistettu linko auton lumiharjalla.

Muuten erittäin tyytyväinen kamppeeseen, tuo vaihteisto ja joustikki (pelatessaan) on aivan älyttömän hyvä!

Vinkkinä: keväällä laittelen lumikitaan silikonisprayta niin ei tartu lumi niin paljoa.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Riippuu säilytyspaikasta. Entistä 970:stä säilytin ulkona ja kohtuullisen jatkuvasti jäätyi torven juuresta vähintään. Heittolippa ei niin usein. 760 on nyt ollut sisällä, kun mahtuu paremmin. Siinä ei
mitään juuttumisia. Eli lämmin kone kun sulattaa lumet ja loskat, niin kyllä jäätyminen on haittana just ulkosäilytyksessä. Teflon spray on kätevä.
 

fhat

Jäsen
Riippuu säilytyspaikasta. Entistä 970:stä säilytin ulkona ja kohtuullisen jatkuvasti jäätyi torven juuresta vähintään. Heittolippa ei niin usein. 760 on nyt ollut sisällä, kun mahtuu paremmin. Siinä ei
mitään juuttumisia. Eli lämmin kone kun sulattaa lumet ja loskat, niin kyllä jäätyminen on haittana just ulkosäilytyksessä. Teflon spray on kätevä.

Joo, 760 ulkosäilytyksessä. Nyt vaan eka talvi kun tuntuu jäätyvän useammin, vaikka samalleen puhdistanut aina.

Nyt ei vaan lähtenyt torvi kääntymään vaikka reilu 40min tein sillä lumitöitä.

Asun vielä pohjoisessa, niin täällä pakkasia ollut myös muina talvina.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joo, 760 ulkosäilytyksessä. Nyt vaan eka talvi kun tuntuu jäätyvän useammin, vaikka samalleen puhdistanut aina.

Nyt ei vaan lähtenyt torvi kääntymään vaikka reilu 40min tein sillä lumitöitä.

Asun vielä pohjoisessa, niin täällä pakkasia ollut myös muina talvina.
Onko kääntö vaijerilla? Jos on niin ulkokuoren ja vaijerin välissä on kosteutta joka jäätyy. Tyypillinen vika myös autoissa. Autoissa apua ei tule kuin vaihtamalla vaijerin.
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Minäpä edellisen 30-40cm tuiskun jälkeen päätin että nyt sattana saa riittää tämä äheltäminen. Ostin juuri tuon, vielä tänään saa halavalla.


Olen ehtinyt vain koota ja hieman testata. Syö lunta ja heittää nuoskaakin komeasti ja kauas, huomenna yritän tuikata umpihankeen käytäviä. 5,5hp kuulostaa vähältä, mutta ei se ole sitä. Teho ei lopu, ongelmat liittyvät pyörien sutimiseen ja melko kevyen koneen kiipeämiseen. Varmaan ajotekniikassanikin on vielä parantamisen varaa. Toistaiseksi vaikuttaa hintansa väärtiltä jos koko pihalle piisaa.
Niin se vaan kiinan ihme puski tiensä noin puolimetriseen tiiviiseen umpihankeen. Ei nyt ihan vaivatta mutta kuitenkin, tunnissa syntyi muutama kymmenen metriä käytävää pari taukoa pitäen. Vain korkeammissa kasautumissa piti hieman lapiolla pehmittää. Pyörien pitohan se tuossa on rajoittava tekijä, ketjut olisivat varmaan auttaneet. Hyvän kokoinen peli tälle pihalle, eikä liian raskas. Hyvin heittää kymmenisen metriä eikä tukehdu, siihen varmaan auttoi myös linkopesän ja kourun silikoneeraus sekä EU-käpäläsuojan poisto kourusta jo kasausvaiheessa. Kiinan sytytystulpankin vaihdoin heti hyllystä löytyneeseen japanialaiseen.

Olen hinta-laatusuhteeseen tyytyväinen jos nyt kestää jotenkin, kyllä tämä ihan kone on eikä lelu. Pitääpä huomenna ajella vielä parikyt metriä tuota käytävää...
:sille:
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onko kääntö vaijerilla? Jos on niin ulkokuoren ja vaijerin välissä on kosteutta joka jäätyy. Tyypillinen vika myös autoissa. Autoissa apua ei tule kuin vaihtamalla vaijerin.
Vaijereihin saa apua myös puhaltamalla paineilmaa ja välillä öljyä mukaan. Kohtuu sotkua saattaa nousta toisesta päästä, jos menee läpi asti. Hondan torvenkääntö on hammasrattaalla ja heiton lippa vaijerilla. Molemmat moottorit on suojakannen alla torven vieressä. Torven ja tuon konepellin väliin tulee syvä kanava, johon lumet soseentuu hienosti lämmön kanssa ja kun kone seisoo ulkona, niin hienosti jäätyy, jos ei jo käytön aikana kerkiä kunnon pakkasilla.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
Niin se vaan kiinan ihme puski tiensä lähes puolimetriseen tiiviiseen umpihankeen. Ei nyt ihan vaivatta mutta kuitenkin, tunnissa syntyi muutama kymmenen metriä käytävää pari taukoa pitäen. Vain korkeammissa kasautumissa piti hieman lapiolla pilkkoa. Pyörien pitohan se tuossa on rajoittava tekijä, ketjut olivat varmaan auttaneet. Hyvän kokoinen peli tälle pihalle, eikä liian raskas. Hyvin heittää kymmenisen metriä eikä tukehdu, siihen varmaan auttoi myös linkopesän ja kourun silikoneeraus sekä EU-käpäläsuojan poisto kourusta jo kasausvaiheessa. Kiinan sytytystulpankin vaihdoin heti hyllystä löytyneeseen japanialaiseen.

Olen hinta-laatusuhteeseen tyytyväinen jos nyt kestää jotenkin, kyllä tämä ihan kone on eikä lelu. Pitääpä huomenna ajella vielä parikyt metriä tuota käytävää...
:sille:
no nostivat hintaa verkkokaupassa satasella ( tarjous meni ohi) oli jo ostokorissa mutkun mutkun. Neljäs talvi tätä vatvotaan kun mikään ei vituta niin paljon kun paskan vehkeen hommaaminen. Nyt on pakko myöntää että tällä selällä ei kolata ( se loppu liike kai sen aiheuttaa se kolan tyhjentämis rykäys) ja ne traktori kuskit kun ei kerkee pahimmilla myräköillä tänne kun viimeisenä kun ollaan niin sivussa, no toisaalta kohta on aikaa sitä aurausta odotella
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
^ Hinta tosiaan pompsahti 150€. Kestävyydestä en tietenkään osaa vielä sanoa, mutta ei tuo paska ole. Kauan minäkin jahkasin ostoa.

Ne on nuo Kiinan hevoset vissiin erikokoisia, kun samalla moottorilla ja kierrosluvulla myydään toisia linkoja 6,5hp:na. Anyways, moottori vähän yllättikin sitkeydellään.
 

Mekaniker

Vakionaama
Nyt on pakko myöntää että tällä selällä ei kolata ( se loppu liike kai sen aiheuttaa se kolan tyhjentämis rykäys)
Lumilingon kanssa pitää olla varovainen kun ajaa kovaan lumeen/ isoon kiveen tai isoon jääpalaan
Isot lingot nykäisee kahvoista sen verran että käsivarret pitenee ja nikamat on pois paikoiltaan
Juuri sen takia minulla on selkä taas kipeä kun lapaluitten kohdalla olevat nikamat piti siirtää takaisin paikoilleen
 

Large

Aktiivinen jäsen
Lumilinkona Honda tai Yamaha teloilla kiinnostaisi, toki n.4k€ hinta on sellainen että laitteella olisi lähes pakko linkoilla muutakin kuin omaa pihaa että se edes joskus tienaisi hintansa. Yamahassa vissiin vuoden pidempi takuu, mutta muuten esim. Honda HSS 760A ET ja Yamaha YT 660 E lienevät ominaisuuksiltaan melko samanlaisia?
 

fhat

Jäsen
No miten sen tienaamisen ajattelee, saathan sillä tietynlaista elämänlaatua.

Itse kun ostin, niin halusin ostaa laatua ja käyttömukavuutta. Ja ajattelin että suurella todennäköisyydellä pitää vähemmän ropata.

Varmaan jokainen ajattelee tuon rahan käytön erillä tavalla, itse en voisi kuvitellakaan laittavani musiikki vehkeisiin muutamaa tonnia. Mut niin vain jotku fiilistele ja haluavat ns. parasta, eikä se tietenkään ole minulta pois.

@pröö jos ajat tommoseen kiveen lingon missä jo kroppa kärsisi, taitaa jo linko olla melko paskana. Noissa on katkopultit, jotka katkeaa jos ajat kiveen tai muuhun.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Lumilinkona Honda tai Yamaha teloilla kiinnostaisi, toki n.4k€ hinta on sellainen että laitteella olisi lähes pakko linkoilla muutakin kuin omaa pihaa että se edes joskus tienaisi hintansa. Yamahassa vissiin vuoden pidempi takuu, mutta muuten esim. Honda HSS 760A ET ja Yamaha YT 660 E lienevät ominaisuuksiltaan melko samanlaisia?
Mulla oli aikaisemmin Honda HS 970 sähköstartilla ja sähköllä kääntyi torvi ja heitto. Kahvakääntöjä ei ollut ja kohtuu rohjake se oli käyttää. Akku tuppasi olemaan kaikkea muuta kuin huoleton ja lähti kuitenkin kevyesti vetämällä käyntiin. Nyt löysin käytännössä ajamattoman HSS 760 AET, eli ilman sähköstarttia ja saa olla miettimättä koko akku hommia, niin on hyvä juttu. Tämän pystyy vetämään vaikka mummo käyntiin, kun on niin kevyt ja lähtee joka kerta ekalla, jos muistaa vetää ryypyn päälle. Vaikea ainakin omasta mielestä on suositella ottamaan sähköstartti versiota, kun se tietää vain lisää painoa ja huollettavaa. Ainakin hintaan startti vaikuttaa jo reippaasti ja ilmankin pärjää todella mainiosti. Tilanne on toinen, jos joku vaiva estää kevyenkin käynnistysliikkeen tekemisen. Jos on kattellu jo, että linko maksaa 4000 €, niin sitten on jo asennoitunut, että ottaa hydrostaattivetoisen. Halvin hydro pyörillä on 3000 € ja teloilla 3500 €. Takaisinmaksuajoista en tiedä, mutta ittellä ensisijainen tarkoitus on säilyttää henki ja toissijaisesti hermot ja muu terveys, niin siksi linko vielä traktorin lisäksi. Aika vauhdikkaasti häviää käytetyt Hondan uudemmat telalingot vaikka kovempiakin hintapyyntöjä ollut. Joten ei se totaalisesti ole rahan tuuleen heittämistä kuitenkaan noiden kanssa.
 

fhat

Jäsen
Itellä kans käsikäynnistys, lähtee helposti käyntiin. Ei kylläkään käytännössä ikinä ekalla. Yleensä kovemmalla pakkasella kolmannella ja lauhemmalla toisella.

Mielestäni sähköstartista Hondalla maksaa turhasta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Verkkovirralla vaihtoehtoisesti käsikäynnistyksen sijaan käynnistettävä linko on melko kätevä, jos on pistorasia ulkona sopivan lähellä. Akkujen vanhenemisesta tai kylmänkankeudesta ei ole huolta ja erityisesti päivän ensimmäinen kylmäkäynnistys on helppo ja nopea (eikä tarvitse ryypyttää varmuuden vuoksi liikaa, kun ryypytys on helppo toistaa tarvittaessa). Jos bensa sattuisi loppumaan kaempana, lämmin linko käynnistyy käsikäynnistykselläkin helposti, jos säädöt ovat kunnossa (pahassa jamassa pitempi jatkojohto tai lämpimästä tuotu salkkuaggregaatti auttaa varavirtalaitteen puuttuessakin).
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Itellä kans käsikäynnistys, lähtee helposti käyntiin. Ei kylläkään käytännössä ikinä ekalla. Yleensä kovemmalla pakkasella kolmannella ja lauhemmalla toisella.

Mielestäni sähköstartista Hondalla maksaa turhasta.
Kokeile säätää tyhjäkäyntiä aavistus isommalle, jos säilytät ulkona. Mulla on myös pikkuisen isommalla ja kun vetää ryyppyvaijerilla ilman kuristukset päälle, niin kurkku on vähän isommalla jo valmiiksi. Ryyppy päällä käynti on sitten todella vaivalloista, mutta heti työntämällä ryypyn pois toimii loistavasti. Ja aina ensimmäisellä lähtee tulille.
 

pamppu

Vakionaama
@pröö jos ajat tommoseen kiveen lingon missä jo kroppa kärsisi, taitaa jo linko olla melko paskana. Noissa on katkopultit, jotka katkeaa jos ajat kiveen tai muuhun.

Ainakin oma tyyli on myös muutenkin ajaa hyvin löysin rantein. Lähinnä kädet lepää kahvojen päällä sen verran että vetokahva on painettuna. Ei se mitään siitä voi riuhtaista. Miksi sitä tarttis hampaat irvissä kiinni pitää. Tosin meillä pikkumies on kuuden vanhasta saakka hoitanut linkoamiset. Eikä se kone sitäkään ole mihinkään riuhtaissut. Itse olen ajanut ensilumia, jos joutuu varomaan vähän kivien heittämistä ennen polanteen syntyä.

Toi kokopuoli, lähinnä siis telat vs. pyöräkone, on aina vähän kompromissi. Telavehkeet on aina isommasta päästä ja oma etunsa siinä. Painollaan ne nautiskelee helpommin vaikka tuollaista katolta pudonnutta kinosta. Ja tietty muutenkin paksuja lumia, jos sattuu asumaan lumisella alueella.

Mut kyl pyöräkoneellakin olen katolta pudonneen kasan heittänyt mäkeen. Se vaan täytyy tehdä heti, eikä jäätymisen jälkeen. Pyöräkone on sitten notkeampi ja se liikkuu helposti laittamatta käyntiin. Itse vien sen esim. kesävarastoon työntämällä, ei olis kiva käyttää sitä siellä. Eikä tarvi talvella tallissakaan käynnistää vaan kevyesti nykäisee pihalle ensin.

Näillä leveyksillä pientä pyöräkonetta puoltaa myös vähäinen lumen määrä. Oikeastaan akkukone vähän houkuttaisi, mutta varmaan sama ongelma kuin ruohonleikkurissa, tuosta vanhasta ei tule koskaan loppua. Ajetaan sillä sitten.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ei se löysin rantein ajaminen aina mene kuin Strömsössa. Tuossa kun kasaa kuutioin moottorisahalla terassin kasasta, joka on jo katon reunasta yli, niin nuo oli kunnon koppuraa jokainen kuutio. Yliajaessa yritti kiivetä telakonekin aina kuution päälle, mutta hydrolla nytkyttämällä jauhoi kyllä ihan ehtaa kirkasta jääliuskaakin lopulta torveen. Tuossa näkyy ensimmäisen pudotuksen tumma lehtikerroskin ja osasi meinaan olla jäässä kunnolla tuo kasa. Kyllä tuolla saisi nikamat helposti naksumaan, jos on tarkoitus pitää koneesta kiinni. Olisi meinaan kääntynyt heti kyljelleen, jos ei pysty pysäyttämään silmänräpäyksessä vetoa. Hydroahan ajetaan tuollaisessa toinen käsi jatkuvasti vaihteella. Hampaan jäljistä näkee miten korkealle yltää suoraan jyrsimään, kun nostaa keulaa niin ylös, että kahvat melkein maassa. Loput pitää pudottaa kuutioina alas ja jyrsiä penkkaa vasten painamalla.

IMG_3379.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Lappanen

Hyperaktiivi
Tulipahan just putsattua lumet ekaa kertaa tänä talvena trampan päältä. Oli sellainen reilu 0,5 metrin kerrostuma, päällä lähes lunta, keskellä sohjoa ja alla jääkerros. Hiki tuli, mutta nyt on tramppa taas kovalla käytöllä.

Neljäs talvi taitaa olla nyt menossa kun se tuossa täydessä kunnossaan on kesän jäljiltä. Ikinä ei olla purettu eikä näköjään tulla purkamaankaan ennen kuin pitää siirtää tai vaihtaa uuteen. Ei niin minkäänlaista kulumaa havaittavissa, vähän joku reunasuoja rispaantunut kun siinä päällä juostaan kielloista huolimatta..

Tuollainen keskihintainen tekele, halvimmat olisi varmaan jo romuna tällä käytöllä.
 

jvr

Jäsen
Kaivoin kamerasta muutaman klipin kun lumet tuli alas. On tuo jälkien siivoaminen kovaa hommaa siinä joutuu lumentyöntimen varsi koville.:cool: ;D
 

fraatti

Hyperaktiivi
Talven viime metreillä lumilinko otti lopputilin. Käynti alkoi aaltoilemaan ja se ei oikein suostunut käymään kuin osittain ryyppy päällä. Vika löytynee polttoaine puolelta. Ennen purkamista kysytään että onko heittää veikkausta?

Kyseessä kiinalinko teloilla ja noin 10v vanha.
 

pröö

Aktiivinen jäsen
bensan suodatin tukossa tai letku. Ilman suodattimen kunto, suuttimet tukossa kaasarissa ja voiko kiinan peli kestää yli 10 vuotta
 

maanma

Vakionaama
Vettä bensan joukossa tai imuilma vuoto tai tyhjäkäynti säätö/suutin.

Ekaan ratkaisu: puoli plo marinol tai sinol (ei geeli)

Tarkasta ettei joku näkyvä muoviosa ole rikkoutunut imupuolella.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Täytyypä kattoa mitä sieltä löytyy. Mielestäni vika alkoi parin kolmen linkouskerran aikana niin että kierroksen hiukan humppasivat. Aivan kuin kone kävisi laihalla. Nyt tämä viimeisen vaan oli lopullinen niitti ja koneen sai ajettua talliin vain niin että ryyppy oli puoliksi päällä.
Joskus aiemmin ajessani mietin myös että käyköhän kone jotenkin normaalia kuumempana kun niin kovasti napsui kun ajoin sen talliin. Ehkäpä tuo pannu on käynyt vähän laihalla jo hetken ja siitä tuo ajatus ylikuumenemisestakin on sitten syntynyt. Ehkä olin oikeilla jäljillä mutta oire oli silloin vielä niin pieni.

Eikös jotkut kiinakaasarit tukkeennu myös jostain muhjusta joka irtoaa itse kaasarista? Joskus olen kuullu jossain laitteissa tälläisestäkin.
 

arimika

Vakionaama
Eikös jotkut kiinakaasarit tukkeennu myös jostain muhjusta joka irtoaa itse kaasarista? Joskus olen kuullu jossain laitteissa tälläisestäkin.
Ja ne halvat bensaletkut niistä voi irrota vaikka mitä töhnää joka jaa sinne kaasarin pohjalle ja saattaa tukkia suuttimia ja neulaventtiinlin.

Ite tekin niin että uusi bensaletku ja kaasari purkuun ja puhdistus. Hyvän saa ultraääni pesurilla
 

pröö

Aktiivinen jäsen
Vettä bensan joukossa tai imuilma vuoto tai tyhjäkäynti säätö/suutin.

Ekaan ratkaisu: puoli plo marinol tai sinol (ei geeli)

Tarkasta ettei joku näkyvä muoviosa ole rikkoutunut imupuolella.
marinoolit nykyään niin turhia kun se bensa :ssa on jo yli 50% viinaa. Niin imuilma vuodothan voi kätevästi tarkistaa ruikkimalla jarru kliineri tai startti pilottia sinne oletetun vuotoilman kohdille
 

kotte

Hyperaktiivi
Marinolin tapaiset etanolit sisältävät joka tapauksessa vettä jo aivan turhan paljon (luokkaa 8%) eivätkä auta juuri lainkaan veden poistossa, kun eivät kykene liuottamaan lisävettä bensiiniin (vaan liukenevat itse pohjalla olevaan veteen). Tarvittaisiin aitoa bentseeniseoksen avulla tislattua kaasutinspriitä (99%), jolla saadaan 8% osuus lisää vettä liukenemaan bensiiniin. Esim. 95E-tyypin bensiini on jo tavallaan tuosta syystä sinällään parempi veden poistaja kuin marinolit tai sinolit.

Tarkoitukseen olisi kyllä sopivampiakin alkoholeja kuten isopropanolia, jollainen tosin on nykyisin melko hinnakasta eikä sitä löydy ihan joka puodista. Peltipurkissa maksaa esim. Puuilossa jotakin 10...20 euroa litra.
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Murraysta loppui pyörästä veto viime linkouksella.

Näköjään aika yksinkertainen peruslingon "vaihteisto", kumipintaista kitkapyörää siirretään lautaspyörän kehällä. 4:20 kohdalla näkyy


Varmaankin kitkapyörä vaihtokunnossa...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas tuli tutkittua lakon tehnyt lumilingon kaasari. No eihän sieltä mitään kuitenkaan löytynyt. Kaasari puhdas sisältä eikä muutenkaan mitään vikaa löytynyt mistään. Tiedän sitten olisiko kuitenkin ollut roska jossain. Polttoaineen eikä ilmasuodatinta tässä laitteessa näytä olevan ollenkaan.



Ainakin käyntiin se vielä lähtee. Täytyy katsoa tarviiko sitä koittaa huudattaa huomenna että millainen tuo käynti on sitten kun tuo lämpiää kunnolla. Melko yksinkertainen laitan kaikenkaikkiaan. Mysteeriksi jäi että miten tuo kaasu mahtaa toimia. Polttoaineelle ei näyttänyt myöskään olevan mitään neulaa.
20240406_225051.jpg


20240406_222740.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kotte

Hyperaktiivi
Kaasari puhdas sisältä eikä muutenkaan mitään vikaa löytynyt mistään. Tiedän sitten olisiko kuitenkin ollut roska jossain. Polttoaineen eikä ilmasuodatinta tässä laitteessa näytä olevan ollenkaan.
Onko tuossa jonkinlainen polttoainehana (letkussa) ja mahdollinen suodatin tankin sisällä? Monissa pienkoneisssa on oman kokemukseni mukaan ollut usein vikana, että polttoaine vain ei pääse virtaamaan kunnolla kaasuttimen uimuriventtiilille. Tosin tietyn tukkeutumisrajan jälkeen ei ryypytyskään enää auta tilanteeseen.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Raivuri oli joskus tankki tyhjänä ja bensaletkun päässä ollut suodatin kuivui eikä tahtonut päästää bensaa läpi. Lingot ovat mulle hämyjä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko tuossa jonkinlainen polttoainehana (letkussa) ja mahdollinen suodatin tankin sisällä? Monissa pienkoneisssa on oman kokemukseni mukaan ollut usein vikana, että polttoaine vain ei pääse virtaamaan kunnolla kaasuttimen uimuriventtiilille. Tosin tietyn tukkeutumisrajan jälkeen ei ryypytyskään enää auta tilanteeseen.
Ei ole tullut polttoainehanaa eikä suodatinta vastaan. Tankin alle jonnekin meni kaasuvipu ja siellä jossain lienee joku mekanismi myös mikä lisää koneeseen jengaa jos se alkaa puutumaan. Tankissa sisällä ei ollut kuin joku musta tatti sisällä ja tuumailin että mahtaako tuon reunoilta polttoaine lähteä eteenpäin. Tankki oli vähän edessä että olisi päässyt näkemään tarkemmin että miten tuo pelittää mutta mielenkiinto purkamiseen loppui aikaisemmin.
1712523296956.png

Sellaista valkoista jauho/hartsimaista ainetta oli kaasarissa hiukan. Kun sitä hinkasi niin se putosi pölynä pois. En tiedä mitä sitten mahtoi olla. Sitä oli myös suuttimessa hiukan. Hyvin vähän kuitenkin. Kesäteloille laite on jäänyt aina polttoaineet tankissa. Jonnekin ne on sieltä sitten kesän aikana aina haihtuneet.
 
Back
Ylös Bottom