Lumityöt - hupia vai ei?

sensei

Jäsen
Onko kokemusta akkulumilapioista, esim. ryobi 36V tms. Hieman houkuttaisi kun piha kohtuu pieni ja hankala, mutta lunta tuntuu tulevan silti tarpeeksi.. Ilmeisesti noilla saisi jyrsittyä lähemmäksi laattaa kuin kolalla. Itsellä ainakin on keväisin kova homma kilkuttaa jäätä pois pihasta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Onko kukaan laskenut, tai tietääkö muuten millaista tehoa/m2 tarvitaan jotta ulkona saadaan laatoitus tai portaat pysymään sulana ja lumettomana?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko kukaan laskenut, tai tietääkö muuten millaista tehoa/m2 tarvitaan jotta ulkona saadaan laatoitus tai portaat pysymään sulana ja lumettomana?
En tiedä, mutta tuolta varmaan löytyy vastaus ja vähän muutakin....

Lumensulatusjärjestelmän mitoitusportaisiin -> https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/854496/Saarinen_Asko.pdf?sequence=2
1732386227161.png
 
Onko kokemusta akkulumilapioista, esim. ryobi 36V tms. Hieman houkuttaisi kun piha kohtuu pieni ja hankala, mutta lunta tuntuu tulevan silti tarpeeksi.. Ilmeisesti noilla saisi jyrsittyä lähemmäksi laattaa kuin kolalla. Itsellä ainakin on keväisin kova homma kilkuttaa jäätä pois pihasta.
Mulla oli ryobin akkuja valmiina, niin ostin tuon ryobin 36V lapion.

Suojalunta se ei jaksanut pitkälle viskoa, mutta pakkaslumi lensi hyvässä kaaressa.

Jos piha on sellainen, että lunta ei tarvitse kuljettaa yli 5m ja kaiken lumen voi lingota reunoille, niin noi akkulapiot toimii.
 
Itse ostin Einhellin akkulumilapion kun noita akkuja ja vehkeitä ennestään.Hyvin lensi lumi kun oli alle 20 sentin kerros.Paksummat tuulen kanssa kerääntyneet puolimetriset kinokset otin kolalla kun joutuu tuolla lapiolla ottamaan parissa erässä ja kannattalemaan sitä kahvasta ettei hyydy.Tuskin tuolla suvilunta kovin kauas lennättää mutta tilanteen mukaan toimitaan.Vihjeenä voin sanoa että jos vaimo vetänyt jatkoroikan jouluvaloille niin kannattaa yrittää muistaa ettei lykää siihen,onneksi oli ajastin eikä johdossa virtaa kun kurautin sellaiseen,kone onneksi säilyi ehjänä mutta jatkojohdon sai rikotuksi sisuskaluja myöten,tekemällä näimmä oppii.Paras tuolla lapiolla on yrittää suunnitella niin että aina saa lennättää lumen suoraan,eikä tuulta vastaan oikein tunnu kivalta.
 

Large

Aktiivinen jäsen
Nyt olisi Hondalla hyvä alennus pienimpään telalinkoon 3170€->1990€. Alkaisi jo houkutella... minkähän takia näille muuten annetaan Suomessa vain 4v takuu kun Ruotsissakin se on 5v?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli tuossa käytyä porukoilla ja hämmästelin että kylläpä kola liikkuu liukkaasti lumella. Olivat kuulemma sulatelleet kynttilää pohjaan.

Eikö kukaan tunnusta kokeilleensa suksen liustovoidetta kolan pohjassa? Pitääkö mun olla ensimmäinen? :D
 

fraatti

Hyperaktiivi
Lumilingon käyntivikakin löytyi lopulta. Tankin letkunipassa oli tankinsisäinen suodatin. Siinä oli jotain likaa.
Kaikista loogisin vika mutta en äkännyt ensimmäisellä kerralla ottaa tankkia irti ja tutkia myös sitä.
1000086099.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
Sanokaas joku fiksu kuuluisiko tuosta kulkea suoraan ilma läpi? Nyt siitä meni ilma läpi kun letkuun puhalsi. Luulin että vika oli tuossa, mutta sen tulppaaminen ei vaikuttanut mihinkään. Vai pitääkös sormella tukkia tuo reikä tuo reikä painettaessa, jolloin kohokammioon tulee paine ja ruittaa ainetta sitten kaasariin? Eli tässä tapauksessa ilman kulku ei haittaa mitään?

1734184988733.png


Tuon näköinen kikkare. Uutena se oli tuollainen mutta se jäi sitten muutaman käyttökerran jälkeen tuollatavalla littaan.
1734185147634.png
 
Viimeksi muokattu:

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Oliskohan tuollainen reikä jossain meikäläisenkin koneessa... Samanlainen tutti siinä ja on aivan mitään tekemätön tuhnu. Pitkän seisonnan jälkeen kuivana (kuten ei uutena) ei käynnisty vetämällä ollenkaan, sähköstartilla kyllä, joka onneksi on. Kun käytössä, lähtee vetämälläkin, mutta primer ei mielestäni tee mitään. :huh:
 
Viimeksi muokattu:

jj_

Aktiivinen jäsen
Sanokaas joku fiksu kuuluisiko tuosta kulkea suoraan ilma läpi? Nyt siitä meni ilma läpi kun letkuun puhalsi. Luulin että vika oli tuossa, mutta sen tulppaaminen ei vaikuttanut mihinkään. Vai pitääkös sormella tukkia tuo reikä tuo reikä painettaessa, jolloin kohokammioon tulee paine ja ruittaa ainetta sitten kaasariin? Eli tässä tapauksessa ilman kulku ei haittaa mitään?

katso liitettä 102691

Tuon näköinen kikkare. Uutena se oli tuollainen mutta se jäi sitten muutaman käyttökerran jälkeen tuollatavalla littaan.
katso liitettä 102693
Pitää mennä ilma läpi. Tuo pumppu pumppaa ilmaa kaasuttumen kulhoon jossa sitten tilavuuden täyttyessä ilmalla menee bensaa kaasuttimen kurkulle. Jos tuo ei vaikuta vehkeen käynnistymiseen niin kaasuttimen kulhon tiiviste on todennäköisesti entinen jolloin ilmapaine ei pysy ja bensaa ei mene kaasarin kurkulle.

Sormi tiivistää painettaessa sen reiän.
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Viime talvena hankittu lähes uusi kone, toki voihan kiinalaisessa olla jotain valmiiksi viturallaan. Viime talvena yritin tutkia primerin toimintaa, ja kuvittelin sen tekevän noin kuin sanoit, mutta kyllä se vain tuhisuttaa ilmaa edestakaisin, vailla vaikutusta. Käyttöohjeessa ei mistään sormirei'istä mainita. :help:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Oliskohan tuollainen reikä jossain meikäläisenkin koneessa... Samanlainen tutti siinä ja on aivan mitään tekemätön tuhnu. Pitkän seisonnan jälkeen kuivana (kuten ei uutena) ei käynnisty vetämällä ollenkaan, sähköstartilla kyllä, joka onneksi on. Kun käytössä, lähtee vetämälläkin, mutta primer ei mielestäni tee mitään. :huh:
Oletin että tuon pitää olla tiivis kuten joissain muissa polttomoottorilaitteissa missä tuo on kaasarin yhteydessä, mutta tosiaan tuossa on tarkoituksella toi reikä. Ja räpylällä tukitaan sen nappia painaessa.

Esim polttomoottokäyttöinen vesipumppu ei pelitä, jos vastaavassa on reikä.
 

Lurkus

Vakionaama
Onko kukaan laskenut, tai tietääkö muuten millaista tehoa/m2 tarvitaan jotta ulkona saadaan laatoitus tai portaat pysymään sulana ja lumettomana?
Töihin teetin yhden luiskan jonka koko noin 30 neliötä. Etomatik ohjaukseen kosteus ja lämpötila antureilla. Tehoa siihen tuli jotain 8-9kw
 

-Teme-

Vakionaama
Lounais-Rannikolla ei ole tarvetta vielä voidella lumikolaa. Se valkoinen mönjä jota maassa oli ohuesti siellä-täällä on huuhtoutunut nyt vesisateessa pois
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko kukaan laskenut, tai tietääkö muuten millaista tehoa/m2 tarvitaan jotta ulkona saadaan laatoitus tai portaat pysymään sulana ja lumettomana?

Itselläni on aika pitkä käytävä, johon laitoin laatoituksen alle vastukset ilman lämmöneristystä. Tehoa niissä on yhteensä 6kW ja pinta-alaa reilut 20 neliötä eli jotain 300W per neliö, mutta eristyksen puuttuessa ne on olleet hyödyllisiä vain tietynlaisilla keleillä. Just nyt laitoin päälle, jos saisin tuon lumisohjon sulamaan pois kokonaan ennen kuin se jäätyy ja siihen tulee sitten uutta lunta päälle luistinradaksi. En edes yritä saada lumia sulamaan pelkästään vastuksilla. Jos polku on jo jäätynyt niin lämmitys ainoastaan irroittaa jään laatoista. Käsin pitää silti se poistaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, ei tullut linko sittenkään vieläkään kuntoon. Ideoita?
Tähän mennessä tehty:
kaasutin puhdistettu - ei silminähtävää vikaa, tulppa vaihdettu, Primer tatti ollut irti ja letku tulpattuna, tankki tyhjätty ja sen suodatin puhdistettu. Tankin korkki ollut myös auki että saisi korvausilmaa.

Oireet: käy aikansa ja sitten alkaa pätkimään kuten polttoaine loppuisi. Saattaa pysyä ryypyllä kituen käynnissä. Kun sammuttaa laitteen ja laittaa uudestaan käyntiin niin toimii taas hetkenaikaa. Saattaa olla että kuormitettuna hyytyy nopeammin. Toki nyt tuntui heti lumitöitä aloitettaessa jo siltä että käynti ei ole tasainen.

Jääkö enää muita vaihtoehtoja kun että kohokammioon ei mene polttoainetta? Täytyykö näissä säädellä venttiilin välykset?

Video aiheesta
 

fraatti

Hyperaktiivi
^onko bensa"pumppu" pelkkä kalvo?
Ei ole kalvoa. Tuossa oli kaasarin sisukset. Äärimmäisen yksinkertaisen näköinen hökötys.

Mittasin venttilin välykset, pako 0.1mm ja imu tiukka 0.15mm. Kuulostaa pienelle, mitähän nämä pitäisi olla?

1000086124.jpg
 

arimika

Vakionaama
Sanokaas joku fiksu kuuluisiko tuosta kulkea suoraan ilma läpi? Nyt siitä meni ilma läpi kun letkuun puhalsi. Luulin että vika oli tuossa, mutta sen tulppaaminen ei vaikuttanut mihinkään. Vai pitääkös sormella tukkia tuo reikä tuo reikä painettaessa, jolloin kohokammioon tulee paine ja ruittaa ainetta sitten kaasariin? Eli tässä tapauksessa ilman kulku ei haittaa mitään?

katso liitettä 102691

Tuon näköinen kikkare. Uutena se oli tuollainen mutta se jäi sitten muutaman käyttökerran jälkeen tuollatavalla littaan.
katso liitettä 102693
Eihän toi saisi jäädä tuollaiseen littanaan vaan palautua alemman kuvan kaltaiseksi, koska siellä luutavastijonkin sortin "kalvo" joka jaa auki kun on littanana.

Ja tuohon kaasari ongelmaan, monella muulla palstalla neuvo. Kaikki osat purkuun ja ultraääni pesuriin ( tai johonkin liuotukseen jotta lika irtoaa niistä osista). Esim suuttimissa voi olla hartsia=bensan jäämä joka ei edes näy kunnolla mutta tukkii suutimia yms muita putkia joista bensän pitäisi kulkea
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eihän toi saisi jäädä tuollaiseen littanaan vaan palautua alemman kuvan kaltaiseksi, koska siellä luutavastijonkin sortin "kalvo" joka jaa auki kun on littanana.

Ja tuohon kaasari ongelmaan, monella muulla palstalla neuvo. Kaikki osat purkuun ja ultraääni pesuriin ( tai johonkin liuotukseen jotta lika irtoaa niistä osista). Esim suuttimissa voi olla hartsia=bensan jäämä joka ei edes näy kunnolla mutta tukkii suutimia yms muita putkia joista bensän pitäisi kulkea
Sain tuon tatin oikeistua ja se on ollut uudesta asti tuollainen kiinalainen eli lintassa. Koko putki oli myös tulkittuna ja se ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.

En ole oikein varma onko tämä bensa ongelma vai ei. Yleensä jos tankin ajaa tyhjäksi niin kierrokset vaeltelee alkuun mutta en ole varma tekeekö tämä sellaistakaan.

Säädin pakoventtiilin 0.2mm välykselle. Kai sitä tarvii laittaa leuka rintaan ja katsoa huomenna että onko ongelma vielä olemassa. Jos on niin sitten miettiä että mikä on seuraava steppi. Hondan osto vai kurkkaus kaasariin. :D

1000086125.jpg

Välykset arvoinen tuolta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
Lumi/pihatyöt yleensäkin on joku mittari omalle kunnolle. Jos lumitöistä ei selviä niin selviääkö mistään?
Täällä lumityöt tehdään noin 500m2 alalta, josta pihatietä on noin 50m. Jotain muutakin pitäisi ehtiä tekemään kun kolaamaan.
Nyt sitä on tullut parin - kolmen päivän aikana noin 35cm eli siirrettävää lunta on tullut noin 175m3.

Jos kolaan menee noin 0,8 x 0,45 x 0,3 = 0,1m3 kökkö, niin niitä kolallisia tulee 1750 kpl. Ihan muutama tunti ei riitä.

1734222224015.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Lappanen

Hyperaktiivi
Eilen oli rapsakka ajokeli, ensin aamulla klo 7 aikaan liikkeelle 300 km etelä-suomesta keskisuomeen ja illalla klo 18 aikaan 150 km takaisinpäin. Aamulla ihan ok vaikka lunta tulikin "saavista kaataen" vaakatasossa tuulen avittama. Illalla sama juttu, mutta lunta oli yhdessä kohtaa tiellä niin että omalla kaistalla sitä oli 20-30 cm ja vastaantulijoiden kaista ihan avoin jostain syystä. No tulipa ajettua sitten vastaantulijoiden kaistaa 30 km putkeen, onneksi oli pimeää ja aika vähän liikennettä, vastaantulijoiden pitkät valot varoitti hyvissä ajoin että nyt pitää vaihtaa omalle kaistalle matelemaan hetkeksi.

Eli normaali talvinen ajokeli, perille päästiin varoituksista huolimatta.

Eniten jännittää, että onko kotitie miten pakkaantunut lumesta 2 vrk auraamattomuuden jälkeen. Joskus ollut polveen asti pakkaantunutta lunta kun pelloltapöin puskenut, maavara riitti autossa vielä hyvin. Nyt voi olla jopa enemmän, pääseepähän testaamaan autoa :)

Ja sitten kaivamaan linkoa kinoksista traktorin perään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Sain tuon tatin oikeistua ja se on ollut uudesta asti tuollainen kiinalainen eli lintassa. Koko putki oli myös tulkittuna ja se ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.

En ole oikein varma onko tämä bensa ongelma vai ei. Yleensä jos tankin ajaa tyhjäksi niin kierrokset vaeltelee alkuun mutta en ole varma tekeekö tämä sellaistakaan.

Säädin pakoventtiilin 0.2mm välykselle. Kai sitä tarvii laittaa leuka rintaan ja katsoa huomenna että onko ongelma vielä olemassa. Jos on niin sitten miettiä että mikä on seuraava steppi. Hondan osto vai kurkkaus kaasariin. :D

katso liitettä 102711
Välykset arvoinen tuolta.
En usko yhtään tuohon venttiilin välyksen säätöön käyntiongelman ratkaisuna. Sinänsä ne on hyvä olla "spekseissä".

Joko se ei saa polttoainetta tai kipinää.

Polttoaineongelmaa voit selvitellä ruikkimalla polttoainetta tai palavaa kaasua suoraan kaasuttimeen. Jos tuolla menetelmällä pysyy käynnissä, niin sitten se on polttoaineen syötössä se vika.

Jos polttoaine imetään kaasariin alipaineella ilman pumppua tai mitään kalvoa (outoa), niin vikaa voi olla alipaineen määrässäkin. Ehkä jossain on vuoto. Ylipäätään kaasutin ei yleensä toimi, jos imutahdin alipaine karkaa.

Jos polttoaine valuu painovoimaisesti kaasariin, niin kai siinä joku koho ja neula on säätämässä määrää, jonka toiminnan voi jotenkin tarkastaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
En usko yhtään tuohon venttiilin välyksen säätöön käyntiongelman ratkaisuna. Sinänsä ne on hyvä olla "spekseissä".

Joko se ei saa polttoainetta tai kipinää.

Polttoaineongelmaa voit selvitellä ruikkimalla polttoainetta tai palavaa kaasua suoraan kaasuttimeen. Jos tuolla menetelmällä pysyy käynnissä, niin sitten se on polttoaineen syötössä se vika.

Jos polttoaine imetään kaasariin alipaineella ilman pumppua tai mitään kalvoa (outoa), niin vikaa voi olla alipaineen määrässäkin. Ehkä jossain on vuoto. Ylipäätään kaasutin ei yleensä toimi, jos imutahdin alipaine karkaa.

Jos polttoaine valuu painovoimaisesti kaasariin, niin kai siinä joku koho ja neula on säätämässä määrää, jonka toiminnan voi jotenkin tarkastaa.
En tiedä paljonko venttiilin välys muuttuu tai muuttuuko se kuumalla koneella ja kumpaan suuntaa. Liian pienet välykset voisivat saada venttiilin kantamaan. Kookkeloin asiasta äsken ja ei tunnu olevan aivan harvinaista että venttiilit tarvisi säätää lumilingossa.
1734252889057.png


Kohokammiossa on tosiaan neula ja koho. Tuon toiminta on tosiaan myös helppo testata kun nostelee ja laskee kohoa. Ja varmaan pitäisi katsoa myös ettei koho vuoda. Täytys varmaa kokeilla käyttää konetta ilman ylimääräisiä muoveja, jolloin on helpompi katsoa että miten kaasari jaksaa tai ruikkia vaikka polttoainetta kaasariin, jos kone hyytyy.
Joskus laatikossa on ollut myös ajoituslamppu, jolla näkisi että jos kipinä häviää. Sitä ei ole vaan tarvittu vuosikausiin ja se taisi vaatia 12v jännitteen että pelaa. Tuon voi olla kyllä myös hukka vienyt...
Polttoaineletkua ei tullut vaihdettua vielä, se oli sen verran suurikokoisen näköinen että hiukan epäilyttää että siinä olisi vikaa. Ellei sisukset ole sitten letkusta irti.
 

ML

Vakionaama
Yleisin vika näissä pienkoneissa ruohonleikkuri, linko, jyrsijä yms.
On vettä polttoaineen joukossa ,varsinkin jos vehkeitä säilytetään kylmässä vajaa tankillisella polttoainetta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, ei ollut venttiilin säädöstä apua. Sen sijaan käyntiin vedettäessä tuli armoton takapotku. Tuntuu että käsi lähtee olkapäästä irti.
 

ollikuhta

Vakionaama
Ihmiset eivät opi vaan aina ostetaan sitä halvinta ja sit ihmetellään kun hajos. Toki jos harrastuksena on kiinanpaskojen kunnostaminen toimiviksi niin mikäs siinä.
 

repomies

Hyperaktiivi
En tiedä paljonko venttiilin välys muuttuu tai muuttuuko se kuumalla koneella ja kumpaan suuntaa. Liian pienet välykset voisivat saada venttiilin kantamaan. Kookkeloin asiasta äsken ja ei tunnu olevan aivan harvinaista että venttiilit tarvisi säätää lumilingossa.
katso liitettä 102717

Kohokammiossa on tosiaan neula ja koho. Tuon toiminta on tosiaan myös helppo testata kun nostelee ja laskee kohoa. Ja varmaan pitäisi katsoa myös ettei koho vuoda. Täytys varmaa kokeilla käyttää konetta ilman ylimääräisiä muoveja, jolloin on helpompi katsoa että miten kaasari jaksaa tai ruikkia vaikka polttoainetta kaasariin, jos kone hyytyy.
Joskus laatikossa on ollut myös ajoituslamppu, jolla näkisi että jos kipinä häviää. Sitä ei ole vaan tarvittu vuosikausiin ja se taisi vaatia 12v jännitteen että pelaa. Tuon voi olla kyllä myös hukka vienyt...
Polttoaineletkua ei tullut vaihdettua vielä, se oli sen verran suurikokoisen näköinen että hiukan epäilyttää että siinä olisi vikaa. Ellei sisukset ole sitten letkusta irti.
Järki sanoo että välys pienenee koneen lämmetessä. Järki sanoo myös, että välys kasvaa koneen kuluessa.

Mutta kuten rohkenin arvata ja kuten totesitkin, vika on muualla. Sinänsä mielenkiintoista, että välyksen kasvatus muutti dramaattisesti koneen toimintaa. Käsivetoisissa vehkeissä on toisinaan tuota vikaa että naru vetää takaspäin. Se tuntuu siltä, kuin kone dieselöisi ja pyörähtää väärään suuntaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ihmiset eivät opi vaan aina ostetaan sitä halvinta ja sit ihmetellään kun hajos. Toki jos harrastuksena on kiinanpaskojen kunnostaminen toimiviksi niin mikäs siinä.
Joo, reilu 10v tuo on jo palvellut. Mutta sen voin tunnustaa kyllä ihan suoraan että ellei itse osaisi tehdä koneille mitään, niin tuon kanssa ei olisi tullut toimeen alkuunkaan. Ja olivan se aikoinaan verkkokaupan palautetuimpien laitteiden listalla.

En tiedä mitä olin kämminyt venttiilien säädössä, mutta välystä oli nyt jostain syystä varmaan milli. Voi olla että pultit oli jäänyt löysälle.

Kysäsin naapurilta Hussea testiin. Se oli pyörillä oleva versio. Heittäjän ja vedon kahvat olivat toisinpäin kuin tuossa mun kahvassa ja se meinasi aiheuttaa hiukan oikosulkuja päässä. Hallittavuudeltaa tuo husse pyörineen oli aivan täysin erilainen kun telakone. Sitä pystyi kääntelemään käsin minne haluaa. Hallintalaitteet olivat myös paljon paremmat, eli heittotorven säätö oli kahvasta, eikä veivistä. Tuo on paaaaljon parempi. Painojakauma oli lingossa myös sellainen että sitä oli helppo hallita. Kitkapyörä kitinät ja natinat kuuluivat läpi, ja jo tuossa tuli mieleen että hydrostaattinen veto on huoltovapaampi.

Etenemiskysy oli sitten selkeästi heikompi ja moottorin hiipumisen huomasi selkeästi. Tämä oli myös työleveydeltään kapeampi. Moottori näytti ulkoisesti aivan samanlaiselle kiinalaiselle kuin mikä tuossa munkin lingossa on. Primer-tattia myöden tuo näytti aivan vastaavalla.
1734260198425.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom