Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Espejot sanoi:Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.
Ajatus on lähinnä kuinka valmiiseen pöytään kylmäkalle voi tulla?
Jos asennuspöytäkirja pitää täyttää (koskee vain hyviä pumppuja)silloin asiakas ei voi itse asentaa mitään tai me ei täytetä pöytäkirjaa,koska emme voi antaa takuuta toisten tekemisistä töistä.ekis sanoi:Espejot sanoi:Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.
Ei mitään faktaa, mutta mutu tuntumalla molemmat yksiköt ja putket voi asentaa hollille ja kylmäkalle tekee laipat ja kytkee putket yksiköihin ja vetää vakumiin.
ekis sanoi:Espejot sanoi:Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.
Ei mitään faktaa, mutta mutu tuntumalla molemmat yksiköt ja putket voi asentaa hollille ja kylmäkalle tekee laipat ja kytkee putket yksiköihin ja vetää vakumiin.
VesA sanoi:ekis sanoi:Espejot sanoi:Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.
Eikös tämä mene käytännössä samaan tapaan kuin sähköasennuksissakin: se kenen lupiin homma tehdään kertoo ehtonsa joilla vielä viitsii hommaan osallistua omalla nimellään.
Espejot sanoi:juu, eli tehdystä työstä ei saa tarpeeksi hyvää korvausta vaan pottia kasvatetaan avaimetkäteen periaatteella... tältä tämä näyttää, ja näin se meidän sähkösuunitelijakin sano: jos urakka riisutaan, kiinnostus häviää. Todellista syytä siten peitellää sanomalla että kyse on takuusta... mutta pakkoko sitä takuuta on pakkomyydä, senhän piti olla vapaaehtoinen juttu.

Freeze sanoi:Tässä asiassa on siis tämäkin puoli, mitä itseasentaja ei aina ota huomioon.
Jos ammattilainen näitä jälkiä sitten joutuu korjailemaan monenkin kohdalla, niin se ei ainakaan tulosta paranna![]()
Freeze sanoi:No päästiinhän siinä sitten yksimielisyyteen, että missä sitä huonoa laatua oli koneessa vai tekijässä.
Takuuseen tämä kuitenkin meni, vaikka "syyllinen" tässä tapauksessa oli selvästi itse laitteen omistaja.
Ei ilmoittautunut korvaamaan itse aiheuttamaansa vikaa. /g025
Freeze sanoi:...että tästä eteenpäin teen kyllä kaiken itse, niin pääsen helpommalla.![]()

vth-kylmä sanoi:90% itseasennus koneista joihin on pyydetty laittamaan putket on väärin tai huonosti asennettu.yleensä suurin syy on kondenssivesiletkua ei pysty viemään alaspäin sisäyksiköltä,sisäyksikön taustapelti väärästä kohtaa kiinni(kone repsottaa),sisäyksikkö liian lähellä kattoa,sisäyksikön putkille tehty reikä väärään paikkaan (jää näkyviin koneen alta),ulkoyksikkö väärässä paikassa (sisäyksiköltä joutuu viemään putket monen mutkan kautta ulkoyksikölle)Yleensä kun asiakas kysyy paljonko maksaa koneen asennus jos hän laittaa ensin koneet kiinni,niin kerron sen olevan hieman kalliimpi .
vth-kylmä sanoi:90% itseasennus koneista joihin on pyydetty laittamaan putket on väärin tai huonosti asennettu.yleensä suurin syy on kondenssivesiletkua ei pysty viemään alaspäin sisäyksiköltä,sisäyksikön taustapelti väärästä kohtaa kiinni(kone repsottaa),sisäyksikkö liian lähellä kattoa,sisäyksikön putkille tehty reikä väärään paikkaan (jää näkyviin koneen alta),ulkoyksikkö väärässä paikassa (sisäyksiköltä joutuu viemään putket monen mutkan kautta ulkoyksikölle)Yleensä kun asiakas kysyy paljonko maksaa koneen asennus jos hän laittaa ensin koneet kiinni,niin kerron sen olevan hieman kalliimpi .
tuntityönä se on myös kalliimpaaekis sanoi:vth-kylmä sanoi:90% itseasennus koneista joihin on pyydetty laittamaan putket on väärin tai huonosti asennettu.yleensä suurin syy on kondenssivesiletkua ei pysty viemään alaspäin sisäyksiköltä,sisäyksikön taustapelti väärästä kohtaa kiinni(kone repsottaa),sisäyksikkö liian lähellä kattoa,sisäyksikön putkille tehty reikä väärään paikkaan (jää näkyviin koneen alta),ulkoyksikkö väärässä paikassa (sisäyksiköltä joutuu viemään putket monen mutkan kautta ulkoyksikölle)Yleensä kun asiakas kysyy paljonko maksaa koneen asennus jos hän laittaa ensin koneet kiinni,niin kerron sen olevan hieman kalliimpi .
Eikö sitä voi tunti työnä tehdä? Urakalla ei kannata mitään teettää.
vth-kylmä sanoi:tuntityönä se on myös kalliimpaa
ekis sanoi:vth-kylmä sanoi:tuntityönä se on myös kalliimpaa
30€ tunti ja tuskin laippojen tekemiseen, putkien liittämiseen ja tyhjiöintiin useampaa tuntia menee?
repomies sanoi:Taitaa olla yleensä pikemminkin 40€ per tunti + ALV + kilsat + matka-aika samalla tuntihinnalla.
Espejot sanoi:Ihan kohtuulista minusta...
30 kympillä ei kukaan liiku mihinkään meillä 48 alv 0% jos putket laittaa tekee laipat tyhjiöi koekäyttää maykoineen noin 3-4 tuntiaekis sanoi:vth-kylmä sanoi:tuntityönä se on myös kalliimpaa
30€ tunti ja tuskin laippojen tekemiseen, putkien liittämiseen ja tyhjiöintiin useampaa tuntia menee?

Freeze sanoi:
No mitenkäs nämä takuut tuntityössä
Ei taida takuuseen kukaan tulla korjaamaan mitään.
Freeze sanoi:Ei taida takuuseen kukaan tulla korjaamaan mitään.
Espejot sanoi:Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää![]()
Espejot sanoi:Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää![]()
Tuleva ilpisti sanoi:Espejot sanoi:Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää![]()
Niin? Mikä tuossa on ihmeellistä?
Zeque sanoi:Espejot sanoi:Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää![]()
Njaah, ja hintakin varmaan sen mukainen? Kun vilppi oli hankinnassa, niin sainpa hintaehdotuksen Sanyon asennuksesta, n. 5250€. Valitsin Ultin, asensin itse ja säästin. Ja ennenkuin aletaan heittelemään kiviä, niin kyllä, ihan oikeat, luvat omaavat, kylmämies+sähkäri kävi kytkemässä. Hintaa töineen+osineen alta tonnin, pidin sopivana.
-Z
Espejot sanoi:Pajonko meni ulkopuolisen työvoman asennukseen aikaa?