Missä menee itseasennuksen raja

Espejot

Hyperaktiivi
Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.
Ajatus on lähinnä kuinka valmiiseen pöytään kylmäkalle voi tulla?

ekis

Vakionaama
Vs: Missä menee itseasennuksen raja

Espejot sanoi:
Eli milloin pumppu on itseasenettu ja milloin ei... mitä saa itse tehdä ja mitä ehdotomasti ei ilman kylmälupia.

Ei mitään faktaa, mutta mutu tuntumalla molemmat yksiköt ja putket voi asentaa hollille ja kylmäkalle tekee laipat ja kytkee putket yksiköihin ja vetää vakumiin.

V

vth-kylmä

Vieras

ekis sanoi:
Espejot sanoi:

Ei mitään faktaa, mutta mutu tuntumalla molemmat yksiköt ja putket voi asentaa hollille ja kylmäkalle tekee laipat ja kytkee putket yksiköihin ja vetää vakumiin.
Jos asennuspöytäkirja pitää täyttää (koskee vain hyviä pumppuja)silloin asiakas ei voi itse asentaa mitään tai me ei täytetä pöytäkirjaa,koska emme voi antaa takuuta toisten tekemisistä töistä.

VesA

In Memoriam

ekis sanoi:
Espejot sanoi:

Eikös tämä mene käytännössä samaan tapaan kuin sähköasennuksissakin: se kenen lupiin homma tehdään kertoo ehtonsa joilla vielä viitsii hommaan osallistua omalla nimellään. Ei pykälissä eritellä työvaiheita.

Toki lain henkeä voi koittaa tapailla miettimällä mitkä kohdat oikeasti vaikuttavat aineiden sisälläpysymiseen ja kuinka paljon.. huonosti kiinnitetty seinätelinekin voi päästää aineet pihalle jos ulkoyksikkö sattuu putoamaan.

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja

VesA sanoi:
ekis sanoi:
Espejot sanoi:

Eikös tämä mene käytännössä samaan tapaan kuin sähköasennuksissakin: se kenen lupiin homma tehdään kertoo ehtonsa joilla vielä viitsii hommaan osallistua omalla nimellään.

juu, eli tehdystä työstä ei saa tarpeeksi hyvää korvausta vaan pottia kasvatetaan avaimetkäteen periaatteella... tältä tämä näyttää, ja näin se meidän sähkösuunitelijakin sano: jos urakka riisutaan, kiinnostus häviää. Todellista syytä siten peitellää sanomalla että kyse on takuusta... mutta täytyykö sitä takuuta aina pakkomyydä, senhän piti olla vapaaehtoinen juttu.

V

vth-kylmä

Vieras

Espejot sanoi:
juu, eli tehdystä työstä ei saa tarpeeksi hyvää korvausta vaan pottia kasvatetaan avaimetkäteen periaatteella... tältä tämä näyttää, ja näin se meidän sähkösuunitelijakin sano: jos urakka riisutaan, kiinnostus häviää. Todellista syytä siten peitellää sanomalla että kyse on takuusta... mutta pakkoko sitä takuuta on pakkomyydä, senhän piti olla vapaaehtoinen juttu.

Ja toisissa viesteissä huudellaan takuun ja maahantuojan perään.Mitäs jos myyt talos miten ne takuuasiat sitten hoidellaan?

S

simppa

Vieras

Ei se takuu taida olla vapaaehtoinen juttu.Vuosi on pakko myöntää tai sitten pitää sopia kirjallisesti takavalo takuusta.Sitten kun asiakas alkaa leikkimään kuluttaja asiamiehen kanssa niin palaa monen pumpun asennus aika paskan jauhantaan.Siinä sitä ihmetellään onko se nyt oikean asentajan vai itseasentajan vika ??? ja sen tietää jo että oikea asentaja joutuu vastuuseen joka tapauksessa kun/jos on pöytäkirjan tehnyt......tai on edes tontilla käynyt

repomies

Hyperaktiivi

Kai sitä nyt asentaja vastaa siitä mitä on asentanut. Mitä taas ei ole asentanut, siitä ei voi olla vastuussa. Esimerkiksi minä pulttasin itse telineen sokkeliin. Jos pumpun päälle kiipeää skidi ja tuo teline tai sen kiinnitys pettää, pitää olla pirun härski jotta ilkeäisi pumpun tyhjiöinnistä vastanneelle siitä nillittää. Asia on sikäli ajankohtainen että epäilenpä tuon pumpun joutuvan ennemmin tai myöhemmin kiipeilytelineeksi, kielsin tai en. Jotain tarttis tehrä, scannon sokkeliteline ei ole yhtään liian tukeva. Kenties pumpun alle tuki, joka ottaa kopin siinä kohtaa kun sokkeliteline alkaa pettää, estäen isommat vahingot?

Espejot

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja

No niin, taas meni takuulla peloteluun. Takuusta voidaan keskustella jossakin muualla, vaikkapa täällä
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10934.90

Tässä topikissa olisi tarkoitus puntaroida kuinka pitkälle voi lailisesti mennä jos päättää hoitaa itse takuuasiat.
Vosiko liitokset ja tyhjkiöinnin tehdä itse jos kylmäkalle käy asenuksen tarkastamassa ja kytkee virran pumppuun?

repomies

Hyperaktiivi

No samalla vaivalla millä sen tyhjiön taso ja pitävyys tarkistetaan, se kalle myös tyhjiöi, joten tuossa nyt ei ole enää järkeä itse tehdä ja tarkastuttaa sitten.. varsinkin kun ne itse väännetyt laipat tuskin onnistuu ihan yhtä hyvin kuin ammatikseen tekevältä.

Käytännössä 60% saa tällä hetkellä työn osuudesta "takaisin" kotitalousvähennyksenä. Minä en näe mitään järkeä tuossa kylmäputkien itseasennuksessa jos kuitenkin tarkastuttaa. Joko selkeästi korruptoituneiden simpanssien kirjoittamaa lakia rikkoen ja itse tehden, tai sitten asentaja tekee.

Koeta löytää joku lähellä asuva kylmäasentaja. Tyhjiöintikeikka on helppo, ja jos se sijaitsee lähellä hiacemiehen kotia, se on vielä helpompi.

kotte

Hyperaktiivi

Joka tapauksessa tuntuisi vähintään kohtuulliselta, että kokonaisuudesta sovitaan ennakolta kylmäasennustoiminimen kanssa. Asiaahan voisi periaatteessa kilpailuttaakin ennakolta, eli kaikki kylmäasentajat eivät välttämättä ole halukkaita luopumaan osasta asennukseen liittyvistä töistä ja toisaalta ottamaan vastuuta mahdollisista toisen tekemistä piilevistä virheistä, vaikka liikevaihtoa voisi tällä tavoin kasvattaakin (jos tilauksista ei satu olemaan pulaa).

Pöytäkirjan laatinut toiminimi ottaa joka tapauksessa kokonaisvastuun urakasta ja mahdollinen oma työ on tehtävä tiukasti tällaisen asentajan alihankkijana. Tuollainen vaatii keskinäistä luottamussuhdetta, jota ei voi luonnostaan olla tuiki tuntemattoman osapuolen kanssa.

F

Freeze

Vieras

:cool:
Tässä tapaus, joka sattui kohdalleni muutama vuosi sitten.
ILP:n omistaja laittoi itse ulko ja sisäyksikön paikalleen ja teki sähkötyöt, koska luvat oli.
Minä tein putkien asennuksen kouruun, tyhjiöinnin ja koekäytön.

Parin kuukauden päästä tuli soitto, että laite ei toimi.
Kävin paikanpäällä katsomassa ja totesin, että sisäyksikön piirikortti rikki (Poweri).
Mietin mikä ihme sen olisi voinut rikkoa, kun niitä ei ollut kohdalleni koskaan aiemmin sattunut.
No takuuseen tilattiin uusi kortti ja vaihdettiin.
Koekäytin huolellisesti, eikä toiminnassa ollut mitään vikaa.

No parin viikon päästä taas omistaja soitteli ja ilmoitti, että vähän niinku sama vika.
Tässä vaiheessa jo puhuttiin paskasta koneesta.
Olin varma ettei vika voinut olla enää missään piirikortissa tai sen laadussa.

Menin paikanpäälle ja tarkistin nämä sähkömiehen kytkennät.
Nollajohdin oli palanut mustaksi, kun oli löysästi erilliseen rasiaan kytketty.
Sähkökeskuksella oli vaihejohdin myös löysällä.

Omaa hölmäyttäni oli, kun en tarkastanut toisen työn jälkeä ja luotin siihen, että hän olisi tehnyt työnsä hyvin.
Sanoi tehneensä "kaikki mittaukset" ja tarkistaneensa liitosten kireyden. Epäilen vain.

No päästiinhän siinä sitten yksimielisyyteen, että missä sitä huonoa laatua oli koneessa vai tekijässä.
Takuuseen tämä kuitenkin meni, vaikka "syyllinen" tässä tapauksessa oli selvästi itse laitteen omistaja.
Ei ilmoittautunut korvaamaan itse aiheuttamaansa vikaa. /g025
Annoin asian olla ja päätin, että tästä eteenpäin teen kyllä kaiken itse, niin pääsen helpommalla. :cool:
(tämä huono nolla ja vaihejohtimien kiinnitys ei näkynyt koekäytössä millään lailla. Käyntivirta oli ok, kompressori kehräsi siististi ja lämpöä tuli.)

Tässä asiassa on siis tämäkin puoli, mitä itseasentaja ei aina ota huomioon.
Jos ammattilainen näitä jälkiä sitten joutuu korjailemaan monenkin kohdalla, niin se ei ainakaan tulosta paranna ;D

Espejot

Hyperaktiivi

Niin, siitähän tämämä keskustelu kumpuaa: LUOTAMUSPULASTA.

Minun käsityksen mukaan laitteen elinkaari on pitempi kuin takuuaika. Näiltä osin näyttä siltä että jos haluaa varmuuden että huolto pelaa, on se tehtävä itse. Sikis kyselenkin että mitä voi tehdä itse ja mitä ei... tuonne varaston puolelle on ketynyt kaikenlaita työvälinettä joten kait sinne muutama kylmäalam mittari & työväväline tms mahtuu sekaan helpotamaan itsediagnostiikkaa.

Toki toinen mahdolisuus on seisoa tumput suorina ja toivoa että asiat järjestyvät ongelmatilanteissa.

T

teukka

Vieras

ILP:n omistaja laittoi itse ulko ja sisäyksikön paikalleen ja teki sähkötyöt, koska luvat oli.

Siis oli ammattimies! :cool:

Espejot

Hyperaktiivi

Freeze sanoi:
Tässä asiassa on siis tämäkin puoli, mitä itseasentaja ei aina ota huomioon.
Jos ammattilainen näitä jälkiä sitten joutuu korjailemaan monenkin kohdalla, niin se ei ainakaan tulosta paranna ;D

Minä ymmärään täysin mitä itseasennus merkitsee - jos ostaa laitteen itse ja pilkkoo asenuksen (sähköt / mekaaninen asennus / kylmäasennus) niin kyllä sitä itse sen vastuun kantaa. Mutta edelleenkin, kylmäkallea tarvitaan vähintäänkin sen verran että asiointi vakuutusyhtiön kanssa onnistuu. Nykysen kokemuksen perusteella olen valmis harkitsemaan riskin ottoa kunhan varaosasaatuvuus on turvattu.

Ja nyt täytyy muistaa että takuu maksaa, niin laitteissa kuin työssäkin - AINA.

Espejot

Hyperaktiivi

Freeze sanoi:
No päästiinhän siinä sitten yksimielisyyteen, että missä sitä huonoa laatua oli koneessa vai tekijässä.
Takuuseen tämä kuitenkin meni, vaikka "syyllinen" tässä tapauksessa oli selvästi itse laitteen omistaja.
Ei ilmoittautunut korvaamaan itse aiheuttamaansa vikaa. /g025

En epäile etteiko rimanalittajia & vastuunpakolijoita löydy kaikista yhteiskuntaluokista. Itse en kuulu niihin - jos teen päätökset itse, kannan myös vastuun. Aika paljon tässä on saanut ammattimiesten hutilointeja korjata... ILP:n sulanapitovastuskin oli teipillä kiinnitetty, kondenssiletku notkolla että ei vesi kunnolla kulkenut. Asia ei haittaa niin kauan kun sen jälkien paikkaamisen vain voi ja osaa tehdä - itseään on ilo palvella.

Freeze sanoi:
...että tästä eteenpäin teen kyllä kaiken itse, niin pääsen helpommalla. :cool:

Tämä on itselläkin motiivina kysellä asioista, ei tarvitsisi tulevaisuudessa metsästää & rukoilla valtuutettua asentajaa tarkastukäynnille.

F

Freeze

Vieras

Uskoisin, että pystyt laittamaan ongelmitta ulko ja sisäyksikön, poraamaan reijän, tekemään läpiviennit, vetämään putket ja sähköjohdot sekä asentamaan tippuvesiputken.
Kylmäkalle / sähkäri tekee liitokset ja kytkennät.
Jätä laippojen teko kylmäkallelle, koeponnistus ja tyhjiöinti myös.

Sähkärille jää vastuu kytkennöistä ja niiden laillisuudesta.
Kylmäkallelle jää vastuu laippojen pitävyydestä ja koekäytöstä.
Sinulle jää sisä ja ulkoyksiköiden asennuksiin liittyvät vastuut, samoin läpivienneistä ja tippuvesistä johtuvat vastuut.
Samoin mistä sähkökaapelit vedit on sinun vastuullasi.

Nämä lienee saat tehdä, mutta välttämättä kaikki eivät suostu tähän.
Samoin niiissä "takuuasioissa" voi ilmetä kaikenlaista haluttomuutta nopeaan toimintaan. ;D

V

vth-kylmä

Vieras

90% itseasennus koneista joihin on pyydetty laittamaan putket on väärin tai huonosti asennettu.yleensä suurin syy on kondenssivesiletkua ei pysty viemään alaspäin sisäyksiköltä,sisäyksikön taustapelti väärästä kohtaa kiinni(kone repsottaa),sisäyksikkö liian lähellä kattoa,sisäyksikön putkille tehty reikä väärään paikkaan (jää näkyviin koneen alta),ulkoyksikkö väärässä paikassa (sisäyksiköltä joutuu viemään putket monen mutkan kautta ulkoyksikölle)Yleensä kun asiakas kysyy paljonko maksaa koneen asennus jos hän laittaa ensin koneet kiinni,niin kerron sen olevan hieman kalliimpi .

Espejot

Hyperaktiivi

vth-kylmä sanoi:
90% itseasennus koneista joihin on pyydetty laittamaan putket on väärin tai huonosti asennettu.yleensä suurin syy on kondenssivesiletkua ei pysty viemään alaspäin sisäyksiköltä,sisäyksikön taustapelti väärästä kohtaa kiinni(kone repsottaa),sisäyksikkö liian lähellä kattoa,sisäyksikön putkille tehty reikä väärään paikkaan (jää näkyviin koneen alta),ulkoyksikkö väärässä paikassa (sisäyksiköltä joutuu viemään putket monen mutkan kautta ulkoyksikölle)Yleensä kun asiakas kysyy paljonko maksaa koneen asennus jos hän laittaa ensin koneet kiinni,niin kerron sen olevan hieman kalliimpi .

Joo, ajatelin seuraavaa asennusta tuntihintana + km-korvaus riippumatta siitä mikä merkki, miten & kuka sen tekee... on ihan kohtuus että kylmäkalle saa veloittaa tehdystä tunneista.... ei tuu sitten kiusausta kiinnittää sulanpitovastusta pohjaan ilmastointiteipillä vaan niin kuin se kuuluu tehdä.

ekis

Vakionaama

vth-kylmä sanoi:

Eikö sitä voi tunti työnä tehdä? Urakalla ei kannata mitään teettää.

V

vth-kylmä

Vieras

ekis sanoi:
vth-kylmä sanoi:

Eikö sitä voi tunti työnä tehdä? Urakalla ei kannata mitään teettää.
tuntityönä se on myös kalliimpaa

Espejot

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
vth-kylmä sanoi:

30€ tunti ja tuskin laippojen tekemiseen, putkien liittämiseen ja tyhjiöintiin useampaa tuntia menee?

Tässä onkin se ongelma - tunti työllä ei pääse vuolemaan kultaa joten se ei kiinnosta.

repomies

Hyperaktiivi

Taitaa olla aika harvassa asentajat jotka lähtee 30€ tunti. Taitaa olla yleensä pikemminkin 40€ per tunti + ALV + kilsat + matka-aika samalla tuntihinnalla.

Espejot

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Taitaa olla aika harvassa asentajat jotka lähtee 30€ tunti. Taitaa olla yleensä pikemminkin 40€ per tunti + ALV + kilsat + matka-aika samalla tuntihinnalla.

Ihan kohtuulista minusta...

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Taitaa olla yleensä pikemminkin 40€ per tunti + ALV + kilsat + matka-aika samalla tuntihinnalla.

Mistä tollasia rahoja saa? Taidan vaihtaa alaa....

repomies

Hyperaktiivi

Espejot sanoi:
Ihan kohtuulista minusta...

Niin, jos vertaa pumpun ja tarvikkeiden hintoihin (erityisesti putkitarvikkeet) niin ei tuo työn osuus ole mahdottoman iso loppupeleissä. Turha siitä karkeasti 50€ tuntihinnasta on tosiaan itkeä.

Ekis, täälläpäin tuo on melkein asentajan kuin asentajan taksa. Siitä maksetaan kulut, valtion vittuilumaksut ja eläkkeet. Ei se kaikki käteen jää.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Firman pystytämistä harkitseville tehtiin oma aloitus tänne /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11127.0

V

vth-kylmä

Vieras

ekis sanoi:
vth-kylmä sanoi:

30€ tunti ja tuskin laippojen tekemiseen, putkien liittämiseen ja tyhjiöintiin useampaa tuntia menee?
30 kympillä ei kukaan liiku mihinkään meillä 48 alv 0% jos putket laittaa tekee laipat tyhjiöi koekäyttää maykoineen noin 3-4 tuntia

Espejot

Hyperaktiivi

Tekiköhän tällä mitään?
http://www.top-messtechnik.com/jtlshop/index.php?a=304&lang=eng&&lang=eng
(halogen detector HLD-200)

F

Freeze

Vieras

No mitenkäs nämä takuut tuntityössä ;D
Ei taida takuuseen kukaan tulla korjaamaan mitään.

Espejot

Hyperaktiivi

Freeze sanoi:
No mitenkäs nämä takuut tuntityössä ;D

En ole kovin kiinnostunut takuusta - se maksaa kuitenkin. Tuntityönä saa huolto jos siitä suostuu maksamaan - ja minä suostun kunhan se näkyy laitteen myyntihinassa. Toshiba on ongelmalinen siinä mielessä että jakeluketju on suljettu mikä hieman vaikeuttaa villin huoltotiimin saamista... niin ja hintoihin on leivottu se takuu.

Mainitakoon että meiltä huolettiin kaikki X-merkkiset hanata virallisen huollon toimesta jolla ei ollut mitään tekemistä asennusten kanssa (hanat hankittu itse, asentaja erikseen). Huolto tuli ajallaan sormia napsauttamalla. Ei ole epäilystäkään ettenkö osta ko. hanoja toistenkin.

repomies

Hyperaktiivi

Freeze sanoi:

Jos pätevän kylmäasentajan tuntitöinä asentama pumppu kajahtaa takuuaikana niin maahantuojako ei järjestä takuukorjausta? Suosittelen lämpimästi käräjöintiä jos noin tyhmä maahantuoja jostain löytyy.

Espejot

Hyperaktiivi

Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää :eek:

T

Tuleva ilpisti

Vieras

Espejot sanoi:
Alustavn tarjouksen mukaan VILP asentamiseen menee n. 35h kun puhutaan avaimet käteen... toihan on yli 4 kokonaista päivää :eek:

Niin? Mikä tuossa on ihmeellistä?

Zeque

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:

Njaah, ja hintakin varmaan sen mukainen? Kun vilppi oli hankinnassa, niin sainpa hintaehdotuksen Sanyon asennuksesta, n. 5250€. Valitsin Ultin, asensin itse ja säästin. Ja ennenkuin aletaan heittelemään kiviä, niin kyllä, ihan oikeat, luvat omaavat, kylmämies+sähkäri kävi kytkemässä. Hintaa töineen+osineen alta tonnin, pidin sopivana.

-Z

Espejot

Hyperaktiivi

Tuleva ilpisti sanoi:
Espejot sanoi:

Niin? Mikä tuossa on ihmeellistä?

Jotta meneekö siihen se neljä päivää?

Espejot

Hyperaktiivi

Zeque sanoi:
Espejot sanoi:

Njaah, ja hintakin varmaan sen mukainen? Kun vilppi oli hankinnassa, niin sainpa hintaehdotuksen Sanyon asennuksesta, n. 5250€. Valitsin Ultin, asensin itse ja säästin. Ja ennenkuin aletaan heittelemään kiviä, niin kyllä, ihan oikeat, luvat omaavat, kylmämies+sähkäri kävi kytkemässä. Hintaa töineen+osineen alta tonnin, pidin sopivana.

-Z

Pajonko meni ulkopuolisen työvoman asennukseen aikaa?

Zeque

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Pajonko meni ulkopuolisen työvoman asennukseen aikaa?

Sähkärille pari tuntia ja kylmämiehelle viitisen tuntia. Kylmämiehen piti kolvailla putket paikalleen ja tunti pari häneltä paloi ylimääräistä kun odoteltiin sähkäriä. Sanoisin, että n. kahdeksan tunnin/päivän keikka jos hommat on tehty valmiiksi siihen malliin, että vain sähköt ja kylmät puuttuu.

Ja jos on oikein asentajasmieäs paikalla = sähkö+kylmäluvat niin ajattelisin, että pitäis silti päästä tuohon n. 8h asennusaikaan, yhden kaverin tuntiveloituksella...

-Z

Espejot

Hyperaktiivi

kyllähän tässä se ongelma on näkyvissä ... tuntiveloitus on liian pieni markkinoihin nähden eli liian paljon menee aikaa johonkin muuhun.
Itsekin tuntilaskutuksella toimivana tiedän että lasku voidaan kasata kahdella tavalla... tunteja lisäämällä tai yksikköhintaa korotamalla.

Back
Ylös Bottom