MLP >< VILP kannattavuus

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Naputtelin tämmöisen laskelman perustuen omaan tapaukseeni. Toivottavasti alkuarvot ovat raadin hyväksyttävissä. Laitoin kaksi laskelmaa ja niissä on erona, että VILP on asennettu itse (8800€) tai että se on asennettu maksua vastaan (13 000 €). En nyt tiedä, mitä tuo VILP asennus olisi maksanut, mutta laskin nyt alkuun tuolla.

Perusteet: MLP täystehomitoitettu, vesi haalistetaan ja lämmitetään molemmissa loppuun suorasähköllä.

KANNATTAAKO ?
Kyllä. Huomionarvoista vaikuttaisi olevan, että sekä MLP ja VILP ovat ainakin sähköön (12 s/kWh) verrattuna erittäin kannattavia investointeja. Saa olla melkoinen Hannu Hanhi finanssimarkkinoilla, jotta löytäisi paremman tuoton.

KUMPI, VILP vai MLP ?
Jos rahat ovat jo olemassa eikä ole ajatustakaan lähteä etsimään tuottoa, MLP voi olla perusteltu valinta.
Jos rahat joutuu lainaamaan pankista tai uskoo saavansa säästyvälle kapitaalille jotain tuottoa, VILP on kannattavampi. VILP:iin verrattuna MLP ei ehdi tienata tuottoa lisähinnalle pienelläkään korolla otetulle pääomalle milloinkaan mutta jos kaikki pääoman mahdolliset kulut unohdetaan, noin 30 v jälkeen olla tasoissa.

MLP asennettuna >< VILP itse asennettuna

MLP VILP kannattavuus.JPG

Ja tässä molemmat asennettuina.

MLP VILP asennettuina.JPG

Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Hieno taulukko, muutama ihmetys silti. Nuo copit, miten saat mlp-cop 4, eikös teillä olllut lattialämpö, vai lykätäänkö sinne yli 45 astetta kokoajan. Ja toinen on tuo mlp-hinta 30000, mistä se tulee?

Näistä vertailuista saa kyllä haluamansa tuloksen kun itse tekee ne.

timbba

Vakionaama
Just olin kirjoittamassa lähes samaa mitä pökökin. Hieno taulukko!
Lisätään ihmetykseksi MLP ja LKV.. onko se noin huono eli COP 1.7? Itse olen mielessäni ajatellut sen olevan parempi...

fraatti

Hyperaktiivi
99% maalammöllä lämmittävistä lämmittävät käyttövetensä loppuun saakka maalämmöllä koska mlp pystyy siihen. Ja usein pumpussa onkin integroitu varaaja, esimerkissäsi esitetyn sähköpriimauksen sijaan. Uudemmat pumput tekevät siitä hiukan kuumempaa eli 55 asteeseen saakka ja hiukan paremmalla hyötysuhteella. Nyt tais markkinoille tulla myös kone mikä puskee käyttöveden 60 asteeseen saakka ja sisältää 220l integroidun varaajan. Käyrtöveden lämmittämisessä cop on 2.5 ja 3 välissä. Koneissa on eroja keskenään.

Kaivon ja täten koko mlp perustamiskustannuksiin vaikuttaa kohteen sijainti. Inariin kaivoa tarvitsee porata aivan eri malliin kuin helsingissä. Hinnan perusteella erimerkissäsi kaivoa porataan tolkuttomat määrät tai sitten joku ei nyt täsmää.

Korjauskustannusten osalta mainitaan 7000e. Oletan että se olisi koneen hinta. Mihin se loppu 23ke menee? Oletan myös että mlpt saavuttaisivat pidemmän käyttöiän kuin 10v.

Viimeksi muokattu:

timbba

Vakionaama
Ja tuo VILPin tukilämmityksen tarve riippuu iha paikkakunnasta.. eli etelässä vähemmän ja pohjoisessa sitten luku voi olla iha toista. Toki jos laskelma on vain omasta tapauksesta, niin sitten ok eli tämä vain huomiona ettei se ole kiinteä.

pökö

Kaivo jäässä
Voisi tehdä vastaavan taulukon minun mlp-itseasennuksesta.
Kokonaishinta oli 6500e ja lämmityscop 4. Vilpiksi foorumin kallein avaimetkäteen 16000e lämmitys cop 2.
Minun käytössä.

repomies

Hyperaktiivi
Tuossa esimerkkilaskelmassa on aika iso energiantarve, tuommoinen tarkoittaa paria syvää kaivoa etelässäkin. Silti tuo vaikuttaa kalliilta tuo 30keur. Minäkään, joka en kovin paljon laittanut omaa panosta asennuksiin, en saanut ennen veroetuja poltettua lähellekään 20 tuhatta. Toisen kaivon ja järeämmän pumpun laitto ei mitenkään olisi nostanut kustannusta kolmeenkymppiin. Vaan kaiketi kohteita on erilaisia, näin meillä. Mutta Pökö sun systeemiäsi ei kelpaa käyttää mittatikkuna mihinkään investointiin, oli se sen verta halpa.

Kotitalousvähennyksen hyödyntäminen pudottaa kustannuksia maalämmön osalta selvästi. Pelimies porauttaisi toisen kaivon joulukuussa ja toisen tammikuussa.

timbba

Vakionaama
Tämmösen mä tein joskus (kts. liite)... siitä vaan muuttelemaan arvoja (paitsi lämmitys, jonka se laskee lämmitystarpeen ja neliöiden mukaan automaattisesti). Exportattu Google Sheetsistä, joten toivottavasti toimii. Alkuarvot on nopeasti hatusta heitetty, joten niihin ei kannata huomiota heittää.

Liitteet

• Lämmitysmuotojen vertailu.xlsx
    8,8 KB · Katsottu: 404

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Hieno taulukko, muutama ihmetys silti. Nuo copit, miten saat mlp-cop 4, eikös teillä olllut lattialämpö, vai lykätäänkö sinne yli 45 astetta kokoajan. Ja toinen on tuo mlp-hinta 30000, mistä se tulee?

No ei tätä ole tehty sen kummemmin mihinkään tarkoitukseen. Itselläni ei ole tässä asiassa mitään intressejä mihinkään suuntaan.
Yleensä olen pärjännyt 35-36 asteisella vedellä ja lattiohin en yli 36 asteista ole kierrättänyt. Kovimmilla pakkasilla meni pattereihin 45 asteista mutta sitä ei VILP enää tehnytkään.

Hinta perustuu 3 vuotta siitten saamaani tarjoukseen ja tiskiltä saamaani budjettitarjoukseen sekä Tomppelin mitoituksiin
Tarjouksen mitoitus kaivojen osalta oli noin 2 x 50 m alle Tomppelin mitoituksen mutta pumpun teho sama.
Tarjoushinnan päälle olisi tullut vielä 3500 € kun kaivot olisi ilmeisesti pitänyt sijoittaa kauemmaksi, + sähkötyöt ja vanhan ja purku.

Toki lämmön tarve menneinä talvina on jäänyt hiukan alle, kun mitoitus oli tehty 50 000 kWh mukaan ja toteutunut on ollut lähempänä 45 000 kWh. Alue on minulla Pohjois-Savo.

Käyttöveden lämmittämisessä cop on 2.5 ja 3 välissä. Koneissa on eroja keskenään.
Korjauskustannusten osalta mainitaan 7000e. Oletan että se olisi koneen hinta. Mihin se loppu 23ke menee? Oletan myös että mlpt saavuttaisivat pidemmän käyttöiän kuin 10v.

Laitoin nyt maalämmölle COPiksi 2,7 käyttöveden loppulämmityksen osalta. Voi olla aika hakuisassaan mutta lasketaan tällä

Käytin pumpun uusinnan hintana tuota 7000. Lopusta 23 000 ainakin jo 11 000 € olisi mennyt kaivoihin. Mihin sitten loppu 12 000 € menisi, on todella hyvä kysymys. Varaajia, osia, venttiileitä ja työtä näyttää listalla olevan. Kaivon metrihinta on 32 €/m sis. ALV.

Mlp asennettuna hinta on aivan posketon. Lähempänä 10000 kuin 20000 olisi validi taso äskettäin pyydettyjen tarjousten perusteella.

Pumppu ja kaivon poraus maksavat jo yli 17 000 €, MLP kotitalousvähennyskelpoiselle asennustyölle on arvioitu 3000 €. Tuolta samalta pohjalta arvioin tuota VILP asennusta. Ainakin se on ihan valtavan paljon yksinkertaisempi systeemi.

Sähkön hintakin vaikuttaa laskelmaan paljon.
Tuo 12 s/kWh mahdolllistaa täällä päin 5 s/kWh energiahinnan. Tuo on laskettu marginaalihinnalla, kun vaimo sanoo että sähköt pitää olla.

Ja tuo VILPin tukilämmityksen tarve riippuu iha paikkakunnasta..
Tuo 2000 kWh vaikuttaisi täällä päin minulle riittävän. Tänä talvena meni juuri ja juuri puhki mutta kahtena edellisenä jäi selvästi alle.

Joten tässä nyt veden loppuun lämmityksen COP:lla korjattuna ja laitoin tuon VILP asennettuna tuohon vireen niin helpompilukuinen.

MLP VILP asennettuina.JPG

Espejot

Hyperaktiivi
Minä sain MLP/VILP:n hintaeroksi joitakin tonneja, max kolme jos olisin ostanut Nibe F2120-12. En laskenut MLP:lle takaisinmaksu aikaa tuolla erolla vaan totesin yksinkertaisesti että MLP on turvallisempi ratkaisu. Sen tiedä että MLP ei maksa itseään takasin koskaan jos vertaa PILP&ILP komboon mutta mukavvuus on ihan eri tasolla mm lämpöiset lattiat. Ainoa ongelma on että mitä noille ilmaisille klabeille tekee.... rosvopaistia vai puusauna/palju pihalle.

Suositelen että jokainen itse laskee sen kustannus tason ja miettii mitä sillä rahalla saa. Toki aika paljon merkitsee mitä haluaa.

pökö

Kaivo jäässä
Kotitalousvähennyskelpoista työtä vain 3000e 30 000e urakassa?

Joku mättää siinä, pelkästään yhden kaivon poraamisesta tulee rutosti enemmän.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kotitalousvähennyskelpoista työtä vain 3000e 30 000e urakassa?
Joku mättää siinä, pelkästään yhden kaivon poraamisesta tulee rutosti enemmän.

Eli tuo on vain putkiliikkeen asennuksille. Mielestäni se on aika kohtuullinen.

Sinällään hyviä kommentteja tullut ja tarkasti ollaan näköjään jyvällä, mikä tuohon laskelmaa tekee eroja. Molempien vaihtoehtojen kannattavuus on erittäin hyvin kunnossa vaikka alkuarvoja muuttelisi merkittävästikin. Sitä vastoin tuo ero on kiikkerämpi ja nämä vaikuttavat siihen nopeasti:
-VILPin COP ja sähkön käyttö ero eli COP ja vastuksen käytön tarve. Koskee myös MLP, mutta jätin selvyyden vuoksi nollaksi
-Sähkön hinta
-Ja sitten tietysti tuo perustamiskustannusten hintaero

fraatti

Hyperaktiivi
Käytin pumpun uusinnan hintana tuota 7000. Lopusta 23 000 ainakin jo 11 000 € olisi mennyt kaivoihin. Mihin sitten loppu 12 000 € menisi, on todella hyvä kysymys. Varaajia, osia, venttiileitä ja työtä näyttää listalla olevan. Kaivon metrihinta on 32 €/m sis. ALV.

Kaivojen syvyyksistä ei ole tietoa mutta kyllä nuo nykyään alta 30€/m pitäisi saada, varsinkin jos metrejä on enemmän. Tonnin jos laskee siihen että putket on sisällä luulisi piisaavan.

Invertterikoneen joka ei tarvitse erillisiä varaajia ja kattaa tehontarpeen 4-16kW saa nopeasti katsottuna alta 8000€. Tämä sisältää jo käyttövesivarajan. Tuohon täyttöryhmät ja vaikka tonnilla kytkentäosia niin sitten ollaan hinnassa 9500€. Kytkentä pitäisi varmasti saada alle 2000€. Tuolla rahallakin 70€/h tunteja voi tulla jo neljä päivää... Ollaan hinnassa 11500€. Vielä poltettavaksi jää 18500€ ja jos oletetaan että tonnilla putket tuo sisälle niin kaivoihin jää 17500€. Tuolla poraa jo helposti 2x 250m kaivoa. Mutta eikait tuossa sellaisia ollut tarkoitus tehdä?

Onhan täällä näitä jotka ovat itse laittaneet nuo pumput, eikö tuo ole melko tavalla yläkanttiin laskettu? Eihän vilpin ja mlp:n välissä taida olla muuta eroa asennuksessa kuin että mlp tarvii liuoksen ja vastaavasti VILP letkut ja laitteen ulos?

Kerropa missä säävyöhykkeellä asunto on niin koitan arpoa tuohon nibe mitoituohjelmaan lukuja antamiesi tietojen perusteella sekä vilpille että mlp:lle. Edit. ja kerro joku Niben vilpin malli mitä käytän tuossa. En juurikaan tiedä Niben vilppien malleista mitään.
k7Ng5yP.png

Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
MLP tarjoukset joita minäkin aikoinaan ekalla kierroksella sain olivat tosikalliita, kaikessa oli vähän tai paljon ylimääräistä, niin mitoituksissa kuin yksittäisissä hinnoissa, 28000-33000. Siihen aikaan oli buumi - kaivonporaajaa ei saanut erikseen koska MLP-kauppiaat työllistivät kaikki - kauppias ei myynyt ilman porausta eikä porari ilman että siihen kytketään jonkun kauppiaan pumppu.

Sitkeän yrittämisen jälkeen 2 kaivoa, 2 varaajaa ja systeemit niin että on kaksi erilämpöistä lämmityspiiriä oli avaimet käteen jotain 18000 josta maksettavaa kaikkien mahdollisten vähennysten ja avustusten jälkeen jäi noin 9000. Kaivonporaajat tulivat Ruotsista!

Takaisinaksuaika / kannattavuus on sitten oma juttunsa. Edelliseen lämmittykseen ( 4 * ILP ) COPpierolla verraten noin 300 vuotta, mutta maasta on nyt pumpattu runsaat 165000kWh joka kyllä kattaa jo nuo maksut. Korjauksiakin on jo ollut, mutta hintaa on tullut kotivakuutuksen omavastuu + ikävähennys, ei hirmuisia summia.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Edit. ja kerro joku Niben vilpin malli mitä käytän tuossa. En juurikaan tiedä Niben vilppien malleista mitään.

Keskellä tuota III vyöhykettä asustellaan. Pohjois-Savossa.
Niben malleista F2120-20 olisi varmaan hyvä. Noiden käyrien mukaan se vähän suurempi kuin nykyinen CTC.
Maalämpötukku ilmoittaa F2120-20 hinnaksi 8190 €. En tiedä mitä muuta se tarvitsee. Ohjaimen ja latauskirtopumpun, arvelisin ?

Nibe F2120 16 ja 20.JPG

fraatti

Hyperaktiivi
Tästä mlp 1255 4-16kW
edit 45tkWh tuotettu / kulutetulla = 4,4 koppi
1552129900853.png

1552130690680.png

1552130720025.png

Kaivoksi se on nippanappa piisaaisiko yksi 300m kaivo vai ei. Periaatteessa pitäisi riittää. GTK on määritellyt tehon mitä 300m reijästä saadaan. Pikaisesti laskemalla sulle keskitehoksi tulisi 4kW joka taitaa olla vielä hyväksyttävissä. (riippuen missä asut) Metriä kohti tuon on 117kWh/m ja muistelien että rototec ilmoitteli että gtk oli tarinoinut että pirkamaalla 120kWh/m on hyvä mitoitus.

"Suomen kallioperän geoenergiapotentiaali 1:1 000 000 versio 2.0 kuvaa maankamaran ylimmältä 300 metriltä saatavaa, lämpöarvoltaan matalaa lämpöenergiapotentiaalia, joka on hyödynnettävissä rakennusten lämmittämiseen ja/tai viilentämiseen kalliosta poratusta energiakaivosta. Maankamaralla tarkoitetaan sekä kiteistä kallioperää että sitä peittäviä irtaimia maalajeja. Kallioperän geoenergiapotentiaali arvioitiin laskennallisesti simuloimalla lämmönsiirtymistä maankamarassa aksiaalisymmetrisen energiakaivomallin avulla. Energiakaivon aktiivinen kokonaissyvyys vakioitiin 300 metriin sisältäen kallioperän ja sitä mahdollisesti peittävät maalajit. "
1552129982955.png
1552129994229.png

300m kaivon kanssa tarvii käyttää 50mm keräintä joka nostanee kustannuksia jonkinverran, sanotaanko vaikka 500€ kaivon osalta. 300 x 30 + 500 + 1000€ -> 10500€ luulisin että 300m kaivo olisi pihassa ja putket asunnossa. Tuohon aikaisemmin mainittu koneen hinta asennuksineen 11500€ niin ollaan hinnassa 22000€. Kaukana kuitenkin aikaisemmin mainitusta 30k€:sta. Tästä summasta sitten saneerauksen tapauksessa pitää vähentää kotitalousvähennys. Kaivosta saanee vähentää 2xhlön vähennykset ja jos asennuksen ajoittaa vuodenvaihteen tienoille niin sitten koneen asennuksesta vielä erikseen. Summista en osaa sanoa mitään koska itse en ole koskaan tuollaista käyttänyt.

Ja kuten mainitsin niin olettaisin että maalämpöpumpun elinikä > 10v.

Laitan seuraavaan viestiin vastaavan noista mainitsemistasi vilpeistä.
edit. lisätty vielä diagrammit

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
2120 16kW. En tiedä mistä ohjelma pieraisee säätiedot mutta hiukan epäilyttää tuo vuosihyötysuhde että ymmärtääkö mitoitusohjelma mitään siitä mihin tämä laite asennetaan... edit tuotettu energia/kulutettu energia = 2,8 coppelo, saattaa olla että ymmärtääkin...

Kokonaisenergia kaikissa oli 45000kWh josta 4500kWh käyttövettä. Tönö niin että ilmaislämmöt kattavat kaikki sisälämpö -7 astetta saakka. Eli 21 asteen tapauksessa 14 asteen ulkolämpötilasta lähtien tarvitaan lämmitystä.
1552130938952.png

1552131081946.png

20kW malli 45tkWh/kulutetulla = 2,9 koppi
1552131156935.png

1552131191730.png

1552131420996.png

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Täydet vähennykset olisi yhdelle vuodelle asemoituna 4800€/2henkeä.... eli loppukustannus <18k€ ja jos kerran lattialämpö niin sen SCOP:han on reilusti >4.0....

fraatti

Hyperaktiivi
Täydet vähennykset olisi yhdelle vuodelle asemoituna 4800€/2henkeä.... eli loppukustannus <18k€ ja jos kerran lattialämpö niin sen SCOP:han on reilusti >4.0....

Editoin ensimmäistä viestiä hiukan, sinne tuli ohjelman arpoman kopiksi mlp:lle 4,4, kiertopumpun viemän energian tuo arpoi 240m2 mukaan jokaisessa tapauksessa.

lmfmis

Vakionaama
Espoossa en ole yhtään alle 18keur mlp tarjousta nähnyt.

Ebayltä 11kW monoblokki pihaan 1.2keur.

Ei tartte exceliä enää...

kotte

Hyperaktiivi
Ebayltä 11kW monoblokki pihaan 1.2keur.

Ei tartte exceliä enää...
... vaan kaikenlaista puuhailua ja seurantaa, kun sattuu sopivat säät. Itseäni tuollainen kyttäily kyllästyttää kaikkein eniten (ja moni muukin haluaa maksaa siitä, ettei tarvitse jatkuvasti päivystää häiriöiden varalta).

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

OK, vaikuttaa kyllä sinällään uskoltavata. Nibellä on hienot ohjelmat mitoitukseen.
Itselläni tuota sitten parantaa, että lämmitystä on kesälläkin. Lämmitystarve laskee vasta loppukesästä 1,8 kW:iin. Huipputeho kulutettuun määrään on jonkin verran pienempi kuin "tyypillisesti" kun kaikilla ei ole kellarin lämmitystarvetta.

Tämmösen mä tein joskus (kts. liite)... siitä vaan muuttelemaan arvoja

Tuunasin tuon noille alkuoletuksille. Tuo kuva havainnollistaa kovasti.
Laitoin sähkön hinnan vakioksi, kun tuossa ei muutakaan tulevaisuuden kallistumista ole mukana. Esim. nykyinen nollakorkotaso ei välttämättä ole kauhean pysyvä ilmiö kun puhutaan kymmenien vuosien aikaperspektiivistä.

3:lla ilpillä varmaan voisi aika pitkälle kattaa tuon saman, joskaan autotallia se lämmittäisi tai sinne tarvittasiin neljäs. Laiton kaikille 10 v uusimisajan kovaa käyttöä silämällä pitäen nykyhinnoin. Sähkö on tuossa periaatteessa hyvin realististesti omalta osaltani. Kaikki valmiudet ovat olemassa kun vain kääntää päälle ja öljyllä tehty on keskimäärin aika lähellä sähkön hintaa. Järjestin niin että alkuarvot sain näkyviin tuohon alle.

Lämmitysmuodot.JPG

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä

Tuossa on kuitenkin saatu 3,7 vuosi COP tuolle itse pumppaukselle. Sitten jos laitetaan loppu vaje "tukilämmitystarpeelle", niin kyllä tuo on kova tulos eli onko silloin tuo COP = 2,9 kaikki sisältäen tukilämmityksen? Nuo lämpötilat vaan ovat kovin matalat. Mikä lämmitys voi toimia reilusti alle 30 asteisella? Pitää olla aika hyvä putkitus lattiassa. Kuinkahan jos lämmöt olisi noin 35 °C ?

burmanm

Vakionaama
... vaan kaikenlaista puuhailua ja seurantaa, kun sattuu sopivat säät. Itseäni tuollainen kyttäily kyllästyttää kaikkein eniten (ja moni muukin haluaa maksaa siitä, ettei tarvitse jatkuvasti päivystää häiriöiden varalta).

Aijaa. Mä kyllä unohdin mun VILPin tänä vuonna, ei ollut edes sulatusvesiä hoidettu. Hienon luistinradan sain kyllä, mutta ei se nyt tuota toimintaa kyllä haitannut. Pian se jää on sulanut kun aurinko siihen paistaa.

Kyllä mä keksin monta muuta asiaa OKT:ssa jotka vaatii enemmän huomiota. Toisaalta niin myös kuluja jotka on lämmitysjärjestelmää tärkeämpää (vesi maksaa mulle moninkertaisesti per vuosi vs. lämmitys). Sähköä VILP tulee tällä lämmityskaudella syömään n. 300€ edestä, kun ei oo LTO:ta käytössä. LTO:n kun joskus saan asennettua takaisin niin en usko että kerkeää maksaa itseään takaisin. Jos 200€ sen saisi säästämään vuodessa LTO:n kanssa niin olisi aika kylmä vuosi. Siitä voisi laskea että MLP säästäisi 100€ per vuosi vs. VILP. 0% koroillakin tulee kohtuu pitkä TMA.. itseasiassa taitaa jopa tuon 1,5k€ VILPin TMA taipua aika pitkälle jos oisi sijoittanut mielummin vaikka osakkeisiin.

Tilanteita on monenlaisia. Ehkä "investoin" aurinkosähköön ensi vuonna.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa on kuitenkin saatu 3,7 vuosi COP tuolle itse pumppaukselle. Sitten jos laitetaan loppu vaje "tukilämmitystarpeelle", niin kyllä tuo on kova tulos eli onko silloin tuo COP = 2,9 kaikki sisältäen tukilämmityksen? Nuo lämpötilat vaan ovat kovin matalat. Mikä lämmitys voi toimia reilusti alle 30 asteisella? Pitää olla aika hyvä putkitus lattiassa. Kuinkahan jos lämmöt olisi noin 35 °C ?

Tietoihin syötetään millainen mökki on kyseessä, mulla ei ollut siitä juurikaan tietoa. Esim Tässä valitaan koska taloa pitää alkaa lämmittämään. Kuten totesit että kesälläkin lämmitetään niin tuo valinta pitänee muuttaa sitten tuonne vanhimpaan kohtaan. Eli heti kun ulkolämpötila laskee 4 astetta alle halutun sisälämpötilan.

1552138781377.png

Samoin lämmönjako valitaan tuosta. Joko patterit 55/45 lattialämmitys betoniin 35/27 tai lautalattiaan 45/35 tai valitaan vapaasti itse. Tuo lämpötila on tarvittavan kiertoveden lämpötila mitoituslämpötilassa eli tässä tapauksessa -32 asteessa. Sehän tietysti riippuu talosta, putkituksesta, materiaaleista, eristyksistä yms. Parempi mökki ja lämmönjako pärjää alhaisemmalla vedellä kuin hatara harakanpesä pienillä pattereilla.

Laitoin nyt tuollaiset.
1552139157698.png

Muita asetettuja parametreja:
1552139209945.png

Ja nyt lopputulos näyttää tälläiselle: tuotettu/kulutettu = 3,1
1552139292658.png

1552139326832.png

1552139357796.png

mlp:llä samoilla spekseillä, koppi 4,2:
1552139585585.png

pökö

Kaivo jäässä
.

Tilanteita on monenlaisia. Ehkä "investoin" aurinkosähköön ensi vuonna.
Aurinkosähkö jyllää mielessäni, vaikka olen sen jo pariin kertaan jo hylännyt.
Ehkä pieni järjestelmä peruskuormaa tappamaan...

Aurinkolämpösysteemini kuolettuu ensi kesänä rahanmenon osalta, kuudentena kesänä.

kotte

Hyperaktiivi
Aijaa. Mä kyllä unohdin mun VILPin tänä vuonna, ei ollut edes sulatusvesiä hoidettu.
...
Kyllä mä keksin monta muuta asiaa OKT:ssa jotka vaatii enemmän huomiota. Toisaalta niin myös kuluja jotka on lämmitysjärjestelmää tärkeämpää (vesi maksaa mulle moninkertaisesti per vuosi vs. lämmitys).
...
Ehkä "investoin" aurinkosähköön ensi vuonna.
Vilppejäkin on erilaisia ja viittasinkin Ebay:stä saatavaan kaikkein halvimpaan malliin, jollaiseen en luottaisi ilman tilastollista näytteenottoa toiminnasta vaadittavissa oloissa ja laadusta yleensä.

Nimenomaan omakotitalossa on paljon huolehdittavaa joka tapauksessa ja niinpä yritän vähentää huolenaiheita siellä, missä se on mahdollista (itselläkään en ole laittanut lämmöntalteenottoa, vaan yrittänyt ratkaista muut asiat niin, että asian taloudellinen merkitys on vähäinen). Painotan valinnoissa mukavuutta. Samasta syystä en ole laittanut katolle aurinkopaneeleita (koska olen jokseenkin vakuuttunut, että jonkin remontin tai muun katastrofin yhteydessä saatu säästö hukkuu suurelta osin ylimääräisiin kuluihin; mökille ehkä laitankin paljaalle kalliolle, jollei joku nirppanokka puutu esteettiseen puoleen). Käytännössä esteettisistä syystä miellyttävät puut (omat ja naapurilla) vievät paneeleista kotona muutenkin kannattavuuden.

burmanm

Vakionaama
Aurinkosähkö jyllää mielessäni, vaikka olen sen jo pariin kertaan jo hylännyt.
Ehkä pieni järjestelmä peruskuormaa tappamaan...

Itsekin ajatuksen hylännyt useampaan kertaan, mutta voishan se olla ihan hauska. Sillä voisin sitten hyvin perustella PILPin tappoa, silloin kun se on parhaimmillaan LKV:n osalta, niin voisin aurinkosähköllä hoitaa sen. Ei se PILPinkään kompuran uusiminen lopulta halpaa olisi, joten sama sitten auringolla.

Autotallin päälle tosin ajattelin laittaa, en taloon näin alkuun (liittyen tuohon kotten kommenttiin). Helpompi huoltaa kun matalampi ja pinta-alaa olisi kuitenkin se ~20m^2 jonka nuo laskimet sanovat hyvin soveltuvaksi. Alkuun toki vähemmän, mutta voisi sitä yrittää kasvattaa sitten jos sähköautoiluun siirtyy joskus.

Aurinkolämpösysteemini kuolettuu ensi kesänä rahanmenon osalta, kuudentena kesänä.

Tähän mulla ei valitettavasti ole tarpeeksi isoa varaajaa ja sellaiseen investoimalla menee järki. Ajattelin tuon 410P:n käyttää loppuun sähkökattilana (eiköhän se vielä kymmenisen vuotta sellaisena kestä).

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Katselin noita tarjoushintoja hiukan tuolta maalämpöfoorumin puolelta. Tiedä sitten mitä ovat oikeasti kauppahinnat. Tässä nyt parin muun kyselijan saamaa hintahaarukkaa. Ei ole mitenkään valikoitu, vaan ihan mitä nyt ensimmäisenä vastaan tuli. Täytyy vähän tuota MLP:n COPia tuunata. Ehkä COP 4 on kuitenkin alakanttiin.
Olisihan tuohon hintaankin hyvä saada jokin konsensus mutta sitä ei taida olla löydettävissä. Tomppelin mitoituksesta jos hiukan pyöristäisi alaspäin (koska lämmöntarve on ollut ~5000 kWh pienempi) niin 2x200 m kaivoa olisi varmaan aika lähellä omaa tarvettani.

Pari vastaan tullutta esimerkkiä:

"Tänä vuonna olisi tarkoitus rakennuttaa pieni talo (~100m2) ja talli (~60m2).
Jos vaikkapa pieni Niben perus pumppu maksaa vähän yli viisi tonnia (ja invertteri pumppu vähän yli seitsemän tonnia) ja kaivo maksaisi kuusi - seitsemän tonnia. Asennukseen kehutaan menevän ripeällä toiminnalla päivän verran niin miksi nämä kokonais tarjoukset on poikkeuksetta 17 000-18 000 euroa? Ei ihan omaan päähän näin äkkiseltään istu. Pitääköhän laittaa perinteinen sähkölämmitys, kun ne ainakin pelaa luotettavasti, toki termareita joskus pitää vaihtaa.
"

"Thermia:
- 220m kaivo (115mm)
- 100l puskuri
- SCOP 5,6 (35 astetta)
- 180l integroitukäyttövesivaraaja
- Takuu 5vuotta
HINTA 20 900,-

Nibe
- 200m kaivo
- 100l puskuri
- SCOP 5,4
- Takuu 3v + 3 Nibe turva

HINTA 20 600,- "

pökö

Kaivo jäässä
"Thermia:
- 220m kaivo (115mm)
- 100l puskuri
- SCOP 5,6 (35 astetta)
- Takuu 5vuotta
HINTA 20 900,-

Nibe
- 200m kaivo
- 100l puskuri
- SCOP 5,4
- Takuu 3v + 3 Nibe turva

HINTA 20 600,- "
Onneksi on vielä toimivat kädet ja joku osaaminen.

Back
Ylös Bottom