Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sanoivat myös yhdessä pankissa, että kaikki asiointi pelkän ajokortin varassa loppuu siellä vuoden vaihteessa. Kun hain poliisilta henkilökorttia, ajokortti oli absoluuttisen hyödytön tunnistustautumisväline, mutta vanhentunut passikin auttoi sen verran, että pääsi tunnistaumiskyselyyn (vaiko pikemminkin -kuulusteluun?).
Tämmöisen pössyttelystä ainakin olen kuullut puhuttavan. On niitä toki muitakin.Oikeasti mietityttää että mitä lääkkeitä ne tuolla vetää?
Missä noin pölhöjä lukee, viiden vuoden passista on muka 4 hukattava kun pitää vuoden välein uusia?Lueskelin juuri tuossa että kun uusii passia, niin pitäis olla tunnistautumisvälineenä enintään vuoden vanha passi, ajokortti ei kelpaa
Missä noin pölhöjä lukee, viiden vuoden passista on muka 4 hukattava kun pitää vuoden välein uusia?
Ei tuolla osunut moista silmään.
![]()
Passit, henkilökortit, luvat - Hae passia, henkilökorttia ja muita lupia poliisilta - Poliisi
Poliisi myöntää hakemuksesta passeja, henkilökortteja ja lupia. Lisätietoja erilaisten lupien ja asiakirjojen hakemisesta sekä niihin liittyvistä asiakirjoista löydät tältä sivustolta. Suosittelemme asioimaan verkossa mahdollisuuksien mukaan!poliisi.fi
Missä noin pölhöjä lukee, viiden vuoden passista on muka 4 hukattava kun pitää vuoden välein uusia?
Ei tuolla osunut moista silmään.
![]()
Passit, henkilökortit, luvat - Hae passia, henkilökorttia ja muita lupia poliisilta - Poliisi
Poliisi myöntää hakemuksesta passeja, henkilökortteja ja lupia. Lisätietoja erilaisten lupien ja asiakirjojen hakemisesta sekä niihin liittyvistä asiakirjoista löydät tältä sivustolta. Suosittelemme asioimaan verkossa mahdollisuuksien mukaan!poliisi.fi
Niin, kirjoitit "enintään vuoden vanha" ja tarkoitit että enintään vuosi sitten vanhentunut.pitäis olla tunnistautumisvälineenä enintään vuoden vanha passi
No pikku typoNiin, kirjoitit "enintään vuoden vanha" ja tarkoitit että enintään vuosi sitten vanhentunut.
Menin tuossa hieman hämilleni![]()
Joudut tunnistus-"kuulusteluun", eli ne kaivelevat kaikenlaista, mitä poliisin käytettävissä oleviin virallisiin rekistereihin on elämäsi aikana kertynyt ja osaatko vastata heidän noiden perusteella tekemiin kysymyksiin oikein.Ketsoin tuota prosessia täältä: https://poliisi.fi/passi
Kohdassa kolme pitää mennä poliisiasemalle passin tai henkilökortin kanssa. Virkailija siinä tunnistaa, että sina olet sinä ja laittaa prosessin eteenpäin. Valmiin passin saa sitten aikanaan hakea esim. R-kioskilta, kuten minä tein.
Mutta niten on tuo kohdan kolme tilanne. Jos on ikivanha passi, eikä henkilökorttia. Saako tällainen tyyppi ikinä passia?
Minä oon kyl jättänyt käteisen, mutten oo kertaakaa maksanu kännykällä. Kortilla mennään..Eipä itsekään tule enää juuri kortteja käytettyä vaan kaikki menee kännykällä. Kauanko menee että joku löytää näistä jonkun reijän?
![]()
Suomen ruokakaupoissa mobiilimaksaminen on nyt yleisempää kuin käteisellä maksaminen
Finanssialan uusimman tutkimuksen mukaan mobiilimaksaminen on ohittanut käteisen päivittäistavaroiden suosituimpana maksutapana.www.puhelinvertailu.com
Kokeile itsekin joskus. Mulla piisaa että kännykästä on näppäinlukko auki sormenjäljellä ja tökkää sen maksupäätteen viereen.Minä oon kyl jättänyt käteisen, mutten oo kertaakaa maksanu kännykällä. Kortilla mennään..
Oonki naureskellut muutamaan otteeseen ku edessä olevalla on ongelmia maksaa kännykällä![]()
Itsellä ei ainakaan toimi, jos sormi on kastunut, kun ottaa esim. vettä juomalasiin ja osuu sormeen. Kortti toimii helpommin (sama on paikallisliikenteen maksuissa; kortti on kätevämpi).Mulla piisaa että kännykästä on näppäinlukko auki sormenjäljellä ja tökkää sen maksupäätteen viereen.
No jaa, poistuu ja "poistuu"Suomessakin valtosa ihmisistä käyttää lähimaksua, 50€ raja on poistumassa siitä.
Täällä Luxemburgissa tuo on ollut käytössä ainakin jo syyskuussa 2021 kun tänne muutin. Erittäin näppärää. Toimii ainakin paikallisilla korteilla, uskoakseni myös kaikilla suomalaisilla, vaikken ole tainnut niitä kokeillakaan.Tämä yli 50€ "lähimaksu" on toiminut Espanjassa jo kauan, ainakin muutaman vuoden. Korttina testattu bank Norwegian. Suomessa taas hehkutetaan kuin olisimme teknologisesti etukenossa menossa.
Mobilepayta ei edes saa laitettua käyttöön puhelimessa, ei oikeen vakuuta. Kun pitäs alkaa tunnistautua, niin tulee "palvelu ei ole tällä hetkellä käytettävissä, yritä myöhemmin uudelleen". Firman tukikaan ei tajuu mitään tuosta. Jos maksaessa on edessä sama, niin mitä sillä tekiskään?Kokeile itsekin joskus. Mulla piisaa että kännykästä on näppäinlukko auki sormenjäljellä ja tökkää sen maksupäätteen viereen.
Kortti kuitenkin kulkee taskussa varalla. En oo tarvinnut vielä sen takia että kännymaksu ei pelaisi.
Näiden huijauksien takia nykyään verkkomaksuissa täytyy käydä moneen kertaan antamassa tunnusluvut ja valitsemassa tilit yms. Yhdellä kertaa huijaus onnistuu liian helposti. Jos useasti toistaa saman virheen(klikkaa varmennukseen "kyllä") niin sitten saa jo katsoa peiliin.Kyllä, mutta jos kännykällä ilman virusturvaa klikkaat väärää linkkiä ja seuraavalla kerralla pankin kirjautumissivu onkin klooni ja 60sec myöhemmin tilisi on tyhjä.
Näistä on mediassa varoiteltu. Eikä ole aina oikeudenkäynnit menneet asiakkaan eduksi.
Ja aspektina siis kännyköiden käyttö pankkihommissa.
En ole aikeissa rakentaa koko elämää puhelimeen. Eli ei suju.Jokos sujuu maksaminen kännykällä ?
Kannattaa kyllä miettiä elämän exit strategiaa. Mitä aikaisemmin mukautuu niin sitä helpompaa muutos on. Ja ainoa varma asia on että maailma muuttuu. Kännykkä on väline mikä tulee enemmän ja enemmän mukaan kaikkeen, maksamiseen ja tunnistautumiseen, seurantaan jne jne. Pitää taas lasten kanssa käydä asiaa läpi mm. kaksivaiheista tunnistautumista. Seuraavan kerran kun haetaan nuorekasta työntekijää täytyy mainita että olen monessa suhteesa nuorekkaampi kuin lapseni vaikka en räplää kännyä koko ajan.En ole aikeissa rakentaa koko elämää puhelimeen. Eli ei suju.
Pankkia en ole vielä laittanut kännyyn mutta täytyy varmaan laittaa. Ja sirulla maksaminen. Etukortit jne... on vaiheessa, odottamassa pakotavaa tarvetta.Jokos sujuu maksaminen kännykällä ?
Mobiilimaksaminen päihittää muovikortin pistein 7–1
Etenkin turvallisuuteen liittyvissä asioissa mobiililompakot peittoavat perinteiset kortit.
![]()
Etenkin turvallisuuteen liittyvissä asioissa mobiililompakot peittoavat perinteiset kortit.www.iltalehti.fi
Jokos sujuu maksaminen kännykällä ?
Käsitääkseni oikeudelta tuli hiljattain päätös että Applen on avattava rahaliikenne muille toimijoille.Vuosia on jo kellolla/kännykällä maksettu, jos Trafi olis saanut tuon mobiiliajokortin toimimaan niin ei tarvitsisi tuota korttikoteloakaan muistaa kantaa mukana. Keskokin jos saisi tuon plussasysteeminsä toimimaan Applen laitteissa niin ei tarvitsisi puhelintakaan kaivaa taskusta tai rahastahan siinäkin on varmaan kyse, kun eivät haluaisi Applelle siitä maksaa.
Joo, sen NFC-puolen joutuvat avaamaan. Mutta tunne Applen wallettiin on pystynyt jo aiemminkin kantiskortit ottamaan käyttöön niinkuin S-ryhmä lopulta teki, kun tuo MobilePay systeemi lopetti Bluetoothin käytönKäsitääkseni oikeudelta tuli hiljattain päätös että Applen on avattava rahaliikenne muille toimijoille.
Jutussa sanotaan yleisimmät systeemit, mutta siinä ei ole Mobilepay:tä. Eikö sen pitänyt olla yksi yleisimpiä?Jokos sujuu maksaminen kännykällä ?
Etenkin turvallisuuteen liittyvissä asioissa mobiililompakot peittoavat perinteiset kortit.
![]()
Etenkin turvallisuuteen liittyvissä asioissa mobiililompakot peittoavat perinteiset kortit.www.iltalehti.fi
Mobiilimaksaminen on aika laaja käsite. Itse käytän mobilepaytä yleensä henkilöiden väliseen pienten rahasummien siirtoon ja joskus maksamiseen. Muovikortin kuolettajana pidän kuitenkin tuota googlepayta tai applepaytä. Eli kaupan kassalla maksaminen onnistuu kännykällä aivan samalla tavalla kuin lähimaksua käyttämällä. Myös suuret summat.Jutussa sanotaan yleisimmät systeemit, mutta siinä ei ole Mobilepay:tä. Eikö sen pitänyt olla yksi yleisimpiä?