Muutama sana IVT:stä!

Aluksi pyydän anteeksi jos teksteissä esintyy virheitä. Suomi ei ole äidinkieleni.

Tänään puhuin IVT:n edustajan kanssa ja tässä tiivistelmä:

- Meillä putkien pituus on noin 2 m. Olin lukenut IVT asennusmanuaalista, että lyhyin sallittu putken pituus on 3 metriä. Kysyin häneltä miksi meillä näin ja hän sanoi vanhoissa mallissa minimi oli 3m mutta uusissa (meillä on kuulema uusin malli) vain 1 metri. Hän väitti tuo 3m:kin on vain äänen takia. hän lupasi lähettää minulle meidän mallin oikean manuaalin.

- Samassa (vanhassa) manuaalissa sanottiin "laite on suunniteltu käytettäväksi -15C -pakkaseen saakka. Jos pakkanen laskee pidemmäksi aikaa alle -15C, kytke pumppu pois kaukosäätimestä (ulkoyksikön talvivarustus jää toimimaan uudelleen käynnistystä varten)." Kysyin häneltä miten on kun manuaali puhu -15C saakka kun taas myyjä väitti -20C:ssa COP on vielä 2 jne.
Mitä minun tulee tehdä kun lämpötila laskee alle -25C? Hän vastasi, että pumppua ei tulee sammuttamaan milloinkaan. Sen COP on vielä -25C vähintään 1 ja se tuottaa edelleen lämpöä. Hän sanoi uudelleen käynistys ei ole hyväksi laitteelle jos se on ollut kovassa pakkasessa pois päältä ja myöhemmin kun pakkanen ei ole niin kova mutta silti jotain -20C tai -15C sitä käynnistetään. Hän mainitsi esimerkinä auton kylmäkäynnistyksen haitoja jotka ovat samoja kuin ILP:n pumpun käynnistys kovalla pakkasella.

- Kysyin miten voin käyttää laitetta vain puhaltimena maksimi nopeuksilla? Se ei kuulema ole mahdollista LÄMMITYS toiminnossa mutta ehkä KOSTEUDENPOISTO toiminnossa sitä voidaan käyttää puhaltimena. Vanhassa mallissa VAIN PUHALLIN tominto oli saatavana. Nyt kun sisälämpötila on esim. 23C asetan halutuksi lämpötilaksi 21 C ja FAN maksimiasentoon. Se pyörii täysillä ehkä 2 min. ja sen jälkeen se hidastuu.
Jos joku teistä tiedä miten se onnistuu kerro minullekin. Etukäteen kiitoksia!

- meidän sisäyksiköstä kuuluu tiuhan tahtiin naksuttavia ääniä. Minusta nämä ei voi olla lämpölaajenemisesta johtuvia koska laite on ollut päällä monta tuntia samalla lämpötilassa ja se on jo laajentanut tarpeeksi eikä tarvitse naksua 3-5 minutin välein. Se on niin kova että joskus yöllä herään äänestä:evil: . Hän ei osanut selittää sen ja nyt pitäisi tutkia vielä lisää.

Nämä olivat tärkeimpiä asioita jotka ovat jääneet mieleen.

Jos täällä on muita IVT käyttäjiä olisi mukava kuulla teidän kokemukseísta.

Muuten netistä löytyy IVT:n vanhan mallin käyttöojheet täältä.

R-410A

Aktiivinen jäsen
Myös muutama sana nimimerkille"mertsi 1340" IVT Sh

Minulle asensi Nokian IVT 21.1.2003, Sharp Nordic Inverter 5 kW ilmalämpöpumpun, alustavan tarjouksen sain kyllä Helsingin IVT:tä. Asennuksen jälkeen Nokian/ Helsingin IVT:tä en ole saanut vastausta pumppuani koskevaan kysymykseeni koskien mm. sulatustoimintaa.
22.11.2004 lähetin taas sähköpostilla kysymyksen Nokian IVT:lle Mika
Nurmiolle, kysyin mm. koneen muistista, viemäröinnistä, ajastimesta
1.12.2004 ja 8.12.2004 Kysyin samaa asiaa Olli Pelanderilta, saamatta vastausta.
Helsingin IVT:n ( Aivar Paabo, lupasi hoitaa asian, että yhteys otetaan, mutta tähän päivään mennessä yhteyttä ei ole otettu, ja lupasi myös lähettää uuden käyttöohjekirjan surkean monisteen tilalle, ja jota lupauksesta huolimatta ei ole koskaan tullut. USKOMATONTA! :twisted:

Alla olevaan kahteen tiedusteluuni vastasi sentään kerran, Pasi Eskelin
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tiedusteluni Helsingin IVT:ltä, sähköpostilla 25.8.2005
Omistan Sharp Nordic Inverter 5 kW ilmalämpöpumpun.
Manuaalissa on maininta, lyhin sallittu putken pituus on 3 metriä.
Mihin perustuu tämä maininta, millä pumpun valmistaja tämän perustelee, mitä jos putken pituus on vain metri. Saisinko teknisen selvityksen ko. asiaan
Terveisin, muuten pumppuun tyytyväinen omistaja. :cool:

Vastaus 30.8.2005
Hei
Laitteen asennusohjeessa sanotaan” Putken pitää olla vähintään 1 metrin pituinen, jotta ulkoyksiköstä tulevat värinät eivät siirry sisäyksikköön”
Siis, ainoastaan värinän takia suositellaan yksiköille väliä.
Käyttöohjeessa lienee hieman enemmän varmuuskerrointa.
Terveisin, Pasi Eskelin
IVT Lämpöpumput Oy

>Pyysin saada tarkennusta alla olevalla sähköpostilla 25.10.2005, koska asia jäi vaivaamaan, vastausta ei ole tullut!<:?:
Terve taas!
IVT/SHARP NORDIC INVERTTER, ASENNUSOHJE ( A 618 ) . Sisäyksikkö AY-X09AN, Ulkoyksikkö AE-X09AN ( KÄYTTÖOHJEKIRJASSA lukee, Sisäyksikkö AY-X10CR, Ulkoyksikkö AE-X10CR ) kannessa sanotaan vielä:
Noudata ohjeita tarkoin välttääksesi ongelmia asennusvaiheessa.
Saman asennusmanuaalin sivulla 5 on maininta, lyhyin sallittu putken pituus on 3 metriä.
Ilmalämpöpumppu on asennettu 21.1.2003 .Voitko vielä antaa jonkin järjellisen selityksen tälle tehtaan antamalle 3 metrin minimipituudelle?
Värinät oli jo ihan hyvä selitys!
Ps. Panasonicilla on myös 3 m minimi.
Terveisin
-----------------------------------------------------------------------------------
Viivojen väli on E mail keskustelumme IVT:n Pasi Eskelisen kanssa.
Mielestäni Suomenkielinen asennusohje on vanha, eli edellisen mallin, aivan kun sanoit. :roll:
KÄYTTÖOHJEKIRJASSA lukee, Sisäyksikkö AY-X10CR, Ulkoyksikkö AE-X10CR, samat myös kuljetuspakkauksen mukana tulleessa useammalla kielellä olevassa asennusohjeessa nämä ovat mielestäni uudet. ( yksiköiden koodit ovat erilaiset kun Suomenkielisessä asennusohjeessa ) :twisted:
Mertsi:
>- Kysyin miten voin käyttää laitetta vain puhaltimena maksimi nopeuksilla? Se ei kuulema ole mahdollista LÄMMITYS toiminnossa mutta ehkä KOSTEUDENPOISTO toiminnossa sitä voidaan käyttää puhaltimena. Vanhassa mallissa VAIN PUHALLIN tominto oli saatavana. Nyt kun sisälämpötila on esim. 23C asetan halutuksi lämpötilaksi 21 C ja FAN maksimiasentoon. Se pyörii täysillä ehkä 2 min. ja sen jälkeen se hidastuu.
Jos joku teistä tiedä miten se onnistuu kerro minullekin. Etukäteen kiitoksia!<
En voi auttaa, en ole kertaakaan kokeillut yksistään puhallusta, olen ainoastaan lämmittänyt auringon kuvalla, ja automaattipuhalluksella, mutta olen myös jäähdyttänyt, molemmat toiminnot on käyttäytynyt toivotulla tavalla :cool:

Sisäyksikön paneelissa on digitaalinen lämpötilanäyttö numeroin, lukee mm. Eco Pover lämpötilajanan perässä, talon kuva ym. merkit.
Sinulla on varmaan vielä uudempi versio Sharpista jota IVT lanseeraa nyt omalla nimellään ja uutta on kaiketi alin + 10° C ylläpitolämpötila.
Ole hyvä ja käy katsomassa Foorumin kohta -Ilmalämpöpumput ja siitä -Parhaimmat säästöniksit talon lämmityksessä, sekä -Käyttökertomukset, joissa minulla on kirjoitukset ja kuvia pumpustani.
Minä olen antanut pumppuni laulaa vielä -15-20° C pakkasilla, puhallus on "lemmenlämmintä" haaleaa, silloin harvoin jos on yli, niin sammutan koneen.
Sharpin lähtöhinta esitevihkosessa, asennettuna 6.11.2002 oli 3000 € ( tarjouskirjeessä oli alennettu hinta 2800 € )
Maksoin lopulta 21.1.2003 pumpusta 2000 + asennus 500 euroa yhteensä 2500 €. Sain pyydettyäni uuden laskun, jossa työn osuus oli eriteltynä kotitalousvähennystä varten :cool:

• Keskustelun aloittaja
@R-410A
Kiitos vastauksesta. Saman kaverin (Pasi Eskelin) kanssa minäkin puhuin.
Olen seuranut mainetsemaasi keskustelut mielenkiinnolla.
Olisi hyvä kerätä kaikki IVT:n liityviä asioita vaikkapa tänne. Ehkä voidaan jopa pakottaa maahantuoja olla vähän aktiivisempi näiden kysymyksien suhteen. Paljon ihmisia käy foorumilla lukemassa keskusteluja ja en usko, että he haluaisivat antaa potentiaaliostajille huonon vaikutuksen. Meidän tulee käyttää tätä asetta :twisted: .

Back
Ylös Bottom