Nibe 410 kontaktori

Joke76

Jäsen
Terve. Nyt on semmoinen ongelma että nibe lämmittää vastuksella tosi ”nahkeasti”. Sen verran olen tutkinut että kun laitteen kytkee päälle niin edestä katsottuna oikea kontaktori napsahtaa päälle mutta vasen kontaktori ei napsahda missään vaiheessa lämmityksen aikana. Ainoastaan sen saa päälle kun kääntää koneen manuaali käytölle. Olen kokeillut koneeseen vaihtaa piirikortit ja kyseisen kontaktorin... missä vika?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Minähän en tuosta 410 -vehkeestä mitään tiedä, mutta eikös näissä ollut tehoportaita joita voi jotenkin säädellä ?

On tehoportaat. Toimitetaan 8 kW kytkenällä. Ja kaiketi useampi porras käytettävissä mutta en sähkökaavioista mitään ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
No niitä portaita on just sen verta että joko kumpikaan kontaktori ei vedä, toinen kontaktori vetää tai molemmat kontaktorit vetää. 9->8kW kytkeminen on yhden johdon nyppäisy irti kontaktorilta.

Mikrokontrolleri ei pysty syöttämään suoraan kontaktorin kelaa, se tekee sen varmaankin releen tai jonkun trankun avulla. Tuon ohjausjännitteen katsoo yleismittarilla suht helposti. Muistaakseni se 410P toimi jotenkin niin, että ensin se kiskaisee sen 3kW vastusta ohjaavan kontaktorin, ja jos tietyssä ajassa ei ole lämpötila noussut, niin se kiskaisee sen toisen mukaan. Ei siis heti. Mutta ei se viive kovin pitkä tainnut olla.

Tuossa jos on sekä koktaktori että piirikortit jo vaihdettu niin yritystä on kyllä ollut. Aivan ensimmäisenä olisin itte kuitenkin tarkastanut kontaktorin kelan ohjaukseen tulevan ensinnäkin nollan ja sitten ohjausjännitteen. Aika turha vaihtaa kontaktoria, jos se ei saa ohjausjännitettä. Kontaktorin toiminnan voi tarkastaa myös irrottamalla ohjauksen ja syöttämällä sopivan ohjausjännitteen suoraan, mutta tässä tapauksessa se kai oli tullut testatuksi käyttökytkimen voimin.

Ranekorjaus on laittaa hyppylanka kontaktorien ohjauksien välille. Silloin ne vetää sitten aina samaan aikaan. Jos kontaktorin ohjaus on releen kautta niin ainakin silloin pitäisi toimia.
 

Joke76

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
lieköhän tuolla taulun alla vielä jotain muuta joka voisi auttaa vaihtamalla, vai onko kaikki ohjaavat laitteet ja nippelit jo niillä korteilla?
 

repomies

Hyperaktiivi
Korteillahan ne kaikki ohjaukset on. Vilkaisin kytkistä, releet 2 ja 3 relekortilla ohjaavat kontaktoreita. Pinnit 10 ja 12 antavat jännitettä kohti kontaktoreita.

Käyttökytkimen siinä huolto/käsikäyttö/paniikki -asennossa sähköt tulee käyttökytkimeltä relekortille pinniin 11 josta on yhteys -> 10. Sekä 13 josta on yhteys ->12. Näin tuossa käyttökytkimen asennossa releet käytännössä ohitetaan ja kontaktorien ohjaus saa jännitteen aina. Tällöin vastuksia pätkii vain kattilan termostaattisuojaus.

Jos paniikkimoodissa molemmat kontaktorit vetää:
-> nolla on kytketty oikein kontaktorien ohjauksissa
-> johdot on oikein relekortilta kontaktorille
-> vika releissä tai releiden ohjauksessa

Voit seurata mihin johto menee liittimeltä kohdasta 10 kontaktorille, ja laittaa päätepisteessä hyppylangan siihen toiseen kontaktoriin johon tulee johto relekortin liittimestä kohdasta 12.
 

repomies

Hyperaktiivi
Keksin muuten yhden teoreettisen vian, joka olisi saattanut syntyä piirikorttia vaihtaessa.

Noissa voi käyttää ohjausta joka estää kontaktori(e)n käytön. Sen voi jumpperilla konfiguroida joko sulkeutuvaksi tai avautuvaksi ohjaukseksi. Jos se on jumpperoitu avautuvaksi, niin sitten sen ohjauksen kytkemättä jättämisestä seuraa että kontaktorit ei vedä.

Sivu 19: 410p asennusohje

Katso ettei ole jumpperoitu "Avautuva kosketintoiminto" pinnit 4 & 5.

En kyllä oikein usko että tuo olisi jumpperoitu.. meinaan sen pitäisi pudottaa molemmat kontaktorit pois, jos mitään kuormavahtikytkentää ei jumpperoinnin lisäksi ole. Se on toki mahdollista kytkeä niinkin että vain toinen kontaktori jää pois.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Noissa voi käyttää ohjausta joka estää kontaktori(e)n käytön. Sen voi jumpperilla konfiguroida joko sulkeutuvaksi tai avautuvaksi ohjaukseksi. Jos se on jumpperoitu avautuvaksi, niin sitten sen ohjauksen kytkemättä jättämisestä seuraa että kontaktorit ei vedä.
Tuon näkee vastusten merkkivalosta: jos pannun lämpötila on sen verran alhaalla että vastusten pitäisi olla päällä niin ledi vilkkuu sen merkiksi että kuormavahti on estänyt vastukset.
 
Back
Ylös Bottom