P
Poropeukalo
Vieras
Olen pannut merkille jo jonkin aikaa, että talomme sisälämpötila on noussut rutkasti (21>25 ja hieman yli) ja kodinhoitohuoneen lattia on hurjan lämmin, lähestulkoon kuuma. Eilen aamulla lattialla ollut lämpömittari näytti 30 astetta. Lämpökäyrä on meillä ollut jo pari vuotta 4 +2 ja se on pitänyt sisälämpötilan talvella 21 asteessa. Kaksi päivää sitten laskin muutoskäyrän nollaan ja sainkin sisälämpötilan laskemaan n. 23 asteeseen, mutta edelleenkin kodinhoitohuoneen lattia on erittäin lämmin, joskin ei varmaan enää +30. Tänä aamuna kävin vielä laskemassa muutoskäyrän -1:een. Menoveden lämpötila oli 46, mikä ei ollenkaan vastaa sitä, mitä käyrien mukaan pitäisi olla. Mikä voisi aiheuttaa sen, että kodinhoitohuoneen lattia hohkaa kuumuuttaan, menoveden lämpötila on noin korkea, eikä vastaa käyrää? Olemme asuneet talossa kohta kolme vuotta ja en ole joutunut käyriä muuttelemaan tuona aikana ollenkaan. En ole tarkistanut, mutta uskoisin kodinhoitohuoneen ja vieressä olevien märkätilojen olevan samassa piirissä. Tunkissa olevissa lämpömittareissa ei näy suuria eroja ainakaan nopealla vilkaisulla. Lämpötilat näyttävät n. 30 astetta, mikä niissä myös talvella näytti olevan. Suodattimet olen viimeksi vaihtanut 25.3. ja aion tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ne vielä tänään. Vastauksissa pyydän huomioimaan, etten juurikaan tiedä tekniikasta mitään, mutta olen innokas oppimaan ja otan selvää, jos en osaa. Kiitos!